Krachtige steun nodig voor vormingstoneel Nola Rae met binnenpretjes Nieuw boek van Solzjenitsyn Hotel-Café Rest. VAN AKEN ONMENSELIJK VOLUME IN DE DOELEN MIC w „De speler" van Prokofjef ondanks veel moeite toch vervelende zaak Wist u dat wij W gratis uwgordijnen opmaat maken, ook velours. NEDERLANDSE PREMIERE BIJ OPERASTICHTING Van Doorn met regio-plan THE LONDON MIME THEATRE IN SHAFFY-THEATER Roman over Lenin Don Quichotte op de fiets in TV-serie Gouden Harpen voor 1975 toegekend V R IJ D A G 1 7 OKTOBER 19 75 21 20 e iets ijke Gr. Houtstraat 62 Haarlem Gr. Houtstraat 97 Haarlem Zalen voor familiediners party’s - recepties vergaderingen Telefoon 023-324365 - 324709 BAAN, hoek Houtplein HAARLEM AMSTERDAM. Vijftig jaar geleden voltooide Prokofjef zijn I opera „De speler”, naar de gelijk- I namige roman van Dostojevski. Gis- I teravond ging de première in een I Nederlandse vertaling van Johannes den Hertog in de Stadsschouwburg I onder leiding van Hans Vonk. De l Nederlandse Operastichting heeft I zich enorm veel moeite gegeven om I deze première te doen slagen, maar I is toch op een of andere manier in de goede bedoelingen blijven ste- I ken. (ADVERTENTIE) J. H. MOOLENIJZER ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) Skynyrd tegen de pijngrens aan KEES TOPS 1 U d:sk PARIJS (AP) Een nieuw boek van Alexander Solzjenitsyn, getiteld Lenin in Zürich” is donderdag in Parjjs ver schenen bjj uitgeverij Ymca Press. Het boek is in het Russisch en is in roman vorm gesteld, maar er is zoveel mogeljjk gebruik in gemaakt van beschikbare his torische citaten van Lenin. Andere hoofdstukken over Lenin zullen in latere delen van de ..Augustus 1914” cyclus verschijnen. Dirigent Hans Vonk zou er goed aan doen het orkest zachter te laten spelen en de zangers op het hart te binden niet luider te zingen dan in een gesprek ge bruikelijk is. En mag ik dan de regisseur vragen zijn solisiten te zeggen dat zij mogen glimlachen als dat zo uitkomt? Al die zedige pruimemondjes en die verbe ten smoelen het is geen gezicht! Jan Blinkhof als Alexej en Anne Haenen Pauline in „De speler" van Prokofjef. (Foto Jaap Pieper) overheden (provincie en gemeente) voor al niet denken dat ze zich niet meer met vormingstoneel behoeven te bemoeien. De rijksoverheid zal de komende tijd eerste verantwoordelijke voor het vor mingstoneel zijn, maar dit betekent niet dat provincie en gemeente het vormings toneel buiten hun verantwoordelijkheid mogen houden, aldus de bewindsman. naarsverenigingen en groepen van vor mingswerkers en werkende jongeren). Nu het rijk (CRM), bij wijze van „interim-beleid” voorlopig de financie ring van het vormingstoneel voor zijn rekening zal nemen, moeten de lagere wezen in zijn Liefde voor de drie si naasappels”, die hij slechts vijf jaar la ter componeerde. De dekors en kostuums waren bijzon der de moeite waard, daarvoor mogen wij Maria Björnson dankbaar zijn. Pauline (Anne Haenen) en Jan Blinkhof zagen er wat te opgedoft uit, maar dat was niet hinderlijk. Hinderlijk was wel dat zij el kaar de meest gewone gezegden toe schreeuwden en dat ook de generaal (Tom Haenen) voortdurend brulde in plaats gewoon te converseren. Een woordvoerder van Editions du Seuil, die de Franse versie zal uitbrengen, zei dat Solzjenitsyn uit zijn boek „Augus tus 1914” een hoofdstuk over Lenin had weggelaten omdat de auteur toen nog in de Sovjet-Unie woonde en moeilijkheden met de autoriteiten vreesde. (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM. De uit de TV-serie Colditz bekende Engelse acteur Paul Chapman speelt Don Quichotte in een NOS-programma, dat zowel gebaseerd is op Cervantes’ beroemde verhaal als op het gelijknamige symfonische gedicht van Richard Strauss. In een uitmonste ring die hem verdacht veel op Catweazle doet lijken, brengt Chapman de ridder van de droevige figuur tot leven. Hij krijgt weerwerk van David Mace als Sancho Panza, Annegien Sneep als Dul cinea en John Broom als de ridder van de witte maan. ger op de wonde plek te leggen, maar het staat vast dat de humor ontbrak en dat is een kwalijk ding voor een opera. Toegegeven, het is afgrijselijk om te zien hoe de hoofdpersoon Alexej (Jan Blink hof) gepakt wordt door de speelduivel en verstikt in de worgende greep van de zucht naar geld. Het is een afschuwelijk drama en daar kan je toch geen klucht van maken? Dat ben ik helemaal met de r'egisseur David Pountney eens, maar toch had de humor de voorstelling kun nen redden. Pountney heeft een kleine poging gewaagd bij de entree van de grootmoeder, maar het was te weinig. Jennie Veeninga kreeg de kans niet om uit te spelen. Hij heeft humor genoeg dat konden wij constateren bij de le zing van Johannes den Hertog j.l. zon dagmorgen in Bellevue voor de Vrien den van de Opera. Zij had een gekke pruik opgezet en zong met een mummel mondje precies zoals het moest zijn. Maar gisteravond tijdens de voorstelling was zij een hele grote grootmoeder, heerszuch tig en ongeloofwaardig en het deed ons niets. Meteen na zijn aankomst in Zürich waar hij na zijn verbanning uit de Sov jet-Unie aankwam, begon Solzjenitsyn in het Lenin Museum te werken aan de completering van zijn onderzoekingen over dit onderwerp. Als hoogtepunt hierin moet ik noe men: de strijd met Jean Paul Bell om het bezit van een stoel. Eén van de twee kan maar op een bepaald moment op die stoel zitten eri de manieren waarop Nico Boer had toch een potsierlijke markies kunnen zijn hij had het zout in de pap kunnen doen (want dat kan hij). Maar blijkbaar was er bevel gege ven dat er niet gelachen mocht worden. Kwam dit bevel van Prokefjef? Of was het toch Pountney die er een doodern stige zaak van maakte en ons een verve lende avond bezorgde? Trouwens de „Da me comme-ci comme-qa” van Anke Brokstra, was een doodgewone school juffrouw zonder comme-ci en helemaal geen comme-qa, alleen maar vervelend. Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik tot de conclusie kom, dat het toch de fout van regisseur Pountney was, dat ik met de pauze al naar huis wilde. Wij kunnen toch eigenlijk niet staande hou den dat Prokofjef geen gevoel voor hu mor had het tegendeel heeft hij be viel het volume erg mee. Maar over de gehele lijn Enfin, de oren functione ren weer. een aanstekelijke show brengen. Dat ging gisteravond nog steeds op, maar ze speelden nu zo godvergeten hard, dat het aantstekelijke er voor mij goeddeels af was. „Do you think it’s too loud”- schreeuwde Ronnie van Zant. Ja na tuurlijk, vond ik. „No”, schreeuwde het publiek, dat trouwens van begin tot eind wild enthousiast was. Enfin, het onmenselijke volume bleef dus gehandhaafd en op het moment dat ik dit schrijf suizen de oren nog na. Het was musicieren tegen de pijngrens van het menselijk gehoor. En bij vlagen dan ook niet te harden. Het was vooral de piano van Billy Powell, onder meer tijdens J. J. Cale’s „Call me the breeze”, die me de tanden deden jeuken. In de visie van mr. Van Doorn onder scheidt het vormingstoneel zich van an dere soorten toneel in doelstelling, doel groepen, inhoud en werkwijzen. Daarom moet het vormingstoneel ook steeds een duidelijke samenhang hebben met het educatiebeleid, dat wil zeggen met het onderwijs en het vormingswerk. Hij acht dit een noodzakelijke voorwaarde, want anders kan deze vorm van toneel niet functioneren. Er moet bovendien een hechte relatie komen met groepen uit de bevolking, voor wie en met wie AMSTERDAM (ANP). De Gouden Harpen, een onderscheiding van de Stichting Conamus voor wie zich ver dienstelijk heeft gemaakt voor het Ne derlandse lied, zijn voor 1975 toegekend aan de Zangeres zonder naam, Gerrit dan Braber, Han Dunk en Rogier van Otterloo. De Gouden Harpen zullen op 27 oktober tijdens de jaarlijkse reünie voor de lichte muziek door Albert Mol in het Carlton Hotel in Amsterdam worden uitgereikt. AMSTERDAM. De voorstelling van de London Mime Theatre donderdagavond in het Shaffytheater is op zijn minst zeer wisselend van niveau te noemen. De meest opvallende verschijning is No la Rae. Een tenger figuurtje, korte ha ren en witgeschminkt koppie. Als ze met kleine gevoelentjes bezig is, als opborre lende binnenpretjes is ze ronduit on weerstaanbaar. Dit blijkt vooral uit haar oudere nummers, die in de loop van de tijd uitgekristalliseerd zijn tot subliem amusement. Nola Rea in een van haar mimi-scènes. (Foto Bob van Dantzig) leston en een tango- dan heb ik al het goede wel gehad, alle andere nummers (er waren er 15 in totaal) waren duide lijk van mindere kwaliteit al bleef de avond als geheel best onderhoudend. „The London Mime Theatre” blijft voorlopig in het Shaffytheater en zoals sommige medewerkers al gewend waren bij de Friends Road-show, zullen ze ze ker aan hun nummers blijven werken en de volgorde blijven omgooien, zodat er nog allerlei verrassingen uit de bus kunnen komen. CONRAD VAN DE WEETERING ROTTERDAM. Toen de Britse hard- rockgroep Humble Pie op 2 december van het vorige jaar optrad in het Breda se Turfschip, stond in het voorprogram ma de Amerikaanse „southern band’’ Lynyrd Skynyrd. Het concertdebuut in Nederland van deze zevenmansband viel bij het publiek zo goed in de smaak dat ze (nog steeds in het voorprogramma) massaal werden teruggeklapt. Gisteravond was Lynyrd Skynyrd er weer; nu in De Doelen in Rotterdam. De twee belan grijkste verschillen met hun eerste op treden: gitarist Ed King een van de drie sologitaristen) ontbrak en de groep had de volumeknoppen van de geluidsappa ratuur nu zover opengedraaid dat het horen je verging. speelde gitaarpartijen van Gary Rossing- ton en Allen Collins. Van de teksten van Van Zant was daarentegen weer nauwe lijks iets te verstaan. Het was, kort samengevat, dus nogal luidruchtig. Iets maakte de groep goed tijdens de enorm opzwepende toegift (Duane Allman’s „Free Bird”). Daarbij neel enkele tussentijdse maatregelen ko men op het gebied van de financiering en de spreiding zoals mr. Van Doorn die in de adviesaanvraag aan de Raad voor de Kunst geschetst heeft (de brief van de minister is ook gestuurd naar het Subsidiëntenoverleg Toneel, NVT, VNT, de ANOUK, de Federatie van Kunste- ze mekaar van hun zitplaats aflokken, met gebruikmaking van nieuwsgierig heid, angst, schrikreacties en bedrog zijn schier eindeloos. Vorig jaar deed Nola dit nummer al in het HOT-theater in den Haag samen met Allan Porter. Ook toen kwam dit nummer al erg sterk over, maar nu was het nog subtieler. Erg vermakelijk was ook het nummer van vuurvreter Piro met een sigaret en een doosje lucifers. Hij deed eigenlijk haast niets, maar dat dan wel erg goed, waarbij hij na iedere actie voor het publiek boog om dan direct daarna met een handgebaar het applaus af te bre ken. Allan Porter hield een Shakespeare voordracht in een niet bestaande taal met alleen hier en daar een herkenbaar woord. Perfect getimed. En dan was er een uiterst verrassende lezing van een professor, die we van tevoren betrappen in de bibliotheek, waar hij zorgvuldig de door hem te gebruiken teksten uitzoekt, uit de boeken scheurt en opeet om ze voor zijn publiek weer in lange goed verteerde slierten tevoorschijn te halen. Ook Allan Porter bracht een al eerder vertoond nummer op het toneel en wel „the great Swandini, ’s werelds enige goochelende eend”. Met grote gele zwem vliezen aan vertoonde Porter echte goocheltrucks met ringen, kaarten, ver schijnende en verdwijnende flessen en glazen enz.Het duurde aanmerkelijk korter dan vorig jaar in het HOT en won daar enorm bij. Als ik dan als hoogtepunt nog noem het jongleursnummer met één klein bal letje, het openingsnummer met drie den kers waarin Nola Rae weer schitterde en het slotnummer dat een uiterst muzi kaal stukje dans voor de vier medewer kers opleverde bij een cancan, een char- (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. Er moet in ons land een evenwichtige spreiding komen van vormingstoneel. Daartoe heeft minister Van Doorn (CRM) een plan gelanceerd, waarin hij komt tot een indeling in vijf regrio’s. Proloog en GLTwee moeten Zuid-Brabant en Limburg, de Nieuwe Komedie Zuid-Holland, Sater „Scholen programma” van Centrum en Werkthea ter Noord-Holland en Utrecht, de jonge renprogramma’s van Toneelgroep The ater voor Oostelijk-Nederland en de Noorder Compagnie voor Noord-Neder- land van vormingstoneel voorzien. Voor dit regioplan wil de minister voorlopig een bedrag van 5,5 miljoen gulden be schikbaar stellen. Mr. Van Doorn doet deze voorstellen in een adviesaanvraag aan de Raad voor de Kunst. Hij acht het onverantwoord het vormingstoneel langer in het onze kere te laten. Daarom wil hij op korte termijn het advies van de Raad voor een te voren interim-beleid ten aanzien van het vormingstoneel. Het vormingstoneel, zq meent hij, moet krachtig en blijvend worden ge steund. In eerste instantie zal het rijk de subsidiëring van het vormingstoneel op zich nemen. Maar dan moet deze belang rijke vorm van toneel, gericht vooral op de bewustwording van jonge mensen, wel evenwichtig over het gehele land gespreid worden. Het vormingstoneel maakt een wezen lijk onderdeel uit van het totale toneel- bestel, aldus de minister. Maar het vor mingstoneel. dat zich in ernstige moei lijkheden bevindt, kan niet wachten op een uitgekristalliseerd algeheel toneelbe leid. Er moeten nu voor het vormingsto- Het nieuwe boek gaat in op de per soonlijkheid van Lenin, die het voor naamste onderwerp van het boek vormt. Terwijl er aanvullende delen van de „Augustus 1914” cyclus verschijnen zullen gedeelten van „Lenin in Zürich” daarin als hoofdstukken worden opgenojnen. Het originele boek „Augustus 1914” zal op een latere datum opnieuw worden geredi geerd waarbij een hoofdstuk over Lenin zal worden toegevoegd. Schnitzler. De voorstellingen in de Haarlemse schouwburg van „Alles overe liefde en ontrouw’’ van A. Schnitzler door o.a. Paul Steenbergen en Myra Ward zijn geen try-outs zoals gisteren is aangexondigd, maar gewone voorstellin gen. De produktie staat een week in Haarlem. Speciaalzaak in gordijnen en vitrages Kleine Houtstraat 42 Haarlem. Tel. 023-323925 's Maandags gesloten Haarlems Gordijnenhuis Een van de twee sologitaristen van Lynyrd Skynyrd, Gary Rossington, in aktie. het werkt. Regionale binding van het vormingstoneel met deze groepen vindt mr. Van Doorn uiterst belangrijk. Hij ziet geen heil in landelijk opererend volkstoneel. I Het is gemakkelijk genoeg om te zeg- I gen dat de capaciteiten van de Neder- Llandse zangers ontoereikend waren, de I schuld te geven aan de aan de vertaling, I dan wel te zeggen dat het orkest geen Prokoviev kan spelen, of te beweren dat de dirigent geen contact had met de so- listen. Het is alles een beetje waar mis- I schien, maar niet genoeg om de teleur- I stelling van deze voorstelling te motive- I ren. Is het libretto misschien niet ge- Ischikt? Heeft Prokofjef te weinig respect gehad voor de literaire waarde van de jberoemde roman van Dostojevski, of is I hij juisit te schuchter geweest toen hij I het libretto samenstelde? Het is heel moeilijk om direct de vin- Het repertoire was gebaseerd op mate riaal van de drie elpees. „Simple” van de eerste, „Sweet Home Alabama” en .,Call me the breeze” van de tweede, „Satur day Night Special” en ..Whiskey Rock-a- Roller” (toevallig beide Ed King-compo- sities) van de laatste, getiteld „Nuthin’ Fancy”. (De muziek op dat laatste album verschilt overigens nauwelijks van de gebruikelijke Synyrd-formule). Zeer fraai was een blues, die wat meer ge profileerd was dan de recht-toe-recht- aan stamppot. Door het enorme kabaal ik moet er helaas nog eens op terugkomen is het moeilijk een zuiver beeld te geven van hoe er eigenlijk werd gespeeld. De baspartijen van Leon Wil keson vielen bijvoorbeeld slechts te on derscheiden wanneer men de vingers in de oren stopte. Men hoorde de baslijnen dan in de maag. Kunt u nagaan Wel duidelijk te horen, waren uni-solo ge- Regisseuse Wilhelmina Hoedeman I heeft zich in haar enscenering enkele dichterlijke vrijheden veroorloofd. Zo rijden de Don en zijn schildknaap niet op hun rossinante c.q. ezel rond, maar op fietsen. Uiteraard is het beeld zorg vuldig op Strauss” „Fantastische varia ties over een ridderlijk thema” afge- I stemd. De uitgebreide cello-solo, die Don I Quichotte uitdrukt, wordt gespeeld door I de Rus Mischa Maisky, en verder musi- I ceert het Radio Philharmonisch Orkest I onder leiding van Edward Downes. Het I programma wordt woensdagavond 22 I oktober om 20.50 uur via Nederland 1 uitgezonden. Het had iets onwennigs, Lynyrd Sky nyrd zonder Ed King. Men zou verwach- „ten dat het nauwelijks opviel wanneer in een groep van de drie gitaristen er één ontbrak. In dit geval echter merkte ik het direct. De orie gitaristen placht- ten hun solo-lijnen soms gelijktijdig te spelen (zodat het eigenlijk dus geen solo’s meer waren) en met nog maar twee gitaristen werd het geluid meteen een stuk vlakker. Daarnaast was. Ed King iemand die in de composities voor een goed deel het karakter van Skynyrds rock roll bepaalde. „Rock roll’-zanger Ronnie van Zant kondigde het al aan het is allemaal pure rock roll wat de klok slaat bij „onze jongens” (zoals ze in het zuiden van de States worden genoemd). Destijds in Breda bleek dat de jongens dat reper toire tot in de puntjes in de vingers hebben en dat ze i ij het uitvoeren ervan

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 21