Hoe staat het met de Nederlandse film? film ACTEURSPRIJZEN VOOR ANNET EN PETER Ets Rembrandt duur geveild m Haagse Comedie volgend seizoen TROS koopt in Cannes Archie’s tegenhanger Perspekt naar mime- festival Den Haag Hotel-Café-Rest. VAN AKEN 1 I Meubelfabriek I Oisterwijk O' Internationale groepen bijeen Paulik overleden Sk I M 15 V R IJ D A G 25 APRIL 1975 KUNST Stardust >8 Zalen voor familiediners party’s - recepties vergaderingen Telefoon 023 - 324365 - 324709 LAATSTE WEEK! BAAN, hoek Houtplein HAARLEM het Wereldrijk der Farao’s U-boek-voordeelprijs nog tot 1 mei a. s. f 17,50 daarna f 27,50 Verkrijgbaar in de boekhandel Fibula-van Dishoeck Bussum f.2 tl w* in Amsterdam Nachtvoorstellingen HOE HET met de Nederlandse film staat? Natuurlijk uitstekend! Nog onlangs gaf het Productie- fonds voor Nederlandse Films een bulletin uit, waarin gewezen wordt op de „krachtige ontwik keling van de Nederlandse film industrie” die vervolgens be wezen wordt aan de hand van een indrukwekkende lijst van reeds gemaakte en nog in pro- duktie zijnde films. Niet minder dan vier miljoen stelde het Fonds in 1974 aan producenten beschik baar, terwijl de totale produktie- kosten in dat jaar van Neder landse films maar liefst acht miljoen bedroeg, waarvan 70 per cent gevonden werd in particu liere financiering. i F' Echte filmproduktie bestaat nog niet ■Hj■MMMH 10’s am ino- lain Het HENK BOS FRANS WEISZ FONS RADEMAKERS BERT HAANSTRA (ADVERTENTIE) (Van onze correspondent) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) nde- I ;t het erwijl riep hele- haar DEN HAAG Annet Nieuwenhuyzen van het Publiekstheater en Peter Faber van de coöperatieve vereniging Werkteater zijn de toneelprijzen toegekend van de „Ver eniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties in Nederland”. Annet Nieuwenhuyzen krijgt de Theo d’Or voor haar dubbelrol van Shen-te en Shui-ta in „De goede mens van Sezuan” van Bertolt Brecht onder regie van Hans Croiset. Peter Faber ontvangt de Louis d’Or als vertegenwoordiger van het hele gezelschap Werkteater, dat vorig jaar de Van Dalsumprijs kreeg. De prijzen zijn toegekend op voordracht van de jury, die werd gevormd door Elsa den Hertog, Charles Boost, Rob Erenstein en Walter Lankamp, die de toneelprodukties van het seizoen 1974-1975 onder de loep namen. Boven Annet Nieuwenhuyzen als „De goede mens van Sezuan”; onder de acteurs van Het Werkteater in „Goedemorgen meneer” met rechtsonder Peter Faber. lijke internationale injectie kan na tuurlijk nooit kwaad bij een begin nende industrie, waar nog van alles te leren valt. het vaak zeer geslaagde pogingen fi- nancieerde. eruit te slepen wat eruit te slepen valt, kan wel eens tot gevolg hebben dat veel producenten sneuvelen in de strijd, wat een afschuwelijk sneeuw baleffect kan veroorzaken AMSTERDAM (ANP). Een ets van Rembrandt heeft op de veiling van Paul Brandt in Amsterdam de ronde som van 40.000 opgebracht. De ets, voorstellende een oude man die geholpen wordt bij het naar bed gaan, bleef in Nederlands bezit. Hij werd gekocht door een parti culier verzamelaar. WENEN (DPA). De dirigent van de Weense Staats- en volksopera, de 74- jarige prof. Anton Paulik, is dinsdag nacht in een ziekenhuis in de Oosten rijkse hoofdstad overleden. De in Bratis lava geboren musicus was internationaal bekend als dirigent van operettes van Strauss, Léhar en Kalman. DE AANWINSTEN van de Amster damse filmagenda zijn ditmaal niet talrijk en bovendien niet bijster inte ressant. Flora brengt in combinatie met Parisien „Flossie” van regisseur Bert Tom, omschreven als „het abso lute hoogtepunt in de Film-erotiek” 1 ■even it op •eede r de intal ge-, oom, i Je- Zas- arie. ten. ?be- ssch (K) Hen. en Het !2.20 iönn :ilm. am- .9.30 ilm- mde >eel- >2.00 iter- 23.15 jpen our- idie- (K) ind- zine. en iltu- CLei- anse raai. u ,oor!” je geen m’n orden deur n de vrolijke, traditionele mime-programma „Nola en Alan” brengen. Voor deze da gen staat ook Peter Wyssbrod uit het Zwitserse Biel genoteerd, die op beide dagen verschillende voorstellingen geeft. Het jonge Amerikaanse mime-gezel- schap The Great Salt Lake Mime Trou pe brengt op 22 en 23 mei zijn voorstel ling „America”, waarin de mime met dans en muziek wordt gecombineerd. Uit Parijs komt Théatre de la Man- dragore onder leiding van Wolfram Mehring, dat op 24 en 25 mei „Metho- morphoses” uitvoert. Op de eerste van deze twee dagen kan Mehring ook zien, wat zijn ex-leerling Jo Röhrig te bieden heeft. Deze leidt de mime-afdeling van de akademie voor podiumvorming in Den Haag, die „Sketch as sketch can” zal opvoeren. Het festival wordt op 26, 27 en 28 mei besloten met voorstellingen van Pierre Byland en Philippa Gaulier uit Parijs. Zij brengen hun nummers „l’Homme a la valise” en „Les assiettes”. Deze clowns-mimespelers laten hun borden er sneuvelen er zo’n 200 per voorstelling op een speciale wijze bakken, opdat ze stuk voor stuk en juist op tijd kapot gaan. Het bedroeft hen wel dat de borden „voor eigen gebruik” geen doua nier ervan weerhoudt, om er invoerrech ten voor te incasseren, terwijl de pen ningen niet worden teruggegeven als bij terugkeer de scherven worden getoond. DEN HAAG. Het HOT (Haags Ont- moetings-Theater) heeft voor de tweede helft van mei een internationaal mime- festival georganiseerd, waaraan zes bui tenlandse en twee Nederlandse groepen deelnemen. Perspekt uit Haarlem gaat er ook heen. Zij kenden de Arlecchino toe aan Eric van Ingen voor zijn rol van Pancrazio in „De Venetiaanse tweeling” van Carlo Goldoni, uitgebracht door de Haagse Comedie onder regie van Jules Royaards. De Columbia gaat naar Josée Ruiter voor haar ver tolking van de gravin Orsina in „Emilia Galotti” van Lessing, uitgevoerd door toneel groep Theater in de regie van Jochem Neuhaus. De prijzen worden op 15 mei uitgereikt tijdens het congres van de schouwburg- en concertdirecties, dat in Eindhoven wordt gehouden. OPNIEUW DUS EEN niet al te vrolijke visie op onze filmsituatie. Echter geen modieus pessimisme, maar visie door de huidige toestand heenkijkt en een degelijke toekomst tracht te ontdekken. Dat lijkt me een bezond standpunt. Ook vóór 1940 is er mateloos gefilmd, maar eveneens zon der plan, zonder een vaste produktie- politiek. Het resultaat is bekend en wie het ontgaan is, kan het nalezen in de bijlage van Vrij Nederland van enige weken terug die geheel gewijd was aan de Nederlandse film van „De Jantjes” tot „Ergens in Nederland”. i:-... Men zal zich dus niet al te zeer moeten laten verblinden door de suc cessen van „Keetje Tippel” en „Rooie Sien”, maar planmatiger moeten gaan produceren. Met steun van de over heid, die weliswaar het Subsidiefonds steunt, maar de gelden om de Cinéto- ne Studio’s „up to date” te maken, weigert en die de diensten in film en bioscoopsector onevenredig zwaar belast met extra-hoog (16 pct) BTW- tarief. Om nog maar te zwijgen over de nog altijd gehanteerde Bioscoop wet en de daarin vervatte keurings- normen die ook frustrerend kunnen werken bij de opbouw van een ge zond filmproductie-systeem. f CANNES. Op de MIP-Televisie in Cannes heeft de TROS besloten over enige maanden de Amerikaanse serie Maude uit te gaan zenden. Maude is een serie die voortgekomen is uit het popu laire All in the Family, en zoals Archie Bunker bij de VPRO nu de rechtse meningen verkondigt, zo zal Maude Findlay bij de TROS de linkervleugel gaan vertegenwoordigen. Ook voor de andere nakomelingen van All in the Family als Hot. L. Baltimore, Good Ti mes en de Jeffersons bestaat nu belang stelling. Maar de basis-oorzaak valt minder makkelijk te verteren. Net nu we dachten dat onze filmindustrie op de goede weg was en juist een beetje begon te profiteren van de bekende gezichten en bekende namen die het Nederlandse publiek een eerste aan loop tot vertrouwen in eigen produk- tie konden geven, krijgen we te ho ren dat er nog geen echte Nederland se filmindustrie is en dat al dat geïn vesteerde geld slechts incidentele, zij tafels stoelen TV-kasten bankstellen I slaapkamers wandkasten I dekenkisten Toonzaal: Amsterdam Leidsekade 102 (naast Lido, vlak bij Leidseplein) tel. 020-233917. Ma t/m za 9-18 uur.Ook weer op donderdagavond tot 21.30 uur. Uw kopje koffie staat klaar. één miljoen gulden kan. En dat wie alleen de beste artiesten en vaklieden voor zijn project goed genoeg vindt, naar het buitenland moet gaan om ze te vinden. Dat is, verklaarde Bos, geen onderwaardering voor eigen ta lent en vakmanschap, maar een lo gisch gevolg van het feit dat er niet voldoende gekwalificeerde krachten in ons land aanwezig zijn om de lijst van medewerkers zo goed mogelijk in te vullen. We mogen dan een hoge pet ophebben over al onze filmactivi teiten en publieke successen van de laatste tijd, volgens de makers van „Sherlock Jones” (met Piet Bambergen in de rol van Sherlock) is er nog steeds geen sprake van een eigen Nederlandse cinema. Er wordt incidenteel gefilmd maar lopig nog geen sprake. Vandaar dat van een werkelijke industrie is voor bij „Sherlock Jones” de chef-camera die in Zweden de films van Bo Wi- Jörgen Persson heet. Hij is de man derberg draaide en met wie Nikolai al samenwerkte in „Angela” en „Help, de dokter verzuipt”. Vandaar dat de montage in handen is van Ralph Kemplen die met John Huston en Fred Zinneman heeft gewerkt. En verder dat de vrouwelijke hoofdrol Julie Ege heet, „Miss Noorwegen”, maar daarna in diverse internationale producties opvallend aanwezig, en dat de schurk door Al Mancini wordt gespeeld die op dat terrein zijn lau weren wel verdiend heeft. Een derge- Tijdens het festijn heeft tevens de Nederlandse première plaats van de stomme film „A page of madness”, een onlangs ontdekte Japanse rolprent uit 1926, die volgens kenners niet onderdoet voor de beste films uit die tijd. De filmvoorstelling wordt gegeven in samenwerking met Bzztón-sienema in Den Haag, op 18 en 19 mei. Het pro gramma biedt dan ook het optreden van „Perspekt” uit Haarlem onder leiding van Ide van Heyningen met „Palais mondo bizarre”. Tevoren, op 16 en 17 mei, wordt in het hot „turquoise pantomime” gepre senteerd, een solo-programma van Lind say Kemp uit Londen. Eveneens uit Londen komen Nola Rae en Alan Porter die op 20 en 21 mei het v Het Leidseplein Theater brengt „Stardust” in première, het droevige verhaal van een rijzende pop-star. Een film die het helemaal moet heb ben van de juiste sfeertekening en van de karakteistieken die de filmer weet te maken van de talrijke belangheb bende figuren rond het naar star dom klimmende idool, vrienden, ma nagers, profiteurs. Het verhaal is be kend en de omgeving ook en regis seur Michael Apted heeft daar niet zoveel aan toe te voegen. In Calypso voert Joe Dallesandro met Udo Ker, Vittoria de Sica en als gast Roman Polanski een bloedig Dracula-drama op onder regie van Paul Morrissey (uit de school van An dy Warhol), een drama dat naar wreedheid en exhibitionisme aansluit op het Dracula-festijn waarvoor de Andy Warhol-troep destijds naar Eu ropa trok. Een zwakke sensatiefilm van Otto Preminger, „Rosebud”, met Peter O’ Toole, Richard Attenborough en Cliff Gorman in Nöggerath” en „The Cor ruption of Chris Millser” van Juan A Bardem in Saskia, een interessant experiment van de nagenoeg vergeten Spaanse filmer waarop we terug ho pen te komen. De reprise van de uit ’52 stammen de Franse film „Casque d’Or” van Jacques Becker gaat na alle goede recensies verder in The Movies. PETER YATES „Bullitt met Steve McQueen is in Calypso, Arabal’s „Leve de Dood” in Alhambra 2 en „Flesh” van Paul Morrissey in Studio K. In The Movies het begin van de Russische zwijgende film in twee leer stukken van Dziga Vertov, „Filmoog” en ,.De Man met de Camera”. Russi sche filmtheorie in fascinerende beel den en beeldopvolgingen vastgelegd. Voor de fijnproevers. Veel muziek: „Lady sings the Blu es” in Cineac, Reg. Breestraat, „Mad dogs and Englishmen” in Ceintuur, „Jimi Hendrix in Leidseplein Theater, „Jailhouse Rock” met Elvis Presley in Rialto. Veel sensatie ook: „Aardbeving” in Cinema International, „De Maffia kent geen Pardon” in City I, „China town in City 3, „Machinegun Cc- Cain” in Rex en „Jacht zonder gena de” met Oliver Reed en Gene Hack man in Royal, „Dillinger” met War ren Oates in Victoria. De Belgische regisseur Jo Dua regis seert „De arrestatie”, een nieuw stuk van Jean Anouilh. Judes Royaards regis- sert „Geen haar op ’t hoofd” van Geor ges Feydeau. Guido de Moor brengt ..Zomergasten” van Maxim Gorki met o.a. Ellen Vogel, Anne Wil Blankers en Lies Franken die de Haagse Comedie komt versterken. Kees Coolen zal „De Zanzibar” regis seren, een nieuw stuk van Peter Hoekse- ma, wiens debuut „Atika, Atika” dit seizoen werd gespeeld. De Haagse Come die speelt in het komend seizoen door: „De Venetiaanse tweeling” van Goldini en „Trijntje Cornells” van Huygens. De NOS trekt op de MIP niet v eel belangstelling. De stand munt niet uit door originele presentatie, met enige saaie zwart-wit foto’s. Er blijkt vooral vraag naar series te zijn; haastig is de jeugdserie Q en Q aan het pakket toege voegd. Het zijn in hoofdzaak de culture le programma’s (opera, klassieke muziek, ballet) die naar landen als Italië en Canada verkocht worden. De allergrootste equine uit Nederland is, met acht mensen, de René Solleveld Productions BV. René Solleveld en zijn vrienden Hugo Heinen en Mia Meijer verlieten onlangs met onenigheid de drama-afdeling van de AVRO en hoewel het achttal inderdaad in Cannes aanwe zig is een van het stel had toch al een buitenhuis afgehuurd is de ver melding in het programmaboekje toch een beetie een plaagstoot aan bet adres van AVRO-directeur Siebe van der Zee. René Solleveld Productions nresen- teert zich op de MIP-tv voor het eerst officieel. De nieuwe firma wil in hoofd zaak dramaprodukties voor de omroepen gaan produceren. Twee comedy-series (VARA en KRO) en een jeugdserie (NCRV) zijn al in voorbereiding. Op de MIP worden tevens de co-produktiemo- gelijkheden met andere landen nader onderzocht. (Van onze kunstredactie) Den haag. De Haagse Comedie opent het komende seizoen met „Design for living” van Noël Coward, onder de titel ,,A1 wie met ons mee wil gaan”. Regie heeft Jan Teulings. Wim van Rooij regisseert „De jongste dag” van Odön von Horvath en „Niemandsland” van Harold Pinter, dat ook op het reper toire van toneelgroep Centrum staat. Een hoge prijs 17.000) werd voorts betaald voor het complete grafische werk van P. Fouquet jr„ bestaande uit topografische prenten en kaarten over Amsterdam in de achttiende eeuw. WANT NIET ALLEEN mannen van de praktijk als Henk Bos en Nikolai van der Heyde suggereren dit, een criticus als Frank Zaagsma komt in het laatste nummer van „Skoop” via een andere redenering tot soortgelijke uitspraken. Hij noemt onze filmpro ductie een „producentencinema”, daarmee het dominerend karakter van de producent in ons huidige pro ductiesysteem benadrukkend. Hij ziet niet veel kans voor een echte film- „auteur”, die op eigen wijze en met eigen mensen een zelfgekozen onder werp zou willen verfilmen. Het argu ment dat producenten tegen dit soort plannen zullen gebruiken is, volgens schap (zeg maar zelfstandigheid) alleen Zaagsma, dat een dergelijk auteur mogelijk is in de marge van een reeds gevestigde industrie. „Maar wie garandeert”, gaat hij dan verder”,dat er inderdaad een continue Nederland se filmindustrie gaat ontstaan? De manier waarop men nu te werk gaat lijkt in ieder geval veel weg hebben van roofbouw. Ga maar na: een be perkt filmsterren-arsenaal, een nau welijks bioscoopvast publiek, plus een systeem dat de doorstroming van ca meramensen, scenarioschrijvers, be lichters, make-up mensen en noem maar op, in het geheel niet bevordert. De wilde concurrentie onder de pro ducenten om, nu het tij gunstig is, Keetje Tippel”/begint in twintig theaters door het hele land zijn acht ste vertoningsweek en heeft er in de resterende dertig theaters al een 90- tal weken op zitte. „Rooie Sien” houdt een kleine dertig bioscopen, voor een deel al vijf weken achtereen bezet. Intussen worden tal van plan nen in productie genomen. Bert Haanstra is bezig (zijn eerste speelfilm na 15 jaar) een boek van Anton Koolhaas, „Dokter Pulder zaait Papavers”, te verfilmen. Adriaan Dit- voorst bereidt „Flanagan” voor en Jos Stelling (van „Mariken van Nieume- geh”) zijn lang gekoesterde wens „El- kerlyc”. Voorschotten zijn beschik baar gesteld om Multatuli’s „Max Havelaar” van Fons Rademakers op gang te brengen; Franz Weisz is in het vroegste stadium van voorberei ding voor zijn „Voor niks gaat de Zon op”; zo ook Herbert Curiel die Hugo Claus, „Het jaar van de Kreeft” gaat maken (met Rijk de Gooyer, Rutger Hauer en Jon Bluming), Erik van Zuylen die als project „Block post” heeft gekozen en Nikolai van der Heyden die dezer dagen een pers conferentie belegde om zijn plannen uit de doeken te doen. ER WERD OP DIE persconferen- tie'nog meer uit de doeken gedaan met betrekking tot „Sherlock Jones” door producent Henk Bos. Bijv, dat speelfilms maken in ons land niet meer beneden het magische getal van j

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 15