Arnhemse filmweek met geheel vernieuwde Godard pijnlijk helder stuk Lucia Steinbach schildert het dat de mens nalaat spoor „Terror” PW' r door Charles Boost Rote Rübe uit Mickery met politiek theater over Chili Opmerkelijke expositie in Gebouw Noord-Holland i - i 197 5 15 WOENSDAG OKTOBER KUNST 1 14 Geëmigreerde joden Vivisectie AUBERGE a Kidnapping - 01. steld van het registreren van af braak, opbouw en het spoor dat de mens nalaat in het stedelijk en na tuurlijk milieu. En dat registreren doet ze zowel knap als gevoelig op een ingehouden manier. HAARLEM. Een bijzonder sympathieke en boeiende expositie, die van Lucia Steinbach (t.e.m. 17 oktober) in de hal van het Gebouw Noord-Holland aan de J. J. Hame- linkstraat. Ook een die precies past in zo’n gebouw van de Provinciale Planologische dienst, omdat deze schilderes zich op haar manier met de planologie bezig houdt. Ze heeft haar talent namelijk in dienst ge- sm 45 1'2 ARNHEM. Van 25 september af is Arnhem toch wel van top tot teen een filmstad geweest. Niet alleen dank zij de affiches, spandoeken en vlag getjes op de stadsbussen, maar vooral door allerlei stedelijke en particu liere initiatieven die het moeilijk maakten het onderwerp film helemaal te ontlopen. Behalve het complex Rembrandt en Lux waar zich het groot ste deel van de filmactiviteiten afspeelden, waren er ook filmvertoningen in het Arnhems Museum met oude speelfilmpjes uit diverse landen tussen de jarén 1904 en 1914, gecombineerd met de allereerste pogingen op cine matografisch gebied van Lumière en Méliès, uit voorraad geleverd door het Nederlands Filmmuseum dat ook voor de bijbehorende affiches had gezorgd. y van ouds DE UILENBOOM” 1 Brault toont onvermoede repressie in Quebec (ADVERTENTIE) 7. r als V^fl^^***”**' (ADVERTENTIE) I Velsen-Z. Huize Beeckestijn 2 k. MM JAC. HEIJER. HEIN STEEHOUWER „W assenaar se slag” heet deze acrylschil dering op paneel van Lucia Steinbach. Ze toont ermee aan hoe de mens zelf „wet ten en bezwaren" bedenkt tussen zich zelf en de vrije natuur. De mens be schermt de natuur tegen zichzelf en zelfs de signalen van die bescherming verzie ken het landschapsbeeld. De mens laat een sterk overheersend spoor na, ook op de plaatsen waar hij de natuur ongerept zou willen laten. Dat is de boodschap van Lucia Steinbach. het een Gea. Oude Gracht 82 - Haarlem-Centrum Floresstraat 1 - Haarlem-Nrd. Californiëplein 17 - Haarlem-Schalkwijk Lange Nieuwstraat 427 - IJmuiden Zeestraat 18 - Beverwijk „Action” een neutraal verslag van alle voorafgaande feiten die leidden tot de in „Les Ordres” beschreven gebeurtenissen. Santpoort - Telefoon 023 - 37 67 41 Binnenkort terug met FONDUE-SPECIALITEITEN I Dat ze ook objecten exposeert die met de rest van het werk niets te maken hebben verstoort de eenheid van haar stijl. Meestal zijn het halve plexiglas bollen waarbinnen ze allerlei zaken heeft opgesloten. Het is een soort esteti- sche spelerij die wei heel aardig is, maar voor een kunstenares van haar formaat eigenlijk te gemakkelijk om veel aan dacht aan te besteden. Ze is gebiologeerd door afbraakpanden en dat niet alleen vanwege haar milieu zorg, doch ook om de merkwaardige nostalgie die een half afgebroken pand of straat om zich heen verspreidt. Ver gane glorie bevat een soort morbide romantiek en daar weet Lucia Steinbach wel weg met. Ze geeft aan haar uitste kend geschilderde acrylpanelen (die er uit zien als gouaches) van afbraakpan den een zekere weemoedige poëzie. Ze bereikt dat door veel in halftinten te werken op een manier die het midden houdt tussen impressionisme en foto- realisme, een wijze van noteren die haar uitstekend ligt. In andere onderwerpen kan ze feller van kleur zijn. Dat de vrolijkheid helemaal niet aan bod zou komen in Arnhem, werd weer sproken door de openingsfilm „Royal Flash” en wat later in de feestweek door Woody Allen die in „Love and Death” de meest waanzinnige grappen en situaties bedenkt als Rus tijdens de Napeoleontische invasie. Over nog meer kluchtigheid op het Festival in een vol gend slotverslag. krijgt. Er worden willekeurig zogenaam de verdachte individuen opgepakt, van hun bed gelicht en zonder vorm van proces in de gevangenis gestopt, waar zij dagen, soms weken opgesloten blijven zonder verhoord te worden en zonder rechtelijke bijstand te krijgen. Uit de mond van verschillende onschuldige slachtoffers van deze willekeur binnen het democratische bestel zijn later door een filmteam verklaringen en uitvoerige beschrijvingen van hun belevenissen op getekend, waarna op basis van deze verhalen door acteurs de droevige en vernederende situatie uitgebeeld wordt van gewone burgers die onverwacht met politie .handboeien, gevangenis en op sluiting voor onbepaalde tijd geconfron teerd worden. Lucia Steinbach is een 53-jarige Leid- se schilderes, tevens lerares aan de avondacademie Ars Aemula Naturae in haar stad. Ze is daartoe zelf degelijk opgeleid aan de Koninklijke Academie in Den Haag door onder anderen Paul Citroen en Rein Draijer. Ze schildert niet alleen, maar maakt ook toegepaste kunst zoals wandschilderingen, mozaïe ken, houtreliefs en plastische objecten. Als zoiets in Chili van het ogenblik zou gebeuren, zou men er nauwelijks meer van opkijken. Maar dat in 1970 deze dingen mogelijk waren in het de mocratische Canada van Trudeau werkt beschamend en angstaanjagend. Michel Brault en zijn Les Productions Prisma Ine. verdienen de grootste lof voor de „MONUMENTTAAL NOORD-HOLLAND” is verkrijgbaar - voor de gereduceerde prijs van t I,— - bij de onderstaande kantoren van Haarlems Dagblad, IJmuicler Courant en Beverwijkse Courant: Ze geeft ook nog les op een middelbare school, waar ze haar leerlingen niet alleen artistiek opvoedt, doch hen ook wijst op de genoemde milieukwesties en die in beeld laat brengen. Ze is dus een sterk geëngageerde kunstenares. lijk duidelijke stuk laat al met de eerste scenes zien hoe wij Duitsers of Hol landers, zoveel verschil maakt dat niet uit daarbij betrokken zijn. indrukwekkende manier waarop zij als waarschuwing deze vrij onbekende ge schiedenis van Frans-Canada met een maximum aan authenticiteit in de open baarheid hebben gebracht. „Les Ordres”, zoals de film heet, kan men zich nauwelijks in onze bioscopen denken, zodat men weer moet hopen dat de televisie zich ontfermt over dit stukje contemporaine geschiedenis. Iets van de kille sfeer waarin Wise- man’s film verloopt, is terug te vinden in „The Terminal Man”, waarin George Segal (uit „California Split”) toestemt in een, wat de medische wetenschap „stereo taxic” operatie noemt, wat inhoudt dat zijn agressieve aard, die hem een gevaar voor zijn omgeving maakt, geneutrali- hand van enkele personen onderdruk king en opbouw van het verzet in wer- Rote Rübe brengt donderdagmiddag om half een een extra voorstelling op het Binnenhof ..Terror” in openlucht. Kan de oppositie zien wat Den Uyl bedoeld heeft, toen hij vorige maand zei, dat Nederland niet genoeg deed in de kwestie Chili. Ook niet voor de bioscopen lijkt mij „Hester Street”, door de Amerikaanse Joan Micklin Silver voor haar eigen film onderneming gemaakt naar het ver haal „Yekl” van Abraham Cahan. „Hes ter Street’ laat ons iets zien van het leven van geëmigreerde Joden die op het einde van de vorige eeuw in duizenden de Verenigde Staten binnenkwamen en zich voor het grootste deel vestigden in de Lower East Side van New York. Hun enige overlevingskans was zo gauw moge lijk een echte Amerikaan te worden en die noodzaak vormt het echtelijke con flict dat de inhoud van de film bepaalt. Maar zijn verdienste ligt vooral in de historische sfeertekening van het New Yorkse ghetto en van de kleurige figu ren die daar opgepakt in krotten en met kleine negoties beginnend, zo haarstig proberen te gaan lijken op hun gasthe ren. Als inleiding op „Les Ordres” had „Action”, een reportage met authentiek filmmateriaal over de sombere gebeurte nissen in Quebec en Montreal gedurende de laatste maanden van 1970, beter ëërst vertoond kunnen worden. Ook al ter verduidelijking van een situatie waar over wij hier slecht geïnformeerd zijn. De „National Filmboard of Canada” geeft in king. Telkens kun je zien wat de eigen persoonlijke verantwoordelijkheid is van de mensen in zulke situaties. Je moet kiezenvoor of tegen. Eén scène maakt dat indrukwekkend duidelijk. Een vrouw wordt op straat gearresteerd door twee soldaten, van wie ze een kent als een vroegere huisvriend. Met stenguns, die telkens van eigenaar wisselen, als machtsmiddel slaagt de vrouw er in de bevriende soldaat over te halen tot ver zet. seerd wordt door een in de hersenen ingebouwde electronisch instrumentje dat hem in samenwerking met een com puter in gunstige zin kan programmeren. Dooi- vroegtijdig het ziekenhuis te ont vluchten verstoort de patiënt echter de medische opzet en wordt nu integendeel een gevaarlijke moordenaar die tenslotte door de politie doodgeschoten moet wor den. En dat terwijl Canada komt met een perfecte sociaal- en politiek-kritische film die als .voorbeeld kan dienen voor alle makers van het revolutionaire gen re, althans van films die veranderingen Twee andere films die op verschillen de tijden in vertoning kwamen maar een sterke binding vertoonden, waren „The Terminal Man” van Mike Hodges, die een thriller maakte van wat Freder ick Wiseman in documentaire zin behan delde. Wiseman filmde in het Yerkes Reginal Primate Research Centre van de Emory universiteit in Atlanta ingrijpen de voorbeelden van vivisectie op dieren, in dit geval op verschillende aapsoor ten. Een zuivere televisiefilm maar zo sterk van opbouw en van montage van de bestaande filmdocumenten dat een dra matisch geheel ontstond van weer een geheel andere orde dan de meer emotio nele Frans-Canadese film. weeshuizen, overheidsgebouwen, handel, nijverheid en verkeer, stads- en dorpsgezichten, restau ratie. Noord-Holland kent veruit de meeste monumenten in ons land, ruim 11.000. Van velerlei soorten: Amsterdam is wereldvermaard: Haarlem, Naarden, Alkmaar en de stadjes langs het Ijsselmeer niet minder. Daarnaast: stolpboerde rijen, molens, de Zaanse hout bouw, de goed bewaarde dorpen en zeldzame stadsplekjes. Fotograaf Wijdel Jongens maak te er unieke opnamen van. Elk onderwerp is voorzien van een korte tekst; Ben Kroon schreef een algemene inleiding. Achtenveertig pagina’s met ruim honderd foto’s over monumenten in Noord- Holland. Een „platenboek” dat el ke Noord-Hollander steeds weer met genoegen zal bekijken! AMSTERDAM. De groep Rote Rübe (Rode Biet) uit München brengt tot en met zaterdag in Mickery het stuk „Terror”, tien scènes over terreur en verzet in Chili na de staatsgreep in september 1973 tegen Allende. Het pijn- Die eerste scène toont hoe de handels- vertegenwoordigers van het concern Hoechst (Hoogovens, weet u wel) feest vieren, nu Allende uit de weg is ge ruimd. De laatste scène laat zien hoe een Chileense vluchtelinge bij aankomst in de Bondsrepubliek ondervraagd wordt door politie- en BVD-functionarissen. Elke politiek vluchteling kan een ver zetsstrijder zijn en dus gevaarlijk voor het „gastvrije” asielland. Tussen deze scènes in zien we aan de Dit is een van de ruim honderd foto’s over monumenten in de pro vincie Noord-Holland, die zijn op genomen in de onlangs verschenen platen-pocket (20 x 15 cm.) „Monu- menttaal Noord-Holland”. Een unieke uitgave, geheel pas send in het kader van het Monu- mentenjaar M’75. Er is op dit ge bied nog geen enkel samenvattend boek. De foto’s zijn geselecteerd uit de talrijke identieke foto-exposities die gedurende de zomermaanden onder het thema „Monumenttaal Noord-Holland” door de Culturele Raad Noord-Holland in het jaar lijks terugkerende evenement „Toer-in” in tal van plaatsen in Noord-Holland worden georgani seerd. Het betreft hier onderwer pen als ondermeer: kastelen, ker ken, molens, boerderijen, woon huizen, buitenplaatsen, hofjes en De vorm, waarin Rote Rübe als geen andere politieke theatergroep uitmunt, werkt zowel op je kunstzin als op je geweten. Juist doo> de afstandelijkheid waarmee men speelt word je gedwongen na te denken over wat je ziet en daar over een persoonlijk standpunt in te ne men. Daardoor merk je ook hoeveel Chili te maken heeft met Spanje,met Portugal, zelfs met de situatie hier. in het democratische bestel willen pro pageren. In 1970 worden in het roerige Frans-Canada dooi’ he FLQ (Front de la Liération du Quebec) twee vooraan staande figuren gekidnapped, onder wie een minister. Men vreest verdere ge welddaden en denkt zelfs aan een op handen zijnde revolutie. De burgemeester van Quebec doet een beroep op de regering die de „War Measures Act” in werking laat treden, waarbij de politie grote macht en onge controleerde vrijneid van handelen Proefnemingen die zo ver gingen als de lektrisehe prikkeling van de geslachts organen, het plaatsen van elektronische apparatuur in de hersenen der dieren, eindigend met de eruwelijke ontleding van de hersenen van een jong aapje. Bij de vraag naar het nut van deze wrede onderzoekingen nlaatst Wiseman een groot vraagteken. Bijna teveel, dit alles om bij te hou den, maar voldoende om een stad en haar gasten een weeklang bezig te hou den met film en discussies erover aan de gang te brengen. Die discussies hadden voornamelijk plaats in de hal van Rem brandt en in het zich daar bevindend Perscentrum, waar de journalisten veel papieren informatie toegestopt kregen en op de hoogte Werden gehouden van pro- gramma-wijzigingen, extra-voorstellin- gen of ingelaste persconferenties. Uiteraard kreeg de nieuwste Jean-Luc Godard het meeste commentaar en de meest uiteenlopende reacties met zijn „Numéro Deux”. Uiterlijk is er een heel nieuwe Godard opgestaan na zijn voor laatste film „Tout va bien”. Hij heeft nu niet meer voldoende aan het doek-vul- lende beeld, maar werkt met „split screen” en met video-effecten. Het bio scoopscherm is bijna steeds gevuld met op zichzelf staande voorstellingen, vaak kleine bewegende beeldjes, die de visuele aanvulling vormen van Godards over vloedig commentaar. Godard, die men aan het slot van de film achter het knoppenbord van zijn technische appa ratuur ziet zitten als een vermoeide „chef d’orchestre.” Erotiek, televisie film en andere com municatiemiddelen zijn de onderwerpen die in gezinsverband (vader, moeder, kinderen en schoonouders) aan de orde komen en de filmer opnieuw doen ken nen als het sociale geweten van Frank rijk, een beetje pedant, vooral ook nu hij bekende waarheden in zo’n preten tieuze vorm opdient. Het stuk is nedoeld om op straat gespeeld te worden Om verstaanbaar te zijn de tekst is al even precies als de spelvorm gebruikr de groep het play- back-systeem Uit de luidsprekers klinkt de dialoog, meestal begeleid door mu ziek. Nu spreken de spelers de tekst niet na. Door middel van mime drukken zij de tekst uit. Dat geeft een bijzonder effect, zoals de scène duidelijk maakt, waarin een vrouw zich laat pakken door een politieman om haar echtgenoot vrij te krijgen. Je hoort de vrouw hitsig kirren, maar je ziet slechts haar angstig vertrokken masker-gezicht. Het is de eerste keer dat ik het playback-systeem op zo’n dramatische manier toegepast zie. De vorm die dit jonge theatercollectief hanteert wortelt in de beste Duitse thea tertradities, die door Brecht ontwikkeld zijn. De vijf spelers hebben hun gezicht tot witte maskers geschminkt. De ver schillende personages worden zeer psychologisch getypeerd als wel met zéér gestyleerde. mimische middelen uitgedrukt. Historisch-materialistische analyse ligt daaraan ten grondslag, een bezigheid waarin Rote Rübe vergevor derd is. Er was het nodige te zien in de Korenbeurs (o.a. het complete oeuvre van Eric Rohmer, begeleid door een uitvoerige, door KEA en CEFA verzorgd boekwerk, waarin Rohmer’s zes „Morele Vertellingen” uitvoerig geanalyseerd werden), maar zelf De Bijenkorf had zich niet onbetuigd gelaten en had een Mini-Festival georganiseerd in het Mini- Theater in haar keldergewelven. Engagement heeft alleen betekenis als het zinhig wordt voorgedragen op een boeiende manier, die liefst ook nog ge tuigt van vakmanschap. Dan komen de in beeld gebrachte argumenten meest doeltreffend over en vindt kunstenaar gehoor Wel, daarover be hoeft men zich niet te beklagen bij het werk van Lucia Steinbach, want genoemde voorwaarden zijn erin aanwe zig. niet zo Ze is heel soepel in haar techniek. Een van haar beste werken is een straatbeeld met schimmig aanpegeven en haastige mensen in een verzamelcompositie waarin ze een „echt schilderijtje” van een bollenveld heeft opgenomen. De te genstelling tussen stad en natuur werkt frappant. Haar milieuzorg brengt ze ook tot uiting in non-figuratieve aquarellen waarin ze een royaal kleurenpalet vrij laat vloeien tot wonderlijke figuraties. Ze brengen lucht- water- en bodemver vuiling expressief in beeld. 4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 15