VEELBELOVEND DEBUUT IN VOORBURG BTOTe hard en te slecht RDL MC ALLEN Poppeppers Eén idee, uitgewerkt voor twéé. Alphenaar' KAN Plezierig folkgala met de Thompsons claudia steafer iif A I v Uw Moederdag en Wandeldomein Solution Soosagenda Jazzen folk Deining In Memoriam Crazy Inn in •4 J KLASSIEK iTOTZ F H V R IJ D A G 9 M E I KUNST 19 7 5 19 18 PLATEN r n net fes. Nu in de Grote Houtstraat 22. Ook maandagmiddag geopend van 13.00 uur tot 18.00uur. 8 er rasn i Idee: "Ligne Sportive" in luchtig katoen, jx met nieuwe, er1 goed gemaakte details. Uitwerking 1: als zwierige zomer jurk, waaronder bv. een katoenen T-shirt. Uitwerking 2: als tuniek (met óf zonder ceintuur), sportief gekombineerd met opgerolde VOORBURG Met een onderbroken optreden van liefst twee volle uren maakte gisteravond in de Vliegermolen te Voorburg de nieuwe band van Jack Bruce haar debuut voor het Neder landse concertpubliek. Dat was een hele hijs. Kenners van Bruces reper toire weten dat dit niet direct be staat uit licht verteerbare flauwe kul, maar daarentegen is opge bouwd uit zeer compacte composi ties, die hier en daar zelfs wat op dringerig aandoen doordat ze alle aandacht voor zich opeisen. Wel, met deze stevige kost van vertrouwd materiaal gewapend, maakte de Jack Bruce Band met de namen van Carla Bley en Mick Taylor hoog in het vaandel er een alleszins overtuigend debuut van. En dat was niet in de laatste plaats te danken aan de meer dan normale inzet van alle groepsleden. O I r (ADVERTENTIE) Stevige kost van Jack Bruce werden schitterend (ADVERTENTIE) beginnen bij BARTELJORISSTRAAT 2 TELEFOON 31 02 02 WIM DE HAIR KEES TOPS. 574, elke 1, av: FERRY TROMP (ADVERTENTIE) I I, I ii!WIiM>i ■I Gauw nog een plaat halen voor moeder K Esperanza, Kerkweg 2, Spaarnwou- de, zaterdag: disco met Stage Fright. Crazy Inn, Kokstraat 13, zaterdag; overlijdensfeest. Can-Can, Stoofsteeg bar-d ancing-disco. HJC. Groot Heiligland 47, vrijdag: Herman Schoonderwalt Kwartet. Moulin-Rouge, Kleine Houtstr., el ke av bar-dancing-disco. De Ark, Kerkplein 5, Velsen-Zuid, vr en zat: soos. On- maar .KRUISWEG 47-49 HAARLEM TEL Q23-320244 kLjA (Meer dan 50 jaar Uw juwelier) Vuwo^oollw^l •Oj Jack Bruce, geconcentreerd spelend in de Voorburgse Vliegermolen. (Foto Ronald van Caem) Disco Dubois, Berlagelaan 45, elke zondagmi: discodansen. Savannah, Spaarnwouderstr. 61, el ke av. bar-dancing-disco. Tambelrain, Grote Houtstr. elke av beh. ma en di: discotheek. In dat Han Bennink, Neerlards jazzreus achter de drums en de Engelse gita rist Derek Bailey zullen getweeën vrijdagavond in Deining, Ripperda- straat 13 in Haarlem, em avond lang jazz van een hele hoge plank laten horen. Geroutineerd op basis van ja renlange ervaring, vrij en improvise rend op basis van de overtuiging dat muziek die jazz, heet bedoeld is om menselijke emoties en gevoelens op basis van een theam over te brengen binnen een patroon dat aan alle nu ances binnen de muzivkmaker zoveel mogelijk ruimte geeft. Zaterdagavond in Deining geheel andere koek. Folk. Jit Groningen komt „Feirmate” naar beneden ge zakt om oude Engelse, Ierse, Schotse folk in de vorm van bahaden en Jigs en Reels (dansen) ten geho. e te bren gen. Dat gebeurt dan onder meer met een 12-snarige gitaar, een 'uit, lepels, ballalaika, bodran, ban:o er mandoli ne. De opkomst en glorie van het Gro ningse Solution is in deze rubriek niet onopgemerkt gebleven. In de streek te Hoofddorp prijst men zich nu gelukkig de daad bij het woord te kunnen voegen. Zaterdagavond aan staande speelt Solution met Tom Barlage, Willem Ennes, Guus Willem- se, Chiel Post en Hans Waterman in de Arnoldushoeve aan de Hoofdweg aldaar. Amsterdam Rotterdam, Utrecht, Haarlem, Alkmaar. tekenen’’ en is onderverdeeld in vier ru brieken waaraan 22 beeldende kunste naars uit binnen- en buitenland mee werken. De educatieve begeleiding wordt verzorgd door een werkgroep van de Leidse universiteit. ÏC.-,. r Bluesette, Krusemanstr. 34, Oost, vr, zat en zo: bar-dancing-disco. Leijen, een rustige, nuchtere produ cer, heeft ondanks zichzelf veel moei te zijn enthousiasme te verbergen. Je kunt tijdens het opnemen aan hem merken dat RDL Mc Allen volgens hem meer dan geramd zit. Relaxte, blije muziek met een heel eigenaar dig, apart, eigen stijltje en zo com mercieel als wat. „Dat moet ook”, zegt Leijen, ,,het is nu eenmaal niet anders”. Voor de jongens moet het niet, maar het is zo. Wat de groep speelt, heeft zij in volledige vrijheid naar eigen wensen en keuze geschre ven en als dat muziek zou kunnen zijn voor een groot platenkoperspu- bliek. des te beter. De sound van RDL Mc Allen is niet, maar toch nog het beste te ver gelijken met die van The Cats. De zelfde relaxte, rustige atmosfeer, uit gekiende meerstemmige zang en uit gebalanceerd instrumentaal werk. „We kunnen een stuk ruiger”, zegt manager Piet Bakker, „maar in de zaal heb je de tijd om af te wisselen, hier spelen we alleen het rustige werk Deze week heeft de IJmuidense groep RDL Mc Allen in de demostu- dio's van Bovema/Cats-producer Klaas Leijen in IJmuiden negen eigen stukken opgenomen. Dit op basis van een optiecontract dat de groep met de maatschappij heeft gesloten. ,,Het is de bedoeling dat er een single uit komt”, zegt Klaas Leijen „en dat zit er wel in ook”. ARNHEM (ANP). Zaterdag 24 mei wordt in het Rijksmuseum Kröller- Müller op de Hoge Veluwe een tentoon stelling geopend van ongeveer 130 teke ningen uit de jaren 1964-1974. De ten toonstelling kreeg de titel „functies van Ze komen weer. Elpees van de super-Amerikanen onder de popkwe- lers van klasse. Neil Young brengt binnenkort zijn achtste uit; titel: „To night’s the Night”. James Taylor Deining, Ripperdastr. 13a, vrijdag: Jazz met Han Bennink en Derek Bai ley; zat. folk met Fairmate. Turfschip, Turfsteeg 2a, zat: koffie bar met Kinfolk uit Vlaardingen en Nico van Baljouw uit Abbenes. Waar zijn de tijden dat Haarlem alleen al tientallen sociëteiten telde, waar honderden jongeren en tiental len bands en besturen zich op diverse wijze lieten gelden? Voorbij. Heden voegen wij aan de lange lijst een nieuw slachtoffer toe. Crazy Inn in de Kokstraat in het centium zal za terdagavond met veel misbaar over lijden. De sociëteit leidde een f til (er tra den „slechts” troubadours en geen bands op) doch lange tijd uitbundig bestaan, niet in het minst oankzij een enthousiast oestuur. Hei: heeft niet mogen baten. Na „Martinique” in de tent van Jan Kraakman geeft nu ook Crazy Inn de geest. Vi.oi meehuilers is er champagne zolang de voorraad strekt. De rolverdeling binnen de band ver schilde op één punt van hetgeen ik verwachtte. Van de twee toetsenspelers was het namelijk niet de jazzcomponiste en -zangeres Carla Bley die de hoofdrol speelde, maar juist de op het laatste nippertje geworven Ronny Leahy. Deze leverde over de hele linie krachtig en dynamische pianospel (en zo nu en dan een gierende solo op de synthesizer), maar viel vooral op tijdens een geheel nieuwe inltro van .Tickets to water falls”. Hier speelde hij geruime tijd zeer fraaie en afwisselende melodie-lijnen te gen de achtergrond van het aanzwellen de en uitwaaierende mellotrongeluid van Carla Bley. En daarmee komen we dan gelijk op haar functie binnen de groep.Die is, kortgezegd, een begeleidende. Ze ver deelt haar harmoniepartijen over de mellotron en het orgel die beide bij tijd en wijle zeer sterk aanwezig zijn maar ze komt solistisch niet aan bod. Welgeteld éénmaal heb ik het orgel op de voorgrond gehoord, en toen nog erg kort. Ze heeft zichzelf kennelijk geheel weggecijferd ter meerdere eer en glorie van de band als geheel, hetgeen ik als liefhebber van haar eigen muziek wel enigs’zins teleurstellend vind. Gitarist Mick Taylor ging er, na ruim vijf jaar lang bij de Stones op het tweede plan te hebben gestaan, eens flink tegenaan. Al tijdens het tweede nummer „Keep it down” produ ceerde hij een door merg en been gaan de solo en gedurende het gehele concert bleek dat hij en Bruce uitstekend op elkaar zijn ingespeeld, wat overigens, zij het dan minder opvallend, tevens voor de anderen gold. Bijvoorbeeld voor drummer Bruce Gary, een uitzonderlijk beweeglijke figuur, die op het eerste gezicht de indruk wekt of hij zich geen ander doel heeft gesteld dan zo snel mogelijk zijn drumstel in elkaar te ram men, maar die in feite met naar perfec tie neigende roffels telkens precies aan sluit op de grillige baslijnen van Jack Bruce. Tja, en wat moet men in ’s hemels naam nog schrijven over Bruce zelf? Dat hij nogal goed met de basgitaar overweg kan; dat hij een stembereik heeft om jaloers op te zijn en een stemvolume om een mijn op te blazen; dat hij wel kaas gegeten heeft van compositieleer..Uiteindelijk gaat het nu om de hele band. En kort samengevat komt het erop neer dat die band erg opwindende muziek speelt. Heel wat pit tiger althans, dan de steeds meer naar een winkelcentrumrepertoire neigende muziek van Bruce’s oude Cream-kame- raad Eric Clapton. Het is wél zo, dat twee uur lang luisteren naar deze muziek je niet in je koude kleren gaat zitten. Het was gister avond misschien zelfs wat teveel van het goede. Ik was althans doodmoe. Maar het is, wanneer men koud een dag terug is van een paar weken leven als God in Frankrijk, dan ook duidelijk nog even wennen aan het vaderlandse con- certgebeuren. Ik vermeld het maar, op dat de argeloze lezer niet de indruk krijgt dat die laatste overweging in dit relaas is geschreven door een, van ho gerhand naar Voorburg gezonden, sikke neurige oude man. ROTTERDAM. De Doelen staan er nog. maar het mag een wonder heten dat bij de bouw klaarblijkelijk ook re kening is gehouden met gigantische ge- luidsvolumes zoals die gisteravond door eerst Thin Lizzy en toen Bachman Tur ner Overdrive werden geproduceerd. En vooral Bachman deed dat nog eens bit ter slecht. Achter het gias zingen Luc Buur (een uitstekend stemgeluid met vele mogelijkheden), Haije Pieters en Jan Jansen met behoorlijke souplesse het ene na het andere nummer in. Alle maal fijne wijsjes, melodieus en ge voelig. Geen pop, geen rock, maar ook geen kwelers. Gitaren die klin ken zoals ze in de jaren zestig klon ken er. bijna uitsluitend poëtische teksten over liefdes, leven, zon, tedere landschappen en wijde oceanen. Aan het slot: „Oh lonesome me”, de be kende cowboy-evergreen in een swin gende eigen versie. Het repertoire verraadt nog een beetje de folkachtergrond waaruit RDL Mc Allen is voortgekomen. Vooral Engelse en Schotse. De groep werd drie jaar geleden opgericht. Maar na een kort bestaan als RDL Holland werd er toch voor elektri sche versterking, een lichtshow en eigen nummers gezorgd. Sinds die tijd is he1 zoeken geweest, zoeken naar een eigen stijl binnen een eigen ka der. Piet Bakker: „Ik heb het gevoel dat we daar nu aan toe zijn. We blijven goed aan het werk zo’n zes, zeven keer per maand en de reacties worden steeds beter”. Als alles goed loopt met Bovema hopen Luc Buur, Haije Pieters, Jan Jansen, Wim Visser, Gerrie Visser en Jos Rijnaarts nog deze zomer dezelf de enthousiaste reacties van Neer- lands platenpubliek te ontvangen. Richard en Linda Thompson zijn de laatste tijd weer in het nieuws door het verschijnen van hun nieuwe, tweede el pee Hokey Pokey. Vorig jaar, toen zij ook op het folkgala verschenen, hadden zij net hun eerste elpee, I want to see the bright Light tonight uitgebracht. Het type folkmuziek dat de Thomp sons spelen, heeft twee duidelijke muzi kale invloeden: die van Fairport Con vention en die van grote Amerikaanse folksterren als Arlo Guthrie en Linda Rondstadt. In nummers als A heart needs a Home en The great Dalerio kwam de eerst genoemde invloed het meest tot uiting. De mooie, zuivere stem van Linda Thompson was emotioneel geladen, zoals we dat van Sandy Denny gewend zijn. Niet verwonderlijk want haar man Richard was vier jaar lang gitarist bij Fairport Convention. Even nog waagde Thompson zich met succes op het pad der Schotse traditio nals middels drie instrumentale wijsjes. Even slechts, want de tegenwoordige folk van Richard en Linda is meer gebaseerd op Amerika. Love Hurts van de Everly Brothers en een country and western nummer van Arnoldushoeve, Hoofdweg Hoofddorp, zat. Solution. De Doelen in het teken van de hard rock. Twee keer drie gitaren plus drumstel op het podium; twee keer van het ene pootje op het andere stampen, rechttoe, rechtaan, onvervalst dreun- werk. Eerst Thin Lizzy. Zo godgloeiend hard dat zelfs vele echte rockliefhebbers er niet meer tegenop konden en met dichtgespoten oren gingen kijken of de juffrouwen in de hal ook tijdens de voorstelling koffie schonken. Dat doen ze dus niet. Bachman Turner Overdrive. Voor het eerst in Europa, voor het eerst in Neder land. Ik zal er geen traan om laten als het ook voor het laatst was. „Rock is my life and this is my song” zong de groep uit. zeer benauwde borst. Jawel, maar dan toch wel een ander soort rock dan het zielloze gewold dat Bachman Turner over de Doelen uitgoot. Met wijdopen versterkers van tienduizenden guldens en lange halen op de gitaren is het mogelijk om net te doen alsof je rock speelt, vooral met een zanger die er een punt van maakt uitsluitend hoog, hysterisch gillend in de microfoon te blazen. Maar dat is nog lang niet de rock and roll die ooit mensen hele zalen deed af breken; de rock and rolt die ook met een honderd gulden verster ker publiek op zijn stoel laat wippen, enthousiast overeind doet veren en met tintellende handen laat klappen. Bachman Turner had gisteravond een publiek dat was gekomen voor hard rock en bereid was heel ver te gaan teneinde plezier te hebben. Maar het was niet genoeg. Alleen na overduidelij ke aansporingsbewegingen vanaf het po dium wilde er af en toe wel een gedeel te meekiuappen, maar nooit lang. En wat wil je nu ook als je je eigen stem niet eens meer van binnen kunt horen, je hersenpan een bijenkorf van zoem en ruis is en het klappen van tweeduizend mensen tot onhoorbare ritmiek wordt teruggebracht. Voor mij was het bij de wilde beesten af. Bachman Turner opende onmiddel lijk met het van hen bekende „Let it roll’ en daarmee hadden we el gelijk het beste gehad met als dieptepunt het uiterst rommelige, slecht gezongen „Going home”. Dat er af en toe ook nog puike breaks en wél geslaagde gitaarso lo’s in het optreden zaten, moet je op het laatste moment uit je aantekenboek je halen. Het is jammer voor de inzet van de heren, maar de brei en de boem, dat is de overheersende indruk die in de geluidswolk is blijven hagen. Hank Thompson vertolkt. In deze en de resterende nummers lieten de Thompsons duidelijk merken dat ze niet willen zingen over middeleeuwse tafereeltjes. Als een van de weinige Engelse folkgroepen hebben ze daarmee getoond dat de traditie der traditionals niet door hen zal worden voortgezet. Het nieuwe gezicht van Richard en' Linda Thompson beviel de zaal best. Tweemaal werden ze teruggehaald en ze speelden hun toegift samen met Fun gus. Altijd leuk natuurlijk, maar I want to see the bright Ligt tonight klonk zonder Fungus toch veel beter. The Etchingham Steamband die aan het begin optrad, is evenals haar equiva lent Fungus nog wel duidelijk een tradi- tional-groep, met zangeres Shirley Col lins en haar man Ashly Hutchings als kern. Hutchings was onder meer een van de oprichters van Fairport Conven tion en Steeleye Span. De Steamband maakt middel eeuws- moralistische muziek, waarbij elk num mer voorafgegaan wordt door een korte anekdote en een samenvatting van de inhoud. Groepen als deze hebben geen muzikale pretentie. De zaal moet lachen en gezellig meedoen. Dat is het belang rijke en dat begreep het publiek ook uitstekend. Er word spontaan meege daan, onder meer in een samen met de Steamband gezongen kanon. De basis voor een uiterst gezellige en goede folk- avond was gelegd. ROTTERDAM. In schril contrast met het concert dat Bachman-Turner Overdrive in de grote taal van de Rot terdamse Doelen gaf, werd gisteravond in de kleine zaal van datzelfde gebouw een folkgala gehouden. Topattractie wa ren daar Richard en Linda Thompson, voorafgegaan door The Etchingham Steamband en Fungus. komt met „Gorilla” en diens vrouw tje Carly Taylor-Simon stak hem zo al? het hoort nog net de loef af met haar lang-produkt „Plavmg Possum” dat nu al uit is. Seals and Crofts nog gezien in Toppop? De Amerikaanse heren wa ren even in Nederland voor tv-opna- men van hun single I'll play1 for you” en een concert. In de States staan ze zeer hoog genoteerd met diverse gouden elpees, in Europa wil het tot nu toe niet lukken. Ze zijn het wel waard. Hoe oud kun je worden in de pop. De Bee Gees zijn aan hun twintigste jaar! bezig en gaan dat vieren met hun elfde elpee: „Main Course”. Mijnheer Oscar Benton is nog al tijd onder ons Na z'j.i duet met Monica in „All I ever need is you” hebben we niet veel ir.ee, van hem gehoord maar met een geïmproviseer de bluesband stampt hij neg altijd zo af en toe door het land. Ziin solocar rière is nog altijd niet van raketvuur vcorzien maar misschien gaat het lukken met de single „Today is yes terday tomorrow”. Gefluisterd wordt dat de muziek origineler is dan de titel. Hollandpop anno 1975. Neem drie lekkere toffe meiden mei het borst- werk ruimschoots uit de bloes, pak twee harde knapen a Ia Shakins Ste vens, Long Tall Ernie en Hank the Knife (wan’ dat is het wel tegen woordig), laat ze ontdekt worden tus sen de schuifdeuren op de verjaardag van Oom Piet, geef ze een ouwe hit van Dion and the Belmonts („Teena ger in Love”) en hup daar gaan ze hitland in onder de alles onthullende naam „Groupies Delite Soft Machine. Ooit top, nu under ground. Jazzrock spelen de heren nog steeds. „Bundles” is de nieuwe lp van hei trio. 49,75 I I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 19