Jennifer Muller maakt dansgeschiedenis Orfeo ed Euridice in STRANGERS” bij Danstheater geest van Von Gluck ballet van brede adem mooi Martin Postma Met „Ballade voor Grote en Kleine Poppen” in Holland Festival in gebouw Noord-Holland s Larens festival met jazzpodium ipl J w 1 r I Succes van Nederlandse Operastichting Twee premières in De Brakke Grond Holland fesfivcd’ZS Beelden in De Bilt Grafiek-expositie IM/ I' A FC pr 1 r 13 KUNST 197 5 3 JUNI DINSDAG i' 1 11 w J 41 r r 1 I fc® '■„i, W" SCHEVENINGEN De Neder landse Operastichting houdt zich in dit Holland Festival uitvoerig met de wederwaardigheden van Orfeus bezig. Gisteravond zagen wij in het Circustheater de première 1975 van het klassieke drama „Orfeo ed Euridice” van Gluck en over veer tien dagen kunnen wij in Carré zien hoe Offenbach in zijn „Orfeus in de onderwereld” de hele godenwereld Orfeus inbegrepen voor gek laat staan. Zolang de opera bestaat hebben de componisten van Monte verdi tot Strawinsky zich met de figuur van Orfeus bezig gehouden en nog steeds oefent de droeve ge schiedenis van de grootste zanger uit de mythologie een bijzondere aantrekkingskracht op het publiek uit. 1- -J» al l’ F J'. AMSTERDAM (ANP). Vrijdag Dinsdag 3 juni CONRAD VAN DE WEETERING J. H. MOOLENIJZER Nieuwe Scène kweekt solidariteit spelen. JAC HEIJER. HEIN STEEHOUWER 1 IR BS i DE BILT (ANP). Voor de tiende keer wordt de tentoonstelling monumen tale beeldhouwkunst en kleinplastieken in De Bilt gehouden. Ze loopt tot 14 juli. Bij gelegenheid van het tweede lustrum is organisator Chris verheugd over de grenzen gaan kijken en haalde ook werk van vier Belgische kunstenaars naar het park Jagtlust rond het gemeentehuis. Dit jaar is voorts een ANWB-fietsroute door het landschap van de Utrechtse heuvel rug voorzien van dertig monumentale beelden. Amsterdam, tent op Museumplein, 14.30 uur: Werktheater met „Brillen en beugels”, ëen kinderprogramma; 20.30 uur: Werktheater met „Het feest voor Nico”, een satire. decor viel deze keer een beetje te hard uit, maar dat kwam omdat de musici met electronisch versterkte instrumenten werken en het resultaat zelf niet kun nen horen, morgen zal dat ongetwijfeld beter gaan. Scène uit „Strangers”. (Foto Jorge Fatauros) Dit biedt gelegenheid aan jong Neder lands talent op het gebied van jazz of geïmproviseerde muziek zich te laten wordt overgelaten of er al dan geen discussie volgt. Catherine Malfitano, knielend, als Euri dice en Huguette Tourangeau als Orfeo. In totaal worden in het park 50 beel den getoond, langs de fietsroute staan er 30 en nog eens 80 kleinplastieken heb ben een plaatsje op de expositie. DE NIEUWE SCENE is een ongesubsi dieerde groep die moet leven van het geen de voorstellingen opleveren. De dertig leden van het gezelschap verdie nen elk maandelijks 900 schoon, een karig loon. De Nieuwe Scene meent recht te hebben op een subsidie van de Belgische regering. Terecht. Het gezel schap heeft met ruim 300 voorstellingen in een jaar tijd voor ruim 280.000 men sen zijn bestaansrecht aangetoond. Mi nister mevr. Backer van Cultuur heeft onlangs een prijs aan de groep uitge reikt, maar met subsidie is zij niet over de brug gekomen. De groep voldoet niet aan de voorwaarden, die voor andere gezelschappen in België gelden, o.a. acht verschillende voorstellingen. Er wordt binnenkort daarover weer onderhandeld. De begeleiding van het Residentie Or kest was voortreffelijk en ik wil vooral niet nalaten de schitterend geblazen fluitsolo te vermelden. „BALLADE VOOR GROTE en Kleine Poppen” is veel meer gericht op een publiek van arbeiders en werkende jon geren, zoals bij elk politiek vormingsthe ater. Aan de hand van een enorme poppenkast wordt op eenvoudige histo- risch-materialistische wijze de voortdu rende strijd tussen het volk en de bezit ters - de petten en de hoeden - uitge legd. Daarna spitst de voorstelling zich toe op de situatie v n de arbeiders nu, in een consumptiemaatschappij, waarin de arbeider zich laat inpakken met een auto en een ijskast, die hij zelf moet produceren en er vervolgens duur voor moet betalen. Vervolgens heeft de voor stelling het over de tijden dat het beter zal zijn, het communistische ideaal en de solidariteit die daarvoor nodig is. Voor verschillende scènes hebben Da rio Fo en zijn uitvoerder, regisseur Ar turo Corso, met de groep weer zeer boeiende vormen gebonden. De discussie Ook voor „Ballade” heeft hij het materi aal geleverd. De Nieuwe Scene heeft er een eigen bewerking van gemaakt, ver taald naar de arbeiderssituatie in België, die niet zoveel verschilt van die in ons land, of waar dan oo<k in West-Europa. „Mistero buffo” ging duidelijk terug op de middeleeuwse vorm van een sati risch spel aan de hand van het leven van Jezus. Het spel had daarom een herkenbaarheid voor een bredere laag van debevolking dan uitsluitend de arbeidersklasse. De strekking kon dan ook in de schouwburg harder aankomen dan nu met „Ballade” het geval is. vrouw aan een elegante jongeman die haar een bloem komt brengen. De man denkt aan hoeren, die elkaar het licht niet in de ogen gunnen, de vrouw aan een theeparty, die net is als alle andere theeparties, en wat zou het aardig zijn als daar nou eens een chimpansee zou binnenstappen in de plaats van die nette mijnheer? De man denkt aan een speel se jeugdliefde in het bos, de vrouw aan koffieschenken en hoe leuk haar dat vroeger leek om in een charmant cos- tuumpje iemand te verwennen en hoe saai het is gebleken te zijn. Ook binnen het Holland Festival be staat de mogelijkheid tot discussie van de Nieuwe Scene. Aanvankelijk had het Festival gevraagd" van een gesprek na afloop van de voorstellingen af te zien, volgens directeur Hans de Witte in ver band met de werktijden van het schouwburgpersoneel. Maar publieksdis- cussie hoort zo zeer bij hetgeen de Nieuwe Scene beoogt, dat het nu aan de afspraken tussen het gezelschap en de individuele schouwburgdirecteuren draagt is er heel wel in te geloven. Het is precies de droom die iedereen wel heeft van een nieuwe wereld. Maar dan noemt ze die wereld communisme. En dat wekt in een plaats als de schouw burg, waar weinig strijdbaars te vinden is, een zekere huiver. Duidelijk wordt, hoe we aangeleerd hebben bij het woord communisme aan veel minder aangena me zaken te denken. uur: uit „Pleasure 13 juni is in Theater De Brakke Grond in Amsterdam de première van „Zij zei”, een programma ter gelegenheid van het Jaar van de vrouw. Het is een bloemle zing van woorden en muziek, geschreven door mannen en vrouwen over vrouwen, in een vermenging van verschillende stijlen van pop tot klassiek. Medewer kenden zijn Diane Lensink, Cor van den Brink, Tim Coleman en Leo de Ruiter. horen. Een adviescommissie bestaande uit musidi, critici en leken-jazzliefheb bers uit het publiek, zal vier deelne mers aan het podium uitkiezen om op de slotmiddag op te treden. De beste zal mogen optreden in het slotconcert dat op de avond van 5 au gustus wordt gegeven. De Vara-radio maakt opnamen van het evenement. Erg groot is de solidariteit van de Belgische gezelschappen niet, ook al niet omdat de vakbond van de toneelspelers een zeer behoudend standpunt inneemt. Solidariteit krijgt de Nieuwe Scene veel meer uit Nederland. Toen half mei, na een voorstelling in Haarlem, de vracht wagen van de groep met alle costuums en requisieten verongelukte en ver brandde, kwam de financiële en daad werkelijke steun vooral uit Nederland, niet alleen van verwante groepen maar ook van gezelschappen als Centrum en Theater. De Nieuwe Scene is er zeer dankbaar voor. Zonder daar iets denigrerends mee te bedoelen zou je het geheel een „Broad- way-show” kunnen noemen, propvol met een grote variatie aan dansnummers rondom het opstaan van een ongeïnte resseerd echtpaar. Het echtpaar gaat sloom zijn gang en doet wat ze anders ook op een zondagochtend doen, plannen maken, ruzie krijgen om niets, krantje lezen, ontbijten enz. Ze worden verte genwoordigd door Yteke Waterbolk en Marco Kalisch. De dansers vormden de gedachten die ze elkaar niet tonen. De man denkt aan Tarzan en de apen, de jj,? HILVERSUM (ANP) Aan het in ternationale jazzfestival 1975 van 5 tot en met 9 augustus in Singer te Laren, zal weer een jazzpodium zjjn verbon den. Iedere scène is gevat in een andere kleur waardoor het geheel helder en overzichtelijk wordt (een uitstekende aankleding van William Katz). De mu ziek sluit zich perfect aan bij de dans en heeft vaak ook een illustratieve functie. Residentieorkest o.l.v. Nicolaus Har noncourt met o.a. Purcell en Bach. Delft, Aula Hogeschool, 20.15 uur: Nieuwe Scène met „Ballade voor Grote en Kleine Poppen”, naar Dario Fo, regie Arturo Corso. halingen van bepaalde bewegingen dat wij er bijna genoeg van kregen. Prachtig was de voorbereidingde dans voor de entréè van Euridice, die zelf al zingende deelnam aan de gracieuze reidans. Ca therine Malfitano had zich zodanig op deze rol ingeleefd, dat zij de beroemde Huguette Tourangeau (Orfeo) in spel en zangprestatie bijna overtrof. Maar er bleven nog kansen genoeg over om in vervoering te geraken voor de fabelach tige techniek die Tourangeau met haar ongewoon diepe altstem wist te berei ken. Het duet van de beide zangeressen als zij op de terugtocht uit de Hade» zijn werd onvergetelijk mooi gezongen. Barbara Hendricks had precies de stem die men zich bij Amor kan voor stellen, maar in haar optreden hadden wij graag wat meer persoonlijkheid ge zien. Vrijdag 27 juni wordt in hetzelfde theater de première gegeven van „Scherts, satire, songs en ander snoep goed”. Het is een collage van scènes, monologen en songs „die zich ironisch bezighouden met de hebbelijkheden van semi-intellectuelen en al of niet modieu ze Amsterdammers anno nu”. Samen stelling en regie: Dimitri Frenkel Frank. Medespelenden zijn Jenny Arean, Robert Long, Dimitri Frenkel Frank, Jerome Reehuis en een instrumentaal kwartet onder leiding van Henk de Jonge. ■^r-, ..a.aiA.nX, Mi AMSTERDAM. De première van Strangers maandagavond was een zoda nig doorslaand succes, dat wat mij be treft, het hele Holland Festival daarmee dit jaar al geslaagd mag heten. Het hele ballet werd gedragen door zo’n brede adem, dat het helemaal niet hinderde, als er hier en daar nog wat voor verbe tering vatbaar was. Sinds de generale repetitie waar ik al erg van onder de indruk kwam, had de choreografe Jenni fer Muller nog met vaste hand enkele wijzigingen aangebracht die verbeterin gen bleken te zijn. Het ballet duurt bijna twee uur, maar het laat zich lezen als een boek. Er zitten aangrijpende scènes in (zonder handen), een grote dosis poëtische humor, (de witte chim pansee bij de theeparty, de versionsing van de constuums en de schoen en slof bij de koffiemeisjes) maar ook sadisti sche momenten (hoeren). Amsterdam, Stadsschouwburg, 20.15 uur: Nederlands Danstheater, o.a. met Strengers. Amsterdam, Concertgebouw, 20.15 uur: Don McLean, popconcert. Amsterdam. Mickery Rozengracht, 20.15 uur: Manhattan Project met „Our Late Night” van Wallace Shawn, regie Andre Gregory. Scheveningen, Circustheater, 20.15 uur: Liederenrecital Teresa Berganza met werk van Wolf, Guridi, Grana dos, Montsalvage e.a. Scheveningen, Kurzaal, 20.15 uur: Maar het meeste respect heb ik toch voor Jennifer Muller, die deze vrijwel onmogelijke produktie in minder dan twee maanden tot een zich volkomen logisch ontwikkelend, steeds boeiend schouwspel wist te maken met een grote zeggingskracht. Het geheel werd uitge voerd door niet meer dan 20 dansers, die samen 160 kostuums ter beschikking hadden. Iedereen voldeed uitstekend (een niet geringe prestatie) met een prachtige solo vol gespannen ronde gebaren van Conny Lodewijk (bruin), een romanti sche droom van Frans Vervenne (lila), een humoristisch intermezzo van Mari lyn Lewis en Gérard Lemaitre (groen) en een schitterende en aangrijpende pas de deux zonder handen van Roslyn An derson en (als gast yan de Louis Falco company) Juan Antonio (zwart/wit ge streept). Een ballet dat uniek is in de Neder landse dansgeschiedenis, en tevens de laatste produktie betekent van direkteur Caret Bimie, die zich vanaf het volgende seizoen uitsluitend nog met zakelijke zaken zal bemoeien. Deze productie vormt een briljante afsluiting van zijn artistieke bemoeiingen. Strangers is voorlopig in Amsterdam nog te zien op dinsdag 2 en woensdag 3 juni en komt terug op 18, 19, 24 25 en 26 juli. Iets om absoluut niet te missen. tussen de werkmensen in een overvolle tram of bus op weg naar het werk steekt ongelooflijk knap in elkaar. In elk politiek vormingsstuk zit de onver mijdelijke scène over de lopende band. Wat de Nieuwe Scene daarvan maakt slaat gemakkelijk alles wat andere groe pen daarvan tot dusver hebben gemaakt. Hilde Uitterlinden instrueert als een balletmeesteres de groep de uiterst inge wikkeld lopende band-handelingen met de opmerking' dat het allemaal „heel gewoon en gemakkelijk is. Er ontstaat een krankzinnig showballet, dat precies de dubbele bodem heeft cjie satire be hoeft. „Ballade” is in z’n geheel een soort revue, met veel liederen op oude Itali aanse volksmuziek, poppenkast en enke le sketches. Per onderdeel wordt goed tot heel goed werk geleverd, maar als geheel komt „Ballade” nog niet helemaal uit de verf. Dat ligt ook aan de opzet. De voorstelling bestaat uit scènes die ook los van elkaar te gebruiken zijn. De Nieuwe Scene is daarmee in staat in uiteenlopende acties met compacte, aan pasbare scènes in te springen. Die acties zullen beslist niet in de schouwburgen liggen maar op kritische demonstraties en manifestaties. Bij die gelegenheid zal „Ballade” an ders overkomen dan gisteren bij de pre mière in de Rotterdamse schouwburg. Op een gegeven moment vertelt Hilde Uitterlinden haar droom van een wereld, waarin geen wantrouwen meer is en iedereen naar iedereen luisteren kan. Ze is een groot actrice. Zoals zij dat voor- Burt Alcantara schreef die muziek in dezelfde twee maanden dat Jennifer het ballet maakte. Die muziek werd gespeeld door een ad hoe ensemble, dat zich zowel op klassiek gebied als in Jazz thuisvoelt, het geheel onder de bewonderenswaardige leiding van Jan Stulen. Het hele geluids- HAARLEM. In Gebouw Noord- Holland van de Provinciale Planologi sche Dienst exposeert Martin Postma aquarellen en grafiek. Postma is docent aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam, na opleidingen aan de Vrije Academie en de Rijksaca demie in Amsterdam. Hij woont in Gaasterland. Hij is vooral portretschil der, maar op deze expositie zjn geen portretten noch andere olieverven te zien. Het beeld dat men van hem nu kan vormen is dus onvolledig. Het wonen in Gaasterland heeft hem kennelijk gebracht tot „natuurbeschou- welijk” werk, een realisme in waterverf en rietpentekeningen waarin de grote bewegingen van wind, wolken en water hem meer beroeren dan het zorgvuldig detailleren van de natuurindruk. Hoewel de formaten van zijn aquarellen niet groot zijn, zoekt hij naar groot gehouden vlakken in lichte kleuren, die eerder de geest van een landschap ademen dan er een beeld van verschaffen. Er zijn ook wat Amsterdamse stadsge zichten. Daarin zijn gevels, en elementen daarvan, aanleiding tot een veel verdere abstrahering in vlakken. Omdat er hier en daar een menselijke figuur in voor komt blijft zo’n blad een stadsgezicht, maar het ontleent zijn waarde aan kleur en compositie, middelen om alleen de picturale kant van het onderwerp tot uitdrukking te brengen met verwaarlo zing van bijna alle details. De tekeningen zijn goed „geschreven” in een karakteristieke lijnvoering en blijven veel dichter bij de natuurimpres sie. De expositie duurt tot en met 12 juni a.s. ROTTERDAM. Het Holland Festi val introduceerde twee jaar geleden een nieuw Belgisch gezelschap in ons land: de Internationale Nieuwe Scene met „Mistero buffo”. Het artistieke succes was groot en sindsdien heeft de Nieuwe Scene vaste voet gekregen in de Neder landse schouwburgen en (wat voor de groep belangrijker is) een hechte band opgebouwd met de culturele voorhoede in de hernieuwde klassestrijd Wat de theatrale kundigheid betreft ligt de Nieuwe Scene met Proloog en Sater voorop in het politieke vormingstheater. In 1762 werd „Orfeo ed Euridice” van Gluck voor het eerst opgevoerd en sindsdien behoort deze opera tot het „ijzeren repertoire” niet zozeer omdat het verhaal op zichzelf zo boeiend is, maar wel omdat Gluck erin geslaagd is enkele onvergetelijke melodieën te com poneren, die voorgoed in het muzikale geheugen van de mensheid gegrift staan. Gluck geloofde de grootste moeite te moeten doen tot het bereiken van een edele eenvoud. Zijntekstschrijver Ra- niero de Calzabigi bracht een scenario tot stand, dat precies beantwoordde aan zijn bedoelingen. De kille zedespreuken en de gezwollen taal, die in die dagen gebruikelijk was, werden vervangen door de taal van het hart. De eenvoud, waarachtigheid en natuurlijkheid moes ten volgens Gluck de fundamenten vor men van de schoonheid van alle kunst werken. Dat hij zijn scheppingen onder tekende met vermelding van zijn titel: Christoph Willibald Ritter von Gluck, was wel enigszins in tegenspraak met zijn opvattingen, maar dat was voor hem een bijkomstigheid. Er is in de loop der tijden heel wat gedokterd aan de partituur door Gluck zelf en door vele regisseurs en dirigenten. Voor de opvoering van gister avond is men ook danig met het rode potlood in de weer geweest. Dirigent Hans Vonk (ongetwijfeld in overleg met regisseur Rhoda Levine) liet zelfs de ouverture achterwege en viel met de deur in huis, maar dat bleek aan het slot een winstpunt te zijn, want het drama eindigde met dezelfde klaagzang van het koor waarmee het begonnen was. Deze bewust gekozen kringloop der gebeurtenissen liet niet na een diepe indruk op het publiek te maken. Er waren meer uitstekende regie- vondsten en de gehele uitvoering was er kennelijk op gericht om de principes van Gluck zo streng mogelijk na te leven. De Künstlergruppe Eurythmeum Stuttgart onder leiding van de choreo grafe Else Klink verzorgde de gedanste intermezzi met grote overgave. Nu en dan echter gebeurde dit met zoveel her- Woensdag 4 juni Amsterdam, Stadsschouwburg, 20.15 uur: Nederlands Danstheater met „Strangers”, ballet van Jennifer Mul ler. Amsterdam, Mickery Rozengracht, 20.15 uur: Manhattan Project met „Alice in wonderland” naar L. Carrol, regie André Gregory. Amsterdam, Tropeninstituut, 20.15 uur: Kama Dev Ensemble uit India met tempel- en maskerdansen. Den Haag, Diligentia, 20.15 Royal Shakespeare Company Stratford-upon-Avon met and Repentance”, een collagepro- gramma op teksten van Shakespeare tot en met de Rolling Stones, regie Terry Hands. Scheveningen, Circustheater, 20.15 uur: Nieuwe Scène met „De Ballade van Grote en Kleine Poppen”, naar Dario Fo, regie Arturo Corso. Rotterdam, Schouwburg, 20.15 uur: Ned. Opera Stichting met „Orfeo ed Euridice” van Gluck, o.l.v. Hans Vonk, regie Rhoda Levine. Amsterdam, tent op Museumplein, 20.30 uur: Werktheater met „Het feest voor Nico”. Het was jammer dat de eerste koorbe- geleiding niet vrij was van onzuiverhe den, maar er werd daarna zoveel goeds gepresteerd, dat ik vaak met bewonde ring en ontroering heb geluisterd, dit zelfde geldt ook voor het Nederlands Kamerkoor o.l.v. Hans van den Hom- bergh. De belangstelling van de zijde van het publiek was overweldigend er was geen stoel in het Circustheater onbezet. Op dringend verzoek van alle medewer kenden werd tijdens de voorstelling niet geapplaudisseerd, maar het publiek heeft zijn schade tot slot dubbel en dwars ingehaald aan de toejuichingen scheen geen einde te komen. Voorstellingen in Amsterdam: 6, 8 en 10 juni 1975. De Nieuwe Scene is nu terug in het Holland Festival met een groot aantal voorstellingen van z’n nieuwe produktie, „Ballade van Grote en Kleine Poppen”. De groep hoopt, dat vooral het vaste publiek van jongeren en strijdbare ar beiders, dat men in de afgelopen twee jaar in ons land heeft verworven, zal komen kijken. De voorstelling is er op gericht solidariteit te kweken onder de werkers. Aan het kunstzinnig genot van de doorsneeschouwburgbezoeker heeft men minder boodschap. De Nieuwe Scene verpakt zijn marxis tisch getuigenis en betoog in theatervor men, waarvan de groep aanneemt dat ze behoren tot de echte volkscultuur van Europa. Deze theatervormen stammen uit Italië. Ze zijn tot leven gebracht door Dario Fo, die zich weer baseert op de muziek en het straattheater van het kritische volk van de middeleeuwen in Noord-Italië en Zuid-Frankrijk. „Mistero buffo” was een stuk van Fo. HET IS DAAROM goed dat de Nieu we Scene aangeboden heeft ook voor Rotterdamse havenarbeiders te spelen. Dat gebeurt op zaterdag 14 juni in een schoolgebouw aan de Nieuwstraat 15. Verschillende linkse organisaties zetten daar een „Rotterdams Volksfeest” op. Dokwerkers uit Antwerpen komen een film tonen van hun recente havensta king en er zijn meer films en theater van andere activerende groepen. Op de bedrijven wordt publiek voor dit feest geworven. Een van de bedoelingen is ervaringen uit te wisselen tussen arbei ders onderling en actie-voerders. !X1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 13