Poëzie Hardop zegt Lucebert Nieuwe Komedie met 8 activerend toneelwerk 8 5 Perfect uitgevoerde hofmuziek 1/ Zangeressen zonder naam in oorlog gastarbeider mevrouw Guillermo werd... DEZE WEEK IN ïilÖSilë I CRM-film over I Textielkunst in Lausanne i ffolkmd Fesfival’75 1 „Dat was toen met I m’n eerste baan.” Briesje... Zonnetje... 8 En eenKingetje... II 3 VIJF NIEUWE PRODUKTIES ST. JOHN’S COLLEGE CHOIR UIT C ABRIDGE MIA VLINDERS CONTRA MARY SERVAES 3 En ü,hoe komt u aan uw Amro Privérekening? „Bertus of Achmed” JUNI 1975 WOENSDAG 1 8 KUNST (Van onze correspondent) 1' A Natuurzuivere pepermunt (Het leven is zo kwaad nog niet.) WAANRODE De Vlaamse en de Nederlandse „Zangeres zonder naam” liggen danig met elkaar overhoop. De Nederlandse zangeres, Mary Servaes-Bey, kan dezer da gen een oorlogsverklaring van de Vlaamse zangeres, Mia Vlinders, tot voor kort „Dolle Mia”, tegemoet - u 11 y z MÉ P. ZWAANSWIJK. (ADVERTENTIE) Woensdag 18 juni. 21 )619 MARY SERVAES MIA VLINDERS „Toen ik voor het eerst ging werken, dacht ik dat ik m’n salaris schoon in m’n handje zou krijgen. Maar dat doen ze tegenwoordig anders. Je moet een rekening hebben waar ze het geld op storten. Nou, toen dacht ik meteen aan de Amro Bank. Dat leek me gewoon de modernste. En de aardigste. Dat vind ik trouwens nog. zien. Mia is namelijk hard van plan om haar Nederlandse rivale een pro ces aan te doen wegens belediging. Zij overweegt een zelfde stap tegen de dochter van Johnny Hoes. De gambisten werkten nog mede aan de uitvoering van het laatste nummer van het programma: een compositie van Gibbons „A cry of London” geheten, s DEN HAAG. „De buitenlandse werknemers vormen een niet onaanzien lijke groepering in onze samenleving. Beperken we ons tot de landen rond de Middellandse Zee, dan loopt hun aantal in de 150.000. Sommigen van ons verge ten wel eens dat deze mensen, juist door het vervullen van werkzaamheden die door een deel van de Nederlandse bevol king niet meer worden gewenst, eerder de werkgelegenheid van de Nederlandse arbeidsbevolking mogelijk maken dan bedreigen”. waarbij de roep van ventende kooplie den in allerlei gespecialiseerde branches door het koor en solisten daarvan gezon gen werden op een overwogen, gestyleer- de wijze. Wanneer deze interpretatie maatgevend -is geweest voor de handeds- mentaiiteit van de negotie-bedrijvende Londenaars, moeten die kooplui wel ui terst beschaafde, onberispelijk optreden de lieden geweest zijn! (ADVERTENTIE) staande ordening, ethiek en de moraal. Het is bestemd voor afdelingsgroepen van bijvoorbeeld NVSH en COC, vor mingscursussen, werkgroepen, vrouwen en mannen-praatgroepen. In januari worden drie nieuwe pro- ten jurk, heb me niet misdragen en heb evenmin gevraagd om een liedje te mo gen zingen. Johnny Hoes kwam met uitgestoken armen op me toe en riep tot het publiek: daar heb je jullie bekende zangeres Mia. Hij nodigde mij nadruk kelijk uit om op te treden. Mevrouw Servaes heeft dit optreden niet gezien. Zij verbleef achter de schermen. Wel heeft zij het enorme applaus gehoord en dat heeft bij haar kwaad bloed gezet”. In een bepaald opzicht vindt Mia Vlinders de uitlatingen van de Neder landse zangeres-zonder-naam en van mejuffrouw Hoes wel erg gunstig. „Bei den laten zich mooi in de kaart kijken. Haar uitlatingen zijn ingegeven door ja loezie. Juist omdat ik succes heb en ik, qua stem en qua liedjes, minstens de gelijke ben van de Nederlandse zange res-zonder-naam, trachten ze mij met roddel en onwaarheden in de grond te boren, maar dit lukt niet. Mijn steeds groter wordende kring van fans heeft de strategie van mijn Nederlandse rivale door!” dukties uitgebracht. In „Animal Farm” naar George Orwell’s roman wordt een poging gedaan de tegenstelling socialis- me-staatsmacht en de economische ver houdingen te projecteren op de actuele Nederlandse situatie. Op basis van een leerstuk van Bertolt Brecht wordt een programma gemaakt, dat aansluit bij actuele maatschappelijke conflictsitua ties, en om er mee te werken in discus- - sie met het publiek. Tenslotte wordt in samenwerking met werkende jongeren een programma gemaakt dat gericht is op het ontwikkelen van inzicht in de verschillen tussen diverse posities, be- JL langen en klassen in onze, samenleving. vJ Ml Zoals gezegd overweegt Mia Vlinders een proces wegens belediging tegen het duo Hoes—Servaes en voor het overige werkt zij hard aan haar carrière. Haar huldiging in Rillaar is gevolgd door diverse contracten, onder meer ook in Nederland. Tijdens een groot tweedaags BelgischNederlands festijn in het Zuidlimburgse Wahlwiller begint Mia Vlinders aan haar eerste tournee door Nederland. Dan gaat zij tot het offensief over. Zij zegt er zeker van te zijn dat zij in Nederland evenveel succes zal boeken als in Vlaanderen. Dat is een mening, die zij baseert op de vele aanvragen uit ons land, die haar hebben bereikt na de Van Speyk-show, alsook op het feit, dat Nederlandse fans hebben laten weten met een grote dele gatie present te zijn, wanneer de Vlaam se zangeres-zonder-naam een nieuwe, fraaie zaak opent in de Brabantse ge meente Waanrode, gelegen aan de weg Diest-Tienen. Dit gebeurt vrijdag 20 ju ni, in aanwezigheid van tal van Vlaamse TV- en radio-vedetten. In stilte heeft men geluisterd naar de prachtige uitdrukkingsrijke stem van een jongenssopraan, die met zorgzame virginaal-begeleiding van Ton Koopman een gevoelig, zelfs wat versomberd lied zong. Het virginaai, dat Koopman be speelde, klonk bijzonder mooi met dra gende tonen. De clavecinist gaf op het zelfde instrument nog een voortreffelij ke uitvoering van een variatieachtig werk: „Lord Willobies Welcome Home” van William Byrd. Van het „Broken Consort” hebben de vijf blokfluitbespelers eerst afzonderlijk een vertolking gegeven van een Pavane en een Gaillarde van Peter Philips. Deze fluitisten, onder wie ook een contrabas- blokfluitbespeler, formeerden bij deze uitvoering een intiem klinkend, fraai „orgel”. Men hoorde het alternerend of gecombineerd met de vijf gambas van het consort opnieuw bij de voordracht van een suite van Anthony Holborne. De grote eigen bekoring van de gambaklank hierbij was al eerder op de avond merk baar geworden bij de vertolking van een compositie voor vijf gambas van Willi am Byrd. Lucebert heeft ooit gezegd, dat het criterium voor zijn poëzie het ritme van zijn ademhaling is. Veel van zijn gedich ten zijn, vond hij, meer spreekgedichten dan leesgedichten. En dat was aan dit programma van „Poëzie Hardop” goed te merken. Anders dan bij het Neruda- programma van maandag, kwam er nu veel van Luceberts bedoelingen over. Het sarcasme, de ironie van Lucebert ligt de groep beter dan de lyriek van Neruda. Dat leidde tot enkele sublieme momenten, zoals „De soldatenmoeder”, een smartlap op muziek van Bruno Ma- derna, die door Ineke Holzhaus uitste kend werd vertolkt. Ook het „Lied van Airwick” behoorde tot de uitschieters. En dat is eigenlijk opmerkelijk. Zodra er muziek aan te pas komt, presteert de groep meer dan wan neer het alleen maar op het zeggen van de gedichten aankomt. Het programma als geheel, samengesteld en geregisseerd door Huub Oosterhuis, blijft te vlak 'om de hele avond de aandacht vast te houden. Poëzie zeggen blijft moeilijk, het luisteren ernaar misschien nog wel moeilijker. Poëzie Hardop geeft vanavond in de Brakke Grond te Amsterdam het pro gramma over Leo Vroman; morgen over Neruda en op vrijdagavond over Luce bert. De avonden beginnen om 21.00 uur. Aanleiding hiertoe vormt een onlangs in de Nieuwe Revu verschenen artikel, waarin mejuffrouw Jacquie Hóes en Mary Servaes-Bey zich denigrerend uit laten over de succesvolle zangeres-zon der-naam van Vlaanderen, aan wie kort geleden de eerste gouden plaat is uitge reikt tijdens een enorm druk bezochte huldigingsavond in Rillaar en van wie de Belgische maatschappij „Monopole” weldra enkele nieuwe platen op de markt brengt. Jacquie Hoes noemt Mia Vlinders, ali as „Dolle Mia” maar een „ordinaire vrouw, een vreselijk mens, die niet kan zingen en slechts goed is voor het bren gen van dijenkletsers”. Commentaar van Mia Vlinders en haar echtgenoot en manager Albert Jorissen: „Merkwaardig, wanneer ik niet kan zingen, waarom was Johnny Hoes dan zo tuk op een contract met mij en zelfs met mijn oudste dochtertje Anita? Hij zag in mij een geduchte concurrentie voor „zijn” zangeres-zonder-naam. Daarom moest ik bij hem onder contract blijven, maar hij keek wel uit om platen van mij uit te brengen”. Over dijenkletsers gesproken: „Juist omdat ik een gevaar vorm voor de zangeres-zonder-naam. keek Hoes er wel voor uit om mij levensliedjes te laten zingen. Reden, waarom hij mij voorstelde om het in het sexgenre te zoeken”. Volgens de zangeres-zonder-naam zou Mia Vlinders op een seance in Maasme- chelen gevraagd hebben om ook wat te mogen zingen en zou de Vlaamse zange res op een ongepaste wijze met haar busten hebben gezwaaid. „Allemaal leu gens”, aldus Mia Vlinders en haar man Albert. „Ik droeg een tot de hals geslo- Hoe prinses Marijke Wiltu abonnee worden?Bel dan overdag020 - 5411345. DEN HAAG. (ANP) Toneelgroep Nieuwe Komedie brengt het komende seizoen vijf nieuwe produkties uit, en houdt er drie van het lopende seizoen op het repertoire. Nog dit jaar worden pre mières verwacht van een produktie op basis van het thema uit „De knecht van twee meesters” van Goldoni, toegepast op de huidige samenleving, en een pro gramma rond de seksuele moraal en de daarmee samenhangende relatie-proble- men. ito- Dit zei minister Van Doorn (CRM) dinsdag bij de première van de film „Bertus of Achmed: hoe Nederlanders een buitenlandse werknemer zien reage ren”. De film, die in opdracht van het ministerie van CRM is vervaardigd, is geregisseerd door Nol Bollongino. Zater dag komen wij in Erbij hier uitvoerig op terug in een interview met de hoofdrol speler van deze film. De „knecht van twee meesters” werd gekozen omdat de situaties in dat stuk aanleiding geven op zoek te gaan naar hedendaagse parallellen, zowel wat be treft de inhoud als de verhevigde vorm, waarvan de comedia dell’arte zich be dient. Het programma over seksualiteit is samengesteld door Ben Bos en wordt gecoördineerd en geregisseerd door Eric Oosthoek. Het levert kritiek op de be- c - DONDERDAG 19 JUNI Amsterdam, stadsschouwburg, 20.15 uur: Manhattan Project met „End game” van Beckett, regie Andre Gregory. Amsterdam, Carré, 20.15 uur: Ned. Opera Stichting met „Orpheus in de onderwereld” van Offenbach, dirigent Franz Allers, regisseur Götz Frie drich. Amsterdam, Brakke Grond, 21.00 uur: Poëzie Hardop met programma over Pablo Neruda. Scheveningen, Circustheater, 20.15 uur: Elly Ameling met liederen van Schubert, begeleid door Irwin Gage. Scheveningen, Kurzaal, 20.15 uur: Philip Glass met zijn ensemble, mo derne, „minimale” muziek. Rotterdam, Schouwburg, 19.30 uur: Scapino Ballet. Rotterdam, Doelen, 20.15 uur: St. Johns College Choir en Broken Con sort met muziek aan het hof van koningin Elizabeth I. AMSTERDAM. —Het Saint John’s College Choir uit Cambridge en een ensemble van Nederlandse instrumenta listen, dat zich naar Engels voorbeeld „The broken Consort” noemt hebben dinsdagavond in het Concertgebouw te Amsterdam een concert gegeven, waar aan ook de Nederlandse clavecinist Ton Koopman zijn medewerking verleende- Op dit concert werd van vrij talrijke toehoorders de aandacht gevraagd voor muziek aan het hof van Elisabeth I. Deze vorstin hield van muziek. Zij moe digde de componisten, die tijdens haar regerings-periode leefden, aan tot het schrijven van composities, kerkelijke of wereldlijke, en was er sprake van een grote opbloei van de Engelse muziek. Het Saint John’s Choir begon het concert met een uitvoering van efen mis van Christopher Tye, de zo genoemde „Western Wijnde Mass”, vanwege de melodie van het lied „The Western Wind”, die door Tije in de mis verwerkt werd, hetgeen door zijn tijdgenoten John Shepherd en John Taverner evenzo bij mis-composities werd gedaan. Het Saint John’s College Choir bestaat reeds vanaf de vorming van het College in Cambridge in 1511. Dit gebeurde on geveer in de tijd, dat Christopher Tije geboren werd. Nu zongen de jonge krachten van het koor: jongenssopranen, zestien in getal met studenten van het college, die de alt-, tenor- en baspartijen zij ntoevertrouwd. Tij es prachtige mis, met een door sublieme schoonheid uit muntende klank en een geacheveerdheid, die de muzikale essentie van melodieën, verrassende harmonieën en declamatie- ritmiek tot een verrukkende realiteit deed worden en waarbij elke toon in samenhang met het woord een treffende functionaliteit verkreeg. Het deed goed om het principe van de perfectie met zo grote natuurlijkheid toegepast te horen en waar te nemen hoe de dirigent George Guest volgens dit beginsel zijn koor tot grootse prestaties heeft kunnen brengen. Want ook de uitvoering van het motet „Care for thy soul” was indrukwekkend schoon en on vergefelijk werden ook de vertolkingen van de madrigalen „The silver swan” van Orlando Gibbons en „My bonnie lass she smileth”, elk met een eigen expressie en vaak ook met een dyna miek van subtiele genuanceerdheid. DEN HAAG. De groep „Poëzie Hardop” besloot dinsdagavond haar reeks voorstellingen in het Haagse HOT- theater met een pipgramma gewijd aan de dichter Lucebert. Zo’n 70 toeschou- keken naar een programma van wisse lende kwaliteit. Sommige gedichten kwamen, ondersteund door de piano van Antoine Oomen goed over, andere door een gebrek aan concentratie bij Ineke Holzhaus, Marnix Kappers en Henk Be- tenburgh nauwelijks. Amsterdam, Stadsschouwburg. 20.15 uur: Het Nationale Ballet met „Zeven honderd jaar Amsterdam”, choreogra fieën van Rudi van Dantzig, Hans van Manen en Toer van Schayk. Amsterdam, Concertgebouw, uur: Billy Cobham, rockjazz. Amsterdam, Theater Carré, 20.15 uur: The Philip Glass ensemble met moderne elektronische muziek. Amsterdam, Brakke Grond, 21 uur: Werkgroep Poëzie Hardop met Vro- man-programma. Den Haag, Diligentia, 20.15 uun Et Alors van cabaretier Bernard Haller. Scheveningen, Circustheater. 19.30 jur: familievoorstelling, onder anderen Navrro, Hampton en Van Manen. Scheveningen, Kurzaal, 20.15 uur: St. John’s College Choir en Broken Consort onder lèiding van Ton Koop man en George Guest met „Muziek aan het hof van Elizabeth”. Rotterdam, De Lantaren, 20.30 uur: Manhattan Project met De Meeuw van Tsjechov, regie André Gregory. (ADVERTENTIE) De belangrijkste manifestatie in Europa op het gebied van de textiel-kunst is de biennale in het Zwitserse Lausanne, die dezer dagen is geopend. Het is de zevende Biennale Interna tionale de la Tapisserie, waaraan ook altijd Nederlandse kun stenaars deelnemen. Uit 20 landen is door 65 kunstenaars in- gezonden. De bovenste foto toont „The Tent of the People" van K. M. Gunvaldsen. Daaronder De Nederlandse Ellie Vossen bij haar textiel- en plasticobject. Op de staande foto „The Root” van de Japanse Yagi Mariyo. fel: - 1 i’

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 11