J van Bertold Brecht o KUNST Cat Jazz brengt orkest Gunther Hampel Veelzijdig muziekprogramma MS 1MW 99Gocd© L- mens” v\ 4 PUBLIEKTHEATER in Haarlem met j wijzen A de vol- I tra Jengd F ij A I. DONDERDAG 1 7 APRIL 1975 17 9 g Operettes Cabaret Weekend a Zwidcote was- Gekke man The mean machine Solotoneel Tip £25 Prolongaties ’s Nachts Ontucht VIOLISTE Emmy Ver- hey en Carlos Moerdijk aan de piano komen dinsdag avond naar het Concertge bouw in Haarlem om daar een voortzetting te geven aan de serie Beethovenso nates, die eerder deze maand van start is gegaan. Zij openen het concert (aan vang 20.15 uur) met de So nate voor viool en piano no. 5 in F grote terts opus 24, beter bekend als de Früh- lings-Sonate. Vervolgens de Sonate voor viool en piano no. 6 in A grote terts opus 30 no. 1, terwijl na de pauze de Sonate voor viool en piano no. 7 in C kleine terts opus 30 no. 2 zal klinken. - I K nra i heel rlening idienst- 30 uur) rans en EEN FLEURIG programma ie inge- Iszaken. Libéré Pablo Hampel, die van Duitse ori gine is maar geheel op de Ver- HET NIEUW Operette Gezel schap brengt maandag en dins- avond wordt georganiseerd door de Heemsteedse Kunstkring en is voor de leden gratis, maar voor introducé’s 7,50. Rob Franken speelt zaterdag in de Jazzcorner. van van „The dirty Dozen” vertoont en twijfel oproept aan de variatie-mogelijkheden op het thema haat en geweld. 22 uit VOOR HET EERST speelt het Publiekstheater in Haarlem. Het is de vaste bespeler van de Am sterdamse stadschouwburg. Het brengt vrijdag en zaterdagavond in de Haarlemse schouwburg „De goede mens van Sezuan” van Bertolt Brecht, een voor stelling waaraan de toneellief hebber z’n hart kan ophalen. Allan Praskin (altsax, klarinet Winchester Hij heeft tal van platen gemaakt, onder meer met Jeanne Lee (met wie hij nog vaak optreedt),. Anthony Brax ton en Perry Robinson. Het belooft een interessante avond te worden op de Haar lemse Jazz Club (de „moeder organisatie” van Cat Jazz) die een toegangsprijs van zes gul den zeker waard is. Reynolds speelt hierin Crewe een top- speler van een rugby-team die geschorst wordt wegen wangedrag. In een boze stemming rijdt hij de auto van een vrien din in het water, wat hem in aanraking met de politie brengt en hem tenslotte in de gevangenis doet belanden. Na hem eerst alle allures van superstar van het rugbyveld te hebben afgeleerd, stelt de gevangenisdirecteur (Eddie Albert) een verkorte straf in het vooruitzicht als Crewe de daarvoor in aanmerking ko mende gevangenen traint tot ze een goed rugbyteam vormen. Dan mogen ze spe len tegen de semi-professionele club van gevangenisbewaarders om deze in con ditie te houden, maar onder toezegging dat het personeel moet winnen. Eerst weigert Crewe maar een tijdje slavenarbeid in de moerassen maakt hem wel klein en hij gaat in op het voorstel van de directeur. Uit wraak-overwegin- gen kiest hij de grootste en sterkste boeven, die voor geen gemenigheid te rugdeinzen in zijn team en voedt hen tijdens de training met haat tegen de bewakers. Tenslotte komt een stelletje keiharde schurken die tot alles in staat zijn op het veld. Het levert een ware veldslag, waarbij de directeur machte loos moet toezien dat zijn favoriete spe lers roemloos ten onder gaan. Het gaat in de film uiteindelijk om die macabere rugbymatch, waarbij echter zoveel on mogelijke en onzinnige dingen gebeuren dat men eerder geneigd is aan een paro die te denken dan aan een gewelddadig gebeuren. Een en ander wordt met smaak verteld, wat echter niet kan verhinderen dat het geheel sterke overeenkomsten met BIJZONDERE GAST in jazz café At the Jazzcorner, Spaarne 104 in Haarlem, is zaterdag avond (aanvang rond 22 uur) Rob Franken die zich onder meer laat begeleiden door de Zweedse slagwerker Alex Riel. Franken speelt zoals bekend Fender-piano en doet dat op een virtuoze manier die vooral van liefhebbers van de wat meer cerebraal benaderde jazz veel waardering heeft gekregen. Het optreden van Franken komt in de plaats van dat van pianist Martin Haak, die nu vrijdagavond als normaal met zijn kwartet zal optreden. Voor vanavond wordt een optreden verwacht van de groep Rob c co. HAARLEMSE amateurs heb ben de komende dagen de stads schouwburg in handen. Een kinderoperette, een grote men sen operette en een musical staan op het programma. CARO VAN EYCK brengt in de tuinzaal van het Haarlemse Concertgebouw op donderdag 24 april een avondvullend solo- programma onder de titel „Al lemaal mensen”. Ze vertelt hierin over de vele mensen die met toneel te maken hebben, niet alleen de souffleur, de kleedster, de criticus maar ook de mens achter de acteur. De VOOR DE JEUGD in Studio nog steeds de Nederlandse film „Oom Ferdinand en de toverdrank” met Willeke Alberti en Lex Goudsmit. In Palace draait in de matinees „Kapitein Flints pirateneiland”. ROXY BRENGT deze week een tien jaar oude film van Henri Verneuil, „Weekend a Zuydcote”, ook wel „De Hel van Duinkerken” geheten omdat de En gelse aftocht van het continent in juni 1940 het thema van de film is. Gemaakt naar de bekende en met de Prix Gon court onderscheiden roman van Robert Merle. Uiteraard is Verneuil niet docu mentair te werk gegaan, maar heeft hij de avonturen van vier Fransen (onder wie Jean-Paul .Belmondo) in beeld ge bracht die aanwezig zijn als het Engelse expeditieleger op het strand van Duin kerken moet wachten op redding uit zee, terwijl de Duitse stuka’s moordende aan vallen ondernemen op de machteloze soldaten. Een aangrijpend gegeven dat in handen van Verneuil te veel routine zaak wordt met al te pathetische momen ten, maar toch het aanzien meer dan waard is. „IN TIROL GAAT de ontucht vrolijk verder” is de titel van de zoveelste slap pe sexfilm Hij draait dit keer in Frans Hals. Rembrandt toont een vechtfilm „Het onverbiddelijke zwaard”. CHARLES BOOST DE AMERIKAANSE regisseur Robert Aldrich (57 jaar) houdt van sterke gege vens, waarin haat en geweld een belang rijke plaats innemen. Men hoeft daar voor maar het lijstje titels na te kijken van films die hij in, zijn meer dan 20- jarige carrière gemaakt heeft: „The dir ty Dozen”, „The King of Sister George’, „The Grissom Gang”, „Emperor of the North", enz. In dat lijstje past heel goed „The mean Machine” met de krachtpat ser Burt Reynolds, waarvan Palace deze week de première brengt. Scène uit The mean Machine met Burt Reynolds en Bernadette Peters als se cretaresse van de gevangenisdirecteur. Pointl/Bert Nieborg (door een snaakse café-bezoeker ook wel The Pointl Sisters), een combi natie die steeds betere jazz gaat spelen. Elke zondag aandacht voor ’t trio van Hans Keune, de eige naar van dit café die op deze avond muziek in plaats van bier aandraagt. IN PALACE draait een vechtfilm „Kung fu de Kanton-bokser” vrijdag en zaterdag te middernacht. In de nacht- voorstellingen van Frans Hals gaat een misdaadfilm „Onderwereldkoning van Marseille”. Lido toont de popmuziekfilm met de Rolling Stones „Gimme shelter” met de aangrijpende scène van een dode lijke steekpartij onder het publiek. Luxor gaat door met de Hitchcock-serie; dit maal wordt „Gescheurd gordijn” getoond, een spionagethema rond de scheidsmuur van West en Oost Berlijn. Roxy draait in de nachtvoorstellingen „Le train”. HET RK Stedelijk Gemengd Koor Haarlem brengt zondag avond „De dertiende fee”, waar aan ongeveer zestig kinderen mee doen. Het is uiteraard een sprookje over een prinsesje. Ze is jarig en de koning heeft twaalf feeën uitgenodigd, maar de dertiende niet. Daar komen moeilijkheden van. Jan Heynes heeft de operette geregisseerd. Olaf van Rijn, Sonja Snoek en Annemiek Hardebol begeleiden de zang op blokfluiten. De mu- sicale leiding heeft mevrouw C. W. M. Leeners. Amiet Nieuwenhuyzen (r.) als de kapitalistische neef Shui-ta. Achter haar de pau pers van Sezuan. DE HAARLEMSE aquarel list Ronald Ruseler laat werk zien tot en met maandag 19 mei in de Centrale, Kerk straat 44 in Beverwijk. Ruse ler, die sterk fotografisch werkt, neemt de mens als onderwerp, geplaatst in een omgeving van staal en beton. Een sterk vervreemdend ef fect is het resultaat. KWART OVER ELF is een cabaretgroepje uit Den Haag. Het bestaat uit Kees Bos en Wally Soesman die hun nieuw ste programma „Van rechts naar links” brengen in het Christe lijk Lyceum, Emmakade 43 op vrijdag 18 april om 8.15 uur. Het duo heeft een tweede prijs gehaald op het Nederlands Ca- baretconcours van dit jaar. De Christelijk Lyceumvereniging organiseert het optreden. IN HAARLOHEIM is zater dagavond weer het cabaret Vi rus te zien met Marianne Del- gorge, het duo Klip en Ham en de pianist Varenkamp. ONDER REGIE van Fred Floruse geeft cabaret Virus zaterdagavond in Haarlo- heim, Smedestraat 23 in Haarlem een uitvoering van het programma „Horen, zien en zeggen”. Virus bestaat uit Marianne Delgorge, Si mon Hammelburg en Ron Klipstein. Willem Valenkamp zorgt aan de piano voor de begeleiding. enigde Staten is georiënteerd, bespeelt naast vibrafoon en piano onder meer basklarinet, fluit en sopraansaxofoon. In zijn groep voorts Thomas Key- en fluit), Frederik Rabold (trompet, bugel en kornet) en Martin Bues op slagwerk. Günther Hampel’s Galaxie Dream Band, zoals de naam of ficieel luidt, speelt poëtische en vaak romantisch getinte mu ziek. De stijl wordt omschreven als subtiel en tijdloos. Hampel, die nog het meest naam heeft gemaakt als vibrafonist, maar al op vroege leeftijd ook met klarinet begon, heeft invloeden verwerkt van Milt Jackson, Li onel Hampton, Terry Gibbs, Walther Dickerson en Lem serling (percussie, sax en fluit), LIDO PROLONGEERT Rooie Sien, Luxor doet dat met Keetje Tippel en Studio met „Butch Cassidy and the Sun dance Kid”. TONEELGROEP Theater speelt op dinsdag 22 april in de Velsense schouwburg „Wat een gekke manen zijn vrouw dan?” van de Britse blijspel schrijver Alan Ayckbourn. Het stuk laat achtereenvolgens drie keukens zien, waar drie echt paren hun huwelijksmoeilijkhe den beleven. Ondanks het on derwerp gaat het erg vrolijk en cynisch toe. Eric Thompson re gisseerde het en de rollen wor den gespeeld door Trees van der Donck, Sjoukje Hooymaa- yer, Henny Orri, Eric van der Donk, Bernhard Droog en Wil lem Wagter. het Willibrord-orgel in de r.-k. basiliek. Sint Bavo is zaterdag middag de beurt aan Lourens Stofbergen. Deze jonge organist uit Haarlem is de vaste bespeler van het orgel in de Agathakerk in Zandvoort. Hij studeerde bij Nico Waasdorp en Albert de Klerk, behaalde drie jaar gele den het solistendiploma met on derscheiding en de akte B en in 1973 het einddiploma muziek theorie. Lourens Stofbergen geeft re- gelhiatig concerten in binnen- en buitenland en is als docent verbonden aan het Amsterdams conservatorium voor harmonie contrapunt en analyse. Toegang en programma zijn gratis. ZATERDAGAVOND begint om 20.15 uur een kerkconcert te geven door het Engelmun- duskoor en de cantor-organist Joop Huizinga in de Engelmun- duskerk in Velsen-Zuid. Hui zinga brengt werken van Cabe zon, Pachelbel, Bach, Stanley, Lemmens, Allan en Zwart. Het koor, voor het eerst in een kerkconcert te horen, zingt met begeleiding van de koororganist Syb Brink werken van Morley, Gruber. Franck, Vail en Bons. I ji 14 HET LAATSTE concert dat de Stichting Cat Jazz Haarlem dit seizoen en zelfs wellicht voorgoed organiseert, kan mak kelijk de topper van het jaar worden. Heeck c.s. slaagde erin om het kwintet van de multi- instrumentalist Günther Ham pel naar de Zanderzaal, Groot Heiligland 47 in Haarlem te ha len. Deze Amerikaanse formatie die zeer intrigerende muziek heeft gemaakt, speelt zaterdag avond (aanvang 22 uur) op de club. TEKENINGEN van Tine Visser, keramiek van Jan Mackaay en macramé van Janny de Later wordt van 18 april tot 16 mei geëxpo seerd in galerie ,’t Hart aan de Wilhelminakade in IJ- muiden. e 2èJ FOLKCAFÉ De Teerling or ganiseert voor zondagavond (21.15 uur) een optreden van de folkgitarist Leo Wijnkamp. Hij speelt ragtime- en bluescompo- sities. Voor Wijnkamp lijkt een snelle internationale carrière te zijn weggelegd. Hij maakte reeds tournees door Noord- Amerika, Engeland en Italië en werkte in de Verenigde Staten mee aan een door Stefan Gross man geproduceerde langspeel plaat. DE TONEELSCHUUR toont vanavond en morgenavond „Echo’s”, gespeeld door Ellen Röhrmann, Ad Fernhout en Jan Vreeken, tezamen de groep Theater Tardieu. Zaterdagavond speelt toneelgroep Centrum in de Schuur „Parende mussen”, een kort, scherp stuk van Ge rard Lemmens dat een parodie in houdt op een verzuurd hu welijk. Elisabeth Hoy tink. On- no Molenkamp en Jules Hamel spelen in de regie van Ad van Kempen. Volgende week dinsdag april is het Werktheater Amsterdam weer te zien met hun beste voorstelling, die zij in de vijf jaar van z’n bestaan heeft gemaakt „Avondrood”. Daarin speelt men een aantal bejaarde mensen, bijeen in een tehuis. Een heel vrolijk, ontroerende voorstelling. MET DE solisten de violist Daniël Otten en de cellist Fred Pot zal het Noordhollands Phil- harmonisch Orkest zondagmor gen een koffieconcert verzorgen in het Haarlems Concertgebouw. De koffie staat om 11.30 uur ge reed, het concert begint een half uur later. Op het programma staat de Sinfonia in Bes van Johann Christian Bach, het Vioolconcert in a kleine terts van Johann Sebastiaan Bach en het Celloconcert in c kleine terst van Vivaldi, Fred Pot, in 1943 geboren, is lid van het Concertgebouworkest. Hij kreeg zijn eerste studie van Jan Wil- lemse en Carel van Leeuwen Boomkamp, studeerde later bij Jeanne Decroos. Pot is werk zaam geweest als tweede solo- cellist bij het Omroeporkest van de NOS. LEDEN VAN HET Residen- tie-orkest uit Den Haag ver zorgen zondagavond (20.30 uur) een concert in de lezingzaal van de Arbeiders Gemeenschap der Woodbrookers, Bentveldweg 3 in Bentveld. De uitvoering is gratis. Op het programma staat het Rondo van Franz Xaver Mozart, de Sonate van Bohuslav Martinu, de Sonate van Robert Schumann en na de pauze het Trio van Felix Mendelssohn Bartholdy. HOOFDDORPS Mannenkoor Zang en Vriendschap presen teert zaterdag zijn jaarlijks con cert in de aula van de Scholen gemeenschap aan de Hoofdweg in Hoofddorp. Aanvang 19.45 uur. Medewerking wordt ver leend door Bart van Oerle, ba riton, de trompettist Harry Se venstern en het orkest van de muziekschool onder leiding van Marinus Metz. Het stuk heeft een uitsteken de bezetting, aangevoerd door Annet Nieuwenhuyzen. Verder doen mee: Petra Laseur, Eric Schneider, Jerome Reehuis, Si- grid Koetse, Nel Koppen en an deren. Margriet de Groot is na jaren weer terug op de planken in een aantal bescheiden rollen, maar zij zingt op onvergefelijke •wijze het olifantenlied op mu ziek van Paul Dessau. „De goede mens” is een van de meest gespeelde stukken van Brecht. Het is een Chinese pa rabel over een hoertje dat plot seling veel geld krijgt en daar mee een sigarenzaak koopt. Zij doet goed in de verpauperde buurt waar ze woont. Maar men -- maakt misbruik van haar goed heid. Dat is de reden waarom zij zich als man verkleedt, zich voordoet als haar neef om op harde kapitalistische wijze orde op zaken te stellen. Het stuk wil aantonen dat de goede mens het kwaad nodig lijkt te hebben om rechtvaardigheid in de we reld te scheppen. Brecht geeft in dit stuk geen oplossing voor het maatschappelijk onrecht, maar wekt de toeschouwers op om aan een betere wereld te werken. Hans Croiset, de regisseur* laat de spelers op een andere manier spelen dan de gebruike lijke, aangepast aan de stijl van Brecht. Maar of de politieke be doelingen van Brecht recht ge daan is, valt te betwijfelen. Niels Hamel ontwierp het decor van houten stellages en schut tingen en de costuums, eenvou dige bruine overalls en stof jassen. Ruud Bos arrangeerde de muziek van Dessau, die door een pianist en fluitiste worden uitgevoerd. DE HAAGSE COMEDIE speelt op woensdag 23 april in de stadsschouwburg „Wat een geweldige rotzooi”! van de cul tuurpessimist Eugène Ionesco. Het is een recent stuk, waarin aan de hand van een centrale figuur, gespeeld door Wim van den Heuvel, aangetoond wordt dat onze samenleving een rot zooi is. Wim van Rooij heeft de regie. dag „Der graf von Luxemburg” van A. M. Willner en Rob Bo- danzky op muziek van Franz Léhar. Het gaat over de lief desperikelen tussen een vorst en een Parijse operazangeres. Rudi Vogler heeft de regie, Wim Hesp dirigeert het bege leidende Haarlems Operette Or kest en Grete Kieser ontwierp de dansen. DE TONEELvereniging Tha lia brengt donderdag 24 opril en maandag 28 april de musical My Fair Lady, naar het toneel stuk Pygmalion van Bernard Shaw. De fonetiekprofessor Higgins probeert het bloemen meisje Eliza algemeen beschaafd te leren spreken, maakt van haar een grote dame en wordt verliefd op haar. De musical heeft jaren geleden groot succes gehad op de beroepsplanken. Een succes dat nog niet ver vaagd is. Thalia heeft een twee de voorstelling kunnen inlassen. Henk van Delden heeft het ge regisseerd en Helen Shepherd heeft de koren ingestudeerd. The Shepherds begeleiden de musical die voor een amateurto- neelclub een hele onderneming is. wordt vrijdagavond (20 uur) ge bracht tijdens het Voorjaars- concert van het Santpoorts Hervormd Koor. Behalve het koor dat onder leiding staat van Cees Brugman wordt een optreden verwacht van het kin derkoor De Castrikieten van de Muziekschool Castricum, Janine v. d. Brink, sopraan; Peter Rijs, piano; Bert Hoorn, gitaar; Leo Toornvliet, tuba; Harro Groen man, trombone en Cees Brug man zelf op de bastuba en alt- blokfluit. Er worden werken gebracht van Bach, Monteverdi, Mozart en Handel, maar ook klinken een vrolijke Trepak en liedjes als De Scheresliep, Mi chael row the boat ashore en Bob Dylans Blowing in the wind. Het geheel heeft plaats in de aula van de pedagogische academie Da Costa in Sant- poort-Zuid. IN DE SERIE bespelingen op tTiHflgfP!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 17