Afschaffing
Elly Ameling ontroerend
Filmkeuring
puur in Schubert-recital
volwassenen
BOEKHANDEL H. DE VRIES
Amsterdams fluittrio
bereikt nog
geen eenheid
Indiase muziek
Tropenmuseum
Dichters over Amsterdam
fife
in Amsterdam
I
NOG ENKELE
TOONZAALKEUKENS
MET HOGE KORTINGEN
I
I
JfolkindFestival’75
Doen:
I J i
Tweede-Kamerdebat
ONDER IDEALE BEGELEIDING 1RWIN GAGE
I
Zomerse Kamermuziek Haarlem
Bundel van Stadsdrukkerij en NCRV
Stipendia voor
componisten
KLM-filmpje over
Amsterdam bekroond
■u
F
debokhedoorns
in het Wethouder van Gelukpark
ZEEWEG 53 - OVERVEEN
LvE&L Equity Law
\E JLevensverzekeringen
helder als glas
IJ I
15
KUNST
VRIJDAG
2 0
JUNI
1975
Wees verstandig
I
Meubelmakerij
De Eik
Geweld en misdaad
om
DEVIES EN ZOON B.V.
Forty Carats
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
Nachtfilms
Spelletjes
O»
UW I
AMSTERDAM Is het toéval,
dat het Holland Festival in het jaar
1975, het jaar van de vrouw, voor
de liedkunst in zijn programma’s
geen enkele zanger maar wel drie
beroemde zangeressen heeft aange
trokken?
Na de Spaanse Teresa Berganza
en de Russische Galina Vishnevs
kaya was het woensdagavond onze
eigen Nederlandse zangeres Elly
Ameling, die in het Circustheater
in Scheveningen een Schubert-reci
tal gaf. Geheel ten onrechte kreeg
de Russische zangeres niet de be
langstelling die zij krachtens haar
programma en stemcapaciteiten
(een karakteristieke Slavische stem,
groot en van uitzonderlijke schoon
heid) verdiende, maar voor Elly
Ameling was het publiek toch weer
bijzonder goed opgekomen.
Rose panter terug
Prolongaties
f £ezin-
-
(ADVERTENTIE)
(Van onze parlementaire redactie)
1
Gebruikte schoolboeken worden door ons NIET meer verhandeld.
N.B.
Elly Ameling en Irwin Gage
I
TOON VRANKEN
(Van onze correspondent)
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
impressionistisch
VRIJDAG 20 JUNI
IOHAN VAN KEMPEN
Zaterdag 21 juni
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
RESTAURANT
AD INTERIM
r
i
Als je met je overgangsrapport en je boekenlijst in handen de school de
rug toedraait, wees dan verstandig en breng of post onder antwoord
nummer 277 (in open envelop zonder postzegel) je schoolbestelling
voor de nieuwe cursus zo snel mogelijk, liefst voor 10 juli a.s. naar
Wij hebben veel, heel veel schoolboeken in voorraad, maar wie laat be
stelt, zal bemerken, dat ook uitgeverspersoneel met vakantie gaat.
Daarom: doe het snel, dan ben je verzekerd van een zo compleet mo
gelijk boekenpakket.
STUDIEBOEKCENTRUM VAN KENNEMERLAND
Gedempte Oude Gracht 27 Haarlem
Wij leveren exclusieve massief eiken
tafels. In alle maten en modellen.
Eventueel eigen ontwerp wordt ook
vervaardigd.
Verkoopkantoor: Texelhof 329,
Haarlem, tel. 023 - 339335.
TURFMARKT 6-8 HAARLEM TELEFOON 023 - 31 36 45
Niet alleen de dichters blijken in de
nieuwe bundel nauw betrokken bij het
maatschappelijk gebeuren in Amsterdam,
ook tekenaar Mart Kempers heeft een
kritische pen. De samensteller en de uit
gever overwegen serieus om bij voldoen
de belangstelling alle gedichten die ooit
over Amsterdam zijn geschreven te bun
delen in een standaardwerk.
Het boekje „Als die stad eens omme
viel” is te bestellen bij de NCRV of bij
de stadsdrukkerij en het is te koop op
Mokum-700, de manifestatie die van 23
tot 31 juni in de RAI wordt gehouden.
„VEERTIG KARAAT” is een goed
geschreven society-blijspel van Baril-
let en Gredy, twee Franse comedie-
schrijvers van klasse. Milton Katselas
is het toevertrouwd daar een redelij
ke film van te maken, al wordt het
soort toch wel onuitstaanbaar ouder-
SCHIPHOL (ANP). De KLM is in
de Verenigde Staten bekroond met de
Clio-prijs voor haar reclamefilmpje over
Amsterdam 700. In de wereld der recla
me wordt deze prijs beschouwd als de
Oscar voor commerciële films.
S»
I
sjiek bordeel. Daar treffen we ook
weer Sylvia Kristel aan. In Alhambra
1.
Hoe vaak doet u zoiets
per jaar?
Voortreffelijk dineren,
ouderwets-attent, rustig
en wèg van het alledaagse.
Hoe vaak geniet u van
waarachtige gastronomie?
Voor f 27,50 p.c. wordt een
gastronomisch menu
geserveerd.
Bel:
023-263600
en uw tafel is gereserveerd.
doen!
Zevenbergen N.Br.
i.
2
tl
IN RIALTO DRAAIT in de nacht-
voorstellingen „Zabriskie Point” het
commentaar van Antonioni („Beroep:
reporter”) op de Amerikaanse samen
leving. In Alhambra 2: 200 Motels
voor de fans van Frank Zappa. In
het Leidsepleintheater „Woodstock”,
het verslag van een gigantisch pop
festival uit 1969.
De NCRV heeft voor het programma
Literama en Poërama dichters van bin
nen en buiten de hoofdstad gevraagd
een nieuw gedicht te schrijven op Am
sterdam. Van de velen die de uitdaging
aanvaardden zijn er 23 uitgekozen. Hun
gedichten zijn in mei 1975 uitgezonden.
In het poëzieproject, dat nu onder de
titel „Als die stad eens ommeviel” in
drukvorm is verschenen staan gedichten
van tien Amsterdamse en dertien buiten
de stad wonende bekende dichters. De
bundel is aangevuld met reeds geschre
ven gedichten uit alle eeuwen.
De titel van het boekje is ontleend aan
een rijmpje dat als volgt luidt:
Amsterdam, die grote stad die is
gebouwd op palen.
Als die stad eens ommeviel
wie zou dat betalen.
In het Holland Festival met de een
vormigheid van een Schubert-recital
voor de dag te komen, leek me gewaagd,
maar Elly Ameling kan het zich permit
teren omdat zij er de stem en de
muzikale intuïtie voor heeft. Met uitzon
dering van de Winterreise, die ondoor
grondelijke bijna huiveringwekkende cy
clus die Schubert kort voor zijn dood
schreef, zijn de meeste liederen van een
wets. Het gaat over een gescheiden
vrouw van 40 jaar die verliefd wordt
op een jongen van 22. Haar 17-jarige
dochter trouwt met een oudere man.
Het speelt zich nu dus niet af op het
toneel, maar op lokatie in Grieken
land. Het pikante is dat Liv Ullmann,
dramatisch actrice van Ingmar Berg
man en omhoog geschoten in Holly
wood, de hoofdrol speelt. Gene Kelly
speelt haar voormalige echtgenoot,
een mislukt filmacteur, en dat doet
hij prima. In Rivoli.
De goede verzekeringadviseur
kent E&L. Als de beste.
Korte Voorhout 20 Den Haag
een
nou-
i 15
Hij
AMSTERDAM (ANP). De Stichting
Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft
aan een aantal componisten een stipen
dium toegekend, „opdat zij zich geduren
de enige tijd onbelemmerd kunnen wij
den aan de door hen voorgestelde com
positorische projecten”. De begunstigden
zijn Piet Ketting, Bert Koppelaar, Jan
Vriend, Bernard Huybers, Bernard van
Beurden, Ton de Kruyf, Kees Vlak,
Freek Schorer en Geert van Keulen. De
adviescommissie bestand uit de heren F.
J. A Schellen, R. de Reede en J. Kunst.
JOHN FRANKENHEIMER is een
Amerikaans filmregisseur die vak
kundig inspeelt op de behoefte aan
ontspannend geweld. Er zijn veel
films van dat genre, maar Franken-
heimer maakt er altijd iets peciaals
van. Het gaat in de film „99,44 pet
dood” om de strijd op leven en dood
tussen twee gangsterbazen, die in
slechtigheid nauwelijks voor elkaar
onderdoen. Maar Richard Harres is
de minst slechte, en ziet er ook het
aardigst uit (maar toch hard) en dus
wint hij. Allemaal opgelegd sadisme,
waarvan bij voorkeur weer de vrou
wen het slachtoffer worden. In City
1.
'W'"'
Mensen met tegenwoordigheid
van geest benaderen hun
sche film van de Tsjech Makavejev
waarin Amsterdams vrijheidsdrang
een dramatische rol speelt, gaat nog
steeds in Cineac Damrak 2. In Cine
ma International en Rembrandtplein-
theater gaat „Frontpage” een hoogst
amusante film over schandaaljourna-
listiek in het Chicago van de jaren 30
een dialoog vol gein en fantastisch
acteerwerk van Walter Matthau en
Jack Lemmon. „Rufus” met Rijk de
Gooier en Cox Habbema gaat in City
2. „De nachtportier” een decadente
film over de gulzige verhouding tus
sen een voormalig SS-officier en een
jonge vrouw met wie hij in het
concentratiekamp een verhouding be
gon; nog steeds in Leidsepleintheater.
„Le chaud lapin” een onbezorgde film
over het vakantieplezier van jonge
Franse mensen door Pascal Thomas
gaat nog in de Uitkijk. „Scènes uit
een huwelijk” van Ingmar Bergman
is geprolongeerd in Tuschinski 2.
Amsterdam, stadsschouwburg, 20.15
uur: Lhamo, Tibetaans Volkstheater.
Amsterdam, Concertgebouw, 20.15
uur: Radio Philharmonisch Orkest en
Groot Omroepkoor onder leiding van
Hans Zender met werken van Zender,
Ligeti en Huber.
Amsterdam, Brakke Grond, 21 uur:
Poëzie Hardop met Lucebertprogram-
ma.
Den Haag, Diligentia, 20.15 uur: Et
Alors van cabaretier Bernard Haller.
Scheveningen, Circustheater, 20.15
uur: Het Nationale Ballet met choreo
grafieën van Rudi van Dantzig, Hans
van Manen en Toer van Schayk.
Scheveningen, Kurzaal, 20.15 uur;
Nederlands Blazers Ensemble onder
leiding van Giuseppi Sinipoli in wer
ken van Gabrieli, Veggio, Maderna,
Porta/Sinipoli, Mozart en Sinipoli.
Rotterdam, De Doelen, 20.15 uur:
Rotterdams Philharmonisch Orkest,
dirigent en solist Mstislav Rostropo-
vitsj, werken van Haydn en Tsjai-
kovsky.
De Rijp, Ned. Herv. Kerk, 20 uur:
Nederlands Kamerorkest onder lei
ding van Szymon Goldberg, onder
andere Pergolesi.
PETER SELLERS is na jaren terug
als de Parijse politie-inspecteur Clou-
seau die verschrikkelijk onhandige
dingen doet bij de oplossing van de
diefstal van de roze diamant, bijge
naamd the Pink Panther. Regisseur
Blake Edwards heeft er jaren geleden
een hoogst vermakelijke film over
gemaakt, die gewoon vróég om een
vervolg. Het is moeilijk te beoordelen
of de nieuwe beter of slechter is dan
de vorige. In ieder geval gaat regis
seur Edwards kundig te werk en pakt
Sellers alle mogelijkheden om ko
miek te zijn. De tegenspelers zijn
echter van minder grote klasse ge
worden. „De terugkeer van de rose
panter” draait in Tuschinski 1.
„BEROEP: REPORTER”, een intri
gerende film van Antonioni met Jack
Nicholson en Maria Schneider draait
nog steeds in Calypso. De vrolijke
Zwitserse film over aardige, gewone
kantoormensen is na wekenlang in
the Movies naar Ceintuur ver
huisd. „Sweet Movie”, een anarchisti-
Zij maakten een korte tournee door
West-Duitsland De twee concerten in
Amsterdam zijn de laatste uitvoeringen
die zij geven voor hun terugkeer naar
Madras.
Rajeswari Padmanabhan is voor de
liefhebbers geen onbekende: zij trok de
aandacht toen zij met de dansgroep van
Kalakshetra in juni 1972 voor het eerst
in Amsterdam, Den Haag en Huizen op
trad. Overeenkomstig de zeer oude tra
ditie waar zij uit stamt zij vormt in
haar familie al de achtste generatie van
vinaspelers zingt Rajeswari ook be
paalde passages.
De klassieke Zuidindiase raga’s vormen
muziek die in een kleine intieme ruimte
het best tot zijn recht komt. Daarom zal
dit keer het programma in het Soeterijn-
theater van het Tropeninstituut worden
gepresenteerd en niet in de Grote Aula.
Om toch zoveel mogelijk mensen in staat
te stellen dit bijzondere gebeuren mee te
maken worden er twee concerten op op
eenvolgende avonden gegeven.
Bij uitzondering zal op beide avonden
de Tantra-tentoonstelling in het Tropen
museum geopend zijn en wel tot 22.00 u.
De toegang tot de tentoonstelling is gra
tis voor bez’oëkers van dit concert.
AMSTERDAM. In het Soeterjjn-
theater van het Tropeninstituut in Am
sterdam worden 21 en 22 juni twee con
certen gegeven van klassieke Zuidindiase
raga’s op twee vina’s en inridangan. De
uitvoerenden zijn Rajeswari Padmanab
han. haar jongere broer K. S. Subrama-
niam en Tanjore Uuendram.
DEN HAAG. Als het voorstel van
de heer Wiegel (VVD) om de grens voor
de filmkeuring' bij 16 jaar te leggen
wordt aangenomen, dan wordt de kans
op twee grenzen een voor 12 en een
voor 16-jarigen vergroot. Dat betoog
de het Tweede-Kamerlid Voogd (PvdA)
bij de voortzetting van de behandeling
van zijn initiatief wetsontwerp over de
afschaffing van de filmkeuring voor
volwassenen.
De heer Voogd handhaafde zijn voor
stel om de grens bij 14 jaar te leggen.
„Veertien jaar mag gelden als een grens
waarboven men een zekere weerbaar
heid heeft. Veertien- en vijftienjarigen
zouden films die ze nu kunnen zien dan
niet meer kunnen zien”, zei hij.
De heer Voogd wees zowel een leef
tijdsgrens van vier jaar, voorgesteld
door de PSP’er Van der Lek als een
grens van 18 jaar voorgesteld door de
ARP’er De Boer af. Voogd noemde de
grens van vier jaar een „ontwapenende
gedachte maar niet erg realistisch”. Van
der Lek wilde de grens van vier jaar
omdat het kind dan naar school gaat en
met al het moois en lelijks in. de wereld
wordt geconfronteerd. De grens die De
Boer voorstelt noemde Voogd te hoog.
Volgende week dinsdag wordt er over
het ontwerp van Voogd gestemd. On
danks de tegenstand van KVP. ARP.
CHU, SGP, GPV, Boerenpartij en RKPN
zal het wel door de Kamer komen. De
progressieve partijen plus de VVD zijn
voor.
ALAIN ROBBE Grillet is
Franse romanschijver van de 1
veau-roman-stroming, die zo’n
jaar geleden opgang maakte
schreef het scenario voor „L’année
dernière a Mariënbad”, geregisseerd
door Alain Resnais, destijds een ge
ruchtmakende film. Robbe Grillet
maakte de laatste tijd ook zelf films;
een ervan is „Spelletjes met vuur”.
Het is een intellectueel spel met het
publiek, dat Robbe Grillet wil spelen.
Hij maakt ons „lekker” althans
die indruk wekt hij met sadis-
tisch-sexuele spelletjes en gebruikt
onze reacties om ons erop te wijzen,
dat we bij het zien van films (of het
lezen van boeken) bepaald worden
door de bijbehorende verwachtings
patronen. Daar wil hij dan doorheen
prikken. Of hem dat lukt, behalve
dan bij zijn aanhang, valt te betwij
felen. De doorsnee toeschouwer zal
tegen een verward verhaal aankijken
van een vader die een sexuele relatie
met zijn dochter heeft, of zou willen
hebben en daar allerhande fantasieën
over heeft die zich afspelen in een
am Spinrade en dat met een persoonlij
ke inzet voor de tragiek van de inhoud
en weer zong zij het Ave Maria in pure
eenvoud, ontdaan van elk sentimenteel
accent.
In één adem zou ik willen noemen
haar fenomenale begeleider Irwin Gage,
die men de grote inspirator van dit
recital zou kunnen noemen, omdat hij
zo verrukkelijk begeleidend zichtbaar in
de liederen opging en elk poëtisch of
picturaal trekje ook in zijn partij in
intieme klankkleurwisseling wist op te
vangen. Zo kreeg dit recital in een
esthetisch op elkaar afgestemde muzika
le eenheid de betekenis van een „Schu-
bertiade” in meest ideale zin. Men liet
de artiesten niet gaan zonder een toegift.
Na een ovationeel applaus werden het er
drie: Lachen und Weinen, Rosamunde
en Die Forelle.
In „Amsterdam 700” toont de KLM in
60 seconden de jarige Nederlandse
hoofdstad. Er waren 2000 inzendingen
uit 41 landen, die verdeeld waren in 19
groepen, elk een bepaald produkt verte
genwoordigend.
In de groep reizen won de KLM met
haar reclamefilm de eerste prijs. Het
bekroonde filmpje, waarvan 100 copieën
zijn vervaardigd in een Nederlandse,
Franse, Spaanse en Engelse versie, is tot
in alle uithoeken van de wereld in
roulatie gebracht.
lichte snel ontroerende klank. Daarop
moet de vertolking zijn af gestemd en dit
heeft Elly Ameling subtiel expressief in
de vederlichte klank van haar stem
gerealiseerd.
Heel vaak legt Schubert zijn stemmin
gen neer in de fascinerende pianopartij.
Het is de grote verdienste van Elly
Ameling dat zij die dan ook niet nog
eens benadrukt. Overbelichting van de
romantiek leidt tot pathos en vals senti
ment. De zangeres heeft dit beslist voor
komen, soms bijna met te voorzichtige
klank, maar dat kan ook weer aan de
akoestiek van de zaal hebben gelegen.
Wie vertrouwt is met het volledige
Schubert-album, heeft in gedachten en
herinneringen de keuze van bekende lie
deren meebeleefd. Toch heeft de zange
res nog voor een verrassing gezorgd door
enkele minder bekende liederen aan
haar repertoire toe te voegen; o.a. Ellens
Erster en Ellens Zweiter Gesang en Der
Einsame. Natuurlijk zong zij Gretchen
HAARLEM. Het Zomerfestival van
Kamermuziek werd gisteravond, besloten.
Dit vijfde en laatste concert in deze
Haarlemse serie, werd gegeven - zoals
steeds in de Tuinzaal - door het Amster
dams Fluittrio. De naam van dit muzi
kaal driemanschap is onduidelijk, want
in zo’n geval kun je louter blazers
verwachten en als de bezetting dan fluit,
cello, piano blijkt te zijn, waarom zou
de fluit dan de belangrijkste zijn?
Die buiten muzikale kwestie daargela
ten, bleek het tedere, echt vrouwelijke
fluitspel van Cecilia Gomes, in de prak
tijk van dit optreden ook inderdaad niet
meer gewicht in de schaal te leggen dan
het intense muzikale spel van de cellist
Daniël Esser of net gedegen pianospel
van Neville Schafer. Merkwaardig was
het om te constateren dat dit Trio,
waarvan de leden afzonderlijk een bui
tengewoon goede indruk maken, in het
ook beslist prima sluitende samenspel
toch vaak niet tot een overtuigende
eenheid geraken. Bij de fluitiste heeft
het lage register tamelijk weinig draag
kracht en vooral als zij haar überhaupt
kleine toon in de hogere regionen for
ceert, boet deze onmiddellijk aan
schoonheid in. De cellist leek deze avond
AMSTERDAM Stedelingen die zich
te Amsterdam veilig waanden, noemden
zich Amsterdammers tot op deze dag”.
Dit schrijft Wim Ramaker in het voor
woord van een dichtbundel over Am
sterdam die in het kader van het 700
jarig bestaan door de Stadsdrukkerij is
uitgegeven in samenwerking met de
NCRV-radio.
nauwelijks op de voorgrond te durven
treden (rekening houdend met de fluit)
en legde een bescheidenheid aan de dag,
die niet helemaal op de subtiele instel
ling van deze musicus kan worden ge
schoven. De pianoklank was op veel
plaatsen juist weer iets te dominerend,
hetgeen overigens voor een deel te wij
ten zal zijn aan het hier bespeelde instru
ment. Al met al was de klankbalans
hierdoor niet altijd even ideaal.
Nog de hoogste graad van klankeven-
wicht werd bereikt in Weber’s Trio in g
klein, opus 63. In dit uiterst plezierig
klinkende trio, werden de individuele
technische en muzikale eigenschappen
van de concertgevers in een helder dag
licht gesteld- Speciaal vielen op: de
prachtige loonvorming van Cecilia Do
mes, zolang zij het intieme karakter van
haar spel behield; de innigheid van uit
drukking bij Daniël Esser en de even
wichtigheid van het pianospel van Ne
ville Schafer.
Na Weber volgde Orlhel. Een goed
idee om een werk van een nog levende
Nederlandse componist op het programma
te plaatsen. Ook al is Leion Orthel’s
muziek niet representatief voor onze va
derlandse toonkunst en is diens werk
ook niet direct zo „eigen”, zijn Otto
Abozzi uit 1972, bleek door de mooie
klankcombinaties en impressionistische
sfeertjes een onderhoudende aangele
genheid.
Minder impressionistisch waren,
vreemd genoeg, de Trois Aquarelles van
Philippe Gaubert. Deze als toonaange
vende impressionist begonnen componist,
schreef deze drie stukken in zijn hierna
volgende neo-romantische periode, toen
zijn spontane scheppingskracht het al
min of meer had begeven.
De eerder geschetste moeilijkheden
van samenklank kwamen in Gaubert’s
werk duidelijk naar voren, evenals (hoe
wel in mindere mate) bij de uitvoering
van Hummel’s Trio opus 78. Jammer
van dat gedeelte met die stomvervelende
tremolo’s in de pianopartij, want voor
hët overige is Hummels Trio alleszinds
de moeite waard. Hopelijk laat het Am
sterdams Fluittrio zich hier in de toe
komst nogmaals horen, want het publiek
toonde zich zeer erkentelijk voor hun
optreden.
Mensen met tegenwoordigheid
vaii yccöi ueilaut-ieiiiluit m
verzekeringadviseur. Vragen alles
over de levensverzekering-
p projekten van E&L. Met het oog op
f hun toekomst en die van hun
I
i Tel .070-469262*
Amsterdam, De Duif, 14.30 uur:
Musica da Camera o.l.v. Ton Koop
man met muziek uit de 17e en 18e
eeuw die in Amsterdam geschreven
is; 20.30 uur: Ned. Kamerkoor o.l.v.
Hans van den Hombergh met o.a.
Missa Pange Lingua van Des Prez.
Amsterdam, Nieuwe Kerk, 13 uur:
Ned. Kamerorkest o.l.v. Szymon
Goldberg met werken van Vivaldi,
Bach, Handel en van Bree.
Den Haag, Congresgebouw, 20.30
uur: Openbare Generale repetitie van
de Achtste Symfonie van Mahler
door het Concertgebouw Orkest.
Scheveningen, Circustheater, 20.15
uur: Lhamo, volkstheater door Tibe-
tanen.
Rotterdam, Schouwburg, 20.15 uur:
Nationale Ballet met nieuw werk van
Hans van Manen, Rudi van Dantzig
en Toer van Schayk.
Rotterdam, Doelen, 22.30 uur: Ned.
Blazersensemble.
Rotterdam, Hofpleintheater, 20.15
uur: Bernard Haller met een Franse
onemanshow.