JOSEPHINE, VEDETTE EN PLEEGMOEDER T oots Thielemans kan geen kwaad meer doen Nog onhandig Virus met leuke avond Aznavour van valutasmokkel Canadees ballet op tournee beschuldigd OPVALLENDE KLANKTINTEN IN COMPOSITIE NAAR PAUL KLEE I Bonden willen democratisering in kunstwereld Met Joe Pass m Rotterdam CABARET IN HAARLOHEIM KARIN KAÏN DANST GISELLE Amsterdams Philharmonisch Orkest onder Lawrence Foster Grieks verbod op film Emanuelle KUNST MAANDAG 1975 1 4 APRIL Rudolph Bakker) AMSTERDAM Lawrence Fos- zeven Het (Door onze Londense correspondent (K Rudolph Bakker) ter, voor de tweede maal gastdiri- gent van het Amsterdams Philhar monisch Orkest, zette vrijdagavond in de grote zaal van het Amster dams Concertgebouw de geesten op scherp met een muzikale rondwan deling langs een nieuwe schilde rijententoonstelling, niet van Mous- sorgski maar van zekere Gunther Schuller, Amerikaans componist, geb. 1925. Het betrof hier studies op thema’s van Paul Klee. Lenteconcert LONDEN Het laatste wat men van een Canadees verwacht, is dat hij naar zo iets als het „Zwanen meer” gaat zitten kijken. Toch heeft het volk dat ons van de Duitse be zetters hielp bevrijden al sinds 1951 een eigen nationaal ballet. Dat bal let is van 15 tot en met 20 april in ons land, onder meer om de dertig ste verjaardag van onze be vrij ding te vieren. Het National Ballet of Canada is op 15 april in Den Haag, 17 april in Eindhoven en van 18 tot en met 20 april in Amsterdam. I - - 1 K) ;elevi- shoc- aska- -omi- kwii sympathieke van- is de inder- KEES TOPS. (Van onze kunstredactie) WIM HELVERSTEIJN KARIN KAÏN irheen”, H-UB TOON VRANKEN Aznavour verweerde zich door te ver klaren dat hem verweten wordt dat hij zijn privé-leven naar Zwitserland wilde verplaatsen. De beschuldiging zou een poging zijn, aldus de zanger, om hem flink in diskrediet te brengen bij het publiek. iin Eu- den dt eslagen, t toen, 3 geko- De exact felle dirigent Lawrence Fos ter, Amerikaan van geboorte, zette in een overtuigende greep op de materie deze schilderkundige muziek in de spotlights van een effectvolle belichting. untei Aki Gra 10 (K) t. 20.11 delen, r, film Persi- Jour- kom- im - d. ent u slpro- •n •n n. at: D« ■e 11. il. :lheb- •e se in. gt. Ze werd het Franse symbool van de gay twenties. Frankrijk werd haar tweede vaderland; in de tweede wereldoorlog koos ze de kant van De Gaulle, trad op voor de troepen en werd ervoor na de oorlog onderscheiden. Altijd heeft ze ge leden onder de rassendiscriminatie in haar geboorteland; in de jaren vijftig werd ook zij door de communisten van McCarthy beklad en in 1954 nog weigerde men de grote vedette te bedienen in een New Yorks restaurant. Sindsdien kon ze maar moeilijk met liefde praten over Amerika. Ze streed op haar eigen, vredelievende manier voor gelijkheid van rassen. Ze deed bij elke gelegenheid haar mond open en zei wat ze dacht. Josephine was tegen Black Power („AU power is power”, zei ze) en zag als oplossing de rassenver menging. Met de opvoeding van haar pleegkinderen, in een kasteeltje in de Dor dogne, probeerde ze haar idealen waar te maken. Tot op het laatste moment heeft ze daartoe gewerkt. Op dé foto’s Josephine in showornaat op de trappen van revueiheaters; Josephine tijdens haar laatste show vorige week dinsdag; en Josephine tussen haar pleegkinderen. Wat de vier van zaterdagavond be treft: het besmettingsgevaar is nog niet zo groot als de naam van het groepje zou doen vermoeden. Het programma royaal van opzet en bepaald niet kin derachtig is een aaneenschakeling van liedjes en onderhoudende conféren ces. Een beetje maatschappijkritisch, een beetje badinerend en beetje gemakkelijk. Ik heb het sterke vermoeden dat ook in het kabaret de cursus voor begin ners als eerste les een soort aap-noot- mies-wim op het programma heeft staan. In dit geval: Wiegel, de paus, prins Bernhard en hongerige kinderen. Als je daarmee begint te stoeien, kom je al een heel eind weg. De vier van zaterdagavnd bleven daarin, jammer ge noeg, steken. Een modieus programma dus, dat niet- leurstelling geweest zijn. De grote zaal was voor twee derde leeg. Ook andere omstandigheden hebben hier mogelijk een rol gespeeld. gement met Rudolf Nureyef, met wie het gezelschap een uitgebreide tournee door de Verenigde Staten maakte. Het ballet danst Nureyef’s choreografie van het „Zwanenmeer” en de Rus trad ook in Londen met het gezelschap op. In ons land zullen we Nureyef met de Canade zen echter niet te zien krijgen. ov< .00 (K al. vraag. ge heel zéér Een ntraden tschaft >apapa .30 (K) adspel .15 (K JOSEPHINE BAKER, die vrijdagnacht in Parijs overleed, 69 jaar oud, was te intelligent om niet met ironie over haar eindeloze reeks shows te praten. „Ze stellen niets voor”, zei ze in 1970 in een interview. „Ik voel me een beetje clown en ik ben een beetje verlegen, als ik denk aan een dame die met 64 jaar aan het zingen is”. Maar ze bleef optreden, ook na haar officiële afscheid in 1964 vanwege haar pleegkinderen, voor wie brood op de plank moest komen. Acht van haar twaalf kinderen zijn geadopteerd door Jo Bouillon, Josephine’s derde echtgenoot, die nu in Argentinië woont. Ze zijn nu 18 tot 23 jaar oud. De vier jongste kinderen, nu van 11 tot 17 jaar, waren bij Josephine Baker gebleven. Josephine heeft een barre jeugd gehad. Armoede in St. Louis, waar ze geboren werd en opgroeide, armoede in haar eerste jaren in de obscure showbusiness in Philadelphia en New York. In 1925 trok ze met een haveloze troep naar Parijs. De eerste show daar dreigde te mislukken door een totaal gebrek aan discipline. Een Franse regisseur werd gr bij gehaald en Josephine moest met trossen ba nanen en een hoela-hoelarokje het toneel op. Ze maakte onmiddellijk naam. VERSAILLES. Charles Aznavour, de bekende Franse zanger, is dit week einde in Versailles in staat van be schuldiging gesteld. Hij zou clandestien voor ruim 2,5 miljoen gulden aan Franse francs naar Zitserland hebben overge bracht, zo luidt de beschuldiging. Door dit te doen heeft Aznavour valutabepa- lingen en douanevoorschriften overtre den. temin pittig en met flair overgekomen zou zijn, als de regie straffer was geweest en kritischer. Het 'nummer bij voorbeeld waarin Marianne Delgorge verreweg het grootste talent van de vier telefoneert met een vriendin en dat kwasi-charitatief gedoe op de hak neemt, zou een juweeltje van klein kunst geweest zijn als het tot op ieder woord en gebaar bijgeslepen was. Het was allemaal wat onhandig, het hela programma door, het had de char me van een personeelsavond waarin met welgeslaagde woordspelingen ondeugen de dingen over de directeur, de perso neelschef en de kantinejuffrouw gezegd worden. Maar laten we niet vergeten: ook zo’n programma heeft z”n verdienste en ik zou het voor geen geld van de wereld willen missen. Dit virus is geen jarenlang bestaan beschoren. Er komt een dag dat de vier ieder hun eigen Weg zullen gaan. Ze hebben dan in deze combinatie, in dit probeersel, voldoende geleerd om vol wassener, kritischer en minder modieus zichzelf te zijn. Tot zolang moeten ze gevieren doorgaan. Het publiek is ten minste verzekerd van een leuke avond. Zoals zaterdag in Haarloheim. Het thea ter dat niet mag verdwijnen. ATHENE. (AFP) De Franse film „Emmanuelle” van Just Jackin met de Nederlandse actrice Silvia Kristel in de hoofdrol is in Griekenland verboden. De rolprent draaide sinds twee weken met veel succes in 16 bioscopen van de Griekse hoofdstad. De kopieën zijn in beslag genomen en de filmverhuurders en de eigenaars van de betrokken bioscopen aangeklaagd we gens inbreuk op de goede zeden. Hubert Soudant is een opkomend Ne derlands dirigent, maar nog geen naam waar het publiek en masse op af stormt. De soliste Christine Walevska een bui tenlandse beroemde celliste is hier vrij wel een onbekende en ten slotte bracht ook het programma zelf nog geen nieu we lente en een nieuw geluid. e. 18.3( •amma 5. 19.0! 3rieks< Week- <ieu ws i. 19.5! 30 (KI t. 20.11 20.31 pro- mede- Brecht n een 22.45 Fitzenhagen gaat daarop enthousiast in en als hij opkijkt, is de componist al verdwenen om de eerste noten op papier te zetten. Enkele dagen later wordt de schets van de 7 variaties al samen doorgespeeld. In tijd van één week was dit het zesde orkestconcert. Het Concertgebouw orkest vierde drie maal triomfen met de Tweede Mahler; de zaterdagmatinee was uitverkocht. Het Amsterdams Phil harmonisch Orkest trok twee maal een volle zaal. Het Utrechts orkest moet al met een heel bijzonder iets komen om daar doorheen te breken en daarvoor was dit lenteconcert te weinig attractief. nerc van Paul Klee vormden de muzika le associaties een interessant vergelij kingsmateriaal; voor de niet-kenners trok dit werk, puur vanuit de muziek gezien de aandacht door zijn orkestratie in opvallende klanktinten, in gedurfde combinaties en contrasten. „Waar het om cultuurgebied gaat, kan zich de vertegenwoordiging van de kun stenaarsvakbonden niet meer weg laten cijferen in de diverse raden, zoals de Raad voor de kunst en kunstraden van gemeenten”, aldus ANOUK en BBK. Een duidelijke aanwezigheid van de bonden door evenredige vertegenwoordiging zal mede als waarborg dienen voor het ver trouwen van de kunstenaars in de raden en commissies, stellen ANOUK en BBK. HAARLEM. Marianne Delgorge, Willem Valenkamp, Simon Hammelburg en Ron Klipstein vormen sedert vorig jaar april het kwartet dat onder de naam Virus besmettend kabaret wil brengen. De vier besmetters waren za terdagavond in Haarloheim, een klein- kunstig theatertje dat reeds aan veel ontkiemend talent onderdak en een open podium heeft geboden. Alleen al om die reden moet het voor Haarlem behouden blijven. UTRECHT. (ANP) De NVV-bond van uitvoerende kunstenaars ANOUK en de Bond van beeldende kunstenaars BBK, hebben in een gezamenlijke ver klaring over evenredige vertegenwoordi ging in de raad voor de kunst gepleit voor een democratisering van de beleids- structuren in de kunstwereld. De bonden achten dit nodig om hun streven naar een constructieve bijdrage aan verbete ringen in het cultuurbeleid in praktjk te kunnen brengen. Ster aan het firmament van dit con cert was de Hongaarse pianist Peter Frankl in het 2e pianoconcert van Beet hoven. Zijn briljante techniek, zijn to taal artistieke inzet gevoegd bij het alert samenspel tussen solist en dirigent leid de tot een gespannen vertolking van pianistisch en orkestraalniveau. Het Concert werd besloten met Schumann’s 3e symfonie. Rococo-variaties schreef Tsjaikovsky voor zijn vriend de cellist Fitzenhagen. Na een lang gesprek met zijn vriend bij een goede fles wijn merkte de componist op: „Ik voel me plezierig, zo’n beetje rococo” en hij neuriede daarbij een wijsje in de trant van een gavotte. Christine Walevka maakte met haar virtuoze expressieve vertolking van Tsjikovsky’s „Variaties op een Rococo- thema” grote indruk. Zij is een Pools - Duitse van afkomst, is geboren in Los Angeles en kreeg een all round-oplei- ding in Europa bij de allergrootsten van de cellisten. Talent, ontwikkeling en er varing maakten van haar een brillante celliste die haar temperament en muzi kaliteit uitzong op naar prachtige Ber- gonzi-cello uit Cremona anno 1745. De 0 (K kt e oncert Spontaner kon het niet en de charme daarvan klinkt nu, een eeuw later nog even onweerstaanbaar door. De soliste liet de speelse fantasieën van de varia ties met rijk geschakeerde toon in haar voordracht doorklinken. Het U.S.O. gaf daar niet altijd gelijk gestemde reacties op, hoewel het zich in de Ouverture Tristan und Isolde van Wagner op een veelbelovend muzikaal niveau inzette. De Keuze van “Sjostakowitsj’ 5e Symfo nie vond ik voor een lenteconcert weinig representatief. De muzikale in houd ervan is zeer bedenkelijk en nogal bombastisch. Het U.S.O. reageerde slag vaardig op de drukke gesticulaties van de dirigent en gaf daarmee een goede uitvoering van een matig rtuk waarop het publiek ook maar flauwtjes reageer de. In de tijd dat de Amsterdamse Kunstkring de Lenteserie ir haar pro gramma’s inschakelde, betekende dat al tijd een volle zaal. Maar de kunstkring bestaat niet meer en het Amsterdams publiek liet op het Lenteconcert zaterdag avond lelijk verstek gaan. Dat moet voor het Utrechts Symfonie Orkest dat zaterdagavond in het Amsterdams Con certgebouw concerteerde een zware te- soms behoorlijk uit de hand, doordat men nu eenmaal niet dagelijks met elkaar- samenspeelt, maar Zodra er iets mis ging werd dat professioneel opge vangen door Toots of Pass zelf. Trou wens, geïmproviseerde muziek is over het algemeen een stuk aantrekkelijker dan een strikt ingestudeerd repertoire. Zoals gezegd, kan Toots geen kwaad meer doen.. Op zijn instrument is hij onovertrefbaar. „Je kan er zo lekker op huilen”, zei hij kortgeleden in een inter view en dat is eigenlijk wel de juiste omschrijving. Zijn prachtige toon en zijn befaamde halfnoten (waar de meeste anderen over struikelen) hebben hem de reputatie gegeven waar hij recht op heeft. Veel Sonny Rollins-composities waren gisteren te horen, evenals wat werk van Ellington. Maar ook nummers die hij hier en daar had opgepikt, zoals „Images”, een modern, dromerig stuk zoals Chick Corea vroeger wel schreef. Uiteraard kreeg het publiek „Turks Fruit” te horen, de onvergefelijke com- posie van Rogier van Otterlóo, die ech ter alleen die speciale „touch” meekrijgt, wanneer Toots hem op zijn, harmonica speelt. In die zelfde sfeer speelde Toots nog een eigen compositie, „Dream Girl”, eveneens bestemd om een Nederlandse speelfilm muzikaal te omlijsten. Het trio Rob Franken leverde een prima begeleiding. Met name wanneer er geswingd moest worden was de Italiaan se drummer Bruno Castelluci zeer op dreef. Bassist Rob Langereis speelde over de hele linie zeer goed en ook Franken zelf deed het in zijn wat terug getrokken begèleidersrol uitstekend. Toots Thielemans, zichtbaar in zijn sas met dit vertrouwde gezelschap, had in middels een naam voor het trio met Joe Pass en hemzelf bedacht: „The Pommes- Frites and Lasagna All Star Band”. Een van de sterren van het ballet met wie Nureyef bijzonder graag danst, is de 24-jarige Karin Kain. Hij nodigde haar uit om afgelopen zomer met hem in Wenen te dansen, en in Londen was ze met de beroemde Rus te zien in Giselle. Karin Kain heeft de halve wereld al rondgereisd en ze danste in de groep van Roland Petit in Parijs. Ik ontmoet haar, na de repetities, in het labyrinth van gangen en kamertjes dat zich uitstrekt achter het toneel van het beroemde Londense „Coliseum” de thuishaven van het Sadler’s Wells ballet. Karin Kain werd geboren in Hamil ton, Toronto, en toen ze op haar zevende als een verjaardagscadeau met haar va der en moeder naar een voorstelling van Giselle” ging kijken, besloot ze maar meteen dat ze danseres wilde worden. Ze kwam op haar negende op de balletschool van het „National Ballet” in Toronto, dat geschoeid is op de leest van de grote Russische balletscholen. De kin deren krijgen er naast de danslessen tegelijk een middelbare opleiding. Zowat alle dansers en danseressen in het natio nale ballet van Canada volgden deze school. Dit betekent dan ook dat ieder een zich zo ongeveer broertje en zusje van elkaar is gaan voelen, wat ruzies niet uitsluit, maar wél de beruchte hys terische drama’s waaraan zoveel ballet gezelschappen chronisch lijden. Karin Kain dans het liefste van al „Giselle”. Ddt is omdat ze het zo moei lijk vindt en er nooit op uitgekeken raakit. „Iedere keer probeer ik het weer beter te doen, al is het maar een enkele pas”, vertelt ze. En ze denkt dat ze het beste zal zijn rond de dertig: „Dat is de rijpste tijd voor een danseres”. De grootste ervaring voor haar en de anderen in het ballet is de samenwerking met Nureyef. „Als hij bij ons is, lijkt het wel of iedereen voor de gelegenheid zijn beste beentje voorzet. Van deze man gaat zo’n inspiratie en zo’n enorme kracht uit, in zijn technische mogelijkheden zo wel als geestelijk. Soms ben ik wel eens zo moe dat ik denk dat mijn benen me niet meer kunnen dragen, maar als ik met Nureyef dans glij ik bijna onge merkt over zulke problemen heen.” Als het nationaal ballet van Canada in Nederland is geweest, gaat het Ne derlandse Nationale Ballet naar Canada tegen het eind van april. Terwijl de Ne derlandse overheden de balletgroepen voor de volle honderd percent subsi dieert, is dat in Canada anders. Het na tionaal ballet krijgt maar veertig per cent van zijn kosten door de regering van Trudeau vergoedt. Maar het is dan ook in staat de helft van haar onkosten uit de entreegelden te bestrijden. De rest wordt door grote bedrijven, zoals IBM, bijgepast. Het Nederlandse programma van het Canadese ballet omvat Giselle en Cop- pelia. Don Juan op buziek van Gluck en de choreografie van Neumeier, en de in Londen minder enthousiast ontvangen „Kettentanz” op muziek van Johan Strauss sr. in de choreografie van Ge rald Arpino. Klee, zelf musicus tot zijn 19e jaar, bouwde als schilder in zijn werken de principes van variatie, fugatechniek, rit me en polyfonie in. Daarmee is dan het verband gelegd tussen schilderkunst en muziek en de muzikale interesse ver klaard van Schuller voor Paul Klee. Om een voorbeeld te noemen van een van de zeven gegevens, volgt hier oen toelich ting van de componist zelf op het eerste deel.„Antieke Harmonieën”: „Dit tracht niet alleen de tinten amber, oker, en bruin van Klee vast te houden maar ook de blokachtige vormen”. Voor de ken- KOTTERDAM. Des werelds beste mondhartnonicaspeler en een van de tneest succesvolle jazzgitaristen stonden gistermiddag voor het eerst sinds lange tijd weer samen op het podium: Jean „Toots” Thielemans en Joe Pass. Zij speelden destijds allebei bij George She aring, zijn hun eigen weg gegaan, maar zijn altijd goede vrienden gebleven. En dat was goed te merken in een, voor het eerst in de jazzserie van De Doelen, uitverkochte Kleine Zaal. Het was een sfeer van „ouwe jongens krentemik”, maar dan in de goede zin des woords: muzikaal een grote elkaar. De conclusie is weinig verrassend, al lang geen kwaad veel plezier en waardering voor van het concert want Toots kan meer doen. De sympathieke Belg, die een zeer uiteenlopend publiek naar de Doelenzaal had getrokken, speelde gistermiddag in hoofdzaak mondharmonica. Zijn andere instrument, de gitaar, bleef vrijwel on aangeroerd op het podium staan. Dat kwam niet slechts door de aanwezigheid van Joe Pass, maar dat had eerder te maken met het feit dat Toots bij een manoeuvre met een garagedeur een vin ger had gebroken. Toch zag hij kans om ondanks die gehavende vinger (aan de linkerhand) toch nog met het grootste gemak zijn wereldhit „Bluesette” te spe len. Afgezien vaat nog een geïmprovi seerde solo later moest het daar bij blijven. Nu was dat geen ramp, want Joe Pass was niet voor niets meegekomen naar Rotterdam. Behalve in de duetten met Toots, kreeg hij ruimschoots de gelegen heid zijn niet geringe kunnen te tonen in twee uitgebreide solo-sets. Technisch was hij daarin volmaakt, maar aantrek kelijker was zijn sterk geïmproviseerde spel met Toots en het begeleidende trio Rob Franken. Die improvisaties liepen Op het ogenblik zijn de Canadezen voor de tweede maal in Londen, en ze halen er goede kritieken, trekken volle zalen en veroorzaken stormachtig applaus. Het ballet is jong, de dansers zijn allemaal rond de twintig, en ze zonnen zich in de choreografieën van mannen als Erik Bruhn, John Cranko en Wfc John Neumeier. Sinds 1972 heeft het nationaal ballet r-x 11 van Canada een speciaal arran- C 1 - A

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 7