Kaf ha en Palloeter
To neelsch uur
I
HMS
Voorjaa rsconcerten
kerk
en
TUM-TUM
IN HAARLOHEIM
r.
1
1
i
I
Romanesj speelt zigeunerjazz
THEATERBEELDEN GEÏNSPIREERD OP LITERATUUR
ró
Orgel*
EN:
excursie
11
I
lm Velsen
Klucht
3)
747
9
in
Sex
In de nacht
■-I
M
Robert Long
Voor de kinderen
■^-'1
■s
voorstellingen
r
JAC HEIJER
ROBERT LONG
In Studio
DE WAALSE Kerk op het
CHARLES BOOST
in
eveneens
Dutch Swing College Band.
t f
volgende
10 u.
-16.00U
ti et Religioni, de sopraan Ir-
mentraud ter Veer, de organist
René Rakier en de trompettist
Jan Schut. Werken ondermeer
van Anton Bruckner.
Dirk Celis, (l.) en Ludo Leroy
in een stoelengevecht in „Pal
loeter’’, geregisseerd door Michel
Lafaille.
(Foto Bob van Dantzig)
Zondagavond het trio van Tjal-
ling Hoogerhuis.
Maja en Rickard zijn vreselijk ver
liefd op elkaar, maar de vijf jaar dat ze
nu getrouwd zijn hebben ze geen vlese
lijke gemeenschap gehad en dat zou nog
wel enige tijd door hebben kunnen gaan,
als hun vriendenkring niet bij toeval ach
ter deze abnormale situatie was geko
men en zich niet het treurige lot van de
bijgelovige Maja en van haar in onthou
ding levende Rickard hadden aangetrok
ken.
STILTE VOOR de storm. Zo luidt de
titel van het nieuwe cabaretprogramma
van het Twentse duo Tum-Tum. Zater
dag 26 april en 3 mei staan ze als de
laatste groep van het seizoen in het
mini-theatertje Haarloheim, Smedestraat
23 in Haarlem.
Om lat de kans nog steeds groot wordt
geacht dat Paul Scheelings definitief
naar elders zal uitwijken (hij heeft nog
altijd een aanbieding van theater Pepijn
in beraad) lijkt het raadzaam nog eens
naar het intieme zaaltje in het Bavo-
gebouw te gaan.
Tum-Tum staat borg voor bijzonder
30 u.
12.00U.
t’
O
in
HAARLEMS BLAZERS En
semble heeft in de afgelopen
weken hard gestudeerd om tij
dens de uitvoering van vrijdag
avond zo goed mogelijk voor
de dag te kunnen komen. Meer
dan vaak het geval is in grote
re ensembles wordt bij dit tien
musici tellende gezelschap, dat
geformeerd is uit leden van de
stichting Jeugd en Muziek af
deling Haarlem, gelet op zui
verheid en toonvorming. Het
concert, dat zaterdag om 20.15
uur in het raadhuis van Heem
stede begint, belooft dan ook
voor zowel de jonge musici zelf
als voor de luisteraars een aan
gename tijdspassering te wor
den.
goed vermaak, in de stijl van Neerlands
Hoop en van Szmulewicz. Behalve Je
roen Hendriksen en Jos van Beem, die
de kern vormen, telt het gezelschap
sinds dii seizoen twee nieuwe leden,
Martin Wulff (orgel en piano) en slag
werker René Oldenkortte. Ze geven de
groep een duidelijk hoorbaar geluid mee.
„Stilte voor de storm” kan het best
omschreven worden als spektakelcaba-
ret, met een onomwonden directheid
waarin de gepolijstheid ver te zoeken is.
Het mannenkoor, dat binnen
kort 30 jaar bestaat en temid
den van de vele Haarlemse ko
ren al jarenlang een uitsteken
de indruk maakt, kan nog en
kele heren zangers opnemen.
Men kan zich wenden tot een
der bestuursleden of dirigent
Nico Ringels, die op de repeti
ties elke donderdagavond in
de Koningstraat 22 in Haarlem
WE HERINNEREN onze le
zers aan de opvoering van Pyg-
malion’s My fair Lady, die to
neelvereniging Thalia vanavond
(20 uur) en maandagavond in
de Schouwburg te Haarlem
verzorgt.
DE TONEELverenigingen
Godfried Bomans en Henk
Bakker spelen op zaterdag 26
april in Schalkererf, Bernadot-
telaan, Schalkwijk een opvoe
ring van de klucht-„de dodelij
ke liefdes van tante Tina” van
Jan Leulemans. Th. A. Stevens
heeft de regie. Medewerking
verleent de Indonesische dans
groep Kupu Djawa onder lei
ding van Miriam Wielandt.
Toegangskaarten 1,50 aan de
zaal en te bestellen op de vol
gende telefoonnummers: 321089,
344280 en 310579 in Haarlem.
Het is een zeer complex ge
heel, dat misschien niet overal
de literatuur verlaat en auto
noom theater wordt. Maar het
is zoals altijd bij De Ap
pel prachtig om te zien. De
mimisch hoogbegaafde Peter
van der Linden bereikt vooral
in het tweede deel adembene
mende ogenblikken waarin de
Tijn van
ƒ5,65
GÉ VAN DER STEEN leidt
vrijdag (20 uur) een concert in
de Sint Martinuskerk in Hille-
gom met de Christelijke Orato
rium Vereniging AS AF en de
Hillegomse Oratorium Vereni
ging. Onder zijn directie wor
den achtereenvolgens uitge
voerd de Mis in G van Schu
bert, de Krönungsmesse van W.
A. Mozart, Pange van Kodaly
en Te Deum van Purcell. Me
dewerkenden zijn het Noord-
wijks Dubbel Gemengd Kwar-
NAUGHTY MARIETTA, een
operette van Victor Herbert,
wordt 29, 30 april en 5 mei
de Haarlemse
Schouwburg gebracht door ope
rette Hulsbergen. Met deze se
rie uitvoeringen zal Henk
Steenkist afscheid nemen als
dirigent van Hulsbergen.
lerlaatste voorstellingen in
Haarlem van „De val van Ra-
benshalle”. Een vrolijk spekta
kel waarin de groep zich mani
festeert in film, geluid, mime
en tekenfilmachtige gags.
cours van de Pauwkes Jazzcor-
ner in Beek en Donk en bracht
voorts een langspeelplaat uit.
HET TRIO Paul Ruysch is
zaterdagavond (22 uur) te be
luisteren in café A’ the Jazz-
comer, Spaame 104 in Haar
lem. Paul Ruysch is zaterdag
avond (22 uur) te beluisteren in
café At the Jazzcorner, Spaarne
104 in Haarlem. Paul Ruysch
is, zoals bekend, de zanger en
pianist van The Millers. Hij
komt met Henk Rijnberg, slag
werk en Hans van Rossum, bas.
Vanavond in dit vermaarde
jazzcafé de Rob Pointl-Bert
Nieborg Combination „featu
ring” Willem Kraayenga op gi
taar en Hans Kevne, piano.
LEX GOUDSMIT en Willeke Alberti
werden aangetrokken om een rol te
spelen in de kinderfilm Oom Ferdinand
en de Toverdrank (studio). Dat zal ook
oudere filmliefhebbers doen aantrekken.
Palace heeft in de matinees Vrijbuiter»
van het woud.
Onder leiding van André
Kaart worden werken gespeeld
van W. A. Mozart, Jurriaan
Andriessen en Ludwig van
Beethoven. De toegangsprijs be
draagt slechts 2, houders CJP
betalen 1.
Van links naar rechts René Oldenkortte,
Martin Wulff, Jeroen Hendriksen en Jos
van Beem, tezamen vormend het caba
retgezelschap Tum-Tum.
Begijnhof in Haarlem vormt
het decor voor een concert van
Die Haerlemsche Musyckcamer
onder leiding van Frans van
Lookeren op zaterdagavond 26
april, aanvang 20.15 uur. Solis
ten zijn de violisten Jaat Ne-
derhorst en Eleonore Olof.
Werken van Geminiani, Duran
te, Ditters von Dittersdorf, W.
A. Mozart, Willem Frederik
Bon en Elgar.
TROLLEN EN BOZE geesten spelen
ook een rol in „Rosemary’s Baby” de
befaamde thriller van Roman Polanski,
waarin Mia Farrow het jonge vrouwtje
speelt dat tijdens haar eerste zwanger
schap, gestimuleerd door het lezen over
hekserij en duivelsuitbanning, hallucina
ties krijgt waarin zij haar omgeving
bezig ziet een duivels complot tegen
haar toekomstige baby te smeden.
Het speelt zich af in een sombere New
Yorkse woonkazerne, tegelijk wordt Ro
semary nogal verwaarloosd door haar
man, een acteur di ejuist worstelt met
een moeilijke rol, en de behulpzame
buren zijn van een vriendelijkheid die
Rosemary achterdochtig stemmen. De
angstaanjagende gebeurtenissen waarvan
zij het slachtoffer dreigt te worden,
kunnen verklaard worden als een zwan-
gerschapspsychose, maar ze zijn er niet
minder luguber en schrikwekkend door.
Polanski blijkt, als in zijn vorige films
(bijv. „Repulsion”) een meester in het
oproepen van een onheilspellende sfeer
vol ziekelijke aspecten en in dat
genre staat „Rosemary’s baby” aan de
top. Waardoor deze reprise van een film
uit ’68 alleszins gerechtvaardigd is.
In Roxy
BIJ EEN AUTO-ONGELUK heeft het
stervende slachtoffer nog juist de tijd
aan de nieuwsgierige omstanders te ver
tellen dat hij in de buurt een grote som
geld verborgen heeft. Het is een onge
controleerde mededeling die het publiek
niettemin begerig maakt en het tot een
omvangrijke zoekpartij brengt met alle
daaraan verbonden verwikkelingen.
Stanley Kramer die zich onderschei
den had door een reeks goed bedoelde
probleemfilms, stapt met deze „It ’s a
mad, mad, mad, mad world” in de
superklucht, waarin hij probeert iedere
minuut leuker te maken ‘dan de vorige,
wat een onhaalbare zaak is. Maar er
komen toch wel de nodige goede grap
pen in deze spektakel-achtige slapstick
die na zoveel jaar (de film werd in 1963
gemaakt) nog wel enige vreugde teweeg
zal weten te breng. In Cinema Palace.
IN TIROL gaat de ontucht vrolijk
verder, zo heet de erotische (nou ja)
rolprent die Frans Hals ook deze week
op het repertoire heeft. Willeke Alberti
draaft nog steeds op als Rooie Sien (in
Lido) en dat geldt ook voor Keetje
Tippel in Luxor.
Door sex- en bordeelscènes probeert
men het frigide tweetal tot daden over te
halen en als de gelieven uiteindelijk zich
gewonnen geven, in odnkere kleren sa
men naar bed gaan om daarna in een
witte doodskist op hun einde te wachten,
blijken ze de volgende dag gelukkig en
tevreden te ontwaken en is de ban van
de „troll” of Zweedse kwade geest verbro
ken.
Het is alsof Vilgot Sjöman die eens
sensatie veroorzaakte met „My Sister,
my Love” en met „Ik ben nieuwsgierig”
(geel en blauw) nu een persiflage wil
geven op de overtrokken opvattingen
omtrent sex en de draak steekt met
alle overdreven modegrillen op seksge-
bied als groepsseks en orgieën.
In ieder geval heeft hij een luchtige
vorm gevonden om toch nog heel wat
van zijn erotische fantasieën kwijt te
raken, waarbij vooral de scène met de
zangers en zangeressen van de Zweedse
opera die bloot en zingend in een groot
hemelbed de jongeman het liefdesspel
bij willen brengen, een bijzonder komi
sche noot vormt.
4
IN „PALLOETER”, waarin
publiek vrijwel niets meer van
Pallieter zal herkennen, zien
we twee wielrennerachtige fi
guren met witgeschminkte
maskergezichten. Ze bewegen
zich in een gestileerd ritme, dat
een spanning oproept die niet
realistisch is. Het gaat de spe
lers dan ook om meer alge-
meen-menselijke zaken. Men
ziet ze vruchteloos zoeken naar
contact; misschien zijn de twee
figuren wel eikaars andere ik
of spiegelbeeld. Ze vinden dat
contact eigenlijk alleen in
agressie. Een meisje draagt van
tijd tot tijd requisieten aan,
waarmee ze de spanning tussen
beide mannen onderbreekt. Op
die manier zie je als toeschou
wer deste duidelijker de wer
king van theater. Men moet bij
voorkeur niet naar een ver
haaltje zoeken, maar zich met
z’n gevoel in de sfeer van de
voorstelling werken. Dan wordt
„Palloeter” een heel spannende
aangelegenheid.
DE APPEL WERKT in het
Kafka-programma veel minder
abstract, maar houdt zich verre
van een regelrechte illustratie
van de tekst. Met zeer eenvou
dige middelen (stoeltjes, een ij
zeren bed, een sprei, twee lad-
dercorastructies) en een knappe
belichting roepen de spelers in
regie van Erik Vos de wereld
van Kafka op. Het is er een
van kamertjes, eindeloze gan
gen, trappenhuizen, deuren en
een enkel raam op de wereld
of een spiegel. Franz Kafka is
een masker op het gezicht van
Peter van der Linden. Hij
speelt Kafka niet, maar brengt
diens persoonlijkheid onder in
beelden. Deze zijn soms ont
leend aan echte gebeurtenissen,
zoals die te lezen zijn in Kaf-
ka’s brieven aan zijn vader en
zijn verloofde Felice. Meestal
echter ziet men Kafka als de
schrijver, als degene die zijn
angsten, verlangens en wurgen
de eenzaamheid bezweert door
middel van verhalen. Kafka’s
werkelijkheid en schrij versfan
tasie lopen in deze voorstelling
dooreen. De andere spelers zijn
daarin de hulpmiddelen, net als
de requisieten, de belichting, en
de geluiden. .Alleen in het geval
van de voor Kafka onbereikba
re verloofde en zijn domineren
de vader beelden Geert de Jong
en Niek Pancras deze figuren
uit. Maar ook weer op een
niet-realistische manier. Ze ko
men tot leven in de manier
waarop Kafka over hén denkt.
Paula de Groot, alt en Marian
ne de Beau Regard, piano. Het
concert wordt begonnen met
twee werken van Schubert, ge
volgd door de cantate A
sketchbook of women voor
vrouwenkoor met sopraan solo
en piano van Thomas B. Pit-
field. Na de pauze twee werken
van Hans Kox: Barcarolle voor
piano-solo en „Zoo” op tekst
van Trijntje Fop.
KEES ROSENHART, de vas
te bespeler van het orgel in de
Waalse Kerk te Haarlem en
onvermoeibaar ijveraar voor de
stichting Voor en door orgel,
verzorgt zaterdagmiddag (15
uur) een instructief orgelcon
cert in de r.-k. basiliek Sint
Bavo aan de Leidsevaart in
Haarlem. Rosenhart, die onder
meer les kreeg van Kees Bor-
newasser, Albert de Klerk en
Gustav Leonhardt (clavecimbel)
is behalve als organist, werk
zaam als docent clavecimbel
aan de vakinstituten te Arn
hem, Haarlem en Hilversum.
IN DE TONEELSCHUUR
zijn deze week twee enigszins
verwante voorstellingen te zien,
die ontstaan zijn vanuit de lite
ratuur. Harlekijn Toneel uit
Gent brengt „Palloeter”, waar
voor de roman Pallieter van
Felix Timmermans uitgangs
punt was. Toneelgroep De Ap
pel uit Den Haag speelt „Kafka
K.K.”, een soort collage uit
werk van Franz Kafka.
DE ZWEEDSE regisseur Vilgot
Sjöman is in zijn vaderland steeds hevig
bezig geweest taboes, vooral op sexueel
gebied, te doorbreken. Maar alsof hijzelf
niet overtuigd is van zijn kracht als taboe-
breker, laat hij ons in zijn nieuwste film
een jong echtpaar zien dat bang is voor
de liefdesdaad uit een overgeleverde
vrees dat het bruidsbed wel eens hun
doodsbed zou kunnen worden.
ROMANESJ heet het gezel
schap van vijf zigeuners die
jazz spelen in de traditie van
Django Reinhardt. Romanesj
bestaat uit Hentsje Rozenberg,
sologitaar en leider; Lulu Rein
hardt, gitaar; Geigy Steinbach,
ritmegitaar; Barkaro Rozen
berg, sologitaar en Saxo Lavan-
tin op bas.
Vrijdagavond (22 uur) spelen
ze voor leden en andere be
langstellenden in de Haarlemse
Jazz Club, Zanderzaal aan het
Groot Heiligland 47 in Haar
lem.
De groep staat in ons land op
punt van doorbreken. Vorig
jaar won ze het bekende con-
TONEELGROEP Centrum
speelt op 28 april in de stads
schouwburg te Velsen weer „De
babyfoon” van Herman Lutge-
rink en Peter Oosthoek. Een
stuk over mensen van rond de
dertig, die samenkomen om de
verjaardag te vieren van Mar
leen. Haar man is net weggelo
pen en zij probeert te bewijzen
dat ze het best alleen aankan.
Els van Rooden, Ingeborg Elze
vier en Jules Hamel in de
voornaamste rollen.
ROBERT LONG heeft sinds
zijn debuut in de Haarlemse
schouwburg veel succes gehad
met zijn programma van lied
jes en gezellige conference in
Bellevue in Amsterdam. Het
was avond na avond uitver
kocht. De zanger komt zaterdag-
avon dterug in de Haarlemse
schouwburg. Cobi Schreijer. die
zich van uit de folksongs ont
wikkelde tot een zelfbewuste
zangeres over de vrouwen-
ecancipatie, staat Long weer bij
in enkele sketches en liedjes.
VOLGENDE WEEK op 1 en
2 mei geeft de Haarlemse thea-
terwerkgroep Perspekt de al-
ZONDAGAVOND om 19.30
uur wordt in de Ned. Herv.
Kerk aan het Kerkplein in
Bloemendaal een muzikale
dienst gehouden, waaraan me
dewerking wordt verleend door
het Haarlems Bach Ensemble.
il i - - s®**
Franz Kafka slaapt; Peter van der Linden met het masker naar Kafka’s portret op.
(Foto Pan Sok)
VIERT OVERDAG de soft-porno
hoogtij in de Haarlemse cinema’s,
’s nachts is er meer plaats voor geweld.
Frans Hals gaat op de Chinese vuist en
in de popfilm Gimme Shelter met de
Rolling Stones gaat het ook niet zacht
zinnig toe. Luxor brengt met Frenzy het
laatste werk van Hitchcock over de ge
schiedenis van een lustmoordenaar.
Roxy heeft een spannende en degelijk
gemaakte thriller met Michael Caine in
de hoofdrol: Moordspel.
DE HONG KONG studio’s draaien op
volle toeren om aan de vraag naar Kung
Fu films te voldoen. Rembrandt toont
een van de nieuwsten, waarin ook een
stevige portie sex zit: Kung Fu slavin
nen.
ONDER LEIDING VAN
mevr. J. F. Duijtshoff-Jansen
voert Heemsteeds kindertoneel
De Favorietjes op zaterdag
avond (19.45 uur) in het Coom-
hertlyceum te Haarlem De
blauwe Donau uit. Voor deze
avond kregen De Favorietjes
versterking van leerlingen van
de balletschool Ciska Vrind uit
Schalkwijk en van de Haar
lemse Muziekschool.
De blauwe Donau is een kin-
deroperette in 3 bedrijven van
J. A. Hofstede. Er wordt zowel
klassiek als jazzballet gedanst.
Hoofdrollen zijn ondermeer
weggelegd voor Mirjam Moor
man, Willemien Enschedé, Elly
Zieltjens en Oscar Enschedé.
Kostuums en decors zijn in ei
gen atelier vervaardigd.
tet en de organist
Eyk. Toegangsprijs
2,50.
FAURÊS prachtige Requiem
staat op het programma dat
Koor Katholiek Haarlem onder
leiding van Albert de Klerk op
29 april (20.15 uur) in het Con
certgebouw te Haarlem zal uit
voeren. Op dit concert voorts
de Passions Cantate van W. A.
Mozart en de Cantate no. 140
Wachet auf van J. S. Bach.
Solisten zijn Mar ja Schermer
horn, sopraan; Rudolf Gras
man, tenor; Ruud van der
Meer, bas en Dorthy de Rooy,
orgel. Begeleiding door het
Noordhollands Philharmonisch
Orkest.
ANDRÉ KAART leidt zon
dagmorgen het Aerdenhouts
Vrouwenkoorin een concert
in het gemeentehuis van Bloe
mendaal te Overveen. Aanvang
11.30 uur. Met medewerking
van Anneliese Post, sopraan;
gekweldheid en eenzaamheid
van Kafka onmiddellijk voel
baar wordën gemaakt, bij voor
beeld in zijn relatie tot de va
der en verloofde en in „het
gevecht” tussen zijn twee han
den.
DIVERSE OPERETTES staan
de komende dagen op het pro
gramma. In de Haarlemse
Stadsschouwburg geeft de
Zandvoortse Operette Vereni
ging vrijdagavond (19.45 uur)
een uitvoering van La Mascotte
van Edmond Auran. Peter Pels
heeft de leiding, Ferry Zelvers
de regie. Het Amsterdams Pro
menade Orkest verzorgt de be
geleiding.
DUTCH SWING College
Band bestaat 30 jaar en om
deze reden is een feestelijke
jubileumtournee door ons land
opgezet. De DSC, nog immer
onder leiding van klarinettist
Peter Schipperoort, komt zon
dagavond naar het Concertge
bouw in Haarlem. Er bestaat
een overweldigende belangstel
ling voor dit evenement (bij
het voorbereiden van deze pa
gina waren meer dan 300 kaar
ten verkocht), zodat reservering
dringend wordt aangeraden.
Voorjaarsconcerten in kerk en
zaal
IN SCHALKERERF in
Schalkwijk te Haarlem geeft
Haarlems Christelijk Mannen
koor vanavond een voorjaars-
concert. Medewerking wordt
verleend door de brassband Ar-
ER BESTAAT uit onder
vinding grote belangstelling
bij het publiek om eens na
der te kunnen kennismaken
met het Christian Mülleror-
gel in de Grote Kerk op de
Grote Markt in Haarlem. De
gemeente zal daarom een
vijftal excursies organiseren
om hierin te voorzien.
De eerste wordt zaterdag
morgen om 11 uur gehou
den. Stadsorganist Piet Kee
zal voor de uitleg zorgen.
Aangezien de orgelgalerij
een beperkte ruimte biedt,
zal het aantal personen per
keer tot 30 beperkt blijven.
De kosten voor deze ex
cursie bedragen 1. Men
kan zich aanmelden bij het
Kerkelijk bureau van de
Grote Kerk aan de Oude
Groenmarkt 23 in Haarlem.
De volgende excursie
wordt gegeven op 31 mei en
staat onder leiding van
Klaas Bolt. Albert de Klerk
zal twee rondleidingen ver
zorgen in juni en augustus,
terwijl de serie op 27 sep
tember wordt besloten door
Piet Kee.
'r
A