J a 4 Calvé borrelnootjes PINDA'S MET EEN JASJE HLMS I Shampoo: satirische seks met boeiend toegepaste politieke verwikkelingen Gruwelfilm „Jaws'9 wekt heftig debat over filmkeuring in Verenigde Staten c I Ss El k I NIXON-TIJDPERK IN VERENIGDE STATEN OP DE HAK GENOMEN MONSTERLIJKE HAAI TERRORISEERT BADPLAATS k o SSBSShI VRIJDAG 2 2 AUGUSTUS 197 5 KUNST 0 Bond en bloot „The drowning Pool” N achtvoorstell ingen Ook in ons land ■3 Jeugdfilms I i Aardbeving „SHAMPOO” IS DE INTRIGERENDE TITEL van een film die de liefdesavonturen van een dameskapper combineert met het por tret van een superrijke samenleving in Beverly Hills (bij Los An geles) tijdens de verkiezingen die leiden tot het presidentschap van Nixon. De tijd van handeling is dus 1968, een dag voor de definitieve verkiezingsuitslag. Nixo in een nek-aan-nek race met Humphrey is niet van het TV-scherm te denken. Evenmin als Agnew die vice- president hoopt te worden. Maar de mensen die de handeling van „Shampoo” bepalen, trekken zich weinig aan van wat het tweetal aan schone beloftes te zeggen heeft, nog minder van wat ze vertellen over de pioniersgeest, de gezonde moraal en de voorbeeldige eens gezindheid van de natie. De betrokken mensen hebben wel wat anders te doen dan naar al die cliché’s te luisteren ook al schijnen Nixon en Agnew vanaf het permanent ingeschakelde TV-toestel te blijven toekijken naar wat ze uitvoeren. Inpikken en wegwezen N achtvoorstellingen -l 1 c Bk F -4K San Francisco na de aardbeving. den (ADVERTENTIE) )0 u. o HUI» - is sr Ik c;l iBORREt^OOJJËS] een aan zich te buiten gaan aan de meest dwaze avonturen die men in het leger, als er tenminste gean echte oorlog is, beleven kan. Claude Zidi is weer de regisseur van de vier clowns die vooral in Frankrijk buiten proportie populair zijn. Op woensdag- en zaterdagmiddag om 2.15 uur en op zondagmiddag om 2 uur laat Studio de jeugd genieten van de Ne derlandse film „Dik Trom en zijn Dorps genoten”. Weet u zelf een leuke borrel nootjes babbel Stuur in naar Calvé, postbus 1000, Delft. CBS11Z1k90 Wat de hoofdpersoon George betreft, die heeft heel wat te doen. Hij is de nacht voor de einduitslag op bezoek bij een van zijn klanten, mrs Felicia Karpf (Lee Grant) en terwijl de titel en de lijst van medewerkers afdraaien tegen een donkere achtegrond, is het doek ge vuld met niet mis te duiden slaapkamer- geluiden. Een telefoon onderbreekt het liefdesspel. George wordt opgebeld door zijn „vaste” vriendin, Jill Haynes (Goldie Hawn) die hem naar huis lokt met een bedacht verhaal over geluiden in huis die op indringers zouden kunnen wijzen. n lenen. Die vindt hij tenslotte in de joviale Lester Karpf wiens vrouw hij maar al te goed kent en wiens vriendin (Julie Christie) ook eens zijn vriendin is ge weest. De argeloze Karpf is daar niet van op de hoogte en nodigt George voor wie hij een vaderlijke vriendschap is gaan voelen, uit op een feest in het exclusieve „Le Bistro” waar de overwinning van Nixon zal worden gevierd door de ban kiers van Los Angeles die het verkie- Met deze populariteit komt bij George vanzelfsprekend het verlangen op zélf een zaak te beginnen en hij zoekt een fi nancier die hem het benodigde geld kan Veel autowrakken ’n stuk of negen tig krijgt men te zien in Rembrandt, waar de door schroothandelaar Toby Halicki gemaakte „Gone in 60 Seconds3’ (Inpikken en Wegwezen) draait. Na een korte cursus in hoe men auto’s moet stelen (het kon in 60 seconden!) volgt de achtervolging van de dieven, een stunt- numrner dat bijna drie kwartier duurt. „De Peetvader, deel 2”, waarin Al Pa cino de rol van Marlon Brando als hoofd van de mafia-familie heeft ovengenomen, maar waarvan auteur en scenarioschrij ver dezelfden zijn gebleven, nl. Mario Puzo en Francis Ford Coppola (tevens re gisseur), draait nog in Palace. En Roxy (Nieuwe Stijl) sluit de rij op een geluk kige manier met Lngrnar Bergmans „Scènes uit een Huwelijk”, waarin Liv Ullmann en Erland Josephson op onna volgbare wijze het gelukkige echtpaar spelen, dat door tussenkomst van Bibi Anderson uit elkaar gedreven wordt, maar elkaar toch niet helemaal los kan laten. Een zeer menselijk en aangrijpend drama, dat door de regie van Bergman (die er eerst een TV-serie van gemaakt had) en het camerawerk van topman Sven Nykvlst tot een van de beste films van het seizoen gerekend kan worden. Vrijdag- en zaterdagnacht (23.30) in Frans Hals een karatefilm „Oog om Oog”, in Lido (om 23.45) uit dezelfde categorie „Het Zwaard van de gele Tijger” en in Luxor het mysterieuze avontuur dat Julie Christie en Donald Sutherland in Venetië beleven onder de titel „Don ’t took now”. Om 24.00 uur in Roxy „Performance” met Mick Jagger, James Fox en Anita Pel lenberg. George is dameskapper in een van de duurste kapsalons van Beverly Hills, hij heeft magische handen die de mooiste kapsels op de hoofden van zijn chique clientèle weet te toveren, en hij is daar naast of misschien wel daardoor de lie veling van de bezoeksters die hem met grote schaamteloosheid en, wat hem be treft zonder veel moeite het bed inlokken. Natuurlijk is de film geïnspireerd op de aardbevingskansen die in Califomië en DE PREMIÈRE VAN ENIGE beteke nis is deze week „The drowning Pool” van Stuart Rosenberg met Paul Newman in de hoofdrol als „private-eye” Har per. De „private eye”, de particuliere detective is een typisch Amerikaans in stituut, populair gemaakt door de ro mans van Raymond Chandler en door de vertolkingen van Humphrey Bogart („The big Sleep”). De private eye is een eenzame werker, die dubieuze particu liere zaakjes op te knappen krijgt, alleen moet werken en niet hoeft te rekenen op steun van de politie die óf aan de kant van de misdaad staat, óf geen vreemde indringers op haar terrein wenst en zich bovendien gepasseerd voelt. Hij moet dus bedacht zijn op minstens twee ge vaarlijke tegenstanders: de misdadiger die hij zoekt èn de politie die hem voor de geringste overtreding oppakt. Voor de minder sensationeel aange legde toeschouwer is er overigens nog een ruime keuze uit de meest uiteenlo pende filmgenres. Wie van bloot houdt kan het vinden in Frans Hals waar „Blond en Bloot in Beieren” draait in natuurlijke kleuren en met de „Leder hose” als onmisbaar ingrediënt. Lief hebbers van groots geënsceneerde histo- riedrama’s daarentegen gaan naar Lido om Elizabeth Taylor, Richard Burton en Rex Harrison in Joseph L. Mankiewicz’ onsterfelijk spektakelstuk „Cleopatra” te zien. De soldatenklucht vindt men in „Maak ’m Soldaat” waarin de vier be kende Franse komieken „Les Chariots” I zingsfonds van de nieuwe president des tijds gespekt hebben. Ook op dit feest dat helemaal uit de hand loopt en door een bomalarm vroeg tijdig naar een andere gelegenheid ver plaatst moet worden, zijn Nixon en Ag new, zij het op het beeldscherm aanwe zig. Gelukkig horen ze zodoende niet wat voor taal er gebruikt wordt in het ge zelschap dat hem financieel zo doeltref fend heeft gesteund. Het is waarschijn lijk dezelfde schuttingtaal die jaren later Nixon en zijn naaste medewerkers ge bruikten toen ze zich onder elkaar en niet afgeluisterd waanden. Want het aar dige en intrigerende van „Shampoo” is dat het niet uitsluitend een film is over een knappe dameskapper die vermoeiend succes bij de vrouwen heeft, maar dat de politieke context waarin het geheel ge plaatst is, zeker zo belangrijk is en in ieder geval zorgt voor een dubbele bo dem die uiterst effectief werkt. Het gezelschap waarin George via zijn dure klanten geraakt, is wat levenswijze en woordkeuze betreft, weinig verschil lend van de figuren die het Nixon-tfid- perk hebben bepaald: gewetenloos, hypo criet en onbeschaafd. In dat opzicht heeft de film een bijna profetisch karakter. Warren Beatty heeft als acteur, produ cent en mede-scenarist een belangrijk aandeel in „Shampoo”, maar de inbreng van regisseur Hal Ashby mag zeker niet gering aangeslagen worden. Ashby is hier min of meer bekend door zijn films „The Landlord” uit ’70, „Ha rold and Maud’ (’72) en vooral door zijn meer recente „The last Detail”. Van die laatste film zal men zich waarschijnlijk de intrige nog herinneren die handelde over twee mariniers van het Amerikaan se leger die een collega naar een mili taire gevangenis moeten brengen en er voor het slachtoffer een gezellig reisje van proberen te maken. Het is vooral in die film dat Ashby zijn ironisch talent en zijn scherpe observatie van mensen ten volle kon ontplooien, kwaliteiten die nu ook in „Shampoo” te vinden zijn. Daarbij heeft hij, behalve over Warren Beatty de beschikking gehad over de reeds genoemde actrices Goldie Hawn, Lee Grant en Julie Christie en over een van die bescheiden krachten in de Ame rikaanse film d;e niettemin, mits goed „gecast”, bepalend kunnen werken. Zo iemand is nu Jack Warden die van de bedrogen, maar uiteindelijk zegevierende financier Lester Karpf de film bij vla gen domineert en krachtig meewerkt van het geheel een satirische seksfilm met politieke implicaties te maken die men zicht krijgt in de loop der gebeurtenissen en hoever de „private eye”, in dit geval Harper-Paul Newman met zijn onderzoek gevorderd is. Cinerama en Rembrandtplein Théater brengen een groots opgezette rassenfilm van Richard Flëischer, waarin het ero tisch verkeer tussen blank en bruin te gengesteld verloopt als men gewend is. James Mason, Susan George, Brenda Sykes en Perry King zorgen voor de te genstellingen die in de meeste films van dit soort allang niet meer bestaan. Verder de nodige reprises en prolon gaties: Bergmans „Scènes uit een Huwe lijk” voor de 22ste week in Tuschinski 2, „El Topo” voor de 6e week in Tuschinskii 3, „Alice doesn’t live here anymore” in Leidseplein Theater, Luis Bunuel’s ,,Le Charme discret de la Bourgeoisie” in Studio K, „La Femme aux Bottes rou ges” van Bunuel’s zoon Juan Luis voor de llde week in Cinétol, Fellini’s ,.De Clowns” in The Movies, evenals Marco Ferrari’s „Touche pas la Femme blanche” en Billy Wilder’s „The Front Page” in De Uitkijk. „Last Tango in Paris” in City 2 en „Kind van de Zon” in City 4, „Death in Venice” in Cine D. Keuze genoeg dus. al blijft het uitkijken naar grote nieuwe premières. Dat is dan ook de situatie waarin Paul Newman zich bevindt als hij van de rijke en alcoholische Joanne Woodward (in het werkelijke leven zijn vrouw) de opdracht krijgt haar verdwenen minderjarige dochter op te speuren. Het uitvoeren van die vage opdracht brengt hem van de ene moeilijke situatie in de andere, waar na hij tenslotte belandt in een hydro- therapeutische badcel, waaruit hij alleen kan ontsnappen als hij de water-afvoer verstopt en de cel vol water laat lopen waardoor hij, rijzend met het water, een ontsnappingsluik in het plafond kan be reiken. Deze climax geeft nog enige span ning, maar overigens is er weinig opwin ding te beleven, omdat de gecompliceer de intrige onduidelijk verteld wordt en Newman onveranderlijk glimlachend en kauwgum kauwend rondloopt, zodat het nooit helemaal duidelijk is of hij zich in een moeilijke positie bevindt dan wel dat hij de toestand meester is. In een dergelijke film lijkt de scena rioschrijver toch wel ongeveer de be langrijkste medewerker, immers van zijn inventiviteit hangt het af of men enig in de allerjongsten, bekeken worden, begrijp er niets van”, aldus Heller. De producers van „Rollerball” hebben zonder succes hun beklag bij de com missie gedaan dat hun film met „boven de 18” werd gekwalificeerd. Het geweld dat in deze film voorkomt is huns in ziens veel minder bezwaarlijk. Maar de p o ,c;i hebben toi op heden weinig effect gesorteerd. Een woordvoerder van Cinema Inter national Corporation in Amsterdam, de maatschappij die „Jaws” vanaf 18 de- (Van onze kunstredactie) DEN HAAG In de Verenigde Staten is een rumoerige discussie gaande over de film „Jaws”, wat „Kaken” betekent. Het zijn de ka ken van een haai van monsterlijke afmetingen, die het in de baai van vredig toeristisch Rustplaatsje de Amerikaanse westkust ge munt heeft op niets vermoedende baders. De climax van de film is een reeks gedetailleerde scènes van een bloedspuwende man, die door de reüzenhaai verslonden wordt. Tot grote verwondering van film maatschappijen en filmkritici heeft „Jaws”, die na een maand te heb ben gerouleerd al meer dan 150 mil joen gulden in het laatje bracht, de keuringsbeoordeling ,.PG” ge kregen, wat in theorie wil zeggen dat kinderen alleen onder van een oudere de filrn maar wat in de nraktök dat elke jongere, dm aan de bioscoonkassa ko welen van ..Jaws” over z’”'' mag laten gaan. ec/isseur Steven Spielberg toont de hoofdrolspeler uit Jaws. De film is, naar door Universal Pictures werd meegedeeld, al een groter kassucces dan The Exorcist en The Sting. met name in San Francisco voortdurend aanwezig zijn en in 1906 aanleiding wer den tot de verwoesting van de stad. In „Earthquake” van Mark Robson wordt San Francisco voor de tweede maal ver nietigd. Natuurlijk komt de ramp als climax na een huis, tuin en keukenverhaaltje, dat door Mario Puzo (auteur van „The God father”) bedacht is rond het stuk gelopen huwelijk tussen Charlton Heston en Ava Gardner. Andere figuren worden geïntro duceerd om de „human interest” niet te verwaarlozen, want hun lot wordt ver bonden met de aardbeving die als drei ging al aanwezig is als er in het begin van de film scheurtjes ontdekt worden in de dam van een naburige rivier. Zo ont staat er een langzame spanning, die zich ontlaadt als de eerste schokken gehoord en gevoeld worden. Na „The towering Inferno”, waarbij het tenslotte maar gaat om een enkele wolkenkrabber, is „Aardbeving” een technisch meesterstukje dat na alle ver woesting door aardschokken nog een tweede climax achter de hand heeft als de dam het begeeft en grote watermas sa’s het laatste leven uit San Francisco schijnen weg te spoelen. Een film die geen enkele consideratie met de zenuwen van zijn toeschouwers heeft en waarbij de directie van het thea ter terecht aantekent zich niet aanspra kelijk te voelen voor de fysieke en emo tionele gevolgen voor de individuele toe schouwer. Men is gewaarschuwd. Wie de wereld wil zien vergaan, kan dat nu doen en niets eens vanuit een luie bioscoop stoel, want de stoel staat midden in het geweld van aardschokken en aandonde rende watermassa’s. Het feestje voor Nixon’s overwinning met achter de tafel Julie Christie en Warren Beatty. John Huston’s „Fat City” is de beste aanvulling van het nachtelijk programma. Hij is te zien in The Movies, waar ook nog altijd „A Night at Casablanca” met de Marx Brothers gaat. Een ander nieuw gezicht op de bioscoopagenda van na 24.00 uur is McCabe Mrs Miller”, een van de mooiste en minst gedraaide westerns, gemaakt door Robert Altman die hier nooit veel succes heeft gehad. Maar de hoofdrollen zijn in handen van Tulie Christie en Warren Beatty, hetzelf de tweetal dat straks in meer gecivili seerde toestand te zien zal zijn in „Shampoo”. Twee andere gerenommeerde wildwest- films op het nachtprogramma zijn verder nog Butch Cassidy and the Sundance Kid” (met Paul Newman en Robert Red ford) en Peckinpah’s „Pat Garret and Billy the Kid”. Truffaut’s „Une belle Fille comme moi” met Bernadette Lafont in Ceintuur zorgt voor de lichte Franse esprit, terwijl „Rosemary's Baby” van Roman Polanski in Cinema International de beste horrorfilm van de laatste jaren vertegenwoordigt. Er is al protest bij de keuringscom missie van de Motion Picture Associati on of America aangetekend tegen deze „PG-beoordeling. Volgens Charles Champlin, cirticus van de Los Angeles Times wordt er onvoldoende rekening mee gehouden dat kinderen tot de slacht offers van de haai behoren en dat kinderen in het algemeen biizonder s"~' onder de indruk komen van gebeurtenis sen op het bioscoop- en televisiescherm, waarbij leeftijdgenoten zijn betrokken. Ook filmmakers laten zich in de hoog lopende debatten over „Jaws” horen, naar mag worden aangenomen uit min der edele en ethische motieven. Zij ach ten zich onheus bejegend, omdat ver scheidene van hun films, die aanzienlijk minder gruwelijk zijn dan „Jaws”. door de keuringscommissie met een „R” wat zoveel betekent als „toelaatbaar voor jongeren vanaf 18 jaar” zijn beoordeeld. Paul Heller, producer van „Enter the dragon”, zegt dat met .Jaws” een reco’"’ is bereikt op het gebied van weerzin wekkendheid en bloed. Afgerukte armer en benen drijven in het water. Er komt een zonnebadend meisje in voor dat aangevallen wordt door een horde krab ben. „En dat zijn nog maar enkele van het grote aantal afzichtelijke scènes. En toch kan „Jaws” door iedereen, inclusief DE PREMIÈRE van deze week is in Luxor te vinden, waar de groots opge zette „disaster”-film (rampenfilm) „Aardbeving” in de meest letterlijke zin de bioscoop zal doen trillen. Want via het listig uitgevonden „Sensurround”- systeem ondergaan de toeschouwers de schokken en aardtrillingen als bij een echte aardbeving en wordt in combinatie met het beeld en door geluidsgolven een realiteit opgeroepen die angstwekkend is. en Ingez.: H.J.deReus.Pieterzijl sing om in advertenties ervoor te waar schuwen dat de film misschien te veel indruk zou maken op jongere kinderen. Jongens en meisjes die in de buurt van Los Angeles werden geïnterviewd en „Jasw” hadden gezien, zeiden dat zij voorlopig niet meer in zee durfden te gaan zwemmen. Een 12-jarig meisje gaf toe dat zij erg veel aan de film moest denken. „Ik droom er over. Die haai heeft me verschrikkelijk bang gemaakt”. Volgens Roy Scheider, die in „Jaws” de rol van sheriff speelt, zijn er echter ook heel wat kinderen die de gruwelen op het doek weten te verwerken. „Met opzet hebben we niet te veel gruwelen in de film gestopt”, aldus Scheider, die vertelt dat de scène van het met krabben overdekte meisje later aan de film is toegevoegd en dat de finale waarin de acteur Robert Shaw door de elektroni sche reuze-haai, die vier miljoen gulden heeft gekost, wordt opgeslokt achteraf wat „verfraaid” is. Ondanks alle verhitte discussies over de beoordeling van „Jaws” door de keu ringscommissie, blijft Jack Valenti, voorzitter van de Motion Picture Associ ation of Amerika (MPAA), ervan over tuigd dat „Jaws” juist gekwalificeerd is. „Naar de mening van de keuringscom missie gaat het in „Jaws” om geweldda digheid, zoals die in de natuur kan voorkomen. Het is geen geweld van man tegen man. Wat in deze film te zien is, kun je vergelijken met wat in „Hans en Grietje” gebeurt. Kinderen zouden som mige gewelddadigheden kunnen imite ren, maar niet het soort dat in „Jaws” voorkomt”. De controverse over de Amerikaanse keuringsvormen heeft „Jaws” geen wind eieren gelegd. Het ziet er volgens „insi ders” naar uit dat „Jaws” het succes van „The Godfather” zal overtreffen. De dochter van hoofdrolvertolker Scheider, 12 jaar oud, heeft „Jaws” in middels twee keer gezien, maar wel pas nadat Scheider en zijn vrouw haar had den uitgelegd wat echt en wat niet echt was. „Zij was vaak bang, maar ze wist dat het een film was”, aldus Scheider, die ouders aanraadt hun kinderen van tevoren in te lichten over scènes „die mogelijk kunnen schokken”. Hij geeft toe dat sommige kinderen de film kunnen verdragen en anderen niet. In ieder geval zou Scheider zelf erg voorzichtig zijn met kinderen beneden de 10 jaar. „Als men kinderen heeft die gevoelig zijn voor nachtmerries, snel angstig zijn en makkelijk te beïnvloe den, dan zou ik zeggen: ga niet. Zo’n kind zou zonder begeleiding van een oudere gemakkelijk voor zijn leven ge traumatiseerd kunnen raken”. Over het Amberikaanse keuringssy- steem' merkt Scheider tenslotte cynisch op: „Dat bestaat alleen omdat de meeste ouders het geen donder interesseert wat hun kinderen zien”. cember in 20 tot 25 Nederlandse biosco pen gaat uitbrengen, lijkt de opwinding over „Jaws” lichtelijk overdreven. „Het is geen echte sadistische film, er wordt niet in gemarteld. Maar de levensecht heid waarmee de scènes zijn gemaakt, bezorgen je wel anderhalf uur koude rillingen. Je ziet inderdaad wat afgeruk te armen en benen en het hoofd van een man dat in de bek van de haai ver dwijnt. De haai zelf, waar het allemaal om draait, komt pas na 84 minuten film in beeld. Tot dat moment wordt er een ontzettende spanning gekweekt”. Universal Studios, die „Jaws” maakte, nam overigens de ongebruikelijke beslis- fJf!U Z:- - J uil r - ,'<Di '"i V: v/j, 'A'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 11