Raad voor kunst wil behoud van Paradiso Van Veenendaal geeft Proloog genoegdoening Vakmanschap en Voor de halve prijs op reis Electra van Miklos Janco: klassiek en revolutionair Per spoor heel Nederland door Duur geveilde^!' j.-v - a - lij ilTI Nederland: geest bij Lydia Luyten (textielkunst) en Pol Jong (grafiek) te Doris Durante terug n BON ART o S PROCESKOSTEN BETAALD GEMOTIVEERDE FILMER IN CANNES NIET AAN BOD Op zaterdag 24 iftei TWEE VAN „WERKPLAATS DE BANGE DUIVEL” IN GALERIE 2 DINSDAG 1 3 MEI 1975 KUNST Door Petèr vin Lierop de PHILIP Z NOORDHOLLANDS PHILHaRMONISCH ORKEST Ged. Oude Gracht 82 i w? -«•Mb RS I TYPvTiT Voor wie ’t nog niet weet, Philips batterijen gaan heel lang mee. Nederlandse Spoorwegen én dat ze niet varTgeesf zijn Art aan de Jansstraat exposeren. He't zijn Lydia Luyten.met textiel kunst en Pol Jong met etsen. Bij i beiden- valt op, dat- ze zeer seriéus CANNES -*■ ''Een gedoodverfde verliezer in de competitie om de Gouden Palm „is Electra, een film van de Hongaarse cineast Miklos Janco. De hoogste eer in Cannes is meestal weggelegd Vöor produkties die aan hoge artistieke normen vol doen en het bovendien in zich heb ben een groot publiek aan te spre ken, en dat laatste is niet iets wat vdn de nieuwe „Janco” Verwacht mag worden, evenmin als zijn op vorige Cannes-festivaïs diep bewon derde werkstukken De Hope lozen, De Rode Psalm en de in 1972 op de Utrechtse Cinemanifestatie vertoonde Agnus Dei dat ver mochten te doen. Heel veel mengen weten het al, Philips batterijen w-gaan heel lang mee' t 1 Gevoelige grafiek T internationale aansluiting; T'| I ll> ff I Np”-»?? ■’-r-'A- PHILIPS! F jw i 'W! K f -f r V ■Isen- (ADVERTENTIE) ,1 Hl II, M TT7 (ADVERTENTIE) è-' HEIN STEEHOUWER. (ADVERTENTIE) 20.15 uur De kaartjes zijn uitsluitend verkrijgbaar bij ons kantoor Haarlem-Centrum: „Oma tje van Pol Jong. ^***4^* i digd. De toneelwerkgroep stelt zich op het standpunt dat het kamerlid voldoen de is gestraft. «-> -7» omtrent de psyche van de erop voorko mende figuurtjes. Ze hebben het weleens moeilijk an uit die bladen spreekt mede gevoel met de mens in vervreemdende situaties. op donderdag 15 mei en vrijdag 16 mei a.s. tussen 10 en 16.00 uur. Deze speciale kaartjes zijn dus NIET verkrijgbaar bij onze overige kantoren 'of bij de stationsloketten. ft* "f** >t hij ituur eids- De teur, p als eling :reeg de een tl iJHfcV om- Iken- van idesj. door j ge- nage. ngla- itich- d na 'erle- ezen - *2 5 t- (Van onze correspondent) „Gestenigd, klassebewustzijn” van Lydia Luyten, een grote zwart-wit compositie. Op zaterdag 24 mêTlaint u op dit kaartje zoveel sporen als u maar wilt (onderbreking van degels is toegestaan) door geheel Nederland. rechtsbi.jstandskosten di$ Proloog heeft moeten maken, tezullen vergoe den. Het gaat om een bedrag van 10.000 gulden. Daaruit blijkt dat voor u theater en ■film betrekkelijk verwisselbare media zijn. „Noodgedwongen ïs dat verschil in Hongarije niet groot. Het is een klein land, er is weinig gëid beschikbaar voor cultuur en we kunri'én.' orfs geen speciali saties veroorloven. Mari Torocsik speelde de hoofdrol in zowel de fflm- als toneel versie van Electra. Ze is in Hongarije van beide media de grootste actrice. Ik heb ook niet het gevoel dat deze twee media fundamenteel anders zouden wer ken”. (ADVERTENT^ Het toneelstuk dat de grondslag voor UfV film heeft geleverd,- schijnt actue le, toespelingen te hebben gehad op de huidige politieke constellatie in Hm- Proloog garije. In de film zijn die niet meer terug te vinden. "'„Wet stuk van Gyurko was groots. Dat f’met die actuele toespelingen is moeilijk f uit te leggen. Wat.hppdt Jjgt jp? In de 5 finale van het toneelstuk' f reedt een man In samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen kunnen we onze lezers deze unieke „Spoordag" aanbieden. Een dagkaart 2e klas kost u nu slechts f 13,—(i.p.v. f 24,-); een kinderkaartje f 6,50. X gespeend. Lydia Luyten kreeg van 1952-1957 haar opleiding kunstnaaldwerk aan „De Driesprong” te Haarlem. Ze heeft veel tentoonstellingen gehad en veel opdrach- ...ten..en dat is begrijpelijk, gezien haar veelzijdige kwaliteiten. Ze is niet zo heel modern of extrava- behalve in een enkel groot, werk. »ÜAZ t> f Op die de wraak vérpefsOPHllJlft. Die'Hét ik eruit gelaten. Ik ben gesteld op' ëeh sociale omwenteling zonder vergelden”. Wat voor veel regisseurs in wezen geldt, geldt voor u eigenlijk heel sterk: u maakt iedere keer weer de zelfde film. „Niet ik kies mijn stof, maar de stof ligt er om door mij verfilmd té worden, Jezus Christus en kameraad Lenin zei den in wezen ook altijd hetzelfde”. In uw films worden piensen gedood die even later weer gewoon aan de handeling deelnemen. Wat is daar dë gJSepispprt droevfe poëzie meekrijgen, egn derde type bladen of liever "'jes, want Pol'Jong werkt miniatu- .kQmt aen hang naar het ab- Ji^ar, voren, ook poëtisch maar ®an maakt hij verz^mel-composi- tiesL gelijfeePrtige motieven binnen één bla’d. ijip ëjkaar versterken. Een soort samengestelde strips, die jgts vertellen -i. ..Slfcf <x’tcke»i.s van? „Het gaat in die gevallëïi om goede mensen. Een hoop op onsterfelijkheid van hun goedheid. Hun idéalen Vóór vrijheid en een waardig bestaan zfjri onvergankelijk, van alle tijden. Vandaar ook dat ik in de finale van deZé klassie ke tragedie Electra en Orestes, als Zé eigenlijk verondersteld Worden dood' té Zijn, in een helikoptér laat stappen én wegvliegen. Dat symboliseert"' de relatie van hun revolutionaire idealen met onze tijd, als de vogel Phoenix die sterft om opnieuw te kunnen leven”. Eén van de mensen met wie Janco vaak samen werkt is cameraman Janos Kende die in belangrijke mate verant woordelijk is voor die fameuze, alsmaar doorwevende panorama-opnamen die Ja'nco’s films dat onmiddellijk herkenba re rituele karakter meegeven. - f Heeft hij moeite om zieh aan te passen aan deze hoogst merkwaardige manier van filmen?^ il En toch ging het in al die gevallen om werkelijk verbluffende regieprestaties van een formidabele visuele schoonheid en een baanbrekende moed om diverse kunstdisciplines tc. versmelten tot.een uniek esthetisch conglomerat waar Janco het patent op heeft en dat onveranderd lijk in dienst gesteld wo.r.dt tpt het, prediken van de sociale revolutie. ...Stee vast spelen zijn films zich af temidden van zorgvuldig gedirigeerde en gechoreo grafeerde mensenmassa’s in een onaf zienbaar steppelandschap, als giganti sche, middeleeuws aandoende moralitei ten. Na zijn films waarin de stof voor deze allegorisch geladen, revolutionaire pas siespelen gezocht werd in het Hongaarse verleden, is Janco thema’s uit de oud heid gaan gebruik’ég. Tn '1073 maakte hij voor de Italiaanse televisie zijn Roma Rivuole Cesare èn een iaar later de Electra-bewerking dié nu in Cannes is vertoond. Een film die óndanks zijn verwantschap met het klassieke themaj in de loop der tijden is verwerkt door tientallen dramaturgen van Sofokles tot en met Sartre weer 100 procent Jan co is geworden en dan ook de opper vlakkige beschouwer kan staven in het vooroordeel dat als je één Janco hebt gezien, je ze allemaaTTiebt gezien. Hoe is Miklos Janco ïot dit Electra- thema gekomen?-- veenendaal, A- i. „Toevallig eigenhjk: Ik verfilm ge^ woon wat zich aandient en waarin ik meen te kunnen geloven. Bij toeval ging het dit keer om verfilming van een toneelstuk van Laszlo Gyurko met wie ik zeer bevriend ben. In het verleden schreef hij de scenario’s voor twee van mijn films die daarna ook in Hongarije theateruitvoeringen hebben gekregen”. Het eventueel verdwijnen, van Paradi- „^SP beschouwt de Raad voor de kunst in e^n brief aan de raad als een „in cultureel opzicht onherstelbaar verlies, niet alleen voor de gemeente Amster- §§n\ faradiso heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een onvervangbare ambiance voor de muziekcultuur van vele jongeren in en buiten Amsterdam en aan de niet commercieel geëxploi teerde pop-, jazz- en andere nieuwe muziekvormen kansen tot ontplooiing ge boden. Zowel in akoestisch als ruimte lijk (geluidsoverlast) opzicht zou moei lijk elders een substituut kunnen wor- den gevonden”. In een artikel in het dagblad De Telegraaf van 3 december sprak me vrouw Van Veenendaal onder meer de —beschuldiging uit dat Protoog^een rode- mantelorganisatie zou zijn die zich van allerlei onwettige middelen zou bediehen tot bedrijfsspionnage toe. Proloog spande hierop een kort geding aan tegen *De Telegraaf en mevrouw Van Veenendkal. Beide procedures werden door de tonêel- werkgroep gewonnen. De Telegraafen het kamerlid moesten hun~t>eSl*huldigin- gen 'terugnemen. F Proloog spande tegen -mevrouw ifan Veenendaal ook nog éert bodemprocedu re aan om de geleden' $ehad& verhaald te kunnen krijgen. Als gevolg van de tegen j ingebrachte - beschuldigingen boekte de toneelwerkgroep nagenoeg geen voorstellingen meer. Deze achter- stand is overigens in de maanden! febru ari- en maart grotendeett*^¥rgplopen. Nu mevrouw Van Veenendaal tot’ten opëii- ,hare boetedoening is overgegaan heeft Proloog deze laatste procedure beëin-p 9 i 9 9 1 W W- W fiil f 0 t Ml'tJ nogal lompe pootjes- hééft; abort graafklauwen. Lydia Luyter^ heeft' een stal-oude rubber han^schopaetf gqnoman en in het beeld. veruWwf; ker gek^o vindt je meer' oplossingen. Daarnaast- kan ze ook hpeljernstig zijn en politiek bewust, zoals Me be grote waarrnée" -zie eén “type nndeté iidnr»*'. rc EINDHOVEN 'Mevrouw APhia van Tweède-Kamerlid voor DS’70, betreurt dat zij de (eneelwerk- groep Proloog van onoorbare praktijken heeft beticht zonder dat zij deze met bewijzen kon staven/Zij heeft verklaard de 1 - AMSTERDAM (ANP) —De Raad voor de kunst heeft de gemeenteraad van Amsterdam gevraagd het jongeren centrum Paradiso aan de Wetering schans niet op te offeren voor de bouw van de hotel- en appartementencomplex plus parkeergarage.. Concertgebouw Haarlem - vrijdag 16 mei 1975 eerste concert Beefhovencyclus dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT solist: JORG DEMOS piano programma: ouverture Coriolan Pianoconcert no 3 Symfonie no 5 abonnément 3 concerten 16,j c.j.p.-abonnement 8, losse kaarten 8,c.j.p. geldig.’ (alle prijzen zijn inklusief pjaatsbesprëken en vestiaire) ^k^rtyerkoop en plaatsbeeprèken aan de kassa van het Concertgebouw, bange Begijnestraat 13 van 10-1S,uur<,teleforHeoh 32 09 94 van 12-15 uur Kende: „Janco’s manier van filmen is voor mij de meest natuurlijke. Dat kan ik Zeggen na zeven filrils mét hem te hebben gemaakt. Het is 'het resultaat van goed ingespeeld teamwork. De es- sëritié ervan is improvïsatiévefmogei). Van tevoren wordt er véél gediscussi-' eerd. Tijdens de opnamen doen we wat Jahcö zegt”. Janco plotseling: „We nemen- aan dat uiteenzettingen u erg vervelen. Laten we aan de overkant een glaasje gaap drin-. ken, maar één ding wil ik nog<-zeggen. Al onze films veronderstellen dat een vrijheid mogelijk is in een rechtvaardige maatschappij, een socialistische maat schappij geloven we..Wij zijn nu een maal socialisten, sorry”. ,l'-PïlMiefhebbers die in de jaren ’3ti fle bezochten kennen oni^etwijfbid nog wel actrice Doris Dur ant Nd. IU. ^T.fn in de/vergetelheid te hebben ^oor- I771 geëngageerd. Met Lg^T^^^if^rielli É'1" MaraeUo-Ntaeermamni stow? is te f ^zien in La divina creatura. 1 K-,,- - Fr7’ HAARLEM Al eerder in deze kolommen heb ik melding gemaakt van een kleine werkgemeenschap van Leidse kunstenaars, die zich hebben verenigd in „Werkplaats de bange duivel”. Indertijd gaven zij het losbladige boek ,-,Een hol kirri derhoofd in de leegte” uit, door mïj nogal enthousiast besproken. Ze deden nog meer goede dingen en mijn enthousiasme is dus gebleven en opnieuw versterkt door wat twee leden van^de^groep in Galerie Bon zvyart/yrit compositie „Gestenigd ki»s?e- t as x - beyais^ijh” en. 1 gem.o*iyeerdheid toont, heel s andeté Jdan weer iö mooie geborduurde miniatyur- lahdschapjtes. Ze is dusi soepel'van instelling,j H Als naschrift: -het topstuk van^IWdi^ Luyten is een kamerscherm miit «ieén yqgeltafereel ift gouddraad, bfede band tegen een zwarte achtergruwwi. is „Chine^-rnöói?’ en dat wil‘wat zeggen. Esuazelfde soepelheid ih’, dé keuze van onderwerpen en bet zidh 1 inleven in verschillende gevoelsinhouden vindt je 1 ook hazde étsen en tekertingien van Pol L g Jong. Qua techniek werkt hij heel ver- fijnd ea-jknap, bijna blatlért om onder een vergrootglas te bekijken’. Een tech- nisch^.-kwaliteit vind ik Vèqral bij een etser eia-pluspunt onidat dart de binding g met de afkpmst, het grav^reh in metaal zoals vroeger ;wérd gedaan,!niet wordt verraden. xHet is van natufe een verfijn- fa. de, kunst. I I f t1 jn -i Nu is--techniek ook nietoalleenzaligma- blaadjes 1. 1 „x i u—x-ku rira@Ë surde 1 ■ties, ge de, kunst. 1 Nu is--techniek ook niet jalléenzaligma- kepd^;ie..j^ioet worden besteed aan een perspotjlijk\kijk op een Onderwerp. Ze pnoet de inhóud dienen en jdaj is hel ge- ya{ bij Pol Jong, die zich gemakkelijk jmieeft in totaal verschilletjcle, situaties. i pij kan getroffen wotpèri doop een Tiftje geyeltjes en die wópd|n topogra fisch ^uiSt weergegeven, z.jj.het met één nokalgis.che. inslag. Daarnaast vindt je ‘sociale bewogenheid in prenten met hui selijke interieurs, waarin gewone men- ‘sen gewone dingen doen en van Pol i- .AMSTERDAM (ANP) Twias- sektó- derijtjes van Jan van Kesse^MieWsen maandag op de veiling doon l^WéMin Waay in Amsterdam een prijs; van 58.000 gyldgn. ppgebracht. De twee, stillevens, di£ elk 21,5 bij 15,75 centimejor-^graot ,zijn, lyepden ingezet op 30.00(1 Jguideti. m,aar er bleken zoveel liefheibbeXs voor ,tp zijn, dat he prijs snel omhoog vloog. AMSTERDAM (ANP).j '4- Het Neder landse centrum van hel Internationaal ^heater Instituut (ITI) jhieft .eep plat), dpgesteld om de taken en Mogelijkheden van“-het ITÏ ter verruiniiéi. De Neder landse voorsteUen zulleri |p het twee jaarlijks congres begür jum in discussie komen. «.l i 'X, t Het ITI is in 1948 opgerjjpht op initia tief var» del UNESCO mét Jiet hoel een ,j>latform te creëren wpaj- vakmensen dka^gphtirióeten, Ideeën, djrer en erva ringen met de theaterifuijsjj uitwisselen”. Ruim Zeventig landen hebhsh zich bij hef lf{_ ^gesloten. j ‘Hét Nederlandse theatdrAntrürri vindt rtu dat er een steeds ïiredere kloof: Ontstaat tussen het beleid'tan de inter- rfötionatfc organisatie en dëèn Nederland ontstane behoeften. iflstitüut ’ïs er nöet in geslaagd .een stijuwuur te ontWF'’ Wikkelen die meer ihforrihge^edL QVyr. d®*tfrrtwikkelingen op theatergebied inr andere landen. Ook houdt' het algemeen pakket activiteiten van het ITI geen verband, meer met de theaterpraktijk”. Het Nederlandse voorstel behejst een herindeling vah het ITI-wëritftftftlrt' i néèen regio’s, Zo zou Nederland deel, gaan t^iitmakeip van de rpgio Nqpf<|- erp Midderi-Europa. Binnen eerujegio—moet. isj ze thans weer voor eetf“fii' een commissie zich bezighouden met het leggen van permanent^ difeetejem- tfscKe contacten tusseQ_aë-- Het internationale secretarial *ö(Q-;het ITI zpp zich met alle overkoepelende 1 coördinatie-activiteiten ntoeten belasten. „Zijp taak njQet zijn er 0p te letten dat het theater de aandacht krijgt-die het><»q X verdient? in het werkterrein vep ellfeciële -yy-M internationale instanties. Het zou-de uit- -- wisseling van ideeën en personen,-:^yioe- ten bevprderen zonder een uitvorifende functie in te nemen”. t W -Si Los.wan dit voorstel gaat het TiBder- v-» lands dheatercentfum naar Berlijn-niet. een motip om een sport Amnesty Inter national op artistiek ’ggbied te st^^ten* Deze commissie zou het, recht moeten ■hebbens vermoede gevallen van - inmen ging in de werkvrijheid van theatermen- sen te onderzoeken, teneiriffé' hierover inforjnatie te kunnen jjerstrekken en waar poodzakelijk maértregelen te ne men om dé bewezen inniengitig onge- dftan te.-meken.,,. ■*c‘* t*0, i X? - - - Ze is xel V.aak speels inf het uitwerken vamjiaar onderwerpen eh bovenal vin dingrijk., Alje, kanten kan! ze pp. in, haar techniek ën kleurstellingen,1 ook wel in stijlverschillen zonder edfater het eigene te verijözep. Haar gevoel vooftyhumor blijkt bijvoorbeeld uit een ede£ trfteperiy geborduurd gordeldier, dbt varft^KattWê nc »r r. «•5 o- - 4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 7