Reconstructie Italiaanse historische binnensteden kost enorme kapitalen Jurriëns veelbelovend in V met Bachs orgelwerken Frans Marijnen brengt „Het liefdesconcilie” van Panizza Veel rumoer om Prix Goncourt Multatuliprijs voor Hart „Elfstedentocht” „Blown” Van Dantzig’s ll vanuit de ruimte VAAK MET MEDEWERKING VAN ENTHOUSIASTE INWONERS In mededinging met Nurejev Teleac krijgt nieuwe directeur 4 Pauls Boutique Busken Huetprijs voor socioloog J. Goudsblom Echtpaar Bouhuijs in Galerie Zijlstraat Provincie Groningen ontevreden over Forum BI t I 3 1 V R IJ D A G OKTOBER 1975 21 KUNST (Van onze correspondent) Jong, elegant. speels van lijn, dat is mijn nieuwe winterkollektie. NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST DE AARDE VANUIT DE RUIMTE Ook kritiek Monumenten of huizen ROME Italië beschermt zijn oude gebouwen slecht. Maar kritiek daarop is een goedkope affaire; geen enkel land in Europa heeft zoveel te beschermen aan voor christelijke kunst, Romeinse bouw werken, middeleeuwse woningen en kunstwerken, en dan bovendien nog een onafzienbare lijst van mo numenten uit de tijd tussen de mid deleeuwen en nu. Er is eenvoudig weg geen beginnen aan. Wie een stuk grond koopt even buiten Rome om daar een huisje te bouwen, die weet dat hij een terrein in eigen dom krijgt met in ieder geval onder de grond voor een kapitaal aan antieke ruïnes, gebruiksvoor werpen en wat niet al. (ADVERTENTIE) Zojuist verschenen: jr ISBN 9022825256 tot en met i Service Toneelplannen in Rotterdam o- ADVERTENTIE) programma: met bijpassende Franse schachtlaarzen in de mode kleuren. Concertgebouw Haarlem dinsdag 4 november 1975 20.15 uur tweede concert serie A Raaks 32, Haarlem. Formaat 27x24 cm., omvang 216 pagina’s De commissie typeert het werk yan Martin Hart als „het beste prozawerk van het jaar 1974". Deze jonge auteur, aldus de commissie, combineert in zijn bekroond werk de beste tradities van het schrijverschap met een boeiende, heden daagse kijk op het bestaan van de men sen, die hij in zijn verhalen beschrijft. Volgens de commissie maakt hij als ver teller een ontspannen indruk en laat zich hier en daar zien als een humoristisch auteur in de zin waarin Elsschot en Car- miggeltdit zijn. die ice s, leen j het Als 31 december 1975 f 19,50, daarna f29,50. Verkrijgbaar in deboekh. ROMEN BUSSUM PARIJS (Reuter). De Parijse politie heeft donderdag twee Franse schrijvers ondervraagd naar aanleiding van heftige incidenten rond een van Frankrijks meest begeerde literaire prijzen, de Prix Goncourt. AMSTERDAM. Het Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft de Busken Huetprijs 1975 groot 7000 gulden toegekend ana Johan Goudsblom voor zijn boek „Balans van de sociologie”. De adviescommissie bestond uit de heren T. van Deel, J. Fontijn en J. van Keerden. Het is erg moeilijk om de bezitters van bouwvallige monumenten zover te krijgen dat zij hun privé-kapitaal ge bruiken. „Maar als mensen in een groot huis midden in Bologna wonen”, aldus burgemeester Zangheri van Bologna, „en die huizen gaan vervallen, dan zullen ze toch een belangrijk deel van de recon structie moeten betalen”. Voor die grote re gebouwen geldt dus meestal methode 2: reconstructie, herstel, geen complete nieuwbouw in oude stijl. Er is nog een inrichting van Een boek vol kleurenfoto’s genomen vanuit o.a. de Sky lab. Met de astronauten herontdekken we onze planeet. De interpretatie van de foto’s is van belang voor de oplossing van vraagstukken als de energiecrisis, wereldvoedselvoorziening, milieubeheer etc. Meteen speciale bijdrage van Drs ChrietTitulaer. Dat laatste roep kritiek op. Niet bij de initiatiefnemers en architecten die er zich mee bezighouden; die zijn zoals alle Italiaanse communisten die hun plannen gerealiseerd zien in een roes van zelfbewondering. Maar wel bij col lega’s stedebouwkundigen. Waar is, in de „ripristino”, de oude, zelfs antieke kleur van de daken, van de muren geble ven? Hoelang duurt het voordat die kleuren zijn verweerd en inderdaad in de oude stadskern passen? En ook: vin den de bewoners die kleine huisjes wel prettig, als ze een paar kilometer buiten het centrum een grote flat kunnen hu ren? Volgens de bouwers zelf verweren de kleuren snel. De bewoners zelf zijn enthousiast. Zo wel in Ferrara als in Bologna spraken wij met mensen die tijdelijk uit hun oude huizen geëvacueerd waren geweest, totdat zij van ruïnes weer herschapen waren tot huizen. Ook winkeltjes waren daarbij: „Wij zouden niet in een buitenwijk wil len wonen”, vertelde een bloemenverko per, onze familie woont al sinds vijf generaties in de binnenstad van Ferrara en bovendien zijn we trots op het her stel van al deze straten”. De kosten van het nieuwe seizoen zijn in Rotterdam begroot op 5.370.000. Daarin is begrepen een experimenten fonds van 385.000. De Toneelraad re kent erop dat CRM 40 pct. van de kosten zal subsidiëren, maar dat valt nog te bezien. CRM (en ook de Raad voor de Kunst) hebben andere ideeën over spreiding en inrichting van het toneel. De Toneelraad weet nog steeds niet of men dit jaar rijksgeld krijgt. Rot terdam is de enige stad die z’n toneel inricht op een manier, die minder reke ning houdt met het allesoverheersende principe van de „toneelspreiding”. Dat neemt niet weg dat de Toneelraad voor het seizoen ’76-’77 920 voorstellingen heeft gepland, waarvan 520 buiten Rot terdam gegeven zullen worden. Op gornd hiervan meent men toch recht te hebben op rijkssubsidie. Mocht dat niet De ondervraagde schrijvers zijn Jean- Edery Hallier en Jack Thieuloy. Hallier heeft in een voorwoord van een vorig jaar verschenen boek kritiek geuit op de manier waarop de Goncourt wordt toe gekend. Thieuloy, die dinsdag werd aangehou den, zit nog vast. Hallier is intussen weer vrijgelaten. Zondag werd brand gesticht bij een gasleiding in het blok huizen waar een van de leden van de Academie Goncourt woont, de van oorsprong belgische schrijfster mevrouw Francoise Mallet- Joris. Een van de klachten tegen de wijze van toekennen van de Pris Goncourt is dat de jury bij het maken van haar keus toegeeft aan druk van uitgevers. Vorige week werd met verf gegooid naar een ander lid van de Academie Goncourt toen hij het restaurant Drou- ant verliet waar de keuze van de jury wordt bekendgemaakt. De Prix Goncourt van dit jaar wordt in november toegewezen. HAARLEM. In Galerie Zijlstraat begint vanavond om negen uur een ten toonstelling van schilderijen van Jaap Bouhuijs uit Zandvoort en diens vrouw Nel Klaassen met plastieken en kera miek. De expositie zal tot 28 november duren. De commissie vindt het bekroonde werk een erg geslaagd boek. „Het bij zondere er aan is niet zozeer dat het tussen literatuur en wetenschap in ligt maar dat het boek het beste uit beide gebieden in zich verenigt. Literair gezien blijkt het uit een voortreffelijke heldere stijl en de persoonlijke inzet van de schrijver. Wetenschappelijk gezien valt het boek in de eerste plaats op door het streven van de auteur naar volledigheid en objectiviteit”. De jury waardeert het dat Johan Goudsblom een taal gebruikt die „niet ontsierd wordt door jargon”. GRONINGEN GS van Groningen stellen voor de subsidie aan de stich ting operagezelschap Forum te Enschede te beëindigen met ingang van het seizoen 19761977. Het operagezelschap Forum heeft naar de mening van GS niet of slechts op minimale wijze gehoor gege ven aan gerechtvaardigde wensen lot verandering en verbetering van de com municatie. Forum toonde geen bereidheid het aan tal grote produkties op te voeren, er wer den fouten geconstateerd in het finan ciële beleid en de gevraagde educatieve activiteiten werden niet of nauwelijks opgezet, aldus GS in hun voordracht aan de Staten. Een nota die door Forum in mei van dit jaar op tafel werd gelegd, noemen GS uitermate teleurstellend. De gewenste samenwerking tussen Forum en de Nederlandse Opera Stichting' blijkt veel te gering uit de nota, terwijl iedere samenhang met andere muziekdramati sche voorzieningen in de regio Noord oost geheel ontbreekt. ter een project ontwikkeld over de vrouwenemancipatie: „Voor een bloe metje en een zoen”. De werkwijze is zo goed bevallen en de publieksreacties zijn zo bemoedigend, dat het groepje zelf standig wil dorogaan. Shireen Strooker zal ook het nieuwe project, dat onder auspiciën van de Toneelraad Rotterdam tot stanci komt begeleiden. De vor- mingsgroep Diskus, die in Rotterdamse buurten opereert, gaat door met z’n werk. Dat zal ook het Onafhankelijk Toneel kunnen doen. De Toneelraad is niet meer van plan in het seizoen ’76-’77 gesubsidieerd amu- sementstoneel uit te laten brengen. Dat laat men over aan de vrije producenten en aan gastvoorstellingen van de gezel schappen uit andere steden. Wel is er een garantiefonds voor het amusements- toneel, waaruit voorstellingen in Rot terdam bekostigd kunnen worden. Bij de monumenten die niet direct voor bewoning zijn bestemd, vervalt één van de drie mogelijkheden tot inpassing in het stadsbeeld: de ripristino, het af breken en in dezelfde stijl weer opbou wen. Dat heeft allen zin voor gebouwen die weer bewoond gaan worden en dus niet voor stadsforten, kerken en stads muren. Maar wel proberen de leiders Restauratie in Emilia, niet voor prak tische bewoning, maar passend in een stadsherstel. (Van onze toneelredactie) ROTTERDAM. Het Stadstoneel Rotterdam van Josephine van Gasteren en Cor Stedelinck houdt zoals al eerder bekend werd op te bestaan aan het eind van dit seizoen. Stedelinck wil niet lan ger met Van Gasteren werken en ziet geen mogelijkheden een vast gezelschap te vormen voor het repertoire-toneel in Rotterdam. Dat neemt niet weg dat beiden nog een produktie zullen maken in ’76-’77 maar los van elkaar. Stede linck regisseert een eigen bewerking van „De pest” van A. Camus en Josephine van Gasteren heeft haar zinnen- gezet op „De moeder” van de Poolse schrijver Witkiewicz, dat Lodewijk de Boer zal regisseren. Belangrijker voor het nieuwe seizoen is, dat de Toneelraad Frans Marijnen heeft aangetrokken. Deze Belgische re gisseur, die met zijn Amerikaanse groep Camera Obscura in de kleinere theaters van ons land al enige seizoenen grote successen boekte met verschillende pro dukties, is bezig een Nederlandse groep te vormen, die in ieder geval ,>Het lief desconcilie” van Oscar Panizza zal uit brengen in september 1976. Naar aanlei ding van de ervaringen van de groep in deze voorstelling zal een tweede volgen, die een experimenteel karakter zal dragn. Uit de plannen van de Toneel raad Rotterdam valt af te leiden, dat Frans Marijnen een van de kandidaten is als leider van een nieuw vast, maar klein gezelschap in Rotterdam. Zeker heid is hierover echter niet te krijgen. Marijnen is op het ogenblik in onder- handeling met acteurs en actrices, onder wie enige cracks, en met de Toneelraad. Het regisseurscollectief FACT dat dit seizoen voor het eerst optreedt, kan verzekerd zijn van nog een jaar werken. Het collectief, vijf jonge regisseurs, be gon dit seizoen met „Antigone” naar Sofokles dat een onverwacht publiek succes heeft. FACT werkt in h'et Picco lotheater. Daar zal volgend seizoen ook de Israëlische regisseur David Mouchtar een bewerking regisseren van brieven van Kafka, onder de titel „Insomniac”. De actrice Carleen Teensma zag Mouch- tars’ Londense voorstelling en bracht het idee aan. Zij zelf zal meespelen, samen met Ad Fernhout en Ramses Shaffy. Het vormingstoneel in Rotterdam zal worden uitgebreid met een nieuwe groep die zich afsplitst van de Nieuwe Kome die uit Den Haag. Het groepje heeft dit seizoen samen met Shireen Strooker van het Werktea- ervaren rot van 37. Vooral de eerste helft van het ballet kwam erg goed uit de yerf, maar toen ging de uitputting een woordje meespreken en kwamen er nogal wat lege plekken, niet op tech nisch moeilijke plaatsen, want daarin handhaafte Jurriëns zich opvallend goed, maar in zijn dramatische spanning. Te gen het eind haalde hij die trouwens weer wat op. Dit ballet is echt te zwaar voor een danser. Zelfs Nurejev, die toch (nu nog) ijzersterk is, had het daar moeilijk mee. Ook met deze verdediging kwam „Blown in a gentle wind” niet over als een sterk ballet, de brede adem van de muziek wordt in veel te korte danszinnetjes ver taald om daarmee tot een eenheid te kunnen versmelten, maar met veel be langstelling kijk ik uit naar een andere grote rol voor Henny Jurriës want ook in deze zwakke choreografie kwam hij toch nog sterk over. CONRAD VAN DE WEETERING AMSTERDAM (ANP). Het bestuur van de Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft de Multatuliprijs 1975 groot 7.000 gulden toegekend aan Mar lin Hart voor zijn verhalenbundel „Het vrome volk”. De adviescommissie be stond uit de heren A. van den Berg, J. Donkers en W. A. M. de Moor. dirigent JERZY KATLEWICZ solist STEPHEN BISHOP, piano Brahms - Pianoconcert no 1 Roussel - Suite in Fa Ravel - 2e Suite Daphnls en Chloé entree f 9,(a.i.) cjp geldig kaartverkoop en plaatsbespreker) aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13 van 10-15 uur; telefonisch 320994 van 12-15 uur reden voor de her- oude binnensteden: de meeste stadsbestuurders en ook bewo ners van de oude steden zien liever niet dat hun stad de historische aanblik ver liest, maar bovendien zien ze liever niet dat de steden groter worden. Wat betreft het aantal inwoners is uitbreiding van de steden niet nodig: de binnenstad biedt voldoende ruimte. UTRECHT (ANP). Zaterdagavond 8 november zullen op elf monumentale or gels in evenzovele monumentale kerken verspreid over het hele land werken ten gehore worden gebrast van Bach. Deze „orgel-elfsteden” is in het kader van het monumentenjaar georganiseerd door de Nederlandse Bachvereniging en de stich ting dr. Jacob van Eyck, instanties die in ons land de barokmuziek propageren. De orgelconcerten worden gehouden in Alkmaar, Bolsward, Breda, Culemborg, Groningen, Leiden, Maastricht, Meppel, Middelburg, Utrecht en Zwolle. Mee wer ken o.a. de organisten Piet Kee, Charles de Wolff, Albert de Klerk en Bernhard Winsemius. Wanneer de „orgel-elfsteden” aanslaat wil men er wellicht een jaarlijks terug kerend evenement van maken, aldus Pas cal Rijnders, directeur van de Bachver eniging. In de elf kerken zullen bij elkaar een kleine honderd orgelwerken van J. S. Bach worden uitgevoerd. Het aardige is, dat er in de verschillende steden nau welijks „doublures” op het programma staan, hoewel de organisten onafhanke lijk van elkaar het programma samen stelden. Aan de andere kant is dat nu weer niet zo verwonderlijk als men be denkt, dat Bach in zijn lange leven ruim 40 orgelwerken heeft gecomponeerd. De „orgel-elfsteden” is mede mogelijk ge worden dankzij financiële steun van CRM en het Prins Bernhard Fonds. Op de persconferentie presenteerde de Bachvereniging tevens haar programma voor het komend seizoen 19751976. Het programma omvat in totaal 16 concerten waaronder drie uitvoeringen van de Mat- theus Passion in de Grote Kerk in Naar den en één uitvoering van de Johannes Passion in de Doelen in Rotterdam. En in dat historische centrum ziet men nu de drie categorieën hun plaats krij gen: de ruïnes, de herstelde gebouwen, en de nieuw-nagebouwde huizen, vol gens het oude stedenplan. De opzet daarbij is natuurlijk dat de centra van de steden niet leeg moeten lopen. Het bouwen van voorsteden, slaapwijken en aparte forensengemeen ten is voor de bestuurderen in het gewest Emilia-Romagna nog wel aan vaardbaar, maar niet als het ten koste gaat van de eigen stad. En zo ziet men in Bologna, Faenza, Ferrara, Rimini, Ra venna die uitert kostbare bouwmethode opduiken die de historische centra weer moeten laten herleven. De hoofdstad Bologna is daarbjj niet bekrompen wat de begroting betreft: van de 119 miljard lire (500 miljoen gulden) zijn er 11 miljard lire (40 mil joen gulden) voor de bouw bestemd en daarvan een groot gedeelte, niet precies vastgesteld, voor het tijd- en geldroven- de herstellen en aanpassen van de oude binnenstad. Ferrara geeft 17 procent van zijn hele begroting aan het centro stori- co uit en in Cervia, aan de Adriatische Zee, op het punt waar ook zoveel Ne derlandse toeristen komen, is al bijna een jaar een tentoonstelling ingericht die vol trots laat zien hoe de oude stad weer gebruikt wordt in deels oude, deels nieu we stijl. Uiteraard deels nieuw, want niemand gaat anno 1975 uit puur historisch cultu rele overwegingen in een huis wonen met middeleeuwse comfort of met eeu wenoude hygiënische wantoestanden. Reconstructie is dan oplossing één, en, als dat niet meer kan, volgt een „ripros- tino”: de huizen worden gesloopt, en, met vele accenten op de oorspronkelijke bouwstijl, weer opgebouwd van het gewest van de steden in Emilia-Romagna zo veel mogelijk deze vaak erg onderkomen ruïnes te restau reren. Restauratie en nieuwbouw in oude stijl: nu staan de aangepaste gebouwen er nog wat bleekjes bij, maar binnen een twintigtal jaren zullen de nieuwe en de herstelde bouwwrken goed passen in het beeld van de herlevende, historische binnenstad, het centro storica. Een prestige-object en meer dan dat) van het gewest Emilia-Romagna. eigen grond” is weer veilig. Een ver schrikkelijk voorbeeld is de Vla Appia Antica, de oude weg van Rome naar het Zuiden, die zowel boven- als onder gronds één groot museum vormt van pre-Romeinse en Romeinse schatten. De stenen, met en zonder inscripties, wor den dag en nacht verzameld als waren het simpele souvenirs. Maar de bewa king van de Via Appia alleen al zou een leger vergen. De gebouwen binnen de talloze steden en stadjes van Italië vormen een pro bleem apart, ep dan ook nog een pro bleem waarmee de bevolking dagelijks wordt geconfronteerd. De ruïnes varl Romeinse en middeleeuwse huizen, de vaak vervallen zestiende- en zeventien- de-eeuwse panden, zij vormen een vraagstuk met een dubbele inhoud: hun functie in de kunstgeschiedenis en hun mogelijke functie in het woonklimaat van deze tijd. Het is de regio Emilia-Romagna, de actieve landstreek in het middennoor- den, met Bologna als hoofdstad, die dit probleem het eerst heeft aangepakt. De verantwoordelijke mensen als belang rijkste: Bologna’s stadsarchitectCerve- lati laten de ruïnes, de- echt waardevolle en onherstelbare mijlpalen uit de geschiedenis, onaangetast. Zij kennen drie categorieën: 1. deze monu menten; 2. de gebouwen die in aanmer king komen voor reconstructie; 3. de gebouwen die te ver zijn af getakeld en die een helemaal nieuwe herbouw nodig hebben. Zo’n stadscentrum met oude gebou wen, helemaal volens het oorspronkelij ke stadsplan geconstrueerd, heet een „Centro storico” een historisch centrum Zomaar graven in de grond mag dan ook niet; er is zelfs een helikopterbewa- king tegen verdachte opgravingen. Maar een tentdoekje boven het graven (zogenaamd tegen de zon), en de „dief op UTRECHT. Met ingang van 1 juli 1976 krijgt de stichting Teleac in Utrecht een nieuwe directeur- Het is de heer H. J. van Schalkwijk (47), die de huidige directeur A. A. Sterman zal opvolgen. De heer Van Schalkwijk werkt zich al in bij Teleac sinds 1 augustus dit jaar. Tot die datum was hij hoofd van de Philips opleiding hogere computertechniek en onderwijskundig adviseur bij technische opleidingen Phi lips Telecommunicatie industrie, beide in Hilversum. De heer Van Schalkwijk stu deerde aan de HTS in Hilversum elec tronica en studeert nu pedagogiek aan de universiteit van Utrecht. AMSTERDAM. Het was uiterst boeiend donderdag Het Nationale Ballet weer eens in de Stadsschouwburg te zien zonder hun beroemde gastster Rudolf Nurejev. Vooral in het nieuwe ballet van Rudi van Dantzig „Blown in a gentle wind” waren er interessante ver schillen op te merken. Om te beginnen was er tussen Nurejev en de dansers yvan het Nationale Ballet een geweldig verschil in training en instelling, waar door de groep met Henny Jurriëns uit groeide tot een veel grotere eenheid dan met Nurejev ooit mogelijk was. Maar ook mogen we stellen, dat Nurejev vooral de uiterlijke vorm van de chore ografie met grote precisie realiseerde, maar toch weinig contact had met de onderliggende problemen van de choreo graaf. Rudi van Dantzig is bijna altijd bezig met het uitdrukken van zijn eigen ang sten en zijn stukken komen het beste tot hun recht als er dansers in staan die in die angsten geloven. Vooral in dit werk zou je kunnen stellen, dat er nauwelijks sprake kan zijn van „Verklarung” (op lossing van alle angsten en aanvaarding van het lot) als die angsten er zelf niet zijn. Bij Henny Jurriëns was dat her kenbaar, bij Nurejev niet. Daarbij komt dat Jurriëns ook een zachtere techniek heeft en veel duidelijker de amorfe vormen tussen twee poses tot hun recht liet komen dan zijn beroemde collega. Natuurlijk waren er ook wel wat bezwaren. Het zou een wonder zijn als een jonge danser met betrekkelijk wie- nig ervaring, die voor het eerst een zo lange en zo zware rol te dansen krijgt, dat meteen zo goed zou doen als een schouwburgbezoeker was, blijkt de meerderheid te vormen van degenen die naar de Rotterdamse schouwburg gaan. In het voorjaar komt de Toneelraad met een nadere uitwerking van de plannen. lukken dan moet Rotterdam zelf geld vinden en dan zouden er wel eens te korten kunnen komen waardoor de plannen in gevaar komen. De Toneelraad heeft bij B. en W. van Rotterdam een rapport ingediend over het toneelbestel m de Maasstad. Hieruit blijkt het principe, dat toneelmakers in een grotere rust moeten kunnen werken. De Toneelraad wil af van de dwang een groot aantal produkties te laten uitbren gen. Men wil specialisatie, die mogelijk gemaakt moet worden door een artistie ke doelstelling die gericht is op een specifieke speelstijl en/of een speciaal repertoire. Voor het repertoiretoneel zoekt men een artistiek zwaargewicht, die een vaste groep rond zich zou kun nen verzamelen. De mogelijkheid dat dit Frans Marijnen wordt lijkt ons niet uitgesloten. Het uitgangspunt van de To neelraad betekent dat de groepen die in Rotterdam zullen opereren klein van omvang zullen zijn, maar uiteenlopend van stijl en stukkeuze. Het schouwburg beleid in Rotterdam moet zien toeleggen op het mogelijk maken van seriebespe- lingen. Uiteindelijk gaat het er de To neelraad om artistieke kwaliteit te be reiken en niet de hoeveelheid produkties. De commissie uit de Toneelraad die het rapport aan B en W voorbereidde, vindt het „een fictie” dat er zoiets be staat als een typisch Rotterdams toneel. .Publiek identificeert zich eerder met theaterprodukten dan met een „eigen gezelschap’’. De behoeften van het pu bliek zullen nader onderzocht worden. Nu al is gebleken dat het aanbod van de Toneelraad in Rotterdam in het afgelo pen seizoen 160.000 mensen heeft be reikt, waarvan 60 a 70 pct. als nieuw publiek valt te kenschetsen Ook het aantal mensen dat geen regelmatige

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 21