DRIE JUBILERENDE PATERS WILLEN ZICH BEZINNEN
Haven
tocÈvislial
Nieuwe gymnastiekzaal
Kerkstraat
Henry Blackmon
zingt bij
Jeugdkoor
5
Voor mensen met het stempel Gijsên
moet ik zeggen: Ik kan het niet
i
lil
I
It
■w
MO
desiree verlovin
*<fer klei juwelier
lx
pi
In
o
h
ÏS1II
luipji
Kt
O
5
NIEUWS UIT STAD EN STREEK
19 7 5
2 9
AUGUSTUS
i - r
door Ko van Leeuwen
I
de
Spanningen
Uiterlijkheden
Ja, ik wil
.L
In oprechtheid
Een keuze
Eigen kleur
i
‘VRIJDAG
Gen. Cronjéstraat 59
Haarlem
Dit is een
uitnodiging voor u
BETER
DRUKWERK
BESTELLEN?
GEBOORTE?
VERLOVING?
HUWELIJK?
De leeuwen houdt
morgen
zaterdag
30 aug.
open house.
Vanaf 11 uur. Dan
tonen wij u onze
nieuwe collectie en
bieden u een drankje
aan in een geheel
vernieuwde zaak.
VAN RIXEL
zo’n drukker
Oosterduinweg 29
tel. 14768 IJmuiden
zoveel vingers
zoveel ringen
1
r
obe van der kleijuwelier-breestraat2*6-beverwyk»tel23072
IJMUIDEN „Wij voelen ons
mensen die als kloosterling iets
voor anderen willen betekenen. Al
letvroe^ zitten
we hier nu in een gewone
pastorie, niet meer in een klooster
en al dragen we onze pij niet meer,
aan onze intensie is niets veran-
EZ
I
Z_L
EZ
I
I
I
sen leven, die gedachte dat het
kloosterleven is afgeschaft. En het
zou zo leuk zijn als ze begrepen
dat het toch springlevend is op de
manier zoals wij hier bij elkaar zijn.
Want uiterlijk ziet het er zo heel
anders uit hè. Waar zijn nu die ar
me paters? Ze hebben een gewoon
kloffie aan, het heeft niets meer met
armoede te maken, zo wordt er al
gauw gezegd”.
T~~
- Xi
I
i
L
■f,.
jmJL j
r
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
I
I
l
Van D.: „Er komt nu bijzonder veel
relativering bij. Ons celibatair leven
IJMUIDEN. De in tal van landen
bekende Amerikaanse negerzanger Hen
ry Blackmon zal zondagavond zijn me
dewerking verlenen aan de jeugddienst
in de „Nieuwe kerk” aan de Kanaal
straat.
(Van een onzer verslaggevers)
iel mooi)
r en betl
ierlande
gevraa
VAR
leer ten
dit pn
te wet
n ministe
■uststellen
mij geen
i zijn dif
i de posi
enleving’
an park1
derj ariget
irschaffen
hulde d<
„Het kan
m”, sprai
een ver
n nieuw*
(„opnietrt
i?”, vroe!
e de mi’
assen o»
de”, sprai
j. Gerust-
Servet
i nog ui
srman
n van l|
os veroj
uitzond!
i jamma
i eens ei
iderde t
ren willl
leuker,
oot süccl
patrs-kapijcijnen
d gister! den Tiji/ Henk van "Doorn en Antoon 1
Van D.: „De evangelische situatie.”
Van O.: „De levensvorm ook. Maar
iedereen kan daar z’n eigen kleur aan
geven. Wij doen het op onze manier;
anderen willen trouwen. Nou, laat ze
trouwen, kinderen krijgen”.
M.: „Zoals wij hier met elkaar le-
;s televi
ts zelf n
Idus Let
Alle neg
srste ke
e bij v
gebeur1
Tiet (oi i
n een d
.t en Ko[
lertjes (I
de tijd
my Arei
De eigenlijke zaal (er komen ook kleed-,
douche- en bergruimten) krijgt de afme
tingen van éénentwintig bij twaalf me
ter en is ook geschikt voor gebruik door
sportverenigingen in de avoduren. Het
geheel gaat de gemeente een bedrog van
ongeveer vijfhonderddertigduizend gul
den kosten.
In die brief aan de parochianen stond
onder meer: „Met ons achten willen wij
proberen een stukje evangelie gestalte te
geven: elkaar te nemen zoals we zijn
ondanks ieders verschil van karakter,
opvatting, leeftijd, man of vrouw zijn;
met elkaar in vrede te leven, met elkaar
tevreden te zijn, elkaar heil en geluk te
geven; elkaar ruimte te bieden, waarin
ieder zich echt thuis kan voelen. Dit zo
met elkaar in vrede zijn is op zich al
een stuk verkondiging: een laten zien
dat het kan”.
Over een paar maanden moet de nieu
we gymnastiekzaal bij de Comitéschool
aan de IJmuidense Kerkstraat gereed
zijn. Het nieuwe lokaal gaat de oude
zaal van de Moerbergschool vervangen.
De gymnastiekzaal van deze school was
totaal verouderd cn voldeed niet meer
aan de eisen.
Van O.: „Dat is toch een relatief
begrip. Wie garandeert dat die keuze
niet kan veranderen. Toen je koos, zag
je de waarde van die keuze in. Waar ik
toen ja op gezegd heb, dat was die
kapucijnengemeenschap. Ik meende dat
ik daar mijn ontplooiing als mens zou
kunnen vinden. Je aanvaardde de voor
waarden: armoede, gehoorzaamheid, on
gehuwd blijven”.
Henry Blackmon, bas-bariton en te
vens beroeps-concertzanger werd gebo
ren in Noord Carolina in de Verenigde
Staten. Hij studeerde aan de Shaw Uni-
versiteit in Raleigh in dezelfde staat als
waar hij werd geboren en behaalde zijn
graad aan de Howard Universiteit te
Washington D.C. in 1951. Gedurende drie
jaren was hij aan die universiteit lector.
Daarna maakte hij een wereldtoernee
van zeven maanden met een gezelschap
waarin hij een van de hoofdrolvertol-
kers was, die „Porgy and Bess” uitvoer
den. Aan het einde van die toerhee
vestigde hij zich in Nederland en is hier
thans muziek-directeur aan de Ameri
kaanse „Protestant Church” in Den
Haag. In diezelfde stad is hij tegelijker
tijd als muziekleraar verbonden aan de
„American High School”. Daar tussen
door gaf hij tal van concerten in Europa
en Amerika.
Zondag wordt hij in de „Nieuwe
Kerk” begeleid door Koos Bons, organist
van de gereformeerde kerk in Maassluis.
De dienst, welke om 19 uur aanvangt,
staat onder leiding van ds. J. M. v. d.
Berg in IJmuiden.
Geen spreekuur. De wethouder van
openbare werken, de heer C. Ockeloen
houdt, maandag 1 september geen
spreekuur.
Van D.: „De mens zelf is veranderd.
Destijds dacht je: Dit beloof ik, omdat
je ervan overtuigd was dat je het kon
volbrengen. Diezelfde intentie hadden je
ouders toen zij tegen elkaar zeiden: Ja,
ik wil. Later kan dat best allemaal
anders uitpakken, maar op het moment
van de keuze was je oprecht, je geloofde
er in”.
Van O.: „De statuten, de vorm van
leven, daar deed ik professie op. Intus
sen ben ik veranderd. Nu sta ik achter
een gemeenschap waar ik mensen vind
die samen met mij op zoek willen gaan.
Dat betekent relativering van de gehoor
zaamheid. Maar niet iedereen kan daar
tegenop, kan dat zomaar aanvaarden.
(Met vragende blik naai- de paters Van
Overbruggen en Mars) Ik denk dat dit
de reden is, waarom er zoveel uittredin
gen zijn
Antoon Mars: „Ik deed professie op de
groep. Dat zag ik zitten. Ik zag er
houvast, verbondenheid. Als je vroeger
al een kapucijn zag, dan vond je je al
verbonden”.
Van O.: „Zoals we nu leven is gehoor
zaamheid veel moeilijker, toen daar vas
te regels voor waren. Nu moeten we
vooral ook gehoorzamen aan elkaar. Dat
vereist dat je je open opstelt ten opzich
te van elkaar. Je geeft je voor elkaar.
Maar de keiharde consequentie is dat je
ook weggaat als het niet klikt.”
Van D.: „Vroeger in het klooster.je
zat er met veertig man bij elkaar en je
kende elkaar nog niet. Innerlijk niet. In
feite is die gehoorzaamheid nu veelei
sender dan vroeger”.
Van O.: „Als ik vroeger van Enschedé
naar IJmuiden zou moeten gaan en ik
zou hier niet functioneren, dan was het:
De overste heeft het gezegd, de voorzie
nigheid heeft bepaald en mij in IJmui
den geplaatst. Hiep, hiep, hoera. En al
ging heel IJmuiden dan naar de donder,
dan gaf dat niet”.
M.: „En die armoede, essentieel is: hoe
ga je er mee om. We hebben hier beslist
geen persoonlijke bezittingen. Het is ook
zeker een vorm van armoede dat we
alles samen delen. We rijden in één
auto, maar als iemand van ons weggaat,
dan blijft de auto hier”.
Van D.: „Ja, kijk maar hoe goed alles
er hier uitziet, maar er is niets van ons
bij”.
M.„Het is beslist wel iets anders dan
het eenvoudige celletje van vroeger”.
Van D.: „Moeilijk *e vergelijken. Toen
een pijtje, een celletje en toch was je
ook gelukkig”.
Van O.: „Gelukkig? Toen ja. Maar
zowel het mannetje als het begrip is
veranderd. Nu leef ik gelukkig omdat ik
in deze groep gelukkig ben. Dan kijk je
naar de wereld rondom en je denkt
oprecht: Wat zou het ideaal zijn als
jullie die mentaliteit ook hadden. Daar
om willen we het zo graag naar buiten
uitdragen.”
Van O.: „Als die mensen in de oude
vorm God willen blijven zoeken, ak
koord. Maar als ik daarvoor gevraagd
zou worden, dan zou Ik me in allerlei
Van D.: „Die pastoraal werker, dat
past helemaal in onze opvattingen. In
het ongehuwd leven zitten natuurlijk
gevaren. Daarom hebben we hier twee
religieuze zusters in de groep. Natuurlijk
geeft dat ook spanningen, natuurlijk.
Vroeger was het in de katholieke kerk
toch altijd: jongens en meisjes streng
gescheiden houden. Dat was veilig, dan
kon er niets gebeuren. (Met grote na
druk: Er gebeuren juist verschrikkelij
ke dingen. Als die twee mensen ééns
met elkaar geconfronteerd werden
dan ontstond er een ontzaggelijk span
ningsveld”.
Van O.: „Het is een kwalijke zaak dat
het priesterschap per se gebonden is aan
niet gehuwd zijn. Wij zien niet dat een
gehuwd priester geen goed voorganger
kan zijn. Ik denk ook dat het beter is
voor de integratie in de maatschappij
wanneer er gehuwde priesters zijn. Heel
dat gehuwd of ongehuwd zijn van de
priester, het zou geen punt mogen zijn.
Wij zien dat ook met als essentieel voor
het priesterschap”.
dubbele functie. Je gaat de mensen voor
uitschakelen. Voor mensen met het
stempel Gjjsen moet ik zeggen: Ik kan
het niet”.
at we toi
“t mediu
maar b
ilf elf v
en.
iet vol
\RA-am
ver elka|
naar aai
ral al
d voor
want l
r pover
dan m<
ief op i
lat is vi
de Nedt
n, althai
ft, gewo
oen war
een goes
Leo vi
t verdri
ensioneej
huis gez|
lak, leid!
et nieuv
as 21 jai
-opleidin;
de juis
rend. Ee
veel gf
ijn suca
maar uit
iden bezi
van. zij
laalmeija
e het ma
eren pur.
aurants i
zou kui
een blaas
Laak ga
ogte goei
rond zijl
zeer ver
s al ont
■lijke non
die sne
i nog vee
De pater-Kapucijn Jan van Overbrug
gen, veertig jaar kloosterling en zeven
tien jaar werkzaam als parochiepriester
in IJmuiden, filosofeert over zijn exis
tentie. Twee andere p-1— y’j
die tegelijk met hem jubileren in IJmui-
wntn Dnnrn on AntnnTl a
Mars. Van Doorn is 25 jaar kloosterling,
waarvan hij zes jaar zielzorger is in
IJmuiden; Mars werkt hier vier jaar als 1
zodanig en is 12‘/a jaar kloosterling. Hun I
jubilea willen zij aangrijpen om iets van
hun eigen gedachten over hun bestaan
naar buiten te brengen. Alle drie zullen
zij hun manier van leven motiveren in
een predikatie tijdens drie eucharistie
vieringen, dit weekeinde.
„Daarom willen wij ons jubileum vie
ren, niet om zelf feesteling te zijn,” zegt
Van Overbruggen.
De drie paters leven nu sinds enkele
jaren buiten de oorspronkelijke kloos
tergemeenschap. Het klooster in IJmui
den is destijds opgeheven en sindsdien
vormen de paters samen met vijf andere
i een leefgemeenschap, waarin
ook twee zusters Franciscanessen zijn
opgenomen. Samen willen zij een groep
volwassenen zijn, die zich bij elkaar
kwijt kunnen in lief en leed.
Dat lijkt veel op de communegedach-
te, zoals die ook bij veel jongeren leeft.
Van O.: „Ja, dat is het helemaal. Maar
de basis van waaruit wij vertrekken is
anders
Van D.: „Onze motivatie is ook anders,
dat brengt heel andere consequenties
met zich mee”.
Van O.: „Maar wat wij drieën hebben
behouden, dat is zeker dat geloof in onze
grote voorganger Franciscus, diens so
berheid en blijheid
Van D.: de positieve kijk dus”.
Van O: „Heel dat loslaten van uiter
lijkheden heeft misschien te maken met
ons integreren in de wereld. De ontken
ning ten opzichte van die wereld wegha
len. Vroeger behoorde de priester tot een
aparte klasse; wij willen gewoon méns
zijn, maar we willen wél evangelisch
zijn.
dat zien wij beslist niet als de enige
waarde. Je moet dat niet verabsolute
ren”.
Van O.: (peinzend voor zich uit, voor
zichtig formulerend) „Zou je mogen zeg
gen de ontplooiing van het man of
vrouw zijn, hoeft niet het resultaat te
zijn van een huwelijk of niet. Gehuwd
zijn of ongehuwd, het is een keuze”.
U drieën heeft het ongehuwd zijn
door het priesterschap, het kloosterling
zijn, gekozen voor het leven.
De drie paters Kapucijnen die dit weekeinde jubileren. V.l.n.r. Antoon Mars, Henk van Doorn en Jan van Overbruggen.
vendat wil niet zeggen dat het altijd bochten moeten wringen. Je (hebt een
gemakkelijk is. Het botst wel eens. In
een brief aan onze parochianen hebben
we indertijd onze motivatie gegeven,
vastgelegd. Maar we halen het lang niet
altijd we rpoberen het wel en meest
al zijn we het wel eens in deze vorm
van leven”.
En kan het ook werkelijk zo wonder
mooi als wordt voorgesteld? Even verder
in de brief volgt relativering: „Dit alles
is natuurlijk een ideaalbeeld: daar moe
ten we naar toe.” De brief dateert van
januari ’72. Daarom zeggen de drie jubi
lerende paters dat zij zich met de vie
ring van hun feest willen bezinnen op
hun groepsleven.
M.: „En dat willen we samen doen
met onze parochianen. Onze manier van
levenik hoop dat het een preek
is
Van O.: „Wat we met die viering
willen, is het in scène zetten van wat je
éigenlijk zou willen bereiken
Van D.: „Een vieren van wat niet
aanwezig is, maar waarin je wel gelóóft.
Dat lijkt misschien ireëel, maar dat is
het niet. Huwelijk, dopen, dat zijn ook
vieringen die de werkelijkheid overstij
gen”.
Van O.: „Ook bij het sluiten van een
huwelijk hoopt men dat het zal lukken.
Dat wordt op die trouwdag al gevierd”.
og op VI
vond
imp (wal religieuzen
Wim I
tenaar,
roemd jl
>at was i
als jon
stropt
er waai
igeerdhi
het bet)
'anken, i
Donderdag aangekomen: Midas Prince,
Tarakan; Borre, Oslo; Hoegh Traveller,
Yokohama; Hajnowka, Stettin; Blen
heim, Kristiansand; Devon, Elsfleht;
Worthing, Belfast; Alberson, Londen;
Beulah Candies, Cont Plat; Use Wolff,
Karlshamn; Velsen; Ford Kipp, Willem
stad; Stirling Brigg, Cont Plat, IJmui
den; Justo, Rotterdam, IJmuiden; Weis,
Kopenhagen; C.V. Staghound, Felixtowe;
North Shore, Cont Plat; Virginia, Ant
werpen, Velsen; Milligan, Londen; Sea
Close, Londen; Sagar Tarani, Rotterdam;
Birkness, Hamburg; Kirsten Eva, Ham
burg; Stintfang, Rotterdam; Wednica,
Gent, IJmuiden; Silver, Londen.
Donderdag vertrokken: Louise, Lon
den; Sir William Walker, Rochester; Hai,
Bremen; Cyclop en Sleep, Bergen; Mer-
cur, Bergen; Blenheim, Kristiansand;
Roelof Holwerda, Harlingen, IJmuiden;
Trident Amsterdam, Venezuela; Erika
Bolten, Emden; Arklow Dawn, Londen;
Roerdomp, Londonderry, IJmuiden; Be-
cena, Venezuela; Argonaut, Zeebrugge,
IJmuiden; Justo. Eggersund, IJmuiden;
Hebe, Antwerpen; Aerdenhout, Archan
gel; Palamedes, Rotterdam; Midas Prin
ce, La Palice.
Vrijdag aangekomen: Heinrich Knup
pel, Rotterdam; Johannes Latuharhary,
Le Havre; Linda, Hamburg; Fridel,
Poole, IJmuiden; Grille, Antwerpen; Im
pala, Ipswich; Susanne, Fecamp, IJmui
den; Oremar, Newport News, IJmuiden.
Vrijdag vertrokken: Borre, Antwer
pen; Mundogas Rio U.S.A, f.o. IJmuiden;
Christel, Helsinki, IJmuiden; Britt, Bre
men; C.V. Staghound, Bremerhaven; De
von Huelva, IJmuiden.
De nieuwe ruimte gaat dat wel doen
en niet alleen de Comitéschool maar ook
de Moerberg- en de Claraschool zullen
van de sportaccommodatie gebruik ma
ken. De zaal wordt gebouwd op de
speelplaats tegen een bankgebouw aan.
Van Overbruggen: „Wat was er met
het kloosterleven in het verleden? Is
mét het uittrekken van de pij de bedoe
ling van het kloosterleven ook verdwe
nen? De vaste dagorde, de manier van
efoon) v met elkaar omgaan, de hele leefwijze is
latere ve| veranderd. Voorheen was elk uur voor
de kloosterling bepaald, maar ging het
daarbij niet alleen om uiterlijkheden? Is
de kern van het kloosterleven aange
tast of waren dat tijdgebonden ver
schijningsvormen? Vroeger kon je on
middellijk zien: hij of zij is religieus. Nu
niet meer”.
In de katholieke kerk werd dikwijls
de uitleg gegeven dat de pij, het habijt,
bescherming bood naar buiten.
Van Doorn: Ja, inderdaad. Gezien
vanuit een negatieve houding tegenover
de wereld. Denk aan het terugtrekken
achter de hoge kloostermuren. Zich af
wenden van die zondige wereld. Tegen
goederen, tegen lichamelijkheid, tegen
bezit zijn, geen eigen wil mogen heb
ben
Van O.: „Dat was toén een vluchten
uit het leven. Nu accepteert de klooster
ling de wereld zoals zij is. Vandaar bij
ons de keuze voor deze leefgemeenschap.
Van daaruit willen wij proberen iets
voor anderen te doen”.
Van D.„Maar zij zullen het niet in
z’n geheel kunnen waarmaken. Het lukt
gewoon niet altijd. En toch is het huwe
lijk in alle oprechtheid gesloten. Op
rechtheid is nemen als voorbeeld de
huwelijksbeleving, het samenslapen van
man en vrouw. Dan is er zo’n inténse
eenheid dat is geen spelletje”.
M.: „Geen spelletje, omdat ze allebei
oprecht bij elkaar wilden zijn”.
Over het pastoraal werk, waarbij de
paters sinds kort steun krijgen van een
gehuwd priester, (die in de kerken ech
ter alleen de dienst-van-het-woord mag
leiden)
Van D.: „Het geeft ons enorme steun
dat we weten dat we achter elkaar
staan. Elke preek die de deur uitgaat, is
van ons drieën. We verwoorden die elk
op onze eigen manier, maar van tevoren
zijn we het er over eens geworden”.
Vroeger werd in verscheidene katho
lieke kerken toch ook gepreekt over
hetzelfde thema, op dezelfde zondag.
Van O.: „Dat is niet hetzelfde. Er
werd een dogma uit de ijskast gehaald.
Nu zeg ik: Wat is Pasen? Wat is geloof
en verrijzenis? Inhoudelijk heeft dat de
zelfde verandering ondergaan die het
ook niet eenvoudiger maakt.”
Maar niet iedereen in de R.K. Kerk
ervaart veranderingen als positief. Zoals
bekend zijn er belangrijk minder pries
terstudenten en veel priesters en ook
kloosterlingen keren hun rug toe.
Van O.: „Zou je mogen zeggen:
Kwantitatief minder kloosterlingen, zo
als ook het kerkzijn vermindert? (aarze
lend) Zoals het nu gebeurthet is een
gezond zuiveringsproces”.
Van D.: „Je bedoelt dat het dan toch
een elitegodsdienst wordt, dat er voor
heen te veel mensen katholiek geworden
zijn. Dan moeten we ook voor een
vrijwillige keuze van godsdienst zijn,
voor gereformeerd, voor islam
Van O.: „Ik vind een goeie zaak:
Pluriformiteit in het christendom. Al
hebben wel veel katholieken hun hou
vast verloren”.
Van D.„Veel bejaarden die in de kou
zijn komen te staan. Maar je kunt niet
anders zijn dan je bent”.
mni-
IJMUIDEN. Aan de donderdagmarkt
werd aangevoerd: 9750 kg. tong; 28 kis
ten tarbot en griet; 801 kist kabeljauw;
48 kisten schelvis; 1015 kisten wijting;
225 kisten schol; 67 kisten schar; 908
kisten haring; 5 kisten makreel en 109
kisten diversen.
Prijzen in guldens, per 1 kg: tarbot
15.14-14.10; grote tong 15,89-15,35; groot-
middel tong 14,68-13,28; kleinmiddel
tong 11,90-11,45; tong één 9,38-8,65; tong
twee 6,66-6,21.
Per 40 kg.: Tarbot 456-204; griet 230-
145; kabeljauw één 114-84; kabeljauw
twee 110-80, kabeljauw drie 120-84; ka
beljauw vier 128-110; kabeljauw vijf 67-
30, schelvis twee 132; schelvis vier 68-30;
schol één 120-108; schol twee 144-112;
schol drie 138-92; schol vier 100-71;
wijting drie 53-28; wijting vier 27; ha
ring één 40-38; makreel twee 70-63;
schar 55-45.
De besommingen waren: KW 29
ƒ.23.440 KW 185 .21.600. TK 21
ƒ.9.500. UK 218 ƒ.19.800. VD 6 .4.770
VD 15 f .1.040. VD 19 .3.600. VD 20
.1.680. VD 46 f .1.490. VD 89 .9.430.
YE 25 .5.960. IJK 27 f .880. IJM 18
ƒ.1.390. 2 deense snikken: RI 139
.5.100. RI 387 .21.800.
ixii’ii’i
c.é)
(ADVERTENTIE)
'UIIUIIII f J
- 4
KJ: