OVER MENSEN DIE HET ZELF GAAN ZEGGEN Hartkamp Protest Kosmos Francois wilde ook wel eens leuk wonen Poolse vindt het hier ook na 17 jaar nog moeilijk IT1 ER r help /eg :er ijkt te ;n •entu DONDERDAG 1 6 OKTOBER 1975 de an 8-16 d gevot :en ILEMS OUT „EEN STUDIO inrichten is net zo moeilijk als een huis van bewa ring uitlopen”. Losjes leidt Leo Ja cobs, kersverse hoofdredacteur van Radio Amsterdam, zijn bezoekers door de met technisch NOS-vemuft ingerichte kamers van een heren huis aan de Johannes Vermeerstraat waar zich het geruisloze leven af speelt van Oud-Zuid. De radioma kers in spé willen met hun pro gramma’s de collega’s in het Gooi een poepje laten ruiken dat is duidelijk. zijn trotse clipperaak wordt door de kapiteins van de rondvaartboten bezongèn als „the most wonderful boat in town”. :eft u de die doo: (of gebrand inatogen ivert geselec- n en een oedings ibouw eefsel. een lei, Is hoeft ALS KIND consumeerde hij voor namelijk boeken die over zee gingen. De schëepsjongens van Bontekoe en De Engelandvaarders. Zo stond het al vroeg voor hem vast dat hij ooit zijn eigen vlaggeschip zou heb ben. Maar hoe speel je dat klaar als je een Limburgse mijn werk ers- zoon bent en je banksaldo meer nullen achter dan voor de streep telt? De 24-jarige Francois Tous saint - hij dankt zijn naam aan een soldaat onder Napoleon die na de mars door de Russische sneeuw hier bleef hangen - redde het en BINDENDE figuur tijdens Poolse dagen deze week in Am sterdam - met uiteenlopende shows in het stadion en het meer op ambachten ingespeelde Root haanhuis - was de charmante Poolse Jedraszewska („Elisa beth”) van den Burg. 16 Radio Amsterdam wil Hilversum een poepje laten ruiken het II Ir LEO JACOBS alle Amsterdam- Elisabeth van den Burg Zeilvertoon op de Prinsengracht. üng temiscli ■>g- Francois Toussaint met vrouw Nellie. >d salaris, ig Evenals hij de gedachte verwerpt dat Radio Amsterdam vooral met de actie groepen zaken zou gaan doen. „We zijn Het feit dat de Amsterdamse grachten vol liggen met de meest buitennissige optrekjes heeft vooral te maken met de woningnood. Zo ook in Francois’ geval. „Drie jaar geleden zaten we nog op een pijpela aan de Overtoom en daar moes ten we om dubieuze redenen af. Je kent dat wel. Ik ben toen op een huur-tjalk terecht gekomen maar dat kostte 200 gulden per maand terwijl ik maar 411 verdiende. Dat ging dus niet”. Voor het aantrekken van de medewer kers offerde hij z’n vakantie op en daar heeft hij geen spijt van. „Het zijn alle maal aardige mensen. Die motivatie vind ik erg belangrijk want de instelling van iemand verander je niet meer. Een etter blijft een etter”. Daarbij gevoegd de wetenschap dat alle Amsterdammers, die iets aardigs te vertellen hebben, zomaar in de uitzending kunnen stappen, wekt Een juweeltje, precies passend in het tragi-komische sfeertje ten huize van Iwanow. Na afloop van zijn laatste voorstelling wordt Gerard Hartkamp in de schouwburg gehuldigd. is omdat zo iemand niet meer bestaat. Het lijkt soms wel alsof het enige waar de regering zich druk over maakt val helmen en veiligheidsriemen zijn”. >fde en -oogde \ARD 1 (20 k is 2 m bezorg >3 Haart >5-314101 nu behalve aan zijn studie aan de expe rimentele werkplaatsen in de hoofdstad waar „onaangepaste” jongeren met een junkie-verleden uiterst behoedzaam de maatschappij weer in worden gelaveerd. Wat lang niet altijd lukt. DE „OUDE BAL”, zoals deze journa listiek gerijpte veertiger zichzelf betitelt als hij de leeftijd van de anderen in beschouwing neemt, zetelt in een nog vrijwel blanco vertrek. Aan de wand alleen de laatste „krant”, die van de Provopers rolde en waarin de geboorte van zijn zoon Jasper is aangekondigd. Er zijn mensen die schimpscheutig praten over zijn Provo-verleden, maar Leo Ja cobs haalt daar zijn schouders over op. UIT PROTEST tegen de executies in Spanje hebben studenten en do centen van de kunstacademies in Amsterdam besloten dit weekeind een kunstmanifestatie op het Amstelveld te houden. Er is een kunstmarkt en - veiling, waarvan de opbrengst naar de gezinnen gaat van Spaanse politie ke gevangenen. Met de drie kinderen, die uit dit huwelijk voortkwamen, woont ze nu in Heemstede van waar ze dagelijks naar de hoofdstad spoort om de pu blic relations te verzorgen van de Poolse luchtvaartmaatschappij Lot. het vermoeden dat het daar aan de rand een Het zwaartepunt komt echter te liggen bij het verhaal van de „man in the Street”, de bewoners van de oude wijken met een niet te grote spaarpot, die volgens de Radio Amsterdam-staf vol gens de huidige media-lijnen te weinig aan bod komen. Commentaren en diep gravende analyses wil men echter mij den. Voor zichzelf ziet hij als belangrijkste boodschap „luisteraars om te turnen tot mensen, die het zelf gaan zeggen. Want dat is in de hele communicatie het probleem. Je moet leren je mond open te trekken, maar waar leer je dat? Niet thuis, niet op school en niet op je werk als je tenminste niet het zoontje van de directeur bent. Radio Amsterdam is er om een eigen mening te kunnen heb ben”. „Ik kwam naar Amsterdam om de horecavakschool af te maken en werkte als kok in de Bijenkorf en het Amstel- hotel. Maar het was niet zo mooi als je op school was geleerd. Het vak degene reert en de omstandigheden in de hore ca zijn soms op het feodale af”. Hij Was nachtportier in een hotel en wijdt zich Hoe zou hij de Nieuwmarkt-affaire hebben behandeld? „Feiten hè en het liefst zonder overdrijving. Wat Aktua op de tv liet zien was belachelijk. Het was net of de Duitsers Polen weer binnenvielen. Het conflict daar is op een bepaalde manier enorm opgeblazen”. Ze leidde de in de oude stad (So- nesta Hotel) vertoevende Poolse ve detten rond en maakte terloops de bezoekers van het Roothaanhuis weg wijs in de volksvlijt uit haar land. Dat Elisabeth overigens in 1958 als zeventienjarige ze was toen grond stewardess in Warschau achter zich liet om een KLM-gezagvoerder te volgen die haar hand had ge vraagd. van het Museumplein best eens ongedwongen boel kon worden. ZIET HIJ toekomstige problemen met het stadsbestuur? „Ik betwist dat. Ik kan me voorstellen dat er soms gevoelens van wrevel zullen zijn, maar ik sla ze wel zo hoog aan dat ik geloof dat ze feitelijke informatie zullen accepteren. Ik vind trouwens dat we ons soms te grote zorgen maken over wat de overheid ervan vindt”. ZATERDAGAVOND neemt Gerard Hartkamp afscheid van zijn toneel loopbaan die 45 jaar duurde. Hij speelde in „Ivanow” van Tsjechov, die voor het laatst in de Amsterdam se schouwburg te zien is. Hartkamp begon in 1929 bij het gezelschap van Sluizer en De Bree, werkte daarna bij Saalborn en Ruys, na de oorlog bij Theater, Centrum, Nieuw Rotter dams Toneel en tenslotte bij Pu- bliekstheater. Met zijn speciale geba ren, mimiek en dat hele aparte bene pen stemmetje is hij een karakterspe- ler, die op elke schouwburgbezoeker een onuitwisbare indruk heeft ge maakt. Hoe klein zijn rol ook mocht zijn. Zijn laatste rol, die van de accijnsbediende Kosych, is er zo een. Jacobs; „Als je de feiten objectief op een rijtje zet, kan dat minstens zo verpletterend werken. In de zestiger ja- ren, toen ik nog bij Het Vrije Volk zat, heb ik eens een round-up gemaakt van Vietnam aan de hand van wat de Ame rikaanse persbureaus hadden gemeld. Thijs van Veen (de toenmalige hoofdre dacteur, r.s.) was over dat stuk erg verbolgen. Het had zo in De Waarheid gekund, zei hij. Ik vind feiten echter belangrijker dan de mening van een hoofdredacteur”. een spreekbuis van mers”, meldt hij. ELISABETH ziet nog steeds een enorm mentaliteitsverschil tussen bei de volken. „De Polen”, meent ze, „zijn veel vrolijker en staan meer open voor anderen. Dat valt me hier eigenlijk tegen. Met Hollanders kun je een hele nacht feesten maar de volgende ochtend noemen ze je weer bij je achternaam. Het is gewoon zo dat je als buitenlandse niet voor honderd percentwordt geaccepteerd en dat vind ik jammer”. Met de Poolse kolonie in ons land heeft ze overigens ook nauwelijks contact. „Die mensen houden zich nog erg bezig met politiek en praten vooral nostalgisch over het land dat ze hebben verlaten. Daar schiet je ook njets mee op”. Als ik informeer naar haar toe komstplannen schudt Elisabeth la chend het hoofd en verwijst me naar de levensstijl in haar geboorteland. „Polen leven van de dag in de dag. Dat houdt verband met de slechte financiële situatie. Daarom spaart men ook niet en maken de Polen zoveel van hun leven. In Nederland kun je zeggen: we gaan over drie jaar naar Mexico, maar dat kon in Polen helemaal niet omdat er altijd wel een vijand in de buurt was”. Hoewel ze Heemstede voor haar schoolgaande kinderen prima vindt, prefereert ze zelf het leven in de grote stad. „Ik heb altijd in Warschau gewoond en daar had je altijd lawaai. We zaten vlakbij het station en de hele nacht draaiden ze op straat pla ten om de arbeiders wakker te hou den. En als we dan met vakantie naar de kust gingen, kon ik drie nachten niet slapen vanwege de stilte. Dat heb ik hier soms ook”. DE KOSMOS, meditatiecentrum aan de Prins Hendrikkade, begint op 17 november de Kosmosschool. Op het programma staan lezingen over universeel denken, mystiek, occultis me, transpersoonlijke psychologie en kennismaking met andere bronnen van wijsheid. Het eerste deel van de 24 maandagavonden is verder gericht op yoga en meditatie. Daarna krijgt de school een meer informatief ka rakter. Intussen zit de zeskoppige redactie al maanden niet stil. Dagelijks trekken de reporters de straat op om alvast even te wennen aan de geluidsapparatuur en de montage, waarvoor ze zelf opdraaien. Want de drie technici hebben hun han den aan andere zaken al vol. Ze komen stuk voor stuk niet uit het vak, maar deden'érvaring op bij een piratenzender en de ziekenomroep. Jacobs weet echter: „Het zijn jongens met gouden handjes”. Of dat al op 1 november, de geplande datum dat de Amsterdamse Draadloze Omroep („STAD”) op de 240 meterband waar de oude Hilversum III zolang op zat, te beluisteren zal zijn is nog onze ker. Er ontbreekt nog een handtekening en daar moet volgens CRM op gewacht worden. „IK ZAG anderen aan bootjes knutse len en dacht: dat kan ik ook”. Van een veilingschuit die hij van zijn schoonva- Een andere reden waarom hij straks vermoedelijk het IJ achter zich laat, heeft met het toerisme te maken. „Die boot trekt gewoon te veel bekijks. Al die vervelende Amerikanen die met een ca mera op hun buik aan boord kruipen, dat hoeft van mij niet meer”. DE SFEER in de hoofdstad schetst hij als „een beetje triest”. „De buurten ver liezen hun bedrijfjes en al die pandjes gaan over naar het uitgaansleven. Dat vind ik jammer. Daarbij, toen ik de vorige keer wegging, was er veel meer gezellige heibel. Je had complete zeesla gen in de gracht en gevechten van automobilisten die er niet door konden. Men laat het nu gelaten over zich heen gaan”. Na drie maanden de schuimkoppen van het Ijsselmeer te hebben getrotseerd ligt de 22 meter lange „Domela” inmid dels weer op zijn vaste, door de buurt bewaakte stek. Óp de hoek van Prinsen en Brouwersgracht. De blond gelokte schipper bemint het stadsleven en daar om pleegt hij hier met vrouw Nellie en twee honden te overwinteren. der kreeg, maakte hij zo’n oogstrelende watervilla dat er kopers opdaagden. Francois wilde wel maar alleen als hij er „iets varends” voor terug zou krijgen. Door er 500 gulden bij te leggen werd hij eigenaar van de clipperaak of beter gezegd wat daar voor doorging. Met hulp van oude schippers maakte hij er weer een zeilschip van. Met zeildoek van een oorspronkelijke clipper en staalpla ten die hij op de schroothoop had ver worven. „Die schippers vonden het wel raar dat ik op m’n 22ste al een eigen boot had. Daar moeten wij een heel leven voor varen, zeiden ze”, aldus Toussaint die zich tot dan in het hoofd stedelijke als een manusje van alles had bewogen. JACOBS denkt verder ook aan optreden van muziekensembles („In deze stad zit muziek”) en het volgen van sportgebeurtenissen. Maar dan moeten het wel de echte liefhebbers zijn. „Nee. niet die profvoetballers die zich als gla diatoren in de arena bewegen. Dat vin den we niet leuk. Bij de derde klasse reserve AVB zie je de echte sport beoe fenen”. FRANCOIS zoekt zijn toekomst echter op het water. Hij wil met chartergroe- pen naar de Wadden zoals hij deze zomer een dozijn zeeverkenners aan boord had. „Maar dat was liefdewerk oud papier, omdat ik het nog niet op commerciële basis wilde doen”. Hij zal dan wel naar een andere ligplaats moeten uitkijken want om bij laag water onder de grachtenbruggen door te komen moet de bovenbouw van de clipperaak eerst worden „gesloopt” en, zo meent Francois, „elke keer sneu velt er wel iets”. Als vrije vogel heeft Toussaint zijn boot naar de socialistische pionier Do mela Nieuwenhuis genoemd. „Omdat”, zegt hij, „dat nog een gedreven man was. Een individualist en ik heb het 'idee dat daar in deze tijd veel behoefte aan Radio Amsterdam op reportage. t4 g-ife j ji.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 17