Een eenzame Sentimenten en sensatie bij luchtvaartpioniers anti-burger RUWS Nieuw boek van Toon Hermans fiw Hollywood toont perfectie in „The great Waldo Pepper” .AAS lts zin z het is voor de minister en de metselaar, en het komt elke dag in de bus het is voor de bouwvakker en de baron, en het komt elke dag in de bus rns 1 1 Ml! ra ra de krant natuurlijk! ra ra de krant natuurlijk! Speight-serie van KRO in januari V R IJ D A G 2 4 OKTOBER 19 75 KUNST 21 ROBERT REDFORD: Reizend vliegcircus particulier niet in staat waren een eenpersoons vliegtuig te bekostigen, sloten ze zich aan bij zg. luchtcir- van ten met allerlei vormen van lucht- Land van belofte N achtvoorstelli ngen IMES Shampoo Nachtvoorstellingen Sympathieke boeven Filmmuseum Lustmoordenaar Big Guns: zinloos bloedig Nachtvoorstellingen Straatvechter sensatie waarvoor zichzelf opgelei de stuntvliegers moesten zorgen. cussen die met opgelapte machien tjes uit dumpvoorraden het platte land de mogelijkheid boden rondvluchten en in kennis brach- rkoop Goud, ir ELS artijen, gels /onderolie) ijnsnel. fit in Amsterd v» gelopen, hadden er alles voor over Funny Lady der-\L^ Prolongaties en reprises Vooral in Amerika zijn de in de praktijk geoefende oorlogspiloten doorgegaan met vliegen. En als ze KI ALS OORLOGSWAPEN had het een-motorige vliegtuig gedurende de Eerste Wereldoorlog een snelle ontwikkeling doorgemaakt, maar voor wie de oorlog te vroeg was at om weer de lucht in te kunnen gaan en de sensatie te ondergaan opnieuw de bovenkant van de wolken te zien. MffiS fdoend. JIS jf***'" I aestelleh’ 1- aat jedo Barbra Streisand als „Funny Lady” in Studio. IN FRANS HALS „De Moker Vuist”, een opwindende vechtfilm in het popu laire karate-genre. De oorspronkelijke titel „Hammer” is in dit verband veelbe lovend. „But where is Daniel Vax” (’72) van Avram Heffner vertoond. We zullen later wat uitvoeriger terug komen op het bijzondere evenement van dit Israëlische Filmfestival. >g voorde 3t, gaat tl IN „THUNDERBOLT and Lightfoot” worden Clint Eastwood en de jeugdige Jeff Bridges gekoppeld tot een fraai stel vindingrijke dieven die last hebben van de politie, maar ook hinderlijk achter volgd worden door een paar bendeleden die vroeger met .Thunderbolt” Eastwood hebben samengewerkt en nog geld van hem moeten hebben. Een door Michael Cimino handig in elkaar gezette mis daadfilm met twee sympathieke boeven, die in Frans Hals draait. aat 24, C. 1-S uur). !00 tlleen itstreeks vielfa- n 69 :S - dus sn 10 i. Vol- lever- nmen er 3 sons Bij stellenen en. Vlak as haalt lat u nu jde prijs u tiental- edkoper! AMSTERDAM. „Iedereen staat hier io plechtig. Zo is mijn boek helemaal niet bedoeld”. Dit zei Toon Hermans donderdag bij het ten doop houden van zijn nieuwe boek, opgedragen aan zijn vrouw Rietje en getiteld Clownerietjes. Een fors door Elsevier uitgegeven boek van 164 bladzijden dat 35 kost. Een van de stunts die te zien zijn in The great Waldo Pepper. ige lik- f gevaar- it scheer- rnstippen •N vloei- digr. hygi- mtwoord, :vat o.a. onderolie een pijn- NOXA- vlug een Eeltplek- )gen ver- •tel en al. smettend IN RUIM TIEN jaar tijds heeft de nu 39-jarige Robert Redford een unieke plaats weten te veroveren tus sen de Amerikaanse filmacteurs. Na zijn studies in de Verenigde Staten zwierf hij rond 1957 nog doelloos en zonder uitgesproken ambities door Europa. Hij schilderde wat, deed veel aan sport en verdiende tenslotte met zijn eerste en laatste schilderijenten toonstelling (in Florence) zijn retour- kaartje naar het vaderland. „THE STREETFIGHTER” brengt ons terug naar de jaren van depressie, waar in de mannen op allerlei manieren een bijverdienste zochten naast hun schame le werkelozenuitkering. In die dagen moet in New Orleans, althans volgens het script van Walter Hill die het zelf verfilmde, het straatgevecht populair zijn geweest, waarbij de werkeloze toe kijker kon wedden op een van de twee sterke mannen die een gevecht op de vuist of met andere middelen begonnen. Natuurlijk traden daarbij handige orga nisatoren op die ook wat wijzer probeer den te worden met dit soort openlucht- boksen. Charles Bronson speelt somber en fel zo’n straatvechter, James Coburn zijn promotor en wat zich om die twee mannen afspeelt, kan men deze week in Lido te zien krijgen. NIEUW OP het nachtprogramma is in het Leidseplein Theater, de Loteling, de Vlaamse verfilming door Roland Verha- vert van de roman van zijn landgenoot Hendrik Conscience, verder in Ceintuur, Jan Troell's „The Emigrants" met Max van Sydov en Liv Ullmann, over Zweedse emigranten naar de VS en Alfred Hitch cock’s „Mamie” (zoals het in de bio- scoop-agenda staat, maar dat zal wel „Marnie” moeten zijn) in The Movies. Aanbevolen blijft de Zwitserse film „Pas si méchant que ca” van Claude Goretta met o.a. Marlène Jobert. ..FEAR OVER the city” in Rembrandt is een in het Engels gesproken Franse film van Louis Verneuil. waarin Jean Paul Belmondo een hardhandige en leni ge Parijse politieman is die in een bij zonder sensationele achtervolging be trokken wordt van een gevaarlijke lust moordenaar die de stad terroriseert. Au toraces door Parijs, achtervolgingen over de daken, helicoptervluchten, geen op winding wordt de toeschouwer bespaard. Uit zo’n luchtcircus is Charles Lind bergh voortgekomen die echter in lucht- akrobatiek geen toekomst zag, maar wel in postvervoer door de lucht en de eerste vliegende postbode was voor hij in 1927 inschreef op de prijs van 25.000 dollar die de hotelmagnaat Raymond Orteig had uitgeloofd voor de eerste piloot die nonstop over de Atlantische Oceaan zou vliegen. „The Great Waldo Pepper” gaat over die beginjaren van de vliegerij, waarvoor de VS de grootste oefenterreinen op de vlakten van mid- den-Amerika had aan te bieden. De daarop volgende donderdag en vrijdag zijn gereserveerd voor vier films uit het Israëlische Filmfestival dat dan aan de gang is, die een goede'kijk geven op mogelijkheden van de jonge Israëli sche film. Op donderdag komen „The Dreamer” en „My Michael” aan de beurt, respectievelijk uit 1970 en ’74 en beide gemaakt door Dan Wolman. Vrij dag worden „The House on Chelouche Street” (’72) van Moshe Mizrachi en gokker Arnstein (Omar Sharif) die ook in dit vervolg op de achtergrond haar leven ongelukkig blijft maken. Fanny is dan inmiddels getrouwd, (wat men noemt een belangenhuwelijk) met de showman Billy Rose (James Caan) die talrijke populaire liedjes schreef, waar van „Funny Lady” nu profiteert „Me and my Shadow”, „I found a Million Dollar Baby”, „It’s only a Ppermoon”. Verder is dit tweede deel aanzienlijk minder aardig dan het eerste omdat de spontaniteit en de brutaliteit van Barbra die zich destijds uit niets naar de top van de showbusiness worstelde uiteraard verdwenen zijn in deel 2 dat zich met een aanzienlijk minder komisch en aan doénlijk script moet zien te redden. James Caan is een geeestige Billy Rose die even echt bestaan heeft als Ziegfeld en Fanny Brice, maar als vol leerde diva en volwassen vrouw is Bar bra weinig bruisend en emotioneel, zodat een aardige musical is ontstaan onder de regie van Herbert Ross die alleen de bezoekers met herinneringen aan „Fun ny Girl” wel moet tegenvallen. Du Midi bieden nu onderdak aan „Dok ter Pulder” die na een langzame aanloop steeds meer belangstelling blijkt te trek ken. Terecht! Overigens is alles bij het oude gebleven al moet nog even vermeld dat The Movies in zijn beide theaters resp. „Land of Promise” vertoont, Waj- da’s film dus over de industriële revolu tie in Polen en Brother can you spare a Dime” die men het Amerikaanse pen dant kan noemen in die zin dat deze compilatiefilm het droeve resultaat laat zien van onbeheerste kapitalistische ex pansie zoals die door Wajda in zijn film als het ware voorspeld is. „FUNNY LADY” in Studio is natuur lijk een vervolg op „Funny Girl”, waar in Barbra Streisand zeven jaar geleden debuteerde als het lelijke jonge eendje dat ontdekt werd door revuekoning Flo- fenz Ziegfeld die er een ster, Fanny °rice, van maakte. Haar succes op de Planken wordt echter verduisterd door I naar ongelukkig huwelijk met de aarts- Wajda heeft een roman van de Nobel prijswinnaar Wladyslaw Stanislaw Rey- mont (1868-1926) genomen om een koortsachtige periode van praal, snelle rijkdom en slechte arbeidstoestanden in Polen en meer in het bijzonder in Lodz op het einde van de vorige eeuw in beeld te brengen. De industriële revolu tie die toen pas van dit arme Öosteuro- pese land op dramatische manier bezit nam- heeft uiteraard op alle bevolkings groepen grote invloed gehad. Industriële bloei volgens streng kapitalistische vlet ten, maakte enkelen rijk en bracht de arbeiders naast geringe materiële voor uitgang veel ellende en onderdrukking. Dit drama van z.g. vooruitgang is door Wajda op visionaire wijze verbeeld in de verloedering van Lodz, waar de nouveau riche geen nieuwe cultuur en het groei ende materialisme slechts leegheid en onvrede bracht. Aan de hand van enige families die in Lodz de toon aangaven en het werktempo bepaalden, roept de filmer een triest beeld op van de onher stelbare verliezen die aan een culturele erfenis en aan menselijk geluk werden toegebracht door de komst van fabrie ken en rokende schoorstenen. EEN TWEEDE première vinden we in Tuschinski I en Cinéma International, waar „The Great Waldo Pepper” van Geroge Roy Hill, op deze pagina uitvoe rig besproken, op het programma geno men werd. „Big Guns”, de derde nieuwe film van deze week is te vinden in City, waar Alain Delon voor de zoveelste maal als de grote wreker door een film vol bloedig geweld wandelt met de be kende uitgebluste ogen van de man die het allemaal wel gezien heeft. Delon speelt TONY Arzenta, een van de kopstukken van een internationaal misdaad-syndicaat (drugs en drank), met als hoofdkwartier Milaan. Tony is 'ge trouwd, heeft een opgroeiende zoon en om dit huiselijk geluk niet langer te bedreigen, stapt hij eruit, na eerst nog twee tegenstanders om zeep te hebben gebracht. Maar het syndicaat kan geen deserteurs dulden, dus wordt de jacht op Tony Arzenta ingezet. Een eerste aan slag op zijn leven treft zijn vrouw en kind die beiden de dood vinden in een exploderende auto. Het ongeluk dat voor zijn ogen gebeurt, maakt van de toch al niet zachtzinnige Tony de meedogenloze wreker die stuk voor stuk met zijn internationale vijanden gaat af rekenen. Dat maakt „Big Guns” onder regie van Duccio Tessari tot een geïllustreerde handleiding voor het doden. Met revol ver, stengun en stiletto, via een strop van prikkeldraad en door wurging, geeft Tony les in alle varianten van moord en waar de anderen ook niet stilzitten, komen een paar aanvullende bloedige details de handleiding nog met enige voetnoten uitbreiden. Een zinloze, op geweld en moord afgestemde film dus die aan de regisseur geen hoge eisen van intelligentie of vakbekwaamheid moet hebben gesteld. Robert Redford in „The Great Waldo Pepper” heeft Haanstra’s film uit Tu schinski I verdreven, maar Alhambra en er heel onopzettelijk tijdens een verblijf in Zwitserland mee begonnen. Even on- opzettelijk vond mevrouw Manteau van Elsevier de tekeningen, die waren ge- maakt in een dummy die Toon van zijn in Zwitserland wonende vriend Ted Schaap had gekregen. Het boek is een typisch Toon-boek geworden. Veel dikwijls bijna kinderlijk aandoende grappen, altijd mild en meest al goed voor een glimlach. HET FILMMUSEUM gaat door met de vertoning van oude Nederlandse speelfilms', op vrijdag de 24ste Jaap Speyer’s Malle Gevallen” gecombineerd met Max Nosseck’s „Oranje Hein”, resp. uit ’34 en ’36. Op maandag de 27ste: „Nederlandsche Cabaretalbum” van Ernst Winar samen met „Amsterdam bij Nacht” (Alax Benno), dinsdag: „De Krib- bebijter” (H. Kosterlitz) en „De Spook trein” (Karl Lamac), woensdag: Ludwig Berger’s „Pygmalion” samen met zijn mobilisatiefilm ,-Ergens in Nederland” uit ’39. leisjes- Torpedo- de beste aagste Pr'ls d toch t verlichuni i standaard- f 158,- f 168' >dkoopa|! s bij jwielfa- >t, Maerten rkstraat 69. gelijks-dus s - van 10 rpend- Vol- - Torpedo gee n f 108,- zijwieltjes. f 118,- f 128,- Kessler (Bo Brundin) tegenover elkaar plaatst in een gereconstrueerd luchtge vecht uit de eerste wereldoorlog. Met dit luchtgevecht, waarin beiden meer doen dan door de regie verlangd werd, eindigt de film van George Roy Hill, die al „Butch Cassidy" en „The Sting” met Robert Redford maakte. Een zelfde sfeer van luchthartig drama als in die vorige films doortrekt „The Great Waldo Pepper” die met groot entrain en gevoel van een voorbije periode gemaakt is. Eenvoudig beginnend met foto’s en jaartallen van de onbekende luchtvaart pioniers uit die beginperiode en met een landing van Waldo Pepper op een gras veld in de buurt van boerderijen, waar hij de toegestroomde nieuwsgierigen de dag van hun leven belooft als zij met hem het luchtruim in willen, zet de film langzaam oriënterend in om vervolgens het heimwee van Pepper naar de vrij heid van de lucht te verduidelijken die zijn verder leven (hij vindt volgens een slot-mededeling in 1931 de dood) zal bepalen. Regisseur Roy Hill weet dat zijn film handelt over een periode die voor ieder een een halve eeuw terugligt en dat hij veel dingen onopvallend duidelijk moet maken voor de toeschouwer. Hij maakt geen belerende films, maar hij weet voldoende anekdotische gebeurtenissen in te lassen om die toeschouwer het besef van tijdverschil bij te brengen. Een dergelijke inleiding is zo perfect gemaakt dat de bioscoopbezoeker niet de minste moeite heeft de verdere, aan tijd gebonden gebeurtenissen in hun volle waarde te ondergaan. En na de adembe nemende vliegstunt uit de tijd van het rondreizende circus van Doe Dillhoefer komt de climax in Hollywood, waar de laatste slag tussen elkaar respecterende vijanden uit de oorlog 14-18 alsnog uit gevochten wordt. Het ogenschijnlijk ge mak waarmee dit alles op het doek gebracht wordt, sentimenten en sensatie, is typerend voor de perfectie van Holly wood in zijn beste momenten. het waren vooral de twintiger jaren die de grote veranderingen op vlieg- vaartgebied zouden brengen. Jonge vliegofficieren die in luchtgevech ten hun brevet hadden gehaald en versieren, steeds een luchtgevecht be schrijft, waarin hij en Kessler uiteinde lijk tegenover elkaar komen te staan, maar Kessler weigert hem neer te schie ten omdat Waldo gehandicapt wordt door een geblokkeerd machinegeweer. Het enige dat de Duitse lucht „ace” doet is correct salueren en weg te vlie gen. Het is een verzonnen verhaal, maar het gaat werkelijkheid wórden, als de producent van de oorlogsfilm (is het Wings” die in ’28 gemaakt werd door William Wellman of „Heli’s Angels met Jean Harlow, die op het eind van de twintiger jaren door Howard Hughes geregeisseerd werd en bekend bleef om zijn luchtgevechten. Waldo Pepper en IN DE FILM „Shampoo” van Hal Ashby wiens „The last Detail” als nacht- voorstelling eveneens te zien is in Luxor, worden de liefdesperikelen behandeld fvan een chique damescoiffeur (Warren Beatty) die zonder dat hij er veel moeite voor doet praktisch zijn hele cliëntèle klaar vindt staan met hem een verhou- ding te beginnen. Volgens het scenario dat Robert Tow ne met de hoofdacteur schreef, leveren de vrouwen van Beverly Hills. Califor- 1 hië zich slaafs uit aan de magische handen van „hair stylist” George, maar kunnen daarna niet buiten verdere con- 1 tacten met hem. Iets wat zijn ijdelheid streelt maar hem tegelijk voor talrijke problemen stelt. George wil een eigen zaak beginnen en als hij eindelijk een willige financier ontdekt heeft, blijkt diens vriendin (Julie Christie; een vroe- gere vlam van George. En beiden zijn maar al te geneigd hun vroegere relatie te hervatten. i De vele afspraken die George heeft lopen, zorgen voor de nodige complica ties op een duur feest in het Beverly Hills Restaurant, waar dé verkiezingso verwinning van Nixon gevierd wordt. De hele film die een ironisch beeld geeft van de losse levenswijze der rijken in ^Hollywood en omgeving, wordt trouwens al begeleid door televisiebeelden op de achtergrond van Nixon en Agnew die tijdens hun verkiezingscampagne de mond vol hebben van de hoge morele Levensstandaard van het Amerikaanse volk en daarmee in volstrekt contrast blijven met wat rond die televisietoe stellen allemaal gebeurt. Dit alles ver sterkt de humoristische toon van de film die tenslotte een tot bezinning gekomen I George toont als deze zijn Julie Christie Lmoet afstaan aan de rijkere vriend, van I wie hij alleen maar de toezegging van I «en geldlening krijgt. I Hal Hashby heeft van „Shampoo” een I geestige en vlotte zedencomedie gemaakt Rdie niet alleen maar luchtig vermaak I -geeft, maar ook iets van de leegte en I radeloosheid van de pretzoekende „super I rich” door laat schemeren en als drijf- I veren van George’s lichtzinnig gedrag diens angst voor ouder worden en dood- I gaan zonder van het leven genoten te hebben in de mond geeft. Een resultaat I van zelfonderzoek dat men maar zelden Hollywoodse blijspelen zal tegenko- I men. CHARLES BRONSON (zie „The Streetfighter”) blijft voor de tweede week als „The Mechanic” in de nacht voorstellingen van Palace. Roxy heeft voor die late voorstellingen de keus laten vallen op de Nederlandse speelfilm „Angela” van Nikolai van der Heyde met, Barbara Seagull als Angela, Sandy van der Linden als haar jonge minnaar en Kitty Jansen in de moederrol. Zoals gezegd vertoont Lido Ashby’s „The last Detail” met Jack Nicholson, terwijl Lido er „een griezelen in de nacht” van gemaakt heeft met „De Bloedbruid van Dracula”. Voor de jeugdige bioscoopliefhebbers geeft Palace op zaterdag, zondag en woensdag „Robin Hood en zijn Schel men” en brengt Studio op de middagen van donderdag t.m. zaterdag en boven dien op woensdagmiddag, telkens om 14.15 uur en zondags zelfs om 14 en 16.15 uur „Pipo en de Piraten van Toen”. HILVERSUM (ANP). De KRO heeft besloten de vertoning van de tele visieserie „Met goed fatsoen”, geschreven door Johnny Speight, uit te stellen tot 1976. Van 17 januari af zullen de zes delen van de doorlopende geschiedenis dan wekelijks op het scherm komen. Het oorspronkelijke plan was in oktober van dit jaar een maandelijkse uitzending te starten. Aangezien in de serie het antisemitisme wordt gehekeld, is na het schrappen van twee scènes het totale programma aan vertegenwoordigers van diverse joodse instanties vertoond. Deze hadden geen bezwaren tegen de uitzen- - HaarleJ ding. rel. 3204 VAN DE AMSTERDAMSE premières is deze week de film die in The Movies draait, t.w. „Het Land van de grote Belofte” de meest belangrijke. Al in de Filmweek Arnhem, waar Andrzej Waj da’s drie uur durende productie op het programma stond, trok de film veel aandacht, ook al had men naast grote bewonderaars van het werk ook critici die het trage tempo en de wat pompeuze verteltrant van de Poolse filmpionier aanvielen. Waldo Pepper, gespeeld door Robert Redford is een van die oorlogsvliegeniers die eerst met een geleende „kist” rond vluchten organiseert voor de boerenbe volking van Utah, maar daarmee nau welijks voldoende geld verdient om de benodigde bezine te kopen en zich dus verkoopt aan een reizend vliegcircus. In het begin is het publiek nog wel tevreden met stunts als de „feuille mor- te”, waarbij het vliegtuig na hoog opge stegen te zijn naar beneden dwarrelt als een herfstblad om dan vlak bij de grond met grote inspanning op te trekken. Maar men wordt veeleisender en Doe Dillhoefer, de leider van het openlucht circus, vraagt „acts” in de lucht als het lopen over vleugels of het overstapje van het ene vliegende toestel naar het andere. Na enige halsbrekende toeren, waarbij doden vallen en Waldo zelf een paar maal gewond wordt, krijgt de „Great Pepper” van de inmiddels ingestelde luchtvaartinsp'-'ctie een vliegverbod. Wat hem dwingt onder valse» naam Hol- lywoodwaarts te trekken, waar men de periode van oorlogsfilms beleeft en hoognodig stuntvliegers van topklasse, een „Von Richthofen”, zouden we zeg gen, maar in de film heet hij Kessler omdat hij bij het ophalen van oorlogs herinneringen. meestal om meisjes te Clowenerietjes is een boek vol met tekeningetjes en woordgrappen. Toon is EVENALS IN de 23 andere theaters gebeurde waarin Haanstra’s „Dokter Pulder zaait Papavers” gestart is, pro longeert ook Palace deze film die een om nu een kunnen Een jaar volgde hij de American Academy of Dramatic Art, toen be gon zijn acteurscarrière, eerst op Broadway in 1959, twee jaar later in Hollywood in „Warhunt”. Zijn bekendheid als filmacteur be gon echter pas toen hij de ontsnapte gevangene in „The Case” ('66) speelde, ook al werd hij overschaduwd door de aanwezigheid van Marlon Brando in die film. In 67 volgde een blijspelrol in het □ok al op Broadway gespeelde „Bare foot in the Park” (tegenover Jane Fonda), maar de eigenlijke doorbraak als filmster kwam met Butch Cassi dy and the Sundance Kid” 69) onder regie van George Roy Hill die ook „The Great Waldo Pepper” zou regis seren. Daarna volgden de rollen elkaar snel op: „Downhill Racer”, „Little Fauss and Big Halsey”, „Jeremiah Johnson „The Candidate”, „The Way we were (met Barbra Streisand en „The Sting”. In die rollen werd het Redford- type gecreëerd: de eenzame non-con- formist, gemodelleerd volgens de bes te ‘Amerikaanse pionierstradities, waarbinnen vrijgevochten en rebelse ..loners” veel voorkomende helden figuur zou zijn. Redford en zijn vrouw Lola van Wagenen hebben uitgesproken menin gen (die ze ook in toepassing bren gen) over het leefbaar houden van de wereld, waarin straks hun drie kin deren van 15 tot 5 jaar zullen moeten leven. langzame aanloop nodig had daverend succes genoemd te worden. En Roxy heeft de klassieke klucht van Billy Wilder uit ’59 weer eens voor de dag gehaald die als „Some like it Hot” nog altijd publiek weet te trekken. De film bezit dan ook met zijn gangster- parodie een ongewoon gegeven, spelend in de dertiger jaren en bovendien een „all-star” bezetting, aangevoerd door Marilyn Monroe, Jack Lemmon en Tony Curtis, met in de bijrollen zeer oude bekenden van het witte doek als George Raft, Pat O’Brien en Joe E. Brown.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 21