Haarlemse muziekpedagoog wordt morgen 80 jaar Prijs der Kritiek voor Piet Vincent in staat met andermans Herman van Veen te denken interpretatie mee Dieuparts suite laat grote begaafdheid zien Muziekarchief op banden en platen nodig IN VAN COCH MUSEUM Bijna 10 miljoen boeken in eerste kwartaal verkocht „HALTE 75" I «S! Voor Harlekijn-activiteiten Voor gemiddelde prijs van f 14,10 RESTAURATIECONCERT IN WAALSE KERK Nieuwe zakelijk leider In beheer Donemus EBU-conferentie in RAI-congrescentrum Verhoeven-prijs voor Nic van Bruggen bij Haagse Cömedie 7 KUNST 1 9 75 SEPTEM BER MAANDAG 1 Jazztrio door Johan van Kempen Flexibiliteit NOORDHOLLANDS PH1LHARMONISCH ORKEST Nieuwe tijd IW I 4 - V(Van onze kunstredactie) cent. HERMAN VAN VEEN PIET VINCENT (Van onze correspondent) (Van onze correspondent) P. ZWAANSWIJK (ADVERTENTIE) .A 1 programma: Beethoven - ouverture Coriolan Schubert - Symfonie no 8 Onvoltooide” Tschaikowsky - Pianoconcert no 1 entree 5,(a.i.) cjp geldig Kaaitverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13 van 10-15 uur; telefonisch 320994 van 12-15 uur Vind je hem intussen niet te oud om nog les te kunnen geven?” „Helemaal niet, of je moest je door het getal tachtig laten misleiden. Hij heef niet alleen een uitstekend contact met de jongeren, maar hij is in het werk gewoon „up to date”. En wat vindt hij van het aanstaande feest dat dezer dagen te zijner ere op Beeckestein plaats vindt en waarop zijn leerlingen, waaronder ook zijn opvolger Leendert Huges, hem een muzikale hul de zullen brengen? „Als we nou een leuke avond willen hebben, dan zou eigenlijk mijn piano concert eens gespeeld moeten worden. Dat is opus 1. Dan heb je gelijk gratis eieren en tomaten!” genie! over van AMSTERDAM (ANP). De jaarlijkse conferentie van de werkgroep televisie nieuws van de Europese Radio Unie is van vandaag tot 6 september in het Amsterdamse Rai-Congrescentrum. Donemus acht het zijn taak het ar chief onder zijn hoede te nemen. Daar mee kan ook dit onderdeel van werk van Nederlandse componisten worden opgenomen in de activiteiten voor pro motie. Donemus kan zijn documentatie- afdeling met het archief een nieuwe en ruimere inihoud geven. De werkgroep Donemus, alsook het Genootschap van Nederlandse componisten en het Insti tuut voor Sonologie van de Rijksuniver siteit in Utrecht zijn het er over eens, dat een centraal bandenarchief met ver schillende functies de voorkeur verdient. DEN HAAG. In het eerste kwar taal van dit jaar zijn in ons land rond 9,6 miljoen boeken gekocht voor een bedrag van bijna 131 miljoen gulden. Veertig procent van deze boeken waren in de prijsklasse van 10 tot 20 en 45 procent kostte de consument minder dan een tientje. Gemiddeld werd 14,10 voor een boek uitgegeven. Hij heeft zich als ondernemer op ope- ragebied met wisselend succes actief ge toond. Als componist schreef hij suites, solo’s voor fluit met begeleiding en an dere stukken en liet zich hierin kennen heeft geconcerteerd en evenals Margot Pinter, bij Vincent steun zocht om op peil te blijven. Ze vertelt: „Weet u, toen ik m’n Prix d’Excellence al had behaald aan het conservatorium van Luik en al in het bezit was van twee gouden me dailles, kwam ik pas bij mijnheer Vin- Maar ’t is toch uiteindelijk het contact met hém geweest, dat voor de finesse in het spel zorgde.” DEN HAAG. (ANP) Het bestuur van de Haagse kunststichting heeft drs. J. W. van Westreenen per 1 spetember 1977 benoemd tot zakelijk leider van de Haagse Comedie. Hij volgt Loes Wierin- ga op, die dan met pensioen gaat. Vol gend jaar september zal drs. Van We streenen als als plaatsvervangend zake lijk leider aan het gezelschap zijn ver bonden. Honderd jaar geleden ging in Amster dam de paardetram rijden. Een van de weinige herinneringen daaraan is een groot schilderij in de parterre van het Van Gogh Museum, van de hand van George Breitner, die zoveel stadstafere len heeft vastgelegd. Het is een onder deel van de tentoonstelling „Halte ’75”, nog tot en met 14 september te zien. Die expositie is in het kader van „Amster dam 700 jaar” ingericht, ook om daar mee het Gemeentelijk Vervoerbedrijf in het zonnetje te zetten, dat dit jaar 75 jaar bestaat. Om de aandacht op de tentoonstelling te richten is een oude tram doorgezaagd en zo tegen een bui tengevel van het museum geplaatst dat het lijkt of ze door de muur heen is komen rijden. Amsterdam zou niet de stad zijn die ze is, als niet een Amster dammer zijn fiets juist daar pleegt te parkeren, met een ketting aan de voor bumper van de tram vastgemaakt. HAARLEM „Het wordt uitbundig gevierd dat Piet Vincent zo lang in ons midden is geweest. En naast de dankbaarheid die daarvoor is, stemt dit feest enigszins wee moedig ondanks het feit dat de scheidende Toonkunstdirecteur nog als leraar aan blijft er een periode in muzikaal Haarlem mee wordt afgesloten. De buitenstaander zal zich niet kunnen realiseren welk een unieke positie mijnheer Vincent heeft inge nomen in de kring van zijn pupillen en vriendenDie hem kennen, weten dat hij een „tweede vader” was voor velen en dat de atmosfeer waarin men hem ontmoet altijd een is van vriendelijkheid, sympathie, begrip. Hoeveel begaafde leerlingen, die geestelijk of materieel minder sterk in de schoenen stonden of anderssoortige moei lijkheden hadden, zijn dank zij zijn toewijding en zorg op hun bestemming geko men DEN HAAG (ANP). Er dient in ons land een nationaal archief van elektro- akoestische produkties te komen. De meest aangewezen instantie voor de op richting en het beheer ervan is de Stich ting Donemus. Dit idee is gelanceerd en uitgewerkt door de werkgroep Coördina tie Elektronika van de commissie Radio en Televisie van de Raad voor de kunst. damenten om andere kunstenaars en groeperingen te stimuleren. Uit de veel heid van Harlekijnactiviteiten van het afgelopen seizoen worden genoemd de theaterprogramma’s van Van Veen, de organisatie van hel toernee van „Mistero Buffo” door de Nieuwe Scene, het Cy- riel Verschaeve-programma, de uitgave van het tijdschrift Harlekijn Nieuws, alsmede de opzet van een serie klassieke grammofoonplaten Harlekijn Barok. Herman van Veen begon tien jaar geleden zijn carrière. Bij een optreden in het Haarlemse cabarettheater Haarlo- heim ontdekte schouwburgdirecteur Pe ter Lohr hem en gaf hem de kans in de schouwburg op te treden. Sindsdien heeft Van Veen met zijn programma’s een enorm succes gehad; het vorig sei zoen ook in West-Duitsland. HAARLEM. Het fonds, dat ge vormd werd ten behoeve van de restau ratie van de Waalse Kerk aan het Be gijnhof, is weer enigermate versterkt met de opbrengst van het concert, dat zaterdagavond in de kerk gegeven werd door de blokfluitspeler Baldrick Deeren berg en de ciavecinist Kees Rosenhart. Dat met zijn terugtreden een nieuwe tijd aanbrak, zoals ik in het opstel uit 1970 opmerkte, was totn ten dele al merkbaar en is nu'wel volledig bewaar heid. Want de intimiteit van Vincent’s school is veranderd tot het enorme uit gegroeide en veel onpersoonlijker insti tuut van Huges en Nuyten. En speciaal wat de vakopleiding betreft komt dat neer op een transformatie van pianis tenschool want dat was het toch in de eerste plaats in een opleiding waar misschien eerder het nog jonge vak AMV (Algemene Muzikale Vorming) de toon aangeeft. Dat is een logisch DEN HAAG. De Antwerpse dichter Nic van Bruggen is bekroond met de Nico Verhoeven-Poëzieprijs - die 2000 groot is - voor zijn gedicht „Facsimile van een dagboek”. In ttotaal werden 62 inzendingen ontvangen. De jury bestond uit Clara Haesaert. Wam de Moor, Bert Schierbeek, Koos Schuur en Toye de Wilde. Deze cijfers zijn afkomstig uit een continu onderzoek waarmee het Neder landse Instituut voor de Publieke Opinie (NIPO) in januari in opdracht van de Stichting Speurwerk is gestart. Van de totaalomzet in dit eerste kwartaal van 1975 kwam 60 procent tot stand door middel van directe aankoop. De overige 40 procent werd aangeschaft door mid del van intekening of bestelling. Bijna de helft van alle gekochte boe ken werd via de boekhandel betrokken. Twaalf procent van de boeken werd in warenhuizen, en 14 procent via boeken clubs verkocht. Acht procent werd rechtstreeks bij de uitgever besteld, en 4 procent werd via een advertentie ver kregen. Tot de functies van het archief rekent de werkgroep niet alleen het opbergen van de in ons land geproduceerde of verwezenlijkte elektro- akoestische mu ziek, maar ook het toegankelijk maken van een zo groot mogelijke hoeveelheid internationale produkties. Het archief zal ook als een akoestische bibliotheek moeten fungeren, waarvan geïnteresseer den. metname componisten, uitvoerende musici, muziekdocenten en studenten ge bruik kunnen maken. De technische consequenties zijn onder meer, dat het archief alle binnenkomen de informatie, van mono-band tot video registratie. op technisch volmaakte ma nier kan registreren en ter beschikking kan stellen. Binnen Donemus zal het archief een betrekkelijk zelfstandig ap paraat dienen te zijn, dat over zijn eigen technische apparatuur en technici be schikt. Dit is een gedeelte van een vijf jaar geleden door mij als leerling geschreven „ingezonden stuk”, dat toen in onze krant werd geplaatst bij Piet Vincent’s afscheid als direceur van de Toonkunst- Muziekschool. Daarbij vierde hij tevens zijn 75-ste verjaardag. Morgen wordt hij tachtig, deze Johan Pieter Vincent, beter bekend als de pianopedagoog Piet Vin cent (in Duitsland door de muziekpers eens „de Hollandse pianistenmaker” ge noemd). Vincent heeft ook altijd veel plezier in zijn leerling Piet Kostense gehad, die naast zijn opvallend voorspoedige pia nostudie eveneens cum laude promo veerde in de wiskunde. Kostense: „Voor Vincent blijft de kunst altijd zó levend; ook al heeft hij een werk al talloze malen met andere leerlingen behandeld, hij zal toch nooit naar een eigen inter pretatie toewerken, maar is juist alijd in staat om mee te denken in ander mans interpretatie. Zo’n grote flexibili teit hebben weinig pedagogen. En dan zijn enorme betrokkenheid als mens bij het wel en wee van zijn leerlingen!” Als ik deze week bij Piet Vincent in zijn tuin kom zitten, om hem bij deze gelegenheid te vragen zijn gedachten over allerlei zaken eens hardop te zeggen, komen we moeilijk tot het doel. Want onze vriendschap doet ons de ene fles na de andere ontkurken, terwijl we ge meenschappelijke herinneringen ophalen. En als hij een tipje van de sluier oplicht van een kwestie waarvan ik eens wat meer wilde weten, schaterlacht hij: Jo han, je moet me op je woord van eer beloven dat je dat niet in de krant schrijft.” Zo kom je dus nog niet veel verder. Concertgebouw Haarlem - vrijdag 12 september 1975 20.15 uur derde zomerconcert dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT solist DANIEL WAYENBERG piano Zij begonnen hun concert met de vertoking van de Suite in f kleine terts van de Franse componist Charles Dieu- part, die te Londen, waar hij zich geves tigd had, een grote naam verwierf. In 1740 overleed hij daar op ongeveer zes tigjarige leeftijd in uiterst benarde om standigheden. van direct van de uitgever betrokken boeken bedroeg zelfs f 22,05. Een voor de boekhandel (prijs daar aangeschafte boeken gemiddeld f 14,10) belangrijk ge geven is, dat naarmate de klant gerichter en intensiever wordt benaderd, de ge middelde prijs die de consument voor het boek wil betalen, stijgt. Van het totale aantal gekochte boeken had 61 percent betrekking op science fiction. Ongeveer 27 procent van de aankopen betrof ontspanningsromans, 11 procent jeugd- en kinderboeken en rond 9 procent literair werk. Aan dichtbun dels werd minder dan een half procent verkocht. Gebonden boeken maakten 47 procent uit van alle gekochte boeken uit, 26 procent betrof pocketboeken en paper backs tot f 6, en 24 procent van deze boeken boven de zes gulden. Bij de erkende boekverkopers werd 53 procent van alle boeken gekocht, bij de niet erkende boekhandel 46 procent. Bijna driekwart van de boeken was afkomstig van erkende uitgevers, 20 procent van niet-erkende en 7 procent van buiten landse uitgevers. Ongeveer honderd redacteuren van te- levisienieuwsdiensten uit de hele wereld zullen eraan deelnemen. De conferentie, die wordt voorgezeten door de Italiaan Vittorio Boni, behandelt vooral de vraagstukken van de nieuwsuitwisseling binnen Europa. De conferentie is in Amsterdam wegens het zevenhonderdja- rig bestaan van die stad en omdat de NTS in 1958 in een vergadering in Amsterdam de stoot heeft gegeven voor de internationale nieuwsuitwisseling. Op 4 september spreekt Prins Bern- hard over het werk van het World Wild Life Fund, waarvan hij voorzitter is. Wat Vincent overigens graag nog wél kwijt wil, is zijn nimmer aflatende be wondering voor zijn leraar De Pauw: „Medestudenten van mij, voor zover ze nog leven, weten waarover ik spreek: De Pauw was een genie! (en weidt dan enthousiast uit over het fabelachtige meesterschap van deze kunstenaar). „Ook wil ik best weten dat mijn leerlin gen in mijn leven een grote bron van vreugde zijn geweest en het nog altijd zijn en zullen blijven.” gevolg van de veranderde tijden. En Vincent zelf is ook de laatste die de noodzaak van verandering zou ontken nen, maar past als figuur beslist niet in die nieuwe orde. Gelukkig betekende het verlaten van de directeurspost indertijd geen afscheid van het lesgeven. Veel leerlingen moch ten nog op hem blijven rekenen en ook meldden zich als steeds weer nieuwelin gen bij hem aan om na hun vaak elders genoten opleiding dikwijls nog uitge breid met een „Prix” bij Vincent de pianistiek te gaan verfijnen. Het blijkt bepaald niet moeilijk te zijn om getuigenissen over Vincent los te krijgen. Alle leerlingen onderstrepen een ander aspect van Vincent’s natuur. Zijn oudste leerling, de componist-pianist Hans Osieck legt vooral de nadruk op diens grote genegenheid. „Hoewel ik van beroemdheden met wereldnaam heb les- gehad, weet ik en heb ik ook in de praktijk ondervonden, dat ze als pedagoog geen van allen in zijn schoenen kunnen staan. Je weet trouwens hoe positief een man als bijvoorbeeld Geza Anda op dat gebied over hem denkt. Maar wat voor mij allereerst van belang is geweest, is Piet’s vriendschappelijke trouw en zijn royale hart.” Van Osieck’s generatie is ook de pia niste Tiny Kaiser, die in heel Europa Het archief moet tegelijkertijd ver scheidene functies vervullen. Alle pro- dukties van elektronische en elektro- akoestische muziek, die op beeld- of geluidsdragers zijn vastgelegd of kunnen worden vastgelegd, dienen in het archief te worden opgenomen. De werkgroep meent, dat oprichting van het nationaal archief een noodzakelijke stap is voor een goede ontwikkeling en verspreiding van de bedoelde produkties in ons land en in het buitenland. Rik van der Linden, die volgens me deleerlingen met zijn „Ekseption” de kant van de „muzikale prostitutie” is opgegaan, zegt dat Vincent de vader is van alles wat hij munzikaal gezien aan het doen is en waardeert nog altijd diens respect voor de individuele vrij heid van de leerling. Toen in zijn studie tijd Rik’s moeder angstig kwam vragen: „Meneer Vincent, nou speelt Rik in een jazz-trio! Mag dat wel?”, was Vincent’s reactie: „Natuurlijk, vooral laten gaan!” Rik: „Hij laat het individu intact, weet zonder vaste methode een oplossing voor alles. Daar heeft ’ie me ontzaglijk mee geïmponeerd, juist doordat de les altijd doorspekt was met humor.” Alwin Bar werd indertijd door Hans Osieck naar diens eigen leermeester Piet Vincent doorgestuurd om daar zijn op leiding te voltooien. Een ontwikkeling die hem niet alleen tot pianist van klasse zou doen uitgroeien (dit jaar werd hij winnaar van het Internationaal Schönberg-concours), maar die hem ook een vrouw (Els Alberti) verschafte uit Vincent’s leerlingencorps. Ook Hans Bruin werd door Vincent opgeleid en nog steeds worden zeer hechte contacten op muziektechnisch en vriendschappelijk terrein tussen hen bei den onderhouden. Hans Bruin: „Nou ja, je weet niet waar je beginnen of eindi gen moet als je als pianist over Vincent spreekt. Want er is geen probleem zo gek, of hij weet er een oplossing voor. En hij is bovendien de vriendelijkste man die ik ooit gekend heb.” als een toonkunstenaar van bijzondere begaafdheid. Daarvan getuigde op deze avond verrassend de edele muziek van de door Deerenbete en Rosenhart uitge voerde suite. Rosenhart bespeelde een gloednieuwe clavecimbel, dit jaar naar Italiaans mo del gebouwd door de Nederlandse bou wer G. C. Klop uit Garderen. De gave klank van dit instrument verenigde zich met de uitdrukkingsrijke blokfluittonen tot een fraaie eenheid van door de uitnemende akoestische gesteldheid van het kerkgebouw nog gesublimeerde sa menklank. De alt-blokfluit. welke Baldrick Deer- enberg later op de avond benutte voor de overigens vaardige voordracht van de Sonate in g kleine terts van Johann Sebastian Bach leek minder sonore klankkwaliteiten te hebben, dan de fluit, die hij voor de suite van Dieupart ge bruikte. De sterkteverhoudingen van fluit en clavecimbel werden minder gunstig door een vaak wat versluierde toon. Samen met Rosenhart. die zijn partij in de Sonate van Bach voortreffelijk had vertolkt, bracht Deerenberg aan het slot van het concert nog de onderhou dende Sonate in Bes grote terts van Johann Adolph Hasse ten gehore en bracht hiermede even ongecompliceerde, plezierige muziek als Kees Rosenhart vlak daarvóór met de niet dieppeilende Suite in G grote terts van de onbekende achttiende-eeuwse componist Johann Michael Steinbacher. Een andere solo-uitvoering van Rosen hart betrof een werk van Bach: het Praeludium en Fuga in fis kleine terts; muziek van een volmaakte weldadige orde, die ook ordelijk tot klinken werd gebracht. Met de ..Sad Pavan for these distracted Times” van Thomas Tomkins bracht de ciavecinist de afschuwelijk nare jaren in herinnering, gedurende welke Charles I koning van Engeland was en zich door zijn optreden gehaat maakte. Hij werd op 14 februari 1649 terechtgesteld en twee weken daarna maakte Tomkins zijn in-droevig gestem de Pavane, een stuk, dat op onze ramp zalige aarde permanent gespeeld kan worden. Ter beëindiging van dit verslag wil ik nog in het bijzonder de virtuoze en muzikale vertolking van een variatie werk „Comagain” voor blokfluit-solo van de vermaarde zeventiende-eeuwse blokfluit-speler en beiaardier Jhr. Jacob van Eyck uit Utrecht vermelden. Bal drick Deerenberg speelde deze fantasie rijke fraaie compositie met bijzondere beheersing van de belangrijke techniek, waarover de vertolker van dit werk moet beschikken. Bij de boekenomzet in geld viel een achterblijven van het aandeel van de warenhuizen te constateren. De gemiddel de prijs van een boek dat in een waren huis werd aangeschaft, lag met 9 be langrijk beneden het gemiddelde van f 14,10. De boeken die bij de boekenclubs werden besteld, hadden een gemiddelde prijs van 17,65. De gemiddelde prijs Drs. Van Westreenen is 37 jaar. Hij is sinds november 1973 directeur van de Vereniging van Nederlandse Toneelge zelschappen. Voordien was hij directeur van de Eduard van Beinum-stichting en lid van het adviesbureau voor beleids ontwikkeling Kersten en Van We streenen, waar hij zich in het bezonder met cultureel maatschappelijke vraag stukken bezig hield. Van Westreenen studeerde politicologie aan de Vrije Uni- versiteit in Amsterdam. AMSTERDAM. De Kring van Ne derlandse Theatercritici heeft de jaar lijkse Prijs der Kritiek toegekend aan Herman van Veen om zijn „unieke thea terprogramma’s, maar vooral voor zijn activiteiten voor Harlekijn Holland”. De 'prijs wordt woensdagmiddag 3 septem ber uitgereikt in de Gijsbreghtkelder van de Amstelbrouwerij aan de Maurits- kade in Amsterdam. De AVRO-televisie zal ter gelegenheid, van de prijsuitrei king een programma aan Herman van Veen wijden. De stuurgroep van de Kring van The atercritici stelt elk jaar een voordracht op van drie kandidaten, die volgens de stuurgroep een belangrijke stimulans zijn geweest voor het Nederlandse thea terleven in het afgelopen seizoen. De leden van de Kring brengen schriftelijk hun stem uit en de kandidaat met de meeste stemmen krijgt de prijs. Moei lijkheden zoals rond de Nipkowschijf, de prijs van de tv-criticij doen zich door deze procedure niet voor. Op de voor dracht stonden dit jaar Herman van Veen, de toneelgroep Theater en de toneelgroep De Appel. Van Veen kreeg de meeste stemmen. Volgens de voordracht weet Herman van Veen in zijn theaterprogramma’s op volstrekt eigen wijze de diverse kunstui tingen met elkaar te verbinden. Van Harlekijn Holland is Van Veen de op richter en een van de drijvende krach ten. Hij legde op volkomen onbaatzuch tige manier uit eigen middelen de fun- r--

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 7