WERELDPREMIÈRE VAN COLOSSEUM II
EXPOSITIE BIJ TERSTAL
Harry Thomas contra Buma-Stemra
Objectiviteit hitparade
van kort geding
mzet
Journalist overweegt nieuw kort geding tegen NOS
Films van Oltmans niet vernietigd
Straks natuurlijk wel in
winkelcentrum Schalkwijk
1
Calvé
borrelnootjes
PINDA’S MET EEN JASJE
kflSTÏN
.HOUEhk
van ostadestraat 2-4 haariem
kteverpark (023) 251037 W
OPRECHTE
VEILING
HAARLEM
ra E rwKhrom
1
Reusachtige blokfluit
il
Uisluitend filiaal in
de lïueteljueis H4!
au
|T
ff
terstal
SEPTEMBER
1 9
19 7 5
KUNST
17
5
L
t
s
t
reserveringen: telefoon «na» 251937
iBORREllNOOjjËS
Deze expositie duurt van 13 september tot Hoktober.
U bent van harte welkom bij Terstal!
Terstal Interieurs exposeert de prachtige lederen
meubelen van de Sede uit Zwitserland in combinatie
met werk van de Haarlemse beeldend kunstenaar
Michel F. v. Overbeeke.
interieurs bv
óók bent welkom
bij onze
modeshow
najaar 1975 op dinsdag
23 september, in 'die raeckse'
om 10.30,14.30 en 20.00 uur,
de raaks, haarlem.
Terstal Interieurs B.V.
Wagenweg 1,3 en 15
hoek Houtplein, Haarlem.
Tel. 023 - 31 21 72
3
r
r
-
kaarten a f 6.50 (inkl. café
complet) aan de kassa:
/MODERN
met goedkeuring kamer van koophandel
tot 19 november a.s.
heidscertificaat met betrekking tot
zijn solo. Wel, ik had bij Hiseman
evengoed een sigaar op kunnen
steken. Toch krijgt hij van mij het
certificaat. Niet alleen leverde hij
eert uiterst boeiende solo, tevens
zag hij kans zijn watersnelle roffels
uit te voeren met drie drumsticks,
waarvan er als bij een ware
jongleur telkens één in de lucht
ging. Hij krijgt dus het certificaat
cum laude met een aanteke
ning voor variété.
ROTTERDAM Op het moment
dat Jon Hiseman gisteravond aan
zijn drumsolo begon, stak ik een
sigaret op. De levensduur van een
normale (brandende) sigaret is voor
mij de enige maatstaf om vast te
stellen of een drummer in aanmer
king komt voor het vérdraaglijk-
n i.J D A G
In de late uurtjes
rond de open haard,
of aan onze gezellige
bar,
De Posthoeve
zijn.
(ADVERTENTIE)
I
Verdraaglijkheidsbewijs voor Jon
el
r:
jk
Ik
V.
KEES TOPS
J
zijn in
met
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
I
(Van onze RTV-redactie)
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
I.
4 Voor belangstellenden heeft
Terstal een kleurenreproduktie
beschikbaar van een van de
geëxposeerde werken.
Eeveneens in tegenspraak met eerdere
mededelingen verklaarde Reintjes sinds
die tijd niet met Enkelaar over de films
te hebben gesproken. Hij zou afgelopen
woensdag voor het eerst met de pro
grammaleider van gedachten gewisseld
hebben over de opnamen.
De uitspraak is maandagmiddag 22
september om 17 uur.
ig
i. is
■kt
g.
Weet u zelf een leuke borrel
nootjes babbel Stuur in naar
Calvé, postbus 1000, Delft
CBS12O.lk.9O
1
CONSTANT LAMP
de Mannenkleden
Ingez.iF D. Wegman, Scherpenzeel r
Bilderdijkstraat 1 A
Tel. 023—31 64 86
Kijkdagen: heden, zaterdag, zondag
en maandag van 1016 uur.
Veilingdagen: 23 t.m. 26 september
vanaf 10 uur.
Dat gebeurde dus niet althans wan
neer we afgaan op de matige geestdrift
van het publiek en het bescheiden ap
plaus, na de nummers voorafgaande aan
de drumsolo. Toch zegt dat niet zoveel.
Het vaste publiek van de Lantaren is
doorgaans zeer beheerst en schiet zo
herinner ik me pas uit de slof bij aan-
Resumerend zei mr. Limperg, dat de
eis van Thomas, „dat voortaan bij de
samenstelling van de nationale hitparade
en de tipparade degelijke normen wor
den gehanteerd", volkomen overbodig. Die
worden allang gehanteerd, zo vindt hij.
Naar zijn indruk wilde Thomas, die pro
ducent was van de op 5 september door
de TROS op het scherm uitgebrachlc
Duitse hitparade, voor de tournee van
deze Duitse artiesten, die op 22 septem
ber begint propaganda maken en daarin
zei hij was eiser gezien de aanwezige
journalisten wellicht goed geslaagd.
Balderick Deerenberg
strument.
de films vernietigd zouden zijn. Hijzelf
zou nooit opdracht tot vernietiging heb
ben gegeven. Tijdens het kort geding
van enkele weken geleden werd evenwel
het tegendeel gesuggereerd. Toen ver
klaarde advocaat Van Santbrink dat de
NOS besloten had een belangrijk gedeel
te van de opnamen te vernietigen, omdat
het oninteressante beelden betrof, en er
Paragnost Croiset, op wiens aanwijzin
gen Oltmans en de NOS zich destijds
met De Mohrenschildt en een aantal
andere Amerikanen in verbinding had
den gesteld, bevestigde dat het hier in
derdaad om belangrijke mensen en dus
ook om belangrijke films ging. Enkelaar
verklaarde in dit verband dat de hele
kwestie-De Mohrenschildt „een treffer”
van Croiset was.
En voor de tipparade, die immers
wordt samengesteld door de discjockeys
in samenwerking met de radioverenigin
gen en waarbij als component ook de
AMSTERDAM. De NOS heeft de
films die de journalist Willem Oltmans
in 1967 heeft gemaakt over de moord op
president Kennedy, niet vernietigd. Dit
bleek tijdens een hoorzitting die donder
dag ten overstaan van de Amsterdamse
rechter-commissaris, mevr. E. J. van
Schaardenburg, werd gehouden. NOS-
programmaleider Carel Enkelaar. NOS-
medew’erker Pim Reintjes en de
Utrechtse paragnost Gerard Croiset ge
tuigden onder ede over deze kwestie.
Thomas, die Duitse artiesten op de
Nederlandse markt brengt, heeft de in
druk dat de nationale hitparade de top-
30 die wekelijks wordt gepubliceerd,
onware mededelingen doet aan het
grammofoonplaten kopende publiek. In
het kort geding heeft hij gevraagd voort
aan gelijke normen te hanteren voor
het Engelstalige en Duitstalige grammo-
foonplatenprodukt bij de samenstelling
van de nationale hitparade en de Tip-30.
Als raadsman van Thomas betoogde
mr. P. W. Smits, dat de hitparade in
feite voortvloeit uit de tipparade en die
laatste wordt opgesteld door de discjoc-
keys van de radio zelf op grond van
persoonlijke voorkeur. Als de D.J ’s zoals
ze ook ter zitting bij de’ president ge
noemd werden, vervolgens hun eigen
voorkeursplaten breed uit voor radio en
machtig instrument voor hen, die deze
lijsten kunnen beheersen. Men kan met
die lijsten platenmaatschappijen dwin
gen, artiesten maken en breken”, aldus
pleiter.
liedjes 31 tot en met 60 van de gros-lijst
voor de nationale hitparade worden ge
bruikt, nemen Buma en Stemra geen
enkele verantwoording op zich.
AMSTERDAM (GPD en ANP).
„Het is nu eenmaal zo dat het Neder
landse publiek geen Duitse teksten lust.
Het is een domme vraag hoe dat zo
komt. Er zijn in Nederland nogal wat
remmingen waar het Duitse geestespro-
dukten betreft. Dat geldt niet alleen
voor grammofoonplaten maar ook voor
films”. Dit zei mr. Th. Limperg tijdens
een kort geding dat donderdag door de
Utrechtse impresario Harry Thomas in
Amsterdam is aangespannen tegen Buma
(vereniging voor muziekauteursrecht) en
de stichting Stemra (Stichting tot ex
ploitatie van mechanische reproduktie-
rechten der auteurs).
bovendien een hond storend op de ach
tergrond blafte. Het ging om een inter
view met de Amerikaanse ingenieur
George de Mohrenschildt, die naar eigen
zeggen betrokken is geweest bij een
complot om Kennedy te vermoorden.
In 1967 zijn van de desbetreffende film
acht minuten uitgezonden, die door En
kelaar zelf zijn uitgezocht. Op de vraag
van de rechter-commissaris of het ge
bruikelijk is dat de programmaleider
zich met dit soort zaken bezighoudt,
antwoordde Enkelaar ontkennend. Hij
zei dat het hier ecther om belangrijk
materiaal ging. Toen mevrouw Van
Schaardenburg zich daarop verwonderd
afvroeg of de rest van de opnamen uit
historisch oogpunt dan niet interessant
was, antwoordde Enkelaar opnieuw ont
kennend. De rechter-commissaris merkte
vervolgens op dat de Amerikaanse tele-
visiemaaatschappij CBS kennelijk een
andere mening is toegedaan.
Deze tamelijk breedvoerige inleiding,
wil niet alleen duidelijk maken dat ik
me uitstekend heb vermaakt tijdens de
wereldpremière in de Rotterdamse Lan
taren van Jon Hiseman’s tweede versie
van Colosseum - Colosseum II dus. Ik
vermeld de drumsolo eerder zo uitge
breid, ten eerste omdat ik in de regel
vreselijk de schurft heb aan dat ver
plichte nummer, en ten tweede omdat
die solo gisteravond eigenlijk het eerste
moment betekende dat het publiek in de
Lantaren sporen van groot enthousiasme
ten toon begon te spreiden.
Aan het einde van de zitting meende
de rechter-commissaris dat beide partij
en maar beter konden proberen tot een
minnelijke schikking te komen, en om
alsnog naar de films te gaan zoeken.
Enkelaar meende echter dat er dan
financiële complicaties zouden optreden.
In afwachting daarvan bepaalde de
rechter-commissaris de volgende hoor
zitting op 28 oktober. Dan zullen naar
alle waarschijnlijkheid de NOS-mede-
werkers Pott (archief), Monnickendam
en Nelissen ondei’ ede gehoord worden.
Oltmans en zijn advocaten zouden in
middels overwegen naar aanleiding van
de op tafel gekomen feiten opnieuw een
kort geding tegen de NOS aan te span
nen.
KORTING
Pim Reintjes zei desgevraagd dat hij
in januari 1973 een archieflijst heeft
opgesteld van het aanwezige Kennedy-
materiaal. Geconfronteerd met eerder
door de NOS gedane beweringen, dat hij
de desbetreffende films had opgeborgen,
en dat ze daarna verdwenen waren,
verklaarde hij nooit de opdracht te heb
ben gekregen de films op te bergen.
NOS-advocaat mr. J. van Santbrink
verklaarde dat hij tijdens een kort ge
ding dat onlangs ook in Amsterdam
diende, ten onrechte heeft beweerd dat
de onderhavige films enkele jaren gele
den vernietigd zijn. Hij zei van NOS-
zijde verkeerde informatie te hebben
gekregen. Zijn verklaringen leidden er
destijds toe dat de NOS het kort geding
won. De eis van Oltmans om de films
over te leggen, kon toen niet worden in
gewilligd, juist omdat de films nielt meer
zouden bestaan.
Oltmans wilde de films, waarop hij
bij doorverkoop de helft van de rechten
bezit, uitlenen aan de Amerikaanse tele
visiemaatschappij CBS, die binnenkort
een documentaire over de moord op
Kennedy zal uitzenden. CBS had om de
films gevraagd.
Naar aanleiding van mr. Van Sant-
brinks nieuwe verklaring zei Carel En
kelaar donderdag dat het materiaal er
inderdaad waarschijnlijk nog wel is.
Waar de opnamen zich bevinden, kon hij
niet zeggen. Hij meende dat ze te onin
teressant zijn om ernaar te zoeken. En
kelaar voegde eraan toe dat uit de
administratie bij de NOS niet blijkt dat
H
waar tot 1 uur de keuken ook
nog open is. dan moet u toch in
TELEFOON 26 51 10
Als raadsman van de gedaagde Buma-
Stemra noemde mr. Th. Limperg iedere
beschuldiging, dat zijn cliënten subjec
tief en met ongelijke maatstaven de
hitparade vaststellen, „ongehoorde aantij
gingen” Integendeel, zo hield hij presi
dent mr. W. J. Borgerhoff Mulder voor,
is het systeem, waarbij de Buma en
Stemra als objectieve instelling de ver
antwoordelijkheid op zich nemen voor
de samenstelling van de hitparade,
praktisch niet voor verbetering vatbaar.
Mr. Limperg deelde mee, dat de
hitparade met grote eerlijkheid wordt
samengesteld. Tedere maandagmorgen ko
men in het Bumahuis per telex de
verkoopcijfers binnen van alle Neder
landse platenfabrikanten en importeurs
en wel de cijfers over de net verstreken
week. Buma heeft zelfs bedongen, dat
hij deze cijfers in de administratie van
de betrokken firma’s mag controleren.
Die firma’s kijken overigens wel uit om
gefingeerde hoge verkoopcijfers van pla
ten, die ze willen pousseren op te geven,
want dan moeten ze daarover immers de
auteursrechten aan Buma betalen.
indrukwekkende paddestoelenveld
trommels en bekkens uit. Nee, er was
geen twijfel mogelijk, Colosseum II zou
de zaal even plat spelen.
De zaal reageerde namelijk aanvanke
lijk wat lauw op de tam-tam waarmee
Colosseum II zich al bij voorbaat op een
voetstuk zette. Vooral zanger Mike
Starrs (let op de naam) en gitarist Gary
Moore (ex-Skid Row) waren zichtbaar
met zichzelf in hun schik. Hisserman
zelf torende ongenaakbaar boven zijn
van
Het instrument haalt drie oktaven,
van c-groot tot c-twee gestreept. Het
geluidsvolume valt op het eerste ge
hoor wat tegen. Daphne wordt wel
licht overstemd door de gemiddelde
sopraan-blokfluit. Maar blaast zij in
het ensemblewerk haar partij mee,
dan vallen haar typische klankkleur
en andere akoestische kwaliteiten
duidelijk te onderkennen, aldus de
trotse eigenaar.
Om het instrument te bespelen
moet de 28-jarige muziekpedagoog in
zijn volle lengte op een stoel staan
om via een koperen s-stuk lucht in
de reusachtige holle pijp te blazen.
Met zijn vingers bedient hij elf vin-
gergaten en vier kleppen die afstan
den overbruggen.
Deerenberg is leraar blokfluit aan
het Sweelinck-instituut in Amster
dam en docent aan de conservatoria
van Groningen en Antwerpen. Hij
treedt ook geregeld op als instrumen
talist en neemt sinds enkele jaren
deel aan barokconcerten. Tijdens va
kanties zit hij in muziekbibliotheken
om zijn historisch repertoire uit te
breiden, ook met onbekende werken.
Daarmee groeit zijn behoefte aan
muziekinstrumenten. In zijn woning
heeft hij een collectie van 71 ver
schillende blokfluiten.
Het oudste exemplaar is een
dwarsfluit van ongeveer 150 jaar. Het
jongste is Daphne, waarvan de waar
de volgens de musicus onmogelijk in
geld kan worden uitgedrukt. De bouw
ervan hing voornamelijk van vrien
dendiensten af. Het instrument is ge
bouwd door Bernhard Junghanel uit
het Duitse Gütersloh. Deze deed het
op grond van zijn persoonlijke relatie
met Deerenberg. maar heeft zichzelf
bezworen: „Maar voorlopig niet
meer”, aldus de eigenaar.
Veranderde in de Griekse sage
Daphne in een laurierboom, de Daph
ne van Deerenberg is van perehout,
waarvoor een kolossale perelaar in
het Duitse Schwarzwald werd geveld.
Op een bewerking met de draaibank
na is Daphne geheel handwerk. Met
drie man is er drie weken aan ge
werkt. Het heeft Baldrick Deerenberg
nogal wat moeite gekost een geschikt
OVERVEEN. Muziekpedagoog
Baldrick Deerenberg uit Overveen is
eigenaar van de grootste blokfluit ter
wereld: een ruim 2.75 meter lange
contrabas naar een voorbeeld uit de
zestiende eeuw en naar de schone
maagd Daphne genoemd. Haar don
kere zwevende geluiden zullen 30 ok
tober in het Concertgebouw in Haar
lem zijn te beluisteren.
tv „pushen”, dan gaat de platenhandel
uiteraard deze getipte platen alvast in
slaan, in de verwachting, dat de vraag er
naar sterk zal stijgen. Het resultaat is
vervolgens dat ze inderdaad de hitparade
bereiken, waarop 30 singles terecht ko
men, die volgens Buma-Stemra in de
afgelopen week het meest verkocht zijn.
Mr. Smits noemde dit een verwerpelijk
en ondeugdelijk systeem, waarbij Hil
versum 3 over een monopoliepositie be
schikt. Volgens hem worden ook door
Buma-Stemra ongelijke maatstaven ge
hanteerd, waarbij de Duitse amuse
mentsmuziek wordt geboycot.
„De hit en tipparades vormen een
stekelijke muziek als oude rock and roll
of country-riedels als van CCC Ine
Voor mij was het concert van Colos
seum II bijzonder geïnspireerd en de
groep op zich zeer hecht (voor een
eerste optreden). Jon Hiseman heeft zich
een uitstekende bassist gekozen: Neil
Murray, die Hiseman (en dat is bij deze
man’ erg belangrijk) op de voet volgt.
Samen bouwen zij een stevig fundament,
waarop Gary Moore (die helaas wat
hysterisch aandoet) en vooral toetsen vir
tuoos Don Airey instrumentaal kunnen
bouwen. Starrs gaat daar nog eens over
heen met scheurende vokalen.
Het is een mengsel van muziek als
van Jack Bruce, symfonische muziek en
pure hard-rock, wat Colosseum II ten
gehore brengt; deels geschreven door de
heren zelf, deels door Jack Bruce en
zelfs Joni Mitchell (bestaande nummers,
dat wél). Boeiend is het juiste woord
voor die muziek, uiterst boeiend,
waag me niet aan een vergelijking met
de oude formatie Colosseum (met Dick
Heckstal-Smïth, Chris Farlowe en Dave
Greenslade). Deze twee bands hebben
vrijwel niets met elkaar te maken.
Jon Hiseman, die tevens speelde bij
Graham Bond, John Mayall, zijn eigen
Colosseum en bij Jack Bruce (bij solo-
projekten) heeft zich na het mislukte
experiment Tempest (hier nauwelijks
bekend) nadrukkelijk gerevancheerd met
Colosseum II. Een hecht bouwwerk, wel
iswaar met wat overbodig showwerk
van Moore en Starrs, maar door de bank
genomen muzikaal meer dan voldoende.
De decibellen vlogen ons om de oren,
maar die hebben we buiten, in de frisse
nazomeravond, ras van ons afgeschud.
voorbeeld te vinden voor Daphne.
Aanvankelijk had hij de basfluit van
zijn Haagse leermeester Frans
Brüggen op het oog, een kopie van
een kopie, terwijl Deerenberg het in
strument groter wenste dan de twee
meter lange bas van Brüggen. De
keus viel op een authentiek model in
het Vleeshuismuseum in Antwerpen:
een contrabas uit 1550, gemaakt door
de legendarische Rauch von Schrat-
tenbach die met zijn 2.50 meter de
grootste blokfluit ter wereld was.
Daphne heeft door haar extreme
afmetingen en bijzondere klankkleur
de belangstelling gewekt van barok-
musici maar ook die van moderne
componisten, aldus Deerenberg. Hij
deelde mee. dat Jos Kunst thans een
stuk schrijft voor bas-klarinet en
contrabas-blokfluit. Het werk heet
„Leren te sterven” en is speciaal
opgedragen aan Harry Sparnaay en
Baldrick Deerenberg.
I