Gezamenlijke fotoactie an Monumentenjaar in J. P. MERZAGORA IN CANON I Uit de schatkamer van Teylers Museum van Dirigentencursus van de NOS Voor de halve prijs op reis Chaos bij Groot Limburgs Toneel Per spoor 10^ heel Nederland door N I jef Voorbijgangers componist Ko de Regt Roelof Klein en Babs van Elsdingen HENK MEYER IN LE CHAT FOU H. E. Oudshoorn wint rayoncompetitie I J I Expositie Fiolet F Wereldpremière in Groningen ff Ontslagen directeur begint proces Op zaterdag 24 mei Ged. Oude Gracht 82 Bij de SBK „KIJK, DIT MOET BLIJVEN" ZATERDAG 1 O KUNST 11 MEI 1975 10 Onder redactie van J.P, Bos - 8» Nederlandse Spoorwegen HAARLEM. De grafiekverza- meling van Teylers Museum lijkt bijna onuitputtelijk. Telkens weer kunnen er nieuwe thema-tentoon- stellingen uit worden samengesteld. Tot en met 6 juli heeft de „kaste- leyn” J. H. van Borssum Buisman 1790 honderden tekeningen kocht van de Graven van Braciano in Ro me, voor het merendeel afkomstig uit de erfenis van koningin Christina van Zweden. Geen wonder dus, dat ruim vertegenwoordigde Italiaanse werk, ook van veel Nederlandse kunstenaars die een reis naar Italië hadden gemaakt. Hun werk werd door de kasteleyns, beheerders van de kunstverzamelingen, op Neder landse veilingen gekocht. nu ingericht de expositie „Het Itali aanse landschap”, tekeningen van Hollandse, Franse en Italiaanse meesters van de 16e t.e.m. de 19e eeuw. En hij borduurt daarmee voort op het werk van een voor ganger Wybrand Hendriks, die in „EEN TOEKOMST VOOR het verleden”, is het motto voor het Europese Monumentenjaar M’75. Maar wat voor toekomst voor welk verleden en bovenal, wie bepaalt dit alles? Moeten de kin deren van nu, de volwassenen van de toekomst, leven in een omgeving welke bepaald is door de volwassenen van nu? De kin deren konden wel eens geheel andere ideeën hebben omtrent het verleden dat zij willen bewa ren, maar wie luistert naar hun wens? Kindertaal is „grappig”, maar niet iets om serieus te ne men, vindt een groot deel van de volwassenen. Toch hebben kin deren soms heel goede ideeën. Wanneer zij zich niet in woorden kunnen uitdrukken dan mis schien wel in beelden. „REINO” B.V. voor tapijtreiniging Vaste vloerbedekking Losse kleden Telefoon 023 - 31 32 89 .--M Henk Een van SS Meisjesportret van J. P. Merzagora. ,1Iet Italiaanse landschap’ Oii (ADVERTENTIE) De kaartjes zijn uitsluitend verkrijgbaar bij ons kantoor Haarlem-Centrum: Galerie Fiolet is dagelijks (behalve maandag) geopend van 12 tot 18 uur; zondag van 13 tot 17 uur. De Canon-galerie is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 12 tot 18 uur. op donderdag 15 mei en vrijdag 16 mei a.s. tussen 10 en 16.00 uur. Op zaterdag 24 mei kunt u op dit kaartje zoveel sporen als u maar wilt (onderbreking van de reis is toegestaan) door geheel Nederland. ;te exem- wegende onder- uitgave. mblikatie nventari- rste aan- iocumen- leeft mei L 41 08 l 12 02 1 n samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen kunnen we onze lezers deze unieke „Spoordag" aanbieden. Een dagkaart 2e klas kost u nu slechts f 13,— (i.p.v. f 24,—); een kinderkaartje f 6,50. Deze speciale kaartjes zijn dus NIET verkrijgbaar bij onze overige kantoren of bij de stationsloketten. IN FOTOGALERIE FIOLET (He rengracht 86, Amsterdam) exposeren tot en met zaterdag 31 mei Diederik van Goethem en Niek Walthaus. Als winnaar kwam uit de bus de heer H. E. Oudshoorn van Fotoclub Een tekening van Claude Lorrain, her ders met hun vee, een heel rake en vlotte notitie. elementen, een compositie, die uitgaat van de confrontatie van tegengestelde impulsen en geluidsbronnen. De toehoor der is tevens toeschouwer: hij hoort en ziet de inwerking van de verschillende groepen, individuen en geluidsbronnen op elkaar en kan de confrontatie van zichzelf met het gebeuren beïnvloeden door dooi de ruimte te lopen. em enkele openhartig s gaf aan Dok heeft .et Franse en juridi- itzaak te- erd te ge weer acht ’evangenis „op intel- ar onder- I IBI. Ï6N Plaatselijk zullen de fotohandela- ren voor de technische begeleiding van de kinderen zorgen. De camera’s en de filmpjes worden vóór het week end op de scholen uitgedeeld. De kinderen krijgen te horen hoe de camera bediend moet worden. Gedu rende het weekend kunnen zij naar hartelust een filmpje volschieten en ’s maandags worden de camera’s en filmpjes weer ingeleverd. Ervaringen uit het verleden hebben geleerd dat kinderen in al hun onschuld en met alle fotografische mogelijkheden dik wijls tot zeer verrassende resultaten komen. ensdag is i van de Beeldende oven”. De ft hierin rs, cultu- n accom- indhoven. HILVERSUM. Van 7 t.m. 27 augus tus aanstaande wordt in de Hilversumse radiostudio’s de 22ste internationale diri gentencursus van de NOS gehouden. De ze keer is de cursus voor het eerst geheel gericht op koordirectie. Docent is Felix de Nobel. De cursus heeft tot doel de deelnemers vertrouwd te maken met het werken met een beroepskoor. Daar naast wcrdt ook aandacht besteed aan stijl- en literatuurkennis. Voor de cur sus heeft de NOS drie formaties uit het Groot Omroepkoor ter beschikking ge steld, nd het Radiokoor, het Klein- Radiokoor en het Radiokamerkoor. Er kunnen werkende en toehorende cursis ten worden geplaatst. De inschrijving is open tot 1 juli, het toelatingsexamen wordt gehouden op 6 augustus. Merzagora werd in 1940 in Parijs geboren uit Italiaanse ouders. Hij brak zijn studies af om mime te gaan doen met Jean Louis Barrault. Ver volgens maakte hij blóemendecoraties en studeert tegelijkertijd l’art drama- tique. Hierbij doet hij pogingen tot surrealistisch schilderen. Toen hij co- verboy bij een groot bureau voor mannequins werd, maakte hij kennis met enkele vooraanstaande fotogra fen. Hij besloot eveneens fotograaf te worden zonder ooit een camera te hebben aangeraakt. Spoedig ontving herders bij een vuur in een grot, met naast hen een vergezicht. In deze teke ning blijkt hij een romantische realist. Niet alleen de Italianen waardeerden zijn „bambocciades”, maar ook Neder landers als Thomas Wijck (Beverwijk 1616-1677 Haarlem), die een leerling van hem was en van wie hier een heel mooie Italiaanse binnenplaats ligt. Ook een bekende tekenaar als Nico- laas Berghem (Haarlem 1620-1683 Am sterdam) was enige keren in Rome en van hem is er een bijzonder aardige tekening van vrouwen bij vee. Ze heb ben geestige gezichtjes en zijn duidelijk in een babbeltje verwikkeld. Met een paar lijntjes zet Berghem zo'n tafereeltje heel precies neer. Ik sla wat bladen over om de later in de tijd gemaakte aquarellen van Daniel Dupré (1751-1817) te bewonderen, een Amsterdammer ondanks zijn Franse naam, die van 1783-1792 in Rome ver bleef om daar in heel lichte kleuren topografische stadsgezichten te schilde ren, knap maar aan de koel observeren de kant. Echte Italianen zijn nog niet genoemd. Domenico Campagnola (1482-15??) is er zo een, met tekeningen in een beweeg lijk handschrift, bijvoorbeeld een zeer levendige jachtpartij. Zulk werk is an ders van karakter, minder „volks” dan het Hollandse en met meer klassieke adem bezield. Dat geldt ook voor heel mooie tekeningen van Fracnesco Barbie ri (1591-1666) en een Stefano Della Bella (1610-1664), die heel verfijnd en fanta sierijk werkt- Ik heb niet alles genoemd, er is nog meer dat liefhebbers van tekeningen uitermate kan bekoren. HEIN STEEHOUWER Van Goethem (27 jaar), behaalde in 1972 het diploma van de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in Den Bosch, maakte studiereizen in Europa en Amerika en heeft thans de leiding van de afdeling fotografie van de Vrije Academie in Vlaardingen. Walthaus (32 jaar) bezocht enkele jaren de fotovakschool, leerde grafi sche technieken in de industrie en probeert de laatste jaren van zijn werk te leven. „Ik zoek in mijn werk eerst de simpele vorm door veel weg te laten en probeer anderzijds met montages een grotere zeggingskracht te krijgen”, zegt hij. derneemt in de hoogste klassen van het basisonderwijs. Een actie die in nauwe samenwerking met de Rijks- dienst voor Monumentenzorg en de provinciale comités M’75 tot stand gekomen is. DE HAARLEMSE fotograaf Henk Meyer exposeert op het ogenblik in Le Chat Fou, Cornelissteeg 11 (bij de Grote Houtstraat) in Haarlem. Mey ers werk hebben we in deze rubriek meermalen besproken. Het is het best aan te duiden met de term fotogra- fiek. Door gebruikmaking van ver scheidene technieken, zoals collage (monteren van details uit verschillen de foto’s) en het inkleuren met wa terverf ontstaan surrealistische pro- dukten als een afgrijselijke stille schreeuw, die de toeschouwer tot na denken dwingen. Expositie Fiolet In 17 steden, die uitgezocht zijn door de Nederlandse Spoorwegen en het Nationaal Bureau voor Toerisme, krijgen 5000 schoolkinderen een foto camera met een diafilmpje tot hun beschikking om die dingen te foto graferen waarvan zij vinden dat ze moeten blijven. Vandaar ook het motto van de actie: „Kijk, dit moet blijven”. TOT EN MET 15 MEI hangt er werk van Jean Paul Merzagora in de Canon Photo Gallery (Reestraat 19, Amsterdam). De Nederlandse componist Ko de Regt werkte vooral in het buitenland, met name Denemarken, waar hij zes jaar woonde. In 1972 keerde hij naar zijn vaderland terug op het moment, dat hij in Denemarken geen kans meer zag het geleidelijk gegroeide stramien te door breken. Hij ontwikkelde nieuwe ideeën, gaf muzikale vorming op schalen, vorm de in 1971- een nieuwe groep, die concer ten gaf en waarmee werd meegewerkt aan theaterprodukties, o.a. van Tejater- groep „Genesius” en „Wegteater.” Tot de deelnemende steden behoort Haarlem. De lijst van scholen en fotohandelaren luidt als volgt: Fo- tohandel Engel, Anegang 32, Savornin LohmansChool, Alexander Fleming- straat, 29 leerlingen, Tetterodeschool, Tetterodestraat 66, 30 leerlingen, J. F. Kennedyschool, Semmelweisstraat, 2 klassen met 41 en 45 leerlingen, W. de Zwijgerschool, Hertzogstraat, 34 leerlingen, Prins Hendrikschool, Prins Hendrikstraat, 12 leerlingen; Foto handel Federmann, Rivièradreef 9, Dr. A. Plesmanschool, Stresemann- laan, 2 klassen met totaal 72 leerlin gen; Fotohandel Gramsma, Rijks- straatweg 356, St. Bavoschool, Eem- straat, 2 klassen met totaal 63 leer lingen; Fotohandel Fokelman, Rijks- straatweg 4, Prinses Margrietschool, Junoplantsoen, 33 leerlingen, Linnae- usschool, Wilgenstraat, 32 leerlingen. De resultaten zullen eerst per school, daarna per plaats en uiteinde lijk landelijk gejureerd worden, waarbij zowel voor de scholen als voor de kinderen een stortvloed aan prijzen te winnen valt. Ook voor het onderwijs kan deze actie van groot belang zijn. Immers op school bestaat er nu een direkte aanleiding om de historie van ons land, en speciaal de geschiedenis van de plaats, uitvoerig te behandelen Hierboven staat in het kort de filosofie achter de actie die Ko dak Nederland B.V. te zamen met een groot aantal fotohandelaren on- nooit de ’t van de it punten, e ook dat Ik heb, en ien waar- dat ze er af zou :f wat ze ze weer Het verloop van de uitvoering is af hankelijk van het bewegingspatroon van de groepen, dat voor een belangrijk deel door het toeval wordt bepaald. Op de kruispunten van de verschillende banen wordt met een dobbelsteen uitgemaakt hoe de route verder zal zijn. hij zijn eerste mode-opdracht voor Vogue. Wat zijn techniek betreft, werkt hij nooit met filters. Hij pro beert de omgeving altijd te verwar men met accessoires. Hij paste veel bruin toe, vooral warme tinten bij zonsop- en zonsondergang. Merzagora werkte ook voor vele bekende recla mebureaus en de tijdschriften Votre Beauté en Elle. Kerstmis 1972 over leed hij. Johez uit Haarlem. Tweede werd de heer J. de Gier van HAFV uit Haar lem en derde H. ten Haat van NAFV uit Amsterdam. Bij de verenigingen behaalde Foto groep de Muggen uit Haanem verre- De partituur van „Voorbijgangers” be staat uil een parcours, dat op de grond is uitgezet. Drie groepen musici, strij kers, blazers en zangers lopen op het parcours De baan zelf geeft door middel van stroken, kleuren en vlakken toon hoogte, toonduur en speelwijze aan. Het tempo is afhankelijk van de loopsnel heid. die elke groep afzonderlijk kan kiezen. Daarnaast wordt een basistempo aangegeven door een centraal opgestelde piano met slagwerk en door muziekma- chines die Henri de Haas heeft ontwor pen. HAARLEM. Twee in deze contrei en heel bekende figuren exposeren ge durende de maand mei bij de Stichting Beeldende Kunst aan de Gedempte Oude Gracht. In het bovenzaaltje is werk te vinden van Roelof Klein, een grote olie verf, aquarellen en tekeningen. In de afgelopen manden heb ik over Klein „Voorbijgangers” is het eerste project van de Stichting KOCO voor het verwe zenlijken van experimenten met geïm proviseerde muziek. Het is een combina tie van muzikale, visuele en theatrale MAASTRICHT (ANP). De ontsla gen directeur Cas Baas van het Groot Limburgs Toneel wil dat het bestuur van de Belgisch-Nederlandse stichting zijn ontslag ongedaan maakt. De heer Baas is een proces begonnen ter nietig verklaring van het ontslag. Het vor mingstoneel GL Twee heeft zich achter de ontslagen directeur geplaatst. De leden van de vormingsgroep zeggen in een donderdag uitgegeven communi qué dat de fouten die Cas Baas worden aangewreven volstrekt in het niet vallen bij de chaos die het bestuur zelf heeft geschapen. Om de stichting van de on dergang te redden zou de ontslagen directeur als artistiek leider van het repertoiretoneel in ere moeten worden hersteld en zou Albert van der Baan moeten worden belast met de zakelijke leiding van het Groot Limburgs Toneel, aldus het communiqué. De heer Van der Baan is momenteel stafmedewerker bij de Stichting Kunst zinnige Vorming te Amersfoort. Wel zou dan het bestuur moeten af treden. Indien het bestuur deze laatste kans in de weg zou blijven staan, dan rijst de vraag, aldus GL Twee, of niet de enige manier om de stichting nog te reorganiseren is gelegen in opheffing. Uit de as van het Groot Limburgs To neel zou dan een stichting moeten ver rijzen, die wel in staat zal zijn een werkelijke regionale toneelfunctie in Limburg te gaan vervullen, aldus d» vormingsgroep. site W: ALS AFRONDING VAN de dis- trictswedstrijden is in Amsterdam de rayoncompetitie voor amateurfotogra- fen verenigingen gehouden. Voor deze wedstrijd waren zeven verenigingen uitgenodigd op grond van het resul taat in de districtswedstrijden. Uit het district Kenneinerland waren dii HAFV, Fotokring Heemskerk, FC Jo hez en Fotogroep de Muggen. Voor het persoonlijk klassement waren uitgenodigd de fotografen die in de districtswedstrijden een A-beoorde- ling hadden behaald. Zij hoefden echter niet dezelfde foto in tc leve ren, maar het moest er wel een zijn die aan deze competitie had meege daan. „versteend” beeld Meyer. De hele actie zal worden afgeslo ten met een bijeenkomst van alle prijswinnaartjes in het Nederlands Congrescentrum in Den Haag. Als datum is voorlopig vastgesteld tl ok tober 1975. Het is een vitrine-expositie in de schilderijenzaal, niet omvangrijk dus, maar wel heel fijn, met als hoofdmoot het werk van Claude Lorrain (1600- 1682), de Franse kunstenaar die lang in Rome woonde. Het zijn sepiatekeningen, een enkele tegen een blauwe achter grond en verlevendigd met wit. Dat blad is een prachtig panorama in de Campag ne bij Rome. In sommige bladen verheft hij door rijk geschakeerde tinten zo’n sepia soms tot een waarachtig schilderij, ook door zijn hang naar een heel vrije romantische vertaling van zijn onder werp, niet Italiaans classicistische en evenmin maniëristisch, zoals toen velen werkten. Een Paulus Bril, geboren in 1554 in Antwerpen, die in 1574 naar Rome ging en daar tot zijn dood in 1626 bleef, werkte veel precieser alsof hij voor alles „de waarheid wilde vastleggen en zijn vriend Bartholomeus Breenbergh (1599- 1659), die tien jaar in Rome verbleef, bekeek het in zijn sepia’s ook min of meer topografisch- Weer heel anders is dan de Haarlem mer Hendrik Goltzius (1558-1616), met een indrukwekkend uitgewerkt fantasie- landschap, naar aanleiding van zijn Ro- me-reis, dat naar de achtergrond toe bijna visionair is. Dat is dan een tegen stelling met een tekening van een klas siek beeld op het Quirinaal in Rome, waarin hij de werkelijkheid zeer trouw volgt. Teylers museum heeft het schets boek van Goltzius met een groot aantal van dit soort virtuoze tekeningen bijna compleet in zijn bezit. Een ander Haarlemmer Pieter van Laer (1599-1642) werd tijdens zijn ver blijf in Rome van 1623-1639 zo bekend, dat hij daar een bijnaam kreeg, Bam- boccio. Hij bleef het Italiaanse leven met echt Hollandse ogen bekijken, bij voorbeeld in een prachtige tekening van GRONINGEN (ANP). Het experi mentele project op het gebied van geïm proviseerde muziek „Voorbijgangers”, gecomponeerd door Ko de Regt en waarover we eerder schreven, gaat in oktober in première in het Groninger Cultuurcentrum d’Oosterpoort. Het mi nisterie van Cultuur, Recreatie en Maat schappelijk Werk heeft een subsidie van f49.000 toegezegd cm de produktiekosten te kunnen dekken. Voor verdere voor stellingen zijn exploitatie-subsidies ge vraagd aan provincies en gemeenten. De Culturele Raad van Noord-Holland ad viseerde de provincie vijf uitvoeringen te subsidiëren, aldus de stichting KOCO. heel veel geschreven en wat er nu hangt is voor een deel al bekend. Iets nieuws vertellen kan ik dus niet, maar wel nogmaals wijzen op de heel goede t echnische kwaliteiten en op de hang naar kosmisch beelden, waarin Klein sterk is. Met de realiteit kan hij overigens eveneens overweg, getuige zijn goed geobserveerde, getekende naaktstu- dies. Babs van Elsdingen woonde vroeger in Zandvoort en haar keramiek-plastieken heb ik al vaak beschreven als ze in Galerie Eylders exposeerde. Nu, in de kelder van de SBK blijkt ze haar tech niek nog sterk te hebben verrijkt. Ze werkt in dezelfde richting, symbolisch- met-een-knipoog. Ze groeit maar door, zowel in het puur symbolische als in geestige mens- en dierfiguurtes. Het is eigen heel persoonlijke stijl, waarbinnen ze sterk kan variëren. HEIN STEEHOUWER weg de meeste punten, namelijk 30. De tweede plaats was voor FC Johez met 20 punten. De derde olaats moest worden gedeeld door drie verenigin gen die elk 18 punten kregen: FC Nieuwen-dam uit Amsterdam. HAFV uit Haarlem en Fotokring Heemskerk uit Heemskerk. De inzendingen werden beoordeeld door een geheel nieuwe jury, be staande uit de heren J. W. Mansvelt, H. A. P. Degen, ir. J. Bochardt, allen leden van de HAFV uit Den Haag. Er kan worden teruggekeken op een zeer leerzame competitie, waarin het contact tussen verenigingen en fotografen het belangrijkste is. De organisatoren hopen dat in het volgende seizoen met nog meer animo aan deze rayoncompetitie zal worden deelgenomen. Toelatingseisen zijn: middelbare school, volledig eindexamen van een conservatorium, directie-ervaring en grondige kennis van partituuriezen. De cursisten worden gehuisvest in het inter nationaal centrum voor jonge musici „Queekhoven” in Breukelen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 11