Hans Vonk mooist wat je je kunt voorstellen van Tim Krabbé VERBIJSTEREND INZICHT IN SCHIZOFRENIE. Vergelijkt u maar! Film naar boek 04/0 Het Groei-Kasbiljet aan toonder van Bank Mees Hope. „Jan Maarten" goed boek over mongoloïde jongen Bioscopen Een goede opera is het doorbreken porno-ban BankMbes&hopenv jrfS Uw Kunstgebit zit de gehele dag V) V) MG NIEUWE CHEF-DIRIGENT NEDERLANDSE OPERASTICHTING Eerste tv-uitzending in Zuid-Afrika id JOSEE RUITER IN FLANAGAN SXSKSs: WIJ ONTVINGEN boekenboeken I 13 DINSDAG MEI 1975 KUNST rdeel (Van een medewerkster) Haarlem, Houtplein 8, tel. 023-31 59 50. Philips batterijen, een van die dingen die vandaag de dag nog lang meegaan. Voor een ieder die het nog niet weet, Philips batterijen gaan heel lang mee. mij ,BN? nenhuis, AMSTERDAM Bodega Keyzer, naast het Concertgebouw. Hij komt binnen door de draaideur en stevent trefzeker op de goede tafel af. Een rijzige, wat in zichzelf gekeerde, maar sympathieke man van voor in de dertig: Hans Vonk, een van onze belangrijkste dirigenten. Hij stu deerde bij Peter Eros en Jaap Spaanderman en gaf, 23 jaar oud, zijn eerste concert met het Kunst- maand orkest. Na een rustige start ontplooide zijn onmiskenbaar talent zich dermate, dat zijn naam tot in de internationale muziekwereld be kend werd. Zijn aanstelling als chef-dirigent bij de Nederlandse Operastichting werd kort geleden Dan blijkt dat u met ons Groei-Kasbiljet niet alleen de hoogste rente incasseert, maar bovendien na twee jaar uw geld beschikbaar houdt. Dan kunt u immers kiezen: öf verzilveren - of profiteren van een nóg hogere rente, die over de maximale termijn van 7 jaar zelfs oploopt tot 030/ R As Til, BIX h j J» i O kni. lil oHvitis officieel bekend. Hij legde zich daarbij vast voor vier produkties en dertig voorstellingen. Verder is hij de vaste dirigent van het Radio Philharmonisch Orkest, terwijl hij tussendoor gastdirecties in binnen- en buitenland invoegt. F 6 (ADVERTENTIE) roeken HANS VONK s (ADVERTENTIE) PHILIPS' (ADVERTENTIE) I MARY-ANN BROWN-LEEUWERKE Rente op Rente m. BMHI ,4 iW- •ié lUS c Bij verzilvering na ƒ5.671,13 ƒ6.168,25 ƒ6.739,68 ƒ7.432,07 ƒ8.157,34 ƒ8.994,45 VAN HET GROTE SUCCES van Fou- draine’s „Wie is van hout” zijn er veel boeken verschenen waarbij de schrijvers hun kritiek niet sparen op het levensverhaal van Jan Maarten geschreven door zijn moeder, en een slotwoord door prof. dr. Zang, die thans hoogleraar aan de Saarlandse Universiteit is. Uiteraard kan men niet verwachten veel met mongooltjes te bereiken, maar men hoeft ze toch ook niet als volkomen onvolwaardige leden van het gezin te zien. Door imitatie (iets wat deze kinderen graag doen) kun nen ze nog veel leren. 6V2 7 7’/4 8*/4 8>/2 8’/4 antwoorden kunnen geven op het goede moment. Als ze opgewonden zijn, ben ik de rust zelf en als ze op het punt staan in te slapen, fungeer ik als vuurwerk. Je moet eer spanningsveld maken, waar door ze, al spelend, de tijd vergeten”. lij o u 2 1 philips! schuldgevoelens van de ouders, omdat ze niet goed wisten waar om hun kindje een mongooltje is. „Jan Maarten” is een bijzonder fijn boek om te bezitten als men met deze kinderen leeft en werkt, maar ook wanneer dit niet het geval is, en men toch wel eens wat inzicht wil krijgen in de problemen van deze mensen en hun omgeving. Het betrof een proef, waarin filmop namen van een onlangs in deze stad gehouden handelsbeurs, kortgerokte ma jorettes, parachutespringen, paardrijden en stuntrijden vertoond werden. De Zuidafrikaanse omroepstichting zal met ingang van januari volgend jaar officieel met de uitzendingen beginnen. Tot dusver was Zuid-Afrika het enige ontwikkelde land ter wereld zonder te levisie. De regeringen hadden zich steeds tegen dit medium verzet, omdat zij het een bedreiging van de morele waarden en een verspilling van geld vonden. Het is de bedoeling dat deze acht a negen ton kostende film, waarvoor Dit- voorst zelf samen met Anton Quintana het scenario schreef, eind augustus in de bioscopen verschijnt. Josée Ruiter, die vanwege haar uit beelding in „Kind van de zon” al meer filmrollen aangeboden kreeg, maar toch in de eerste plaats toneelactrice wil blijven, speelt een van de hoofdrollen. De andere werden toevertrouwd aan Guido de Moor, Eric Schneider, Anne- Wil Blanakers, Petra Laseur, Hans Croi- set en Josephine van Gasteren. Men koos deze spelers, die op de planken hun sporen hebben verdiend maar in de bioscoop niet of nauwelijks bekend zijn „om af te zijn van het gejammer van en het blindstaren op de gesettelde acteurs en actrices, die we hier altijd over het witte doek zien rijen en vrijen”, aldus Ditvoorst, zelf de ma ker van een grote (Paranoia uit 1967) en vier korte speelfilms. De tot 14 juni durende opnamen voor Flanagan worden zowel in Amsterdam als in Brussel uitsluitend op locatie ge maakt, met Eddy van Enden aan de camera. nooit weggeweest- en Karajan heeft ook een vaste standplaats. Niet dat ik me daarmee wil vergelijken! Ik krijg aan biedingen te over uit Amerika, Enge land, Denemarken.maar al dat reizen en reizen, vliegtuig in, vliegtuig uit, is echt niaet zo aantrekkelijk, terwijl je bovendien telkens voor een ander orkest komt te staan. „Ik ben nu vast bij het Radio Philhar- monisch Orkest en daar ben ik erg blij mee. Er zitten heel goede mogelijkheden in en daar kunnen we nu stevig aan doorwerken. Je kent zo de orkestleden ook beter, zodat je je persoonlijker met ze kunt bezighouden. Ik geloof sterk in dat soort contact”. „Ik begin steeds beter aan te voelen wat zo’n orkest nodig heeft en dat is iedere dag anders. Je moet snel kunnen reageren, relativerende of juist stekelige JAN MAARTEN is een mon gooltje. Een van die kinderen die op straat opvallen en sommige mensen met een gevoel van on bestemd behagen of medelijden vervuilen. Tegenwoordig is de kans, dat men een mongoloïde kind ontmoet, vrij groot. Dat is lange tijd anders geweest. Nog niet zo heel lang geleden werden deze kinderen opzettelijk voor de maatschappij verborgen gehou den. Ergens in een achterkamer tje werden ze verzorgd, zonder dat ze ooit veel daglicht zagen. En waarom? De maatschappij heeft altijd veel moeite gehad om mensen, die „anders dan ande ren” zijn te accepteren. Misschien waren de toch al zo getroffen ouders bang om steeds weer geestelijke klappen te krijgen. Misschien waren het ook wel de boekenboekenboekenboeken! boekenboekenboekenboeken! boekenboekenboekenboeken! boe ken boe k en boe ken boelrenl boekenboeken boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboeken! boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboeken. waar we bang voor moeten zijn. Inte gendeel. De auteur schetst in het kort hun levensgeschiedenis. Vaak laat hij ze daarna uitgebreid zelf aan het woord. Sylvia Koster bijvoorbeeld stelt hij ons voor. Een 21-jarig meisje, dat Christus in de lucht ziet en de duivel tussen de gordijnen. Letty Stoker, een 19-jarig meisje, dat meende een ge vierde actrice te zijn. Tine Schalk wijk. die onder invloed van (irreële) stemmen de opdracht kreeg om naakt op straat te gaan dansen en er rots vast van overtuigd is dat iedereen haar vergiftigen wil. Mevrouw Hauch, die zich met plastic materiaal en em mers beschermt tegen allerlei stralen, die de buren op haar richten. Het is slechts een handvol van de mensen die we beter leren kennen. Dit boek frappeert niet in de eerste plaats door de heldere verteltrant, maar vooral door de menselijke wijze waarop Stolk zijn patiënten benadert. Met eindeloos geduld en jaren achter een begeleidt hij ze. Hij maakt de lezer deelgenoot of het beter of slechter met ze gaat. De auteur maakt ons nieuwsgierig hoe de weekend-verlo- ven zijn gegaan. Dit boek zou een leerboek in de psychiatrie kunnen zijn. Maar het is veel meer dan dit. Het is een document, dat ademloos gelezen en herlazen zal worden, niet alleen door degenen die zich voor de psychiatrie interesseren, maar door ie dereen die van mensen houdt. „Een soort vuur” is een uitgave van de Wetenschappelijke Uitgeverij BV, Amsterdam, en is tot stand gekomen met financiële steun van het Natio naal Fonds voor de Geestelijke volks gezondheid. J H. BURGERS, ZENUWARTS. Prof. dr. Klaus Zang geeft een bijzonder goede en begrijpelijke uit leg over het ontstaan van mongolis- me. Met zeer duidelijke foto’s wordt deze uitleg geïllustreerd. Dit is van groot belang voor de ouders bij even tuele „schuldvragen”. (Die overigens zeer ten onrechte zijn, omdat men natuurlijk volstrekt niet van „schuld” kan spreken in deze gevallen). 3 n9- jps- aW«'* Krijgt u voor een Groei-Kasbiljet van: ƒ1.000,- ƒ5.000,- ƒ1.134,23 ƒ1.233,65 1.347,94 1.486,41 ƒ1.631,47 1.798,89 Maar gelukkig is daar tegenwoor dig veel verandering in gekomen. Men begint nu zelfs meer en meer voor deze kinderen te doen. Sociëtei ten worden voor hen opgericht, waar enthousiaste mensen zich met hen bezighouden; zwembaden worden be schikbaar gesteld; en speciaal aange paste kerkdiensten worden georgani seerd. De ouders staan er niet meer alleen voor. Veel mensen willen wat voor deze kinderen gaan doen. Door deze mentaliteitsverandering zien we deze kinderen nu dan ook meer. Buiten dat verschijnt er ook veel meer literatuur over het mongolisme. Niet alleen zuiver wetenschappelijke boeken, maar ook beschrijvende boe ken, zoals „Jan Maarten”, een uitgave van Contact in Amsterdam. Dit boek bestaat uit drie delen: een inleiding door prof. dr. Klaus Zang (jarenlang verbonden aan het Max- Planck-Instituut voor Psychiatrie), Het is een zeer waardevol boek voor ouders en mensen die met mon gooltjes omgaan en werken. Mevrouw De Vries-Kruyt, de moe der, weet op goede manier weer te geven hoe men deze kinderen moet opvangen en op voeden. Ze idealiseert de situatie met haar zoon niet. Soms is het zelfs wel erg nuchter beschre ven. Ik moet haar mijn complimen ten maken, want iedereen, die ooit een goed contact met deze kinderen of met de ouders van deze kinderen heeft gehad, weet wat dit voor een emotionele kwestie is. De fijne vol doening die men van dit werk krijgt, is moeilijk op anderen over te bren gen. Jan Maarten’s moeder geeft vele goede wenken in verband met de opvoeding van Jan Maarten. Door dit boek krijgt men dan ook een veel beter beeld van de gevoelens van dit soort kinderen. ti Helaas verzuimen de auteurs te vermelden hoe er dan vernieuwd moet worden en zo ze dit doen, zijn hun ideeën in de praktijk niet te verwezenlijken. In verreweg de mees te gevallen zijn de auteurs slecht of niet op de hoogte hoe een psychia trisch ziekenhuis functioneert en-of is hun psychiatrische kennis mini maal. Vaak zijn het ex-patiënten of hun familieleden die hun geestdrift uitgegeven krijgen. Dit is voor het publiek misleidend en het krijgt daardoor geen wezenlijk inzicht. Het is een grote verademing als men het boek „Een soort vuur” van de psychiater P. J. Stolk leest. Stolk is ruim 15 jaar verbonden aan het Rot terdamse (psychiatrisch) Deltazieken- huis. De auteur heeft er niet naar gestreefd de lezer ideeën aan te pra ten. Het is zijn bedoeling geweest om in ruim 340 pagina’s zijn grote erva ring met gestichtspatiënten over te brengen. Het resultaat is verbijsterend. Op zakelijke wijze bespreekt hij in dui delijke taal wat er verstaan wordt onder melancholie, depressie of hal lucinatie. Hij leidt ons binnen in de gedachtenwereld van de schizofrene patiënt, waarvan hij toegeeft dat deze de onze niet is en dat het in een aan tal gevallen niet lukt om in deze we reld binnen te dringen. Stolk probeert ons te verplaatsen in zijn patiënten. Waarom zijn ze angstig, somber, agressief, achter dochtig? Waarom wil de een dood en meent een ander de moeder te zijn van 1000 kinderen. Op beklemmende wijze geeft hij voorbeelden. De patiënten blijven in dit boek geen vreemde, kille figuren (Van onze correspondent) AMSTERDAM. Een Nederlands speelfilmproject dat al lange tijd op stapel heeft gestaan, is eindelijk aan zijn verwezenlijking toe. Vandaag heeft re gisseur Adriaan Ditvoorst in Amsterdam een begin gemaakt met de opnamen voor Flanagan naar het gelijknamige boek van Tim Krabbé, een psychologi sche thriller met een dubbele bodem. •a»'.?, afc.---- Omdat hij pas één dag terug is uit Amerika, waar hij met het San Francis co Symphonie Orchestra twee door hemzelf samengestelde programma’s uit voerde, op acht concerten, is hij nog niet helemaal bekomen van de vermoeiende en ontregelende vliegreis. Ben je blij met de aanstelling bij de opera? „Ik weet liet al sinds januari, dus ik ben er nu een beetje aan gewend, maar het was inderdaad een fantastische ver rassing. Een goede opera is het mooiste wat je je kunt voorstellen, maar het moet wel echt goed worden gedaan, anders wordt het gauw belachelijk. Dat is een uitdaging die me wel trekt. Ik heb tot nu toe dertien opera’s gediri geerd, als je de concertuitvoeringen op de VARA-matinees meetelt”. „Nee, ik bij niet altijd speciaal in opera geïnteresseerd geweest, ik ging er vroeger eigenlijk zelden naar toe. Maar na mijn eerste opera-directie, bij „Don Perlimplin” van Wolfgang Fortner onder regie van een medewerker van Felsen- stein, Schneider, was ik er totaal voor gewonnen. Ik ben er dus niet mee opge groeid, zoals Edo ae Waart bijvoorbeeld. Zijn vader zong in het operakoor, hij was er als kind al bij betrokken”. Bij welke operaprodukties ben je be trokken in de komende maanden? „Bij „Orfeo” van Gluck tijdens het Holland Festival, en in het volgende seizoen bij „De Speler” van Prokofiev, „Idomeneo” van Mozart en een herha ling van „Orfeo”. Is er een opera die je het liefst zou dirigeren? „Nee, het zijn er erg veel. Een paar: De latere opera’s van Verdi, Alban Berg’s Lulu en Wozzeck en Eugen One gin van Tsjaikowski”. „Ik ga me inten sief bezighouden met de hele artistieke gang van zaken, ook met de zij terreinen en randgebieden. Maar ik wil er liever nog niet te veel van zeggen, omdat het geen zin heeft je van tevoren vast te leggen. Dat soort statements in de publi citeit kunnen zo gemakkelijk tegen je gebruikt worden achteraf, daar heb ik voldoende leergeld mee betaald”. „En nu als dirigent heb je te maken met de publieke opinie om te kunnen werken; dat maakt je nog eens extra voorzichtig. Je moet altijd op je woor den passen, dus blijf ik liever thuis, draai een plaat of lees wat..Mijn werk neemt trouwens bijna al mijn tijd in beslag. Ja, het isoleert je wel. Dat is een nadeel van dit vak”. Ben je niet bang, dat vaste aanstellin gen hier in Nederland je internationa le carrière in de weg zullen staan? „Welnee, Mengelberg bijvoorbeeld is JOHANNESBURG (RTR). Naar schatting enkele tienduizenden Zuidafri- kanen hebben maandag gekeken naar de eerste televisie-uitzending in dat land. Mensen verdrongen zich in zaken in Johannesburg waar ontvangtoestellen stonden om de eerste uitzending van een uur lang te zien. Rafael Sabatini twee herdrukken van twee onsterfelijke boeken: „Ka pitein Blood’ de belevenissen van een jonge Engelse arts, eerst als slaaf en later als kaperkapitein, in de Caribi sche Zee. En „Scaramouche’, een ro man die zich afspeelt onder een rond reizend toneelgezelschap, met als achtergrond de begintijd van de Franse Revolutie. Ook aan hèrlezen is vreugde te beleven. de huidige situatie in onze psychiatri sche ziekenhuizen. Naast deze kritiek is het hoofdmotief „vernieuwing” zo wel wat betreft de inrichtingen, maar vooral, wat betreft de benadering van onze psychische gestoorde mede mens. H. J. BECHT’s UITGEVERSMIJ B.V. AMSTERDAM. 2 jaar 3 jaar 4 jaar 5 jaar 6 jaar 7 jaar Renteberekening vindt plaats op basis van verstreken volle jaren; over gedeelten van jaren kan geen vergoeding plaats vinden. AMSTERDAM. Nadat de stichting Zinezien vorige week al in de Amster damse bioscoop Cinetol een begin maakte met dagelijkse heloten voorstellingen van ongekeurde, afgekeurde of ongecoupeerde films, start morgen de Vereniging voor Vrije Filmkeuze in het Flora-theater met soortgelijke vertoningen, die dagelijks op het middaguur en het middernachtelijk uur worden gegeven. De enige voorwaarde voor de bijwoning daarvan is dat men ten minste een etmaal voordien voor een rijksdaalder per jaar lid van de Vereniging is geworden. Op het programma staan voor de ko mende maanden: Why? van het Deense echtpaar drs. Phyllis en Eberhard Kron- hausen, Verpleegstersrapport van de Duitser Walter Boos, French Blue van de in Nederland actieve Duitse sex-baron Lasse Braun, The private afternoons of Pamela Mann uit Amerika en het roem ruchte Amerikaanse porno-epos Deep Throat. De laatste drie films zijn nooit ter keuring aangeboden, de andere wer den verboden. De vereniging voor Vrije Filmkeuze overweegt bij voldoende succes ook bui ten Amsterdam voorstellingen te gaan geven; de lidmaatschapskaart zou dan overal geldig zijn. (ADVERTENTIE) stevig op zijn plaats! Thans is het niet meer nodig, dat Uw kunstgebit bij het spreken, eten, lachen of niezen losschiet of verschuift. Een weinig Dentoflx-poeder op de gebitsplaat en deze ongemakken bestaan voor U niet meer; Dentofix geeft U een ongekend gevoel van zekerheid en welbehagen. Aangenaam en hygiënisch in het gebruik. Bij apotheken en drogisterijen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 13