DRIE JUBILERENDE PATERS WILLEN ZICH BEZINNEN Haven tocÈvislial Nieuwe gymnastiekzaal Kerkstraat Henry Blackmon zingt bij Jeugdkoor 5 Voor mensen met het stempel Gijsên moet ik zeggen: Ik kan het niet i lil I It ■w MO desiree verlovin *<fer klei juwelier lx pi In o h ÏS1II luipji Kt O 5 NIEUWS UIT STAD EN STREEK 19 7 5 2 9 AUGUSTUS i - r door Ko van Leeuwen I de Spanningen Uiterlijkheden Ja, ik wil .L In oprechtheid Een keuze Eigen kleur i ‘VRIJDAG Gen. Cronjéstraat 59 Haarlem Dit is een uitnodiging voor u BETER DRUKWERK BESTELLEN? GEBOORTE? VERLOVING? HUWELIJK? De leeuwen houdt morgen zaterdag 30 aug. open house. Vanaf 11 uur. Dan tonen wij u onze nieuwe collectie en bieden u een drankje aan in een geheel vernieuwde zaak. VAN RIXEL zo’n drukker Oosterduinweg 29 tel. 14768 IJmuiden zoveel vingers zoveel ringen 1 r obe van der kleijuwelier-breestraat2*6-beverwyk»tel23072 IJMUIDEN „Wij voelen ons mensen die als kloosterling iets voor anderen willen betekenen. Al letvroe^ zitten we hier nu in een gewone pastorie, niet meer in een klooster en al dragen we onze pij niet meer, aan onze intensie is niets veran- EZ I Z_L EZ I I I sen leven, die gedachte dat het kloosterleven is afgeschaft. En het zou zo leuk zijn als ze begrepen dat het toch springlevend is op de manier zoals wij hier bij elkaar zijn. Want uiterlijk ziet het er zo heel anders uit hè. Waar zijn nu die ar me paters? Ze hebben een gewoon kloffie aan, het heeft niets meer met armoede te maken, zo wordt er al gauw gezegd”. T~~ - Xi I i L ■f,. jmJL j r (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) I I l Van D.: „Er komt nu bijzonder veel relativering bij. Ons celibatair leven IJMUIDEN. De in tal van landen bekende Amerikaanse negerzanger Hen ry Blackmon zal zondagavond zijn me dewerking verlenen aan de jeugddienst in de „Nieuwe kerk” aan de Kanaal straat. (Van een onzer verslaggevers) iel mooi) r en betl ierlande gevraa VAR leer ten dit pn te wet n ministe ■uststellen mij geen i zijn dif i de posi enleving’ an park1 derj ariget irschaffen hulde d< „Het kan m”, sprai een ver n nieuw* („opnietrt i?”, vroe! e de mi’ assen o» de”, sprai j. Gerust- Servet i nog ui srman n van l| os veroj uitzond! i jamma i eens ei iderde t ren willl leuker, oot süccl patrs-kapijcijnen d gister! den Tiji/ Henk van "Doorn en Antoon 1 Van D.: „De evangelische situatie.” Van O.: „De levensvorm ook. Maar iedereen kan daar z’n eigen kleur aan geven. Wij doen het op onze manier; anderen willen trouwen. Nou, laat ze trouwen, kinderen krijgen”. M.: „Zoals wij hier met elkaar le- ;s televi ts zelf n Idus Let Alle neg srste ke e bij v gebeur1 Tiet (oi i n een d .t en Ko[ lertjes (I de tijd my Arei De eigenlijke zaal (er komen ook kleed-, douche- en bergruimten) krijgt de afme tingen van éénentwintig bij twaalf me ter en is ook geschikt voor gebruik door sportverenigingen in de avoduren. Het geheel gaat de gemeente een bedrog van ongeveer vijfhonderddertigduizend gul den kosten. In die brief aan de parochianen stond onder meer: „Met ons achten willen wij proberen een stukje evangelie gestalte te geven: elkaar te nemen zoals we zijn ondanks ieders verschil van karakter, opvatting, leeftijd, man of vrouw zijn; met elkaar in vrede te leven, met elkaar tevreden te zijn, elkaar heil en geluk te geven; elkaar ruimte te bieden, waarin ieder zich echt thuis kan voelen. Dit zo met elkaar in vrede zijn is op zich al een stuk verkondiging: een laten zien dat het kan”. Over een paar maanden moet de nieu we gymnastiekzaal bij de Comitéschool aan de IJmuidense Kerkstraat gereed zijn. Het nieuwe lokaal gaat de oude zaal van de Moerbergschool vervangen. De gymnastiekzaal van deze school was totaal verouderd cn voldeed niet meer aan de eisen. Van O.: „Dat is toch een relatief begrip. Wie garandeert dat die keuze niet kan veranderen. Toen je koos, zag je de waarde van die keuze in. Waar ik toen ja op gezegd heb, dat was die kapucijnengemeenschap. Ik meende dat ik daar mijn ontplooiing als mens zou kunnen vinden. Je aanvaardde de voor waarden: armoede, gehoorzaamheid, on gehuwd blijven”. Henry Blackmon, bas-bariton en te vens beroeps-concertzanger werd gebo ren in Noord Carolina in de Verenigde Staten. Hij studeerde aan de Shaw Uni- versiteit in Raleigh in dezelfde staat als waar hij werd geboren en behaalde zijn graad aan de Howard Universiteit te Washington D.C. in 1951. Gedurende drie jaren was hij aan die universiteit lector. Daarna maakte hij een wereldtoernee van zeven maanden met een gezelschap waarin hij een van de hoofdrolvertol- kers was, die „Porgy and Bess” uitvoer den. Aan het einde van die toerhee vestigde hij zich in Nederland en is hier thans muziek-directeur aan de Ameri kaanse „Protestant Church” in Den Haag. In diezelfde stad is hij tegelijker tijd als muziekleraar verbonden aan de „American High School”. Daar tussen door gaf hij tal van concerten in Europa en Amerika. Zondag wordt hij in de „Nieuwe Kerk” begeleid door Koos Bons, organist van de gereformeerde kerk in Maassluis. De dienst, welke om 19 uur aanvangt, staat onder leiding van ds. J. M. v. d. Berg in IJmuiden. Geen spreekuur. De wethouder van openbare werken, de heer C. Ockeloen houdt, maandag 1 september geen spreekuur. Van D.: „De mens zelf is veranderd. Destijds dacht je: Dit beloof ik, omdat je ervan overtuigd was dat je het kon volbrengen. Diezelfde intentie hadden je ouders toen zij tegen elkaar zeiden: Ja, ik wil. Later kan dat best allemaal anders uitpakken, maar op het moment van de keuze was je oprecht, je geloofde er in”. Van O.: „De statuten, de vorm van leven, daar deed ik professie op. Intus sen ben ik veranderd. Nu sta ik achter een gemeenschap waar ik mensen vind die samen met mij op zoek willen gaan. Dat betekent relativering van de gehoor zaamheid. Maar niet iedereen kan daar tegenop, kan dat zomaar aanvaarden. (Met vragende blik naai- de paters Van Overbruggen en Mars) Ik denk dat dit de reden is, waarom er zoveel uittredin gen zijn Antoon Mars: „Ik deed professie op de groep. Dat zag ik zitten. Ik zag er houvast, verbondenheid. Als je vroeger al een kapucijn zag, dan vond je je al verbonden”. Van O.: „Zoals we nu leven is gehoor zaamheid veel moeilijker, toen daar vas te regels voor waren. Nu moeten we vooral ook gehoorzamen aan elkaar. Dat vereist dat je je open opstelt ten opzich te van elkaar. Je geeft je voor elkaar. Maar de keiharde consequentie is dat je ook weggaat als het niet klikt.” Van D.: „Vroeger in het klooster.je zat er met veertig man bij elkaar en je kende elkaar nog niet. Innerlijk niet. In feite is die gehoorzaamheid nu veelei sender dan vroeger”. Van O.: „Als ik vroeger van Enschedé naar IJmuiden zou moeten gaan en ik zou hier niet functioneren, dan was het: De overste heeft het gezegd, de voorzie nigheid heeft bepaald en mij in IJmui den geplaatst. Hiep, hiep, hoera. En al ging heel IJmuiden dan naar de donder, dan gaf dat niet”. M.: „En die armoede, essentieel is: hoe ga je er mee om. We hebben hier beslist geen persoonlijke bezittingen. Het is ook zeker een vorm van armoede dat we alles samen delen. We rijden in één auto, maar als iemand van ons weggaat, dan blijft de auto hier”. Van D.: „Ja, kijk maar hoe goed alles er hier uitziet, maar er is niets van ons bij”. M.„Het is beslist wel iets anders dan het eenvoudige celletje van vroeger”. Van D.: „Moeilijk *e vergelijken. Toen een pijtje, een celletje en toch was je ook gelukkig”. Van O.: „Gelukkig? Toen ja. Maar zowel het mannetje als het begrip is veranderd. Nu leef ik gelukkig omdat ik in deze groep gelukkig ben. Dan kijk je naar de wereld rondom en je denkt oprecht: Wat zou het ideaal zijn als jullie die mentaliteit ook hadden. Daar om willen we het zo graag naar buiten uitdragen.” Van O.: „Als die mensen in de oude vorm God willen blijven zoeken, ak koord. Maar als ik daarvoor gevraagd zou worden, dan zou Ik me in allerlei Van D.: „Die pastoraal werker, dat past helemaal in onze opvattingen. In het ongehuwd leven zitten natuurlijk gevaren. Daarom hebben we hier twee religieuze zusters in de groep. Natuurlijk geeft dat ook spanningen, natuurlijk. Vroeger was het in de katholieke kerk toch altijd: jongens en meisjes streng gescheiden houden. Dat was veilig, dan kon er niets gebeuren. (Met grote na druk: Er gebeuren juist verschrikkelij ke dingen. Als die twee mensen ééns met elkaar geconfronteerd werden dan ontstond er een ontzaggelijk span ningsveld”. Van O.: „Het is een kwalijke zaak dat het priesterschap per se gebonden is aan niet gehuwd zijn. Wij zien niet dat een gehuwd priester geen goed voorganger kan zijn. Ik denk ook dat het beter is voor de integratie in de maatschappij wanneer er gehuwde priesters zijn. Heel dat gehuwd of ongehuwd zijn van de priester, het zou geen punt mogen zijn. Wij zien dat ook met als essentieel voor het priesterschap”. dubbele functie. Je gaat de mensen voor uitschakelen. Voor mensen met het stempel Gjjsen moet ik zeggen: Ik kan het niet”. at we toi “t mediu maar b ilf elf v en. iet vol \RA-am ver elka| naar aai ral al d voor want l r pover dan m< ief op i lat is vi de Nedt n, althai ft, gewo oen war een goes Leo vi t verdri ensioneej huis gez| lak, leid! et nieuv as 21 jai -opleidin; de juis rend. Ee veel gf ijn suca maar uit iden bezi van. zij laalmeija e het ma eren pur. aurants i zou kui een blaas Laak ga ogte goei rond zijl zeer ver s al ont ■lijke non die sne i nog vee De pater-Kapucijn Jan van Overbrug gen, veertig jaar kloosterling en zeven tien jaar werkzaam als parochiepriester in IJmuiden, filosofeert over zijn exis tentie. Twee andere p-1— y’j die tegelijk met hem jubileren in IJmui- wntn Dnnrn on AntnnTl a Mars. Van Doorn is 25 jaar kloosterling, waarvan hij zes jaar zielzorger is in IJmuiden; Mars werkt hier vier jaar als 1 zodanig en is 12‘/a jaar kloosterling. Hun I jubilea willen zij aangrijpen om iets van hun eigen gedachten over hun bestaan naar buiten te brengen. Alle drie zullen zij hun manier van leven motiveren in een predikatie tijdens drie eucharistie vieringen, dit weekeinde. „Daarom willen wij ons jubileum vie ren, niet om zelf feesteling te zijn,” zegt Van Overbruggen. De drie paters leven nu sinds enkele jaren buiten de oorspronkelijke kloos tergemeenschap. Het klooster in IJmui den is destijds opgeheven en sindsdien vormen de paters samen met vijf andere i een leefgemeenschap, waarin ook twee zusters Franciscanessen zijn opgenomen. Samen willen zij een groep volwassenen zijn, die zich bij elkaar kwijt kunnen in lief en leed. Dat lijkt veel op de communegedach- te, zoals die ook bij veel jongeren leeft. Van O.: „Ja, dat is het helemaal. Maar de basis van waaruit wij vertrekken is anders Van D.: „Onze motivatie is ook anders, dat brengt heel andere consequenties met zich mee”. Van O.: „Maar wat wij drieën hebben behouden, dat is zeker dat geloof in onze grote voorganger Franciscus, diens so berheid en blijheid Van D.: de positieve kijk dus”. Van O: „Heel dat loslaten van uiter lijkheden heeft misschien te maken met ons integreren in de wereld. De ontken ning ten opzichte van die wereld wegha len. Vroeger behoorde de priester tot een aparte klasse; wij willen gewoon méns zijn, maar we willen wél evangelisch zijn. dat zien wij beslist niet als de enige waarde. Je moet dat niet verabsolute ren”. Van O.: (peinzend voor zich uit, voor zichtig formulerend) „Zou je mogen zeg gen de ontplooiing van het man of vrouw zijn, hoeft niet het resultaat te zijn van een huwelijk of niet. Gehuwd zijn of ongehuwd, het is een keuze”. U drieën heeft het ongehuwd zijn door het priesterschap, het kloosterling zijn, gekozen voor het leven. De drie paters Kapucijnen die dit weekeinde jubileren. V.l.n.r. Antoon Mars, Henk van Doorn en Jan van Overbruggen. vendat wil niet zeggen dat het altijd bochten moeten wringen. Je (hebt een gemakkelijk is. Het botst wel eens. In een brief aan onze parochianen hebben we indertijd onze motivatie gegeven, vastgelegd. Maar we halen het lang niet altijd we rpoberen het wel en meest al zijn we het wel eens in deze vorm van leven”. En kan het ook werkelijk zo wonder mooi als wordt voorgesteld? Even verder in de brief volgt relativering: „Dit alles is natuurlijk een ideaalbeeld: daar moe ten we naar toe.” De brief dateert van januari ’72. Daarom zeggen de drie jubi lerende paters dat zij zich met de vie ring van hun feest willen bezinnen op hun groepsleven. M.: „En dat willen we samen doen met onze parochianen. Onze manier van levenik hoop dat het een preek is Van O.: „Wat we met die viering willen, is het in scène zetten van wat je éigenlijk zou willen bereiken Van D.: „Een vieren van wat niet aanwezig is, maar waarin je wel gelóóft. Dat lijkt misschien ireëel, maar dat is het niet. Huwelijk, dopen, dat zijn ook vieringen die de werkelijkheid overstij gen”. Van O.: „Ook bij het sluiten van een huwelijk hoopt men dat het zal lukken. Dat wordt op die trouwdag al gevierd”. og op VI vond imp (wal religieuzen Wim I tenaar, roemd jl >at was i als jon stropt er waai igeerdhi het bet) 'anken, i Donderdag aangekomen: Midas Prince, Tarakan; Borre, Oslo; Hoegh Traveller, Yokohama; Hajnowka, Stettin; Blen heim, Kristiansand; Devon, Elsfleht; Worthing, Belfast; Alberson, Londen; Beulah Candies, Cont Plat; Use Wolff, Karlshamn; Velsen; Ford Kipp, Willem stad; Stirling Brigg, Cont Plat, IJmui den; Justo, Rotterdam, IJmuiden; Weis, Kopenhagen; C.V. Staghound, Felixtowe; North Shore, Cont Plat; Virginia, Ant werpen, Velsen; Milligan, Londen; Sea Close, Londen; Sagar Tarani, Rotterdam; Birkness, Hamburg; Kirsten Eva, Ham burg; Stintfang, Rotterdam; Wednica, Gent, IJmuiden; Silver, Londen. Donderdag vertrokken: Louise, Lon den; Sir William Walker, Rochester; Hai, Bremen; Cyclop en Sleep, Bergen; Mer- cur, Bergen; Blenheim, Kristiansand; Roelof Holwerda, Harlingen, IJmuiden; Trident Amsterdam, Venezuela; Erika Bolten, Emden; Arklow Dawn, Londen; Roerdomp, Londonderry, IJmuiden; Be- cena, Venezuela; Argonaut, Zeebrugge, IJmuiden; Justo. Eggersund, IJmuiden; Hebe, Antwerpen; Aerdenhout, Archan gel; Palamedes, Rotterdam; Midas Prin ce, La Palice. Vrijdag aangekomen: Heinrich Knup pel, Rotterdam; Johannes Latuharhary, Le Havre; Linda, Hamburg; Fridel, Poole, IJmuiden; Grille, Antwerpen; Im pala, Ipswich; Susanne, Fecamp, IJmui den; Oremar, Newport News, IJmuiden. Vrijdag vertrokken: Borre, Antwer pen; Mundogas Rio U.S.A, f.o. IJmuiden; Christel, Helsinki, IJmuiden; Britt, Bre men; C.V. Staghound, Bremerhaven; De von Huelva, IJmuiden. De nieuwe ruimte gaat dat wel doen en niet alleen de Comitéschool maar ook de Moerberg- en de Claraschool zullen van de sportaccommodatie gebruik ma ken. De zaal wordt gebouwd op de speelplaats tegen een bankgebouw aan. Van Overbruggen: „Wat was er met het kloosterleven in het verleden? Is mét het uittrekken van de pij de bedoe ling van het kloosterleven ook verdwe nen? De vaste dagorde, de manier van efoon) v met elkaar omgaan, de hele leefwijze is latere ve| veranderd. Voorheen was elk uur voor de kloosterling bepaald, maar ging het daarbij niet alleen om uiterlijkheden? Is de kern van het kloosterleven aange tast of waren dat tijdgebonden ver schijningsvormen? Vroeger kon je on middellijk zien: hij of zij is religieus. Nu niet meer”. In de katholieke kerk werd dikwijls de uitleg gegeven dat de pij, het habijt, bescherming bood naar buiten. Van Doorn: Ja, inderdaad. Gezien vanuit een negatieve houding tegenover de wereld. Denk aan het terugtrekken achter de hoge kloostermuren. Zich af wenden van die zondige wereld. Tegen goederen, tegen lichamelijkheid, tegen bezit zijn, geen eigen wil mogen heb ben Van O.: „Dat was toén een vluchten uit het leven. Nu accepteert de klooster ling de wereld zoals zij is. Vandaar bij ons de keuze voor deze leefgemeenschap. Van daaruit willen wij proberen iets voor anderen te doen”. Van D.„Maar zij zullen het niet in z’n geheel kunnen waarmaken. Het lukt gewoon niet altijd. En toch is het huwe lijk in alle oprechtheid gesloten. Op rechtheid is nemen als voorbeeld de huwelijksbeleving, het samenslapen van man en vrouw. Dan is er zo’n inténse eenheid dat is geen spelletje”. M.: „Geen spelletje, omdat ze allebei oprecht bij elkaar wilden zijn”. Over het pastoraal werk, waarbij de paters sinds kort steun krijgen van een gehuwd priester, (die in de kerken ech ter alleen de dienst-van-het-woord mag leiden) Van D.: „Het geeft ons enorme steun dat we weten dat we achter elkaar staan. Elke preek die de deur uitgaat, is van ons drieën. We verwoorden die elk op onze eigen manier, maar van tevoren zijn we het er over eens geworden”. Vroeger werd in verscheidene katho lieke kerken toch ook gepreekt over hetzelfde thema, op dezelfde zondag. Van O.: „Dat is niet hetzelfde. Er werd een dogma uit de ijskast gehaald. Nu zeg ik: Wat is Pasen? Wat is geloof en verrijzenis? Inhoudelijk heeft dat de zelfde verandering ondergaan die het ook niet eenvoudiger maakt.” Maar niet iedereen in de R.K. Kerk ervaart veranderingen als positief. Zoals bekend zijn er belangrijk minder pries terstudenten en veel priesters en ook kloosterlingen keren hun rug toe. Van O.: „Zou je mogen zeggen: Kwantitatief minder kloosterlingen, zo als ook het kerkzijn vermindert? (aarze lend) Zoals het nu gebeurthet is een gezond zuiveringsproces”. Van D.: „Je bedoelt dat het dan toch een elitegodsdienst wordt, dat er voor heen te veel mensen katholiek geworden zijn. Dan moeten we ook voor een vrijwillige keuze van godsdienst zijn, voor gereformeerd, voor islam Van O.: „Ik vind een goeie zaak: Pluriformiteit in het christendom. Al hebben wel veel katholieken hun hou vast verloren”. Van D.„Veel bejaarden die in de kou zijn komen te staan. Maar je kunt niet anders zijn dan je bent”. mni- IJMUIDEN. Aan de donderdagmarkt werd aangevoerd: 9750 kg. tong; 28 kis ten tarbot en griet; 801 kist kabeljauw; 48 kisten schelvis; 1015 kisten wijting; 225 kisten schol; 67 kisten schar; 908 kisten haring; 5 kisten makreel en 109 kisten diversen. Prijzen in guldens, per 1 kg: tarbot 15.14-14.10; grote tong 15,89-15,35; groot- middel tong 14,68-13,28; kleinmiddel tong 11,90-11,45; tong één 9,38-8,65; tong twee 6,66-6,21. Per 40 kg.: Tarbot 456-204; griet 230- 145; kabeljauw één 114-84; kabeljauw twee 110-80, kabeljauw drie 120-84; ka beljauw vier 128-110; kabeljauw vijf 67- 30, schelvis twee 132; schelvis vier 68-30; schol één 120-108; schol twee 144-112; schol drie 138-92; schol vier 100-71; wijting drie 53-28; wijting vier 27; ha ring één 40-38; makreel twee 70-63; schar 55-45. De besommingen waren: KW 29 ƒ.23.440 KW 185 .21.600. TK 21 ƒ.9.500. UK 218 ƒ.19.800. VD 6 .4.770 VD 15 f .1.040. VD 19 .3.600. VD 20 .1.680. VD 46 f .1.490. VD 89 .9.430. YE 25 .5.960. IJK 27 f .880. IJM 18 ƒ.1.390. 2 deense snikken: RI 139 .5.100. RI 387 .21.800. ixii’ii’i c.é) (ADVERTENTIE) 'UIIUIIII f J - 4 KJ:

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 5