Haarlem
Orgelseries
KLIP, HAM EN MARI ANNE
IN HAARLOHEIM
De avond der piano
in Grote Kerk
Bewth beweegt
JAZZ
FOLK
FILMS
en Lisse
J
Hs
I
Levensgroot
stuk
Zigeuners
Kadens
Zachte porno
Mariniers
Jeugd
Prolongaties
Borsalino
Co
Echo’s
Keizerrijk
wijzer
I
Nachts
ïMflHnÉrl
9
197 5
APRIL
DONDERDAG
1 0
>en
III
J
J
ELK JAAR geven de twee
stadsorganisten van Haar
lem, Piet Kee en Albert de
Klerk, gratis toegankelijke
concerten op het Christian
Müller-orgel in de Grote of
St. Bavokerk op de Grote
Markt. Deze concerten vor
men een eeuwenoude tradi
tie van de stad Maarlem. In
1634 besloot de Haarlemse
vroedschap het orgel van de
Grote Kei'k regelmatig te
laten bespelen ook buiten
de kerkdiensten om. Dat ge
beurde op verzoek van or-
gelliefhebbers die er ook nu
nog in groten getale in
Haarlem te vinden zijn.
aan
ten.
bn-
via
I’
£3
9
een
YOAV TALMI
40M
CHARLES BOOST.
Christian Müllerorgel in
Haarlem.
de bij Cornells Berkhout, later
Bela Siki in Genève en Alicia
de Larrocha in Santiago Spanje.
Na enige prijzen op internatio
nale concoursen bouwde hij een
internationale carrière als con
certpianist op.
gel opnieuw verbeterd en ver
fraaid. Dat kon dankzij het ge
meentebestuur, het kerkbestuur
en giften van bedrijven en par
ticulieren.
voor de Haarlemse Bavo-kerk is
anderhalve maand tevoren ge
werkt. Elk ander gebouw schept
juist omdat het om de archi
tectuur gaat weer nieuwe
vragen en mogelijkheden, die
de groep tevoren nauwkeurig
bestudeert en uitwerkt.
De gemeente Haarlem was be
reid ƒ1000 te geven voor drie
Hij begint met drie werken uit
de Franse muziek uit de vorige
en deze eeuw; Spaanse barok;
Albert de Klerk speelt op 12
april een programma van wer
ken uit verschillende perioden.
taald. „Je begrijpt dat je met
zulke salarissen een rijke vrouw
of rijke man nodig hebt om je
kosten van levensonderhoud in
evenwicht te houden”, vertelt de
BEWTH-zegsman. Een subsidie
van het rijk van 600 per voor
stelling gaat vooral op aan de
onkosten, zoals de huur en het
materiaal, van de groep.
HEIN GOUDER
DE BEAUREGARD
Het programma bestaat uit
werk van: G. Grovlez, S. Gole-
stan, C. Saint-Saëns, F. Pou
lenc, B. Britten en M. Mihalo-
vici.
MARIANNE GOUDER
DE BEAUREGARD
„BORSALINO Co is natuurlijk een
vervolg op de vijf jaar geleden gemaak-
Moeder en zoon (Piccoli) in een huiselijk
samenzijn met de pop, in „Grandeur Na
ture”.
iar
fd-
en
en
sen
met
de
9
in
>1
Michel Block komt uit Ant
werpen, waar hij in 1937 uit
Franse ouders werd geboren. Hij
studeerde aan de Juillard
School of Music in New York,
waar hij in 1959 een opvallend
debuut makte. Op het Chopin
Concours in Warschau in 1960
kreeg hij een persoonlijke on
derscheiding van Arthur Rubin
stein. Zijn eerste optrederf in
Europa, Amsterdam 1962, werd
een muzikale sensatie.
Van boven naar beneden: Ma
rianne Delgorge, Willem Valen-
kamp, Siem Hammelburg en
Ron Klipstein; tezamen cabaret
Virus.
DE AVOND DER piano’s heet
het bijzondere concert door het
Noordhollands Philharmonisch
Orkest op woensdag 16 april in
het Haarlems Concertgebouw.
De opbrengst van het concert is
bestemd voor de aanleg van het
Haarlem Park in Israël. In
Haarlem is een actie gaande ten
bate van de aanplant. Het con
cert door het NPO is er een
onderdeel van.
Het NPO staat op woensdag
16 april onder leiding van de
jonge Israëlische dirigent Yoav
Talmi, die met ingang van dit
seizoen benoemd werti tot vaste
dirigent en artistiek leider van
het Gelders Orkest. Er zijn drie
pianisten die elk een bekend
pianoconcert voor hun reke
ning nemen. Jan Wijn speelt het
pianoconcert KV 466 van Mo
zart. Michel Block is vervolgens
4 van Beethoven. Na de pauze
de solist van het panoconcert no.
speelt Daniel Wayenberg het
pianoconcert van Edvard Grieg.
Dirigent Talmi werd in 1943 in
Israël geboren; hij studeerde in
Tel Aviv en nadien aan de Juil
lard School of Music in New
York. Van 1968 tot 1970 diri
geerde hij als assistent bij ver
schillende Amerikaanse orkes
ten. Nadien leidde hij twee jaar
het kamerorkest van Israël.
Sindsdien heeft hij voor ver
schillende grote orkesten ge
staan, o.a. Londen Symphony
Orchestra, het Residentieorkest.
Jan Wijn is Amsterdammer
van geboorte, die piano studeer-
OOK DE BOLLENstreek kent
z’n serie orgelconcerten. Dit jaar
wordt de tiende gehouden. Deze
begint op zaterdag 12 april met
een concert van Albert de Klerk
op het orgel van de St. Agatha-
kerk te Lisse. De Klerk nam elf
jaar geleden het gerestaureerde
orgel in gebruik en gaf daarmee
de eigenlijke aanleiding tot de
oprichting van de Orgelkring
Bollenstreek. Dit keer is het or-
NA ENIGE proefvoorstellin-
gen op maandag en dinsdag
houdt Theater Tardieu op 16
april in de Schuur een nieuw
stuk ten doop „Echo’s” onder
regie van Paul Melton. Het stuk
is geschreven door N. Richard
Nash en gaat over een jong
paar, man en vrouw, die in een
inrichting hun paradijs bouwen
van dromen en geluk. Dit para
dijs wordt stuk gemaakt door
de binnendringende buitenwe
reld. Het stuk wil het publiek
de vraag stellen: zijn die twee
jonge mensen gek of is de wes
terse beschaving het? De rollen
worden gespeeld door Ellen
Röhrman, Ad Femhout en Jan
Vreeken. Het is de derde pro-
duktie van deze hardwerkende
kleine groep.
Het zijn jonge mensen in een
traditiegetrouw soort cabaret:
veel liedjes, een paar sketches,
veel kolder en een beetje kri
tiek. Klip en Ham zijn al enige
jaren vertrouwde klanten op de
radio; ze zaten in Varié, in Goal,
De serie telt negen concerten,
waarvan er één (op 10 mei) ge
houden wordt in de hervormde
kerk in Sassenheim. De orga
nisten zijn dit jaar, behalve De
Klerk: Hans van Nieuwkoop, de
Tsjechische Alena Vesela, Char
les de Wolff (die Albert
Schweitzer herdenkt), Gemma
Coebergh, Jet Dubbeldam en
Dorothy de Rooij. Bernard Bar-
telink van de kathedraal St. Ba-
vo in Haarlem komt met het
jongenskoor van de St. Bavo on
der leiding van Jan Valkestijn.
Op 1 november wordt de serie
besloten met de finale van een
amateur orgelwedstrijd.
DE LIONS CLUB Haarlem en
omstreken organiseert dinsdag
15 april in de stadsschouwburg
dus niet het concertgebouw
een liefdadigheidsconcert
door de Koninldijke Mariniers-
kapel. Vóór de pauze semi-klas-
sieke muziek; erna een werve
lende show voor elk wat wils,
door kleinere ensembles die uit
het orkest gevormd zijn. De op
brengst is bestemd voor de
Nierstichting.
voorstellingen. Maar BEWTH
vond het zonde van al het voor
bereidende werk, om er geen zes
van te maken. De kerk vraagt
een huur van 2200, maar
vraagt niets voor de repetities.
Overigens kan BEWTH in de
St. Janskathedraal van Den
Bosch voor niets optreden. De
twaalf gesalariëerde leden van
BEWTH verdienen gemiddeld
600 schoon in de maand; twee
andere leden worden niet be-
MORGENAVOND geeft het
staatszigeunerorkest Rajko uit
Hongarije een concert in het
Haarlemse Concertgebouw. De
uit 20 personen bestaande groep
speelt folklore en werk van
Hongaarse componisten. De mu
sicoloog dr Istvan Nyul zal eni
ge solo’s spelen op een aantal
van zijn uit 180 verschillende in
strumenten bestaande collectie.
ALBERT DE KLERK heeft
het druk. Op vrijdag 11 april
geven negen leerlingen uit zijn
orgelklas van het Amsterdams
Conservatorium het jaarlijkse
leerlingenconcert op het Müller
orgel van de Grote of St. Bavo
kerk. Er zullen werken worden
uitgevoerd van J. S. Bach, F.
Mendelssohn Bartholdy, Louis
Vierne, Siegfried Reda, Jehan
stadsorganisten enige gastorga-
nisten worden uitgenodigd, on
der wie vier buitenlanders.
Piet Kee opent de serie van
dit jaar op dinsdag 15 april om
8 uur. Hij speelt werk van o.m.
Bach, Bruhns, Mendelssohn en
Kodaly. Het volgende concert is
op 22 april en wordt gegeven
door Albert de Klerk.
in enkele gelegenheidsprogram-
ma’s en waren op de tv te zien
bij de Vara in een aflevering
van 19-Toen. Marianne Delgor
ge is een ontdekking van Wil
lem Duys, maar werd onder de
hoede genomen vn Vara’s Nico
Knapper die haar regelmatig in
„Lach maar raak” op de tv
toonde. Ze was te horen in „Dag
met een gaatje” en „Cursief” en
te zien in Doebidoe en Snaren
spul op de tv. Willem Valen-
kamp heeft z’n einddiploma van
het Amsterdams conservato
rium op zak en levert dan ook
een belangrijk aandeel in de
opvallende muzikaliteit van het
groepje, dat op 9 januari debu
teerde in Tingel Tangel. Het zou
er vier weken spelen, maar het
werden er zeven.
geven een antwoord op wat het
gebouw bij ons oproept”, aldus
een der leden van BEWTH. Hun
ervaringswereld geven ze door
aan het publiek, dat met de be
wegende spelers meetrekt door
de kerk. In de kerk van Mon-
nickendam moest het publiek
blijven zitten, maar in Haarlem
gaat het publiek mee op stap,
net als bij de voorstellingen van
1972. Toen begon de „voorstel
ling” in het koor, trok daarna
het schip in om vervolgens rond
te trekken in de zijbeuken. Dit
principe wordt bij de komende
voorstellingen gehandhaafd,
maar er zijn vele variaties op.
Het zal er heel anders uitzien,
ook al omdat de groep sinds
anderhalf jaar met nieuwe ma
terialen aan het werk is gegaan.
Hoe het werk van BEWTH
overkomt, hangt in grote mat"
af van de instelling van het pu
bliek .„Je moet je open stellen.
Wat wij doen, kan nooit een
éénduidige betekenis hebben.
Iedereen kan er uit halen wat
hij wil, zolang je je er maar
voor interesseert”, zegt iemand
van de groep
Het soort werk van de groep
trekt per definitie geen drom
men publiek. Bij BEWTH zijn
ze zich dat bewust. Bovendien
brengt de aard van het weik
met zich mee dat de groep maar
weinig „voorstellingen” kan ge
ven. Aan een project als dat
HET PROGRAMMA van jazzcafé
„At the Jazzcorner” (Spaarne) gaat
vanavond van start met een optreden
van de Rob Pointl/Bert Nieborg Com
bination, die met een gezellig Miller
repertoire voor alle donderdagen in
april staat geboekt. Dat wordt zingen.
Eén van de huisorkesten van het
jazzcafé is het kwartet van Martin
Haak. De komende vrijdagen kan men
de Latijnsamerikaans getinte muziek
van Haak en zijn mannen beluisteren,
omlijst met veel percussie.
De zaterdagavond is gereserveerd
voor het trio Paul Ruys. Ruys is de
bekende pianist en vocalist van The
Millers, dus men weet wel zo onge
veer wat men kan verwachten. Het
trio bestaat verder uit Henk Rijnberg
(drums) en Hans van Rossum (bas).
Zondag en dinsdag zijn het weer
vaste programma-onderdelen die de
jazzliefhebbers tot een bezoek moeten
verleiden. Zondagavond speelt het trio
van eigenaar Hans Keune (piano), met
T jailing Hoogerhuis( slagwerk) en
Daan Gaillard (bas). Dat houdt door
gaans een informeel avondje musice
ren in.
Dinsdagavond mag men smullen
van de Diamond Five, of (wanneer
trompettist Cees Smal en saxofonist
Harry Verbeeke verhinderd zijn) het
trio Cees Slinger. De pianist (het paas
weekend op de eerste rij bij het con
cert van zijn collega Cedar Walton)
BEWTH is een groep mensen,
afkomstig uit de mime- en ar
chitectuur, die met theatrale
middelen het publiek de schoon
heid van architectonische ruim
ten wil laten ervaren. De groep
is in 1965 ontstaan en leidt sinds
1967 een min of meer professio
neel bestaan. Uiteraard om
dat ze moeilijk te omschrijven
dingen brengen zijn er vele
problemen over de subsidiëring.
BEWTH heeft in verschillende
ruimten gespeeld, vooral in oude
kerken, maar ook in het moder
ne stadhuis van Arnhem en de
oude Manege te Amsterdam. In
1972 was de groep drie dagen in
de oude Bavo.
De groep verkent een gebouw
als de Grote Kerk met middelen
als menselijke bewegingen,
lichtprojecties en allerlei mate
riaal, zoals grote ballonnen,
stokken en stroken papier. „Wij
FOLKCAFÉ De Teerling haalt
zondagavond de Amerikaanse gitarist
en zanger Bob Gaster in huis, die vas
te bezoekers wellicht nog kennen van
het eerste en tweede Teerling-Festi-
val. Gaster, die het wat zijn inkomen
betreft voornamelijk moet hebben van
zijn werkzaamheden als gitaarleraar,
speelt muziek die wel vergeleken
wordt met die van Ry Cooder. De
Teerling is te vinden in de Kleine
Houtstraat 58, Haarlem. Aanvang van
het optreden: 21.15 uur.
wordt in ieder geval gesteund door
John Engels (drums) en Frank Noya
(bas).
DE HJC, de oudste jazzclub van Ne
derland, die echter heeft aangekondigd
zich op te willen heffen, verwacht
vrijdagavond een afgeladen Zander-
zaal met haar huisorkest, Herman
Dijkstra’s Friends of Jazz. Deze semi-
big band, die zogenaamde traditioneel
moderne jazz speelt, was met name
tijdens het lustrum van de HJC (in
september van het vorige jaar) zeer
aktief.
De bezetting is: Herman Dijkstra
(piano), René Holdert (bas), Willem
van Otterloo (drums), Leo Goudriaan
(trompet, bas), Klaas Wit (trombone,
althoorn), Henk Scheffer (bastrombo
ne, bas), Jaap Ludeke (altsax, fluit),
Adri Overeem (tenorsax, klarinet) en
Kees van Lier (alt- en baritonsax en
fluit). De arrangementen zijn van
Herman Dijkstra en Henk Scheffer.
Hein Gouder de Beauregard
volgde zijn studie aan het Maas
trichts conservatorium, waar hij
eindexamen deed en in 1966 de
Prix d’Excellence behaalde.
Daarna zette hij zijn studie
voort bij Koen van Slogteren.
Sedert 1964 is hij eerste hoboïst
van het Noord-Hollands Phil
harmonisch Orkest. Marianne
Gouder de Beauregard studeer
de piano en orgel aan het Con
servatorium te Maastricht. Na
het behalén van de pedagogi
sche diploma’s voor beide in
strumenten slaagde zij in 1968
voor het solistendiploma piano
met onderscheiding. Hierna stu
deerde zij enige tijd bij Albert
de Klerk en vervolgens bij de
pianiste Edith Lateiner. Aan-
vang 20.15 uur toegang 6,50,
donateurs van de Stichting „Ka
dens” 5,50.
Christian Müller, een Duitse
orgelbouwer die zich later in
Amsterdam vestigde, kreeg in
1734 opdracht tot het bouwen
van een orgel in de Grote Kerk.
Drie jaar later wijdde de stads
organist Henricus Radeker het
orgel officieel in. Het bleek een
meesterwerk te zijn, dat na eni
ge grondige restauraties nog
immer een wereldberoemd
meesterwerk is. Uit het buiten
land komt men naar Haarlem
om het Müller-orgel te horen.
Het orgel is eigendom van’ de
stad Haarlem; het kerkgebouw
is van de hervormde gemeente.
In 1956 zijn Albert de Klerk en
Piet Kee aangesteld om de tra
ditionele orgelbespelingen voort
te zetten. Twee keer in de week
is er een, gedurende het „war
me” seizoen. De concerten wor
den gehouden van half april tot
half oktober.
OP 12 APRIL WORDT in de
serie „Zolderconcerten” een con
cert gegeven door de violist
Gerrit-Jan Leuverink met de
pianist Jacob Allegro. Voor de
pauze staan een drietal werken
voor viool en piano op het pro
gramma, van W. A. Mozart de
sonate no. Ill C gr. Leos Jana-
cek sonate 1922 en van Fr. Sme
tana Aus der Heimat. Na de
pauze speelt het duo de „Ar-
peggione sonate” van Fr. Schu
bert. Het werk wordt uitgevoerd
op de altviool, de arpeggione,
een instrument dat in Schuberts
tijd door Johan Georg Staufer te
Wenen werd uitgevonden, heeft
nooit opgang gemaakt. Aan
vang 20.15 uur toegang gratis,
wel wordt een collecte gehouden
om de onkosten te dekken.
Op 17 april wordt in de serie
„Haarlemse musici” een con
cert gegeven door het hobo-
piano-duo Hein en Marianne
Gouder de Beauregard.
Met voorbereidingstijden van
anderhalve maand komt
BEWTH per seizoen toe aan tien
verschillende projecten. Dit jaar
geven ze gemiddeld vier voor
stellingen per project, volgend
mogelijk vijf. Maar dat is het
maximum. Het kleine aantal
voorstellingen blijkt CRM moei
te te geven bij de subsidiëring.
De groèp had in januari moeten
stoppen, maar heeft van de mi
nister respijt gekregen tot sep
tember. BEWTH heeft intussen
een beleidsplan opgesteld waar
op het antwoord nog moet ko
men.
DE GROTE OF St Bavokerk
in Haarlem heeft een intrige
rende ruimte, die op elke bezoe
ker anders over komt. Ieder
kan er zijn eigen ruimtelijke er
varing beleven, afgezien van
godsdienstige of toeristische be
doelingen. Om die ruimtelijke
ervaring te accentueren heeft
het BEWTH (Bewegingstheater)
een serie „voorstellingen" ont
worpen in de kerk. Ze worden
gehouden op 16, 17, 18 april en
op 23, 24 en 25 april.
„KEETJE TIPPEL”, „Rooie Sien” en
„Butch Cassidy and the Sundance Kid”
zijn geprolongeerd in resp. Luxor, Lido
en Studio.
STUDIO GAAT zaterdag en woensdag
door met matinees van de Nederlandse
jeugdfilm „Oom Ferdinand en de tover
drank”. In Cinema Palace is er zaterdag,
zondag en woensdagmiddag „Winnetou
tegen Witte Buffel”.
Vanaf 15 april is er elke dins
dagavond van 8 tot 9 uur een
concert. Vanaf 1 mei ook elke
donderdagmiddag van 3 tot 4
uur. Enkele concerten worden
gegeven door Klaas Bolt, terwijl
in de vakantieperiode van de
Daniël Wayenberg behoeft
nauwelijks introductie in Haar
lem. Hij werd in 1929 in Parijs
geboren, studeerde bij Ary Ver
haar in Den Haag en Marguerite
Long in Parijs. Zijn Amerikaan
se debuut in 1953 betekende het
begin voor een internationale
carrière.
te en bijzonder succesvolle Franse gang
sterfilm „Borsalino” met Alain Delon en
Jean-Paul Belmondo als Marseillaanse
bendeleiders. Op het einde van die film
vond Belmondo de dood en de nieuwe
film met zijn nagenoeg dezelfde titel als
zijn voorganger, begint met zijn begrafe
nis en laat vervolgens zien hoe Alain
Delon wraak neemt op de moordenaar.
Wat dan weer leidt tot nieuwe vetes en
schietpartijen binnen de onderwereld
van Marseille. Opnieuw is Jacques De-
ray regisseur van al deze gewelddadig
heden én opnieuw maakt hij gebruik
van authentieke locaties in de schilder
achtige havenstad en van de nostalgieke
kleding uit de jaren dertig. Als in het
'verhaal minder interessant dan in de
eerste „Borsalino” (waaraan toen Claud
Sautet, Jean Cau en Jean-Claude Car
rière meewerkten), men krijgt een span
nende misdaadfilm te zien met Delon als
een sombere wreker. In Cinema Palace.
IN DE NACHTvoorstellingen van
Luxor op vrijdag en zaterdag wordt een
oude, maar een van de beste Hitchcock-
films vertoond die zich geen aanhanger
van deze „master of suspense” mag laten
ontgaan, ook al heeft hij de film, „Psy
cho” al eens onder ogen gehad. „Psycho”
ontstond in 1960 tussen „North by
Northwest” (59) en „The Birds” (’63) die
onlangs nog op de t.v. te zien was. Het
opvallende aan de film is de durf geble
ven van de filmer om halverwege zijn
film de climax de moord in de dou
checel op de hoofdpersoon te laten
plaatsvinden en daarna toch de span
ning onverminderd in de tweede helft te
weten handhaven. Vooral ook dank zij
Anthony Perkins als een nerveuze psy
chopaat.
In Palace draait vrijdag- en zaterdag
nacht „Superfly”, een zwarte misdaad
film met een heroïne-snuivende held. In
Frans Hals „De twee vechtjassen van
Trinity” een wildwestfilm, evenwel niet
te verwarren met het echte Trinity-
tweetal. In Lido draait weer „Wood-
stock” een reportage over een drie dagen
durend popfestival in 1969; voor velen al
weer jeugdsentiment. Roxy toont weer
„Jeremiah Johnson”, een goede western.
Alain en Jean Langlais. Door
het grote aantal leerlingen be
gint het concert al om 11 uur
’s morgens en duurt dan tot 12
uur; het wordt voortgezet tussen
2 en 3 uur 's middags. Geïnte
resseerde luisteraars zijn van
harte welkom en kunnen via de
kosterij de kerk binnen. Mis
schien is de entree van 1 voor
een kerkbezoek ten bate van de
restauratie van de kerk geen
beletsel.
BERNARD BARTELINK geeft
het tweede concert van de or-
gelserie in de kathedrale basi
liek St. Bavo aan de Leidsevaart
op zaterdag 12 april, te 3 uur.
Hij geeft een Mozart-program-
ma, o.a. kerksonates met strij
kers. Medewerking verleent een
trio bestaande uit G. Combrink,
H. Don en H. Woudenberg. Toe
gang gratis.
IN DE TONEELSCHUUR
speelt op 11 en 12 april de En
gelstalige Incubus Theatre Co
het stuk „Gibbon’s Decline and
Fall of the Roman Empire”. Het
vertelt het verhaal van de 44-
jarige Gibbon en zijn strijd bij
het schrijven over de opkomst
en val van het Romeinse kei
zerrijk. Gibbon wordt in een in
formatieblad omschreven als
een „gefrusteerd intellectueel en
part-time fantast”. Het stuk be
looft de verkrachting van de
Sabijnse vrouw, de triomf van
het christendom, de invasie der
barbaren en tenslotte de instor
ting van de beschaving „binnen
en buiten het theater.” De groep
dateert uit 1968, speelde op
straat, in theaters in Engeland
en daarbuiten.
C
Co,
dan speelt hij Cesar Franck,
Gaston Litaize en Frank Martin.
Het concert besluit met de sui
te baroque uit 1973 van Jean
Langlais.
„EEN NON EN drie bastaards” is de
titel van een vreemd filmpje, dat wild
west en zachte porno tracht te vereni
gen. In Frans Hals. Rembrandt komt
weer met Duitse sex, waarvan de titel
menigeen al genoeg zal zeggen. „In Tirol
hangen de slipjes aan de Alpen”.
HET DUO Ron Klipstein en
Simon Hammelburg kent u mis
schien; Marianne Delgorge vast
ook wel. Samen vormen ze het
cabaret Virus, inclusief pianist
Willem Valenkamp. Fred Flo-
russe van het cabaret Don Qud-
shocking heeft het viertal ge
regisseerd in het programma
„Horen, zien en zeggen”, dat ze
op zaterdag 12 en 19 april in
het Haarlemse cabarettheater
Haarloheim, Smedestraat 23,
zullen spelen.
DE LAATSTE JAREN zien we de
befaamde Franse acteur Michel Piccoli
bijna constant in bizarre, naar het pa
thologische neigende rollen: als de zelf
moordenaar in Ferreri’s „Dillinger is
dood", als een der initiatiefnemers tot
de grote vreetpartij in „La grande bouf-
fe”, eveneens van Ferreri, als Themroc
in de geijknamige film van Faraldo en
nu in „Grandeur nature" hier ronduit
vertaald door „Een levensgroot stuk”. Pic
coli is een in de knoop geraakte tandarts
die zich als levensgezellin een vol
maakt gevormde plop kiest.
Het idee was afkomstig van Jean-
Claude Carrière (die veel met Bunuel
samenwerkte) en van de Italiaan Rafael
Aczona die samen met regisseur Luis
Carcia Berlanga het scenario schreven.
Berlanga heeft sinds zijn tien jaar gele
den gemaakte „De beul” geen film in
Spanje meer kunnen maken en deze
Frans-Spaanse co-productie stelt hem
dus eindelijk weer eens in staat van zich
te laten horen. En het moet gezegd
worden dat Berlanga zich bekwaam ge
red heeft uit een niet altijd even geluk
kige intrige.
Piccoli speelt dus een uiterlijk even
wichtige luxe-tandarts, die zijn huwelijk
heeft zien vastlopen en zich nu om alle
onzekerheden en risico’s van een vrien
din of tweede vrouw te ontlopen, een
levensgrote rubberpop bestelt in Hong
kong. Met het afhalen van de goed
verpakte pop aan een bagagedepot be
gint de film, waarna thuis het uitpakken
volgt en de onwetende toeschouwer ver
rast kennis maakt met de inhoud van
het vreemde pakket. Piccoli begint een
dubbelleven met de fraai uitgedoste pop,
die zonder te protesteren zich al zijn
grillen laat welgevallen, maar hij kan
dit spel niet blijvend verborgen houden
voor zijl’ vrouw, die als ze eenmaal de
waarheid kent, het huis verlaat. Piccoli’s
moeder accepteert de gril van haar zoon
zonder veel verbazing en leent bij tijden
het zwijgend, maar door haar schoon
heid zeer „aanwezige” schepsel om haar
gezelschap te houden.
Er gebeuren nog veel vreemde dingen
met de pop, die niet alleen haar bezitter
maar ook andere mannen weet te ver
leiden door haar passiviteit, en jaloezie
en haat weet op te roepen. Piccoli pleegt
uiteindelijk zelfmoord door met zijn fa
tale geliefde het water in te rijden en er
is dan voor hem eigenlijk ook geen
andere uitweg mogelijk uit deze eenzij
dige en onbeantwoorde liefdessituatie
met haai infantiele aspecten. Alles bij
elkaar een boeiend en niet zonder hu
mor gedaan verslag van een ziektebeeld.
In Roxy.