Russische danser repeteert bij Het Nationale Ballet Magisch griezelverhaal met sobere middelen verteld Hetty Romein, medewerkster schoolbibliotheekdienst: 1 veldhuis Backto school? The original College Coat now available at de Bonneterie. From Dfl. 180, STRIPBOEKEN Piano spelen. Ontdek de pluspunten van tapijt-karpetten en gordijnen bij veldhuis veldhuis verhuist PANDA Nog nooit vertoond! Amerikaans Theatre X in Mickery Leo van Oostrom met Spinoza-expositie in Amsterdamse Arti Vestdijk-expositie in raadhuis Doorn kwintet in jazzcafé 13 WOENSDAG 8 OKTOBER 19 7 5 KUNST door Conrad van de Weetering (Van onze kunstredactie) 2 of 3 complete verhalen Nu ook verkrijgbaar bij de kantoren van onze krant voor f 6,90 per deel van anegang naar dezijlweg 42 T artaar Masochist GROET (NH). Dankzij de on tembare arbeidslust van de Amster damse propaganda nederzetting, die CPNB heet, weet bijna geheel Nederland dat op 15 oktober de Kinderboekenweek van start gaat. Bijna. Want volgens Hetty Romein- Van der Waa, medewerkster van de schoolbibliotheekdienst van de Provinciale Bibliotheekcentrale van Noord-Holland, gaat de Kinder boekenweek volledig voorbij aan die groep mensen, voor wie het spektakelstuk in de eerste plaats bestemd zou moeten zijn, namelijk de schooljeugd tussen 6 en 12 jaar. Het ergert haar vooral dat niet alleen de organisatoren, maar ook de schrijvers van kinderboeken doen alsof ze dat niet weten. !IM® hu Nurejev: vermoeide trekpleister Kinderboekenweek helaas vergeefse zaak (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) HETTY ROMEIN (ADVERTENTIE) vakkundige bediening vakkundige stoffeerders en... garantie. AMSTERDAM (ANP) Dinsdagavond wordt in het gebouw Arti et Amicitiae in Amsterdam een Spinozatentoonstel- ling geopend ter gelegenheid van het 700- jarig bestaan van de hoofdstad. De expo sitie bestaat uit een groot aantal etsen van Harry van Kruiningen, waarvan een deel is geïnspireerd op uitspraken van Spinoza en een ander deel „Leven en willekeur in de historie van Amsterdam” tot onderwerp heeft. De tentoonstelling duurt tot en met 2 november. John Schneider in de hoofdrol van „The unnamed”. Onze driemaandelijkse kursus begint weer en u kunt nog inschrijven! Als u al kunt spelen, is dit een uit stekende gelegenheid om de draad weer op te pakken. En als u nog nooit gespeeld hebt, is het de beste manier om te kijken of u aanleg hebt en het leuk vindt. Binnen drie maanden leert u op muzikaal en technisch verant woorde wijze de grondbeginselen. Weet u wat u doet? Kom naar één van onze oriëntatieavonden dat kost u niets en verplicht u tot niets. Deze avonden worden gehouden op donderdag 9 en vrijdag 10 oktober vanaf 20.15 uur in ons leslokaal aan de Kruisweg 47-49 in Haarlem. Daar kunt u zien hoe we het gaan doen en eventuele vragen stellen. Bovendien draaien we die avond een unieke film, een Nederlandse première over de fa- brikage van piano's in een van de toonaangevende fabrieken. Fantas tisch interessant! U bent van harte welkom. (ADVERTENTIE) WONINGINRICHTING BV een moment om tot rust te komen. Is dit veel erger dan een ander werk? „Dit was de eerste keer dat we het hele ballet achter elkaar dansten. Je moet nog ontdekken, je lichaam laten ontdekken waar je kunt ontspannen, waar je accenten moet leggen, hoe je het geheel moet fraseren. In ieder'geval, het was geen voorstelling, het was een repetitie”. te leggen hoe je bepaalde dingen -moet doen. Met een feilloos oog wijst hij ogenblikkelijk aan waar je fouten zit ten”. Met zijn Russische training is hij volkomen in staat ook de meest moder ne balletten, als die van Martha Graham te dansen. Martha Graham over Nure- *jev: „De enige persoon met wie ik ge werkt heb en die de naam „ster” in het klassieke ballet mocht dragen was Nure jev. Ik heb veel van hem geleerd en hij heeft veel van mij geleerd. Als hij dat wil zijn, is hij een werkelijke „Cavalier” in zijn elegante rollen, maar hij is ook een tartaar. Hij heeft nooit vergeten wat hij was. Met zijn hersens misschien wel, maar met zijn gevoelens en zijn bloed niet, die zijn die van een tartaar”. Is het niet erg moeilijk om steeds van groep en van stijl te wisselen? „Ik vlei me met de gedachte een beroepsdansei’ te zijn en dat houdt in een groot aanpassingsvermogen en een direct afstevenen op de kern van de zaak. En zo’n 14 jaar van de ene groep naar de andere reizen, waarbij het re gelmatig voorkomt dat ik word terug gevraagd, houdt in dat de relatie van beide kanten mogelijk is”. Maar daarom kan het toch wel moei lijk zijn? „Niets is gemakkelijk, alles eist een goede voorbereiding, repetitie, concentra tie. Maar als je denkt aan muzikanten, die spelen toch ook Mozart, Berg en Stockhausen achter elkaar? Net zo moet een danser zijn lichaam en zijn geest omvormen tot een instrument voor cho reografie”. Ik had de indruk dat dit ballet erg vermoeiend is, je hebt vrijwel nergens is en dat ze 20 jaar ouder is dan ik, dan heb ik nog 20 jaar voor me, 20 plus”. Hoe ligt de waardering voor de dans, bijvoorbeeld ten opzichte van de opera? Jij bent een ster van vergelijkbare grootte als Joan Sutherland. Zij krijgt f 8000,- per avond. „Die vergelijking valt erg slecht uit voor de dans, opvallend slecht. Maar ik heb toch liever wat meer voorstellingen met minder geld en meer variatie in stijl en in dansgroepen”. Over dat laatste heeft hij niet te klagen, met zijn Franse paspoort is hij vrijwel steeds op reis tussen New York, Londen, Parijs en een hele reeks minder grote wereldsteden. Kun je iets bijzonders zeggen over dit ballet van Rudi van Dantzig „Blown in a gentle wind”? Nurejev: „Ik kun het uitvoeren met mijn lichaam, ik kan het niet onder woorden brengen”. AMSTERDAM. Het is even wennen na drie min of meer politieke shows in Mickery een voorstelling te zien, die de magie is toegedaan Theatre X uit Mil waukee (USA) brengt „The unnamed", gebaseerd op een kort verhaal van de Amerikaanse magisch-realistische schrij ver H. P. Lovecraft De inhoud is naïef als een griezel-stripverhaal. Het is geen E. Allen Poe, zal ik maar zeggen. De magische symboliek die in het verhaal gestopt is, lijkt me eerder ontleend aan een symbolenboekje dan aan een strikt eigen ervaring. Maar de uitwerking die de vier spelers er aan geven is onge meen boeiend. middelen. De speelruimte is zwart en leeg. Drie in het zwart geklede spelers met doodsbleek geschminkte gezichten spelen niet alleen de vertellers, maar vormen tegelijkertijd ook in bewegingen, houdingen en met geluiden de achter grond voor het verhaal van de hoofdfi guur. Er zijn maar enkele requisieten. Voor het overige speelt een even een voudig als effectief lichtspel een grote rol. De hoofdpersoon wordt gespeeld door John. Schneider, die de angst en krankzinnigheid zeer knap van binnenuit opbouwt al komt hij naar mijn smaak soms in de buurt van een overdreven soort toneelspelershysterie. De voorstel ling is tót en met 19 oktober in Mickery. JAC HEIJER leerd. Of iets nu met een „s” of met een „z” wordt geschreven, mag niet over het hoofd worden gezien, maar de inhoud van het verhaal vind ik toch veel be langwekkender. De kinderen leren dan bijvoorbeeld onderscheiden dat spannend niet altijd identiek aan knokken hoeft te zijn, dat leuk niet steeds het uitglijden over een bananeschil is. „Daarom houd ik niet van boeken vol stereotiepen. Zo van: in de huiskamer leest vader de krant, die zojuist door zoonlief is gebracht. Er moet ook over gezagscrisis kunnen worden gelezen; kinderen leren al snel daarover te zwij gen. Veel onderwijzers vinden het ge- „Maar daar staan we nauwelijks bij stil”, vervolgt mevr. Romein, schoon dochter van Annie Romein-Verschoor, in haar in de bossen van het Noordhol- landse Groet (bij Schoorl) verschalen huis, zittend kinderboeken. realiseert men zich dit niet. Ik geloof dat een onderzoek ooit heeft uitgemaakt dat een kwart van alle kinderen die van de basisschool komen, echt kan lezen. Een van de dansers: „Hij wil zich juist volledig afgemat voelen, hij is een soort masochist die alleen maar tevreden is als hij er bijna bij neerstort. Hij wil ook niet dat er momenten zijn waarop hij niets te doen heeft ,dan zegt hij: „Ik ben gekomen om wat te doen, niet om naar de andere dansers te kijken”. Toch zegt een andere danser over hem: „Hij is een fantastische pedagoog. Soms stopt hij gewoon de les om aan de jongens uit Sinds vijf jaar leest Hetty Romein in alle klassen van een basisschool in Alk maar elke week een uur voor uit een kinderboek van goede kwaliteit. „Mijn vak”, zegt ze, „is ook eigenlijk kinder boekenpromotor. Voor zover mij bekend, zijn er zo’n tien mensen die dit doen. Ik lees zo’n boek voor, waar de onderwijzer bij is. We leggen de moeilijke woorden DOORN (ANP) Het Nederlands let terkundig museum organiseert voor 11 oktober tot en met 8 november een ten toonstelling over „Vestdjjk in Doorn” in het raadhuis van die stad, in samenwer king met de Vestdijkkring. De tentoonstelling omvat werk, dat in Vestdijks verbeelding geheel of gedeelte lijk speelt op de hoeve ,,De grote wijn gaard". de Ruiterberg, het Hijdepark, Huis te Maarn, Boschoord en op andere plaatsen in Doorn en in de omgeving. De tentoonstelling wordt vrijdagavond om 20 uur geopend. Een van de redenen waarom hij is weggegaan uit de Sovjet-Unie is omdat hij de balletten daa’- niet modern genoeg vond. Hij zocht en vond hier, interessan te kansen voor zijn mogelijkheden, bij Martha Graham, bij Maurice Béjart en bij veel anderen, maar als je hem vraagt hoe de danskunst zich ontwikkelt en wie hij nu interessant vindt, houdt hij zich op de vlakte, hij heeft de choreografen en directeuren ten slotte allemaal nodig. „Naast rekenen, geschiedenis en aard rijkskunde wordt er op de basisschool taalles gegeven. Dat betekent dat er met name aandacht wordt besteed aan spel len en grammatica. Maar er wordt nau welijks bij stilgestaan of de kinderen de verhalen, die ze lezen, ook wel werkelijk begrijpen. Wat ik belangrijk van taalles vind, is dat ze begrijpen, bevatten welke gedachten erachter de zinnen, die ze lezen, zitten. Ik geloof dat een van de ingewikkeldste dingen van het leven is: begrijpen wat je medemens bedoelt. Het blijkt wel uit alle ruzie die er in de wereld is, dat de mensen elkaar misver staan”. vaarlijk. Boeken met veel woordvond sten, met meer dan middelmatig Neder lands, met grote stukken humor, zijn van belang voor kinderen tussen 6 en 12 jaar”. Hetty Romein acht „Ot en Sien” van Jan Ligthart nog altijd „een onsterfelijk boekwerk”. „Net zoals bij „Jip en Janne- ke” van Annie Schmidt zitten daar alle facetten van het leven in die kinderen boeien. Ook hier geldt weer die onna- drukkelijkheid. waarmee zaken worden aangeroerd. Ik vind dat veel aardiger dan die boekjes met dia-series. Dan blijft er zo weinig ruimte voor verbeel ding over- Er is al zoveel TV”. Amsterdam: Kalverstraat/Rokin. The Hague: Gravenstraat/Buitenhof Dat zijn dan meestal de kinderen die uit milieus komen, waar veel wordt gelezen en waar moeite wordt gedaan om een moeilijk woord in een encyclopedie of woordenboek op te zoeken- Je kan een kind wel een woord als „antipathiek” uit zijn hoofd laten leren, maar het moet toch ook weten wat het woord bete kent”. uit en geven tekstverklaringen. Eigenlijk is dit allemaal de taak van de leer kracht. Helaas hebben onderwijzers nooit les gehad in het beoordelen van de artistieke waarde van kinderboeken. Ik schat dat er jaarlijks ongeveer 20 tot 30 kinderboeken verschijnen, die de moeite van het lezen en van deze klassikale besprekingen waard zijn. Mevrouw Romein, die als een van de belangrij kste kinderboekenkensters wordt beschouwd, ziet weinig in het hanteren van kinderboeken-thema’s. Het thema van deze Kinderboekenweek luidt: „De wereld om je heen”. Waarmee de dames en heren organisatoren zoveel beogen als: gooi je toffeepapiertjes niet naast, maar in de prullebak. En: laat ons het water rein houden en de vogel tjes vrij. Maar mevrouw Romein twijfelt eraan of het effect heeft gehad. ,.Een kind dat op z’n tiende een boekje over milieuhy giëne heeft gelezen, kan best vijftien jaar later ingenieur zijn, die de polder waarin je woont, in stukken hakt. Daar om ben ik er tegenstander van dat vooral in kinderboeken bepaalde pro blemen uit de totaliteit worden gelicht. Zolang dat gebeurt, hebben kinderen, maar ook volwassenen, de neiging te veronderstellen dat de zaken die op dat moment niet ter sprake komen, niet belangrijk zijn”. Annie M. G. Schmidt, Ronald Dahl en Paul Biegel behoren tot de favorieten van Hetty Romein. „Onderwijzers zou den moeten worden vrijgesteld om dit soort boeken te bespreken, want met deze boeken wordt echt Nederlands ge- AMSTERDAM. Nurejev: „Ik kwam naar het Westen omdat ik wilde dansen en dat doe ik met een inzet alsof ik - zoals iemand het uit drukte - de duivel wil uitbanneij”. Nu repeteert hij bij Het Nationale Ballet, waar Rudi van Dantzig een nieuwe choreografie voor hem maakt op muziek van Richard Strauss’ „Tod und Verklarung”. Hij is nog steeds een sterke trekpleis ter. Al zijn voorstellingen met verhoog de prijzen werden achter elkaar uitver kocht. De belangstelling voor ballet leek opeens enorm op te leven, mensen vormden ’s morgens om half acht al lange rijen voor de kassa’s. Met zijn weerbarstige karakter is hij een nieuws gierig-makende ster In de repetitie, die ik van hem zag, kwam hij echter op me over als een doodvermoeide man. Zijn lichaam is nog fsteeds perfect getraind, maar nergens zag ik één van zijn lichte sprongen, die hem beroemd maakten boven alle ande re dansers. Zijn mond is bijna voortdu rend krampachtig vertrokken. I „Wacht maar”, zei één van de dansers van de groep, „op het toneel is hij helemaal anders” Goed, ik moet wach ten, je mag een danser natuurlijk niet beoordelen naar een repetitie, maar de vraag dringt zich op: Hoe lang kan zo’n man nog voort? Die vraag is hem ken nelijk vaker gesteld en zijn antwoord komt dan ook ogenblikkelijk: „My dear, als je in aanmerking neemt,- dat dame Margot (Fonteyn) nog steeds danst en 57 Rudolf Nurejev (midden) krijgtaanwijzingen van Rudi van Dantzig, de artistieke directeur en choreograaf van Het Nationale Ballet. Rechts de danseres Sonja Mar- chiolli die met Nurejev danst in Blown in a gentle wind dat morgenavond in pre mière gaat in de Amsterdamse Stadsschouwburg. achter een grote stapel „Ook in het onderwijs HAARLEM Het kwintet Leo van Oostrom begint vanavond in jazzcafé At the Jazzcorner. Spaarne 104 in Éaarlem, met het eerste van een serie wekelijkse optredens op de woensdagavond. Het kwintet bestaat uit Leo van Oostrom (onder meer lid van het Nederlands Kun je iets zeggen hoe de dans zich in onze tijd ontwikkelt? „Het lijkt me erg populair. Het pu bliek is tolerant genoeg en heeft erva ring genoeg om verschillen te zien en te waarderen, ze aanvaarden klassiek, ze aanvaarden modern”. Is er een duidelijk verschil te merken tussen Amerika en Europa? „De dans ontwikkelt zich op een enor me manier. In New York zijn er bij voorbeeld 7 of 8 grotere groepen die tegelijkertijd in verschillende theaters optreden. Dat is ongelooflijk”. En de ontwikkeling in Europa? „Ik ben hier niet zo vaak”. Waarom niet, is het in Europa niet interessant genoeg9 „Laat me met rust”. Blown in a gentle Wind zal door het Nationale Ballet met Rudolf Nurejev worden uitgevoerd op 9, 10 en 12 (mati nee) oktober in Amsterdam, op 13 okto ber in Utrecht, 14 oktober in Eindhoven, 15 oktober in Amsterdam 29 oktober in Scheveningen. Het verhaal gaat over een jonge schrijver, die onweerstaanbaar aange trokken wordt door de zwarte toren van een verlaten kerk (van de Vrije Wil geheten). In die toren vindt hij een geraamte, paperassen die vertellen van 19e eeuwse gruwelen en een steen waar in hij niet mag kijken, uiteraard toch kijkt en daardoor onheil en onweer over het stadje afroept en zijn eigen onder gang bewerkt. Een geheimzinnige blik sem treft hem, wanneer zijn krankzinni ge angst het hoogtepunt bereikt heeft. Het was zijn lot; het stadje is Providen ce, wat Voorzienigheid betekent. Het verhaal is geschreven in de vorm van dagboekfragmenten en krantebe- richten. Dat noopt tot een vertellende vorm van theater. De afstandelijkheid die dat oplevert wordt dooi’ de groep zo ingenieus verwerkt, dat er op sommige momenten een direct griezeleffect be reikt wordt. En dat met zó weinig hulp- telefoon: 326491 KRUISWEG 47-49 HAARLEM 023-320244 Reinen, trompet; Klaus Flenter, gitaar: Frank Noya, bas en Peter Ypma. slag werk. De aanvang is bepaald op 22 uur. mein op de scholen ontbreekt, is het gezamenlijk, klassikaal lezen van goede kinderboeken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 13