HANDEL AUTHENTIEK GEBRACHT IN BAVO Boekenwurmen vinden Begrafenismuziek opent orgelfestijn bij Booth hun heil TOM MANDERS ALS KEIZER ROMULUS I Impressionisten duur geveild te 5.50 I a zles er teels mties Ier ;ren een aan d ps ters ijks de Vrij zijn... Zonneschijn En een Kingetje... (Het leven is zo kwaad nog niet.) t I IDEALISTISCHE HANDELAAR IN WALES ilie Ut ilen Experiment leverde paar minuten kunst met grote EEN GOLF HUREN? Bij Bouwens sturen! Bouwens Autoverhuur W i 11 KUNST 1975 2 JULI WOENSDAG V (Van onze correspondent) 'JH i i Gem. koud vlees geb. aard., sla en ravigotte:sauce RESTAURANT l st koop ■d, Zilver MES 1 UTRECHT. Tom Manders is een toneelstuk, althans in een po ging daartoe. Dat kan natuurlijk helemaal niet, zei iedereen. Iedereen, dat waren onder anderen de regisseurs bij de VARA-televisie die het, de een na de ander, voor gezien hadden gehouden en weigerden nog langer bij Tom Manders ingezet te worden. Want hij was -een keiharde en inderdaad kregen de jongens niet veel meer kans dan zijn shows alleen te mogen registreren, en zelfs dat bijna niet. Het was Tom Manders die bepaalde waar de camera’s moesten staan en welke shots zij moesten nemen. Hij wist beter dan wie ook hoe het moest en kon. HAARLEM. Onder grote be langstelling heeft indertijd de be grafenis plaatsgehad van een Engel se vorstin, waarbij speciaal daarvoor door Handel geschreven muziek deze plechtigheid omlijstte. Met deze zelfde Funeral Anthem „The Ways of Zion” werd gisteravond in dé Grote of St. Bavokerk de 25e Haarlemse Orgelmaand geopend: zulks met esveneens (relatief) royale publieke belangstelling. Eigenaar dig, zacht gezegd, om zo’n feestelijk muzikaal gebeuren te beginnen met begrafenismuziek. Hopelijk bestaat er geen verband tussen deze pro- grammakeuze en de nabije toekomst van de Orgelmaand. Natuurzuivere pepermunt „K” 7 w Ju. Ke i:' I A 1 -ir der (ADVERTENTIE) JOHAN VAN KEMPEN. sS.«S»' (ADVERTENTIE) Tom Manders in zijn keizerlijke rol. (ADVERTENTIE) westromeinse RICHARD BOOTH lezen voor je lol de laatste keizer. danks de haast onvermijdelijke smetten, die de gevaarlijke hoornpartijen op de uitvoering wierpen, werd het beluisteren van dit concert een opwekkende aange legenheid. Steye Brandenburg (links) als Odoaker, vorst der Germanen en Tom Manders (Van onze correspondent in Londen, Rudolf Bakker) Booth’s vakbroeders reageren enigszins verwilderd als je over hun confrater van Hay-on-Wye begint. Ze weten dat hij niet van hun winkeltjes houdt. Maar ze weten ook dat hij zo eerlijk is als goud. En lichtelijk getikt, zoals zij allen. uit Ja- Grote Houtstraat 21 bouwj. 1975 - Haarlem Tel. 320431 Kampervest 23 - Haarlem Telefoon 31 26 38 In de serie programma’s van vroe ger zendt de VARA-tv donderdag 65 minuten Tom Manders uit. Dat is dus 65 mmuten Doris, want dat is 17 jaar Tom Manders’ andere ik ge weest, afgezien van de enkele type tjes die hij in zijn laatste jaren voor zijn filmshows creëerde, zoals bijvoor beeld de even onvergefelijke als aan merkelijk dronken archivaris met zijn muizenvalletje. Slechts weinigen weten het, maar Tom Manders is ooit in 1969 ook nog eens Romulus Augustus, de laatste keizer van het Westromeinse rijk, geweest. Dat is de hoofdrol uit de onhistorische historische komedie Romulus de Grote” van de Zwitserse toneelschrijver Friedrich Dürrenmatt. Bijna niemand weet dat, omdat het een proefopname gold en bovendien alleen van het laatste bedrijf. Het was het eindwerkstuk van een van de leerlingen van de tv-regiecursus. Die leerling was Frank van Brakel, onze Utrechtse correspondent. In bijgaand artikel haalt hij herinneringen op aan Tom Manders, zoals hij hem kende, en aan het avontuur dat zij samen beleefden. op en hij nam de trotse buste ook maar mee. Booth is gul doch verstrooid. In de geziene gast. Hij lacht zelden en dan niet van harte. Maar wie zijn laatste glas cider het bier der armen niet kan betalen, wordt door Richard geruis loos uit de brand geholpen. Men is er nooit op doorgegaan. De VARA niet en Tom niet. Er is bij de televisie geen tijd en geld voor expe rimenten. Tom wilde wel, maar hij had zijn zaak en zijn TV-verplichtin gen. Hij is tot zijn dood, een paar jaar daarna, Dorus gebleven. „Weet je”, zei hij, „het nieuws is eraf, het wordt steeds moeilijker. Maar ik voel een stuk veiligheid in die slobberjas en achter die snor. Toch, weet je, ik zou dat van die Romulus weer willen doen. Dat is toch een mens hè, die je gestalte wilt geven. Je wilt dat steeds opnieuw bevechten”. Van de zitkamer uit kijkt Booth over door drie tuinlieden gladgeschoren ga zons, in het gebladerte van de rododen drons. Hierachter gaat steeds verder het borstbeeldje verscholen van de New Yorkse tweedehands-boekhandelaar Ste- chert-Hafner. Hij was de grootste op zijn gebied. In 1972 kocht Richard Booth alle 600.000 boeken van Stechert-Hafner Richard heeft twee grote idealen. In de wereld van het antiquarische boek moet alles grootser worden. Daarvoor is hij nu hard aan het zorgen. En dan dient de bureaucratie met harde hand te worden aangepakt. Dat gaat in één moeite door. Boekenwurmen uit de hele wereld slenteren in Hay door de dalende en stijgende straatjes met de hand op hun al half geopende portemonnee. Voor de ruit van een van Booth’s winkels staat een bord met het opschrift: „Dit is de goedkoopste boekwinkel van de wereld”. Ieder boek van groot tot klein, dik tot dun en goed tot slecht kost er niet meer dan twee kwartjes. Iedere week gaan er 2000 van dit soort boeken de winkel uit. „Tom is een groot artiest, maar onmogelijk om mee te werken”. Ook de acteur Frits Butzelaar, die de regieklas leidde, keek zuinig. „Voor zijn eindproduktie, die niet uitgezon den wordt? Tom zou wel gek zijn, hij verdient er een fooi mee en als hij de rol niet aankan, is hij de risee van het vak”. Tonelisten zijn niet altijd helden. Dus met geringe moed naar Tom in Rotterdam, quasi toevallig zijn eta- LONDEN (UPI). Vijftig impressio nistische schilderijen uit de particuliere collectie van twee Franse families heb ben dinsdag op een veiling bij Sotheby in Londen in nog geen vijf kwartier tijd 2,5 miljoen pond (ca. 13 miljoen gulden) opgebracht. Voor schilderijen van Camillo Pissar- so en Maurice de Vlaminck werden re- cord-bedragen betaald. Pissarro’s „Soleil apres-m:d!” ging voor 600.000 gulden naar een Britse koper, terwijl een Zwitser 750.000 gulden betaalde voor „Le pont de chateau” van De Vlaminck. Het grootste bedrag werd echter neer geteld voor „la Cathedrale de Rouen” van Claude Monet. Een onbekende bie der gaf daarvoor ruim 1,1 miljoen gul den. LONDEN. Drieëndertig kilometer boekenplanken in Wales, en dat allemaal op 3 uur afstand van Londen in Hay- on-Wye, een pittoresk dorp met groene heuvels en beken met forel. Het kasteel staat in het centrum op een podium van rotsen. Het is eigendom van Richard Booth, net als de verbouwde bioscoop, de omgebouwde brandweerkazerne en zeven losse panden. Ze zijn allemaal tot aan de nok met tweedehands boeken gevuld. Richard Booth is de man die zijn boeken „naar idee” verkopen wil. Boeken over de dood in doodskisten, over muziek in vioolkisten en desnoods over de tuin in bloempotten. Voor dit publiek wordt deze zomer in Hay-on-Wye een boekenfestival gehou den. Het wordt uitgewerkt door een werkloos kunstenaar uit Londen, die va ge bekendheid mét onze eigen Vinken oog onthulde. Hij heeft in de villa zijn intrek genomen. Booth wil dat de mensen lezen. Hij houdt niet van precieuze en deftige anti quarische boekhandelaren in duistere pijpelaatjes, die verschrikkelijk moeilijk doen over een eerste druk. Bij Booth moet alles de deur uit. Lezen voor je lol is zijn devies. mulus allerminst doden, maar zich daarentegen aan hem onderwerpen, want hij vreest de wereldheerschap pij van Germaanse helden. Romulus: „Ik heb mijn hele leven ingesteld op de ineenstorting van het Romeinse imperium. Ik gaf mijzelf het recht Rome’s rechter te zijn, omdat ik be reid was te sterven. Ik liet het bloed van mijn volk vloeien doordat ik het weerloos maakte, omdat ik mijn ei gen bloed wilde vergieten. En nu moet ik leven?”. Het zal best een vooroordeel zijn, of een blindheid die iedereen heeft als hij toneel of televisie maakt, maar ondanks al de zenuwen in de regiekamer boven de vloer en de spanning op de vloei' zelf, het was een claus die boven zijn tekst uit groeide omdat de clown Tom Man ders er meer gevoel en gestalte aan gaf dan een acteur van professie en routine. Een paar minuten grote Kunst, en zo waren er een paar meer. Vooral de bureaucratie zit Booth hoog. Hij houdt niet van zinloos gegoochel met paperassen. Hij haat de mensen die daarmee hun brood verdienen. Toen zijn vader hem accountant wilde laten wor den. hield Richard het daar drie weken uit. Hij kocht de bioscoop in Hay en propte die vol met tweedehands boeken. Zo begon het. Dat is het enige waar ik iets van weet, van boeken, zegt Booth. rig, sloft hij de binnenhof van zijn paleis binnen om er zijn ontbijt te nuttigen. „Ik heb de afgelopen nacht meer geregeerd dan in de 20 jaar van mijn regering bij elkaar. De Germa nen zullen mij doden. Vandaag nog. Nooit ben ik zo kalm geweest, nooit zo opgewekt als nu, nu alles voorbij is”. Maar niemand gelooft in die tekst als ene Tom Manders hem zegt, 's nachts om twee uur op een half duistere zolder in Rotterdam met een hond en eenden voor zijn voeten, met te vee! drank op en met dat eeuwige hoedje op zijn kale hoofd. „Tom, niemand heeft je ooit nog zonder hoed gezien, en dat is psychologisch allemaal wel verklaarbaar, maar zou je hem nu toch liever niet afzetten. Én wat minder drinken. Zo gaat dat niet”. Nadien geen hoed meer. Geen drank meer. Toch was Steye van Brandenberg, die gevraagd werd de rol van Odoaker te spelen, niet on middellijk bereid mee te doen. De oude Jan Lemaire, die toen al tachtig was of daaromtrent, en die Pyramus, de bejaarde kamerdienaar zou spelen, wel. „De Tom. Geweldig. Ik doe mee”. Steye had bezwaren. „Met een komiek spelen, met een clown?”. Na dien waren ze de dikste vrienden. De opname werd een ramp. Ieder een stond scherp, maar Tom nog meer. Hij kende zijn monologen niet meer. Geen wonder. Een clown, die voor het eerst komedie speelt. Voor die overgang is een half jaar bewust wording en training nodig, minstens. Nu was drie weken gezwoegd, tussen al zijn andere werk en zorgen door. Toneelmeesters kropen achter en rond de camera’s met grote karton nen borden, met daarop stukken moeilijke tekst. Odoaker, de Germaanse bruut, ont popt zich als een anti-bruut, wil Ro- De opening van de Haarlemse Orgel maand in de Grote of Sint Bavokerk trok gisteravond heel wat publiek. Met op de achtergrond het orgel van Chris tian Muller traden in een gezamenlijke uitvoering het Gronings Bachkoor, Mu- sica Antigua en enkele solisten op. Booth is de ietwat wazige 36-jarige zoon van een Engelse beroepsofficier met een Indische staat van dienst. De ruime villa in de grijze steen van Wales is al drie generaties in de familie. Hier ontvangt Richard 24 uur per dag zijn vrienden en vriendinnen uit de hele wereld. Wat niet wil zeggen dat hij niet graag alleen is. De enige kamer in het huis die iedere keer weer op slot gaat, is zijn eigen bibliotheek. Hier mag niets meer de deur uit. KIJNCi I Een mooie compositie overigens, deze Funeral Anthem, even interessant als de andere werken op deze geheel aan Handel gewijde avond. De uitvoerenden, het Gronings Bachkoor en het instru mentale ensemble Musica Antiqua, on der leiding van respectievelijk Johan van der Meer en Ton Koopman, streven de tegenwoordige, zogenaamde „authen tieke” uitvoeringswijze na. In het algemeen wks die -benadering hier beslist overtuigend. Men hoorde zo een veel lichtvoetiger'Handel dan in de traditionele praktijk het geval is, het geen een verrassende' Uitwerking heeft als je de gangbare, loodzware oratorium- sffjl in gedachten hebt. Of die stijlprincipes bij de verbrokkel de aanvang van ..Thé Ways of Zion” goms wat te stroef wérden gehanteerd, waardoor de grote lijn enigszins werd aangetast, blijft een open vraag. Wel is zeker dat het in eerste opzet moeilijk leek om op gang te komen. Gaandeweg viel echter steeds meer te genieten, vooral vanwpge de zuivere koorzang en de zo mogelijk nog toórivastere en sub tiele maar klankrijke voordracht solopartijen. Het vokale kwartet, bestaande Marjan Kreksiber (sopraan), René cobs (altus), Marius vönAltena (tenor) en Max van Egmond (bas), deed HandeTs compositie alle eer aan en be reikte in de samenzang een voortreffe lijke eenheid. Ton Koopman was hier aan een, speciaal voor déze gelegenheid opgesteld Flentrop-positief (in de Werckmeister-stemming) gezeten en zorgde samen met dé overige musici Naast de villa staat een forse hangar. Daar liggen de ideeën op stapel. In de hangar is Booth het liefst alleen. Het grote publiek mag er eigenlijk niet in. Booth houdt van het grote publiek, maar niet overal. onder leiding van Johan van der Meer, voor een adequate begeleiding. Na de pauze deed Marjan Kweksiber zich gelden als een bijzonder expressief -zingend vertolkster in het Salve Regina voor sopraan, obligaat orgel, twee violen en basso continuo. Een artistieke weer gave van allure van deze geïnspireerde compositie! Eerst nu was men bij, het feestelijke gedeelte van dit concert aangeland. Het tot slot gespeelde zevendelige Full Con certo n>'. 3 in F, gaf een blijde en heel levendige musiceertrant te horen. On- als Romulus, blissement bjnnenlopen, aankijkeh hoe hij zijn buspubliek probeerde be zig te houden, en hem daarna aan schieten. Tom: „Ha, die Hagenees. Wat doe jij hier? Stukkie schrijven?”. „Ik schrijf niet meer Tom. Ik ben een keurige werkloze. De krantencombi natie waarvoor ik werkte, heeft zich opgeheven. Ik zit zolang op de regie- cursus. De VARA had daar een stoel over. Dus zodoende. Ik zou het leuk vinden als je Romulus de Grote voor me wilde spelen”. Vijf dagen later, ’s nachts om drie uur, belde Tom dat hij het deed. „Ik doe het, maar alleen als ik was in je handen mag zijn”. Hij heeft het geweten. Iedereen trouwens die met de produktie te maken had. Het begon er al mee dat alleen ’s nachts kon worden gerepe teerd. Overdag had Tom zijn zaak, ’s avonds zijn voorstellingen. En bij de VARA liep hij drie gefilmde shows achter. Romulus Augustus is de laatste keizer van het eens zo machtige Ro meinse rijk. Hij heeft het bewust naar de ondergang geregeerd. Hij weet dat het de tijd is voor een nieuwe tijd, die van de krachtige, gezonde Germanen. Een wijs en de cadent man. Hij huist in een verval len paleis en houdt zich alleen nog maar bezig met het fokken van kip pen. In het laatste bedrijf van Romu lus de Grote is het Romulus’ laatste dag. Hij weet dat Odoaker, de vorst der Germanen, zal arriveren en dat zal zijn einde zijn. Opgewekt, maar ook oneindig treu- H s Si

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 11