Film over Lenny Bruce werd lichte teleurstelling in Cannes Friese vikingschat uit nazi-atelier afkomstig s Bartelink hartelijk gehuldigd Rauw en rijp in HOT-mime-festival I Leroy Anderson overleden Protest Proloog inzake Groot Limburgs Toneel tot afzwering Reve kwam niet Nostalgie en vergane glorie typeren eerste jazz-jamboree VOLGENS ARCHEOLOOG ELSINGA: Meeslepend concert Eastons Jazzband begeleidt Jim McPartland Bij Prov. Staten SLECHT VERTELDE BELGENMOP VAN PERSPEKT Muziek in Indonesië eerst naar censor ri ■■i DINSDAG 20 MEI 1975 KUNST 9 door Pieter van Lierop 7 Minder welsprekend „HAARLEM Hikkend van de veel te snel opgedronken hete kof fie zit ik zaterdagavond in de goed- bezette Tuinzaal van het Concert gebouw. Het wachten is op een groepje jazzmusici die me door Ted Easton zijn omschreven als de beste in hun soort, dus dat belooft wel wat. „Als u het mij vraagt, zitten we hier bij een modeshow”, zegt plotseling een aantrekkelijke bru nette op vertrouwelijke wijze tegen me. Hoezo, vraag ik geniepig en kijk verstolen naar haar rank geprofi leerde frontwerk. Ze wijst naar het podium waarboven een meters breed spandoek reclame maakt voor de jeans en jackets van een Iberi sche spijkerbroekenfabrikant. Zelfmoord - aiiiil Fassbinder: gerijpt vakmanschap is de IKK: per, CEES STRAUS. JOHAN VAN KEMPEN Een scène uit „Palais Mondo Bizarre’’ van Perspekt. het :ou Maar Bob Fosse heeft in zijn streven dit Lenny-portret zo natuurgetrouw mo- Op dat moment komt een keurig ge kapte heer naar de microfoon gelopen. Hij draagt een stemmig zwart kostuum over een stoplichtrood overhemd. In zijn kielzog vier jongelui met Chiel Montag- ne-kapsels en dito snor in zwarte vesten over kanariegele overhemden. De befaamde „Vikingschat van Win sum” behoort volgens de archeoloog ook tot deze vervalsingen. Deze schat dertien zilveren „sacrale” voorwerpen is na de oorlog door de nu 50-jarige Leeuwarder binnenschipper Romke de Jong aan het Fries Museum geleverd. Tot dusver is aangenomen dat de Vi kingschat 'in de jaren 1880-1890 is ge- KORTRIJK. De burgemeester van het Belgische Kortrijk heeft zondag ont kend dat hij Gerard Reve een spreek verbod zou hebben opgelegd in verband met de aankondiging van de schrijver dat hij zaterdagnacht tijdens een poëzie- festijn zijn vertrouwen in de r.k. kerk zou opzeggen. 18.30 19.00 (K) lanse rndel euws 19.55 (K) 20.15 20.30 tanse (K) ;-di- dere oet”, eren het ider- uur Sam. n als thael ider. c de n te oep: ieën laar oor; tlijk (Van onze kunstredactie) ssion, ome- :huld naai, ■s in 20.15 izine. (K) Ira- Ibur- ■an- 9. het met een - en iand sen ielse be- Hier staat in ieder geval een rijp kun stenaar, die in die twee jaar nog in zijn nummers gegroeid is. Schitterend was zijn „bloem die openbloeit en verwelkt”, zijn messenwerper, die niet durft te Als de groep niet uit Haarlem kwam, zou ik die voorstelling afdoen met: Een slecht vertelde veel te lang uitgemolken Belgenmop. Maar de groep komt wel uit Haarlem en daarom zal ik proberen een balans te maken van enkele bezwaren en enkele lichtpunten. kijken naar wat hij doet, zijn striptease met ongelukken enz. In ieder geval staat hier steeds een smartelijk mens op het toneel. CONRAD VAN DE WEETERING CANNES „Dames en heren. Aangezien het volgende programma vijf minuten geleden al had moeten beginnen, zijn we genoodzaakt de projectie nu te staken. Als u wilt weten hoe het afloopt, bent u van avond van harte welkom, want dan wordt deze film nog een keer ge draaid”. Met deze verbijsterende uitspraak van een festivalofficial werd een einde gemaakt aan de pre mière van een van de aardigste films uit de Quinzaine in Cannes: Faustrecht der Freiheit van Fass binder. LEEUWARDEN (ANP) Het Fries Museum in Leeuwarden bezit een reeks „terp- vondsten” die voor een groot deel zqn gemaakt in een SS-werkplaats in Berlqn. Dit instituut de Forschungs- und Lehrgemeinschaft Das Ahnenerbe heeft in de nazitijd copieën gemaakt van „Germaanse voorwerpen”. De conservator van het mu seum, de archeoloog G. Elzinga, heeft dit onthuld in het tijdschrift „De vrije Fries”. De meerderheid van de Provinciale Staten zei donderdag het vertrouwen in het Groot Limburgs Toneel op en stuur de in een adres aan GS aan op eventue le afwikkeling. Proloog verwijt de staten naar een drogreden gezocht te hebben om tevens de goed functionerende werk groep GL-2, die binnen het Groot Lim burgs Toneel politiek vormingstheater bedrijft, de nek om te draaien. In de motie wordt immers niet gesteld dat dit werk onverkort voortgang dient te vinden. Het tijdstip van indiening heeft nu tot gevolg dat voor GL-2 geen passend alternatief kan worden ontwor pen. Proloog vindt dat onbehoorlijk be stuur en eist van Provinciale Staten dat GL-2 in 1975-1976 subsidie krijgt om door te kunnen werken, en tevens ga ranties voor een voortbestaan na 1976. Ook de repertoiregroep zou het vol gend jaar nog gesubsidieerd moeten worden. Proloog attendeert in dit ver band op de uitspraak van het gerechts hof in Den Bosch in de procedure van Proloog tegen de gemeente Eindhoven in 1974. De gemeente werd toen verplicht ook het volgende seizoen te subsidiëren. De Eindhovense gemeenteraad wilde in 1974 tot onmiddellijke stopzetting van de subsidie overgaan. Proloog zal deze eisen voorleggen aan de vakorganisaties en de publieksgroe pen van GL-2. Maar de uitverkochte zaal nam er geen genoegen mee, want je gaat niet een half uur in de rij staan voor een film om je de laatste tien minuten te laten onthouden. Heftige woordenwisselingen en dreigementen om de projectiekamer te bezetten, volgden. En masse besloot het publiek net zo lang in de zaal te blijven zitten tot ook de laatste tien minuten van Faustrecht vertoond zou- Het geheel maakt de indruk dat hier mode van voor de oorlog wordt getoond. Dat heeft gelukkig niets te maken met die alternatieve jeanskledij, sist een in een donkergroene blazer gestoken derti ger achter me. De verwarring wordt nog groter als de keurig gekapte heer het gezelschap voorstelt onder de naam The Alternate Takes. Maar gelukkig klinkt er even later vrolijke dixieland en daar zijn We toch voor gekomen. aus (K) Sie v-se- 1 en Het voor 5 (2), naai, aar. Het blijft echter een avond in „alt- modische” sfeer want als de Alternate Takes zijn vertrokken, staat nu een ploegje musici op het podium die net als hun leider gestoken zijn in het eerder genoemd stoplicht rood. Ze vertellen te worden gesponsored door de boven om schreven sijkerbroekenbaas. Zo ziet men waartoe branchevervaging kan lei den. Het orkestje waar het om gaat heet Ted Easton’s Jazzband en ze spelen wat- de Duitsers zo treffend noemen Unter- haltungsmusik. Ik onderhoud mezelf er Als hij haar probeert te ontvoeren ver zet ze zich. Alle effecten als snelle montage, bolle spiegels, tralies, abstracte beelden zijn er bijzondër functioneel in gebruikt. Een film vol mededogen. De regisseur zelf verzorgde voor zijn vroe gere stomme film-later een geluidsdecor, dat uitstekend werkte, maar zo frenetiek klonk dat het op den duur nauwelijks te verdragen was. HAARLEM. Hartelijke woorden van de heer Willemsen, voorzitter van het muziekinstituut van de kathedraal Sint Bavo, leidden zaterdagmiddag het feestconcert van Bernard Bartelink in. De spreker belichtte nog eens de prettige samenwerking met de jubilerende orga nist en hield de zojuist gereedgekomen grammofoonplaat ten doop, die onder auspicieën van het instituut tot stand kwam. Bernard Bartelink, die zijn inlei der op sympathieke wijze van repliek diende, wilde evenwel al gauw het „woord” aan de muziek geven. Eerder ging er in ditzelfde, festival op vrijdag en zaterdag een voorstelling van Lindsay Kemp, die twee jaar geleden in het Shaffy-theater in Amsterdam optrad met deze zelfde „Turquoise pantomime”. Na de pauze ging er een aangrijpende Japanse film uit 1926, gemaakt door Telnosuke Kinugasa onder de titel: A Page of Madness (een bladzijde vol krankzinnigheid). Een man zoekt een baantje in een krankzinnigengesticht waar zijn vrouw is opgesloten om in haar buurt te kunnen zijn. Eerst is hij portier, later schoonmaker. Als hij zijn vrouw bezoekt heeft ze alleen maar belangstelling voor glimmende knopen. geworden is, de film blijkt dan toch veel mindéif welsprekend dan eén echte do cumentaire over Lenny Bruce, zoals de VPRO die al eens op de Nederlandse tv heeft gebracht. JAKARTA (Antara). Muziekcasset- tes met populaire Westerse muziek moe ten in Indonesië 48 uur voordat zij in de verkoop gaan eerst de censuur passeren, zo is in Jakarta door het ministerie van justitie bekendgemaakt. Volgens een woordvoerder van het ministerie is er tot nu toe in Indonesië oog geen enkele beperking op de ver koop van westerse opnamen en muziek- cassettes geweest. Maar, zo voegde hij er aan toe, men is van mening dat de handelaren in Westerse muziek enige zelf-censuur moeten gaan toepassen. Chinese muziek moet echter eerst een stempel van de censor hebben voor dat deze verspreid mag worden. Ditzelf de geldt ook al enige tijd voor Chinese boeken en drukwerk. den zijn. De bioscoople’d’ng versoee'de er een half uur meë op het strakke tijdschema alvorens het publiek alsnog in de gelegenheid gesteld werd' vast te stellen dat het met Frank Biberkopf inderdaad zo treurig’ afloopt als binnen de .tradities van Fassbinders melodrama’s voorspelbaar is. Inderdaad verscheen Reve op het aan- gekondigde feest. Hij las enkele gedich ten voor, die wel een beschimping op het katholieke geloof inhielden, maar een vorm van afzweren van het geloof kon er niet in worden ontdekt. Ongeveer 5000 bezoekers konden in de openingstoespraak van organisator Guido Lauwaert beluisteren roe deze fel van leer trok tegen de Belgische radio en televisie. Lauwaert vroeg zich onder meer af waarom zo weinig aandacht aan zijn festival was besteed. Hoogtepunt van deze tweede poëzie- avond werd een optreden van Drs. P die een viertal liedjes bracht. Veel animo bestond er voorts voor de zanger Eddy Wally en enkele orkesten. DEN HAAG. Zondag en maandag trapjes), en ging er in HOT-mime-festival een voor stelling van de Technische Thëaterwerk- groep Perspekt: Palais Mondo Bizarre. EINDHOVEN. De Eindhovense to- neelwerkgroep Proloog protesteert in een schrijven gericht aan Provinciale Staten van Limburg, het bestuur van de stichting Groot Limburgs Toneel en het Limburgse college van Gedeputeerde Staten, in scherpe bewoordingen tegen het statenvoorstel dat voorziet in de liquidatie van het Limburgse toneelge zelschap. Te prijzen vond ik: 1. een ingenieus decortje, dat overigens niet virtuoos ge noeg bespeeld werd; 2. het goede bewe gen van Ide van Heiningen, (vooral in zijn acrobatennummer met de twee vonden door een schipper, die de grond vervoerde van de afgegraven terp Brug- geburen bij Winsum. De zilveren voor werpen zouden sindsdien in het bezit zijn gebleven van de schippersfamilie. De binnenschipper heeft, voor zover nu bekend, ruim 150 omstreden oudhe den rechtstreeks of via tussenpersonen geleverd aan enkele musea en aan parti culiere verzamelaars. Al deze voorwer pen zouden afkomstig zijn uit het nazi- atelier Das Ahnenerbe. Andere voorwer pen die de binnenschipper heeft ver kocht, zijn volgens de conservator pas gemaakt na de tentoonstelling „Van Friezen, Franken en Saksen”, die in 1959 en 1960 in Leeuwarden en in Óen Haag is gehouden. Afbeeldingen in vaktijd schriften kunnen de basis zijn geweest voor het ontstaan van vervalste archeo- logica. De echtheid van de Vikingschat is door een aantal archeologen reeds in 1971 betwijfeld. Duitse runologen noem den in dat jaar ook enkele „terpvond- sten” met runentekens geleverd door de binnenschipper „hoogstverdacht". Conservator Elzinga is toen begonnen met een diepgaand onderzoek naar de echtheid van in totaal 150 zilveren, be nen en andere voorwerpen in zijn Fries Museum. Hij kreeg onder meer Steun van het Nationaal museum in Kopenha gen, dat de zogenaamde Thor-hamertjes heeft onderzocht. Deze bleken een aan merkelijk lager zilvergehalte te hebben dan de hamertjes die elders in de we reld, in Scandinavië, zijn gevonden. De Thor-hamers uit Winsum hebben een vorm die op één uitzondering na afwijkt van de Scandinavische. De uitzondering vertoont een opvallende ge lijkenis met het symbool van het maandblad „De Hamer”, dat in de Twee de Wereldoorlog in ons land verscheen, als uitgave van de Volksche gemeen schap. De vondst van de Vikingschat van Winsum is in 1950 door de toenmalige conservator van het Fries Museum mr. P. C. J. A. Boeles, wereldkundig ge maakt. Het ging om sacrale voorwerpen die zouden dateren uit de tiende eeuw. De schat van Winsum is toen wel gezien als het bewijs voor het bestaan van een heidense vikingcultuur in de lage lan den. l uitstekend mee, maar vraag me, fanatiek purist als ik ben, toch af wat dit met jazz heeft te maken. Het wordt iets beter als Beryl Bryden opkomt, gehuld in een buitenmaatse, zebra-gestreepte tunica en als altijd voorzien van een uiterst charmante glimlach. Miss Bryden zingt de blues op onnavolgbare wijze, de manier waarop vroeger op de showboats op de Mississippi werd opgetreden, denk ik. West End Blues en Horace Silver’s The Preacher komen er moeiteloos uit, maar in Doctor Jazz gaat het helemaal verkeerd. Zangeres en orkest begrijpen elkaar plotseling niet en de musici vin den elkaar ook niet. De nummers na de pauze zijn als het kan nog bekender, duidelijk wordt ge gokt op de massa die alleen voor de meest populaire jazzdeuntjes komt. Wat valt er te zeggen van de zevenduizend- driehonderach ten veertigste keer dat je in je korte leven al naar All of me luistert, of het afgeraffelde en kraaksma- kerige Basin Street Blues? Frits Katée op sopraansaxofoon redt de eer door enig enthousiasme te etaleren. Maar met de komst van Bud Freeman is de vergane glorie gecompleteerd. De saxofonist komt, waarschijnlijk door ademnood, zo af en toe een tel achter. De zaal reageert echter enthousiast met een stormverwekkend applaus als Freeman afgaat, maar voor mij is het door het zijluik. Enfin, een ongeïnspi reerde jamsession sluit deze jazz-jambo ree af. Easton wil later in het jaar terug komen met een tweede jamboree, ’t Is te hopen dat er dan meer kwaliteit bij zit. WOODBURY (V.S.) (UPI). Leroy An derson, die onder meer het populaire „Blue Tango” en het bekende „Sleigh Ride”, dat in de kersttijd veel wordt gespeeld, heeft gecomponeerd, is zondag óp 66-jarige leeftijd in Woodbury, Con necticut (Verenigde Staten), aan long kanker overleden. Van „Blue Tango” werden meer dan een miljoen platen verkocht. Anderson, zoon van Zweedse immigranten, schreef Verader onder meer: „Jazz Pizzicato”, „Buglers Holiday”, „Fiddle Faddle”, „Plink, ’Plank, Plunk” en „Trumpeters Lullaby". gelijk te maken gekozen voor een docu mentaire collagevorm waarin driftig door een tijdsbestek yan 15 jaar wordt heen en weer gesprongen. Dat kan in echte documentaires soms heel functio- heuse .peej werken, maar wanneer alles „fake” is, wordt het gauw verwarrend en is het best haalbare resultaat een geslaagde imitatie van een documentaire. Hoe knap Fosse’s Lenny op die manier ook Kris Kristofferson en Ellen Burstyn in een scène uit Alice doesn’t live here, een film die eerder op het festival in Cannes is vertoond. De door Fassbinder zelf gaaf gespeelde Biberkopf, die aan het begin van de film aan de kost moest komen als „het spre kende hoofd” op de kermis, eh door het winnen van de hoofdprijs in dë lotto een korte periode van voorspoed heeft kun nen doormaken, is inmiddels door een perfide vriendje van zijn vermogen af- geholpen en pleegt zelfmoord in een trappenhal waar kleine straatschender- tjes zijn laatste marken en spijker jack roven. Filmdraken zoals Fassbinder ze met een verbluffende bevlogenheid en een nu werkelijk tot volle wasdom ontplooid vakmanschap in hoog tempo blijft af le veren, waar vindt je zo iéts nog vandaag de dag? Niet eens meer in Italië want bijvoor beeld Dino Risi’s Profumo di Donna mag dan wel gaan over de hopeloze liefde tussen een beeldschoon meisje en een blinde legerkapitein met een kunsthand, de rust en het tragische erna, wat het naar de Gouden Palm is. zo doorspekt met grappen en het tweede gedeelte gaat er zo mank aan dat van een 1 filmdraak geen sprake is. Een tragi komedie met het komisch gedeelte voor de rust en het tragische erna, want het. tegendeel is van een harmonieuze com positie. Maar de hoofdrol wordt door Vittorio Gassman indrukwekkend ge speeld, en het sentimentele einde (na grote innerlijke strijd capituleert de ka pitein voor de liefde van het meisje) werd beloond met een overdonderende ovatie. Woeste taferelen gingen vooraf aan de vertoning van de film Lenny. De be langstelling was zo groot dat een grote drom liefhebbers moest worden terugge stuurd. Door het in omloop zijn van valse entreekaartjes moesten ook bezoe kers met geldige plaatsbewijzen worden geweigerd. Dat leidde tot een fikse vechtpartij. Een festivalganger brak er zijn neusbeen bij en riep daarop luid keels de fotografen bijeen om vervol gens iedereen en alles in klare taal te vervloeken. Ben zulke taferelen stak de film Lenny zelf een beetje tam af. O zeker, Bob Fosse heeft opnieuw bewezen dat er fascinerende links en missing links be staanbaar zijn tussen showbiz, privé- levens en de umwelt van een bepaald tijdsgewricht. Maar die drie componen ten werken nu toch minder onthutsend op elkaar in als Fosse in Cabaret voor elkaar kreeg. Aan Dustin Hoffman ligt het niet. Overrompelend werd het publiek daarna meegenomen in de klankwereld der Franse romantiek. Allereerst met Franck’s Pièce héroïque, waarin de prachtige tongwerken van het Adema- orgel meteen goed tot uitdrukking kwa men. De twee aansluitend ten gehore gebrachte koraalvoorspelen In Dir ist Freude en Ich ruf zu Dir, beide van Bach, klonken mede door goede tempo- keuze en registratie, stijlvol en sterk van sfeer. Fris kwam ook het „fluitenkoor” naar voren in Sweelinck’s Onder de linde groen. De imponerende Preludium en Fuga over b.a.c.h. van Frans Liszt kregen een muzikaal verloop met machtige stuwing en elders milde bezonkenheid, die het contrastrijke karakter ervan benadrukte. Deze klankrijke vertolking mooi van spanning en opbouw werd tevens een niet-vooropgezette demonstratie van de fantastische mogelijkheden van het Ade- ma-orgel. Hierna kon men genieten van de ge voelvolle voordracht van Brahm’s fijn zinnige koraal Herzlich tut mich verlan gen, waarin de kromhoorn als uitko mend register voor de cantus firmus werd gebruikt. Vervolgens liet Bartelink verrukkelijk staccato-spel horen in Schumann’s vijfde fuga uit opus 60, en bracht hij het Scherzo in E van Gigout met speelse levendigheid. Als voorlaatste werk werd Les Ol- seaux et les Sources van Messiaen gere aliseerd in een zo rake registratie, dat de componist hiervan zich onmogelijk een kernachtiger weergave zou kunnen wen sen. En als toepasselijk slot kwam er werk van eigen hand. Bernard Barte- link’s Voluntary for a festal day, bleek een feestelijke maar toch spirituele klankconstructie, met een interessante ritmiek. Na afloop recipieerde de concertgever in de Bavokelder, waar vertegenwoordi- ters van diverse bij de kathedraal of bij de muziek betrokken instanties, het woord tot hem richtten en geschenken aanboden. Hier werd ook bekend ge maakt zij het aarzelend in verband met de financiën dat Bartelink’s wens tot bijplaatsing van een rugpositief waarschijnlijk in vervulling zal gaan. Vele vrienden, kerkelijke ambtsdragers en collega’s, waaronder de stadsorganis ten, kwamen de begaafde jubilaris en zijn familie op deze plaats gelukwensen. Bezwaarlijk vond ik: a. de vette pre tentie die uit het programmaverhaal klonk en waarbij de „Laterna Magika” Uit Praag werd genoemd als het enige wat enigszins op het niveau staat van wat deze groep presteelt; b. De abomi nabele uitspraak van het Vlaams, en de vermenging van Vlaams en Frans, iets wat in België nou net ten koste van alles vermeden wordt; c. de slechte rol- kennis en in het algemeen een zichtbaar gebrek aan voldoende voorbereiding; d. een vervelendheid, die een groot gedeelte van het publiek tot veelvuldig gapen dwong. van Jeanette Verschure en verder de best aardige typeringen van de anderen; 3. de snelle verkledingen; 4. enkele grappen zoals de frituur-fiets (frituur-vélo heeft zoiets in het Vlaams), de vuurstenen, die echt vuur geven, het lang; aam afdalen in de mijnschacht; 5. met wat goede wil kan ik het-steeds doortrekken van het toilet en het steeds interrumperen van de pastoor ook nog wel leuk vinden, maar met een paar geintjes maak je geen voorstelling.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 9