11.10 IN
ZOMERSE SFEREN
Oud-deelnemers vertege nwoordigen academisch werkcentrum
UIT
FILMS
4
r
1
r
p
Volksdansen
zoinerp^zenl
Victoria Band
KAMPERMAN
BONTSPECIALISTEN
V
Jan Schouten
„Perzik” uit ether
DONDERDAG
1 9
JUNI
197 5
KUNST
13
THE HARD WAY
PROLONGATIES
NACHTFILMS
De anderen
GROTE VEILING TE HAARLEM
II WW
r
i
3»*
HAARLEM Rond het bestaan van Ateliers ’63, het Haarlemse werk
centrum voor jonge beeldende kunstenaars is de laatste tijd nogal discussie
geweest. Het ging (en gaat) om de overheidsbijdragen, die de voortzetting
mogelijk moeten maken. Dat Ateliers ’63 nu ééns publiekelijk wil tonen
wat er wordt gedaan door huidige deelnemers en hoe oud-deelnemers zich
hebben ontwikkeld is een logische zaak. Onbekend maakt immers onbe
mind. En dat het Frans Halsmuseum daarbij behulpzaam is, lijkt al even
zeer logisch. In dit licht moeten we de tentoonstelling zien van dertien
oud-deelnemers, door Ateliers ’63 en het museum samen georganiseerd in
de Vleeshal op de Grote Markt. Uit de honderden deelnemers vanaf 1963,
telkens weer begeleid door andere docenten om als werkcentrum fris en
bij de tijd te blijven, zijn er dertien gekozen. Dat is natuurlijk een wille
keurige zaak, maar het kan moeilijk anders. De nadruk valt nogal sterk op
de zo geheten fundamentele schilders en tekenaars, aanhangers van een
der nieuwe richtingen. Daarom over hen hieronder het eerst iéts. Het is
onmogelijk binnen één verslag recht aan dertien kunstenaars te doen er
varen.
TUSSEN EEN REIS naar
Mannheim (eind mei) en een
optreden in het Franse
Angers (juli) in vindt het
Haarlems Jeugd Orkest nog
tijd om een zomerconcert
voor eigen publiek te geven.
Dat gaat zaterdagavond
(20.15 uur) gebeuren in het
Concertgebouw in Haarlem,
waar het gezelschap weer
onder de vertrouwde leiding
van André Kaart speelt.
KSB ZWA^BURG
Wilgehlaan 68, Teleïbon 02907-3541
VOOR DE JEUGD
FRANKENSTEIN
Five-trompettist
I
f
In het Openluchttheater Bloemendaal danst zondagavond dit Slowaakse gezelschap.
Ateliers ’63 in de Vleeshal
„Vlaggestok”
toch
HEIN STEEHOUWER.
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
ah*'
(ADVERTENTIE)
De fundamentalisten willen de schil
derkunst een nieuwe basis geven, zo los
mogelijk van de traditie. Ze werken met
zo min mogelijk middelen en jagen geen
bedoelingen na buiten de schilderkunsti
ge beleving. Het gaat hen dus niet om
het naar voren brengen van een artistie
ke esthetica, vooropgezette stijlmiddelen
als compositie of illusoir perspectief,
evenmin om geestelijke belevingen als
een gevoel voor poëzie, romantiek, maat
schappelijk engagement of welk „ideaal”-
dan ook.
antieke hanglampen 6- en 12-delige cassettes platenspelers
oude lampen commodes w.o. worteln. en eiken porseleinkastjes
stereo apparatuur cassette recorders Bretonse klokken draag
bare radio’s wandornamenten dekenkisten lade- en hoekkasten
bijzet- en telefoontafeltjes gouden sieraden w.o. dames- en heren
horloges Perzische kleden en lopers
en wat verder ter tafel zal worden gebracht.
Alle artikelen worden verkocht onder volle garantie.
Gelegenheid tot bezichtigen der goederen vanaf 13.00 uur.
Voor handelaren en particulieren bestaat de gelegenheid tot het inbren
gen van goederen tot 12.30 uur.
op: zaterdagmiddag 21 juni a.s. aanvang 14.00 uur zal in: H.K.B. gebouw,
Temueliersstraat 35
erkend veilinghoudersbedrijf Amstelveen, fa. M. Pijpers te Amstelveen
t.o.v. gerechtsdeurwaarder A. E. de Best te Hoofddorp een partij goede
ren publiek a contant bij opbod verkopen, waaronder nieuwe:
De Victoria Band anno 1924 uit Breda komt vrijdagavond naar de
Haarlemse Jazz Club.
invloeden ondergaan omdat een aantal
buitenlanders al jaren op deze manier
bezig is. Er zij al heel wat exposities
geweest. De exposanten in de Vleeshal
pretenderen dan ook niet dat ze bijzon
der oorspronkelijk zijn. Ze zoeken ech
ter ieder op hun eigen manier.
Bij sommigen is het werk een duide
lijke voortzetting van het vroegere Zero-
principe, de nulkunst, later de minimal-
art en de conseptuele kunst. Zo men wil,
kan men de lijn naar nog veel vroeger
doortrekken.
een landschap van Joan
Gijsbers.
broken
schuine
middelen boeit zijn werk. Het komt me
even natuurlijk voor als soms een voor
„kaal” aangeziene schutting, een indruk
vooral opgedaan bij zijn grote drieluik.
gemaakt tijdens een optreden
van de inmiddels gestorven Ben
Webster dat deze op 9 mei 1972
voor Cat Jazz gaf. Het werd
een uitstekend concert van Ben
met Tete Montoliu aan de pia
no, Rob Langereis op bas en
Tony Inzalaco op slagwerk.
De Van der Kraans stijven me in de
gedachte, dat meer publieke betrokken
heid wordt bereikt met een stijl, die zijn
inhoud zoekt buiten het louter funda
mentele schilderkunstige middenonder-
zoek. Ik beleefde veel plezier aan hun
assemblages, misschien nog het best te
vergelijken met „Ons Erelid” van twee
bekende Haarlemse kunstenaars, al moet
ROXY TOONT in de woensdag, zater
dag en zondagmatinees „Sjors en Sjim-
mie en de rebellen”. Cinema Palace op
dezelfde dagen laat „Zorro en de drie
musketiers” zien.
„Eettafel" van Helena en Axel van der
Kraan.
ik Helena en Axel van der Kraan nage
ven dat ze met minder middelen op een
algemeen menselijke manier misschien
meer hebben bereikt. Hun werk is na
tuurlijk ook niet op een bepaald geval
toegespitst.
MET DRIE VOORSTELLIN
GEN van de zanger Robert
Long wordt deze week in d.e
Stadsschouwburg in Haarlem
het seizoen afgesloten. Long
treedt er vanavond, vrijdag en
zaterdag op in een programma
Daaronder valt wel Dineke Blom uit
Haarlem, met bijna onzichtbare potlood-
arceringen op vierkante witte bladen
Een weg naar minder behalve het totaal
witte vlak zie ik voor haar niet.
Mari Boeyen uit Haatiem levert een
geestig commentaar op het fundamente
le werken. Hij fotografeert zeer mini
maal beschilderd linnen binnen het ka
der van trompe L’oeil-effecten, de van
ouds bekende „ogenbedriegertjes. Een
zwarte afgeknotte driehoek binnen een
wit vlak vindt via het zwarte touwtje
waaraan het „schijnschilderij” is opge
hangen zijn toppunt buiten dat vlak. En
zo zijn er meer parodieën op het werk
van zijn collega’s
bewust maken tijdens het telefoneren.
Mijn gedachtesprong is overigens be
paald strijdig met de abstracte bedoelin
gen van de tekenaar.
Toon Verhoef uit Edam spreekt zich
veel duidelijker uit in elliptische vlak
ken blauwe verf tegen een witte achter
grond. Een doek met een afwijkend
ongelijkzijdig formaat levert bovendien
een bijdrage aan de indruk dat het
zoeken naar compositaire verhoudingen
een van zijn expressiemiddelen is, waar
mee hij het fundamenteel minimale be
gint te overschrijden.
ZONDAGMIDDAG wordt om
16 uur een tentoonstelling ge
opend van schilderijen, zeef
drukken, litho’s en offsetprints,
gemaakt door Fred van der
Wall in het Noordelijke Koets
huis van het landgoed Beecke-
stijn in Velsen. De expositie, die
behalve op maandag dagelijks
is geopend van 14-17 uur, duurt
tot en met 20 juli.
5»
Lid Stichting Bontwaarborg
uw waarborg voor ons vakmanschap.
Wagenweg 11 Haarlem Tel. 31 20 86
100 meter van Houtplein, parkeren
k voor de deur! A
De jonge Haarlemse kunstenares Joan
Gijsbers is duidelijk neo-figuratief bezig
met heel eenvoudig gehouden landschap
pen. Soms is ze erg „droog” in een groot
doek, soms is het iets naar het magisch-
realistische getrokken, bijvoorbeeld in
een extra-wit element (en daardoor zo
nadrukkelijk aanwezig) als haar eenvou
dige bank in een „leeg” landschap.
Tot besluit Helena en Axel van der
Kraan met Assemblages uit allerlei ma
teriaal als beschilderd en uitgezaagd
hout, functioneel toegepast jute en nog
functioneler bewengende onderdelen van
fietsen en een naaimachine, waarmee ze
„totalen” opbouwen die een bespotting
van het menselijk bestaan suggereren. Er
staat een uiterst simpel aangegeven ju
ten zak-van-een-vent, die machinaal
broodjes zit te eten. Een andere assem
blage is een automatisch stempelende
hoofdloze beambte, die de stupiditeit van
een eenvoudig werkje belichaamt en
tenslotte een herkauwende ontbijt-fami-
lie, ook al volledig beweegbaar. Het zijn
sterk sprekende satires.
Nu iets over de fundamentalisten af
zonderlijk. Jaap Berghuis is een van de
meest bekende als deelnemer aan veel
buitenlandse exposities. Zijn grote linnen
of katoenen vlakken bedekt hij met
acrylverf in verschillende kleuren, later
af gedekt met zoveel mogelijk wit. De
Wil Blommerde uit Leiden heeft een
serie min of meer in een rond vlak
geplaatste houtskoolkrabbels tegen een
telkens wit vierkant geëxposeerd. Deze
sporen van zijn fundamentele inzicht
zijn het best te vergelijken met de
onbestemde krabbels die sommigen half-
Nu de volkomen anders werkende oud-
atelieërs. eVrbluffend inventief be
werkt Hans van Hoek, geëmigreerd naar
Canada, een eenheid tussen totaal ver
schillende elementen, zowel naar inhoud
als vorm, de wisselwerking tussen doek
en relief lij sten meegerekend. Hij werkt
met decoratief vereenvoudigde zo goed
als abstracte blad- en boommotieven, in
contrastrijke kleuren verwerkt en neemt1
dan de lijsten op in totale conceptie.
Voor al zijn „Plant” is een indrukwek
kend goed verwerkt motief.
VAN SEIZOENSMOEHEID is
er in deze tijd van het jaar bij
de Haarlemse Jazz Club nog
geen sprake. Het lijkt er ver
dacht veel op dat de met op
heffing bedreigde jazzclub nog
eens duidelijk haar belang voor
het Haarlemse jazzleven wil
onderstrepen. Dat gebeurt za
terdagavond (22 uur) in de
Harry Peters uit Haarlem zoekt op
een heel andere manier naar evenwicht
tussen realiteit en abstractie. Zijn doe
ken bevatten’ uitstekende in krachtige en
kleurige lijnen geschilderde vrouwenfi
guren, geplaatst binnen of naast non-
figuratieve vlakken. Peters bereikt er
Het programma laat veelzij
dige kanten van het orkest
zien. Begonnen wordt met Mu
sic for the Royal Fireworks
van Handel. Van Johan Wage-
naay wordt vervolgens de ou
verture Cyrano de Bergerac
uitgevoerd. Voorts op dit con
cert de Tweede Symfonie van
Borodin en de Chansons Villa-
geoises van Poulenc, die een
beeld geven van het leven in
een Frans dorpje.
Solist in dit werk is de bari
ton Frits van Erven Dorens. De
toegangsprijs bedraagt 5. Le
den Jeugd en Muziek, houders
van het cultureel jongeren pas
poort en bejaarden 2,50.
HET ZOMERFESTIVAL Ka
mermuziek 1975 wordit van
avond in het Concertgebouw in
Haarlem afgesloten met een
optreden van het Amsterdams
Fluit Trio. Gespeeld worden
werken van Weber, Othel, Gau-
bert en Hummel.
stelling uit een serie van vier te
geven door folkloristische dans
groepen uit het buitenland. Het
ensemble van deze eerste avond
komt uit Slowakije, een gebied
dat sinds kort enige industrie
kent, maar waar landbouw en
veeteelt nog steeds de belang
rijkste middelen van het be
staan zijn. Volksdansen, liede
ren en klederdrachten passen
nog in het dagelijkse leven en
de muziek klinkt er in mineur.
De Slowaakse ritmen zijn een
voudig en meestal in twee-
kwart maat.
HAARLEM (ANP). De Reclame
raad heeft bepaald dat het STER-film
pje „Perzik” uiterlijk op 1 augustus moet
worden beëindigd. Deze reclamebood
schap is volgens de Reclameraad mislei
dend omdat gesuggereerd wordt dat het
hierin aangeprezen tonicum zwarte
puntjes in de huid doet verdwijnen,
terwijl het deze werking niet heeft. De
Reclameraad heeft hiermee een klacht
gegrond verklaard van een aantal men
sen die zonder succes het geadverteerde
produkt hadden gebruikt.
REMBRANDT TOONT een geweldda
dige misdaadfilm, Three the hard way,
met een bezetting van negers, geregis
seerd door Gordon Parks jr, Jim Brown,
Fred Williamson en Jim Kelly knallen
er behoorlijk op los. Voor de liefhebbers
die daar wel pap van lusten.
CINEMA PALACE komt weer voor de
dag met „Een vuistvol karate” waarin
het idool Bruce Lee speelt nog voor hij
een idool was. Roxy toont een oorlogs
film van Otto Preminger, „Rosebud”.
Zanderzaal, Groot Heiligland 47
in Haarlem, middels een optre
den van Nederlands oudste ou-
destijl-orkest, de Victoria Band
anno 1924.
Het repertoire vertoont over
eenkomst met dat van The Li
mehouse Jazzband: bigband
muziek uit de late jaren ’20.
Muziek zoals die is gespeeld
door orkesten van Jean Gold-
kette, Pal Whiteman, Fletcher
Hendersohn en Bennie Moten.
De arrangementen zijn van
Bert Brouwers (klarinet en alt
saxofoon) en komettist-leider
Ad Houtepen.
Joep Peeters, op de HJC al
leen bekend als trombonist
(hij is lid van de Original Hee
bie Jeebie Jassband) hanteert in
de Victoria Band de sousafoon.
IN FRANS HALS gaat vrijdag- en za
terdagnacht „Chen slaat er op los”, een
Chinese vechtfilm. Lido toont in de
nachtvoorstelling „Frank en Eva” een
sexy huwelijksdrama van Pim de la
Parra met Willeke van Ammelrooy en
Hugo Metsers in de titelrollen. Luxor
toont „Wraaktocht tegen Charriba” een
vechtlustig beeld uit de Amerikaanse
burgeroorlog met Charles Heston en
Richard Marris. Cinema Palace heeft
„De 14-karate-vrouwen” op het nacht-
programma. Roxy komt met een nacht
film voor de cinefielen: „L’armée des
ombres” een Franse film over het ver
zet in de oorlog met o.a. Simone Signo
ret, Lino Ventura en Paul Meurisse;
regie Jean Pierre Melville.
FRANS HALS toont „Frankenstein”
van het avantgarde-film duo Andy War
hol en Paul Morissey. Een decadente
film, waarin Warhol het operatietaboe
aanvalt door in extreme vorm het
opensnijden van lichamen, het verwijde
ren van inwendige organen, amputaties
en aannaaien van nieuwe ledematen te
laten zien. Dat alles omdat Frankenstein
(een rol van de fascinerende Duitse
acteur Udo Kier) een fysiek en geeste
lijk perfect mensenpaar wil samenstel
len uit organen en lichaamsdelen van
perfecte mensen. Daar tussen door lopen
een paar kinderen van Frankenstein uit
een huwelijk met zijn zuster die soort
gelijke spelletjes met hun poppen spelen.
Het wordt een bizarre Grand Guignol
maar aan eerder films van Warhol en
Morissey (Flesh, Trash, Heat) denk je
geen ogenblik tijdens het kijken naar al
dat bloedige.
IN DE SERIE orgelbespelin
gen in de r.-k. basiliek aan de
Leidsevaart in Haarlem is za
terdagmiddag (15 uur) de beurt
aan Jan Schouten, die jaren
lang de vaste organist in deze
kerk is geweest. 'Schouten zal
werken spelen van Mendels
sohn, Franck en Nieland. Na
afloop van dit gratis concert
kan de speeltafel worden be
zichtigd.
Dat alles lijkt te leiden tot een vol
strekt emotieloze kunst, balancerend op
de rand van het niets. Maar ook hier:
zoveel hoofden, zoveel zinnen. Er zijn
toch vrij grote onderlinge verschillen. Ze
hebben ieder hun persoonlijk tempera
ment en hun eigen kijk op het begrip
fundamentalisme. Bovendien hebben ze
CARL SCHULTZE, bekend
vibrafonist in het televisie-or-
kest van Rogier van Otterloo, is
vrijdagavond te gast bij het
trio van pianist Martin Haak
tijdens een optreden in café At
the Jazzcorner, Spaarne 104 in
Haarlem.
Donderdag- en zaterdagavond
vrolijke wijsjes van de Rob
Pointl-Bert Nieborg Combina
tion. Op de tweede avond met
een solistische bijdrage van
Hans Keunë. Pianist Rob van
Kreeveld speelt elke dinsdag
avond in de Jazzcorner, volgen
de week begeleid door bassist
Frank Noya en slagwerker
Johnny Engels. Als gast Dia
mond Five-trompettist Cees
Smal.
Als je verschillen tussen stijlen wilt
constateren, dan staat David Groot uit
Purmerend in zijn fundamentalisme ei
genlijk vrij dicht bij uitingen van vroe
gere informelen. Zijn werk toont vrij
nadrukkelijk aanwezige „tekens” en
vlakverdelingen, veel meer dan in het
bijna-niets van anderen.
Jan Andriesse, thans in Canada, ge
bruikt wel kleur, zij het weinig. De
grote vlakken zijn hier en daar onder
door enkele parallel lopende
strepen. Ondanks deze geringe
waaraan ook Coby Schreijer
meewerkt.
i VRIJDAGAVOND in de HJC
'gelegenheid voor de laatste ses
sions van dit seizoen. Tevens
wordt de nieuwe Cat Jazz-elpee
uitgereikt, „Ben Webster live at
the Haarlemse Jazz Club”- De
plaat bevat opnamen die zijn
kwaststrepen verraden ongewild
een zeker temperament.
Een ander bekende is Rob van Ko-
ningsbruggen, eveneens uit Amsterdam,
die in zijn suggesties iets verder gaat.
Hij brengt witte en zwarte verf op
doeken aan, die hij vervolgens langs
elkaar schuurt, soms in een draaiende
beweging waardoor structuren op de
doeken ontstaan. Hoewel misschien niet
zo bedoeld leveren de draaiende bewegi-
gen suggestieve esthetische effecten op.
Een andere schilder zou er misschien
titels bijzetten die op zijn „kosmische”
gerichtheid wijzen. De methode is door
Van Koningsbruggen overigens „geleend”
van Richard MM Jackson.
sitie is werk te zien van onder
meer Kees Verwey, Wim Steyn,
Henri Boot, en Harry Balm.
Heerkens Thijssen op het Hout
plein 13 in Haarlem, is dage
lijks geopend van 10-17 uur
met uitzondering van zondag.
een „verzoening” van stijl-tegenstellin-
gen mee.
LIDO GAAT de zevende week in met
„The towering inferno” en Luxor pro
longeert „Moord in de Oriëntexpress”.
Twee lange succesfilms, die elk gemaakt
zijn volgens oude maar uiteenlopende
recepten. „Towering inferno” moet het
hebben van een spannend verhaal: red
dingspogingen in een reddeloos branden
de wolkenkrabber. Regisseur Irvin Allen
houdt de spanning erin door een uit
muntende montage, die tot wurgende
hoogtepunten leidt. Het spel van de
sterren is te verwaarlozen. In „Oriëntex
press” gaat het echter juist om dat spel.
Sidney Lumet geeft elk van zijn keur
van sterren de kans om in minstens één
scene uit te pakken in voortreffelijk
acteren. De intrige volgens Agatha
Christie verbleekt.
STUDIO PROLONGEERT „Kind van
de zon”, een film over een psychiatrisch
probleem van een jong meisje, gefilmd
door René de Nie met Josée Ruiter in de
hoofdrol.
IN OPENLUCHTTHEATER
Bloemendaal begint zondag
avond om 20 uur de eerste voor-
KUNSTZALEN Heerkens
Thijssen biedt tot en met 2
augustus een zomertentoonstel-
ling van de Haarlemse School
gedurende de jaren 1900-1960.
Op deze zeer uitgebreide expo-
Lx