Bekende operette in modern jasje Offenbachs onderwereld in het vuurrood gekleed Weinig gehoord werk van Milhaud in Amsterdam Muzikale loutering Fournet goed thuis in Franse muziek 1698.- I Alphenaar Rolland Fesfivcir25 *1 Handels Jephta door Harnoncourt :N: STEREO- AANBIEDING Van der Pol BV Overveen Bloemendaalseweg 275 Telefoon 023 - 25 94 91 I NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT 19 VRIJDAG 6 1975 JUNI KUNST r Franz Allers 1 AMSTERDAM Jean Fournet bewees gisteravond alle eer aan de toonkunst van zijn vaderland, door middel van een imponerend concert in het Amsterdamse Concertge bouw. Op dezelfde manier waarop zijn voorganger Paul van Kempen bij ditzelfde Radio Philharmonisch Orkest indertijd met al zijn veel zijdigheid tóch het sterkst was in vertolkingen van Duitse romantiek; zo liet Fournet er gisteravond weer geen twijfel over bestaan dat hij juist in Franse muziek weet uit te blinken. AMSTERDAM. De onder wereld in Carré is rood gekleurd. De tapijten, de gordijnen en de wandbekleding zijn vuurrood. Dat steekt mooi af tegen de zwarte trap, die zich soms opent als een gapende muil die toegang verleent tot de diepste holen van de hel. AIRCONDITIONING EN VENTILATIE CENTRAAL STOFZUIGERSYSTEMEN Van der Pol BV - Overveen Bloemendaalseweg 275 Jasperina Uk A t J. H. MOOLENIJZER 1 3 1 JOHAN VAN KEMPEN Telefoon 023 - 25 94 91 JAAP STORK (ADVERTENTIE) Concertgebouw Haarlem 20.15 uur WINTERSERIES 1975- 1976 gastorkest Het Brabants O-kest SERIE A N.H. SERIE B Zaterdag 7 juni SERIE C Vrijdag 6 juni uur: u U' ?47. De klap op de vuurpijl in Orpheus is toch altijd de cancan geweest - Is de belangstelling van het publiek niet achteruitgegaan? Uitgebreide prospektus met gegevens over programma's en solisten verkrijgbaar bij het Concert gebouw en de administratie van het N.P.O., telefoon 31 92 48 6 dinsdagavondconcerten op 30 sept., 4 nov., 2 dec., 6 jan., 3 febr., 2 maart solisten: Lola Bobesco, Valery Gradow - viool Stephen Bischop, Janine Dacosta, Eduardo del Pueyo - piano Frans Brüggen - blokfluit abonnement 6 concerten 45,losse kaarten f 9, abonnement 6 concerten f 35,losse kaarten f 7, combinatie-abonnement serie A B 70, u 3 00 u Pieter van den Berg herstelt zich en begint weer ijverig met zijn han den te wapperen- Hij loopt met klei ne dribbelpasjes om de verleidelijke Euridice heen. Amsterdam, Stadsschouwburg, 20.15 uur: „De Ballade voor Grote en Klei ne Poppen” door de Nieuwe Scene uit Antwerpen, regie Arturo Corso. Amsterdam, Mickery Rozengracht, 20.30 en 22.30 uur: Manhattan Project meet „Our late night” door Wallace Shawn, regie Andre Gregory. In Duitsland en Engeland niet en in Holland zeker niet. Het stikt toch in Holland van de operette-verenigin- gen? De hoofdstad-operette reist het hele land door en trekt overal volle zalen - dat is toch het beste bewijs? ziek bestaat niet. Er is alleen maar goede of slechte muziek en Offen bach schreef voor de eeuwigheid. Herr Allers schudt het hoofd en zegt: „Gelooft u mij op de cancan raakt het publiek nooit uitgekeken. Zeker niet zoals de cancan hier in Carré gebracht wordt. Juist de jonge mensen zijn dol op alles wat ouder wets is. De jonge meisjes zien er toch gelooft u niet dat het publiek daarop uitgekeken is? Hebt U niet het gevoel dat de strip-tease de cancan verdron gen heeft? De uitvoering van gisteravond stond in het tekei. van authenticiteit in uitvoe- ringspraktijd en speeltechniek en werd geleid door de Weense barokspecialist bij uitstek: Nicolaus Harnoncourt. Medewerkenden waren de sopraan Be nita Valente als Iphis, de alt Norma Procter als Storgè (Jephta’s vrouw), de Repetitie in Carré waar het decor reeds is aangebracht. (Foto Frits Droog) uit als grootmoeders en de jongens dragen weer baarden en knevels. De hele atmosfeer Offenbach is voor hen eten en drinken. U zult het zien en beleven”. counter-tenor René Jacobs als Hamor (Iphis’ geliefde), de tenor Alexander Oli ver als Jephta en de bas Michael Rippen als Zebul (Jephta’s broer). Als koren zongen mee het Stockholms Radio Ka merkoor (dirigent Eric Ericson) en leden van het Haags Jeugdkoor (dirigent Mari us Borstlap), terwijl de instrumentale begeleiding in handen was van het Resi- dentie-orkest. ■M losse kaarten f 6, f 65,— f 55,— 95,— I u. 00 u I I Vrijdagavond 13 juni beginnen de voorstellingenn in Carré. Niemand heeft angst voor deze onheilsdatum, want Offfenbach is nog nooit „durch- gefallen”. teurs-)fluitjes en sissers uit het koor gehoord. Allerhande effecten worden trouwens in dit werk door deze compo nist voor het eerst in de geschiedenis toegepast, om zo de tekst in een origi neel en suggestief kader te plaatsen. De bijzondere klank van koor en or kest riepen al in de eerste maten een dramatische spanning op, die behouden bleef door bijna alle episodes heen. Met efficiënt gebaar loodste Fournet zijn en- ble veilig langs alle gevaarlijke klip pen. De vokale solisten hadden ongelijke, maar geen van alle echt gunstige kansen om hun zangkunst te tonen. Michele Command, als Choëphore, zong met hel dere sopraanstem haar partij, terwijl de mezzo Lyne Dourian met reusachtig vol geluid aan Electra gestalte gaf. Knappe techniek, maar vrij weinig nuances in de dramatische expressie kon in hun zang worden beluisterd, hetgeen echter niet geldt voor Bernard Kruysen, die was aangetrokken om de rol van Orestes te vertolken. Diens voordracht viel boven dien op door een uitmuntende dictie, maar of zijn stem voor dit werk zo geschikt is, staat te betwijfelen. Hier en daar ligt de partij voor hem aan de lage kant en zou een wat volu- gastdirigenten: Willem Frederik Bon, Hans van den Hombrrgh, Hirayuki Iwaki, Hein Jordans, Jerzy Katlewicz, Elyakum Shapirra abonnement 6 ‘concerten f 30, combinatie-abonnement serie A C combinatie-abonnement serie B C passe-partout serie A B C Componistenserie - 6 vrijdagavondconcerten op 24 okt., 21 nov.. 19 dec., 30 jan., 20 febr., 19 maart Werken van Hendrik Andriessen, Lex van Delden, Béla Bartók, Carl Orff, Henk Badings, Anton Webern solisten: Dick de Reus, Bouw Lemkes en Jeanne Vos - viool Bernard Drukker - elektronisch orgel Theo Bruins, Gerard van Blerk - piano Bernard Kruysen, Ruud van der Meer - zang Vera Badings - harp Scheveningen, Circustheater, uur: Nederlands Danstheater Harnoncourt’s visie op Handel’s prach tige toonzetting van het bijbels gegeven, trof door een ongelofelijke puurheid, er werd via zijn dynamische directie een klankrecultaat verkregen, dat volkomen was ontdaan van afleidende traditionele maniërismen en zodoende de muzikale dramatiek oprecht, onvertekend weergaf. De strakke, doch uiterst stuwende tempi, de transparante koor- en orkestklank, de zuivere, eerlijke bewogenheid in de ver tolkingen der vocale solisten, het waren alle fascinerende elementen in een in terpretatie, die door de talloze belang stellender zeer zeker als een muzikale loutering zal zijn ervaren. slagwerk en accordeon. Hij heeft er dag en nacht aan gewerkt (met verlof als fagottist van het Concertge bouworkest) en in nog geen zes we ken heeft hij de partituur met alle moderne middelen in een nieuw kleed gestoken. lanceerde uitvoering met een esprit, die het filmische element waaraan Ravel in deze partituur wel eens wat offert, ei genlijk nauwelijks kans kreeg om tot uitdrukking te komen. Nergens is deze dirigent uit op ongemotiveerd effect, waartoe een dergelijke briljante orke stratie kan verleiden. Fournet liet zeer terecht al zijn medewerkenden nadrukkelijk delen in de toejuichingen die hem na afloop van beide werken ten deel vielen. Als een rots in de branding staate temidden van het tumult van deze eerste orkest-repetitie kapelmeester Franz Allers de alles-kunner. Nee, zegt Allers op de vraag of het nodig is om Offenbach aan nieuwe ideeën te helpen, Offenbach heeft het niet nodig, maar „das Buch” (de dialoog) moet steeds weer veranderd worden. Vergeet niet dat operette altijd aktu- eel moet zijn - de laatste berichten moeten erin verwerkt zijn. Dat is altijd zo geweest en dat geeft de mensen het gevoel dat zij bij het gebeuren betrokken worden. Franz Allers is chef-dirigent van het Staatstheater am Gartnerplatz in München. Deze zomer gaat hij naar New York en dirigeert acht voorstel lingen in de Metropolitan Opera Daarna maakt hij een tournee en leidt concerten met verschillende Ameri kaanse orkesten. Operette is toch uw specialiteit - hebt u niet het gevoel, dat een ope rette in wezen een ouderwetse aange legenheid is? Nee, zegt Allers weer, operette is niet mijn specialiteit - het is een van mijn activiteiten en ouderwetse mu- AMSTERDAM. In het kader van het Holland Festival 1975 had gister avond in de Rooms-Katholieke kerk „de Duif” een uitvoering plaats van het oratorium „Jephta” uit 1751 van Georg Friedrich Handel. Amsterdam, RAI-gebouw zuidhal, 20.15 uur: Concertgebouworkest o.l.v. Kirill Kondrasjin en de mezzosopraan Teresa Berganza; op het programma: werk van Mendelssohn, Mahler en Tsjaikofski. Het oratorium behandelt de geschiede nis van krijgsoverste Jephta, die als aanvoerder der Israëlieten zijn vader land Gilead bevrijdt van de Ammonie ten, doch in ruil voor de door God geschonken overwinning zijn dochter Iphis moet offeren. Tenslotte krijgt het verhaal een niet-oorspronkelijke kathar- sis, doordat de offering wordt verhin derd door tussenkomst van een Engel, die aankondigt dat Iphis God voortaan zal dienen als priesteres. mineuzer geluid gewenst zijn geweest. Juist ook omdat de overvloedige orkest klank op verscheidene plaatsen de solo partijen dreigt wég te drukken. Ook uit het koor klonk nog een kleine, maar uitstekend gezongen altsolo en het dient gezegd te worden dat alle solisten met de weergave van hun moeilijke partijen een buitengewone prestatie leverden. Anne Fournet, dochter van de diri gent, kon als reciterende Choëphore be slist niet die uitdrukkingskracht met haar stem bereiken als bijvoorbeeld een Elisabeth Lugt. En hoewel alles correct in orde zal zijn geweest, werd daardoor niet de verlangde sfeer opgeroepen. Maar tenslotte is Anne Fournet een actrice en geen zangeres en dat laat zien blijkbaar merken. Zoals ook in Les Coëphores, nam Jean Fournet bij de als tweede werk uitge voerde Daphnis-suites, zijn tempi tame lijk snel. Nog sterker dan bij Milhaud, werd in Ravel’s Choreografische Symfo nie de klank toegespitst in delicaat- expressieve nuancering en frasering van het transparante notenbeeld. Ravels ge raffineerde Daphnis-partituur drukt eer der stemming en esthetiek uit dan diepe innerlijke beleving, maar heeft niette min een onderstroming van steeds op doemende en dan weer vervloe ende spanningen, die tegen het einde tot een ongehoorde felheid oplaaien. Mooi wist Fournet met het Groot Omroepkoor (dat hier louter vokalen zingt) een werkelijk crescendo op te bouwen, waarbij het hoogtepunt geen log fortissimo werd. Daarentegen bleef ook in het orkest de klankfinesse steeds bewaard en hielden ook de snelle passa ges hun heldere articulatie. Jean Fournet zorgde voor een uitgeba- Twee uiterst complexe partituren werden door hem en het RFO, samen met het Groot Omroepkoor en vocale solisten in klank gerealiseerd. Allereerst een weinig gehoord dramatisch werk: Les Choëphores van Milhaud, en na de pauze de beide orkestsuites uit Ravel’s Daphnis et Chloë. Les Choëphores zijn zeven fragmenten uit het tweede deel van l’Orestie; toneel muziek die Milhaud rond 1920 compo neerde op tekst van Paul Claudel en waarin hij behalve koor en orkest, ook zangsolisten en een vrouwelijke recitant voorschrijft. Misschien doordat het uitgevoerde deel een middenmoot is uit een groter geheel, doet de vorm ervan wat vreemd aan. Milhaud’s genialiteit als vernieuwer van de muzikale taal spreekt er overigens des te duidelijker uit. In de eerste plaats wel door een voor die tijd revolutionaire orkestratie en koorbehandeling. Soms fungeert het slagwerk op bizarre wijze als begeleiding en worden ook (conduc- Rotterdam, Doelen, 20.15 uur: Roy al Shakespeare Company met Pleasu re and Repentance op teksten van Shakespeare tot en met Rolling Sto nes. Broek in Waterland, N.H. Kerk, 20.00 uur: Nederlands Kamerorkest o.l.v. David Zinman met werk van J. Chr. en J. S. Bach en Mozart. Amsterdam, tent op Museumplein, 20.30 uur: Werkteater met feest voor Nico, een satire. Op een enorme stapel roodzijden kussens ligt Catharina Gayer zich te vervelen. Zij heeft het niet slecht als Euridice, die in de onderwereld ligt te wachten tot haar echtvriend Or pheus haar zal verlossen. Over belang stelling van andere mannen heeft zij niet te klagen - zij zijn niet bij haar weg te slaan. Eerst heeft zij John Styx (Jan Handerson) - de knecht van Pluto op bezoek gehad. Hij was lastig maar ongevaarlijk, want hij was te dronken om op zijn benen te staan. Haar tweede bezoeker is nie mand minder dan Jupiter himself. Om in haar boudoir binnen te drin gen heeft hij zich laten veranderen in een vlieg. Hij belooft Euridice dat hij haar gaat bevrijjden, maar hij maakt er geen haast mee - eerst wil hij zich overtuigen van haar erotische kwaliteiten. Op het moment dat hij tracht haar te overweldigen roept de regisseur Götz Friedrich: „Halt, Herr Van den Berg, vergessen Sie nicht dasz Sie eine Fliege sind” LKRUISWEG 47-49 HAARLEM TEL 023 320244 Abonnementsverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijne- straat 13, van 10 - 15 uur; telefonisch 32 09 94 van 12 - 15 uur: serie ABC vanaf 10 juni serie AB vanaf 11 juni serie AC vanaf 12 juni serie BC vanaf 13 juni serie A vanaf 14 juni serie B vanaf 17 juni serie C vanaf 19 juni Populaire Landenserie - 6 vrijdagavondconcerten op 17 okt14 nov., 12 dec., 16 jan., 13 febr., 12 maart solisten: Catherine Collard, Tamas Vasary, Barbara Nissmann - piano Marco Bakker - zang I Christiaan Bor, Gijsbert Beths - viool I Anner Bijlsma - violoncello Kenwood tuner/versterker 2x14 Watt FM-stereo-Mg 4 ingangen Kenwood platenspeler snaaraandrijving hydraulische pl. lift magn. dyn. element KLH-luidsprekers 40-20.000 Hz tweeweg systeem bescheiden formaat Setprijs f 2096,— Alphenaarprijs We zijn in de tweede akte van „Orpheus in de onderwereld;’, straks is de finale aan de beurt met de onverwoestbare cancan. In de loges zitten de danseressen te wachten tot zij eindelijk hun kans krijgen, Jaspe rina de Jong loopt met haar mooie kousebenen en haar onafscheidelijke paraplu over de hemeltrappen heen en weer en verkondigt de openbare mening. Zij laat zich door niets en niemand van de wijs brengen - zij kent haar vak en brengt haar liedjes met een routine die verbluffend is. Het is de eerste repetitie met or kest en alles gaat moeizaam. Het koor tuurt naar de dirigent die ver weg in de zaal staat en probeert gelijk te blijven met het orkest. Eigenlijk zijn er twee orkesten - één voor de Godenwereld en één voor de onderwereld. Zo heeft de regisseur het gewild. Götz Friedrich heeft zich in zijn hoofd gezet om de operette van Jacques Offenbach zo te verpak ken dat niemand het gevoel zal krij gen dat hij naar een schouwspel zit te kijken, dat al bijna 120 jaar oud is. Götz Friedrich heeft Kees Olthuis opgedragen het hele werk opnieuw te instrumenteren en die heeft er geen gras over laten groeien. Hij heeft het hele modere instrumentarium toege past waar het nodig was - jazz combo, electronisch orgel, alle soorten t 20.15 Nederlands Danstheater met „Strangers”, een ballet van Jennifer Muller. Amsterdam, stadsschouwburg, 20.15 uur: Ned. Operastichting met Orfeo ed Euridice van Gluck, o.l.v. Hans Vonk. Amsterdam, Mickery Rozengracht, 20.30 uur: Manhattan Project met Seagull van A. Tsjechov, regie André Gregory. Amsterdam, Nieuwe de la Marthe- ater, 22.30 uur: Fin Bericht für eine Akademie van 1. Kafka door Hessi- sches Staatstheater Wiesbaden. Amsterdam, De Duif, 20.15 Zweeds Radio Kamerkoor met werk van o.a. Monteverdi, Messiaen, Pen derecki en Berger. Scheveningen, Circustheater, 20.15 uur: Nederlands Danstheater met „Strangers” van Jennifer Muller. Scheveningen, Kurzaal, 20.15 uur: Residentieorkest en Zweeds Radio Kamerkoor o.l.v. N. Harnoncourt met „Jephta” van Handel. Rotterdam, Piccolotheater, 20.15 uur: Hessisches Staatstheater uit Wiesbaden met „Ein Bericht für eine Akademie” van F. Kafka. Amsterdam, Nieuwe Kerk, 13.00 uur: Nederlands Kamerorkest o.l.v. David Zinman met werk van J. Chr. en J. S. Bach en Mozart. E 1.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 19