Nouchka van Brakels uitstekende aandeel in Zwaarmoedige verhalen Nu ook deelneming Oostblok en China Antoinette van Haarlemse Koor-unie gastvrouwe Dijk overleden uitmuntende buitenlandse koren Festikon 1975 toont tachtig jaar film Aandrang samen voegen orkesten J 1 FLEVOHOF tel (03211) 1514. rekreatie voor ’t hele gezin aan het Veluwemeer FLEVOHOF lef. (03211)1514. rekreatie voor ’t hele gezin aan het Veluwemeer w NEDERLANDSE FILMERS OPENEN FESTIVAL IN BERLIJN In kader Internationaal Koorfestival Radiopresentatrice Filmfestijn in Laren Gedeputeerde Staten: Nieuwe stadsfilm: Den Haag Monument Van der Pol BV - Overveen pH 16 1975 KUNST JUNI 2 7 VR IJ D AG RLEM CENTRAAL STOFZUIGERSYSTEMEN Kaspar Hauser MET D E HIER, maar waar schijnlijk ook in Duitsland onbe kende acteur Bruno S. heeft Wer ner Herzog een voortreffelijke uitbeelding van het Kaspar Hau- ser-mysterie kunnen maken. Hauser was, zoals velen zullen weten, een jongeman die in het begin van de vorige eeuw in Duitsland plotseling in het dag licht kwam, nadat niemand, ook hij zelf niet, een verklaring over zijn jeugd en afkomst kon geven. Verschillende oplossingen wer den gereconstrueerd tot de jon gen na enkele jaren op raadsel achtige wijze werd vermoord. Sindsdien hebben vele historici zich bezig gehouden met en ont spon zich langzamerhand een reiisachtige levende rond het ge val. Frankenstein jr. Zeemeeuw HAARLEM Het concert, dat donderdagavond ter gelegenheid van het Internationaal Koorfestival te Den Haag door enkele aan dit festival deelnemende koren in het Concertgebouw te Haarlem met medewerking van koren van de Haarlemse Koorunie gegeven werd, ondervond de belangstelling van zeer talrijke koorzang-liefhebbers. „Het debuut’ Prolongaties Nachtfilms I Bk j >d| 'au i I Nouchka van Brakel. (ADVERTENTIE) (Van onze correspondent) begrafenis zal zaterdag in Den (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) 5 t zal iteit Haar- Antoinette van Dijk op haar tachtigste verjaardag. Bloemendaalseweg 275 Telefoon 023 -25 94 91 „Dat thema is sterker aangezet dan in Heeresma's verhaal. Ik wilde meer voelbaar maken dat de dood van die winkelier niet kil is. Rijk drijft hem niet glashard de dood in. Het is een "warme dood. Rijk slaat zijn cape om Johnny heen Het idiote effect, als John onder die brug zit en dat ge sprek heeft met die man boven hem. Je herkent de stem. Maar het is niet om te lachen, je merkt meteen dat er iets bizars aan de hand is. Dat was trouwens knap ingewikkeld camera werk op die boot”. He vierluik was bedoeld om jullie van de dood, winkelier Johnny mee de boot in. „Na Het Debuut, die we volgende lente gaan draaien, wil ik een film gaan maken die wat duurder mag worden. Een prachtig verhaal, naar Johanna Reisz, over de oorlogser- Mijn volgende documentaire „De oude dag” gaat over oud worden. Dat heeft meer met doodgaan te maken dan je je eigenlijk bewust zou willen zijn. Ik zag vanmorgen tijdens het monteren toevallig nog een moment met een negentigjarige man die zijn pijp wilde aansteken en zijn lucifer ging uit. Dat was dan mijn laatste, zei hij toen. Ik schrok er onwillekeurig van. Verdere plannen? Johnny en Rijk in Heerema’s „Zwaar moedige verhaal”. e n 9 5 5 rond fotografie, film, video en geluid. Andere programma-onderdelen zijn ge wijd aan de ontwikkelingssamenwerking,^ het thema man-vrouw-samenleving en nieuwe films van Fugitive Cinema. Fes tikon heeft ten doel vertegenwoordigers van onderwijsinstellingen, jeugdorgani saties, actiegroepen, filmclubs, vormings centra en dergelijke op de hoogte te brengen van nieuwe films op 16 mm en nieuwe ontwikkelingen op audiovisueel gebied. die hij heeft gemaakt) op de achter grond is het zien niet waard. Toneelstukken d ie het op Broad way goed doen, worden ook vaak beschouwd als kastrekkers voor de Hollywood-industrie. Dat de cinema tografie toch zo haar eisen stelt is duidelijk te zien aan De zenuwpees van 14 hoog (The prisoner of Second Avenue) dat door Melvin Frank zeldzaam ongeïnspireerd werd opge nomen. Gedeputeerde Staten achten een regio naal georganiseerd samenwerkingsver band acceptabel. Zij zien het Noordhol- lands Philharmonisch Orkest als een kern voor een regionale muziekinstelling voor Noord-West Nederland. Het dien stensysteem, waarbij musici per dienst worden betaald, moet volgens G.S. zui ver beschouwd worden als een model. Het mag geen dwingend karakter dra gen. Bijzondere aandacht willen G.S. besteed zien aan musici die „minder gangbare” instrumenten bespelen. Tenslotte betreuren Gedeputeerde Sta ten het dat de minister in zijn schets niet spreekt over de financiering van zijn plannen. Zij gaan er van uit dat de salariskosten van de regionale muziekin stellingen voor honderd procent door het rijk gesubsidieerd worden, evenals een vastgesteld deel van de overige vaste kosten. 20.000.000 doden of zoiets, dat kan geen mens eigenlijk begrijpen. Maar de angst van een individu wel”. 40 ha. park, agrarische bedrijven, tentoonstellingen, kinderdorp, met diverse attrakties, indianendorp, kinderboerderij, speeltuin LAREN. „Tachtig jaar film” is één der onderwerpen waaraan Festikon 1975, het jaarlijks filmfestijn in Laren, dit maal ruime aandacht zal schenken. Van 16 tot 20 september worden in Singer te Laren films over de geschiedenis van de cinematografie en historische werken vertoond. Ook is het de bedoeling spek takels te presenteren met de voorloper van de filmprojector, de toverlantaarn of „laterna magica”. vertolkingen die ingezet was door „Mirce Acev” met een afwisselend programma van volksliederen, een gezongen volks dans een koorwerk van Jacobus Gallus en een Hymne van de Nederlandse compo nist Sem Dresden, het verplichte werk van de zangwedstrijd, die in het pro gramma van het Haagse festival is opge nomen. Mirce Acev, dat gevormd wordt door studenten van de Universiteit van Skop je, is een voortreffelijk koor, dat vele BUSSUM (ANP). De voor, de oorlog bekende radiopresentatrice Antoinette van Dijk is dinsdag op 95-jarige leeftijd in het Haags Hervormd rusthuis overle den. kinder- en Indianendorp.tentoon- stellingen, 40 ha. park agrarische bedrijven zoals champion- kwekerij, akkerbouw en veeteelt, groente- en planten kassen, veiling DEN HAAG (ANP) In de kelder- zaal achter de Ridderzaal in Den Haag zal in de komende vakantieweken de film Den Haag Monument worden ver toond. De film van 20 minuten, vervaar digd door Carillon Audiovisual Media te Amsterdam, werd in opdracht van het gemeentebestuur van Den Haag gemaakt en wil een Haagse Presentatie voor het monumentenjaar zijn. Deze kleurenfilm zonder gesproken tekst omdat hij ook in het buitenland zal worden vertoond, is een informatie- film. Men ziet hoe de mensen omsprin gen met de oude huizen en buurten. De jongeren kunnen bij het zien van de film bewust worden gemaakt van het geen in de stad is te waarderen. Het is niet een traditionele film van een stad die alleen de mooie plekjes en indruk wekkende monumenten laat zien, veel-, eer een vingerwijzing hoe veel boeiende hoekjes, gevels en ander schoons er in eigen leefomgeving is waar te nemen. Filmers hebben zich enkele malen intensief met deze legende bezig ge houden, waarbij uiteraard aan de werkelijkheid vaak afbreuk moest worden gedaan. Het is de verdienste van Herzog dat hij zoveel mogelijk aan de legende voorbij is gegaan en met het passeren van alle verschenen literatuur een volstrekt eigen inter pretatie heeft gemaakt. Het geheel heeft niettemin een volstrekt authen tieke enscenering gekregen die Her zog terugvond in het Beierse land- schap (de omgeving van het stadje Dinkelsbuhl) waar de sfeer van de Biedermeier-tijd nog volop blijkt te leven. „Ieder voor zich en God voor ons allen”, zoals de titel luidt (als pre- 19 korte films uit 29 landen worden getoond nadat een keus was gemaakt uit 222 lange (features) en 157 korte films. Bij de te vertonen 23 hoofdfilms betekent het voor 10 ervan een we reldpremière. Eén ervan is de Ameri kaanse „posse” die is geregisseerd door de man die ook de hoofdrol speelt, Kirk Douglas. Een tweede is de eveneens Amerikaanse comedie „Love and Death”, regie en hoofdrol Woody Allen. Men hoopt dat zowel Douglas als Allen het festival zullen bijwonen. Zuid-Amerika zal dit jaar niet of nauwelijks vertegenwoordigd zijn, omdat de producten niet aan de ver wachtingen voldeden of omdat ze te laat waren ingezonden. Opvallend is een film-documentaire die door de Italiaanse actrice Gina Lollobrigida is gemaakt over de Cubaanse leider Fi del Castro. „Hij komt daarin zeer sympatiek naar voren”, aldus Bauer. Ook zal dit jaar op het festival een aantal films worden vertoond van jonge cineasten. Hier is vooral toe bijgedragen door jonge filmers uit West-Duitsland. „Inhoudelijk sluit het toevallig dit keer heel nauw aan- Het Heeres- maverhaal ging over doodgaan. mière in The Mini Movies) is vooral een aanklacht tegen het gebrek aan liefde en geduld in de menselijke samenleving. Voor de vondeling Kas par Hauser, die voor Herzog de nieu we mens betekent, staat de ver vreemding in het bestaan centraal. En omdat de samenleving daar voor Hauser geen antwoord op weet te vinden, hem zelfs wellicht als een bedreiging ziet, moet hij worden weg gemoffeld. Mede door de prachtige fotografie en de spelprestaties was „Ieder voor zich en God voor ons allen” in Cannes tot driemaal toe goed voor een prijs. ZONDER IN cliché’s te vervallen heeft Mel Brooks (The Producers, Blazing Saddlers) met een stevige knipoog naar de voorlopers uit de jaren van voor de oorlog een prachti ge bewerking van het aloude Fran- kenstein-verhaai gemaakt: Franken stein junior. Het werd een komedie die door Brooks serieus werd opgevat, dus zonder de befaamde natte vinger waarmee zoveel van de griezelfilms in dit genre worden gemaakt. De perfectie straalt overal vanaf: van het script tot aan de montage wordt een volmaakt soort vakmanschap ge toond. In het Rembrandtplein-theater. TOT NU TOE nog maar een keer op een zaterdagavond vertoond, is Janis deze week het hoofdprogramma van Calypso. Een semi-documentaire (deels authentieke beelden, deels spel voorzover het verhaal lopend moest worden gemaakt) die een indruk geeft van de popster Janis Joplin die als een der beste blanke blueszange- ressen van de jaren ’60 mag worden beschouwd. De verfilming van Jonathan Li vingston Seagull naar de al eerder uitgebrachte gelijknamige elpee van zanger Neil Diamond (in dé Verenig de Staten zal het proces ongetwijfeld omgekeerd hebben plaatsgehad) mag als mislukt worden beschouwd. De natuurbeelden van een zeemeeuw met het gekwijl van Diamond (de elpee was een van de allerslechtste BERLIJN (AP). Vanavond opent het internationale West-Berlijnse filmfestival. Het wordt een zilveren jubileum. Van belang is dat dit vergezeld zal gaan van een „politieke doorbraak” want voor de eerste maai zal medewerking worden verleend door alle Oost-Europese landen. Tot nu toe had van de communistische landen alleen het „niet-gebonden” Joegoslavië elk jaar films ingezonden. Het Verenigd Nederlands Filminsti tuut, dat Festikon organiseert, verwacht circa 30 hoofdfilms en 50 tot 60 korte films te kunnen vertonen, waarvan ver scheidene in Laren hun 16 mm-première beleven. Er zijn ook enkele produkties bij die dit jaar met steun van het nieuwe fonds voor kunstzinnige films van de Bioscoopbond in de theaters werden gebracht en straks in het zoge naamde educatieve filmcircui gaan rou leren. Als openingsfilm is De Rode Zon van Bent Barfod gekozen, een Deense anima tiefilm over mens en milieu in historisch perspectief. Slotfilm is Onweer in de Verte van Satyjajit Ray uit India. Een speciale plaats in het programma werd ingeruimd voor Ingmar Bergman. Niet alleen brengt men Maagdenbron en Per sona terug, maar ook wordt zijn be roemde drieluik Als in een donkere spiegel, de Avondmaalsgasten, en De Grote Stilte voor het eerst in één blok gedraaid. Tijdens Festikon wordt ook praktisch gewerkt met beeld en geluid voor men sen uit het onderwijs en het cultureel werk. Er komen creatieve workshops In de plaats van Rijk had je eerst Bob de Lange willen hebben. „vanaf de filmacademie had ik al de wens om eens iets met Johnny Kraaykamp te draaien. Die man heeft een tragische komiekheid waar ik bijzonder gevoelig voor ben en die het in een film enorm goed kan doen. Bob de Lange wilde ik als zijn tegen speler, maar het bleek dat die het toen fysiek niet aankon. Ik had toen net Rijk in die TV-uitzending bij Van der Meyden gezien. En zowel mijn dochter als producent Matthijs van Heijningen gaven me daarna het ad vies hem toch te nemen, hoewel ik dat idee van het begin af aan had verworpen”. „Maar toen ik dat advies van twee zulke uiteenlopende kanten kreeg, ben ik alsnog door de knieën gegaan. Achteraf blijkt het een perfecte com binatie. In plaats van als komisch nummer pakt het volledig anders uit. Rijk de postbode neemt, als een personificatie met een kostelijke voordracht van ons beroemde en beruchte Piet Hein, dat in vrijwel onberispelijk Nederlands werd gezongen. Een daverend applaus volgde op deze prestatie, die ons weer eens herinnerde aan de handigheid van onze voorouders om begrotingstekorten aan te zuiveren. P. ZWAANSWIJK varingen van een veertienjarig, on dergedoken, joods meisje.De oorlog blijft eigenlijk ver weg voor haar; ze krijgt last van kromme benen, omdat ze de deur niet uit kan. Het gaat om persoonlijke zorgen, die inleefbaar zijn. Want, oorlog of Dr. Alfred Bauer, het hoofd van het festival, zei woensdag op een persconferentie dat de nieuwe ont wikkeling een oude wens van het directoriaat van het festival in ver vulling heeft doen gaan. Deze keer zal ook China voor het eerst van de partij zijn, aldus dr. Bauer, buiten mededinging en twee balletfilms inzenden „die politiek ge motiveerd” en „het aanzien waard” zijn. Nu de landen van Oost-Europa tot de deelnemers behoren, aldus de di recteur, behoort het filmfestival van Berlijn na dat van Cannes tot de voornaamste van de wereld. Op het festival zullen 23 lange en (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. De Zwaarmoedige Verhalen voor bij de Cen trale Verwarming zijn zoals bekend geselecteerd voor deelneming in de competitie van het Berlijns Filmfestival dat vandaag van start zal gaan. Voor de organisatie heeft dit door vier jonge Nederlandse filmers tot stand gebrachte werkstuk zelfs zwaar genoeg gewogen om er meteen de officiële openingsavond mee los te maken. Geen geringe eer voor producent Matthijs van Heijningen en de regisseurs Bas van der Lecq, Guido Pieters, Ernie Damen en Nouchka van Brakel. Bij gelegenheid van de landelijke première van dit vierluik naar verhalen van Heere Heeresma, is geschreven dat vooral Nouchka van Brakels Zwaarmoedige Verhaal een juweel is. Ze doet er zelf evenwel nogal bescheiden over. „Het is goed uitgevallen. Er zijn altijd dingen dat je denkt: zou het wel overkomen. En intussen regi streer je dingen die minstens zo bijzonder zijn, wat je toen niet zo besefte”. HAARLEM (ANP) Gedeputeerde Staten van Noord-Holland zullen aan dringen op een samenvoeging van het Noordhollands Philharmonisch Orkest en het Gewestelijk Orkest dat nu met opheffing bedreigd wordt. Dat blijkt uit een brief van G.S. aan de voorzitter van het Subsidiëntenoverleg Orkesten naar aanleiding van de nota Orkestenbestel van de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk. Mevrouw Van Dijk was de eerste die het radioprogramma „Kinderuurtje” voor de AVRO presenteerde. Dat was in 1924. Daarnaast verzorgde zij voor de AVRO een ziekenprogramma en een uit zending voor bejaarden. Het schrijven van kinderliedjes „Dag Sinterklaasje”, boeken en het geven van kindervoorstellingen deed Antoinette van Dijk naast haar radiowerkzaamhe- den. De Haag plaats vinden. als. minder bekende filmmakers te laten doorbreken. Is dat gelukt voor zover je het al bekijken kunt? „Dat was de opzet van Mtthijs. Het is natuurlijk een ontzettende „producentenfilm” geworden. Matthijs vond het niet eerlijk dat in de Ne derlandse filmwereld een aantal mensen gebakken zitten, terwijl hun generatiegenoten de deur niet open kunnen krijgen omdat ze de mentali teit niet hebben om met ellebogen te werken, of hoe dan ook. Matthijs wilde met de „Zwaarmoedige verha len” een opening forceren. Voor mij was dat wel nodig, want hoewel ik sinds de filmacademie eigenlijk conti nu aan het werk ben geweest, had ik mijn speelfilmambities, omdat het zo moeilijk ging, al lang laten varen. En jij gaat de roman van Hester Albach, Het Debuut, verfilmen. Wat trekt je zo aan in een liefdesverhaal van een meisje van dertien en een twintig jaar oudere man? „Ik ga niet, zoals bij het Heeresma- verhaal, proberen het zo correct mogelijk te verfilmen. Het boek is nogal mager, maar het basisgege ven is interessant genoeg en niet alleen vanwege de pikante liaison. Het moeilijkste zal wel worden een geschikte actrice voor de hoofdrol te vinden, een van dertien jaar”. Zie jij het maken van documen taires en speelfilms als twee to- taeal wezensvreemde zaken? Het bestuur van de Koor-unie, dat het concert organiseerde, had gerekend op de aanwezigheid van vier buitenlandse koren. Het vrouwenkoor „Dzintars” uit de stad Riga, gelegen in het tot Rusland behorende Letland, was echter tegen de verwachting in niet gekomen. De andere koren, met name het ge mengde koor „Mirce Acev” uit Joegosla vië en het Japanse gemengde koor „Ko be Doyokai” zijn toen ter compensatie gul en overvloedig gaan putten uit hun bijzonder omvangrijk repertoire, waar door het concert een ongewoon lange tijdsduur kreeg. Het concentratie- en waarderingsver- mogen van de talrijke toehoorders bleek op deze avond buitengewoon groot, want na alle bijvalsbetuigingen voor de bui tenlandse koren bleek er aan het slot van de avond nog ruime en warme ap preciatie te bestaan voor het allerlaatste nummer van het programma: het Te Deum Laudamus” van Hendrik Andries- sen, dat door Koren van de Koor-unie onder leiding van de dirigent Anton de Beer met indrukwekkende klank en en thousiaste voordracht ten gehore werd gebracht, waarbij de goed geregistreerde orgelbegeleiding van de organist Marinus Metz van betekenis was. De uitvoering van Andriessen „Te Deum” werd het slot van een reeks uitnemende stemmen telt. Het ensemble ontwikkelde bij zijn uitvoeringen een fraaie, uitdrukkingsrijke klank, soms ge voelig en ingetogen maar ook met een opwindende geladenheid, waarvan de in tensiviteit nog vergroot werd door een meeslepende ritmische motoriek. Het interntaionale festival is voor de Arbeiitsgemeinschaf t Europai scher Chorrerbande” aanleiding geweest om in Den Haag een studieweek te organiseren voor jonge koorleden uit twaalf Europe se landen. Met de jonge zangers en zangeressen die aan deze studieweek deelnemen, werd een gemengd koor ge vormd, dat op het Haarlemse concert verdienstelijke uitvoeringen gaf van composities van Philip de Monte. Na de pauze hebben de Japanse zan geresjes en zangera van het koor „Kobe Doyokai”, getooid en gekleed in prachti ge bloemrijke kleurige klederdrachten, onder leiding van zijn dirigent Nobou Kitamura, verassend mooie zang doen horen bij uitnemende verzorgde vertol kingen. Zij kenmerkten zich door een muzikale schoonheid van nobele een voud voor wat de Japanse godsdienstige zangers betrof. Bij de vele extra vertolkingen, die volgden, kwam er een levendige afwisse ling in de expressie. Ook werden dansen met slagwerk tcegevoegd aan de zang. Een verbluffend staaltje van Japans aanpassingsvermogen leverde het koor LE MILIEU du Monde van Alain Tanner (in The Movies) en L’invitati- on van Claude Goretta (Ceintuur) vormen nog steeds een waardevolle kennismaking met de hier langzaam aan belang winnende Zwitserse film industrie. La femme aux bottes rouges onder regie van Bunuel jr. bleef in Cinétol, hetgeen ook het geval is met Nada in Studio K, Scènes uit een huwelijk in Tuschinski 2 en met Beroep: Reporter in Kriteri- on. The Front Page, een vermakelijke en soms ook zeer intrigerende film over het journalistieke wereldje in Amerika blijft in het Leidseplein- theater. Nederlands werk is te zien in City 3 (Rufus), City 4 (Kind van de zon) en Roxy (Keetje Tippel). HEERE HEERESMA’s verfilmde „Zwaarmoedige verhalen voor bij de centrale verwarming” is op het ogen blik alleen in City 2 te zien. De film moet het ter plekke opnemen tegen Brute Corps (City 1) en Rufus (City 3). Twee muziekfilms van geheel ver schillende aard: Two hundred Motels, een vrije impressie rond de vaak boeiende muziek van Frank Zappa en zijn Mothers of Invention in Alham bra 2 en Woodstock, het popfestival van enkele jaren geleden, in het Leidseplein-theater. The Marx Brothers opereren in The Movies tijdens A Day at the Races en in de Mini-Movies in A Night in Casablanca. Vermelding dient voorts The Chase in Calypso, Zabriskie Point (Rialto) en The last Picture Show (Studio K). f - iai&i 5

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 17