achteraf bekeken n FERDINANDS BELEVENISSEN PAULUS DE BOSKABOUTER PANDA EN DE WA-WEI PLOUD iar. 1 r RADIO ZATERDAG TV VRIJDAG TV ZATERDAG ARMAN EN ILVA AS w 17 RTV-STRIPS V R IJ D A G 2 9 1975 AUGUSTUS Geen mens maar Mythe Met en zonder humor mwwm embe >2, f//////////////////////7777ï >or tak 1(023) Herkenning iimU i W W1 NICO SCHEEPMAKER. Radio televisie 21.10 21.55 22.35 23X15 Duitsland I 298 m en HILVERSUM I 401 m en FM- kanalen Duitsland II 19.05 Nederland I 19.35 21.25 21.10 23.30 20.50 ?wijs. Nederland I Sport (K) 14.00 en 22.40 19.10 23.10 0-64 juist toen Panda aan wilde sprak hij. zei Panda. ming!” 'lieven i, met am. iurg en NCRV: 7.02 (S) Drie op je boterham. 8.03 (S) Drie op je HILVERSUM H FM-kanalen boterham: pers vers. 9.03 (S) Tot Uw dienst: klassieke mu ziek, 10.03 Muziek bij de kof fie. 12.03 (S) Drie tussen de licht van verdenken dat ik me ver rijk met de edelstenen van de Wa Wei.Dat zou jammer zijn, want ik moet zijn vertrouwen winnen. Met die gedachte pakte hij de plant op en verdween er mee uit de serre. Een even later kwam hij, als tuinman gekleed, buiten een hoek 20.00 20.20 15.00 15.02 15.10 15.20 18.45 18.55 19.05 NOS: (K) Journaal. TROS: (K) Motormuis, kinderprogramma <K) De Boefjes film. (K) Roy Rogers, de zin gende cowboy, tv-se- rie. 19.20 (K) 19.45 18.45 18.55 19.05 NOS: Troef. (K) Mini-molen. (K) Journaal. KRO: (K) Twietie, kin derfilm. (K) The Flintstones, te kenfilm. de lieden in de film, met wat nadere bijzonderheden. De oorlog is tenslotte alweer dertig jaar geleden afgelopen; iedereen die nu 30 jaar of jonger is, is geen tijdgenoot meer van Hitler, Goeb bels -en Goering, alleen nog maar van Hess en Speer. 21.40 22.00 22.25 22.30 18.45 18.55 19.05 20.00 20.21 20.00 20.20 0 HILVERSUM III 445 m FM-kanalen Ieder heel uur nieuws NOS: Troef. 18.45 (K) Minimolen. 18.55 (K) Journaal. NCRV: (K) Het tropi sche regenwoud. 20.00 NOS: (K) Journaal. 20.21 NCRV: (K) Tète a Ted, show-programma De twaalf gezworenen, speelfilm. 22.55 <K) Anderse Diep je, natuurfilm. 23.20 (K) Tot besluit. 23.25 NOS: (K) Journaal. IKOR-NCRV: (K) Lied van de week. Nederland II NOS: (K) Minimolen. (K) Journaal. KRO: (K) Gala de l’U- nion des artiests 1975: circus-gala-voorstel- ling. NOS: (K) Journaal. KRO: Mijn vrouw de buurvrouw, tv-serie. (K) Michel Fugain et le big bazar: gevarieerd muziekprogramma. (K) Prof. dr. F. van der Meer, cutuurfilosoof, historicus en Fries; in terview. IKOR: (K) Geloven in de onvoltooid verleden tijd. NOS: (K) Journaal. VOORLICHTING: on •zolroT* oon m'+r „Meneer is Duitsland II 18.00 (K) Daktari, Ameri kaanse tv-serie. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Hitparade. 20.15 Blutsfeindschaft, Ameri kaanse speelfilm uit 1949. 21.50 (K) Journaal. 21.55 (K) Sport. 23.10 (K) Immobilien, tv-film. OVERIGENS mogen wij blij zijn dat Hitler zijn oorlog wat te vroeg is begon nen, waardoor hij net de atoombom miste en de televisie. „Triumph des Willens” is eigenlijk een TV-film avant la televisi on. Zulke beeldschermverslagen van partijdagen (want laten we wel wezen, meer dan een gevarieerd verslag van die dag was het toch eigenlijk niet: redevoe ringen en marcherende eenheden wer den afgewisseld met toilet makende sol daten, lachende toeschouwers en toekij kende gezagsdragers) worden op die ma nier nog altijd in communistische landen afgeleverd, maar dan via de televisie. Gelukkig beheerste Leni Riefenstahl toen de TV-techniek van het interview nog niet, waardoor de Führer, voor wie deze ode bestemd was, op geen enkele manier nader tot zijn volk kwam als mens. Je zag hem zijn redevoering schreeuwen, je zag hem met een vorsen de blik de parade afnemen, je zag hem tevreden rondblikken over zijn arbeids- dienstplichtigen die zo’n mooi vrij vers scandeerden, maar hij zei geen enkel woord tegen jou als bioscoopbezoeker- anno-1935, hij sprak alleen maar tegen „het Duitse volk”. Geen mens maar mythe. Stel je voor dat Leni Riefenstahl toen al geweten had dat je de leider van een volk ook pijprokend in zijn tuin kunt interviewen, zoals Sadat de afgelopen week door de voormalige Engelse minis ter van buitenlandse zaken Lord Chal- om zich in veiligheid te stenen. Verbouwereerd gehoorzaamden ze allebei als lammetjes. Paulus glim lachte zelfbewust en sprak. „Zo doe je dat. Je moet met Boebomen we ten om te gaan, dat is alles”. 1 maar over!’’ Maar Boeboom liet een vervaarlijk „BOE” horen en hij greep zo verraderlijk snel naar Salomo dat deze ondanks zichzelf terugdeinsde. Weer was het Paulus die ingreep. Hij riep de Boeboom een bars halt toe en raadde Salomo HERKENNING SLIEP UIT, dacht ik snedig, toen Hess dit uitriep. Hoe weet je eigenlijk dat dit Hess was, vraagt u me misschien? Een kwestie van leeftijd. Ik heb al die jongens nog vrij bewust meegemaakt; ik kon de karikatuur van de Engelse politieke tekenaar David Low, waarin hij de raskenmerken van het Germaanse ras uiteenrafelde (blond: Hitler, groot: Goebbels, welgebouwd: Goering) dan ook wel degelijk waarde ren, omdat ik wist hoe al die kopstuk ken eruit zagen. Maar toen een hoge Nazi-bons zijn kameraden toesprak, zeg gende dat zij hem nog hadden meege maakt toen hij aan het hoofd van de SA opmarcheerde (of zoiets), toen dacht ik Vanavond nog eens in het KRO-programma 'op Nederland 1 van 20.50-21.55 uur de voorstelling waarmee Michel Fugain et le Big Bazar, in het Olympia Theater, Parijs veroverden. Berend Boudewijn houdt aan het begin van de uitzending een korte inleiding over het fenomeen Michel Fugain, die het met zijn jonge medewerkers bestaan heeft binnen twee jaar zo’n tweeëneenhalf miljoen singles op de markt te brengen en vierhonderdduizend elpees. 50. Toen Joris toeval’ig een blik naar buiten wierp, zag hij Panda naderen, en hij kreeg plotseling haast. „Het baaske zal zich afvragen hoe ik aan dit buitengoed kom," orevelde hij. „Een wat ik met zijn plant doe. Een als hij het een bij het ander optelt, kan hij mij er Journaal en weerbericht. 20.15 (K) Een reis door het land van hypnose. 21.45 (K) Trek king van de lottogetallen. Aansluitend: (K) Journaal en weerbericht. Vervolgens: (K) Het woord voor de zondag. 22.05 Goldenes Gift, Ameri kaanse speelfilm uit 1974. 23.40 (K) Journaal. I I font voor de BBC werd geïnterviewd. Zo’n Sadat komt daaruit te voorschijn als een bedaagde, intelligente, oprechte family-man, en ik heb eigenlijk geen reden om te veronderstellen dat dit een vals beeld is, te meer niet omdat Lord Chalfont verzuimde Sadats uitdaging om ongecensureerd een telegram naar de Times te sturen ook uit te voeren, zodat we nog steeds niet weten of de censuur inderdaad is opgeheven, zoals Sadat be weerde. Wie weet had er ook van Hitler wel zo’n innemend portret gemaakt kunnen worden, met een reddende Eva Braun op de achtergrond. En laten we onszelf niet Wijsmaken dat wij, door ervaring wij» geworden, ongevoelig zouden zijn geworden voor zo’n mixture van ferme vastberadenheid en goed ogende menselijkheid. Hebben we niet allemaal met een zeker respect en gevoel van bewondering zitten kijken naar de 21-jarige Leo van Laak, die de binnenvaartschippers via zijn megafoon naar hun blokkade dirigeerde, maar ook hard en efficiënt onderhandelde en on gelimiteerd en welbespraakt te woord stond? Een jongen kortom die (zoals Ineke Jungschleger in haar TV-kritiek in De Volkskrant schreef) niet alleen door de natuur begunstigd is, maar ook zwaar zal worden aangeslagen door een bekwaamheidsbelasting. Zo’n jongen van 21 die het hem dan toch maar even geflikt heeft, behendig en vastberaden manoeuvrerend tussen enerzijds minis ters en anderzijds binnenvaartschippers in. De televisie brengt zoiets en zo ie mand veel beter over dan zelfs de beste propagandafilm. Daarom geloof ik dat „Triumph des Willens” in het huidige tijdsbestel, op dézelfde manier gemaakt voor een kersverse dictatuur, geen enkel positief effect voor die dictatuur zou hebben. toch even: wie was die knaap ook al weer? Ik had eigenlijk geen idee. En toen besefte ik opeens dat dit voor vele honderdduizenden Nederlanders ook ten aanzien van de bekendere figuren moest gelden. Goed, Hitler zal iedereen wel herkend hebben, maar dat de iets spitse re tekst van Goebbels was, en dat die dikke Goering was, en die blaaskaak Hess, en die snor Himmler, om van de tweede categorie maar te zwijgen (Bal- dur von Schirach, Hjalmar Schacht, etc.), dat zullen vele kijkers niet gewe ten hebben. Het is natuurlijk mooi dat Leo Kool zo’n film met enkele wel gekozen woorden Inleidt en vermeldt dat de Duitsers de waarde van de film als propagandamiddel toen al ten volle in zagen, maar met een klein beetje meer fantasie had de VPRO toch wel kunnen bedenken dat het nuttig zou zijn ge weest als bij het verschijnen van Goeb bels even „Goebbels” als ondertitel op het scherm was geprojecteerd. En nog beter zou het zijn geweest, als dan volgens een aloude VPRO-traditie „Goebbels, minister van propaganda” op het scherm was gekomen, terwijl ik me zelfs kan voorstellen dat je, voor of na de film, in enkele minuten even een overzichtje geeft van de verschillen- IK MOET TERUGGAAN tot het eveneens door de NOS uitgezonden „Het Brandt, m’n. liefje” van Milos Forman, om mij een film te kunnen herinneren waarom ik zo onstuitbaar heb moeten lachen als om „De liefde van een blond je” van Milos Forman. Althans in het begin. De vergadering en de dansavond waren om te lachen, het middenpaneel met de liefde van het blondje was vertederend, en het laatste gedeelte thuis bij de jongen van een intense treurig heid, die alleen maar te verdragen was omdat Forman' zelfs zulke scènes met het welwillende oog van de ingehouden humor bekijkt. WAT IS HET GEHEIM van Milos Forman? („Het brandt, m’n liefje” stam de uit 1968, het jaar van Dubcek, daarna zocht hij een goed heenkomen naar Amerika). Hij is een humanist. Hij be kijkt de mensen zorgvuldig, portretteert ze met al hun hebbelijkheden en on hebbelijkheden, en na een tijdje zijn ze niet minder mens maar meer mens ge worden. Dat is een kunst apart. Vooral als je, zoals Milos Forman, in feite alleen maar lelijke, onaantrekkelijke, afgetobde mensen tegenkomt. Forman is een Tsjech en filmde Tsjechen (met hun hoogst merkwaardige, zangerige taal zonder punten) met een menselijk ge zicht zijn Hessie kwijt” zeiden we in de oorlog met veel gevoel voor humor toen Hess klandestien naar Engeland was gevlogen) drukte het in de film aldus uit: „Mijn Führer, om ti heen staan de vaandels en banieren van dit Nationaal Socialistne. Wanneer hun doek eens vergaan zal zijn, pas dan zullen de mensen geheel in staat zijn om, terug blikkend, de grootsheid van onze tijd te zien, en om te begrijpen wat u voor Duitsland betekent”. 16.30 (K)) TROS-Sport. 17.30 NOS: (K) Sport Duitsland I 18.35 (K) Die Macht des Geldes, tv-serie. 19.15 (K) Ak- tualiteiten. 19.50 (K) Informa tie en amusement. 20.00 (K) video heb ik ook deze film gezien, ster ker nog: meteen na afloop van de Tsje chische film kon ik nog een staartje van Leni Riefenstahls film meepikken, zodat ik mij ogenblikkelijk kon vergewissen van het immense verschil tussen beide films. Bij Riefenstahl was het allemaal beweging, bij Forman voornamelijk stil stand (drie mensen aan een tafel, drie mensen in een bed). Bij Riefenstahl sprong niet één vonkje over van origina liteit, menselijkheid, humor of iets on verwachts, terwijl het bij Forman we melde van zulke aspecten van het gewo ne, menselijke leven. Neem alleen al het verschil in communicatie tussen de mensen in beide films. In „Triumph des Willens” was het allemaal hand in hand kameraden wat de klok sloeg, ze kam den eikaars haar, ze wasten eikaars rug, ze worstelden met elkaar en speelden padvinderachtige spelletjes op eikaars rug, kortom, een orgie Van blote boven lijven, zingend aan hun werk, massaal roepend en marcherend, en frenetiek applaudisserend voor slogans. In „De liefde van een blondje” daar entegen werd meteen al in het begin iets wat in de verte op een slogan had kunnen lijken getorpedeerd (tijdens de vergadering); we kregen een milde blik op de krakkemikkigheid van het Tsje chische leger van reservisten (dat was andere koek dan de arbeidsdienstplichti- gen van Hitler: „Zet af.spade”), en we zagen de verschrikkelijke moeite die het de mensen op alle fronten kost om contact met elkaar te maken,1 het domme gegiechel van de meisjes en de grove onhandigheid van de mannen. Nu was „Triumph des Willens”, als ik het goed begrepen heb, niet bedoeld om veertig jaar later als vergelijkingsmate riaal te dienen voor een Tsjechische speelfilm, maar om te zijner tijd een beeld te geven van de Führer en zijn goede werken. Rudolf Hess („Hitler is Sylvie Vartan is vanavond te zien in het Gala de l’union des 21.55 artistes 1974, dat vanavond door de KRO van 19.05-20.00 op het scherm wordt gebracht. Ook Josephine Baker zien we erin terug en er is een goochel- act van de wereldberoemde danser Noerejev. 18.00 (K) Trefpunt New York, serie. 18.10 (K) Wo die Liebe hinfallt, tv-serie. 18.40 (K) Aktualiteiten. Gisteren gelezen. 19.45 (K) Was gibt’s neues, informatief programma. 20.00 (K) Jour naal en weerbericht. 20.15 (K) Zwei Menschen unterwegs, Amerikaanse speelfilm uit 1972. 21.55 (K) Der 7. Sinn. 22.00 (K) Reportage uit Bonn. 22.20 (K) Journaal, weerbe richt en weerbericht voor het weekend. 22.35 (K) Selbstbild- nis Béatrice, tv-spel. 0.20 (K) Journaal. VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek, 7 20 (S) Z.O.. voor alle kindeien die op zijn. 8.00 Nieuws. 8.11 Din gen van de dag. 8.23 Z.O. gaat verder voor iedereen. (9.35- 9.40 Waterstanden.) 10.30 (S) Z.I.: muziek en informatie- show. (11.00 Nieuws. 12.30 Z.I. Sport.) 13.00 Nieuws. 13.11 (S) Wegens vakantie gesloten. NOS: 15.00 (S) NOS-Jazz. 15.30 Gamma van alpha en beta: nieuws uit de wereld van wetenschap en technolo gie. 16.00 Nieuws. 16.03 (S) Het Zwarte Schaap. 17.00 (S) Harmonie en fanfare in Ne derland en Europa. 17.30 (S) Kwart uur amateur: Amateur Promme. NOS: Den Haag. 17.45 Voor Blinden en Slecht zienden. 17.55 Mededelingen en Politiebericht. 18.00 Nieuws. VARA: 18.11 Dingen van de dag. 18.20 (S) Het Oproer Kraait: rebelse liedjes. 18.45 (S) De VARA feliciteert, verzoekplatenprogramma. TROS: 20.00 Nieuws. 20.05 (S) Concert a la carte: klassiek wensprogramma. 22.15 (S) Om de kunst. 22.45 (S) Klaviertuo- siteiten. 23.10 Dokumentair klankbeeld. 23.30 (S) Poëzie rond middernacht. 23.55-24.00 Nieuws. Tegelijk met „De liefde van een blondje” werd op de andere zender een film vertoond die dezelfde titel had kunnen dragen, want Leni Riefenstahl was een 32-jarige blondine toen zij in 1934 „Triumph des Willens” filmde, en ze was wel degelijk verliefd op haar Führer, in wiens opdracht de film werd gemaakt. Dank zij het wonder van de WZZZZZZZZZZ/ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ/ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ Nederland II NOS: (K) Minimolen. (K) Journaal. AVRO: (K) AVRO’s toppop. NOS: (K) Journaal. AVRO: (K) Kung Fu, tv-serie. (K) De Gebroeders Hammond1, tv-serie. (K) Televizier Magazi ne. (K) AVRO’s Sportpano- rama. NOS: (KI Journaal. 18.20 Vater der Klamotte, tv-serie. 18.55 (K) Barbapapa. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Buitenlands journaal. 20.15 (K) Die Strassen von San Francisco, tv-serie. Aanslui tend: (K) Spass an der Freud. 21.15 (K) Journaal. 21.30 Ein Jungen wird zum Maan, Bul gaarse speelfilm uit 1971. 23.00 (K) Sport. 23.30 (K) Journaal. (K) Verhalenderwijs ’tZand 33, kinderpro gramma. NOS: (K) Journaal. KRO: (K) De Wrekers, detectiveserie. (K) Mijn vrouw de buurvrouw, tv-serie. (K) Brandpunt. (K) Great Mysteries, een serie adembene mende verhalen. NOS: (K) Journaal. (K) Studio Sport. middag: Los Vast. 14.03 (S) Schrijf es ’n kaartje, verzoek platenprogramma. 16.03 (S) Sportshow. NOS: 18.03 Joost mag niet eten. NCRV: 19.02 (S) Discorama. 20.02 (S) Filter, jongerenprogramma. 21.02 (S) Elpee-Pop. 22.02 Strictly Country style. 22.30 (S) Jazz- time. 22.55 Mededelingen. 23.02 (S) Sportshow. 0.02 (S) Late date. 2.02 (S) Bent U daar nog? AVRO: 6.02-7.00 Als je niet opstaat dan blijf je maar liggen. 64. „Welzerker” tetterde Sa lomo, want als die zich goed boos maakte, kon hij soms geweldig roekeloos worden. „Wie aan Paulus komt, krijgt met mij te doen!” Hij stormde op de Boeboom af en be val: „Takken omhoog en geef je (Herhaling van het in onze vorige editie gepubliceerde programma). TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbijt-Soos: licht- en populair klassieke muziek. (7.30 Nieuws. 7.41 Aktua. 8.30 1 Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor I de huisvrouw.) 9.00 (Si Weg- I wezen: tips voor v.eekend- Is trips. 9.30 (S) Tien-Om: voor en met jonge luisteraars. 10.00 (S) Aktua-Sport. (10.30 Nieuws.) 11.00 (S) Hartje Am sterdam: mensen meningen muziek. OVERHEIDS- ---1216 Vast en zekér, een uitzending van het Ministerie van Sociale Za ken en het Voorlichtingscen trum Sociale Verzekering. TROS: 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Aktua. 13.00 (S) TROS-Country. 14.00 (S) de FOP-Shop: Feest ontspan ning personeel. 14.45 Apol lo XXI, ruimtevaartmysterie, 15.09 (S) Als dat zou kunnen: verzoekplatenprogramma. (15.30 Nieuws.) 17.30 Nieuws. 17.32 Aktua-magazine. 18.30 Nieuws. 18.41 Toeraktua. 19.00 (S) Plaatvaeria. VARA: 20.00 (S) Door de jaren heen: geva rieerd programma over het jaar 1965. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) Door de jaren heen. Eta- blissement ’65: muziek uit 1965. 23.05 Rood met een goud randje. De archieven spreken 23.55-24.00 Nieuws. om bellen. „Ge kunt u die moeite besparen, makketje,” rp*"1' Minoor niet thuis”! „Wacht eens.zei Panda. „Jij bent Joris! Je dacht zeker dat je mij kon foppen met die vermom- COED, EEN NEEk! MAAE DAN MOET HET EU ZIJNkOM TE/ZLC- DENK EHOMJ J - GEEF ME DE TIJD I IK ZAL MET WAGENTJE vooe U I Bemachtigen! J EEN JJEEEl L O»

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 17