Britse groep 7:84 met aantrekkelijk verpakte informatie Strijdlustige show tegen multinationals Dramatisch toneel herleeft bij Globe VARA-tv biedt geen politiek amusement 4 Ayckbourn bij Theater Recent bezoek aan New York leverde haar drie filmaanbiedingen W 3.- 8 9 Kasbiljettenvan Bank Mees Hope vergelijken waard MISTEN .HOVEN Frisse goocheltoer van 02/0 IR Bank Mees Hope nv 4 Ut Elisabeth Andersen schittert in komedie 3, WOENSDAG 1 7 SEPTEMBER 1975 13 KUNST 12 i reserveringen: telefoon <0231251937 NOORDHOLLANDS PH1LHARMONISCH ORKEST BB RESTAURANT óók u bent welkom bij onze modeshow najaar 1975 op dinsdag 23 september, in 'die raeckse' om 10.30,14.30 en 20.00 uur, de raaks, haarlem. kaarten a f 6.50 (inkl. cafe complet) aan de kassa: 44ODEU4N ml A „Zo zijn onze manieren”: trilogie tijdens familiereünie 885.81 f 672,76 f 520.67 e..c. Bi w. IBMHI I (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) WIM HELVERSTEIJN Looptijd Coupures 1.000.- JAC HEIJER AMERIKA WIL WILLEKE ZIEN (ADVERTENTIE) t- ADVERTENTIE) WILLEKE VAN AMMELROOY willen Peppino begrijpt er niets van, hij is zich van geen kwaad bewust, en hij wordt de wrokkige man die de koele houding van zijn vrouw uitlegt als een afstand nemen omdat zij wel een ver houding met een andere man opgezet zal hebben. Die ander kan alleen de buur man zijn, een charmante vent, die haar met complimentjes en presentjes over laadt. 3 sneetjes brood belegd slaatje en koffie of melk Grote Houtstraat 21 12-uurtje Amerika’s succesvolste auteurs (o.a. van The French Connection), ontmoette. Moore, wiens vrouw optrad in de film The Happy Hooker, komt binnen enkele weken op uitnodiging van het duo Tutt- man-Van Dam overigens naar Neder land. Tuttman 'en Van Dam zelf gaan voor die tijd wellicht weer naar de VS. want afgelopen weken waren ze daar niet alleen om de promotie van Willeke van Ammelrooy te behartigen, maar ook om daar enkele evenementen op sport gebied te organiseren, zoals een wereld kampioenschap motorcross, waaraan ook de Europese zijspankampioen Ton van Heugten uit Amersfoort mee zal moeten doen. filmstudio’s erg goed uit, zodat ik er nu wel van overtuigd ben dat het met de filmcarrière varï Willeke in de VS echt niet meer mis kan lopen. Ze heeft nu al drie rollen in goede internationale films aangeboden gekregen. En met één film daar verdient ze meer dan met vijf hier. Ik heb die promotiereis met Willeke naar Amerika nooit een gok gevonden, en ik heb gelijk gekregen: Het is een succes geworden”, aldus Tuttman. van ostadestraat 2-4/haarlem kleverpark (023) 251937 I 2 jaar 5 jaar 8 jaar Er zijn ook coupures van 5.000.- en 10.000,- HAARLEM. Rosa Priore heeft zich in Napels grote faam verwor ven om haar kookkunst. Haar spe cialiteit is de ragu, een vleesschotel waarvan zij alleen de diepste ge heimen kent. Is het dan zo verwon derlijk dat Rosa zich zwaar bele digd voelt als haar man Peppino tijdens de maaltijd bij hun getrouw de zoon de maccheroni alia siciliana van de schoondochter al te uitbun dig prijst? Vanaf dat moment gaat het mis. Rosa zwaait haar man niet meer uit, ze legt geen schoon over hemd, zelfs geen schone zakdoek meer klaar voor hem. Realisatie van een soortgelijk televi sieprogramma acht de commissie voor het komende winterseizoen niet moge lijk. Pas in zijn voorjaarsvergadering van 1976 zal de verenigingsraad als hoogste autoriteit bij de VARA, moge lijkheden voor een politiek amusements programma onderzoeken. De eerste helft wordt besteed aan de historische ontwikkeling van de arbeids verhoudingen. Men wijst op de weten schappelijke aanpak die de kapitalisti sche industrieel hanteert, ten eerste om de produktie efficiënter te maken (lo pende band), ten tweede om de verhou ding arbeider-werkgever zo soepel mo gelijk te regelen. In beide gevallen is de arbeider, het slachtoffer. Men ziet voor ogen dat het in het belang van de werkgever is, dat de klassestrijd verdoe zeld wordt. Het harmoniemodel wordt in Groot-Brittannië al even ideaal voorge steld als hier. Vervolgens toont de show de gang van HILVERSUM (ANP). De commissie televisie van de VARA-verenigingsraad heeft zaterdag besloten dat er voorlopig geen politiek amusementsprogramma wordt gemaakt. Het overbrengen van het radioprogramma „In de rooie haan” naar de televisie, werd afgewezen. Tegenover het geweld en de macht van de multinationals (de invloed van de ITT óp de coup in Chili ontbreekt niet) moet de internationale solidariteit van de arbeiders komen. De show geeft daarvan een recent voorbeeld, naar aan leiding van stakingen in een kleine ITT- fabriek in Schotland. Maar men waar schuwt dat de arbeiderssamenwerking verre achterligt bij die van de onderne mingen. een aanwinst voor Theater. Wat mij betreft is hij de beste komediespeler, die er in ons land rondloopt. Eén oogopslag van hem is genoeg om de zaal te pakken. De twee volgende delen van de trilo gie worden in oktober en november uitgebracht. Het duurt echter tot april eer wij in onze contreien er iets van te zien krijgen. Even geduld nog. JAC HEIJER De rente bij een looptijd van 2 jaar is 6V4%, bij 5 jaar 8*/4% en bij 8 jaar zelfsQlO/ Aankoopbedrag ligt ook in de bedoeling dat wij die films op korte termijn in Amerika gaan uitbrengen na een gesprek met Wim Verstappen, dat wij op korte termijn hebben. Er worden hier goede films gemaakt, maar men is in het algemeen te weinig businessman om zo’n produkt ook aan de andere kant van de oceaan te verkopen.” Dank zij Tuttman, in de Verenigde Staten promotor van vele sterren uit de sport- en de showwereld, maar enige tijd geleden naar Nederland verhuisd omdat zijn uit Amersfoort afkomstige vrouw heimwee kreeg, was Willeke van Ammelrooy ook een van de belangrijk ste gasten op een groot feest van de Concertgebouw Haarlem vrijdag 19 september 1975 20.15 uur OPEN HUIS CONCERT dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT solist PIET KOSTENSE piano zaken bij fusie van kleine bedrijven binnen het land, en het logische vervolg daarop bij de totstandkoming van de internationale ondernemingen De groep heeft geput uit een ontzet tende hoeveelheid bestaande, voor ieder een controleerbare gegevens. Dat is de sterke kant van de show. De Multinatio nals worden voorgesteld door drie figu ren, die de historie van ITT, IBM en General Motors kort weergeven. De mannen achter deze wereldomspannende ondernemingen worden bij name ge noemd en vaak letterlijk geciteerd waar het hun doelstellingen betreft. Deze in formatie mondt uit in een lied over het utopia van de multinationals: wereld eenheid zonder grenzen, vrij verkeer van geld en produkten en een werkende bevolking die moet consumeren en ver der zijn mond houden. Visueel wordt dit laatste uitgebeeld door het simpele decor van Nick Red grave. Men ziet eerst een grote afbeel ding van een 19de-eeuwse mijnwerker, Van Gogh-achtig geschilderd. Deze wordt bedekt door een puzzel van pro dukten: auto, ijskast, wasmiddelen, tele foon en wat al niet. „We hebben het nog nooit zo goed gehad” wordt erbij gezon gen, maar op ironische wijze wordt dui delijk, dat al dat goede ook het zoethou dertje is dat de werkelijke verhoudingen vervaagt. „Willeke was zonder meer een „hit” in New York. En dat ondanks het feit dat er van alle films waarin ze optrad, nog nooit een in Amerika is vertoond”, aldus Tuttman. „We hadden van vier van haar films de trailers meegenomen, en daar was men erg van onder de indruk. Het Plaatsbespreker! aan de kassa van het Concertgebouw; Lange Begijnestraat 13, van 10-15 uur; telefonisch plaatsbespreken niet mogelijk. Black Moslims, dat vorige week in Chi cago gehouden werd. Op die party werden, om te benadruk ken dat de Black Moslims hun fanatieke houding in rassenkwesties wat hebben laten varen, voor het eerst ook blanken uitgenodigd. Het feest was georganiseerd door Don King, de manager van Mu hammed Ali en een goede vriend van Art Tuttman. De wereldkampioen zwaargewicht boksen was er zelf met zijn vrouw en maakte kennis met Wille ke van Ammelrooy, die ook popster Stevie Wonder en Robin Moore, pen van programma: Rossini - ouverture Semiramide j Beethoven Pianoconcert no 4 Saint-Saëns - Symfonie no 3 „Orgelsymfonie” ENTRÉE GRATIS (Van onze correspondent) AMERSFOORT. Willeke van Ammelrooy heeft aan haar recente trip naar de Verenigde Staten drie aanbiedingen overgehouden om daar in films op te treden. In één geval zou het om een hoofdrol gaan. Meer willen de in Verschuur wo nende Amerikaan Art Tuttman en Assenaar Lee van Dam, die geza menlijk de promotieactiviteiten voor de Nederlandse filmster heb ben overgenomen en haar ook tij dens de trip over de oceaan verge zelden, op dit moment niet loslaten. De tekst werkt zeer ironisch en het spel van de vijf spelers is geestig. Het begin liep gisteren bij de eerste voorstel ling wat stroef, omdat Mickery-publiek nu eenmaal geen Britse arbeiders zijn. De taalbarrière is wat groter dan ge woon, ook omdat de groep niets Kunst- Verder werden er contacten gelegd met Muhammed Ali, die in januari 1976 wellicht een bezoek aan Nederland brengt, en met Sammy Davis en Stevie Wonder, die voor een optreden in Ne derland werden uitgenodigd. De komst van Wonder is praktisch zeker, aldus Tuttman. want Amerikaanse popsterren gaan populariteit in Nederland steeds meer als een goede basis voor verder succes in Europa beschouwen. Behalve wat grote sterren Tuttman en Van Dam ook iets minder bekende Motown-groepen naar ons land 'halen. Maar het belangrijkste in de VS was toch belangstelling te creëren voor Willeke van Ammelrooy. „En dat was echt niet zo moeilijk, want Willeke is niet alleen een erg mooie vrouw met veel talent, ze heeft ook iets ondefini eerbaars, dat alle mensen voor haar in neemt. Vooral in een grote show voor de televisie met de in Amerika erg populai re presentator Joe Franklin is dat er erg goed uitgekomen. Willeke is namelijk niet dom, en de warmte in haar optre den en haar kleine accent deden de rest. Verder vielen de screentests in de De 7:84 Theatre Company bestaat nu vier jaar. De groep werd opgericht door John McGrath, een succesvol schrijver van televisiestukken. Hij stak zijn eigen verdiende geld in de groep, die later ook subsidie kreeg van de Britse Arts Coun cil (Kunstraad). De merkwaardige naam ontleent de groep aan de opvatting, dat 7 percent van de bevolking van Groot- Brittannië niet minder dan 84 percent van de rijkdom bezit. Het gezelschap bestaat uit twee groe pen, één die in Schotland rondreist en één die dat doet in Engeland en Wales. McGrath schrijft meestal zelf de stuk ken. Ze worden in grote theaters of kleine buurtgebouwen gespeeld, vooral voor arbeiderspubliek. Zo heeft men een stuk over de olieboringen in de Noord zee rond de kust van Schotland, ge speeld voor de bewoners van de ge ïsoleerde Schotse eilanden. De vorm van de show over de multi nationals is die van een bonte avond. McGrath en de zijnen hebben niet ge zocht naar dramatische vormen. Er zijn geen scènes die door middel van de theatrale metafoor iets willen uitleggen. De show, die „Lay off” heet, telt simpele schetsjes, conferences en erg veel songs op fantastische muziek van Mark Brown. Hij gebruikt genres van popmu ziek, music-hall-meezingers tot het luis- terlied toe. De informatie wordt recht streeks tot het publiek gericht in een informele kroegsfeer. Je kunt tijdens de voorstelling aan een bar terzijde van het toneel je pilsje halen. AMSTERDAM. De Britse theater groep 7:84 brengt in Mickery een strijd lustige show over het gevaar van de multinationale ondernemingen. Het is een goed voorbeeld van politiek theater, dat geen hinderlijke preek brengt, noch filosofische argumenten. Juist de over stelpende hoeveelheid informatie, die er in verwerkt is, overtuigt van de nood zaak van een hernieuwde socialistische klassestrijd. En het lijkt me nog aan trekkelijk ook om eraan mee te doen, nu de groep speelt en zingt met een aanstekelijke vurigheid. Zo is de situatie als het stuk „Zater dag, Zondag, Maandag” van Eduardo de Flippo begint. In de voorstelling van deze uit 1959 daterende komedie door het Zuidelijk Toneel Globe gister avond in de Haarlemse schouwburg wordt dat huiselijke drama breed uit gesponnen. Een druk babbelende en be wegende familie leeft in sneltreinvaart, met terzijde die wrokkige vader, en verder nog met enkele mallotige figuren en een oubollige grootvader in haar midden. Natuurlijk heeft die brave Rosa geen verhouding. Het is allemaal een misver stand. Maar voor dat goed uitgepraat is, heeft De Flippo eerst een zondags ragü- feest op het toneel geënsceneerd om zijn komedie een soms breedsprakerige in houd te geven. Maar gelukkig is het niet helemaal een komedie. Veel meer is het een stuk met een lach en een traan. En die traan bezorgt verrassenderwijs de toeschouwers het meeste toneelgenoegen. Neem vooral de scène waarin Rosa tijdens de ragü-maaltijd explodeert te gen haar man. Op dat moment wordt het ijzig stil in de zaal. Het is Elisabeth Andersen die op een furieuze manier Rosa tegen haar man laat uitpakken. Je denkt dat zulk dramatisch toneel niet meer bestaat. Dertig jaar geleden of langer nog was dat het echte theater. Maar nu? Kijk naar Elisabeth Andersen. Dit theater is er nog, en je gelooft er nog in. Je komt er niet onderuit. De koude rillingen gaan over je lijf. De talrijke jongeren in de zaal kijken dood stil toe. En wanneer Rosa uitgeraasd is, wordt zij met een ovationeel applaus overladen. En dat in ons nuchtere Haarlem. Alleen al om Elisabeth Andersen kan ik iedereen dit stuk van De Flippo aanraden. Wie ook wil gaan om te lachen, moet dat niet doen omdat Ton van Duinhoven meespeelt. Kijk liever wat hij óók nog kan: goed, dramatisch toneel. Niet theatraal, wel prachtig uit gebalanceerd en beheerst. Voor de la chertjes zorgen dan wel Lo Hensbergen (de grootvader) en Henk Molenberg (de charmante buurman). Daarnaast nog tal van andere typetjes, van wie Hans Hoes en Huib Rooymans als de twee malloten duidelijk in de kijker vallen. zinnigs brengt. Maar de inzet en kundig heid van de spelers en de ongelooflijke muziek, uitgevoerd door een vier man sterke groep die ook in de handeling meedoet, overstralen wat mij betreft de communicatiemoeilij kheden. Haarlem, Houtplein 8, tel. 023 - 31 59 50. ir -/n<i J Van links naar rechts de spelers van 7:84: Dennis Charles, Colum Meany, de „lead zanger” Hilton. McRae, Vari Sylvester en Chrissie Cotterill. ARNHEM. Alan Ayckbourn is 36 jaar oud en schrijft al jaren lang elk jaar een toneelstuk. Hij schrijft ze voor zijn eigen gezelschap, het Library Thea tre in de Noordengelse stad Scarbo rough, waar hij produktieleider is. Ayckbourn kent het traditionele theater vak op zijn duimpje; na zijn schooltijd werd hij acteur en toneelmeester. Zijn eerste succes werd „Relatively speaking”, dat hier als „Slippers” door Centrum werd geïntroduceerd. De acht, negen stukken die hij voordien schreef, wil hij het liefst vergeten, maar de tien blijspelen (soms kluchtig, soms ernstig), die erna kwamen, werden meestal een succes. Ayckbourns toneelfiguren horen tot de middenklasse en die aan de onderkant daarvan. Niet onbemiddelde provincialen die opklimmen op de sociale ladder of al gearriveerd zijn en niet meer weten wat ze daar nu moeten doen. Vaak is er een type, dat niet in het milieu past en tijdens het stuk de orde ontregelt. Zo’n figuur is Norman in de trilogie „The Norman Conquests”, die nu door toneelgroep Theater wordt gespeeld on der de titel „Zo zijn onze manieren”. Norman is een slordig levende vrijbuiter die graag de vrouwen versiert. In de trilogie legt hij het aan met het onge trouwde zusje van zijn vrouw en met zijn schoonzuster, een toppunt van keu righeid. De hele familie is een weekein de bijeen in het ouderlijk middenstands- huis ten plattelande. Elk deel van de trilogie laat de ge beurtenissen van hetzelfde weekeinde zien. Het eerste deel, dat vorige week in Arnhem in première ging, speelt in de eetkamer. Het tweede deel zal laten zien wat intussen in de zitkamer gebeurt en het derde zal de tuin als plaats van handeling hebben. Er gebeurt weinig van belang; de stukken geven een portret van het voortkabbelende leven van „keurige” mensen. De anarchistische functie van voornoemde Norman dient eerder om het stuk levendig en leuk te houden dan om de zelfgenoegzaamheid van dat slag volk door te prikken. De trilogie is vooral een bewijs van de even ingenieuze als logische goocheltoe ren van Ayckbourn. Niets is geforceerd aan intrige of situaties; de karakterteke ning en de dialoog zijn bijzonder geestig. De jonge regisseur Euan Smith uit Londen zorgt dat het spel op rolletjes verloopt en brengt zijn spelers tot frisse vertolkingen. Opvallend is zijn zorgvul dige tekstregie en dat voor een bui tenlander waarbij hij en de spelers uitstekend geholpen zijn door de opval lend goede vertaling van Dolf Verspoor. Typisch Britse snedigheden zijn uitste kend overgebracht. De rollen zijn goed bezet. Koplopers zijn Eric van der Donk als een levendige Norman en Willy van Heesvelde als zijn sympathieke zwager. Van Heesvelde, die van het Groot Limburgs Toneel komt, is 38

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 13