Concertgebouw begint Meer afwisseling aanbod schouwburg in met folklore-serie Holland Festival opent met Duitse tournee groot vlootrevue in de grachten fiasco voor Sinatra Bep Ogterop VLAAMSE SCHOUWBURG MET DE MAN IN KWESTIE Sombere visie speelt Marceau parten Nederlandse Credietbank Nederlandse Credietbank dt ww jc uw Si 4 Wasserü DUYN i Gratis LP's Gratis LP's Ga rentenieren met de Cats Leen even wat geld bij Frans Schubert Perspekt en vrije produkties geven premières in Haarlem Bestaande series gecontinueerd PUBLIEK BLUFT WEG SCAPINO DANST c IN NOORWEGEN 27 DINSDAG MEI 1975 KUNST PHILIP» ^3 NOORDHOLLANDS PHILHARMON1SCH ORKEST Philips batterijen, een van die dingen die vandaag de dag nog lang meegaan. Voor wie ’t nog niet weet, Philips batterijen gaan heel lang mee. 1 5 z 1 (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (Van onze kunstredactie) (ADVERTENTIE) r (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) 51 (ADVERTENTIE) 20.30 uur In de serie „Drie keer folklore” geeft in januari het Ballet National uit Senegal een uitvoering van Féerie Africaine in het Haar lemse Concertgebouw. AMSTERDAMSEVAART 20 HAARLEM TEL. 322462 Beverwijk, Zeestraat 145. Haarlem. Gedempte Oude Gracht 29-31. Lisse. Hyacinthenstraat 2. Schiphol-Oost, Gebouw 114. IJmuiden, Stationsweg 101. Voor inlichtingen tevens: Afd. Marketing, Antwoordnummer 5857. Amsterdam. Beverwijk. Zeestraat 145. Haarlem, Gedempte Oude Gracht 29-31. Lisse, Hyacinthenstraat 2. Schiphol-Oost, Gebouw 114. IJmuiden, Stationsweg 101. Voor inlichtingen tevens: Afd. Marketing, Antwoordnummer 5857, Amsterdam. dt bant hw je tVr-' 8 K 5 8 programma’s en zijn ook Wim Kan, Riens Gratama en Paul van Vliet van de partij. Peter Lohr ziet de taak van de schouwburg tweeledig. Ten eerste is er de taak om initiatieven op theatergebied te ondernemen, zoals in samenwerking met Centrum enige jaren is geschied, en ten tweede om een afwisselend pakket te bieden. In het komend seizoen valt het accent op het tweede, en is de eerste taak beperkt tot vooral de samenwer king met Perpekt, die twee premières zal uitbrengen. Maar Lohr trekt er weer op uit om nieuwe dingen te ontdekken, die geschikt voor de schouwburg zijn. Hoe de samenwerking tussen schouwburg To neelschuur zal verlopen is nog niet be kend. De commissie die daarvoor een plan moet uitwerken is nog aan het vergade ren. Sinatra begon zijn tournee in Duits land met een concert in München, waar de halflege zaal moest worden aange kleed met gordijnen om de niet bezette rijen aan het oog te onttrekken. Vijf honderd kaarten werden weggegeven aan Amerikaanse soldaten om de open ruimte in de zaal nog een beetje aanzien te geven. In Frankfurt, waar de duurste plaatsen bijna driehonderd gulden moes ten kosten, waren 2500 toeschouwers aanwezig om The Voice geestdriftig te ontvangen. In het kader van de openingsfestivitei- ten wordt zondag om half drie een concert gegeven in het Concertgebouw door het Amsterdams Philharmonisch Orkest, ’s Avonds organiseert de NOS onder het motto „PromeNOS” een groots opgezette muziekshow in alle zalen van Nog voor aanvang werd het concert in West-Berlijn afgezegd, nadat slechts 2000 van de beschikbare 10.000 kaarten waren verkocht. Ter vergelijking: het optreden van Liza Minelli enkele maan den geleden was snel uitverkocht; de zaal bood toen 8000 plaatsen. FRANKFURT. Gebrek aan belang stelling van de zijde van het publiek heeft de zanger Frank Sinatra er toe gebracht gisteren de rest van zijn West- duitse tournee af te zeggen. Sinatra trad vrijdag in München en later in Frank furt op in zalen die slechts voor een klein deel bezet waren, zo heeft een vertegenwoordiger van de organisatie van de tournee verklaard. AMSTERDAM. (ANP). Een stoet van twintig versierde boten met spelen de orkesten erop zal aanstaande zondag, varende door de Amsterdamse grachten, het Holland Festival openen. De bedoe ling va> de muzikale stoet is om de kijkers op de wal een zo groot mogelijk aantal g? :;rieerde muziekgenres te laten beluisteren. Mevrouw Bep Ogterop is gedurende 25 jaar als repetitor en dirigente verbonden aan het Amsterdams Opera Koor. Daar naast geniet zij bekendheid bij radio en televisie. Ook leidde zij vele zangeressen op. Voorts leidde zij ook andere koren zoals het Haarlems Opera Koor en de Shell Singers. Zondagavond werd het zilveren jubi leum van mevrouw Ogterop en tevens het 25-jarig bestaan van het Amster dams Opera Koor gevierd Nieuw dit jaar is een zogenaamde folklore-serie, een drietal avonden met dansgezelschappen uit Roemenië, Spanje en Senegal. Alle cpncertseries van het afgelopen jaar worden in het komende seizoen met nieuwe bezettingen geconti nueerd. Incidenteel zal er gelegenheid zijn vo roshow, jazzconcert (er wordt gewerkt aan de komst van de Chris Barber Jazz Band) en variété. roept voor allerlei onfraaie en onfrisse episodes in zijn verleden. In ’t begin is het allemaal niet zo ernstig; een leugentje hier en een leu gentje daar terwille van de carrière. Maar naarmate Jaume ouder en onaf hankelijker wordt, wordt hij ook egoïs- tischer er meedogenlozer in zijn midde len om tc bereiken wat hij wil. Hij is weduwnaar en heeft een dochter, Na thalie, die hij verafgoodt. Zijn vaderlief de bliikt een incestueuse inslag te heb ben en als Nathalie trouwt wordt hij dan ook ziekelijk jaloers op zijn schoon zoon, Maurice. Met een heel schunnige truc drijft hij Maurice zelfs tot zelf moord, maar daardoor verliest hij Na thalie voorgoed. Intussen weet hij zijn karakterfouten zo goed te camoufleren, dat zijn maatschappelijk aanzien voort durend stijgt en tenslotte speelt hij het ook weer op een schunnige manier klaar, een benoeming tot minister te verkrij- het Concertgebouw. Deze avond wordt afgesloten door de directeuren van het Simplistisch Verbond, heer Keeten en heer Bie. De PromeNOS zal op Hilver sum 3 rechtstreeks door de NOS worden uitgezonden. Beide manifestaties in het Concertge bouw zijn gratis te bezoeken. Kaarten kan men telefonisch reserveren of afha len) aan de kassa van het Concertgebouw. HAARLEM. Het Concertgebouw zal in het seizoen 1975-’76 een verdere uitwerking geven aan het tot nu toe gehanteerde beleid dat tot uiting komt in twee functies van het gebouw. Name lijk die van een instelling die gelegen heid geeft aan het uitvoeren van mu ziek, maar daarnaast ook mogelijkheden biedt voor opvoeringen die meer in de richting van het muzikale theater liggen. ARNHEM De Franse toneel schrijver Félicien Marceau die van origine geen Fransman is en niet Marceau heet, maar als Louis Carette in het Vlaamse Kortenberg bij Brussel geboren is heeft in Nederland vooral naam gemaakt met zijn wrange komedies „Het ei” en „Hier met de poet” („La bonne soupe”). Zijn nieuwste stuk, „L’homme en question”, een nog veel wrangere komedie, is de vorige maand in première gegaan bij het gezelschap van de Koninklijke Vlaamse Schouwburg van Brussel en is nu als bijdrage van dat gezel schap aan het Vlaamse Theater festival van Arnhem vertoond. Om drie uur 's middags start de eerste boot van de muziekvloot, die is samen gesteld uit sleepboten, dekschuiten, mo- tordekschepen, plezierboten, een rond vaartboot, een pontje en een huifkar (lage diepe boot). Beelden van de vlootrevue, die van het Oosterdok via de Oude Schans en Prinsengracht naar de Brouwersgracht zal leiden, zullen door de NOS-televisie van vier tot vijf uur ’s middags recht streeks worden uitgezonden. Het Holland Festival zal zondagmiddag om vijf uur door burgemeester Samkalden officieel in het Van Goghmuseum worden ge opend. AMSTERDAM (ANP). Aan me vrouw B. Knaven-Ogterop (Bep Ogterop) is het gouden onderscheidingsteken van verdienste van de gemeente Amsterdam een gouden broche toegekend. Naast het bieden van speelmogelijkhe den voor het Noordhollands Philharmo nisch Orkest is er in het nieuwe seizoen bijzonder veel klassieke muziek in het Concertgebouw te beluisteren. Zo zal op 11 november het Odense Symfonie-or- kest uit Denemarken met als soliste Emmy Verhey een Tsjaikovsky-avond verzorgen Uit Engeland komt The Aca demy of St.Martin in the Fields op 9 maart. Dit is het wereldberoemde kamer orkest dat onder leiding van Neville Marriner overal geprezen werd voor zijn interpretaties van Vivaldi en Mozart. In oktober, december en februari zul len drie pianisten een serie volspelen: Theo Bruins, Tamas Vasary en Michel Block. Ze spelen in een op elkaar afge stemd programma elk een compositie van Schumann, een Frans werk en een AMSTERDAM. Het Scapinq Ballet geeft in het kader van het Bergen Festi val van 29 tot en met 31 mei een vijftal voorstellingen te Bergen, Noorwegen. Op het programma staat o.a. de wereldpre mière van een nieuw ballet van de huischoreograaf Erie Hampton „P.G. Suite” op muziek van Edvard Grieg. Een vriendelijke handdruk en een lp van formaat. Bij een persoonlijke lening of woningverbeteringkrediet van de Nederlandse Credietbank. Gratis, zo lang de voorraad strekt: the Academy of St. Martin in the Fields met werken van Mozart, Beethoven en Schubert. U mag trouwens ook kiezen voor niemand minder dan Frank Sinatra of een (pop)-verzamelelpee. Ook wanneer u tenminste f 25,- inlegt op een nieuwe hetzij bestaande spaar- of klimspaarrekening. Hebt u hier oren naar? Tot en met 20 juni zijn we voor u - ook muzikaal - van alle markten thuis. ,De man in kwestie”, zoals de verta ling van Koen de Ruyter getiteld is, wekt in menig opzicht herinneringen aan „Het ei”, zowel door het onderwerp als door de constructie van het stuk. Evenals in die komedie van bijna twin tig jaar geleden wordt hier een deel van de levensgeschiedenis van een man blootgelegd; alleen is die man zelf ook twintig jaar ouder geworden. Hij heet nu Edouard Jaume en is een zakenman van middelbare leeftijd die zijn schaapjes op het droge heeft. Ge kweld door slapeloosheid speelt hij op een nacht in bed een spelletje patience als er een „dame” in zijn slaapkamer verschijnt en hem de oorzaak van zijn slapeloosheid duidelijk maakt: zij is zijn geweten, dat hem ter verantwoording gen. Al zijn welslagen gaat echter ten koste van zijn geluk en het is niet waarschijnlijk dat zijn ministerschap daar een uitzondering op zal maken. Men ziet het: „De man in kwestie” is bepaald geen blijspel, al bevat het een aantal amusante scènes en verscheidene komische figuren. Maar de ondertoon is van een bittere, wrede ironie en ver raadt eer sombere kijk op leven, mens en maatschappij. Die somberheid heeft Félicien Marceau merkbaar parten ge speeld bij het schrijven, wam sommige grappig bedoelde toneeltjes zijn daardoor blijven steken in een lauwe landerigheid en bij enkele persiflages komt het pu bliek nauwelijks tot lachen. Vooral de eerste helft van het stuk lijdt onder deze trieste sfeer, die ook niet door boeiende actie wordt verleven digd. Pas in de sketch-achtige scènetjes na de pauze zit beweging (en tevens bewogenheid) en dan blijkt ook veel duidelijker wat de schrijver te zeggen heeft- D? tragiek van de meelijwekkende ploert, die Edouard Jaume is, komt dan pakkend en bij momenten zelfs aangrij pend op de toeschouwer over, maar het wachten daarop duurt veel te lang. De gast-regisseur van de K.V.S., Louis Verlant, heeft dat klaarblijkelijk gevoeld en geprobeerd wat meer beweging in het stuk te brengen door een mise-en-scène vol rollende, schuivende, rijzende en da lende plankiertjes waarop de mensen uit Edouard s omgeving het toneel op en af worden gebracht. Dit denkbeeld is door de decorontwerper Daniel Scahaise heel aardig gerealiseerd, maar het is een aanvechtbare oplossing, want de verras sing is er al gauw af er> wat dan overblijft doet denken aan een soort in den treure herhaald menselijk wassen beeldenspel. De rol van de quasi-gemoedelijke, half tragische en half kwaadaardige hoofdfi guur stelt enorm zware eisen aan de vertolker en daartegen bleek Anton Pe ters volledig opgewassen; alle facetten van het gecompliceerde karakter kwa men in zijn uitbeelding tot hun recht en daarmee voegde Peters nog weer een meesterlijke creatie toe aan de reeks die dit Vlaamse Theaterfestival tot dusver te zien heeft gegeven. „Edouard’s geweten” werd gespeeld door Ivonne Lex, die onlangs zulk schit terend spel te zien gaf in „De zaak” van Albert van Hoeck maar die in deze nogal saaie, statische praatrol haar grote talent slechts mondjesmaat (in letterlij ke zin) kon gebruiken. Van de overige spelers dienen vooral Vik Moeremans, Janine Eischops, Ronny Waterschoot, Lia Lee en Jo Nupie te worden genoemd. SIMON KOSTER Hit Explosion, Cats, Dizzy Man’s Band en vele anderen op een explosieve ver- zamel-lp. Gratis, zo lang de voorraad strekt, als je f 25,- inlegt op een nieuwe of bestaande spaarrekening. Of op de unieke klimspaarrekeningfrente tot 814%). Een fijn begin van een lekker kapitaaltje voor straks of later. Je mag trouwens kiezen. Frank Sinatra bijvoorbeeld, of nog oudere meesters waaronder W. A Mozart. Ook bij een persoonlijke lening of woningverbeteringkrediet. Let op, tot en met 20 juni. Gauw naar de Nederlandse Crediet bank dus. Het bank en hitwezen zogezegd. Concertgebouw Haarlem - vrijdag 30 mei 1975 derde concert Beethovencyclus dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT solisten: ANNETTE DE LA BIJE sopraan MARIANNE DIELEMAN alt LODE DEVOS tenor HENK SMIT bariton m.m.v. Toonkunstkoor Amsterdam programma: Symfonie no 9 entrée f 8,(a.i.) c.j.p. geldig kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw. Lange Begijnestraat 13 van 10-15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur manifestatie van Haarlemse amateurs gepland, maar hoe?, dat wordt nog be sproken. Op 4 september gaat de schouwburg voor het eerst open voor een voorstelling. Dan geeft Perspekt de première van twee „shorts”, gevolgd door meer voor stellingen. In december gaan de twee volgende shorts” in première. Verschillende vrije produkties beleven hun ’andelijke première in de Haarlem se schouwburg. In oktober is dat „Alles over liefde en ontrouw” van Arthur Schnitzler met Paul Steenbergen en Myra Ward in regie van Johan de Mees ter. In november brengen Kitty Jansen en André van den Heuvel hun nieuwe produktie uit: „Het hemelbed”, dat ze al op het repertoire hebben. In maart volgt de première vsn „De mandarijnenka mer”, een Franse boulevardcomedie van compositie die ais hun eigen specialiteit kan worden gezien. Ook de koffieconcerten, die in het seizoen 1974-’75 steeds goed bezocht werden, komen het volgend jaar terug. Naast verantwoorde kamermuziek speelt het NPO twee maal en zal de Haarlemse Koor Unie ook een ochtend verzorgen. De Kwartetserie drie concerten op de woensdagavond bevat de namen van het Praags Strijkkwartet, het Alber- ni Strijkkwartet en het Amsterdams Strijkkwartet met als solist de klarinet tist George Pieterson. De uit te voeren werken beslaan een periode van Haydn en Mozart tot Britten en Stravinsky. Daniël en Johan Otten, het Guarneri trio en het NPO met als solist Christi aan Bor, viool, zijn uitgenodigd om de Franse serie gestalte te geven. De meeste programma’s zijn op het grote publiek af gestemd twee sonates van Ravel, Du kas’ Lapprenti sorcier en sonates van Fauré en Debussy. De steeds groter wordende belangstel ling voor de Open Podiumavond het aanbod van amateurmusici komt zelfs al uit Limburg heeft de leiding van het Concertgebouw er toe gebracht ook deze uitvoeringen (op de eerste maandag avond van de maand) te handhaven. De goede resultaten van dit eerste jaar gaven zonder enige twijfel reden tot continuering. Naast het aanbod van klassieke mu ziek wordt enige aandacht gegeven aan de hedendaagse experimentele muziek. De fluitist Baldrick Deerenberg en de Belgische countertenor René Jacobs ver zorgen op 30 oktober een concert, ge volgd door uitvoeringen van Ton Hart suiker en The Group, een ensemble uit Rotterdam dat onder leiding van Robert E. van der Linden wil ontsnappen uit de muzikale hokjes en naar hij zelf zegt „moniphonic music” speelt. In voorbereiding is een Mozartserie vor 1967 waaraan de Amsterdam Sinfo- nietta, het Radio Blazers Ensemble en het NPO meewerken. Voor wat betreft de lichte sector: de pianisten Jules de Corte en Louis van Dijk verzorgen gezamenlijk een avond, de komst van fluitist Chris Hinze is reeds verzekerd en ook de Vlaamse troubadour Miel Cools zal dit seizoen weer een voorstelling geven. André van Duin en Frans van Dusschoten hebben een nieuw programma, de Lachcarrous- sel, waarmee ze naar Haarlem komen. Willy Walden en Piet Muyselaar nemen als de dames Snip en Snap nog eens afscheid. Het seizoen loopt voor het Concertge bouw van 6 september tot 1 april. Dat is korter dan dit jaar, in verband met de verbouwingswerkzaamheden die in april 1976 moeten beginnen. Wie een indruk wil krijgen van het gebouw wordt daar toe in de gelegenheid gesteld op de eerste dag van het seizoen, wanneer een open dag wordt gehouden. Van ’s mor gens tien uur tot ’s middags laat concer teren onder meer The Group, het NPO en het duo Otten. De entree is dan gratis. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De Haarlemse stads schouwburg biedt in het komende sei zoen een grotere afwisseling in het pro gramma dan sinds jaren het geval was. Centrum zal - zoals bekend - voortaan in de (verbouwde) Toneelschuur voor stellingen geven. Toch blijft de stads schouwburg ook nieuwe dingen brengen. De Haarlemse technische theatergroep Perspekt brengt er premières uit, even als enkele vrije produkties. Ook de nieu we shows ran Robert Long en Neer- lands Hoop zullen in de Haarlemse schouwburg hun landelijke premières beleven. Op 30 augustus houdt de schouwburg een open dag. Perspekt geeft dan een openbare repetitie en er is misschien een openbare discussie met de redactie van Toneel Theatraal, het enige maandblad over toneel dat we in Nederland hebben. Ook op die dag is er een verkoop van abonnementen. Gedurende de maand september zullen evenementen gehouden worden in ver schillende gebouwen in Haarlem, o.a. Toneelschuur, Waalse Kerk mogelijk ook de Stadsbibliotheek, om de belang stelling voor de uitvoerende kunsten te wekken. De stadsschouwburg blijft, ook nu Centrum er niet meer zal spelen, bin ding houden met het gesubsidieerde to neel. Het Publiekstheater van Hans Croiset uit Amsterdam zal er meer dan thans komen spelen (o.a. Iwanov, Electra en MacBeth). Het Stadstoneel Rotterdam van Josephine van Gasteren en Cor Stedelinck komt, evenals Globe. In de weekeinden van april zal toneelgroep Theater zijn hele repertoire spelen. Directeur Peter Lohr is in gesprek met Rob van Reyn over een opzet voor familiematinees, een keer in de maand op zondag in de stadsschouwburg. In ieder geval zullen er meer zondagmati- nees komen dan nu het geval is. Eind maart komt er een manifestatie van toneelamateurs; het is nog niet bekend in welke vorm. Het Landjuweel dat in die dagen gehouden zou worden, is wegens tijdgebrek uitgesteld tot mo gelijk begin juni. Op 24 maart is een Namens de organisatie werd verklaard dat met dit fiasco geen strop wordt geléden. Ofschoon geen cijfers werden gegeven, zal Sinatra ongeveer 30.000 gul den aan elk optreden overhouden. Robert Thomas met Mary Dresselhuis in regie van Ko van Dijk. Verder zullen vrije produkties te zien zijn als „Sale egoiste” met Guus Hermus en Ko van Dijk, „Private Lifes” van Noël Coward, de musical „Een kannibaal zoals jij en ik” van Bram Vermeulen en Freek de Jonge en „Het kind van de buurvrouw” door het Amsterdams Volkstoneel van Beppie Nooy. Enige buitenlandse voorstellingen staan ook op het pro gramma. Robert Long brengt op 29 januari z’n nieuwe show in première en Neerlands Hoop (Bram en Freek) op 11 februari. Verder speelt Herman van Veen hier enige malen z’n nieuwste show met in zijn kielzog enige andere voorstellingen van Harlekijn Holland waarvan hij de initiatiefnemer is. Verder komen Fons Jansen en Seth Gaaikema met nieuwe Duitse kranten hebben geschreven dat Sinatra meer dan 200.000 gulden per concert had gevraagd. Impresario’s, zo wel als de televisie, zouden op dit aan bod niet zijn ingegaan vanwege de hoge kosten. Het concert dat Sinatra binnen kort in Amsterdam zal geven, was reeds binnen vier uur uitverkocht, zodat hij in ieder geval in Nederland niet tegen een slecht bezette zaal zal aankijken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 9