6 Soorten Jac. van Looy in expositie en boek Bankier betaalt 80 mille voor antiek scheepsmodel Fabeldier speelt theater Herenhoeden petten N de Passe-Partout Lening De jarige Schorpioen aast onverzettelijk op’n Prisma. Als persoonlijke lening voor 1001 dingen heeft de Van der Louw bemiddelt in V ARA-ruzie Inde' \fanR natuuriijk.kaiUJ oklasse-Serie. L PRISMA V l MENSELIJKE GETUIGENIS VAN EEN MAN MET VEEL TALENTEN ie Hoge prijzen op kunstveilingen Sereen werk van Meredith Monk in Mickery RED I igen: fl DONDERDAG 3 0 OKTOBER 1975 KUNST if en. .tel.. O: Coupon Zend mij een folder over de Passe-Partout Lening 456,88 903,61 1.082.30 177,04 344,45 411,41 n id 247,- 484,24 579,14 \ll 2 c l 1 ongelooflijke precisie. En hierom: Als u in de periode van 23 oktober t/m 22 november een Prisma koopt. De Banque de Paris et des Pays-Bas N.V. heeft weer een nieuw produkt aan haar produkten- pakket toegevoegd, de persoonlijke lening, te gebruiken waarvoor u maar wilt. De Passe- Partout Lening is een lening met een aflossings- schema van bijvoorbeeld 12, 24 of 36 maanden tegen concurrerende rente. Voorbeeld: HAARLEM. „De verhevenheid waarop ik werk in de Sixtijnse kapel in Rome. Red.), is omgeven door een balustrade, met op de uitste kende hoek een soort van paal, zal ik maar zeggen, voorzien en eindigende in een bal, die vroeger, geloof ik, verguld is geweest; daar begint de zon, en elke keer moet ik naar dat verbazende lichtpunt zien, die in de domme lige ruimte straalt als een kleine zon, met het wijkende blauw van het Laatste Oordeel tot achtergrond. De laatste dagen ben ik zo vrij tegen elf uur mijn hoed op die paal te zetten, als een soort van domper; toch neemt al dat licht geen ogenblik mijn ambitie en mijn ingenomenheid (dat is een koud woord, maar ik weet geen beter op ’t ogenblik) voor Michel Angelo, weg. Elke dag ga ik het mooier vinden, en elke dag zie ik wat nieuws. On danks de passie die er uit leeft, zit er zoveel geheimzinnige mystieke poëzie in, die niet beredeneerd of gedacht, maar vanzelf geworden is. Dat voelt men. Het heerlijke middenstuk, waar ik u reeds van sprak. Adams wording of ontwaken, wat is de wijze van uitdrukken daar eenvoudig en hoog poëtisch. God de vader komt aanzweven met wijd geplooid kleed, met dezelfde zwaaiende lijn als het kleed van mijn Sibylle. Met een heffing der arm wekt hij het leven, en de jonge mens strekt als in een droom, in vaag bewustzijn, de arm uit, daar ontmoeten de beide handen elkaar en het goddelijke leven gaat langs de vingertoppen in één enkele aanraking in de mens over.” I I I I I I fin.) BANQUE DE PARIS ET DES PAYS-BAS NV I I HD Waarom? Omdat elk Prisma horloge een perfekte vormge- i ving heeft. Omdat er een Prisma is voor elke prijs. Omdat ’n Prisma gemaakt is met I ij (ADVERTENTIE) ing. t id e '9' ,000, u HEIN STEEHOUWER (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) 3 BANQUE hatters since 1896 aflossing in een lening aan bo- ADVERTENTIE) naatn adres KRUISWEG 72- HAARLEM h woonplaats Zenden naar antwoordnummer 8271, Amsterdam. Geen postzegel plakken. ig king. Amsterdam - A’dam-Buitenveldert - Arnhem - Breda - Den Haag* Dordrecht - Eindhoven Haarlem - Heerlen - Groningen - Maastricht - Roermond Rotterdam Utrecht Venlo. HILVERSUM (ANP) Burgemeester André van der Louw van Rotterdam zal zitting nemen in een commissie van goede diensten van de VARA. Hij doet dit op verzoek van het VARA-personeel. Dit heeft een woordvoerder van de VARA 12 x 23 24 x 11 24 x 2S 48 x 11 36 x 35 60 x 21 48 x 41 60 x 35 Zaterdagavond brengt de groep weer „Anthologie” en „Small scroll”. Vana vond en morgen brengt men iets anders: „Paris” en „Songs from the hill”. Moder ne esteten, op naar Mickery. JAC HEIJER 5.000,- 10.000,- 12.000,- - £Z >S3 i i z. -en nog acht andere lekkernijen in royale familiezak. Scborpioen-afficbe cadeau van uw Prisma Juwelier. woensdag meegedeeld. Het bestuur van de omroepvereniging zal op korte termijn eveneens een com missielid benoemen. Beide commissie leden zullen vervolgens een derde lid kiezen. De commissie heeft tot taak een oplos sing te zoeken in het conflict tussen lei ding en personeel van de VARA. Het plan voor de vorming van een commissie ont stond nadat enige weken geleden de on dernemingsraad aftrad als gevolg van de interne, conflicten bij de omroepvereni ging. Ze werken al tien jaar aan de integra tie van verschillende kunsten. Het werk is het resultaat van onderzoek naar beeldentaal, bewegingstaal en de stem- mogelijkheden. De groep en zijn leidster Het brievenboek, waarin die reizen uit voerig uit de doeken worden gedaan, is zeer interessant. Van Looy was een goe de briefschrijver en Allebé bleek een goed schrijvende tegenpartij. Kunsthisto risch zijn die brieven bovendien van gro- Alles geschiedt met een indrukwek kende precisie. De uitvoerenden zijn tot het uiterste geconcentreerd. Dat moet ook, want een enkele ondoordachte be weging en de hele zaak zou als een flauwe-kul-pudding in elkaar zakken. Het theater dat Meredith Monk en haar groep, die The House heet, brengen is pure vorm. Zodra die ook maar een kleinste slordigheid zou vertonen, dan zou de voorstelling juist door zijn vage inhoud door de mand vallen als de dansjes van het zielige danseresje van cartoontekenaar Jules Feiffer. Monk en The House voorkomen dat op een sub lieme manier. Wilt u meer inlichtingen, zend dan onderstaande coupon in. „Vrouw in Rome”, een der aquarellen van Van.Looy. MRI0‘5 Kenaupark 31 - Haarlem - tel. 023-319096 In 1886 debuteerde hij met proza in De nieuwe gids. Hij was toen 31 jaar. Zijn schrijftalent had hij ontwikkeld tij- des zijn academietijd. En dat talent was groot. Bekend zijn geworden zijn vroege autobiografische roman Gekken, later enorm populair, zijn drie delen Jaapje, Jaap en Jacob. Hij schreef nog veel meer, reisschetsen bijvoorbeeld en ande re proza, maar ook veel gedichten. Hij maakte zowel vertalingen van werk van De Musset als van Shakespeare. Over het tekenwerk heb ik al vaker geschreven. Ik zal er nu kort over zijn. Van Looy komt hoe kan het anders in zijn nu geëxposeerde reistekeningen over als een warmvoelend mens met een grote aandacht voor het leven van een voudige mensen in de Italiaanse straten. Hij kon, als voormalige weesjongen, dat volksleven uiteraard uitstekend aanvoe len. Een heel gave tekening hier van een ernstig kijkend jongetje dat in een café lucifers loopt te venten is psychologisch volkomen ingeleefd. Dat treft ook in een tekening van het dochtertje van zijn huisbaas in Florence. Van Looy is dus meer dan alleen maar een knappe tekenaar. Dat bewijst hij ook in zijn architectuur, in straatjes en aller lei ander werk waarin de mens een ge ringe rol speelt en de gebouwen een gro tere. Hij moet als jonge reiziger met open ogen hebben rondgekeken, niet al leen in zijn Sixtijnse kapel, waar hij zijn verplichte werkstuk de genoemde Sibylle moest maken, om de Prix de Rome- commissie te bewijzen dat hij zijn reis beurs waard was geweest. AMSTERDAM (ANP). Een Curacao- se bankier. C. Broere, heeft er bijna tachtigduizend gulden voor over gehad om in het bezit te komen van een scheepsmodel van een oostindisch re tourschip, dat voorzover bekend is nooit in werkelijkheid is gebouwd. Het model, dat uit de collectie Enthoven afkomstig is, werd dinsdag even na middernacht door veilingmeester J. P. Glerum van Sotheby Mak van Waay in Amsterdam ingezet voor 25.000 gulden en bereikte binnen een paar minuten het hamerbe- drag van 68.000 gulden. Daarmee was de bankier, voor wie door een tussenpersoon werd geboden, er nog niet, want op deze som kwam nog eens zestien procent veilingkosten zodat de heer Broere tenslotte 78.800 gulden voor zijn aanwinst moest neertellen. Hij schijnt van plan te zijn het model te exposeren in het hoofdkantoor van zijn bank, de International Mercantile Bank in Willemstad op Curacao. Dit scheepsmodel was het pronkstuk van de avondzitting van een veiling, die in het teken stond van Amsterdam 700. De veilingzaal was te klein om alle belangstellenden te herbergen. Die grote belangstelling was volgens veilingmees ter Glerum ook de oorzaak van de Monks optreden heet „Anthologie”, met ais ondertitel „Vermaak voor de koningin”. Op de achtergrond zit name lijk een figuur in het wit, bekleed met een antiek borstkuras en een Griekse helm; te luisteren: de koningin. In het tweede deel van het programma „Small scroll” (kleine rol) geheten, speelt deze koningin de belangrijkste rol. Zij is dan omringd door allerlei figuren, die zich voorstellen als „de jongere zuster”, „de leraar”, twee góden, het beest, kortom niet nader omschreven figuren uit een verre vage mythologie. Ze zijn in het wit gekleed. Hun bewegingen zijn uit splitsingen van die van Meredit Monk. Kt*£<*^* Het bovenstaande is een fragment uit een brief van de jonge Jacobus van Looy geschreven tijdens zijn Prix de Rome reis aan prof. August Allebé, zijn leer meester aan de Amsterdamse Rijksaca- demie. Deze brief en vele andere vindt men in „Wie dronk toen water”, een uit stekende bloemlezing uit de briefwisse ling, verzorgd door F. P. Huygens en uit gegeven met te weinig voorbeelden van reistekeningen door Meulenhoff in Am sterdam. Enkele van die brieven, ook kleine voorwerpen en andere „reliquieën” lig gen tentoongesteld in het prentenkabinet van het Frans Halsmuseum temidden van een groot aantal van de reisschetsen, uitgewerkte tekeningen en aquarellen die Van Looy tijdens zijn vroege reizen maakte. Het voert te ver uitvoerig in te gaan op het leven van Van Looy en zijn be tekenis in eigen tijd en later. Bekend is, hoe hij vanaf zijn vijfde jaar (in 1860) in het Haarlemse Burgerweeshuis is opge voed. Hij werd letterzetter en schilders- knecht, leerde het schildersvak op een Haarlemse avondschool en ging in 1877 naar de Amsterdamse academie, waar hij de beschermeling werd van de bekende leraar professor August Allebé. In 1883 behaalde hij een (met de schilder Dun selman) gedeelde Prix de Rome. Hij maakte zijn verplichte tweejarige studie reis en in de twee daaraanvolgende ja- ren nog eens een reis naar Spanje en Marokko, dat hij later weer heeft be zocht. Van Looy moet een boeiende man zijn geweest met algemeen erkende gaven. De eenvoudige weesjongen en ambachts man sloot literaire vriendschappen met figuren als Willem Kloos, Frederik van Eeden, Lodewijk van Deyssel en vele an deren. Op de academie had hij al naam als zeer veelbelovende leerling. AMSTERDAM. Meredith Monk is een klein vrouwtje met een fijn gesne den koppie, een tikkeltje schele ogen. Ze zit aan de piano in een wit truitje en een wijde witte broek. Ze begeleidt zich zelf terwijl ze niet een heel bizondere stem geluiden zingt. Volgens een telkens visselend patroon. Het is een vogeltje, ach nee, een fabeldiertje. Als ze lange tijd op ongehoorde manier gegorgeld heeft, staat ze op en beweegt zich in een zeer gespannen stilte over het speelvlak van het Mickerytheater. Ze gebruikt de Amerikaanse ballettraditie op een heel eigenzinnige manier en beeldt daarmee hetzelfde uit als met haar zang. Wat de uitbeelding betreft is niet in begrippen onder te brengen, maar het is heel spannend, sereen en mooi, en toch schuwt Meredith Monk hier en daar een kleine geestigheid niet. te waarde, want je leest er precies uit hoe een prijswinnaar met zuinig toege meten (en (telkens te laat verzonden) geld moest toekomen. Zo’n hele gang van zaken is in die brieven heel interessant beschreven. Toch zijn de brieven eigenlijk nog van een groter belang, buiten het genoemde om. Van Looy schrijft in de brieven na tuurlijk veel minder gepolijst dan bij voorbeeld in zijn bekende verhaal „De dood van mijn poes”. In zo’n verhaal be hoort hij echter bij de Tachtigers, de lite raire figuren temidden waarvan hij leefde. In de brieven is de jongen aan het woord, die de reis graag maakt, maar die ook tal van bedenkingen heeft. De opdracht drukt hem, hij wordt vrij ern stig ziek in Genua, hij lijdt kou 'in de winter die in Noord-Italië ook heel streng kan zijn, hij moet bij een Neder landse consul om hulp aankloppen en toegezegde gelden kernen te laat. Een lij densweg is het echter evenmin, want er komen ook zeer opgewekte brieven in voor, waaruit onder meer zijn grote be wondering spreekt voor de oude Itali aanse meesters. Kortom, de brieven vor men een uitstekend en soms ook ontroe rend verslag van zijn bevindingen en zijn literaire talent komt er toch ook in uit. Het is eigenlijk een enorm goed boek. Wie het boek wel of niet leest, hij moet toch eens gaan kijken in het prentenka binet, waar tot en met 4 januari die hele serie tekeningen te zien is, maar ook het schilderij waarmee hij zijn Prix de Rome won en zijn verplichte Sibylle. Het zijn geen wonderen, want natuurlijk zijn ze sterk academisch gericht en ze leveren daardoor in het algemeen meer het beeld van het type onderwijs in die jaren. La ter zou Van Looy veel vrijer en beter gaan schilderen en veel van die vrijheid is reeds te vinden in de reisschetsen. Al les bij elkaar, boek en expositie, vormen man die in zijn tijd bijzonder veel heeft een passend „monumentje” voor een betekend en die hernieuwde belangstel ling waard is. De handelingen zijn verheven en geser veerd. Tussendoor bewegen drie in jeans overalls gehulde vrouwen, die iets als de bevolking voorstellen. De eventuele zwaarwichtigheid wordt gerelativeerd door een werkster in oude bontjas, die met bezems scharrelt en, waar tekst gesproken wordt, de spelers sen toeter voorhoudt. Monk en een fluitist begelei den de bewegingen van dit theaterachti ge ballet. sen als musea, stations, parkeerplaatsen, stadions, theaters, kathedralen, etc. Het werk houdt het midden tussen beeldende kunst en theater, een richting die de laatste jaren in opkomst is. Dat Mere dith Monk er al tien jaar mee bezig is, betekent dat ze een pionierster is ge weest, die een zeer grote klasse heeft bereikt. I aflossing aflossing in aflossing in IZmnd.p.m. 24 mnd. p.m. 36mnd.p.m. Twee figuren uit „Smal scroll”: de godin en het beest. Moderne Icwaliteitshorlopes. bijzonder hoge prijzen, die algemeen werden betaald. Zo gingen schilderijen van Jonas Zeu- ner, die volgens de veilinghouder nooit meer hebben opgebracht dan bedragen tussen 3000 en 4000 gulden nu weg voor ongeveer 10.000 gulden. De hoogste prijzen bij de schilderijen werden betaald voor een Springer (56.000 gulden) en een gezicht op de Dam van Berckheyde (46.000 gulden). Twee Breitners brachten het tot 22.000 en 19.000 gulden. Hoge prijzen werden voorts betaald voor klokken en meubelen. Twee staan de klokken brachten het tot 22.000 en 19.000 gulden, een mahoniehouten com mode vond voor 10.000 gulden een nieu we eigenaar. Een „pijpje” pilsener bier uit het begin van de jaren dertig ging naar het Amsterdams Historisch museum voor 130 gulden. LAREN. „Krankzinnige prijzen” zijn volgens een woordvoerder van Christie’s voor antiek betaald op de woensdag door deze organisatie in het Singermeuseum in Laren gehouden vei ling. Vooral meubelen en kandelaars la gen zeer goed in de markt. In een aantal gevallen werd meer dan het dubbele of zelfs het drievoudige betaald van de door medewerkers van Christie’s ge schatte waarde. „En wij waren bij onze schattingen zeker niet aan de lage kant geweest”, aldus de woordvoerder. over het 10 gespeeld werden in uiteenlopende plaat-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 11