Magische show uit India twee avonden in Haarlem Ballet van Vlaanderen komt niet tot werkelijk dansen eigen Overheid werkt niet mee aan EXPOSITIES IN EN OM HAARLEM Arnhem-film Uw leven lang 15% ""159.- 1 I f. NedcrlandseTapijt Centrale 11 In Amstelveens Cultureel Centrum Werk van Delvaux Iets hogere prijzen op kunstveiling Pieter Wildens Machteld Hooyen Anton Pieck Wij nodigen u uit beschadigd HM T iq Breed Z WOENSDAG 2 9 OKTOBER 1975 KUNST I I lK I I 1 I I I I I I I INFO DRIJF-IN 11 HAARLEM. Het aantal tentoonstellingen van beeldende kunst in Haarlem en omgeving neemt steeds meer toe. Het aantal expose rende kunstenaars neemt veel minder toe. Het gevolg is, dat werk van sommigen enige malen per jaar wordt besproken, bovendien gaat het vaak om merendeels uitingen die reeds eerder te zien waren. Een en ander maakt het een recensent onmogelijk om telkens te trachten iets nieuws te schrijven. Voortaan zullen we het dan ook anders doen. Het genoemde type exposities zal wel worden besproken, maar veel korter dan tot nu toe. De besprekinkjes zullen worden verzameld in één rubriek. Dat maakt het in de toekomst wellicht ook mogelijk ex posities mee te nemen die voroheen niet werden beschreven omdat ze niet werden gehouden in échte galerieën of officiële gelegenheden. Dat was tot nu toe regel om der wille van de plaatsruimte. - verkrijgbaar in drie tinten. -alg' ■r J Illusionist Sorcar jr zaagt zijn in tweeën vrouw ADVERTENTIE) En wel in: groot HEIN STEEHOUWER (ADVERTENTIE) aan 3.9S 12.95 4.95 (ingang 17.95 Dirk en Lia Breed uit Waverveen soms I 020 - 62550-242912 iel 02150 - 24137 is van Een der vrouwenfiguren van Pieter Swildens. Utrecht, Muntkade (tussen Muntbrugen P. Krügerbrug). 29 okt: 10.00-17.00 en 19.00-21.00 30 okt: 10.00-17.00 Unidata Nederland Hoofdgroep Office Computer Systemen Bordewijkstraat 4, Rijswijk, tel 070-906720/tst. 281. M i HO Sorcar jr. met vrouw (links van hem) en zes meisjes uit zijn show Indrajal. Minister Van Doom (CRM) en zijn ambtgenoot Vredeling (Defensie) hebben geantwoord dat de NOS geen medewer king aan de film zal verlenen. Wel overweegt de NOS in samenwerking met o.a. de BBC een documenta’ire te maken over de slag bij Arnhem. Met dat doel zal een NOS-BBC-team bij het opnemen van de speelfilm zelf ook opnamen mo gen maken. Het aandeel van defensie bij het opne men van „Een brug te ver” zal bestaan uit een veerdienst met enige pontons. In het antwoord van de minister staat dat dit geen extra defensie-inspanning is, maar dat dit past in het oefenprogram ma van het leger. Over de opmerking van de twee VVD-Kamerleden over de weigering van defensie om mee te wer ken aan sportmanifestaties, schrijven de bewindslieden dat „het aantal gevallen waarin wèl medewerking wordt ver leend, het aantal gegronde weige ringen helemaal overtreft. De groep zal gedurende de hele maand november door Nederland reizen en be gint met twee voorstellingen in Haar lem. Gedurende de laatste voorstellingen zal de KRO een deel van de show opnemen om dat over zes maanden uit te zenden. De hele show was kennelijk te duur, daarvoor moest de BBC in Londen 300.000 gulden betalen- In het algemeen staat de keuzé uit het werk nu dichter bij het realisme dan anders wel eens het geval is. Ik zag wat nieuwe aquarellen met de haven van IJmuiden als onderwerp. Het is degelijk vakwerk, goed van kleur en opzet en als het om de grafische portretten gaat goed van rake typering en psychologisch in zicht. Haarlem, Spaarne (tegen over de Droste-fabriek). 31 okt: 10.00-17.00 DEN HAAG. Het ministerie van CRM zal geen, en dat van defensie nauwelijks medewerking verlenen aan het tot stand kotnen van de Amerikaan se speelfilm „Een brug te ver”, die gaat over de slag bij Arnhem- De VVD- Kamerleden Keja en Kappeyne van de Copello hadden de verantwoordelijke ministers naar de omvang van de rege ringssteun gevraagd. Zij koppelden daar de vraag aan, waarom de commerciële belangen in dit geval wel worden ge diend, terwijl defensie in het verleden herhaaldelijk heeft geweigerd mee te werken aan nietcommerciële zaken zoals sportmanifestaties. Machteld Hooyen uit Bloemendaal is een zeer vaak weerkerende expo- sante, nu bij Heerkens Thijssen aan het Houtplein in Haarlem in het prentenkabinet. Ik prees haar al vaak om haar visionaire inslag in aquarel len en beschilderde natuurstenen, die inslag zet zich op een gelukkige wijze en met veel verbeeldingskracht door, ook in iets gróter werk dan wat we van haar gewend waren. Het is te hopen dat ze eens werkelijk grote formaten aandurft zonder sprookjesachtigheid te verliezen. (Tot en met 22 november). Wel een nieuwe figuur, maar niet exposerende in een echte galerie is Pieter Swildens uit Bloemendaal. Hij heeft een expositie in „Le Bric-a- Brac”, een boetiekerig winkeltje van zijn vrouw Elisabeth aan de Kruis weg 70 c in Haarlem. Het bevat hoofdzakelijk antiek en curiosa en is vorige week geopend. Daarom de ver melding ervan. zijn wel goede expositiebekenden. Ze exposeren samen t.e.m- 1 november in de hal van het Gebouw Noord- Holland aan de Hamelinkstraat. Dirk Breed is de man van land schappen in een zeer persoonlijke koloriet, nogal zwaar op de hand in donkere groenen (ook de luchten), paars, blauw en wat rood. Hij vat details samen tot gehelen, een soort particulier kubisme met boerderijen die zeer vierkant staan langs rechte sloten, kaden o fook dijken. „Ergens heeft het iets weg van naïef schilde ren door de eenvoud, maar dat is slechts schijn. Lia Breed maakt kostelijk kera- miek-dieren, meest vogels, waarbij ze vrij dicht bij de realiteit blijft, doch de „huid” heel decoratief versiert in grijzen, blauw, bruin en groen. Ze heeft een heel eigen humorvolle stijl. meer dan wat je ervan verwacht. Ik zal mijn echtgenote met een cirkelzaag door de taille in tweeën snijden, niet verstopt in een kist, maar volkomen zichtbaar liggend op een operatietafel. Ik zal een ander meisje in de lengte doorsnijden. Ik sluit mezelf op in een doos met explosieven, er is een ontploffing maar er gebeurt een wonder en dat vertel ik nog niet. Ik rijd - geblinddoekt op een fiets over het toneel.” De impresario zei dat u ook geblind doekt door de drukke stad wilde rijden. voor een bezoek aan de „Info Drijf-in". Een drijvende expositie van Philips Office Computer Systemen en kopieerappa- ratuur van Océ-Nederland. Binnenkort komt het ms Holland - waarop deze unieke expositie is ingericht - bij u. later thuis meer uitgewerkt. Details van die tekeningen zijn te vinden in allerlei boeken, waarin ze illustra tief zijn verwerkt. In dit boek zijn nu echter 110 nog nooit eerder gepubli ceerde reistekeningen verschenen in zwart-wit en in kleur. Hans Vogelesang, vroeger leraar aan het Kennemer Lyceum, boven dien goed vriend en „lijfschrijver” van Anton Pieck heeft het dikke, grote en uitstekend door Omniboek in Den Haag uitgegeven werk geschre ven. De tekst is heel plezierig, geen toeristisch reisverhaal zonder meer, maar voortvloeiende uit leven, werk en kijk van Anton Pieck- Er wordt levendig verteld niet alleen over de oude historische gebouwen, maar ook over het ontstaan van de tekeningen zelf. Er zit bovendien een knap stuk algemene cultuurgeschiedenis in ver werkt, die het boek waardevol maakt. En dan niet te vergeten de tekenin gen zelf, die hier niet meer behoeven te worden toegelicht en waarvan er Sorcar: „Dat zou een goed idee zijn, misschien doe ik dat wel”. Gaat u ook bepaalde trucs uitleggen? Sorcar: „Ja, ik laat van sommige din gen zien hoe ze werken en wel zó, dat tenminste iedereen iets weet van hoe een en ander gebeurt. Dat ze kunnen begrijpen in welke richting ik werk. Stel, je bent een musicus, dan waardeer je muziek veel, meer dan een leek omdat je er veel beter alle verschillende nuan ces van kunst onderscheiden. Zo is het ook met mijn vak. Een belangrijk deel van het werk is geestelijke concentratie, werkhypnose. Ik concentreer me volle dig op wat ik wil dat men ziet en daardoor ziet iedereen dat ook. Kijk ik heb hier een scherp mes.” Hij wrijft veelvuldig met de toppen van zijn vingers langs de zijden van de snede. Hij legt het mes met de stompe kant op de tafel en slaat met vlakke hand op de snede om direct naarna de eventuele wond met de andere hand dicht te duwen. Maar er is geen wond. Daarna slaat hij nog twee keer met de zijkant van zijn hand op het scherp van de snede, steeds gevolgd door het dicht- duwen van een mogelijke wond. Er wor den foto’s gemaakt. Ik vraag wat er nou precies gebeurt. Sorcar: „Het mes dringt wel in mijn hand, maar verwondt me niet. Ik weet precies hoever ik kan gaan. Ik weet precies hoe ik het moet doen. Een frac tie van een millimeter verder en het snijdt me, een fractie van een horizonta le beweging en het snijdt me ook.” OP MIJN VERZOEK, omdat ik bang ben dat dat mes op de foto niet goed uitkomt, wil hij nog een exclusieve stunt laten zien. Hij vraagt zijn vrouw op een stoel te gaan zitten. Hij legt een luciferdoosje op haar hoofd en laat zich blinddoeken. Hij neemt het mes, houdt de punt ervan boven het luciferdoosje, dat wil zeggen boven het hoofd van zijn vrouw, stoot naar beneden en prikt het doosje aan het mes. Sorcar: -Bengalen is beroemd om zijn wonderen, het wordt wel het land van de tovenaars genoemd. Indira Gandhi gebruikt mij als cultureel uitwisselings- goed, zoals de Russen doen met hun balletten. Weet u dat onze club van illusionisten in India 5000 beroepsarties ten telt. En temidden van mijn vrienden win ik altijd de eerste prijs. Maar dat is niet belangrijk. Belangrijk is, deze kunst in stand te houden en onder de belang stelling van de man te brengen. Sorcar staat op, bedankt ons vriende lijk voor de getoonde belangstelling en dansers in het blauw, die veel liepen, preparaties maakten en pirouetten uit voerden of elkaar in sierstanden optil den. Dit is slechts revue-werk maar je krijgt er geen enkel ballet mee op een beter niveau en als danser lijkt me er ook weinig lol aan te beleven, tenzij je er dol op bent om iedere keer maar weer te laten zien dat je echt die pirouetten kunt draaien of die lift kunt uitvoeren en ook daarvoor bestaan er betere werken. Tussen deze hoekstenen zat „Apollon Musagète” dat George Balanchine al in 1928 maakte op muziek van Stravinsky. Er werd later wel het één en ander aan veranderd, maar dan nog. Hier passen bewegingen en muziek werkelijk als hand en handschoen in elkaar en hoewel ik de uitvoering best nog wat vrijer en 1 speelser had gewild, viel er toch een voortdurende stroom'van verrassingen te bewonderen die de beide andere ballet ten diep in de schaduw drongen. Ik zei het al, het grote probleem van de dans kunst zit hem in de choreografen. Een klein publiek klapte vriendelijk voor een verzorgde uitvoering. CONRAD VAN DE WETERING het programma begon met „Salve Antverpia” in de choreografie van de artistieke leidster van de groep, Jeanne Brabants. Een groot aantal dansers in een fraaie theekleurige aankleding van Mimi Peeteimans voltrokken hun figu ren op niet minder dan 20 muzieknum mers van vijf verschillende componisten uit de tijd van de Renaissance, om streeks 1570. Om te beginnen, is het me niet duidelijk geworden in welke stijl men nu eigenlijk wilde dansen. In ieder geval was het niet in de bij de muziek passende stijl, maar nu eens op spitsen, vrijwel volkomen klassiek, dan weer met de benen ingedraaid in merkwaar dig poses en ook soms zittend op stoel tjes en knielend op kussens. Die muziek bestaat uit korte zinnetjes met steeds aan het eind een rustpunt en de zinnen van de choreografie liepen daar volkomen overheen. Het ergste be zwaar echter, was dat de choreografe zich meer bezig gehouden had met op de muziek passende poses, dan met op de muziek passende bewegingen, waardoor het geheel wel vaak zeer decoratief werd, maar nooit lekker op gang kwam. Deze laatste bezwaren golden in nog sterkere mate voor het laatste werk van het programma, de compositie die André Leclair onder de titel „Bartók twaalf” maakte op de muziek voor strijkers, slagwerk en Celesta van Bela Bartók. Wat we te zien kregen waren twaalf AMSTELVEEN. De voorstelling, die Het Ballet van Vlaanderen dinsdaga vond in het cultureel Centrum van Am stelveen gaf, heeft op zijn vriendelijkst gezegd, zeer gemengde gevoelens bij mij wakker gemaakt. De groep bestaat nu vijf jaar en we kunnen vaststellen, dat de dansers steeds vooruitgaan in techni sche zekerheid. Maar zelden komt één van die dansers los van zijn techniek, met andere woorden, alles wordt keurig gedaan, niets wordt werkelijk gedanst. Om dat te bereiken zou men ook over betere choreografieën moeten beschik ken. Daarmee komen we op een zeer zwakke plek bij dit gezelschap, een zwakte die trouwens in het grootste deel van de danswereld terug te vinden is. LAREN (ANP). Werken van Jan Steen en Lieve Pietersz Verschuir heb ben dinsdag tijdens de veiling door Christie’s in het Singer Museum in La ren de hoogste prijzen opgebracht. Zo wel het werk „Gramschap van koning Ahasveros” van Jan Steen als het werk „Vissersschepen in een riviermonding” van Verschuin brachten 55.000 gulden op. Volgens de veilinghouder waren de prijzen over het algemeen hoger dan, gezien de veilingprijzen van de laatste maanden, werd verwacht. Veel werken bleven in Nederland. Een aantal is ech ter ook naar het buitenland verkocht. ST. TRUIDEN (AP). Een onbekend gebleven vandaal heeft met een schroe- vedraaier of een mesje maandag een bekend op hout geschilderd surrealis tisch schilderij van de Belgische schilder Paul Delvaux beschadigd. Het hing op een tentoonstelling te St. Truiden, aldus is door de politie bekendgemaakt. Deskundigen zijn van mening dat het kunstwerk, dat „Ijzeren eeuw” heet en honderdduizenden guldens waard is, ver moedelijk zonder veel moeite zal kunnen worden gerestaureerd. Het vertoont een diepe kras van een centimeter of acht in de linkerhelft. Wanneer de beschadiging precies is toegebracht is niet bekend maar men veronderstelt dat dit is gebeurd de dag voordat de tentoonstelling is geopend voor het publiek. Pieter Swildens woont allang in Bloemendaal. Hij werkt in hoofdzaak als ontwerper. Grafiek doet hij in zijn vrije tijd. Maar hij is wel een beroepskunstenaar, in 1913 geboren, opgeleid aan de Amsterdamse Rijksa- cademie. Hij werd aanvankelijk kera- miek-ontwerper, maar ging later in de monumentale kupst: wandschilderin gen, glas-in-lood-ramen, mozaïeken en reliëfs. Na de tweede oorlog ont wierp hij de decoratieve elementen voor de gerestaureerde interieurs van grote schepen, zoals de Willem Ruys, de Oranje en tal van andere. Vanaf 1951 werkte hij als monumentaal kunstenaar in Marokko. Sinds 1964 woont hij in Bloemendaal. Swildens is door en door vakman, ook in zijn grafiek. Hij maakt esthetisch bijzon der mooie pentekeningen, ook in kleurinkten met als onderwerp steeds vrouwen. Hij doet dat met een lichte ironie, veel speelsheid en een sierlijke nadruk op erotische kenmerken. Zijn lijn is geraffineerd gevoelig en knap, zijn decoratieve inslag eveneens en met een hang naar de tegenwoordig opgang rqakende Jugendstil-nostalgie. Daarnaast exposeert hij een groot aantal illustratieve tekeningen in ver schillende technieken, alle gewijd aan Marokkaanse volksfiguren. Daarin toont Pieter Swildens zich eveneens een soepel en kundig talent. Anton Pieck is in deze kolommen natuurlijk ook al vele malen ete re vue gepasseerd. Dat ik hem nu noem mét zijn expositie bij Boekhandel De Vries (ingang Jacobijnestraat), omdat er weer een boek over en hem is verschenen. Anton Pieck heeft enorm veel gereisd en overal tekenin gen gemaakt, soms ter plaatse. nu ruim 100 bij De Vries in originele staat te bewonderen zijn. Roelof Klein exposeert in de crypte van het Bloemendaalse gemeentehuis t.e.m. 15 november zijn aquarellen, grafiek en enige olieverven. Een groot deel van dit werk zie ik dit jaar voor de vijfde maal, hij zal me niet euvel duiden dat ik er nu heel kort over ben. Waag naar ons unieke 15% kortingsabonnement Amsterdam Rozengracht 146-150 tel Beverwijk: Zeestraat j6-58. l SCHIPHOL. Maandagmiddag kwam Sorcar jr. met zijn gevolg in Nederland aan. Hij is 28 jaar en de achtste genera tie van een familie van illusionisten. Zaterdag en zondag treedt hij met zijn magische show 'Indrajal” op in het Haarlems Concertgebouw. Sorcar: „Er is altijd maar één enkele Sorcar in de wereld. Toen mijn vader nog leefde was hij dat. Toen hij in 1971 overleed werd ik het. Er kunnen niet twee zonnen in dezelfde hemel schij nen.” Hij weet wat show is Hij wacht rustig tot alle andere passagiers uit het vliegtuig van Air India allang verdwe nen zijn en komt dan te voorschijn in een gouden pak, met rose tulband op en met fraai versierde puntschoenen, te midden van acht mooie meisjes in het wit en een twaalftal Bengaalse heren, gekleed in Bordeaux rood. De mensen uit India die bij dezelfde uitgang staan te wachten om met dit vliegtuig naar Calcutta terug te vliegen herkennen hem, zijn verrast en kijken hem stralend na. In de perskamer beantwoordt Sorcar vragen. Maar hij heeft ook beloofd iets te zullen laten zien. Er is daarvoor zelfs een groot mes uit de keuken gehaald en eigenlijk zijn we daarvoor een beetje gekomen, maar hij gaat rustig zitten: „Vraagt u maar”. V bent illusionist, la dat een gave of kun je dat leren? Sorcar: „Mijn land is beroemd om zijn tovenarij, zijn mysteries en wonderen. Ik vertegenwoordig de wonderen van India. Veel van die wonderen kunnen verklaard worden, maar niet alles.” - Hoe jong bent u ermee begonnen? „Sinds mijn jongste jeugd heb ik mijn vader in de show geholpen. Vanaf het moment dat ik erover na ging denken wat ik aan het doen was, ontdekte ik dat ik op het toneel stond.” Doet u de nummers van uw vader? Sorcar: .,Ik heb alles van mijn vader geleerd, maar ik leer nog steeds. Dag en nacht ben ik ermee bezig de zaak verder te ontwikkelen, bijvoorbeeld met ele menten van andere kunsten. In deze show komt muziek, dans, drama en zelfs circus voor. In teite is he* niet een illusionisten-show, maar een supershow. De naam van het programma is „In- 'drajal” dat betekent „Wonderen verricht door Indra, de koning van de Hindoele- genden”. Het bestaat uit een groot aan tal verschillende nummers als een bloe menslinger aaneengeregen”. Zou u iets over die nummers kunnen zeggen? Sorcar: Als ik dat zou doen, zou ik een stuk van mijn show weggeven. Maar ik doe het toch, want het zien is altijd Als u bij ons tapijt koopt, krijgt u een kortingabonnement mee naar huis. Elke keer dat u weer btj ons koopt, krijgt u dan 15% extra korting. vertrekt in de richting van de douane, al zijn volgelingen keurig als ganzen in de rij achter hem aan. Als toegift vertelt de impresario nog gauw, dat Sorcar 40.000 kilo bagage bij zich heeft, alle maal apparaten die hij in zijn eigen fabriek zorgvuldig heeft laten samen stellen om er bijvoorbeeld een hele auto op het toneel mee te kunnen laten verdwijnen en hij vertelt me van „het water van India". Een klein vaasje waaruit Sorcar al maar weer nieuwe emmers met water vult. Eii:4 Él-:

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 11