Gobi weer terug in De Waag Guus Hermus speelt een SNIP EN SNAP AGENDA Co ncertgebo u w Open huis UIT in I vuile egoïst” Concertserie rond fraai gerestaureerd kerkorgel GASTVROUW IN HAARLEMS FOLK-THEATERTJE GROTE VEILING TE IJMUIDEN wijzen PERSPEKT KUNSTTIP OPTREDEN VAN „THE GROUP” DONDERDAG 4 SEPTEMBER 1975 13 Muziek en Toneel Tentoonstellingen Bioscopen I - 4 ^25 Cobi Schreijer voor De Waag „De 11.30. toeg. Li-La-Lo (ADVERTENTIE) Voor Coen Flink is het zijn eerste regie sinds lange tijd. Zoals bekend heeft Flink jaren lang het toneel de rug toege keerd. Hij heeft in Frankrijk Coen Flink heeft een voor keur voor vrije produkties. Niet dat hij vindt dat bij het gesub sidieerde toneel niet hard ge werkt wordt. „Maar de vrije OOK DIT SEIZOEN gaan Willy Walden en Piet Muyselaar weer op tournee om afscheid van het publiek te nemen. Hun laatste programma, met de titel „Waar blijft de tijd’, beleefde inmiddels zijn tweede editie. Volgende week dins dag zijn de dames Snip en Snap met hun ouderwetse „revue van de lach” in het Haarlemse Concertgebouw. Met als gasten onder meer het zangeresje Loeki Knol en goochelaar Fred Kaps. (De maan- pro- De 1858 HET HAARLEMSE Concert gebouw houdt zaterdag ter ope ning van het nieuwe seizoen voor de eerste keer open huis- Van 11-5 uur staat het gebouw in de Begijnestraat voor ieder een gratis open om te kunnen genieten van vele soorten mu ziek en om informatie in te winnen over wat er het ko mende jaar in het Concertge bouw staat te wachten. C OT Guus Hermus speelt in dit stuk een vrijgezel van middel bare leeftijd, die zich een rustig bestaantje heeft opgebouwd. Maar hij wordt gedwongen zijn gelukkige leventje te verdedi gen tegen de buitenwereld, die „het beste met hem voor heeft”. De ramp wordt compleet als die indringers bij deze vrijgezel gaan inwonen. „Die man moet zich verdedi gen tegen een wereld die hem z’n vrijheid wil afnemen. Ze noemen hem een vuile egoïst, maar het blijkt dat die wereld veel egoïstischer is dan hij, juist door dat zogenaamde al truïsme”, aldus Coen Flink, „Het is geen echt blijspel, maar ook niet somber. Bij de try-out in Hoorn is erg gelachen door het publiek. Ik ken geen goede vertaling voor het Franse be grip comédie, maar dat is het, een blijspel met diepgang”. Guus Hei mus had het stuk gelezen en gezien in Parijs en kwam er bij Van den Ende. bij wie hij vorig seizoen Cyrano de Bergerac speelde, mee aanzet ten. „Het is een toffe rol. Ik geloof ook wel, omdat Guus er iets van hemzelf in ziet. Trou wens, ik denk dat de toeschou wers er erg veel van zichzelf in zullen herkennen. Die vuile egoïst zegt een aantal dingen die de mensen alleen maar denken, maar hij spreekt ze uit. Het publiek denkt: hè lekker, hij zegt het eindelijk eens een keer.” gevoerd met de afdeling cultu rele zaken van de gemeente. Het Waagtheatertje wordt beheerd door een stichting, die na lang onderhandelen tot stand is gekomen. In het stich tingsbestuur zitten de raadsle den Hetty Niemeijer-Toet en Lambert Quant, de kandidaat- 'notaris Marius van Es, Werkte- ater-lid Hans Man in ’t Veld en Ruwald of Anneluus Hiemstra (een van de kinderen van Cobi Schreijer). De stichting wordt gesubsidieerd door de gemeente en mevrouw Schreijer is in dienst van de stichting. „Mijn salaris hangt overigens nog in de blauwe lucht”, aldus Cobi. De voorstellingen worden in drie delen gegeven tussen half negen en kwart over elf en daarna blijft De Waag open tot 2 uur ’s nachts. Voor de voor stellingen wordt een entree ge heven van f 2,50 op de vrijdag en f 5 op de zaterdagen of hoger, naar gelang de prijs van de artiest.). „De Haarlemmers moeten weten dat, dit niet veel is. In Bellevue in Amsterdam wordt 10 of 15 geheven en grif betaald”, aldus mevrouw Schreijer. Onderhandelingen over kortingen voor houders van het Cultureel Jongeren Paspoort en Bejaardenpassen worden nog VANAVOND GAAT Shorts in première van de Haarlemse groep Perspekt. Vrijdag en za terdag wordt dit programma herhaald. De twee korte acts laten een dolle Vlaamse kermis zien en een stukje Wild West anno 1878. DE WAAG in Haarlem (Spaarne-hoek Damstraat) gaat weer open. Volgende week is Cobi Schreijer, oude en wijzer maar enthousiast als altijd, weer de gastvrouw zoals ze dat van 1962 tot 1969 was. Donder dagavond 11 september wordt de heropening gevierd voor ge nodigden; vrijdag en zaterdag is het troubadourtheater open voor publiek. De Waag wil geen café zijn waar ook nog gezongen of voorgedragen wordt, maar een theatertje. „Ik wil van het café-idee af”, zegt Cobi. op: zaterdagmiddag 6 september a.s. aanvang 14.00 uur zal in: Wijkgebouw „Bethlehem”, Radarstraat 5 erkend veilinghoudersbedrijf Amstelveen, fa. M. Pijpers te Amstelveen t.o.v. gerechtsdeurwaarder A. E. de Best te Hoofddorp een partij goederen publiek a contant bij opbod verkopen, waaronder nieuwe antieke hanglampen - 6 - en 12 delige cassettes zilveren serviezen platenspe lers oude lampen - commodes w.o. worteln. en eiken stereo apparatuur - cassette recorders - Bretonse klokken draagbare radio’s wandornamenten dekenkisten - lade- en hoekkasten bijzet- en telefoontafeltjes gouden sieraden w.o. dames en herenhorloges perzische kleden en lopers gebruikte kleuren t.v.’s. en wat verder ter tafel zal worden gebracht. Alle artikelen worden verkocht onder volle garantie. Gelegenheid tot bezichtigen der goederen vanaf 13.00 uur Voor handelaren en particulieren bestaat de gelegenheid tot het inbrengen van goederen tot 12.30 uur. Het ochtendprogramma be staat voor een groot gedeelte uit een openbare repetitie van het Noordhollands Philharmo- nisch Orkest. Onder leiding van zijn vaste dirigent André Van- dernoot zal het orkest twee be kende werken instuderen, na melijk De Vuurvogel van Stra vinsky en de Derde orgelsym- De schulden van de vorige be heerders van De Waag staan nog steeds open. De stichting staat daar buiten. „Dat is een zaak voor de schuldeisers en de vorige beheerders.” Het Waagtheater is er zoals het altijd geweest is voor oude rotten en nieuwe talenten op het gebied van het binnen- en buitenlandse lied, maar ook voor aan theater verwante uitingen. Zo zal de actrice Hetty Blok sprookjes van Godfried Bomans voorlezen. Ook op zon en maandagen zal er iets in De Waag te doen zijn. Op zondaga vonden spelen en zingen jonge zangers en groepen musici voor elkaar in besloten kring. Op maandagavonden zijn er bij eenkomsten van de Literaire Instuif Haarlem, Man Vrouw Maatschappij regio Noord-Hol- land en het Humanistisch Ver bond. Op één maandag in de maand houdt de Waag open huis alleen voor vrouwen Cobi is niet voor niets de laatste jaren bezig als activiste voor de emancipatie van de vrouw. Ook andere groeperin gen kunnen zich aanmelden voor gebruik van De Waag. De Waag wordt nog ver bouwd, maar het geld daarvoor heeft de gemeente nog niet be- De spelers van „Een vuile egoïst’’ v.l.n.r. hurkend: Leon- tien Ceulemans, Georgette Ha- gedoorn, Bep Dekker; staand: Ko van Dijk, Guus Hermus, Ad Hoeymans en Paul van Gorcum. produktie heeft een aantal voordelen, het is iets ruimer, iets professioneler werken. Het feit dat er toch iets op het spel staat is een enorme stimulans; je staat er toch voor je eigen boterham. De acteurs zijn er veel meer bij betrokken”. Maar dat zegt eerder iets over acteurs dan over het feit of iets al dan niet gesubsidieerd wordt. J.H. schikbaar. De verbouwing kan pas vermoedelijk in april 1976 plaats vinden. Maar Cobi had geen zin aog langer te wachten. Ze heeft het interieur een verf je gegeven en nieuwe gor dijntjes opgehangen en donder dag gaat de zaak open. Op die avonden zullen ver schillende artisten een voor proefje geven van de dingen, die ze later in het seizoen zul len brengen. De Rotterdamse liedjeszangers Peter Blanken en Judith Terlingen komen zingen, evenals Marius Monkau uit Amsterdam en Paul Marselje uit Haarlem. Hetty Blok komt na de repetities bij Beppie Nooy een sprookje van Bomans voorlezen. Uit Friesland komt Jaap Molenaar, de schrijver van „Eens zal de Betuwe in bloei weer staan”, de man die in Nederland al in de jaren ’50 begon met milieukritische pro- testliedjes en op dit gebied in radio en televisie zijn sporen verdiend heeft; (hij is de man achter het idee voor een speel tuin voor vermoeide zakenlie den). Ook Ronnie Postdammer, een van Cobi’s oudste maten in de vaderlandse folk, is donder dag natuurlijk van de partij. Verder heeft Robert Long be loofd aan te wippen. Vrijdagavond 12 sept., wan neer de Waag voor het eerst open is voor publiek, zingt Cobi zelf samen met jonge talenten. Zaterdagavond 13 september komen cabaretier en tekst schrijver Jaap van de Merwe samen met de musicus Dick Poons die ook heel vroeger sa men in de Waag zijn opgetre den. Tot januari zit Cobi nog in de show van Robert Long en tot die tijd zal ze, als ze daarin moet werken, vervangen wor den door een van haar colle ga’s. Cobi Schreijer borrelt over van de ideeën die ze in De Waag wil verwezenlijken. Ze is van plan een serie Vrouwen fonie van Saint-Saëns, de laat ste compositie echter zonder aanwezigheid van de solist. Rond half een heeft er in de hal een muzikale instuif plaats. In informele sfeer zal Bernd Brackman werken van Rach maninov en Turina spelen. Brackman, leerling van het Stedelijk Gymnasium in Haar lem, viel in het afgelopen sei zoen tijdens de maandelijkse Open Podia-avonden op door zijn bijzondere muzikale talen ten. In de grote zaal brengen Daniël Otten, viool en Johan Otten aan de piano werken van Milhaud en Saint-Saëns ten ge hore. Rond 13.45 uur zullen ver schillende blazersgroepen, ge formeerd uit leerlingen van de Haarlemse Muziekschool een programma van ernstige en lichte muziek uitvoeren. Er is ondermeer een klarinet-ensem- ble, dat onder leiding staat van Liesbeth Brinkman en een ac- cordeongroep onder leiding van Kees Verzijden. Na afloop hiervan wordt net als in de ochtenduren weer een instuif gehouden, ditmaal ver zorgd door amateur-musici. Dat zijn onder meer René Strunk (blokfluit) en Liny Kromsber- gen (piano) en het pianoduo Dick Schenke en Win? van Ee. De Open huisdag in het Con certgebouw zal worden afge rond met een optreden van The Group onder leiding van Ro bert E. van der Linden. Aan vang rond 15.30 uur. The Group, die in 1972 werd opge richt door Van der Linden, ZONDAGAVOND is in de Stadsschouwburg Haarlem een voorstelling te zien van „Een vuile egoist” van de Franse schrijfster Frangoise Dorin, een stuk dat onlangs lange tijd ge draaid heeft in Parijs. Het is een vrije produktie van de ac tieve producent Joop van den Ende uit Badhoevedorp. Het is een stuk waarin de cracks van het Nederlandse toneel, Ko van Dijk, Guus Hermus en Georget te Hagedoorn meedoen. „Een vuile egoïst” wordt geregis seerd door Coen Flink. Van Gewicht te organiseren, waaraan vrouwen van boven de 250 pond aan mee kunnen doen. „Marjol Flore zal eerst behoorlijk moeten eten voor ze daar ook kan staan”, zegt ze. Ze zit zelf behoorlijk in het vlees, maar dat kan haar wei nig meer schelen. „Telkens als ik bij de dokter kom voor pijn in mijn knie, zegt hij: minder wegen. Maar zo ben ik nu een maal. Als jij blauwe ogen hebt, kan geen mens er bruine van maken”. Wanneer de verbouwingen van het Bavogebouw en de Waag klaar zijn kan het Haar lemse uitgaanspubliek na ja ren sukkelen bogen op een goe de theateroutillage. Met schouw burg, Concertgebouw, Kadens Toneelschuur, Haarloheim, de jazzcafé’s, de Egelantier en in de toekomst het Brinkmann- complex biedt Haarlem een aanbod van vertier en cultureel genot, dat de roemruchte varia tie van de eerste decennia van deze eeuw te boven gaat. JAC HEIJER vormde Gemeente te Sassen- heim het orgel overgenomén. Men heeft het instrument laten restaureren door de orgelbou wers firma K. B. Blank te Herwijnen, waarbij op advies van de organist Klaas Bolt ge zorgd is voor het herstel van de registerdispositie in haar oor spronkelijke samenstelling met handhaving van de uitbreiding, waarvoor Duij schot had ge zorgd. Nu kan de Hervormde Ge meente van Sassenheim zich verheugen in het bezit van een zeldzaam fraai orgel, dat een prachtig voorbeeld van perfecte orgelbouwkunst genoemd moet worden. Het instrument munt uit door een verfijnde architec tonische schoonheid. De organist van de kerk, Hans van Nieuwkoop, heeft de zer dagen voor enkele genodig den met een korte bespeling de uitzonderlijke klankverschei denheid van het orgel laten horen met timbres van verras sende karakteristieke glans in gevarieerde sterkten, nu eens afzonderlijk dan weer gecombi neerd, van grondstemmen en vulstemmen, duidelijk bestemd voor de vertolking van renais sancistische muziek en barok- werken en voor nieuwere mu ziek, waarvoor de componisten hun fantasie hebben afgestemd op het klankideaal, dat dit or gel vertegenwoordigt Muziekvrienden zullen dik wijls de kans krijgen naar het instrument te luisteren. Er is namelijk een stichting gevormd met de naam „Goldtfuss-con- certen Sassenheim”, waarvan het bestuur zich bewust is, dat het orgel en ook het gerestau reerde kerkgebouw met zijn voortreffelijke akoestiek en zijn bijzondere sfeer dienstbaar gemaakt dienen te worden aan de muzikale cultuurspreiding in Sassenheim en omstreken. Voor het seizoen 1975-1976 heeft het een reeks concerten vastgesteld, waarop zeker niet alleen aan dacht voor de orgelkunst ge vraagd zal worden, maar ook voor andere vormen der toon kunst. Het eerste concert van de reeks wordt vrijdagavond 26 september om 20.1b gegeven door het Leids Kamerkoor, waarvan Tom Beckers dirigent is. Lourens Stuifbergen, orga nist van de Heilige Geestkerk te Amstelveen zal dan het or gel bespelen. Op 21 november zal de organist Albert de Klerk een concert geven, op 16 janua ri komen de organist Nico de Raad en de Sassenheimse ho boïst ir. J. H. Zwart musiceren, op 27 februari het ensemble „Studio Laren” van Marijke Ferguson. In april wordt het slot-concert verzorgd door de organist Klaas Bolt. Vermelding verdient dat de kerkvoogdij het kerkgebouw belangeloos aan de stichting ter beschikking stelt. P. ZWAANSWIJK. IN HET NOORDELIJK Koetshuis van het buiten Beec- kestijn in Velsen zijn van 7 september tot en met 28 sep tember zeefdrukken te zien van Lode Pemmelaar uit Wommels. De expositie wordt zondagmid dag om 16 uur geopend en is vervolgens elke dag, behalve op maandag, te bezichtigen tussen 14-17 uur. speelt wat men noemt „omnifo- nische” muziek. Elementen van pop, jazz en klassiek worden samengebracht, waardoor een synthese bestaat die vooral door de opvallende klankkleu ren, spanningen en tempowisse lingen erg boeiend kan zijn. Van der Linden over zijn mu ziek, die vrijwel geheel in par tituren is vastgelegd: „Er zijn dingen in de stukken waarbij je wel even tussen duim en wijsvinger wordt genomen, flink geknepen, omgedraaid en dan weer losgelaten’’. Medewerkers van het Con certgebouw zullen voortdurend aanwezig zijn om informaties te geven en abonnementen te verkopen. Bij hen zijn ook for mulieren voor een muzikale prijsvraag verkrijgbaar. IN HET EEUWEN-OUDE kerkgebouw van de Nederlands Hervormde Gemeente te Sas senheim, waarvan een grondige restauratie in 1973 voltooid werd, is in mei een eveneens eeuwenoude kerkorgel in ge bruik genomen. Dit instrument werd in 1657 door de beroemde orgelbouwer Hans Goldtfuss uit Brabant vervaardigd voor de Gasthuiskerk te Delft. gewoond en door de wereld gezworven, maar is sinds een paar jaar weer terug in het vaderland Hij heeft regies ge daan bij het Rotterdams Toneel vroeger en later wat voor de televisie. „Regie is eigenlijk het laatste wat me nog interesseert in toneel. Ik hoop me erin te bekwamen en er in door te gaan. Ik hoop dat er gauw weer wat nieuws komt”. Cineac (Reg. Breestr. 243639)Clint Eastwood in „Voor een paai’ dollaars meer”, toeg. 14 j. Dag. 19 en 21.30 uur. Calypso (Marnixstr. 66227): Julie Christie in „Shampoo”, toeg. 18 j. Dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur, za. en zo. 13.45, 16, 19.15 en 21.45 uur. Ceintuur (Ceintuurbaan, 723620): Fellini: „De clowns”, toeg. 18 j. Dag. 19.15 en 21.30 uur. Centraal (Nieuwendijk, 248933): „Flossie, venue uit Zweden”, toeg. 18 j. Dag. 11.15, 13, 14.45, 16.30, 18.15, 20 en 21.45 uur, zo. 13 uur enz. Cineac (Damrak, 245648): John Ryan in „Het monster leeft”, toeg. 18 j. Dag. 9.30, 11 30, 13.30, 15.30, 17.30, 19.30 en 21.30 uur, zo. 13.30 Steve McQueen in „The tC". 14 j. Dag. 10.45, uur, za. zo. 20, 16.45 en uur enz. Cineac Damrak 2 towering Inferno”, 13.45 en 16 45 uur, 20 20 uur. City 1: (Leidseplein. 234579) Guido de Moor in „Flanagan”, toeg. 18 j. Dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur. City 2: „Inpikken en wegwezen”, toeg. 14 j. Dag. 14.15, 19 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. City 3: „Frankenstein junior”, toeg 14 j. Dag. 14, 18.45 en 21.15 uur, zo. 13.15, 15.45, 18.45 en 21.15 uur, vr. za. 24 uur. City 4: Josée Ruiter in „Kind van de zon”, toeg. 18 j. Dag. 19.30 en 22 uur. Corso (Kalverstr. 234561)Pieter Steiner in „In Tirol gaat de ontucht vrolijk verder”, toeg. 18 j. Dag. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur. Du Midi (Apollolaan, 723653): „Camelot”, toeg. 14 j. Dag. 14,en 20 uur. Flora (Amstelstr. 230469)Inpikken en wegwe zen”. toeg. 14 j. Dag. 14.30, 19.30 en 21.45 uur, zo. 13.30. 15 45, 19.30 en 21.45 uur. Leidseplein Theater (235909): Han Bentz van den Berg in „De laatste trein”, toeg 18 j. Dag. 14.30, 19.30 en 22 uur, zo. 13.30, 16, 19.30 en 22 uur. Nöggerath (Reg. Breestr. 230655): „De Peetva der deel II”, toeg. 14 j. Dag. 14 en 19.30 uur Parizien (Nieuwendijk, 248933): „Potente jon geman zoekt bijverdienste”, toeg. 18 j. Dag. 11.30 13.30, 15.30, 17.30, 19.30 en 21.30 uur, zo. 13.30 uur enz. Rembrandtplein Theater (223542): Charles Bronson in „The streetfighter”, toeg. 14 j. Dag. 14.15, 19.15, en 21.45 uur, zo. 13.30, 16, 19.15 en 21.45 uur. Roxy (Kiaverstr. 232809): Peter Sellers in „The return of the pink panther”, toeg. a.l. dag. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Royal (Nieuwendijk 244144): Bruce Lee in „The big boss”, toeg. 18 j. Dag. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur. Studio K (Boven Kriterion): „Janis”, toeg. a.l. Dag. 20 en 22.15 uur, zo. 14.45, 20 en 22.15 uur. The Movies (Haarlemmerdijk. 245790): FeUini: „De clowns”, toeg. 14 j. Dag. 19.45 en 22 uur. Dag. 19.45 en 22 uur „Touché pas la femme blanche”, toeg. 18 j. Tuschinski 1: (Reg. Breestr. 62633): Rod Stei ger in „De gevaarlijkste man ter wereld is Hennessy”, toeg. 14 j. Dag. 14.15, 19 en 21 30 uur. Za. en zo. 13.30, 15.45, 19 en 21 30 uur. Tuschinski 2: Dustin Hoffman in „Lenny”, toeg. 18 j. Dag. 14.30, 19.15en 21.45 uur, za en zo. 13.45, 16, 19.15 en 21.45 uur. Tuschinski 3: Llv Ullman in „Scenes uit een huwelijk”, toeg. 18 j. Dag. 14 en 20 uur. De Uitkijk (Prinsengracht, 237460): Ellen Bur- steyn in „Alice doesn’t live here anymore”, toeg. 14 j. Dag. 14, 19 en 21.30 uur, zo. 13.15, 15.45, 19 en 21.30 uur. Stadsschouwburg (Leidseplein): Donderdag 4, vrijdag 5, zaterdag 6, zondag 7 en woensdag 10 september, 20.15 uur: Hoofdstad Operette „Der Bettelstudent”. Zondag 13 uur Scapi- no-ballet. Maandag 8 en dinsdag 9 septem ber gesloten. Carré (Amstel): T.e.m. 7 september dagelijks „André van Duin’s pretmachine”, aanvang 20.15 uur. Met Andre van Duin, Frans van Dusschoten, Corrie’ van Gorp, Donald Jones en The Robert Kaesen Dancers. Nieuwe de la Mar Theater (Marnixstr.): T.e.m. 7 september, 20.15 uur dagelijks „Ik slaap wel op de bank”, blijspel met o.a.Luc Lutz en Doris van Caneghem. Shaffy Theater (Keizersgracht): T.e.m. zater dag 6 september, dagelijks: 20.30 uur, con certzaal: Toneelgroep Baal: „De rit over het Bodenmeer” van Peter Handke met Marjon Brandsma, Els Ingeborg e.a. Mickery (Rozengracht): Tot zondag 14 septem ber dagelijks (beh. maandags) 20.30 uur Organic Theater, Chicago: „Mark Twain’s Adventure of Huckleberry Finn I 6 II’’. Theater Tingel Tangel (N.Z. Voorburgwal): T.e.m. zondag 7 september, dagelijks 20.30 uur: Wim lbo presenteert „Onder de bo men van het plein” met Enny de Leeuwe. Ronnie Bierman, Henk van Ulsen, Fred Florusse, Cor Lemaire. Jiddish Theater-Cabaret Clercqstr.): Dagelijks (beh. zondag, i dag en dinsdag) vanaf 21 uur: Int. gramma door Jossy en Jacques Halland. RÜksmuseum (Stadhouderskade): Tot 2 novem ber „Prenten van buiten”, landschapsschil- derijen uit de 17e eeuw. Geopend dagelijks 10-17 uur, zondags 13-17 uur. Rijksmuseum Vincent van Gogh (Paulus Pot terstr.): Tot 7 september, „Brieven van Vincent van Gogh aan Paul Gauguin. Tot 14 september „Halte ’75”, tentoonstelling over de Amsterdamse tram. Geopend dage lijks 10-17 uur, zondags 13-17 uur. Stedelijk Museum (Paulus Potterstr.) Zomer- tentoonstelling: eigen collectie en nieuwe aanwinsten. Geopend dagelijks 9.30-17 uur, zon- en feestdagen 13-17 uur. Alhambra I (Weteringschans, 233192): Peter Sellers In „The return of the pink pan ther”, toeg. a.l. Dag. 14, 19 en 21 30 uur, zo. 13.30 16, 19 en 21.30 uur. Alhambra II: Dustin Hoffman in „Lenny”, toeg. 18 j. Dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur. Bellevue Cinerama: (Marnixstraat, 234876): „The wild bunch”, toeg. 18 j. Dag. 14 en 20 uur. Documenten over de aan de bouwer verstrekte opdracht vermelden een bescheiden re- gister-dispositie, namelijk een Gedeckt 8 voet, een Prestant 4 voet, een Open Fluit 4 voet, een Octaaf 2 voet, een Quint- fluit 1,5 voet, een Mixtuur, een Sesquialter voor één helft van het enige manuaal, waartoe ook nog een Tremulant behoorde. Het Pedaal had slechts een Trompet 8 voet als register. In later tijd zijn de manuaal- registers waarschijnlijk door de bekende orgelbouwer Roelof Barentsz Duij schot uitgebreid met een Cornet en een Terti- aan, de laatste weer als half register. Gasthuiskerk werd in afgebroken. Het orgel werd het eigendom van de Christelijke Afgescheiden Kerk te Delft. In 1883 vond het een nieuw onderdak in de Gerefor meerde Oosterkerk in genoem de stad. Er was inmiddels een Prestant 8 voet aan de disposi tie toegevoegd. In 1883 en ook in 1904 is er nog van alles aan het instrument gedaan, hetgeen natuurlijk karaktervervorming tot resultaat had. In 1971 werd ook de Ooster kerk afgebroken en toen heeft de Kerkvoogdij van de Her- D

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 13