Ter gelegenheid van vijftigjarig bestaan
van
Minister kreeg
petitie voor
behoud Forum
TOP DE POP POP DERTIEN
Rostropovitsj
komt niet
Soosagenda
Laat zien hoe je heet
s
Kwestie GL-Twee op
ministerieel niveau
!L J:
X
van loon bloemendaal
uw SAAB-dealer
I
Sprankelende latin
rock van Sight
I
F
Arabische
POP
Crypto in
Jazzclub
3
Demonstratie in Maasticht
Russische schilders
opnieuw bedreigd
hSmB
FT71
KUNST
9
2 2
DONDERDAG
MEI
1975
door Simon Koster
rtret
verworven.
LH
Bestel ook zo’n echt leren label van Wrangler met je
eigen naam erop. Ga naar de winkel. Koop desnoods nog
geen Wrangler maar pak wel een bestelbon. Vul hem
in. Doe hem in een envelop met f 2,50 aan extra post
zegels. Binnen 14 dagen heb je dan je Wrangler naamlabel
in huis. Geheid!
Korte Kleverlaan 30 - 44
Bloemendaal Tel. 023-259311
-
9
AMSTERDAM Het Toneelmu-
seum in Amsterdam gedenkt dezer
dagen zijn vijftigjarig bestaan, en
ter gelegenheid daarvan viert het
drie maanden lang een uitbundig
kostuumfeest, waarmee het bij land
genoot en buitenlander eer zal in
leggen. Drie etages van het prach
tige oude patriciërshuis op de
Herengracht zijn gevuld met vele
tientallen toneel-, film en ballet
kostuums en een kleine 200 kos
tuumontwerpen van kunstenaars uit
verschillende tijdperken en ver
schillende landen. Een tentoonstel
ling die een ware bekroning vormt
van de halve eeuw werk ten be
hoeve van de internationale thea
terkunst, waarmee het toneelmu-
seum zich, vooral sedert Eric Alex
ander een aantal jaren geleden de
leiding kreeg, een belangrijke plaats
onder de Nederlandse musea heeft
De zaak met de grootste sortering
TERLENKA BROEKEN, ook soul en harem X
SPIJKERJACKS- en- BROEKEN,
4 j
f
f
f
J is
Kostuumfeest in Toneelmuseum
Juits
de
se-
tv-
ese-
iis-
was
Sight sprankelend aan het werk.
(ADVERTENTIE)
574,
av.:
Can-Can, Stoofsteeg 1, elke
bar-dancing-disco.
Het toneelcostuum, gedragen door konin
gin Wilhelmina als de Gravin van Bran
denstein in „Uit liefde voor de kunst”
van Eugène Labiche. Toen koningin Wil-
Disco Dubois, Berlagelaan 45, zo.-
mi.: discodansen.
Esperanza, Kerkweg 2, Spaarnwou-
de, zat.: disco met Stage Fright.
HJC, Groot Heiligland 47, vrijdag
avond: Crypto.
Savannah, Spaarnwouderstr. 61, el
ke avond; bar-dancing-disco.
De Ark, Kerkplein 5, Velsen-Zuid,
vr. en zat.: soos.
Ier,
im-
rotte,
oapa.
I (K)
Der
21.15
ffare
tnen-
■t op
it
rouw
Rö-
;cène
n de
>r de
•der-
uur
lier-
eve-
zou
ten,”
'aar-
•ken,
r te
aus
(K)
Sie
■serie
I en
Ein
\me-
1968.
22.10
22.35
richt.
Zeit,
naai.
rsus.
18.45
chik-
uma.
19.05
>ego-
19.15
(K)
:stfa-
itaar.
;rbe-
treff:
trieb.
litiek
tend:
r jij
zak
oven
r te
s hij
g er
zou
1 op
Iosif Kiblitsky, een organisator van de
ondergrondse kunstbeweging in de Sov-
jet-Unie, zei dat alle kunstenaars die
aan de tentoonstelling hadden willen
meedoen, door de plaatselijke politie of
de KGB, de binnenlandse veiligheids
dienst, op het matje waren geroepen en
de waarschuwing hadden gekregen van
deelneming af te zien.
Volgens Kiblitsky waren kunstenaars
in Moskou en de Georgische hoofdstad
Tbilisi bedreigd met ontslag uit hun
betrekking of, in enkele gevallen, uitsto
ting uit de kunstenaarsbond.
TK^Ll, wijkcentrum Laan van An
gers, zat.: groep Sight; zondagmiddag:
disco Blow Up.
DEN HAAG. Dirigent en meester-
cellist Mstislav Rostropovitsj komt niet
naar Nederland. De heer Samama van
Concertdirectie de Koos heeft de cellist
in Wenen gesproken en is teruggekomen
met het bericht, dat Rostropovitsj over
vermoeid is en aan zijn verplichtingen
ten opzichte van het Holland Festival
niet zal kunnen voldoen. Hij zou op 20
juni in Rotterdam met het Rotterdams
Philharmonisch Orkest een uitvoering
geven van Haydn’s celloconcert en de
Vijfde Symphonie van Tsjaikovski. De
NOS zou televisieopnamen maken.
Het provinciaal bestuur van Limburg
wil het Groot Limburgs Toneel ophef
fen, nadat er interne moeilijkheden zijn
ontstaan. De zorg van de commissie gold
niet het hele GLT, maar wel GL-Twee,
een afdeling binnen het gezelschap, die
in staat is gebleken zeer wel toneel te
ontwikkelen, dat een vormingsfunctie
heeft voor werkende jongeren, aldus de
commissie.
Op zaterdag 31 mei zal in Maastricht
een demonstratie en manifestatie wor
den gehouden voor het behoud van het
vormingstoneel 'GL-Twee.
In een woensdag uitgegeven verkla
ring eisen de medewerkers dat minister
Van Doorn alles in het werk zal stellen
om het voortbestaan van de vormings-
Zaterdagavond aanstaande speelt de
groep in Tioli in het wijkcentrum
aan de Laan van Angers. Een merk
waardig geheel. Chino van Laarse
(18) op bas en Paul van Wageningen
(19) op drums zijn de jonge talenten
in de groep. Errol Woisky (27) op
gitaar en Raoul Burnet (42) op con
ga’s zorgen voor zowel de vreugde als
de ziel van latin-rock en Hessel de
Vries (28) op keyboards en synthesi
zer is het serieuze brein.
Sight speelt voornamelijk instru
mentale latin-rock en als er gezongen
wordt dan gebeurt dat door Raoul en
uitsluitend in het Spaans om de sfeer
vast te houden. Uiteraard speelt het
ritme een grote rol, maar dat is in
Sight. Een naam die als een duveltje uit een doosje kwam op de tweede
Paradiso-groepenpresentatie eind februari in Amsterdam. Sight kwam er in de
keiharde concurrentieslag voor de verzamelde pers en sociëteits- en clubleiders
als verreweg de beste uit. Sprankelende, ritmische latin-rock met een surplus
aan kwaliteit.
Islamitisch centrum, Koningstraat,
zat.: Tiq-Maya
DEN HAAG. (ANP) De commissie
Modernisering Leerplan Dans, Mime en
Drama, dre dinsdag is geïnstalleerd,
heeft haar eerste advies uitgebracht. Mi
nister Van Kemenade is verzocht de
kwestie van het voortbestaan van GL-
Twee in Maastricht te bespreken met
minister Van Doorn van Cultuur, Recre
atie en Maatschappelijk Werk om na te
gaan hoe tenminste het vormingstheater
en het GL-Twee behouden kunnen blij
ven.
gouden handen bij Burnet, die een
uitstekend conga-speler is en drum
mer Paul van Wageningen die in
Groep 1850 speelde en jamde met
Hans Dulfer en Wim Overgauw.
De enige met pure Zuidamerikaan-
se ervaring is Raoul, maar hij ziet
dat niet als een probleem voor de
groep. „Errol Woisky komt uit Suri
name dus wat wil je nog meer.
Hessels is nog nooit in die buurt
geweest, maar hij voelt het gewoon
aan en dat geldt voor de anderen
ook. Je moet niet vergeten dat er in
Zuid-Amerika honderden stijlen latin
zijn. Wij hebben als het ware onze
eigen moderne latin gemaakt, muziek
die wij fijn vinden.”
ENSCHEDE (ANP). Minister Van
Doorn (CRM) heeft woensdagmiddag op
het stadhuis van Enschede een petitie in
ontvangst genomen met 11.131 handteke
ningen voor het handhaven van het
oostelijke operagezelschap Forum.
’t Plein, Balkanplein 4, elke woens
dagavond en donderdag, vrijdag en
zaterdagmiddag en -avond open met
muziekworkshop, kreatief werken,
bewegingslessen, zelf muziek maken;
zaterdag aanstaande: filmprogramma.
Crypto met Wim Dijkgraaf op
bas en Bert Davies op gitaar
begon ruim twee jaar geleden met
ook toen al voortreffelijke, uitgekien
de en voornamelijk instrumentale
muziek. De groep kreeg onmiddellijk
veel optredens in het land, speelde op
een popfestival in Essen de sterren
van de hemel, maar kreeg veel kri
tiek te verduren vanwege de Focus-
achtige stijl Een mislukte eerste sing
le vormde de inleiding voor een stille
periode van zoeken. Chick Corea,
John McLaughlin, Weather Report en
de eigen talenten en muzikale inte
ressen zorgden voor het antwoord:
jazzrock. Binnen de diverse stijlen in
deze sector probeert Crypto steeds
voor een zo groot mogelijke groep zo
verstaanbaar mogelijk te blijven. Dat
is goed te beluisteren op de elpee
„Crypto” met negen eigen nummers
van Peter Schön die bijna een half
jaar geleden uitkwam. Vrijdagavond
wil Crypto zijn fans en belangstellen
den ook „live” overtuigen.
Mouling Rouge, Kleine Houtstr., el
ke av.bar-dancing-disco.
Tamberlain, Grote Houtstraat, elke
av. beh. ma. en di.: discotheek.
Ut Cafaatje, Spaarndamseweg 19
(naast jachtwerf); zat.-av.: Turkse
avond met de gitarist Oijhan Sömnez,
een film over Turkije en discussie
met het Haarlemse PSP-raadslid Ben
Evers.
Turfschip, Turf steeg 2a, zat.: kof
fiebar met groep Gimmick.
Arnoldushoeve, Hoofdweg
Hoofddorp, zat.-av.: Bintangs.
Haarlemmer en leider Mohamed
probeerde deze boeiende samenstel
ling al een paar jaar van de grond te
krijgen met de groep Nash el Ghorba,
maar door de vele wisselingen kwam
de zaak nooit rond. Na de ontbinding
vorig jaar ontmoette Mohamed in
Frankrijk Ghazelhaj Mohamed, die in
zijn huis in Marokko diverse malen
met Jimi Hendrix speelde. Ghazelhaj
trok mee naar Nederland en vorige
week zaterdag stond in Zero de vijf-
mansformatie „Tiq-Maya” op de
planken met een door iedereen en
thousiast ontvangen concert, waaron
der een producer van Bovema. Onder
het management van John van Vue-
ren, die ook John Cale naar Neder
land haalde, hoopt Tiq-Maya nu wer
kelijk aan de weg te gaan timmeren.
Zaterdagavond aanstaande speelt de
groep in het Islamitisch centrum in
de Haarlemse Koningsstraat. Een
mooie gelegenheid voor muzieklief-
hebbende Haarlemmers om twee vlie
gen in één klap te slaan. En nieuwe
muziek horen, én kennismaken met
buitenlandse arbeiders op hun eigen
terrein.
MOSKOU (Rtr.). De Russische
kunstenaars die het plan hadden ko
mend weekeinde in Leningrad een open
luchttentoonstelling te organiseren, heb
ben woensdag meegedeeld dat ze voorlo
pig van hun plan hebben afgezien „na
bedreigingen van overheidszijde aan de
deelnemers”.
Club Bluesette, Krusemangtr. 34,
Oost, vr., zat. en zondagavond: bar-
dancing-disco.
Weinigen die deze tentoonstelling gaan
bezoeken, zullen verwachten tussen de
kostuums van grote toneelkunstenaars,
ballerina’s en revuesterren ook een kos
tuum aan te treffen waarin niemand
minder dan wijlen koningin Wilhelmina
eens ten tonele is verschenen, en nog
wel in een klucht van dartele Frasen
schrijver Eugène Labiche.
Maar het koninginnetje was toen
ook nog geen 17 jaar (wat ook wel
uit de wespentaille van het kostuum
valt op te maken) en de opvoering van
het stuk „Uit liefde voor de kunst” had,
ter gelegenheid van de verjaardag van
koningin Emma, plaats voor een beslo
ten gezelschap in de toneelzaal van pa
leis Het Loo-
Geen van de andere geëxposeerde kos
tuums was voor de ogen van een zo
exclusief publiek bestemd, zeker niet het
Cleopatra-kostuum, met zijn fantastische
hoofdtooi, van Elisabeth Taylor, het door
Cecil Beaton ontworpen Ascot-kostuum
voor de Londense opvoering en de ver-
1. Love is all Roger Glover and Guests; 2. Swing your daddy Jim
Gilstrap; 3. Guitar King Hank the Knife and the Jets; 4. House for sale
Lucifer; 5. Paloma Blanca George Baker Selection; 6. Lovin’ you Minnie
Riperton; 7 Sailor Boy Ferrari; 8 Girls Moments and Whatnauts; 9.
Griechischer Wein Udo Jurgens; 10. There’s a whole lot of loving Guys
and Dolls; 11 Oh Boy Mud; 12. Uncle Big mouth and Little Eve; 13. Fox
on the run The Sweet.
(ADVERTENTIE)
I rYOUR SÏYLÉ1
VOOR HEDENDAAGSE MODE
in lichte kleuren. J J
o ook wit en gebleekt.
J KLEINE HOUTSTRAAT 2a - HAARLEM - TEL. 32 18 23
Vrijdagavond aanstaande een pre
mière voor de HJC in het Groot
Heiligland: de Haarlemse jazzrockfor-
matie Crypto. Organist Peter Schön
en drummer Nanning van der Hoop
lieten hun gezichten al op diverse
jamsessions zien, nu concerteert de
hele formatie.
Upstairs, Zomervaart 170, zondag
avond: inleiding in de transcendente
meditatie door Foeke Zeilstra uit
Amsterdam.
helmina 17 jaar was werd dit blijspel
opgevoerd ter gelegenheid van de ver
jaardag van koningin-regentes Emma in
paleis het Loo.
groep te garanderen. Verder eist het
vormingstoneel dat de provincie Lim
burg het recht op toneel voor arbeiders,
werkende jongeren en scholieren erkent
en subsidie geeft aan GL-Twee.
Aan de manifestatie in Maastricht
verlenen actiegroepen en toneelgroepen
als Proloog en de Internationale Nieuwe
Scène uit Antwerpen hun medewerking.
Het repertoiretoneel van het Groot
Limburgs Toneel stelt in een woensdag
uitgegeven perscommuniqué de vor-
mingsgroep verantwoordelijk voor de
bestuurlijke chaos die tot het intrekken
van de subsidie heeft geleid. Zij beschul
digen GL-Twee van het willens en we
tens vermoorden van het Groot Lim
burgs Toneel, aldus het communiqué.
filming van „My fair lady”, of het
miljoenairskostuum waarin de onsterfe
lijke Buziau in een van de Bouwmees-
terrevue’s hele volksstammen tranen liet
lachen.
De samensteller van de tentoonstel
ling, Friso Wiegersma, heeft bij het
inrichten ervan een bijzonder gelukkige
hand gehad, evenals Dop van Schalk
wijk bij het bedenken van het sterk
aansprekende opstellingssysteem. Ieder
kostuum, „belichaamd” met een etalage
pop en in stijl bepruikt, wordt als het
ware aangevuld en ondersteund door
tekeningen, aquarellen en foto’s van an
dere kostuums die op het toneel hetzelfde
tijdperk hebben weergegeven; een the
matisch arrangement .dat duidelijk laat
zien hoe verschillend een zelfde periode
door verschillende ontwerpers kan wor
den benaderd.
Dit systeem van opstelling heeft .trou
wens niet alleen betrekking op de tijd
perken. maar ook op andere thema’s; zo
wordt daar ook gespeeld met het thema
van het kostuum als „handelsmerk” van
de theaterartiest, zoals de kledij van
Chaplin, de strohoed van Maurice Che
valier, dé kostuums van Walden en
Muyselaar als „Snip en Snap”. Ook het
revuekostuum vormt een thema op
zichzelf, veelal door het verbazend
kostbare materiaal, maar dikwijls ook
door zijn extravagantie; zo liet Henry
ter Hall zijn revuemeisjes eens optreden
als wolkenkrabbers, andere als radiotoe
stellen er een van hen ziet men op de
tentoonstelling zelfs gekostumeerd als
een slaatje met spiegelei!
Maar daarnaast laat deze tentoonstel
ling ook weer zien hoeveel beeldende
kunstenaars, van de meest uiteenlopende
kwaliteiten en genres, zich op het ont
werpen van theaterkostuums hebben
toegelegd. Om ,maar enkelen te noemen
van de velen die in het toneelmuseum
vertegenwoordegd zijn: Leon Bakst, Wij-
develd, Rie Cramer, Moholy Nagy, Mol-
kenboer, Kandinsky, George Grosz,
Christian Bérard, Herman Rosse, Oskar
Schlemmer, naast onze eigen hedendaag
se kostuumontwerpers als Nicolaas
Wijnberg, Roger Chailloux, Lisette van
Meeteren, Herman Gordijn, Friso Wie
gersma, Has Noordhoek Hegt en nog
zoveel anderen.
Maar ook wie meer belangstelling
heeft voor wat hij in de schouwburg te
zien krijgt (of vroeger eens heeft ge
zien), kan op deze tentoonstelling zijn
hart ophalen aan een keur van kos
tuums, waarvoor onder meef geput is
uit de magzljnen en verzamelingen van
de Comedie Francaise in Parijs, het
Victoria and Albert Museum in Londen,
het Theatermuseum in Schloss Wahn bij
Keulen, de Nederlandse Opera Stichting,
het Nationale Ballet, en tal van particu
lieren.
Alleen voor het genoegen, van vlakbij
te kunnen zien wat Josephine Baker des
tijds droeg toen zij „For the good times”
zong, wat Magda Janssens aah had in
„Madame Sans-gène”, Guus Hermes als
Koning Lear, Henk van Ulsen als Wijze
kater en Fie Carelsen als Mata Hari, en
zich te kunnen verbazen over de prach
tige stoffen waarvan vrijwel al die kos
tuums zijn gemaakt, mag men zich een
bezoek aan deze grandioze tentoonstel
ling niet laten ontgaan. Men krijgt er
bovendien nog fragmenten uit 14 be
roemde oude films te zien en 12 niet
minder beroemde songs en muziekfrag
menten te horen. Echt een feestelijke
tentoonstelling, en bepaald niet alleen
omdat het toneelmuseum jubileert.
Tiq-Maya, een nieuwe naam, een
nieuwe sound. Geen kreet, maar pure
werkelijkheid, want het gaat in deze
groep om in Haarlem wonende Ma
rokkanen, die op een unieke en uiter
mate interessante wijze hun eigen
traditionele Arabische muziek hebben
verweven met onze westerse pop.
De ondertekenaars vragen van de mi
nister het bestaan van Forum veilig te
stellen voor de regio, waarin het reeds
twintig jaar werkzaam is, en subsidie
voorwaarden vast te stellen, die niet
ongunstiger zijn, dan die welke ook
gelden voor de Nederlandse Operastich
ting.
Minister Van Doorn, die in Enschede
was voor overleg met de subsidiënten
van Forum noemde het positief dat het
Noorden en het Oosten van Nederland
een behoorlijke voorziening hebben op het
gebied van de opera. „De vraag is al
leen,” aldus minister Van Doorn, „is dan
de enige weg, die van een min of meer
eigen gezelschap, opererend in het
Noordoosten, dan wel, kan men die
voorzieningen ook tot stand brengen
langs andere lijnen.”
J
Sgj