Rufus rijp voor verbetering kt Prijs niet naar beroemdsten 6.98 Alphenaar 95 |R»ï' I Br Rijk de Gooyer goede uitzondering Moccona, lekker pittige korrelkoffie van Douwe Egberts. Nieuwe omroep (Van onze RTV-redactie) D-È wel r1 Geef Moeder levenslang 13 M E I 19 7 5 VRIJ DAG 9 KUNST Mysterie rond Rufus Vier musketiers Filmfestival van Cannes en de mededinging door Pieter van Lierop t o o 200 gram ■I VOOÏ *g 'deel in Amsterdam Grote voorraadpot, dus voordelig. In glazen stopfles die de aroma vasthoudt. 160 Gulle koppen pittige korrelkoffie, geurig tot het laatste kopje. Altijd 40 waardepunten voor waarde volle geschenken. Vrijzinnig appèl” am Ondoordacht Thrillerstijl Voor recepties, diners, conferenties etc. cP^stauïant cLandgoed Qiveneïidaal rustiek gelegen in wandelbos te Heemstede. Tel.023-281555 Instructiefilm UTRECHT Voor de 28ste keer barst vandaag in Cannes het filmfestival los, een manifestatie die reeds talloze kleine en grote stormen heeft doorstaan, maar waarvan de wereldreputatie on aantastbaar schijnt. Jaarlijks worden er zelfs nieuwe evene menten bedacht, die de allure al leen maar kunnen versterken. Naast de officiële competitie om de fel begeerde Gouden Palm, is er een filmmarkt, een week voor de kritiek, en een veertien daagse voor jonge cineasten, die samen in die veertien dagen tijd zo’n vierhonderd films te zien geven. Dit jaar is er een pro gramma toegevoegd voor films die een link leggen met andere kunstvormen. NEDERLANDSE FILMS volgen elkaar in een snel tempo op, dat wil zeggen dat er snel en waarschijnlijk ook vlug geproduceerd wordt. Dat zou een verheugende situatie kunnen zijn, vooral als we in het zelfde snelle tempo een vooruitgang in kwaliteit konden constateren of iets heel nieuws onder ogen kregen dat als een verrassing (en een verademing) zou kunnen werken. /j ne- (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) ,o 1^5 0009/1 I I muziekplezier. Een orgel of een piano is vaak al een levenslange wens. Het kan ook beginnen met 3 maanden orgelles, of 3 maanden pianoles. Moeder hoeft hiervoor nog geen instrument te bezitten. Een bon voor een jaar orgelhuur is misschien ook een goed idee. Daarna is het mogelijk het gehuurde instrument te kopen en de betaalde huur te verrekenen. Moeder zal u het hele jaar dank baar zijn. Ons ideaal: Iedere dag moederdag. die zo Van het in ’69 bij Born (sindsdien overgenomen door Bruna) uitgegeven romannetje „Het kille Ontwaken” of „De Rattenjacht” van Anton Quinta na is alleen de naam van de hoofdfi guur, Rufus overgenomen. sauna- te KRUISWEG 47-49 HAARLEM TEL 023-320244 I o cz 1 UTRECHT. Deze dagen heeft zich een nieuwe omroep aangediend. Het is het Vrijzinnig appèl voor geestelijk om roep, een vrijzinnig christelijke organi satie die vindt „dat er vanuit het vrij zinnig christendom geen volwaardige bij drage komt in de bonte veelheid van de Hilversumse programma's”. Vrijzinnig appèl wil zich presenteren als representanten van het vrijzinnig geloofsleven dat mentaal in brede krin gen wordt aangetroffen, maar dat in de omroep niet aan te wijzen zou zijn. Er is een voorlopig bestuur aangewe zen, waarin onder meer ds. A. Faber uit Emmen zitting neemt. rath met „My pleasure is my busi ness” („Nacht en Dag bereikbaar”), de film in Saskia en het Leidseplein Theater met de al bij voorbaat be roemd geworden titel „De Nachtpor tier”. „The Night Porter” is een duivels ALLE MOEILIJKHEDEN en tegen werkingen die bij het maken van de film zijn opgetreden en waarvan de makers uitvoerig verslag doen in een persbericht, leiden slechts tot één conclusie: dat er ondoordacht en veel te haastig gefilmd is. Wat tot een mislukking geleid heeft (en dat nog wel onder productieleiding van Gys- bert Versluys, met „Scorpio”-erva- ring), zoals we er ons niet veel kun nen permitteren. Er is dus wel een heel andere filmopzet gefinancieerd dan tenslotte voor het uitemdelijke resultaat ge bruikt werd. Nog merkwaardiger is dat tegelijk met de film een Zwart Beertje van Bruna op de markt komt dat „Het kille Ontwaken” heet, ook behoort tot de Rufus-reeks van Bru na (hoewel eerder verschenen bij uit geverij Born N.V.) en versierd is met een foto van Rijk de Gooyer en Cox Habbema uit de film „Rufus”. Maar in dat boekje komt van alles voor, van een lichaam dat zwaar van de kogels in elkaar zakt tot kapot ge schopte benen en in elkaar geslagen gezichten, maar geen enkele speel kaart. Het is een wat grof geschreven boekje dat zich terzijde in autocou- en van is een MAAR DE HELE stijl van „Rufus” is toch weer duidelijk thrillerstijl, zij het op een beetje onhandige manier toegepast. Er wordt uiteraard veel met speelkaarten gemanipuleerd en met grote geldbedragen (de briefjes van duizend zijn niet van de lucht) en er is ook wel een enkele speelscène die enige spanning weet op te roepen, maar als men nu toch met de Hollywood-mode van het ogenblik om gokfilms te maken (The Sting”. „California Split”) mee wil doen, waarom dan tegelijkertijd die films niet bestudeerd om te zien hoe daar met spanning en „timing” wordt om gesprongen om ’t meeste uit zo’n geladen pokerspel te halen. Rijk de Gooyer is eigenlijk de eni ge die zich staande weet te houden in dit min of meer amateuristisch mi lieu. En gedeeltelijk Cox Habbema als een vroeger vriendinnetje van Rufus die door hem ingeschakeld wordt om een grote slag te slaan. Maar al dit soort aanloopjes tot wen dingen in de intrige worden slecht voorbereid en onduidelijk uitgewerkt. Wat dan weer terug te voeren is op een onvoldoend doordacht script en op de onervarenheid van de regisseur. DAT HET ’T CITY FIDM-CON- CERN ernst is met zijn destijds aan- gekondigde belangstelling voor de Nederlandse film blijkt deze week wel duidelijk vit de programmering van het Amsterdamse City Theater dat bij wijze van spreken van onder tot boven van City I t.e.m. City 4 volzit met produkties van eigen bo dem. Men vindt er „Rufus", de nieuwste Nederlandse film, in City I. „Rooie Sieri’ in City 2, „Zwaarmoedi ge Verhalen voor bij de Centrale Verwarming" in City 2 „Kind van de Zon” in City 4, een mooie stalen kaart tegelijk van onze huidige film mogelijkheden en van de stand van zaken bij onze nationale filmbedrij- vigheia. rijn Lakhdar-Hamina, de Hong Kon- g’er King Hu of de Deen Henning Carlsen, van wie in Cannes weinigen nog ooit gehoord zullen hebben. Voor hen ligt er met een Gouden Palm de kans op slag beroemd te worden. Het zou leuk zijn als het Jos Stel ling lukte; de laatste keer dat Neder land met de trofee naar huis ging was in ’52, toen Herman van der Horst het voor elkaar speelde, met een documentaire over de haring vangst nota bene, een jaar nadat Bert Haanstra de eer te beurt viel vanwe ge zijn Spiegel van Holland. (ADVERTENTIE) Calypso heeft deze week gekozen voor het tweede deel van Richard Lester’s „De drie Musketiers dat als twee druppels op het eerste deel lijkt, met dit verschil dat de titel thans luidt „De vier Musketiers” en de avonturen van de galante ridders van Alexandre Dumas een ander patroon hebben. Maar er wordt weer veel geschermd, er is veel degengekletter en veel gegaloppeer van paarden en de nodige kluchtig werkende ana chronismen. De interessantste premiè re blijft echter, ondanks de aanwe zigheid van Xaviera De Vries-Hollan- der („The Happy Hooker”) in Nögge- Dat „Rufus” daarin vergelijkender wijs niet zo’n best figuur slaat - de argumentatie ervan vindt u in de hierboven staande beschouwing - is in zekere zin van minder belang. Daar staan in City alleen al drie uitmuntende nationale producties te genover die deze „slip of the camera” ruimschoots goedmaken. Er zijn in tussen rond „Rufus” wel enige myste ries ontstaan. In een persbericht on der de titel „Over de totstandkoming van „Rufus” staat te lezen dat „Ru fus” een spannende misdaadfilm is zonder flauwekul, geen sex-thriller en geen thriller-comedy en wat dat betreft in Nederland, „de eerste in zijn soort”. Het verhaal, zo gaat de mededeling verder, is in eerste in stantie ontleend aan de Rufus-roman „De Rattenjacht” van Anton Quinta na die handelt over een overval op een legaal casino in Franrijk door de avonturier Rufus. De eerste scena rio versie volgde aardig het boek en was gesitueerd in de Ardennen en de overval vond plaats op het casino van Spa. „Dit script”, zo staat er vervolgens te lezen, „is in eerste in stantie de basis geweest voor de fi nanciering van „Rufus”. „RUFUS” BEGINT als- een instruc tiefilm. We krijgen de kaart van West-Europa te zien met heel klein in de hoek een rood-gekleurd Neder- landje. Terwijl de Camera op dat rode vlekje inzoemt, zegt een onheils zwangere stem dat Nederland het enige land is in West-Europa waar gokken nog niet wettelijk is toege staan, zodat er per jaar voor tiental len miljoenen illegaal vergokt wordt. Alleen in Amsterdam en Den Haag moeten er meer dan 100 illegale gok huizen zijn, waar roulette, black Jack, Seven or Eleven, of poker wor den gespeeld zonder dat' de overheid de spelattributen kan controleren of er belastingtechnisch iets beter van wordt. Deze sombere berichten wor den geïllustreerd met krantenknipsels met alarmerende koppen, wat bij el kaar een weinig aantrekkelijke film- inzet oplevert. Er volgen dan nog enkele willekeurige, slecht op elkaar gesneden beelden, waarschijnljk be doeld om de hoofdfiguren in hun omgeving te introduceren, maar slechts verwarrend werkend omdat ze geen duidelijke inhoud hebben. Waar na de titeling begint en Rijk de Gooyer als de aartsgekker Rufus in beeld komt. Hij is de eenzame pokerspeler die in het milieu dat door de onderwe reld beheerst wordt (ook dat hebben we al in de mondelinge aankondiging kunnen horen), gevreesd wordt door zijn fortuinlijke manier van spelen. Aan de lopende band wint hij grote bedragen in de diverse speelhuizen, vooral tot woede van Marcel (John van Dreelen) en „big boss” van de gok-maffia die in dat Haagse wereld je talrijke illegale casino’s controleert en zelf eigenaar is van een exclusief complex, ergens in Wassenaar, waarin naast poker nog meer frivole spellet jes in zwembaden en massage-appar- tementen plaatsvinden. Voor wie dat zwem-, sauna- en massage-gedeelte wat al te opper vlakkig verwerkt toeschijnt in „Ru fus”, zal tot zijn genoegen horen dat de makers van de film binnen afzien bare tijd met een nieuwe productie op de markt zullen komen, waarbij de werkwijze, gevolgd bij de tot standkoming van „Rufus” op een nog geperfectioneerdere wijze uitgevoerd zal worden en het onderwerp de z.g. „surrogate wife” zal zijn, de vrouw „die wordt ingeschakeld bij de daad werkelijke behandeling van mannen met seksuele moeilijkheden (in-bed- therapie)”. Vooral de erkenning dat er een geperfectioneerdere manier bestaat dan bij de totstandkoming van „Rufus” gevolgd is, zal velen met worden onderschat, blijkens het feit dat een toch niet geringe jongen als Antonioni vorig jaar met veel bom barie op het laatste moment zijn II Reporter terugtrok uit de officiële Italiaanse inzending, omdat volgens hem de Italiaanse regering een te zwakke houding had aangenomen ten aanzien van Chinese protesten tegen een TV-documentaire die Antonion- eerder gemaakt had. Die zelfde Antonioni heeft II Re porter een vol jaar vastgehouden, om hem een paar weken terug in pre mière te kunnen brengen en nu met de steun van een jubelende Italiaanse pers in de rug alsnog in Cannes te komen vertonen. Buiten officiële me dedinging, want publiciteit is leuk, maar niet als je Michelangelo Anto nioni heet, en je zou toch de Gouden Palm hebben misgelopen. Een dergelijk risico wordt liever niet genomen door filmmakers die een naam te verliezen hebben. Ook Joseph Losey, John Schlesinger en Ingmar Bergman zijn dit jaar weer met nieuw werk van de partij in Cannes, maar eveneens buiten mede dinging. Dat is natuurlijk alleen maar mooi voor mensen als Jos Stelling met zijn Mariken van Nieumeghen. de Alge- De publiciteit die in Cannes ver worven kan worden, moet vooral niet Barbara van der Pol als Mariken van Nieumeghen. De gelijknamige film van Jos Stelling dingt in Cannes mee naar de Gouden Palm. reurskringen afspeelt maar zich voor namelijk met gangsters en bloedige gevechten bezighoudt. Ook al staat er met grote letters „Rufus” met bijbe horende foto op het omslag, het heeft nog minder met de film te maken dan de eerste opzet, waar tenminste nog casino’s in voorkwamen. De naam Quintana is trouwens in de hele credit-lijst niet te vinden. Co.r Habbema en Rijk de Gooyer in Rufus bedenksel van de Italiaanse vrouwe lijke filmregisseur Liliana Cavani die enige jaren terug al opschudding ver wekte met haar „De Kannibalen”. Dirk Bogarde speelt in grote stijl de duistere nachtportier van een Weens Hotel waar hij in 1957 geconfron teerd wordt met een van zijn slacht offers uit een Duits concentratie kamp gedurende de oorlog. Lucia was toen een jong, opgroeiend meisje, dat gewillig alle vernederingen, martelin gen en sexuele vergrijpen van de sadistische Sturmbannführer Max over zich heen liet gaan, apatisch, onder worpen, als kon zij niet of wilde zij niet een of andere vorm van weer stand bieden, als accepteerde zij gela ten een toch niet te veranderen situa tie. Vijftien jaar later, als de film begint, is Lucia de mooie vrouw van een befaamde dirigent en is Max de nachtportier van het hotel, waar Lu- cia’s man voor enkele dagen een appartement heeft besproken in ver band met gastdirigentschappen in Wenen en andere Oostenrijkse steden. Zowel bij Max als bij Lucia worden door de ontmoeting herinneringen aan het gruwelijkse verleden wakker gemaakt die ons door flashbacks be kend worden gemaakt. Maar eerst als haar man enige dagen afwezig is, blijken Lucia’s werkelijke gevoelens. Haar kampsyndroom is een passie voor haar vroegere beul. Het onwaar schijnlijke gebeurt, Lucia verlaat het hotel en trekt in bij Max die een sobere vrijgezellenkamer bewoont. Het effect van deze gang van zaken op de leden van een vereniging van extoorlogsmisdadigers die zich in haar veiligheid bedreigd voelt, brengt een gangsterachtig element in een bizar, maar origineel gegeven. Het basis-thema de uitwerking van een niet onmogelijk kamp-effect, n.l. de relatie die kan ontstaan tussen beul en slachtoffer, is niet van perversie ontbloot, maar is intrigerend. De ven-intriges die nu ontstaan leiden alleen maar af. Dat is lang niet altijd het geval en zeker niet bij de nieuwe Nederlandse film „Rufus het debuut van Samuel Meyering die zich met veel sterren omringd heeft Rijk de Gooyer. Cox Habbema, Pleini Touw, Yoka Berretty, John van Dreelen, Lou Steenbergen, Carol "an Herwijnen en Thomas Koolhaas maar het weer in de bekende Nederlandse onderwe reld gezocht heeft, wat altijd goed is voor een paar moorden, wat karate- grepen en wat gerommel met snelle auto’s. Maai gemakkelijk zal Stelling die toer niet nadoen, met films in de concurrentie als Martin Scorsese’s Alice Doesn’t Live Here Anymore, die in Amerika al een Oscar in de wacht sleepte, Bob Fosse’s Lenny, die zes Oscar-nominaties vergaarde, en een nieuwe van de Hongaarse meester Miklos Jancsó. Waar ook veel van verwacht mag worden: Jeder fur Sich und Gott gegen Alle, van Werner Herzog, een heimelijk tijdens het Film Internatio nal-festival reeds vertoond juweel van een film. Enfin, Jeanne Moreau en haar jury zoeken het maar uit; we zullen het kritisch volgen. vreugde vervullen, omdat zelfkennis het begin van verbetering is. En er valt na „Rufus” nog heel wat te verbeteren. Om te beginnen de verteltrant die slordig en onsamen hangend is. Omdat Rufus de aanbie dingen van de machtige Marcel af slaat en er de voorkeur aan geeft de eenzame zwerver door pokerland te blijven stuurt de vertoornde Godfa ther de beruchte onderwereldfamilie Scheffer op zijn pad. Dat geeft aan leiding tot enig handgemeen, waarbij pa Scheffer het leven laat. Pa’s doodsbed met zoon Daan (Tho mas Koolhaas) die niet kan spreken maar met en handgebaar aanduidt de dood van zijn vader te zullen wreken, is een van de koddigste scènes in de film die zó parodistisch aandoet ook andere fragmenten wekken onverdiend de lachlust dat men aan opzet gaat denken wat in verband met andere dingen Meyering op de t.v. doet, niet verwonderlijk zou zijn. De duidelijke extra’s van de grote voorraadpot Moccona Regisseuse Liliana Cavani beweert het verhaal waarop haar film geba seerd is, gehoord te hebben bij een bezoek aan Dachau van een vroegere gevangene. De filmvorm die zij aan dat verhaal gegeven heeft, leidt in het begin tot fascinerende fragmen ten, maar de gebeurtenissen die naar het dramatisch einde voeren, waarin beiden doodgeschoten worden door een homofiele ex-nazi geven een sur plus aan extravagante neven-intriges die het eigenlijke thema gaan over woekeren. Niettemin blijft de film ondanks zijn kitschige ..Einlagen” het zien waard, vooral ook door de crea tie van Dirk Bogarde als Max en Charlotte Rampling als Lucia en de sfeervolle fotografie van Alfio Conti- ni. Maar opnieuw, als in „De Kanni balen blijkt Liliana Cavani een gro tere behoefte te hebben haar publiek te epateren of te schockeren dan het een eventueel gruwelijk, maar be staanbare werkelijkheid voor te zet ten. StssjjSX

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 13