de toekomst CDA: AR-Kamerlid Hans de Boer verontrust over 2 I a H i-i Motieven 1 door Ton Kors Machtsdenken Voorbarig Waterig Winst f'Hl f ss gp I I 17 1975 ZATERDAG 9 AUGUSTUS 1 I J K 11 Upll! I i B-.l 1 jilIM sHS i l» f 11 Machtsdenken van KVP offert de principes op n Christelijke levensvisie *3 Bezinningsgroep Positief begeleiden politici in deze wereld hebben. Een christelijke basis dus, waarop mensen elkaar kunnen vinden binnen het Christen Democratisch Appèl”, zegt De Boer. Wat zijn volgens De Boer de motieven van Andriessen om na het debacle van Verder is het zo dat de katholieke kerk erg op drift is. En ik kan me voorstellen dat de katholieken de knellende band van de kerk, de hiërarchie kwijt willen. Bij protestants-christelijken is dat altijd anders geweest. We hebben dat nooit los uaa pnuBA ijaai op ‘uarzaS uba christelijke visie, die je ook in je gewone werk, de wereld om je heen, probeert te verwezenlijken. Weliswaar met fouten, maar je probeert het. Op dit punt denken de katholieken toch wel wat gespleten. De Zeeuw toch weer het „open karakter” van het CDA aan de orde te stellen. „Ja, dan moet ik iets gaan zeggen over de verschillen tussen katholieken en protestants-christelijken. Het is zo dat katholieken wat gemakkelijker kunnen denken van wat aan de ene kant het geloof is, het christelijke beginsel en wat aan de andere kant de wereld is, het zogenaamde natuur- ;n genade-schema. Misschien waren het wel De Zeeuws politieke ideeën die de broeders niet zo mooi vinden of misschien was hij Akkoord, Andriessen zegt het wat voorzichtiger, maar ik begrijp niet waarom De Zeeuw hiervoor wel moet verdwijnen en Andriessen rustig kan doorgaan. Die hebben we nooit zo gehad. Maar dat wil nog niet zeggen dat je je uitgangspunt moet vergeten: hoe kijk je tegen de mens aan, wat is zijn bestemming, welke rol moet de overheid vervullen, van wie ontleent de oyerheid het gezag, hoe sta je tegenover systemen als socialisme, communisme en fascisme. Dat zijn vragen die direct te herleiden zijn tot het christelijk uitgangspunt. De groep moet volgens De Boer niet gezien worden als een verzameling dwarsliggers of als een pressiegroep. Wil De Boer dan voor nieuwe leden een doorlichtingsmachine? „Natuurlijk niet. De Boer wacht ook met het nemen van een beslissing zich kandidaat te stellen voor het voorzitterschap van de ARP. Hij is gevraagd dit te doen. ARP- voorzitter De Koning is-door ziekte Daarom wil ik wel wachten met mijn kandidaatstelling totdat duidelijk is welke weg het CDA gaat inslaan”. en an lat len ng ee: de als ;en vel o’n >ch ol- tie- 600 ;ste eds zan er- bo- oet ro- ijs- gte, oot ing ok- :se- er- [ier ex- ;ste ke- het 2) ror- nen ïes- de irop fge- die ïind )erg iver een ;on- bo- ror- ijke kto- rere i de rein ipe- i de een r de uit- de *i- tw nd ,v- e- is nd le- 12. ?d. 6, et - i; Hij vindt het vreemd dat vooral de KVP hiervan wil afwijken en dit uitgangspunt in de praktijk nauwelijks serieus wil nemen. Vooral omdat de KVP, evenals de CHU en de ARP, zich voor het akkoord van Woudschoten heeft uitgesproken. I „We hebben over de inhoud, het beginsel en de doelstellingen van het Christen Democratisch Appèl jarenlang discussies gehad. En ik dacht dat we er waren toen we in Woudschoten tot een akkoord waren gekomen. Daar is heel duidelijk vastgelegd dat een christelijke levensvisie het CDA als basis zou dienen, vanuit de idee hoe ons mensbeeld is, de boodschap van Christus, de taak die wij als mensen ook als Terugkomend op de uitlatingen van Andriessen in Hervormd Nederland vindt De Boer de nieuwe ontwikkeling in de KVP vreemd. „De Zeeuw heeft al het veld moeten ruimen om zijn „open karakter”-ideeën en het zou logisch zijn als Andriessen met precies dezelfde ideeën dan ook maar verdwijnt. Wat verwacht De Boer van het eerste CDA-congres? „Ik denk dat eerst de besturen van KVP, CHU en ARP bijeen zullen komen om deze brief te bespreken. Wat het congres zelf betreft hoop ik dat de gemaakte afspraken over onze uitgangspunten gehandhaafd zullen worden. Anders blijft er van heel deze nieuwe beweging niets over. Dan moet de ARP maar zelfstandig met zijn eigen kléine achterban doorgaan, ook al is daar misschien het gevolg van dat we steeds kleiner worden. Ik vind dat je om je christelijke beginselen te verwezenlijken geen water in de wijn moet doen om alleen maar kiezers aan te trekken of te behouden. Blijkt er voor christelijke politiek in Nederland geen plaats te zijn dan merken we dat vanzelf en verdwijnen we wel. Dat zou ik wel erg vinden, maar ik vind dat je béter zo kan verdwijnen dan kleurloos en zonder principes ten onder gaan. Ik hoop dat het CDA-congres deze onduidelijkheid oplost en zich uitspreekt. Daar wacht ik op”. moest openstaan en brak nog niet zo lang geleden op dit punt zijn politieke nek. Nu heeft KVP-frac- tievoorzitter Andriessen deze pro blematiek opnieuw aan de orde gesteld door zich voor dit „open karakter” uit te spreken in een vraaggesprek met het blad „Her vormd Nederland”. Binnen de Anti Revolutionaire Partij brach ten zijn uitlatingen grote ontstel tenis teweeg. Het Santpoortse Tweede Kamerlid voor de A.R.P., Hans de Boer, schreef namens 32 verontrusten een boze brief om zich van de „vrijblijvendheid” van Andriessen te distanciëren. Als het C.D.A.-congres op 23 augus tus over dit punt onduidelijk blijft kan het volgens hem wel eens tot een breekpunt komen. De Boer zegt dat de AR-fractie in de Tweede Kamer het hierover unaniem eens is. Zes leden van zijn fractie hebben zich gevonden in een bezinningsgroep, die enkele keren bijeen is gekomen om over de ontwikkeling naar het CDA te praten. Hierin zaten fractieleden als De Kwaadsteniet, Van Houwelingens, Vermaat, Beinema en Schouten (die inmiddels bedankt heeft). Ik wil niet staan te controleren met een soort meetlint of iedereen die zich aansluit wel christelijk genoeg is. Dat is onzin. Maar ik vind dat ons uitgangspunt zo ingebakken moet zitten dat iedereen die zich aansluit daarop aanspreekbaar is. En dan kan je ook voorkomen dat kaderleden later zeggen: akkoord, dit programma wil ik wel verwezenlijken, maar voor de rest wil ik aan het CDA geen boodschap hebben. Dat zou ik huichelen vinden.” Natuurlijk kan ik niet ontkennen dat we een bepaalde invloed hebben gehad. Zes Kamerleden binnen zo’n groep is natuurlijk niet niets. Er zijn de laatste tijd heel wat discussies op gang gebracht binnen de partij en speciale congressen gewijd aan overheid, welzijn en gezag zijn daar het gevolg van geweest. We hebben nooit zo naar buiten willen treden, maar alleen de bedoeling gehad binnen de ARP een discussie op gang gebracht, een nieuw soort reveille.” Het politieke heengaan van Kamerlid Ad Schouten enige tijd geleden betreurt De Boer. „Ik kan het wel begrijpen. Ondanks dat de fractie unaniem achter het akkoord van Woudschoten stond heeft hij geen vertrouwen gehad in de KVP met haar „open partij’’-idee. Daar heeft hij voor zichzelf de conclusie uitgetrokken omdat hij een opbouw van het CDA op een principieel-christelijke basis niet gerealiseerd zag. Ik begrijp het wel, maar aan de andere kant vind ik zijn besluit ook voorbarig. Tenslotte hadden we het fractie-standpunt, het ARP-bestuur had zich uitgesproken en de partij had gestemd. Maar hij vond het een papieren standpunt, waarvan de realisering nooit zou lukken.” afgetreden. „Ik geloof wel dat je van een nieuwe voorzitter, elke voorzitter, mag verwachten dat hij de weg die zijn partij inslaat positief zal begeleiden. Volgens De Boer is een ander motief om tot een meer „open karakter” te komen het machtsdenken van de KVP. „De partij heeft een periode achter de rug met een groot machtsbesef. In gesprekken met KVP-ers ervaar ik dat velen de vorming van het CDA zien als de terugkeer naar een groot blok als machtsinstelling. Het principe of het uitgangspunt verdwijnt. Ik proef dat ook in de Kamer. Neem als voorbeeld het Israel/Arabië-vraagstuk. Dan merk ik dat het alleen maar gaat om de toevoer van olie te behouden en niet om een standpunt over de enorme menselijke problematiek daar. Dat wordt natuurlijk niet gezegd op het preekgestoelte, maar uit gesprekken achter de coulissen wordt dat wel duidelijk.” Volgens De Boer zijn er geen verschillen tussen zijn landelijke opvattingen over het CDA en zijn politieke praktijk in de gemeente Velsen. Daar is hij fractievoorzitter van het CDA in de gemeenteraad. „In Velsen is de totstandkoming van het CDA precies gegaan zoals het moest. Akkoorden over de beginselen, het programma, lange gesprekken met de kandidaten. Ik kan alleen maar zeggen dat de praktijk binnen het Velsense CDA uiterst plezierig verloopt.” binnen de partij wel een lastige vent. Ik begrijp ook niet dat de nieuwe KVP- voorzitter Vergeer hetzelfde kan zeggen, iets waarvoor zijn voorganger het veld moest ruimen. Óf het moet zijn dat de KVP CDA-winst ziet bij kiezers van DS’70 en D’66, kiezers die het programma dan wel aardig vinden, maar zich niet zo tot de beginselen voelen aangetrokken”. „Ik snap niet waarom oud-voorzitter De Zeeuw voor hij ging, ook al eens met z’n vrijblijvende ideeën kon komen. Dat kan gewoon niet, want daarmee schop je alle poten die er onder je stoel te vinden zijn, weg. Ik vind dat je niet kan zeggen: kom maar binnen, word maar lid van de club als je ’t met het programma eens bent en de uitgangspunten, och, die vergeten we wel een beetje. Op zo’n manier krijgt het CDA iets waterigs, heeft het geen enkele kleur, is er geen toekomst en kan je het wel vergeten. Het is even idioot als je bij de PvdA gaat zeggen: het programma is wel aardig, maar de Socialistische achtergrond houden we wel een beetje onder de dekens”. Het eerste congres dat het Christen Democratis Appel (C.D.A.) eind augustus gaat hou den kan wel eens het laatste worden. In het nog jonge bestaan van deze nieuwe beweging, die de christelijke politiek in Neder land moet gaan bundelen, be staan nu al grote meningsver schillen over het beginsel en de doelstellingen. Het gaat daarbij vooral om de vraag of deze partij een „open karakter” moet krijgen, dat wil zeggen: toegankelijk moet zijn voor mensen die het wel eens zijn met het programma van het C.D.A.maar zich nauwelijks aan getrokken voelen tot de christe lijke uitgangspunten. Oud-KVP- voorzitter De Zeeuw vond dat het C.D A. wel voor dergelijke leden „Ik geloof dat het dan veel eerlij ker is als je voor de letters CDA invult: Centrum Democratisch Appèl. Daar zal ik me dan niet bij aansluiten. Je krijgt dan ongeveer hetzelfde wat in Duitsland de CDU is. Als ik in Duitsland woonde, zou ik daarvan geen lid zijn. Een CDA op die basis hoeft voor mij niet en wie een beetje de discussies en gesprekken binnen de ARP heeft gevolgd, weet ook dat de partij dat niet zo wil. Tenslotte heeft 92 percent en dat is een heel hoog percentage van onze kieskringen zich voor de afspraken van Woudschoten uitgesproken en dat zegt toch ook wel wat”. „Een aantal mensen had en heeft de behoefte voor dit soort zaken regelmatig bijeen te komen en zich te bezinnen. Een zaak die bij heel deze CDA- problematiek speelt is volgens De Boer ook de links-rechtsindeling van en door politiek Nederland. „De christelijke partijen worden op dit punt altijd in het midden ingedeeld. Maar dat gebeurt altijd door laat ik nou maar twee richtingen noemen, liberalen en socialisten. Vanuit onze visie stoppen we socialisten en liberalen toch ook niet in de vakjes links, rechts of midden. Aan een indeling hebben we überhaupt niet zo’n behoefte. Wat ik wil duidelijk maken is dat je niet tot een CDA moet komen om drie grote blokken te krijgen, wat men dan noemt: links, rechts en het midden.” ’J t Geen water in de wijn i i® 4 aÈ 4 u,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 17