Werksubsidie van CRM stelt nieuw programma veilig
IS
Terlouw presenteert
boek Rivierenland
Centrum speelt
in Münster
Travestie-balletgroep zet klassieke dans weer voor aap
Gloxinia’s met Van Manen-parodie
Hertz diesel
en benzine.
Hertz vracht
en bestelauto^.
Hertz
startklaar.
Hertz
Itot 5 tonners.
„De babyfoon”
5.50
jel
BOEK VAN DE MAAND JUNI
En ü,hoe komt u aan uw Amro Privérekening?
WOENSDAG
28
MEI
1975
13
KUNST
door Ko van Leeuwen
Niet mals met kritiek
Hertz
g
Leerstuk
ek’-
Hertzi
Hertz.
Hertz verhuurt Fords en andere uitstekende auto’s.
ar
Nederlandse musici
in Duits circusorkest
Vlieg op 4 juni a.s. mee
naar de Internationale
Luchtvaartshow
Le Bourget
199,—
kfll
’□DCE[J
Gay Theatre
VELSEN Sinds enige maan
den werkt de theatergroep Hauser
Orkater uit Velsen ernstig en vlij
tig aan een geheel nieuw program
ma, dat het oude „Met Hauser Or
kater op avontuur” het komende
seizoen moet gaan vervangen. In
de duistere ruimten van wat eens
een PEN-centrale was, is de afge
lopen drie maanden dagelijks van
’s morgens tot ’s avonds gewerkt,
zijn nieuwe ideeën geboren en uit
geprobeerd en ontstond ook een
nieuw muziekrepertoire. Dat was
mogelijk door een werksubsidie van
bijna één ton, waarvoor CRM te
kende. Het stelt de elf spelers van
Hauser Orkater in staat om zich
geheel te wijden aan hun theater-
bezigheden. In hun werk- en repe
titieruimte praten de spelers van
Hauser over hun avontuur dat vier
jaar geleden begon als een aan
trekkelijke vrijetijdsbesteding, doch
dat niet in de laatste plaats door
de geestdrift van het publiek tot
een professionele aangelegenheid
uitgroeide, waarbij strikt zakelijke
regelingen niet meer kunnen ont
breken.
Jin
RESTAURANT 4U
nieuwe streven Hauser Orkater
HAUSER ORKATER
is
heeft
(ADVERTENTIE)
ling.
islag en
g
EKATHRINA SOBECHANSKAYA
I®
JAC HEIJER
ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
u*
(ADVERTENTIE)
U maakt de vlucht per DC-9 van
Martinair Holland.
Prijs incl. luchthavenbel. en
toegang show:
BEL (04490) 1682 tot ’s av. 11 uur.
„Ik heb d r net een spaar
rekening genomen. Want ze
hebben momenteel eigen brief
papier voor nieuwe spaarders
en dat wilde m’n vrouw graag
hebben. En omdat ik er toch
was heb ik gelijk
privérekening geopend,
daarop m’n salaris te laten
storten. Dan heb ik alles
tenminste op één adres.
DE NEDERLANDSE bijdrage aan het
„festival”, gisteren in première, viel me
zwaar tegen. Het moest een „leerstuk
over homosexualiteit” zijn. Maar of je er
erg veel van kan leren, betwijfel ik.
Men ziet een redactie van een homofie
lenblad bijeen. De drie redactieleden
een travestiet, een lederboy en een
vrouw moeten vragen beantwoorden
voor de Lieve Lita-rubriek. De vragen
zijn bloedserieus en kennelijk uit het
Volgens de NTB is het de gewoonte
van circussen om tot het allerlaatste
moment te wachten met het aanvragen
van werkvergunningen voor hun eigen
musici, in de hoop dat op dé korte
termijn in Nederland geen geschikte
krachten zijn te vinden. De bond heeft
echter al enige maanden geleden het
gewestelijk arbeidsbureau in Amsterdam
een lijst gezonden met tientallen beschik
bare en geschikte krachten. De arbeids
voorwaarden die de NTB stelt en waar
mee de arbeidsbemiddeling zich volgens
de NTB akkoord heeft verklaard, zijn
aanzienlijk hoger dan het circus gewend
is te betalen aan eigen musici.
televisieoptredentje kunnen krijgen waar
we niet eens zo achterheen zitten”.
In elk geval zijn er voor „Famous
Artists” vijf try-outs gepland in het
Shaffy theater in Amsterdam. In Velsen
hoopt Hauser Orkater er ook twee te
kunnen geven. De produktie voor het
nieuwe seizoen van een geheel nieuw
programma is dus middels subsidiëring
veilig gesteld. Tien voorstellingen staan
er geboekt voor de Lantaarn in Rotter
dam.
Wie regisseert Hauser Orkater? Dick
Hauser: „Wat de regie betreft hebben
we allemaal onze eigen inbreng voor
elkaar. We zijn ook niet mals met kri
tiek op elkaar”. En Alex valt hem bij:
„Als we iets waardeloos vinden, ook al
weet je dat de ander er hard aan
gewerkt heeft, dan wordt dat toch ge
zegd. Niet altijd even leuk misschien,
maar de tijd van gezellig samenzijn is
voorbij. Er moet keihard gewerkt wor
den. We hebben al onze tijd nodig voor
het nieuwe programma. Het klinkt mis
schien wat blasé, maar we zouden een
Bij Hertz kunt u niet alleen kiezen
uit 'n uitgebreid assortiment, maar
ook uit auto's met diesel- en benzine
motors.
De Ford Transit loopt op benzine.
De rest op diesel-olie.
Dat rijdt zuiniger, dus voor u de
helft goedkoper.
Marc van Warmerdam: „Het wordt
een voorstelling voor jong en oud”.
In Hauser Orkater zong voorheen de
roodharige zangeres José van lersel ook
enkele nummers. Nu is zij er niet meer
bij. Paste niet meer in de groep als
zodanig. Ook de kleine driftig spelende
pianist Gerard Attema doet niet meer
mee. Om studieredenen (Conservatori
um) verliet hij de groep- Nieuwe aan
winst is zonder twijfel Rob Boonzaaijer,
een voortreffelijk muziekmaker die de
Sissies begeleidde en daar onder meer
opviel door zijn zingende zaag. Boon
zaaijer brengt een zevental muziekin
strumenten mee. Hij speelt onder andere
viool, fagot, xylofoon, banjo, gitaar en
natuurlijk zingende zaag. Het eeuwig
gekibbel van de gezusters Van der Klei
moe, gaat hij nu met Hauser Orkater in
zee.
Hertz verhuurt alleen personen
auto's, zeggen de meeste mensen.
Dat klopt maar ten dele, zeggen wij
dan.
Want wie onze garage binnen
loopt, ontdekt een uitgebreide vloot
vracht- en bestelauto’s. Van klein tot
groot. Voor zaken en privé.
Met voordelen die we uitgebreid uit
de doeken doen. Omdat u daarvan een
boel wijzer wordt
Hij zei ons dinsdag, het te betreuren dat
minister Westerterp bij de installatie
van de commissie-rivierdijken er mede
deling van heeft gedaan dat de in gang
gezette dij kverbeteringen gewoon uitge
voerd moeten worden. Volgens Terlouw
zou men hiermee kunnen wachten tot
de commissie nieuwe richtlijnen zou
hebben opgesteld.
of 10, die vroeger in zijn schrijverswerk
z’n geaardheid meende te moeten ver
hullen en tegenwoordig denkt als een
meer geëmancipeerde generatie homo’s.
Men zag de schrijver in discussie met
zijn twee andere ikken: een ontsext
vrouwspersoon van gladde allure en eén
openhartige jongeman- Er was een gee's-
tige, zeer Britse dialoog. De speeltrant
was kundig, maar nogal gelikt in de
traditionele trant.
Een telefoontje naar Hertz en uw
auto staat startklaar, gekontroleerd en
wel. Dat voorkomt narigheid onderweg.
Wie dus verzekerd wil zijn van
snelle service, betrouwbare en
economische auto's, belt altijd Hertz.
Haarlem 023 - 326622
programma van de groep deed ze iets
met de Amerikaanse vlag. Nu danste ze
„de bevrijding van het Russische volk”:
Gezwoeg met een touw, strijd met ha
mer en sikkel en tenslotte een vreugde
volle rondedans met drie blonde danse
ressen, sprekend Duncans leerlingetjes,
maar dan veel groter en zo lelijk moge
lijk.
De mannen van de Trockadero Gloxi
nia, hard werkend als alle balletdansers,
parodiëren niet alleen het ballet maar
ook de strenge hiërarchie die nog steeds
in die kringen geldt. Blikken van jaloe
zie, afgunst en kleine pesterijtjes onder
ling werden met precisie aangegeven. En
vooral dat maakt hun voorstellingen tot
een groot plezier. Het tweede program
ma, dat gisteren in Mickery in première
ging, is nog tot en met 1 juni te zien.
Bij de introductie van Van der Kamps
boek, bleek Terlouw niet ongevoelig
voor argumenten van dijkverzwaringen.
„We moeten”, zei hij, „niet Gods water
over Gods akker laten lopen. Een wa
tersnood brengt materiële schade en on-
Kiest u maar. De Ford Transit 100
met z’n laadverm. van 1150 kg en
5,4 m' inh. Of de Hanomag F25,
laadverm. 1245 kg, inh. 6,4 m3. Of de
Hanomag F35, laadverm. 1870 kg,
7.8 m’ inh. Of de Fiat 616, laadverm.
1350 kg, inh. 10,2 m3. Of de Mercedes
913, laadverm. 5000 kg, inh. 20,5 m’.
En wist u dat u alleen voor de
Mercedes een "groot” rijbewijs nodig
heeft? De rest mag met een B-E rijbewijs.
Met deze en andere woorden leidde
Terlouw de presentatie in van het nieu
we Boek van de Maand. Het boek Rivie
renland, waarin Jan van der Kamp niet
alleen de schoonheid van ons rivierenge
bied schetst maar waarin hij ook waar
schuwt voor bedreigingen als een onge
nuanceerd dijkverzwaringenbeleid. Het
was niet zo verwonderlijk dat de intro
ductie van het boek door de politicus
schrijver Terlouw werd verzorgd. Het
voorkomen van ongewenste aantasting
van het rivierenland is een politiek item
geworden. Terlouw is een van die politi
ci die zich verweren tegen aantastingen.
DEZE TRAVESTlE-balletgroep is een
onderdeel in het Gay World Theatre
Festival van Mickery, een tv at weidse
benaming voor ’ets dat grootscheepser
was opgezet dan nu door geldgebrek
uitpakt. Behalve de Trockadero
Gloxinia’s was de Gay Sweatshop uit
Londen te zien met twee toneelstukken.
Een Nederlands drietal brengt een caba-
ret-achtig programma. Het centrale the
ma van dit Gay Festival is de homo-
sexuele wereld. Het woord „gay” heeft
in het Angelsaksisch idioom betrekking
op alles wat tot die wereld behort.
Het werk van de Gay Sweatshop was
nogal aan de zoete kant, maar gaf
duidelijk theatrale vorm aan z’n filosofi
sche betoog. Interessant was het stuk
over een homofiel schrijver van een jaar
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG. Jan Terlouw, fractie
leider van D’66, zei het woensdagmiddag
wat badinerend: „Om te verdrinken door
een rivieroverstroming moet je dat echt
per se willen cn dan nog moet je er bij
de huidige situatie een jaar of honderd
voor gaan zitten wachten achter het
zwakste stukje dijk. Want in tegenstel
ling tot hoog water door stormvloeden
in het Deltagebied, zie je een hoge
waterstand van de rivieren lang van
tevoren aankomen”.
Hauser Orkater zorgt zelf voor alle
artistieke inbreng. Theatersketches wor
den zelf bedacht en geschreven, kortom
alle teksten en muziek komen van de
spelers. Hoe zij over hun komend pro
gramma denken, daarover lopen de me
ningen soms nogal uiteen. „Famous Ar
tists” gaat het heten. Wat zeggen zij er
zelf van?
Dick Hauser: „We willen er nog niet
zoveel over kwijt, geen zelf verzonnen
dingen prijsgeven die anderen dan weer
zo kunnen overnemen. Maar het wordt
beslist een heel ander programma als
het vorige. Ik geloof dat er meer een
heid in zit”.
Alex van Warmerdam: „Ons program
ma heeft als uitgangspunt het verder
gaan dan alleen maar persifleren- We
maken nu zelf een show, maar wijzen
daarbij tegelijkertijd op bestaande show
elementen.”
Dick: „Dat gaat niet zo bewust.
Alex: „De gedachte zit er zeker ach
ter, daar kan jij nou aan twijfelen,
maar voor mij zit die gedachte er ach
ter”.
Hauser Orkater viel in het eerste pro
gramma -r- dat vier jaar gelopen heeft
en succesvol uitgroeide vooral op
door bonte verkleedpartijen en glitter.
Elk showelement leek er als monster in
gestoken. Gaat het nieuwe programma
daar niet meer op lijken?
Mare: „De glittertijd en de witte mail
lots zijn voorbij voor ons. Het zal er
allemaal soberder gaan uitzien en dus
gaat de prestatie ook meer tellen. Er
komen heel wat wijzigingen. Ook Neder
landse gezongen en gesproken teksten,
maar zonder dat het cabaret wordt. In
onze kleding zullen we ook veel reëler
zijn. Geen pofmouwtjes meer”.
„Grof maar toch beschaafd”
Telemann doen
zowat alles uit
Manentaaleigen
DEN HAAG Toneelgroep Centrum
speelt vrijdag in het Kleines Haus der
Stadtische Biihnen in het Westduitse
Munster „De babyfoon” van Herman
Lutgerink en Peter Oosthoek als onder
deel van de „ontmoeting met Nederland”
in Munster.
Het Nederlands Centrum van het In
ternationaal Theater Instituut presen
teert de voorstelling. Het begeleidt het
optreden met het systeem voor inductie
ve geluidsoverdracht. De Duitse verta
ling er voor is van Hans Roduin en
Ingeborg Spielman.
Dick: „We kunnen als Hauser Orkater
natuurlijk niet afblijven van anti-effec-
ten. Ik geloof dat het een intelligente
show is. Technisch zal het wel een
ingewikkelde voorstelling worden, maar
we krijgen er twee technici bij. Ons
instrumentarium is ook ontzettend uit
gebreid”.
Vincent van Warmerdam (valt in de
rede): „Er komt geen sex meer in”.
Algemeen gelach.
Alex: „Er zit wel sex in man!”
Vincent: „Dat is geen sex. Dat
porno, ha, ha, ha!”
leven gegrepen. Maar de redactie gaat er
totaal aan voorbij, bezig als men is aan
typische nichtenpraat. Het gesprek ver
loopt vals en overdreven en is soms
vermakelijk. (Vraag naar aanleiding van
pedofielen: „Maar hoe heten nu
vrouwen die van kleine jongetjes hou
den?” Antwoord: „Moeders!”).
Het navrante contrast tussen de op
pervlakkigheid van de sexuele prietpraat
en de ernst van de problemen die uit de
ingezonden brieven spreekt, werkt soms
wel dramatisch. Maar de vorm waarin
dit gesprek is gegoten is verre van
theatraal. Het blijft gekeuvel rond een
tafel, ook al laat de lederboy dan een
paar keer z’n geslacht zien en vrijt hij
met de travestiet.
Het redactiegesprek wordt voorafge
gaan en besloten met een monoloog; een
van een ouderwetse zedepreker en een
van een zogenaamd verdraagzame, mo
derne dokter. De tekst van de monolo
gen is gênant melig en de voordracht
slecht.
Ik heb niet goed begrepen wat het
drietal (Adriaan van Dis, Gerardjan
Rijnders en Lien Heyting) nu precies
voor heeft met dit gelegenheidswerkje.
Ik kon er niet meer in vinden dan een
poging om een oppervlakkig soort ho
mo’s te hekelen, die voortdurend erop
uit zijn werkelijke problemen van zich
zelf of anderen af te houden. Maar is
dat nu een typisch homosexuele zaak?
De voorstelling is tot en met 1 juni te
zien.
AMSTERDAM. (ANP) De Neder
landse Toonkunstenaars Bond (NTB)
heeft de minister van Sociale Zaken
verzocht geen werkvergunning te verle
nen aan de buitenlandse musici van het
Duitse circus Krone. De NTB heeft dit
gedaan omdat circus Krone niet bereid
is gedurende een tournee door Neder
land Nederlandse musici te engageren,
daar deze te duur zijn.
Over de C.R.M.-subsidie wil Alex nog
wel kwijt: „Die is 94.000 gulden. Dat
klinkt als een heel bedrag, maar we
hebben gewoon krap begroot. Als je
nagaat dat er voor de kostuums 1500
gulden is uitgetrokken, nou voor elf
man is dat heel weinig- Er gaan alleen
al 60.000 gulden op aan salarissen en
dan verdienen we nog een stuk beneden
het minimum loon”.
In juli gaan de spelers een maand met
vakantie. Dan volgen eind augustus de
proefvoorstellingen in Shaffy. „Grof
maar toch beschaafd”, zegt Alex op het
repetitiebandje van ..Famous Artists”.
gerief, het. kan leefgemeenschappen uit
elkaar slaan, dijkbewaking en waarschu
wingssystemen kosten mankracht en
geld, maar voor- en nadelen zijn nu wel
vergelijkbaar geworden, het is uiteinde
lijk een afweging van geld tegen geld, of
eigenlijk niet eens. Waar in het Deltage
bied de veiligheid vooral de overweegba-
re factor is, geldt voor het rivierenland
schap dat verlies aan natuur en cultuur'
door dijkverzwaringsprojecten niet in
geld valt uit te drukken”.
„Natuurlijk”, zei hij aan het slot van
zijn betoog, „is niet iedere dijkverzwa
ring tegen te houden. Men bestreedt er
echter wel zorg en financiële middelen
aan om de gevarieerdheid en daarmee
de rijkdom van natuur en cultuur in
stand te houden”.
Dick Hauser vraagt of ik iets wil zien,
een klein stukje nieuw programma.
Even later zit iedereen over dë grote
repetitieruimte verspreid. Geconcen
treerd wordt er geluisterd naar een
bandje waarop een vorige repetitie is
vastgelegd. Daarna volgt volle actie.
Drie, viermaal gaat het opnieuw en dan
loopt de scène er gesmeerd uit. Er wordt
een gedeelte gespeeld van wat in het
nieuwe programma een op zichzelf
staand Showtje vóór de pauze wordt-
AMSTERDAM De dansstijl van
Hans van Manen is definitief arrivé
geworden, nu The Original Trockadero
Gloxinia Ballet Company hem de eer
aandoet een parodie op zij nstijl uit te
voeren. „Good earth” heet het chorea-
grafietje, dat door iemand onder de
schuilnaam H. Ijs is ontworpen voor
vier ballerina’s van deze Amerikaanse
travestie- groep, die in Mickery optreedt.
Op muziek van Telemann doen ze
in kort bestek zowat alles uit het
typische Van Manentaaleigen: van
de gestrekte armen met gebalde vuistjes
tot loopjes op de knieën. Ook de frisse
lachjes, het ongedwongen haar, losjes
wapperend en de korte jurkjes met
renaissaneehesjes zitten erin. Hopelijk
kan ook Van Maanen er om laaien.
Een andere verrassing was een vere
deld klompendansje van twee ballerina’s,
di eover hun halflange romantische tu
len rokken een Volendams schort had
den gebonden en witte hullen droegen
met gele vlechten. „Celebration 700”
heette het nummertje en. bleek volgens
het programma te zijn „geïnspireerd
door Ekatherina Sobechanskaya ter ere
van het volk der Nederlanden”. Heb
dank, madame Sobechanskaya.
Madame (dus hij: Larry Ree) is de
onbetwiste leidster van de groep. Ze
danste een krankjorem breekbare Gisel
le, van welk gelijknamig ballet men het
hele laatste bedrijf op het kerkhof dan
ste in de traditionele stijl- Het is de
episode, waarin de will’s, geesten van
vroeg gestorven meisjes, de geliefden
van Giselle trachten te vernietigen. De
gedetailleerde parodie had hetzelfde eu
vel als het echte ballet: het duurde te
lang. Giselle in het echt is op zich al
lachwekkend voor wie niet de ambitie
koestert een van de hoofdrollen te dan
sen. Pas werkelijk vermakelijk werd
het, toen de groep applaus kwam halen.
Sobechanskaya maakte daar een prach
tig nummer op zich van. Geheel ver
voerd, nog in de tragische trance van
Giselle, dankte zij met starre ogen voor
de donderende bijval. Uiteraard werd
haar een boeket rozen toegeworpen.
De andere ster van het gezelschap,
Olga Plushinskaya, verraste niet alleen
met een zeer gestrenge koningin der
will’s, maar verrukte andermaal met een
parodie op Isadora Duncan. In het eerste
Grote Houtstraat 21
Gem. koud vlees
geb. aard., sla en
ravigotte-sauce
een
om