Madame Sobechanskaya presenteert haar Gloxinia Ballet Activerend toneel in Rotterdam n tens Lily van Cleeff: fijnzinnig realisme van komedianten n! 9 9 9 5WI0NSRESTAURANT HAARLEM 8 9 „Theater” wil rol handhaven Ernst’ als feest O KOOPCENTRUM STATION HAARLEM Doe mee aan onze PRIJSVRAAG E mi f BATEN VOOR NIEUWE SCENE KVS met Oscar Wilde in Haarlem IN GEMEENTEHUIS VAN BEOEMENDAAL Humanistisch Verbond wil meer zendtijd Th. Kersten directeur Cultureel Centrum Rita’s Golden Five Radio volgt reis koninklijk paar g Nieuwslezers geen van BVD In „De Stoeterij” „prooi -<M'// Eddy Determeijer naar EBU-jazzquiz 4 15 7 MEI 19 7 5 WOENSDAG KUNST enk- HEMELVAARTSDAG GEzeu,SE f 6FEE«- viert feest VLOTTE. ('gEDfEh//h/&) /s AMSTERDAM Travestieten hebben het in het theater altijd goed gedaan. Niet alleen omdat ze pikant kijkspel opleveren voor het hoog geëerd publiek, maar ook omdat ze de vleesgeworden definitie van theater-zelf zijn. De toeschouwer ziet iets dat er niet is, een illusie die bij gebrek aan ironie tragische vor men kan aannemen. Maar dat is be slist niet het geval bij Ekathrina So bechanskaya met het originele Trockadero Gloxinia Ballet Com pany, dat drie weken in Mickery staat, voor het eerst in Europa. 3 MF7 ■Hr ■y j Khm Dansparodie in travestie 31177< ip in wezig zo ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) Donderdag 8 mei 1975 Hoofdstraat 238, Santpoort iedereen, door het dans- en showorkest Aanvang 8 uur. Vrij entree. gezellige dans- en luistermu- ziek voor alle generaties, voor or 9 iet iche n oos. MAASTRICHT (ANP). De gemeen teraad van Maastricht heeft dinsdaga vond de heer Th. Kersten benoemd tot directeur van het Cultureel Centrum in Maastricht. De heer Kersten volgt Wim Bary op., die directeur is geworden van het Cultureel Centrum in Amstelveen. De heer Kersten is thans directeur van het Cultureel Streekcentrum Agnieten- berg in Tiel. De heer Kersten werd in 1938 in Haarlem geboren en was onder andere enkele jaren administrateur bij het Cultureel Centrum in Maastricht. met Olga als een noodlotsgpdin in het midden. Verder wappert deze artiest op heroï sche wijze met de Amerikaanse vlag in een Isodora Duncan-nummer: Dans van de bevrijding van het Amerikaanse volk. Het is het hoogtepunt van de avond, te meer omdat er niet alleen heroïsch ge- Drie vlinders in het ballet „Roses and Butterflies’’. (Foto Bob van Dantzig) wapperd werd, maar Olga ook een kapot sterretje in de vlag met naald en draad herstelde. En dat op muziek van Tsjai- kovsky. JAC HEIJER sche sfeer verantwoordelijk zijn, heldere trastrijk, maar nergens brutaal en bijna altijd goed af gestemd. Als een soort knappe meesterproef hangen hier een paar grote portretten, maar die stille ventjes doen me haar vermoedelijk be ter kennen als een schilderes met liefde voor het kleine, dat onder haar handen boeiend wordt. Haar tekeningen, litho’s en lino’s liggen in dezelfde lijn. HEIN STEEHOUWER DEN HAAG (ANP) Het Humanis tisch Verbond voelt zich met de verdub beling van zijn zendtijd door de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappe lijk Werk tekort gedaan. Het verbond heeft zich tot de Raad van State gewend in een poging om alsnog verviervoudiging van zijn zendtijd, tot nu toe drie en driekwart minuut per week, te krijgen waarom het verzocht had. In België bestaat nauwelijks of geen subsidiemogelijkheid voor dit soort vor mingstheater als in Nederland. Wie niet Theater meent echter dat de groep haar huidige karakter moet behouden. Mocht men toch besluiten tot een nieuw bestel in de zin van de discussienota dan moet theater ook binnen dat bestel vertegenwoordigd zijn. De huidige subsi dieregeling moet daarbij gehandhaafd blijven. De gelderse gedeputeerde, drs. A.R. Vermeer, en de Arnhemse wethouder A. J. Berkhout gaan de zak van Theater in juni bepleiten tijdens het Subsidiën- ten-overleg Toneel in Den Haag. HILVERSUM (ANP) Van maandag 12 tot en met vrijdag 16 mei zendt de NOS-radio een aantal programma's uit over Roemenië naar aanleiding van het bezoek dat koningin Juliana en prins Bernhard die week aan dat land bren gen. De programma’s, die steeds via hilversum 2 zijn te horen, worden sa mengesteld door Leo Nelissen. De uit zenduren zijn: maandag 12 mei 11.30- 11.40 uur en 13.30-13.50 uur, dinsdag 13 mei 9.35 uur en 9.50-20 uur, woensdag 14 mei 11.30-12.00 uur en 21.15 uur en vrijdag 16 mei 9.40-10 uur. 00 p.m! 50 p.m! jlweg 55 traaf 4! meer in het geijkte toneelbestel past, kan wel gaan werken bij bijvoorbeeld groepen als De Rode Fanfare of de Internationale Nieuwe Scene meer weet dan ook dat hij dubbel moet werken voor het absoluut minimumloon. De spe lers van de gedupeerde groep bijvoor beeld krijgen elk duizend gulden per maand per persoon (er zijn 30 man in dienst). De groep speelt in de normale theaters, maar daarnaast ook voor jon geren en arbeiders. Dit betekent dat de groep een hoge produktiedwang kent. Voorbeeld daarvan noemt men het feit dat men op de 2 juni met „De ballade voor grote en kleine poppen” naar het Holland-Festival komt en op 14 juni hetzelfde programma zal brengen voor Rotterdamse havenarbeiders. De eerste voorstelling betaalt dan de tweede. X 1 HAARLEM. Tachtig jaar geleden schreef Oscar Wilde zijn onsterfelijk geworden „The importance of being Earnest” een komedie die onder de titel „Ernst om Ernst” ook bij ons een klas sieker geworden is. De Koninklijke Vlaamse Schouwburg kwam er gister avond in onze schouwburg mee voor het voetlicht, zij het onder het motto „Ernst is belangrijk”. Beide naamgevin- gen komen in zoverre met elkaar over een dat zij, naar Wilde’s bedoeling, een dubbele bodem hebben. Volgens de Rotterdamse Toneelraad is het eerste doel geld op te halen voor de Belgische groep „maar wanneer blijkt dat zo’n dag voor herhaling vatbaar is - in welke vorm dan ook - dan zouden we kunnen besluiten volgend jaar iets der gelijks te doen, zodat de mensen kunnen kennisnemen van toneel dat in Neder land zelden of nooit in de Schouwburg is te zien”. Voor de Belgen zit er nog een heel ander aspect aan de manifestatie in Rotterdam: „We waren zeer verrast dat we zoveel steun kregen van allen. Niet alleen dat we gesterkt zijn en zullen worden door het financiële ge deelte, maar ook door de solidariteit die over de landsgrenzen reikt. Het blijkt dat de Proloogaffaire het pad naar de incidentele samenwerking tussen de ge lijkgerichte theatergroepen in bepaalde opzichten heeft geëffend”. In een adres aan de voorzitter van de afdeling voor geschillen van bestuur van de Raad van State wijst het Humanis tisch Verbond erop dat het als genoot schap op geestelijke grondslag voor een' „niet onbelangrijk deel van de Neder landse samenleving” een belangrijke plaats inneemt. Het genootschap ver wijst de bewindsman dat hij zonder argumentatie van een positief advies van de Omroepraad is afgeweken. Het vindt dat zijn belang hiermee onvoldoende wordt gewaardeerd. De tweede ster is Olga Plushinskaya, de meest talentvolle van het stel. Olga is kort en mollig, maar danst een prachtige solo in The Tragic Heart of Gloom and Despair, een parodie maar ook een com mentaar op de dansstijl van Martha Graham. Zo iets geks: het hele toneel vol met identiek uitgedoste Grahampjes BLOEMENDAAL. Lily van Cleeff uit Heemstede exposeert in het BIoc- mendaalse gemeentehuis nog t.e.m. 10 mei haar schilderijen, tekeningen en an dere grafiek. Van vakantie terug schrijf ik er laat over, maar de expositie bevalt me zo goed, dat ik hoop dat deze aanbevelende recensie nog nuttig zal zijn. Liefhebbers van een fijnzinnig type realisme kunnen er een bezoek-tip in zien. Lily van Cleeff-Simon is geboren in Werden-Ruhr in Duitsland en opgeleid aan de bekende Folkwang Schule in Essen, met onder anderen leraren van het Bauhaus. Ze kwam al voor de oorlog naar Nederland en kreeg hier lessen van de bekende Bergense schilderes Charley Toorop. „Apollo van Belvédère’’, een schilderij van Lily van Cleeff, dat magisch-realis- tisch aandoet omdat ze de gipsen kop heeft geplaatst in een aardappelkist. Grote Prijzenaktie ter gelegenheid van de opening van de nieuwe Parkeergarage. U heeft kans op grandioze prijzen: le prijs Magneet Vakantie Reischeque ter waarde van 1000,—. 2e prijs Graetz Televisie model Markgraaf t.w.v. 679, 3e prijs Philips Tunerversterker m. luidspr. 2 x 10 watt 645,—. 4e prjjs 2 Achtdaagse Kris-Kras abonnementen bes. gesteld door NS. 5e prjjs 2 dagretours naar Autotron en Textielmuseum Tilburg bes. NS. 6c prijs Waardebon t.w.v. 150,beschikbaar gesteld en te besteden bij beddenspeciaalzaak Wassenaar. 7e prijs Waardebon t.w.v. 100,beschikbaa gesteld en te besteden bij Muziekhandel Alphenaar. 8e tot 12e prijs Waardebonnen t.w.v. 50,te besteden bij de 47 deel nemers aan de Aktie. 13e tot 23e prijs Waardebonnen t.w.v. 25,te besteden bij de 47 deel nemers aan de Aktie. Haal snel uw prijsvraagformulier bij één van de deelnemers, herkenbaar aan de affiches met de grote P. U raadt naar het aantal betalende par keerders en vult dat getal in op ’t prijsvraagformulier. Verdere gegevens staan op dit formulier. Sluitingsdatum inzending formulieren 10 mei. Dit alles is dan een tegenstelling met het meeste werk. Er hangen een paar doekjes, die duidelijk de invloed van haar lerares Charley Toorop verraden in de precisie en de koelheid van de kleur. Ook een paar portretten gaan in de en blank gehouden kleuren, wél con- richting van dat nauwkeurige observe ren, maar de kleuren zijn dan minder koel en tenslotte wordt mijn aandacht het meest getrokken door een hele serie stillevens, die me er toe brachten om over „fijnzinnig realisme” te schrijven. Lily van Cleeff heeft niet alleen een grote aandacht voor het detail, maar kent zeker ook een grote genegenheid voor het eenvoudige: een bosje uien, wat appels, een mandje met eieren, een stuk kwarts en andere zaken. Die dingen worden heel precies neergezet, maar toch ook weer boven zichzelf uitgetild door de sfeer en het licht, waarin ze worden geplaatst. Het zijn de gekozen kleuren, die voor die soms bijna poëti- De opbrengst van de manifestatie is bestemd voor de Vlaamse toneelgroep Internationale Nieuwe Scene. Dit gezel schap, dat in Nederland bekendheid kreeg door e opvoering van Mistero Buffo, verkeert in financiële moeilijkhe den. Ongeveer twee maanden geleden reed een vrachtauto met decors van de groep tegen een boom, met als gevolg een strop van zeventigduizend gulden. Omdat Internationale Nieuwe Scene niet wordt gesubsidieerd, is de groep nu gro tendeels aangewezen op steun van sym pathisanten. De genoemde Nederlandse groepen zullen daarom 17 mei na afloop van hun voorstellingen collecteren. waarin het spel en de aankleding ouderwets waren, dat het weer helemaal nieuw was geworden. Noem dat maar geen toneelkunst. Als die Vlamingen een tante op het toneel zetten, dan staat er ook een tante: groot en zwaar, domi nerend tot buiten de schouwburg en met een -stem als van een dragonder. M n hemel, wat een vrouw, maar ogen die branden tot in het diepst van jé ziel. Ook als je die anderen aan het werk ziet, doe het je goed dat ook dit come- diespel nog bestaat en zelfs in Holland luid gewaardeerd wordt. Vooral omdat ook Wilde in die interpretatie niets te kort komt. Integendeel. Er is bovendien en dat kunnen die Vlamingen ook nog voldoende sentiment dat net pre cies het decadente sfeertje onderlijnt. En dat allemaal binnen een romantisch de cor dat nog. steeds het Vlaamse binnen huis zijn status pleegt te geven. Voor dat decor had Sylvie van Lynden gete kend. In de bijval van het veelkoppige publiek mocht regisseur Nand Buyl roy aal delen. En terecht. WIM HELVERSTEIJN. DEN HAAG. De BVD heeft nooit een veiligheidsonderzoek ingesteld naar nieuwslezers van het NOS-journaal. Dat heeft minister De Gaay Fortman van binnenlandse zaken geantwoord op schriftelijke vragen van het Tweede- Kamerlid Dragstra. De communist sug gereerde dit in zijn vragen, die geba seerd waren op een verhaal in het communistische partijblad De Waarheid. In dit verhaal werden enkele voorman nen van de NOS aan het woord gelaten, die de bewering dat de BVD zich be moeide met een of meer nieuwslezers bevestigden noch ontkenden. ARNHEM. (ANP) Toneelgroep Theater moet een zogenaamd breed- repertoiregezelschap blijven. De leden van het gezelschap, het dagelijks en algemeen bestuur en de subsidieënten hebben dit uitgesproken als reactie op de discussienota over het toneelbestel van het ministerie van CRM. Daarin wordt onder meer gesteld dat er voor het repertoiretoneel slechts enkele gezel schappen kunnen bestaan die in het westen van het land moeten worden ge handhaafd. ROTTERDAM (ANP en GPD). Za terdag 17 mei zal voor de Rotterdamse schouwburg geheel in het teken staan van het zogenaamde activerende toneel. Elf groepen, die in Nederland op dit gebied werkzaam zijn zullen aan deze totaalmanifestatie meewerken. Drie van de stukken worden voor het eerst opge voerd: Op herhaling door Sater (over een vormingsinstituut voor jonge mana gers), het Testament van der Joep door G. L. Twee (over verleden heden en toekomst van de mijnwerkers) en infor matie (over informatievervuiling) door de Nieuwe Komedie. Andere deelnemen de groepen zijn Schafttijdtheater, Onaf hankelijk toneel, Werk in uitvoering, Diskus, Proloog en Penta. Die dubbele bodem krijgt gestalte in een der hoofdfiguren, een zekere Ernst, wiens onbenulligheid zoals die van de andere figuren met de grootste ernst moet worden genomen. Of anders ge zegd: de onbelangrijkheid wordt als hoogst belangrijk opgediend. Dat leidt tot de meest dwaze en doorzichtige situ aties, zeker in dit geval waar Wilde ze omkleedt met geslepen woordspelingen, understatements ook zoals nog maar wei nigen die hebben gehanteerd. Het thema van de twee jongemannen die zich in hun liefdesperikelen steeds meer in de nesten steken, twee meisjes die nog op een ouderwetse manier ver liefd kunnen zijn,- een tante die een ware terreur in de familie uitoefent, en bijvoorbeeld een butler die helemaal een butler is: och, zo’n thema is bepaald niet nieuw en zou geen enkele verrassing opleveren als Wilde zich er niet mee bemoeid had en niet eens een keer de boel flink op z’n kop had gezet. De dialogen zitten vol doordenkertjes, en doordat Wilde dat vertrouwde thema vanuit een heel andere invalshoek bena dert dan gebruikelijk in dit soort ge schiedenissen, krijgt die ernst om Ernst plotseling heel andere accenten. Je kunt zo’n stuk helemaal op z’n Engels spelen: koel en nuchter, met tussen neus en lip door die opmerkingen van Wilde met het effect van scherpe pijlen. Je kunt het ook doen in de sfeer van een Hollandse komedie, vrolijk en niet te uitbundig maar je kunt ook de opvatting van de Vlamingen huldigen: maak er tenslotte maar een dolle boel van, geen klucht, wel een feest van komedianten. Dat is het dinsdagavond ook gewor den. Een verrukkelijke voorstelling, r - Ik denk, dat Lily van Cleeff met haar werk niet zo veel naar buiten trad. Ze heeft vroeger in Haarlem enige tentoon stellingen gehad en niet zo lang geleden was het werk bij Galerie Facet in Am sterdam te zien. Toch is dat werk be kendheid waard, al schildert ze eigenlijk „buiten de tijd”. In het algemeen is het namelijk beschouwelijk van aard en daar is lange tijd gaan aandacht voor geweest, een aandacht die de laatste jaren weer terugkomt. Hoe men ook over stijlen mag denken, de bron van beeldende kunst is toch voor velen de realiteit hetzij stoffelijk dan wel meer geestelijk ervaren als een uit gangspunt waarop onvermijdelijk wordt teruggekomen. Het realisme van Lily van Cleeff is niet alleen fijnzinnig, het wordt ook soepel toegepast. Er hangt werk uit vele jaren en het toont grote stijlverschillen. Er hangt uit 1939 een abstract-surrealis- tisch doekje, dat „Ruimte” heet, maar je vindt ook een expressionistisch doek, waarin een bosbrand wordt verbeeld en waarvan de hevige kleuren worden in toom gehouden door een bondige compo sitie. Een klein doekje in felle kleur „Indian Summer” doet ook als een vlam aan. HILVERSUM (ANP). Eddy Deter meijer uit Groningen is de Nederlandse deelnemer aan de internationale jazz- quiz van de Europese Radio-unle, die dit jaar op vrijdag 9 mei in een studio van Radio France in Parijs wordt gehou den. Hij is door de NOS-radio voor Nederland afgevaardigd. Het Nederland se jury-lid is Joop de Roo, chef lichte muziek van de NOS-radio. De deelne mers worden vragen op jazz-gebied voorgelegd, waarvan de meeste muzikaal worden geïllustreerd. De NOS-radio zendt de quiz en het daaropvolgend jazzconcert rechtstreeks uit van 20.00 tot 22.30 uur via Hilversum 2. Deze heren-dansgroep uit New York verschijnt op het toneel als prachtig uitgedoste, romantische ballerina’s, ge- blanket en opgemaakt. De forse rug- en nekpartijen, alsmede de zeer grote schoentjes laten echter weinig te raden over. De ballerina’s, uitgerust met Russische meisjesnamen, dansen iets mafs op mu ziek van Tsjaikovsky, Glazoenov en an deren. Ze roepen het wereldje op van het romantische ballet en laten daarmee met valse oogopslag de rivaliteit van de meisjes onderling merken, die zo ken merkend is voor de wereld van het ballet. De groep heeft twee sterren, madame Sobechanskaya zelf natuurlijk, die een zo grote vedette is (op Anna Pavlova geïnspireerd) dat ze niet eens meer hoeft te dansen. Ze loopt vaak alleen maar rond en doet af en toe iets met lenige enkels op de spitzen. Alle kunststukjes die haar voeten doen, wijst ze zelf aan. Met de aanminnigste glimlach en be moedigende knipogen voor de domoren in het publiek houdt ze zonder enige moeite de toeschouwers in haar ban. 7

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 15