Geen volledige Beproefde formule levert eer voor Jean Sibelius avondje degelijk jolijt Heftige expressie van Jan Buddung en humor van Babs van Elsdingen Haitink laat Tsjaikofski groots klinken Belastingaftrek antiekkoper voorgesteld F Vanavond dns zet de kaas uit het vuistje maar klaar! Hhensen m a AUTOVERHUUR TIJDS kleding Denim Géén half dons 1 géén drie-kwart dons, maar.., 100% zuiver dons! „Je moet er mee leien leven” van Schmidt en Vleugel NPO kampte met dynamiek in Beverwijk Kinderboekenweek in Amsterdam begonnen GEWASSEN, PENTEKENINGEN EN KERAMIEK IN GALERIE E1JLDERS Delftse beurs geopend Couvertures Ganzedons c.v. dek NÜ blJ -f on Russische componist Tam mik vraagt asiel F/-*ZC w fz DONDERDAG 1 6 OKTOBER 19 75 9 KUNST Monumentaler - 95.- M, SLOOTHAAK SLOOTHAAK SLOOTHAAK SLOOTHAAK SLOOTHAAK mens. Babs van Elsdingen heeft er keramiek-plastieken neergezet van een heel andere expressie, blijmoe- dig, vaak vervuld van een merk- wardige bevrijdende humor. w „DE STOETERIJ VAN DE UILENBOOM” Nü bij <9*7n BONTMANTELS PRAGENTA BREESTRAAT 145 ZANDVOORT. Twee soorten totaal verschillende expressies in Galerie Eijlders. Van Jan Buddung hanger er gewassen pentekeningen in een dramatische lijnvoering, vaak inderdaad die van een gekweld IJ en SS»' Zuiver eendedons eenpersoons 135 x 200 cm 1050 gram catalogusprijs 199.- Nü bij Stoutenbeek tweepersoons 200 x 200 cm 1500 gram catalogusprijs 299- Nu bij TOO - Ganze-eendedons 135 x 200 cm. 950 gram catalogusprijs 229- Nü bij 8 (ADVERTENTIE) cabaretpro- uitvoeringen, (Van onze kunstredactie) ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) CEES STRAUS (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) reun Een Babs van (ADVERTENTIE) TOON VRANKEN HEIN STEEHOUWER. Spijkerbroeken Spijkerrokken Jacks Alle dekbedden zijn volgens het beste systeem doorgestikt, dus in pijpen. in inkt alsof hij expressionistisch KCUOENHORN 24-28 HAARLEM TEL 023 322057 VOOR VRACHTWAGENS VOOR LUXE 4 8 PERSONEN VOOR LICHT BESTEL BEVERWIJK. Het muziekseizoen te Beverwijk is woensdagavond begonnen met een concert, dat door het Noordhol- lands Philharmonisch Orkest in de Be- verwijkse Vredevorstkerk onder leiding van de Poolse dirigent Jerry Katlewicz werd gegeven. Het was het eerste van de reeks abonnementsconcerten, die als in voorgaande jaren weer door de afdeling Beverwijk van de Maatschappij tot Be vordering der Toonkunst werd georgani seerd. keramiek-plastiek Elsdingen. I ,1 VOOR VOLUME WAGENS (o.a. 18 m3 klein rijb. Hoofdstraat 238, Santpoort 135 x 200 cm. 600 gram catalogusprijs 259- Stoutenbeek 200 x 200 cm, 870 gram catalcgusprijs 339 - Stoutenbeek DELFT. De voorzitter van de Oude Kunst en Antiekbeurs in Delft N. Nij- stad meent dat de uitgave die een parti culier doet voor een kunstvoorwerp om dit vervolgens in bruikleen af te staan aan een museum voor de belasting af trekbaar zou moeten zjjn. Door de aan koop van kunstvoorwerpen op deze ma nier te stimuleren, zouden Nederlandse kunstvoorwerpen gemakkelijker in eigen land kunnen worden gehouden. Kijk vóór u koopt bij Het betere genre Exclusieve kollektie Uw bontadviseur (sinds 1929) Beverwijk - tel. 02510 - 2 80 75(geen filialen) AMSTERDAM. Het Concertgebouw orkest varieert deze week het pro gramma van de abonnementsconcerten in Amsterdam met een programma al- leen-maar-Tsjaikofski. Van hem stond Het Zwanenmeer derhalve ook op het programma van het Gratis Lunchconcert en daar liep het storm voor. Niet alleen de zaal, maar ook het podium en de balkons waren helemaal bezet 140 x 200 cm. zuiver katoen met mstopstrook en kussensloop in’ diverse kleuren van 79,50 voor 49.- 200 x 200 cm van 129 - voor HANNOVER (DPA). De Russische jazzcomponist Raivo Tam mik heeft in West-Duitsland asiel gevraagd. Dit heeft een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken in de deelstaat Ne- dersaksen woensdag meegedeeld. 300 modelkamers Volop parkeergelegenheid InterieeTefchitektuur Breestraat 74-84 Beverwi|k Breestraat 72 Bevervei* lel (02510) 29033 (8 lijnen) tel (02510) 29033 Dankzij rechtstreekse import uit Denemarken heeft Stoutenbeek beslag kunnen leggen op een partij van 1000 stuks unieke donzen dekbedden van een overbekend Deens topfabrikaat. (Naam mag niet genoemd worden). Nu bij Stoutenbeek met enorme kortingen op de catalogusprijs! In een ouverture „Het onweer”, niet overweldigend van inhoud en bepaald geen bliksemslag bij heldere hemel, en twee bij het publiek zeer geliefde wer ken, met name het Vioolconcert in D en fragmenten uit het ballet „Het Zwanen meer”. kon men woensdagavond de sterk ste eigenschappen van deze Russische maar opvallend op het Westen georiën teerde componist ervaren in zijn kleur rijke orkestratie en de vervoerende kracht van zijn melodische inventie, tastbaar gemaakt in het tot aan het superieure reikende klankvermogen van het orkest. Haitink bespeelde het prachtig instru mentarium virtuoos en meeslepend, in een vlucht ver boven de materiële klank uit. Daarmee bewees hij overtuigend dat ook het fenomeen Tsjaikofski hem ge weldig aanspreekt. Zo werd Het Zwanenmeer een verza ligde droom van zangerige melodieus heid. zwevend ritme en dynamische uit barstingen van klankculminaties. Een weelde van afwisseling, waarin de kwa liteiten van het orkest excelleerden: het zingend vermogen van strijkers, glan zende levende attaques van hout en koper, op het ritme gescherpt slagwerk, briljante kleine solopartijen doorbraken het klankbeeld. Vera Badings spranke lend op de harp in duo met violist Theo Olof. In korte fanfares gaf het koper een felle act de presence. Solist in het Concert in D groot voor viool en orkest was Henri Szeryng die de zaal fascineerde met zijn expressieve voordracht, smetteloos van toon, vol maakt in stijl, speeltechnisch zodanig dat het een openbaring was. Een groot muzikant aan het woord met een op homogeen samenspel en spirituele preci sie toegespitst orkest. Een feest om te horen. Babs van Elsdingen heeft hier al veel geëxposeerd. Kort geleden schreef ik ook iets over haar, toen ze bij de B.S.K- in Haarlem was. Daarom dus nu kort, maar wel vol lof, want het is verbazing wekkend te zien hoe zij steeds blijft groeien. Ze is altijd al opgevallen door haar eenvoudige en direct aansprekende humor binnen vaak simpele vormen. Van veel uiterlijk vertoon houdt ze in haar werk niet. Al eerder was er tevens een hang naar meer monumentaliteit te AMSTERDAM. De Kinderboeken week is begonnen. Op de eerste dag werden verschillende prijzen uitgereikt. In het Nieuwe de la Martheater kregen de schrijfsters Alet Schouten en Simone Schell gouden griffels en illustrator Paul Hulshof het gouden penseel. In de Ronde Lutherse kerk ontvingen de teke- naressen Judith en Simone ten Bosch elk 1000 omdat zij de illustratiewed- strijd van de stichting Kinderbelangen hebben gewonnen. Kindertoneel was er ook op deze dag. In het De La Martheater ging de pre mière van het speciaal voor de gelegen heid geschreven spel „Beesten buiten hun boekje” van Ronald Oorbeek. In de rotonde van de Stadsschouwburg speelde de Deense acteur Freddy Albeck als Hans Christian Andersen. In de Melk weg was een kinderboekenmarkt. In de Lutherse Kerk opende wethouder P. Treumann een expositie over de sprook jesschrijver Andersen, die tot 28 oktober duurt. Tammik had in de Sovjet-Unie een uit reisvisum gekregen om zijn schoonmoe der, die in de buurt van Hamburg woont, te bezoeken De musicus woont op het ogenblik met zijn vrouw Chris, die ook om asiel vroeg, in de omgeving van Hannover. De componist, die als de beste Russi sche jazzmusicus wordt beschouwd en vooi- veel films de muziek geschreven heeft, vroeg in juni al om asiel. AMSTERDAM Een gramma waarvoor Annie M. G. Schmidt en Guus Vleugel gezamenlijk de teksten schreven die gebracht worden door een ensemble met daarin Conny Stuart, Jen ny Arean en Sylvia de Leur, daar kan weinig aan verkeerd gaan. „Je moet er nee leren leven” ademt dan ook een sfeer van degelijk vakmanschap uit. De tekstschrijvers hebben de beproefde for mule van liedje-sketchje-liedje-sketchje gehanteerd en binnen dat raam hun ideeën geprojecteerd die niet zo heel erg nieuw zijn, maar toch nog altijd goed mor het zoveelste avondje jolijt. De musea zouden door dit in Amerika al toegepaste systeem van museum-do nor bovendien geen geweldige uitgaven hoeven te doen om een kunstverzame ling te krijgen, aldus Nijstad. De voorzitter van de Oude Kunst- en Antiekbeurs gaf zijn bespiegeling over het donor-systeem tijdens een voorbe- zichtiging van de 27e editie van d e Delftse antiekbeurs in het rijksmuseum Het Prinsenhof, die van 16 oktober tot 5 november wordt gehouden. De Delftse antiekbeurs verwacht vol gens de heer Nijstad dit jaar weer meer Amerikaanse kopers in Jerband met het herstel van de Amerikaanse dollar. Uit Spanje, Portugal en ook Engeland wor den daarentegen minder kopers ver wacht. Op de beurs zijn 34 antiekhandelaren uit Nederland vertegenwoordigd met een veelheid van voorwer,: schilde rijen, sculpturen, tekenin te v etsen, meu belen, tapijten, textiel, Europees en Chi nees porselein, keramiek en zilver. In een uitvoeriger verhaal hopen wij binnenkort op een aantal aspecten be treffende deze expositie terug te komen. Annie en Guus hebben bij nadere beschouwing niet zo heel veel op met al die politieke toestanden in de wereld. Overal ellende, maak er liever nog iets vrolijks van, moet hun parool zijn. Dat geeft ook de basis voor de humor, die in zijn beste vorm niets anders is dan vermaak om de zorgen van een ander. Bij die echte humor komt ook altijd een wrang trekje naar voren en die zit er nu ook vanzelfsprekend. Zodat het allemaal zij het niet onverdienstelijk gebracht uiterst voorspelbaar is. Accepteer al die sores, blijf lachen en ga, als je aan jezelf wilt sleutelen terug naar de oer- therapie, het oerschateren, het oerpiepen of wat dat ook mag zijn, zo wordt het programma besloten. Geheel vrijblijvend dus, zoals cabaret in deze traditie nu eenmaal wil zijn. Duidelijk is wel dat de vele typetjes de dames Conny, Jenny en Sylvia op het lijf zijn geschreven. Als de drie bruiden van Anton Heyboer, in een parafrase op de misstanden in de ziekenhuiswereld of als winkelende huisvrouwtjes in de su permarkt zijn ze steeds de dolle meiden die je verwacht. Ze worden gesecondeerd door Cor van de Brink en Hans van der Gragt met Patric Theunisse en Herman Crebas in Niet zonder reden werd er op deze avond zo’n grote belangstelling getoond voor zijn optreden, waarbij het zou gaan om de uitvoering van een programma dat voor een groot deel bestond uit vertrouwde werken, maar waarop toch ook een compositie een plaats had ge kregen, namelijk de Vijfde Symfonie in Es grote terts, opus 82 van de Finse meester Jean Sibelius, die hier zelden of nooit ten gehore is gebracht. Trouwens, dit is met meer symfonieën de tweede linie. Met name Van de Brink beschikt in dit programma over uitste kende zangkwaliteiten die hij een enkele maal aanwendt als pseudo-operazanger maar die werkelijk dramatisch gebruikt, in een toneelstuk bijvoorbeeld, voor gro te verrassingen zouden kunnen zorgen. Paddy Stone zorgde voor een voortreffe lijke regie, zonder al te zeer naar Ame rikaanse of andere buitenlandse effecten te streven. De decors en aankleding creëren helaas een sfeer van armoede die in dit programmaatje niet thuishoort. Het lijkt me de enige smet op een' verder goed doordachte en verzorgde cabaretshow. Tot en met de eerste week van november in Frascati-Amsterdam. ('Unieke gelegenheid voor recepties, 'diners, koude buffetten, fondue- en barbecue-parties. Uw gastheer Jan G. Westerhoven Telefoon 023-376741 de Cobra-tijd, ook al viel zijn studietijd iets later. Daarna won hij een studie beurs naar Italië, zijn talent was dus opgevallen. Eigenlijk is er maar een enkel onder werp in verreweg het meeste werk van Buddung. Dat zijn kippen soms ande re vogels en vrouwen. Ze gaan een verbond aan, die kippen en vrouwen. Ze spelen met elkaar, er zijn soms erotische trekjes gesuggereerd, zoals in „Leda” (hoewel dat een zwaan moet zijn) en een andere keer is er alleen maar een nieuwsgierig kijken naar elkaar. In de stijlvoering zijn er veel verschil len. Soms blijft Buddung dicht bij de natuur, soms is hij er ver vandaan. Hij tekent in inkt alsof hij alleen maar sterk expressionistisch wil xschrijven zonder zich om de vormgeving te be kommeren. Het is dan ook de uitdruk king van het vaak zelfs automatisch en gevoelsmatig gedreven schrift die het meest boeit. Alle controle lijkt dan overboord te zijn gezet. Het gevolg is uiteraard dat ook de waarderingsfactor van werk tot werk verschilt. Er zijn bladen bij die mij persoonlijk uitstekend bevallen en andere die ik snel voor gezien houd, maar wel in het besef dat bij een type werk als dit iedere be schouwer ongetwijfeld anders zal oorde len. Het is namelijk zeer subjectief ge richt werk. Er zijn ook een paar olieverven- waar onder een strandscène, die met meer overleg zijn gedaan. De strandscène is boeiend omdat Buddung ook met kleur expressief weet te werken. Een vrolijke scène tijdens het nummer Springbalsemien, waarin een actiegroep in de bres staat voor een plantsoen. Met van links naar rechts Herman Crebas, Cor van de Brink (gedeeltelijk zichtbaar), Jenny Arean, Sylvia de Leur, Hans van der Gragt en Patrick Theunissen. Voor de getrouwe bezoekers van de Beverwijkse concerten van het Noord- Hollands Philharmonisch Orkest bete kende het concert van woensdagavond een verheugend weerzien van dirigent Katlewicz, aan wie men hier zoveel goede herinneringen bewaart door de voortreffelijke uitvoeringen, die door hem met het orkest tot stand werden gebracht. Stoutenbeek JL’y'y» Stoutenbeek 200 x 200 cm. 1050 gram catalogusprijs 309- Nü bij Stoutenbeek stoutenbeek mooncentrum eumsrt select Leer- en wandensbov. Ztjiweg 9-11 Haarlem tel (023) 324866 van zijn hand, althans voor wat Neder land betreft het geval, dit in tegenstel ling tot een land als Engeland bijvoor beeld, waar zijn symfonische muziek geliefd is en zeer vaak wordt gespeeld. In veel van zijn werken, ook in de Vijfde Symfonie, treedt een betoogtrant aan de dag, die gericht is op uitvoerig heid in de mededeling van vele, uit een nimmer aflatende rijke fantasie voort komende muzikale gedachten. Sibelius vertrouwde die gedachten vaak in geïso leerdheid toe aan de instrumentengroe pen van het symfonie-orkest en zo hoor de men bij de uitvoering in Beverwijk de instrumentalisten als het ware tege lijk, maar gescheiden bezig op voor hen bestemde verschillende gebieden van de symfonie. Zij leverden hierbij voortreffelijk werk, maar onwillekeurig werd niet zel den de indruk van een tekort aan sa- menhang gegeven. In de uitvoerings- ruimte van de kerk werd de dynamische dosering een probleem. In de Haarlemse Concertzaal, waar vrijdagavond hetzelfde programma on der leiding van Katlewicz wordt ge bracht, zal dit probleem zich denkelijk niet laten gelden en zeker zullen de apotheoses van klankkracht daar goed verwerkt worden. De symfonie van Si belius werd na de pauze vertolkt en hierna kwam als slot van het concert een grootse uitvoering van het befaamde symfonisch gedicht „Finlandia” van de zelfde componist, een voortreffelijk werk, mede door een uitmuntende in strumentatie en door concentratie in de muzikale ontwikkeling. Voor de pauze werd aandacht ge vraagd voor werken van Edvard Grieg, eerst voor de beminnelijke, gevoelige en exotisch bedoelde muziek van de eerste Peer Gynt-suite, welke met zorg werd uitgevoerd, daarna voor het beroemde, zeer vaak gespeelde Pianoconcert in a kleine terts opus 16. De solo-partij van het werk werd prachtig en uitdrukkingsrijk vertolkt door Catherine Collard, een uitnemende pianiste, die voor haar spel steunde op een bijzonder ontwikkelde pianistiek, maar vooral ook op een grote natuurlij ke muzikaliteit en begrip voor de stijl van Griegs romantische muziek. Jerry Katlewicz streefde naar grote zorgvuldigheid en naar aanpassing aan de gave interpretatie van de pianiste, die met langdurige, hartelijke bijval van de toehoorders beloond werd. P. ZWAANSWIJK bespeuren, maar die is nu definitief doorgebroken. Heel eenvoudig is een paar grotere plastieken, die je je als werkelijke monumenten zou wensen. Het zijn staande hoge vormen met een enkel decoratief element, soms ook in elkaar geplaatste bollen. In het alge meen is deze keramiek dus meer naar het non-figuratieve gericht. Maar niet altijd, want in andere plas tieken is de spitse humor de boventoon blijven voeren, dan ook vaak in groter gehouden vormen dan vroeger het geval was. Tevens valt het op dat er nu ook andere glazuren worden gebruikt niet alleen meer nuances in bruin zoals vroe ger maar eveneens andere tinten. Het is een verrijking. I 1 PAARLAARSTEEG lil HAARLEM. rgj] Jan Buddung is in 1922 geboren en ging eerst in 1950 naar de Amsterdamse Rijksacademie. Zijn oorlogs- en kamper varingen en daarna een moeizaam ge deeltelijk herstel hebben van hem zoals hij zelf zegt een laatbloeier gemaakt. Toch had hij al vanaf zijn jeugd getekend. H^ feit, dat hij zich eerst laat geheel kon ontplooien is blijkens het resultaat overigens niet zo’n rem geweest. Hij werkt immers geheel niet academisch en was er vermoedelijk toch gekomen- Wel valt af te leiden dat zijn grootste ont wikkelingsperiode is samengevallen met Sinds 1926 Lage Huur Borg v/a f 50, van

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 9