Ed van Westerloo ziet kansen voor goed Journaal Perfecte Engelse parodierock TIOLI in Popsien neemt afscheid TOP DE POP POP DERTIEN Fritz Wotruba overleden 3 Calvé borrelnootjes PINDA S MET EEN JASJE f Weet u zelf een leuke borrel- 8 nootjes babbel? Stuur in naar I Calvé, postbus 1000, Delft. „Privé voor twee" smaakvol HR: Ws Poppeppers Spaarnekerk als poptempel KAMPERMAN if dn. BEELDHOUWER n BONTSPECIAUSTEN Iff J K3B Manuwrwwi SMBrtl 13 12 KUNST 19 7 5 2 9 AUGUSTUS R IJ D A G (Van onze RTV-redactie) Getrapt vertrouwen Rozenbedje Toetssteen Opfrisbeurt zomerkorting van 10% I VAHPAA^,' Sublieme bontcouture bij Kamperman in Haarlem! - HILVERSUM De drukste man van Nederland was gisteren Ed van Westerloo, nu nog eindredacteur van KRO’s actualiteitenrubriek Brand punt en behorend tot „de oude jongens” van die in het verleden bekroonde televisierubriek, en straks hoofdredacteur-manager van het NOS-jour naal, Nederlands grootste krant. Hij holde van het ene interview naar het andere, hij had er bij wijze van spreken de hele dag voor uitgetrokken. Als wij om kwart voor twaalf een door veel omroepmedewerkers gefre quenteerd etablissement binnenkomen, is hij ietwat verlaat „mijn klok je doet het niet goed” nog bezig met het vorige vraaggesprek. th-- M’N AAJ& MM/ iii Pleuni Touw en Jeroen Krabbé in „Privé voor twee". schreef Coward twee” voor (ADVERTENTIE) was een groot theater- U bent van harte welkom! (ADVERTENTIE) nog Zijn er nog persoonlijke overwegingen geweest die tot zijn besluit hebben ge leid, zoals de mogelijkheid zich maat schappelijk te verbeteren? Desondanks schuwt Ed van Westerloo de zijdelingse vragen over het journaal niet, al trekt hij enige malen (niet te vaak) aan de rem en verzoekt hij ons de pen even neer te leggen. Hoe ervoer U Uw kennismaking met de Journaalredactie? Kan Van Westerloo een goed journaal maken? Ik wil praten met iedereen, over het journaal, ik wil iedereen leren kennen, zodat ik op 1 januari meteen aan de slag kan gaan”. Via het Gregoriaans en de beatmis belandt de onttakelde Spaarnekerk in Haarlem volgende week donderdaga vond bij de keiharde modderrock van de Bintangs. Samen met de Haarlem se saxofoonfreak Mr. Mozes en Cryp to moeten de Beverwijkers voor een daverende popavond zorgen die de Burgwalbuurt ook bij niet-ouderen bekendheid moet geven. organisatoren de lege Spaarnekerk de uitgekiende plaats. Voor de gelegen heid wordt het gebouw want dat is het nu „aangekleed” met lampi ons en standjes waar drank en eten verkrijgbaar is. De entree is 4,50; de seur; alle drie met groot vakmanschap en een voorkeur voor elegante decaden tie, gekarakteriseerd door het Angelsak sische begrip „camp”. Na zijn dood in 1973 is hij heilig verklaard en worden zijn stukken met meer eerbied en gevoel voor het tijdperk waarin hij glorieerde de jaren ’30 benaderd dan tijdens zijn leven. Zijn werk is nooit van het repertoire verdwenen, majir enkele jaren De nieuwe bontmode van Kamperman belooft ook dit jaar weer een modieus hoogtepunt te worden Maar voor wij u deze modellen presenteren geven wij op onze bestaande collectie een Wagenweg 11 Haarlem Tel. 31 20 86 100 meter van Houtplein, parkeren voor de deur! spe- in r lngez.:A.C J.Viersen.Gronihgen c „Natuurlijk, dat is onontbeerlijk. Ik ben als ANP-redacteur en als man van Brandpunt altijd en elke dag met het nieuws en de nieuwsverwerving bezig geweest. Ik geloof, dat ik ook een neus vóór nieuws heb en dat heb ik bij Brandpunt ook meermalen bewezen”. „Dat is allemaal geen verdienste van het journaal, want beter kan het na tuurlijk altijd, maar het is een vast staand gegeven. Ik win dus met het verhuizen van Brandpunt naar het Jour naal, maar ik verlies ook. Met Brand punt mocht ik opiniëren, met het Jour naal mag ik dat niet. Ik ga van het ene belangrijke journalistieke produkt naar het andere”. „Niet altijd is alles in die zeven jaar koek en ei geweest natuurlijk, en dat heb ik dan ook geschreven. Het is een soort logboek geworden.” Tegelijk met het boek komt binnenkort bij CBS een dubbelpee uit waarop vele tunes van bekende Veronica-pro- gramma’s als „Koffietijd” en „Juke box” voluit te horen zijn. Moet je voor een baan als hoofdredac teur van het NOS-Journaal een man zijn die altijd dagelijks met het nieuws te maken heeft gehad? „Ach nee, dat is helemaal van geen belang geweest. Ook de verhalen, dat ik de laatste tijd niet lekker bij Brandpunt zat, zijn onzin. Bij Brandpunt heeft altijd, ook onder mjj, een uitstekende teamgeest geheerst. Maar bij goede ploe gen is het de gewoonte om elkaar kei hard de waarheid te zeggen en elkaar zonder pardon te bekritiseren. Misschien heeft die openhartigheid een verkeerde indruk gewekt en zijn zo de praatjes in de wereld gekomen”. „Uitermate prettig maar het was wel erg kort. Ik heb ook tegen de redactie gezegd, dat ik in de komende maanden een deel van mijn vrije tijd zal opoffe ren om met het praktische reilen en zeilen van het journaal kennis te maken. „Ja. De hoofdredacteur van het NOS- Journaal is in staat om binnen de NOS een zelfstandig journaal, te vervaardigen op basis van een optimale samenwerking met de programmaleiding. Volgens de laatste uitspraken van de commissie uit gangspunten gezamenlijk programma en de richtlijnen van de programmaraad televisie is het zelfs niet moeilijk voor mij om een goed journaal op de buis te brengen, want wat zeggen die beide colleges? Het is de taak van het Jour naal om actuele feiten in samenhang met andere feiten te belichten, zodat het nieuws beter door het publiek begrepen kan worden. Een uitbouw in deze zin is mogelijk. gestreefd naar een maximale samenwer king. De technische faciliteiten zitten in een hand, we gebruiken materiaal van elkaar, we maken onderlinge afspraken, we houden elkaar op de hoogte, we tippen elkaar zelfs. En het Eurovisie- nieuws staat elke dag ter beschikking van de actualiteitenrubrieken, iets waar vroeger nooit anders dan geduvel over was. We hebben elkaar gevonden in Hilversum, ook wat de taak-afbakening betreft, en ik zit op het rozebedje, dat ik zelf heb helpen spreiden”. Mr. Moses zoals hij enkele jaren ge leden met zijn Company op het Loos- drecht Jazz Concours optrad. Rob Out de piratenvechter die waarschijnlijk op 4 september van de heer Var Doorn te Den Haag uit sluitsel krijgt over zijn VOO-aanvraag heeft een boek geschreven over het wel en wee van Veronica. Out: „Tja, als iedereen bij het Journaal dat inderdaad van tevoren had moeten we ten, dan had het wel 30 jaar geduurd voordat er een nieuwe hoofdredacteur was. Mijn benoeming was een kwestie van „getrapt vertrouwen”; ik heb ge sproken met een aantal mensen, die het vertrouwen van de voltallige Joumaal- redactie genieten”. avond duurt van zeven uur ’s avonds als de discotheek Blue Nightingale de versterkers opendraait, tot twee uur ’s nachts. Waarom is een man, die eindredacteur is van een goede en gerespecteerde actu aliteitenrubriek als Brandpunt (een baan die iedere journalist van zijn leeftijd in Nederland zou ambiëren) zo happig op een functie, waar in het verleden zoveel om te doen is geweest en die gekwalifi ceerd wordt als een van de moeilijkste in omroepland? timmeren met zijn goed lopende sing le „Funky Amsterdam.” De overlevering wil dat het stuk nooit beter gespeeld is dan door die twee. Ook deze Nederlandse voorstelling in regie van de Engels-Nederlandse re gisseur Adrian Brine geeft blijk van dat grote voorbeeld. Pleuni Touw speelt haar Amanda met alle wisseling van stem, die van Gertie Lawrence op de grammofoonplaat is bewaard gebleven. Ze zet haar prachtige ledematen in pre cies de houdingen uit de jaren ’30. En Ber van Hirtum kleedt haar navenant, prachtig uitgevoerde toiletten in de trant van Lawrence’s lijfontwerper Mouly- neux, met als hoogtepunt een hoe zal ik het noemen namiddagensemble in zalmkleur, in het laatste bedrijf. Niet dat mevrouw Touw er echt in slaagt onder de oppervlakkige, zeer Brit- geleden zette te New York en Londen een revival in, die nog steeds voortduurt en nu in ons land doorsijpelt. „Privé voor de actrice Gertrude Lawrence en zichzelf. Van Westerloo vindt ook dat zijn vertrek bij Brandpunt na twaalf jaar dienstverband, waarvan de laatste vijf jaar als eindredacteur, in het teken staat van de grote periodieke opfrisbeurt, die iedere programmamaker in Hilversum moet ondergaan. „Als het kan moet hij dat al na vijf of zes jaar doen. Hij moet van zijn eigen stoel af op straffe er aan vast te roesten. Voor Brandpunt is het ook beter dat er nu een andere eindre dacteur komt”. Ze waren al twee keer eerder in Nederland, maar toen heeft niemand op ze gelet. Ten onrechte, want nu de Engelse negenmansformatie „Alberto y lost paranoias” wel in de belang stelling (en in TIOLI) staat, ontdekt iedereen ineens een zalige rockgroep met grote cabaretske gaven. Pop met humor, een aantrekkelijk maar nog weinig gebruikt gegeven, heeft deze formatie tot in de perfectie uitge werkt. Hoe denkt Van Westerloo te verkeren met de actualiteitenrubrieken van de omroepzuilen, die in het verleden niet anders deden dan in de grootste onmin met het Journaal leven? „Ja, ik zal ook als bedrijfsleider moe ten optreden. Ik geloof dat ik dat wel kan. Als ik het gevoel niet had dat ik me als manager aardig kon redden, dan was ik er natuurlijk nooit aan begonnen. Ik ben in elk geval van plan er te zijn voor het journaal. Ik zal open staan voor iedereen”. Vijf minuten later komt hij bij ons m onthult, dat wij de derde journalist mn die ochtend zijn. En of wij er genoegen mee willen nemen dat hij niet praat over zijn ideeën over het jour naal, omdat hij dat voor de medewerkers, wier chef hij volgend jaar wordt, niet leuk vindt. Na de eerste goedkeurende reacties op de benoeming van Ed van Westerloo wordt weer moeilijk gedaan over het feit, dat niet de hele Journaalredactie in zijn benoeming gekend was. QL Voor de liefhebbers van een uitste kende serie Marokkaanse klanken in een Westers jasje speelt dinsdagavond op de binnenplaats van het Rosa Speringhuis de Haarlemse formatie Ti q Maya. Jazz fans kunnen volgen de week vrijdagavond terecht bij een Haarlemse gelegenheidsformatie met Guus van der Sande, Ruud Brink, Peter Kaart, Peter ten Have en Henk Scheffer en de Alkmaarse blues, boogie woogie en boogierock -,Blue Sessie Groep.” De avond wordt gehouden in het ka der van de „Kom over de Burgwal”- aktiviteiten-week, waarmee zo als dinsdag al uitgebreid in deze krant stond vermeld de Burgwal buurt aan zichzelf en aan de rest van Haarlem wil laten zien wie en wat zij is. Binnen de overstelpende reeks van activiteiten en feesten paste ook een popavond en daarvoor leek de Van Westerloo (schrale, goed in het pak zittende man, het smalle, gebruinde gezicht getooid met een lichtgewicht bril, iets langer haar dan de kijkers zich van vroeger zullen herinneren): „Het doet mijn eigen journalistieke hart pijn, dat ik de collega’s, die met mij willen praten, die restrictie moet opleggen. Sommige journalisten wilden op die ba sis niet, andere lieten de actualiteit een gesprek met de nieuwe hoofdredac teur van het journaal prevaleren”. Kayak, één van Neerlands beste elpeegroepen, heeft dinsdagavond in de splinternieuwe EMI-studio’s in Heemstede onder de geroutineerde handen van producer Gert-Jan Leen- ders de nieuwe lp af gemaakt die 12 september uitkomt. Titel: „Royal Bed Bounce.” Het rockwerkstuk bevat tien nummers waaronder „Patricia”, een ode aan Neerlands meest ge bruikte achtergrondzangeres: Patricia Paay, die het nummer zelf op uiterst „aangrijpbare” wijze meeneuriet. De zanger met het meeste gewicht in ons land is ongetwijfeld John Rus sell. Op de weegschaal komt hij tot 153 kilo, een enorme om vang die hem niet belet op het podium zeer om standig te bewegen. Met een aantal swingende, sexy danseressen is hij bezig met de uitwerking van zijn „Ham Jam”, wat een nieuwe dansra ge moet worden. Russel heeft veel werk in Duitsland gehad, is al twintig jaar bezig in het vak en lijkt nu ook in ons land aan de weg te gaan De Bintangs zullen in de Spaame- kerk overigens verschijnen zonder hun slide-gitarist Japie Castricum, die een hele lange reeks voorgangers is nagegaan en weg is bij de Bintangs. Waarschijnlijk wordt de jongere broer van Frank en Arti Kraayeveld René zijn opvolger. ROTTERDAM. Theaterproducer Joop van den Ende zet goede vakmensen aan het werk. Na de groots opgezettte „Cyrano de Bergerac” met Ko van Dijk en Guus Hermus vorig seizoen, komt hij nu met „Privé voor twee” (Private lives) van Noël Coward. Het is veel kleiner van opzet vijf spelers maar hij heeft er de beste krachten aangezet die hij kon vinden. Deze zedencomedie uit 1930 wordt luxueus uitgevoerd en aan trekkelijk gespeeld. Het is een uitstekende ontwikkeling in het Nederlands toneel, dat de markt voor het avondje uit steeds beter wordt voorzien door een „vrije sector”, waarin de producenten met smaak en klasse te werk gaan. Op die manier krijgt het gesubsidieerde toneel meer de gelegen heid tot artistiek riskantere ondernemin gen en vernieuwing van het toneel. Klasse-spelers die daar niet zo veel boodschap aan hebben, krijgen kans op goed werk. Er wordt veel meer op free- lance-basis gewerkt: er is meer uitwisse ling tussen beide sectoren en dat verle vendigt het toneelbeeld in hoge mate. Zo wordt het zin vol voor de overheid ook de „vrije sector”, die altijd al indirect gesteund werd via de gesubsidieerde schouwburgen, met garanties financieel te helpen. Noël Coward was een groot theater- wonderman: schrijver, acteur en regis- WENEN (AP, Reuter). Professor Fritz Wotruba, algemeen erkend als de toonaangevende beeldhouwer van het na-oorlogse Oostenrijk is gisteren aan de gevolgen van een hartaanval in de Oos tenrijkse hoofdstad overleden. Hij is 68 jaar oud geworden. Wotruba was sinds 1945 hoogleraar aan de Academie voor Beeldende Kunst in Wenen. Hij kreeg zijn eerste interna tionale onderscheiding op de Biennale van Venetië in 1932. Hoewel Wotruba in de jaren voor de oorlog reeds zeer produktief was en aan tal van tentoon stellingen in binnen- en buitenland mee deed, kwam de internationale erkenning pas in de jaren na ’45. Het centrale thema van zijn werk is steeds de menselijke gezichtsuitdrukking gebleven, hoewel deze gestalte kreeg in streng geometrische vormpatronen- Het stroeve, onbuigzame karakter van zijn karakter werd eens aangeduid als „figu ratie als verzet”. Wotruba placht te zeggen dat hij graag met zijn materiaal worstelde. Het was de reden dat, hij de plastischere materialen altijd weer losliet om te kunnen werken in het harde natuur steen. Alberto y lost paranoias, de naam duidt al op het „andere”’ karakter van de groep. Een anderhalf uur durende non-stop show barstensvols imitaties van allerlei grootheden in de rocksien: Captain Beefheart krijgt zijn portie, Lou Reed’s „heroin” wordt „aspirin", Richard Nixon maakt zijn comeback als protestzan ger en ook Uriah Heep krijgt er van langs. Scherpe teksten misschien met als nadeel dat ze vaak alleen voor de rock-ingewijde echt begrijpe lijk zijn maar daarnaast ook erg goede muziek: country rock, hard rock soms, Doobie-achtige koortjes en uitstekend gitaarwerk. Een vroege voorjaarsvangst van TIOLI die met het nakend najaar voor de boeg zon der meer het bekijken en beluisteren waard is- Het is zover. Popsien neemt afscheid. Aan het begin van een seizoen dat geen sei zoen meer is. En dat is dan gelijk. Eén van de redenen die tot het besluit hebben ge leid met de rubriek in deze vorm te stoppen. Een andere is, dat Ferry Tromp die Hoppelepop en Popsien jaren lang heeft gedaan besloten heeft ermee te stoppen. Met hem valt of staat niet de rubriek uiteraard, maar de overwegingen die in 1969 heb ben geleid tot het starten met een aparte poprubriek voor het muzieknieuws uit stad en streek, gelden niet meer. De sociëteiten zijn doodgebloed, live muziek wordt nog slechts in een enkele sociëteit en club gebracht: plaatselijke groepen zijn er nauwelijks nog. Uiteraard worden de wel actieve sociëteiten als TI OLI in Schalkwijk en Ut Ca- faatje aan het Spaarne niet zonder meer in de kou gezet. Zij kunnen voortaan terecht bq Hans Invernizzi van de stadsredactie (toestel 230) die popnieuws uit de stad en re gio van nu af aan een plaats zal geven. Daarnaast zullen met een grotere regelmaat dan tot nu toe muziekpagina’s verschijnen, waarop in wat meer uitgebreide en gelijnde vorm muzikale ontwikkelin gen in het muziekgebeuren voor de vele geïnteresseerden zullen worden beschreven. Nogmaals: clubs, sociëtei ten. dancings etcetera moeten zich met hun informatie voortaan wenden tot de stads redactie, tot Hans Invernizzi; groepen die van hun activitei ten kond willen doen, kunnen daarvoor terecht bij de al ge noemde Invernizzi of bij Cees Straus van de kunstredactie- Zaterdagavond draait in TIOLI de htxisdrive-in „Blow Up” met een se lectie „oldies.” Zondagavond houdt de sociëteit Upstairs aan de Zomervaart 170 een instuif. „Ik zal openstaan voor iedereen” se conversatie van kattige geestigheden iets van Amanda’s oprechte liefde voor haar partner Elyot te laten voelen, ze komt toch een heel eind. Jeroen Krabbé als Elyot valt nogal gezond en manne lijk uit, maar zijn jongensachtige char me vergoedt het gemis aan Britse deca dentie veel. In zijn eigen vertaling van het stuk gaat veel van geestige conver satie verloren, maar dat kan moeilijk anders omdat we in het Nederlands nu eenmaal een dergelijke toon missen. Hein Boele en Edda Barends geven het koppel goed tegenwerk en Suze Broks maakt van de Franse dienstmeid een komisch nummer, dat er in gaat als koek. Jean-Marie Fiévez leverde mooie decors, met veel nostalgisch gevoel voor detail. Adrian Brine luisterde de salon- conversatie op met enige kluchtig strui- kelwerk en dansles,, en stuurde zijn spelers tot een vooitreffelijke timing. Zo zelfs, dat wanneer Pleuni Touws gezicht begint te glimmen ze inderdaad op het juiste moment haar poederdoos mag pakken om zich bij te werken. JAC HEIJER De heren zijn nu bezig aan hun derde toernee door Nederland en r len zondagmiddag vanaf 14 uur sociëteit TIOLI, Laan van Angers, Schalkwijk. Eerder deze maand speelden ze veel groten weg op het Bilzen-festival in België en het Rea ding-festival in Engeland en maakten ze opnamen voor de VPRO-radio. ,Denk nu niet, dat ik daar in de laatste weken niet over heb nagedacht.. Mijn beslissing is niet van vandaag of eergisteren geweest. Ik heb almaar zit ten dubben: zal ik het doen of niet? Doorslaggevend voor mijn „ja” is ge weest, dat ik ervan overtuigd ben, dat iet NOS-journaal het belangrijkste journalistieke produkt is dat in Neder land gemaakt wordt. Dat is altijd zo geweest. Miljoenen mensen zien het eni ge malen per dag. Voor sommigen is dat journaal de enige informatiebron, voor anderen is het journaal de toetssteen voor de betrouwbaarheid van hun eigen krant of voor de actualiteitenrubriek, die ze die avond wensen aan te zetten”. U moet straks viermaal zoveel mensen leiding geven dan u bij Brandpunt gewend was te doen. lngez.:A.C J.Viersen.Gronihgen fTDi ml /'r^rZOALlO „Die conflicten waren er om de ha verklap tot twee jaar geleden. Je kan zeggen, dat ik als voorzitter van de werkgroep actualiteiten, waarin ook het NOS-Journaal zitting heeft, tot een goe de verstandhouding tussen de actualitei tenrubrieken en het Journaal heb bijge dragen. De laatste anderhalf jaar is er geen enkel incident geweest. We hebben 1. The Elephant Song Kamahl; 2. Somewhere Between The Tumble weeds; 3. Roll over lay down Status Quo; 4. The Hustle Van Me Coy and Soul City Symphony; 5. Tears on my pillow Johnny Nash; 6. Ramaya Afric Simone; 7. Lady in blue Joe Dolan; 8. Sailing Rod Stewart; 9. Doe- delzakke Pakkie Nico Haak en Paniekzaaiers; 10. Slow down Shabby Tiger 11 Tu t’en vas Alain Barrière et Noelle Cordier; 12 Disco Stomp Bohannon; 13 Regreza Maria The Specials. Brik :‘A

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 13