Rome stil bij Pasolini's laatste tocht de Passe-Partout Lening Combinatie in opzet gelukt Toon van Vliet overleden 1 Kabaal en Beckett in Mickery Zéér franse cognac, Courvoisier. i 7 Als persoonlijke lening voor 1001 dingen heeft de 8) BLACK SABBATH MIST NODIGE VERNIEUWING O' 1 Is Is es s De Bastaard mist nog ervaring in Inter-few Tenorsaxofonist Vijfduizend man in Circustheater 15 19 7 5 NOVEMBER JONDERDAG 6 KUNST (advertentie) een lening naam adres tel. HD J 1 A 1 Coupon Zend mij een folder over de PassedPartout Lening woonplaats Zenden naar antwoordnummer 8271, Amsterdam. Geen postzegel plakken. De Banque de Paris et des Pays-Bas N.V. heeft weer een nieuw produkt aan haar produkten- pakket toegevoegd, de persoonlijke lening, te gebruiken waarvoor u maar wilt. De Passe- Partout Lening is een lening met een aflossings- schema van bijvoorbeeld 12, 24 of 36 maanden tegen concurrerende rente. Voorbeeld I P;1 BANQUE DE PARIS ET DES PAYS-BAS NV aflossing aflossing in 12 mnd.p.m. 24 mnd. p.m. 36 mnd. p.m. (Van onze redacteur in Rome) C aflossing in CEES STRAUS (Van onze kunstredactie) Hij koos Groep Tilt 1 in „Ausgespielt spielen”. JAC HEIJER. (ADVERTENTIE) JOHN OOMKES I Amsterdam - A’dam-Buitenveldert - Arnhem - Breda - DenHaag- Dordrecht - Eindhoven - Haarlem - Heerlen - Groningen Maastricht - Roermond - Rotterdam - Utrecht - Venlo. 456,88 903,61 1.082,30 177.04 344,45 411,41 247,- 484,24 579,14 die 1922 5.000,- 10.000,- 12.000,- BANQUE Wat de nationale herdenkingsdag dins dag in Rome niet voor elkaar heeft gekregen, lukte woensdagmiddag wel: het was muisstil in de straten van het oudste stukje van de stad, toen Pasolini voorbijkwam. Van Vliet heeft zich steeds enthousiast getoond voor wat betreft de ontwikke ling van de jazzmuziek in Haarlem. Hij was een graag gehoorde gast in gelegen heden als De Geus, de Egelantier en de Jazzcorner waar hij altijd zijn eigen publiek had. Toon van Vliet speelde hoofdzakelijk in een tijdloze stijl met zekere (neo) bop invloeden. Eric Beekes en Simone Ettekoven, met pianist Willem Gevers het gezelschap De Bastaard vormend. DEN HAAG. Een kleine anderhalf- duizend met wat de Britten zo treffend als „kids” (jonge muziekfanaten) om schrijven, vulde gisteravond het Sche- veningse Circustheater in afwachting van een hernieuwde kenismaking met Black Sabbath (en tegelijkertijd met dit voor popconcerten weer opengestelde theater). Deze typische exponent van de Engelse hard-rock had ruim een jaar lang niets van zich laten horen, totdat eerder dit jaar hun zesde''album „Sabotage” werd uitgebracht. Een elpee, die weinig nieuws bracht, techniek in een uitstekend volgehouden ritme. Een perfect uitgevoerde voorstel ling. Ik kan u alleen niet aanraden zowel Schippers-Mengelberg als Tilt op één avond te gaan zien. Je moet van ijzer zijn om zoveel culturele anarchie en existentiële wanhoop op één avond te doorstaan. ZAANDAM. Eric Beekes, Simon Ettekoven en pianist Willem Gevers be drijven kleinkunst met een vette knip oog naar de „grote” kunst, waaronder we in dit verband het toneel moeten verstaan. Deze combinatie, die althans onder cabaretiers weinig voorkomt en zowel belangrijke voordelen als nadelen kent, maakt het waard een voorstelling van het gezelschap, bijeen onder de naam De Bastaard, te gaan bijwonen. ROME. Tienduizenden mensen heb ben woensdagmiddag en avond de laat ste eer bewezen aan Pier Paolo Pasolini, die in de nacht van zaterdag op zondag bij Rome werd vermoord. Tijdens de plechtigheden in het hartje van Rome is er door enkele politieke sprekers een poging gedaan om deze moord in een extreem-links-politieke hoek te trekken. Tegelijkertijd is ook in juridische krin gen een poging gedaam om mensen ach ter deze moord te ontdekken, die Pasoli ni als politieke vijand hadden. (Op de foto Franco Citti met de kist op de linkerschouder. Achter de voorste drager rechts de regisseur Bernardo Bertolucci en acteur Ninetto Davoli). voor in de plaats wordt een accent op het komische eindresultaat gelegd, zon der dat nu iedereen meteen van zn’ stoel rolt van het lachen. Wanneer ernst, ironie en het grappige bij De Bastaard op de weegschaal liggen, slaat de wijzer in de richting van de ernst door. Daar kunnen zelfs de weinig navrante, lichte lijk belerende maar toch wel vrolijke chansons van Jules de Corte, Barbara of Hildegard Knef niets aan doen. Duidelijk is ondertussen wel dat De Bastaard weinig op heeft met het ge- bruikelijke en geijkte repertoire dat zo vele cabaretduootjes en -triootjes avond na avond staan op te voeren. Het nog weinig betreden tand tussen de kleine en de grote kust laat voorlopig zeker wel vruchtbare grond zien. Dat daar een rijke oogst vandaan kan komen heeft De Bastaard voor een groot gedeelte in eigen handen. sche geheel een zekere humor en relati vering verleent. De spelers „vergroten” hun figuren niet alleeq tot twee univer sele mensen op de mesthoop van ons bestaan, maar „verkleinen” hun persona ges ook tot zich zelf, twee toneelspelers binnen een gegeven ruimte en met een gegeven requisiet (een plastic tasje), die uitgespeeld raken. Het tweetal uit Frankfurt speelt met een indrukwekkende concentratie en I f AMSTERDAM. Wim T. Schippers en Misha Mengelberg zijn in Mickery begonnen aan een serie van „zes avond vullende dramahandelingen geluid” onder de titel „Een behoorlijk kabaal”. Gisteren ging het tweede van de zes delen, „Het gezonde verstand”. Het pro gramma doet vermoeden, dat de serie weer geheel volgens het stramien ver loopt van de „moderne avonden” die Schippers en Mengelberg vorig seizoen in Mickery hebben georganiseerd. PAHie«s Kenaupark 31 - Haarlem - tel. 023-31 9096 hetgeen zich uitte 'in slechte of matige perskritieken. Niet dat dat iets uitmaak te voor de fans, die de plaat tóch kochten. Met het constateren van dit feit bepalen we meteen de funktie van de hard-rock: muziek voor een aparte, vrij constante groep mensen, die in de geluidsmuur met zijn dreunende ritmes zijn verstrooiing zoekt. Voordat Tony lommi (gitaar), Ozzy Osbourne (zang), Geezer Butler (basgi taar), Bill Ward (drums) en de buiten de gezichtskring opgestelde gastorganist Jezz Woodroffe hun volumeknoppen konden opendraaien, kreeg het publiek een soort toetje vooraf van de heren örganisatoren aangeboden. In het voor programma stond niets minder dan de Streetwalkers (featuring Chapman Whitney), het vervolg op de in de late zestiger jaren veel gelouwerde groep The Family. Chapman en Whitney heb ben samen met de nieuwelingen Bob Tench (zang, gitaar), Niko (drums) en John Plotell (basgitaar) juist hoopvol gedebuteerd met het knappe „Downtown Flyers”-album en werden gisteravond eigenlijk voor de wolven gesmeten. Ondanks puntig spel van gitarist Charlie Whitney en prachtige, agressieve zang van de corpulent geworden Roger Chapman was deze formatie namelijk kansloos voor een publiek van vrijwel uitsluitend hard-rockliefhebbers. Het werd dan ook een (te) korte set van slechts vijf schitterende songs: een viertal van de nieuwe elpee, waaronder het blijmscherpe „Toenailed” (Take me to the Bottom) en het gevoelige „Gypsy Woman”, en zowaar de oude Family- kraker „Burlesque”. Bij Black Sabbath zagen we na de pauze niet een soortgelijke, gewenste vernieuwing, die er op zou kunnen wij zen dat de hard-rock nog levend is. Eerst een vervelende, pompeuze entree: licht uit spot aan. Achter het gigantische dubbele drumstel van Bill Ward wordt een buitenmaatse schelp met het Sab bath kruissymbool zichtbaar doordat de Britse vlag, die de schelp bedekte, wordt weggetrokken. Onder het geluid van een vijftig man groot zangkoor komt zanger Ozzy Os bourne, met de armen omhoog geheven, zoals een voetballer na het scoren van een doelpunt, het podium opgelopen. Hij wordt luidkeels toegejuichd. Velen geven het V-teken. Anderhalf uur raast Black Sabbath. De songs worden, gelijkelijk van alle elpees afkomstig, in sneltrein vaart de zaal ingesmeten. „Hole in the Sky”, „Snowblind”, „Synthom of the Universe”, „Warpigs”, Sabra Cadabra” „Iron Man” en Children of the Grave”. Alle nummers blijken op korte riffs gebaseerd te zijn, waardoor de broodno dige variëteit ontbreekt. Met name gita rist lommi toont keer op keer zijn onvermogen, vooral in een reeks solo’s. Als het niet voldane publiek een toegift met het oude „Paranoid” weet af te dwingen, blijkt Black Sabbath in vijf jaar tijds niet of nauwelijks geleerd te hebben. Ze stellen de geïnteresseerde daartoe in de gelegenheid middels hun program ma Inter-few (tussen weinigen) waar voor gisteren tijdens de première in het Shaffy-theater behalve zeer grote be langstelling ook aanzienlijke waardering bestond. Een (nog) niet geheel verdiend succes voor de groep, want zoals de voorstelling er gisteren uitzag is ze rijp om er nog aan alle kanten aan te sleutelen en doet zich voorts een vrij opvallend gebrek aan theaterroutine voor. Het uitgangspunt van De Bastaard, het leggen van een brug tussen toneel en cabaret, laat mijns inziens van beide theatervormen de wezenlijke aspecten intact. Het is dan wel toneel bestaande uit een-acters, sketches voor een dame en een heer, die het moeten hebben van een zekere beknoptheid en die vooral snel en puntig dienen te worden neerge zet. De Bastaard maakt natuurlijk gee zet. De Bastaard maakt natuurlijk geen echt toneel in de zin van een dramati sche vormgeving en of inhoud. De keuze van de teksten is in elk geval te prijzen. Er is een veelvuldig beroep op buitenlands materiaal gedaan: Ionesco, Tucholsky, Claude des Presles en Oliver Hailey. In de zin van toneel kunst zijn ze tamelijk traditioneel, wan neer althans het absurdisme dat hier en daar de kop opsteekt als zodanig mag worden beschouwd. Wat Beekes en Ette koven voortdurend laten zien zijn de vervreemdende effecten die communica tie tussen twee mensen kan opleveren. Lichte vormen van desoriëntering gaan ze daarbij niet uit de weg. Om toch aan enkele eisen van het cabaret te voldoen, wordt zoals eerder gesteld nergens gedramatiseerd. Daar- Bennink andermaal op als de meest begenadigde artiest van het gezelschap. Wim T. Schippers en Misha Mengel berg zijn erin geslaagd in korte tijd hun werk tot een „ijzeren repertoire” te maken, dat onwaarschijnlijk verdraag zaam en eerbiedig geconsumeerd wordt door een heel eigen, nog niet vergrijsd publiek. De formule is precies dezelfde als vorig seizoen; het doel blijft het normloos ondergraven van onze toe- schouwersnormen. Een nieuwe ontwik keling heb ik niet kunnen ontdekken, wel dat de voorstelling beter georgani seerd is dan de vorige serie. „Een be hoorlijk kabaal” is tot en met zondag avond te zien. IN DE BOVENZAAL van Mickery brengt de groep Tilt 1 uit Frankfurt in een late voorstelling een spel naar motieven uit korte verhalen van Samuel Beckett. De voorstelling heet „Ausgespeelt spielen”. Een acteur en een actrice stellen twee dodelijk ver moeide, slecht ter been zijnde clochards voor, die zich ophouden op een speelvlak bezaaid met oude kranten. Ze verrichten handelingen die telkens herhaald wor den. De vrouw leegt en vult haar schou dertas, de man kleedt zich in zijn straat- kleren of trekt ze uit. Wanneer het tweetal hiermee een zekere trance heeft bereikt, beginnen zij te spreken. Soms voor zich uit, soms met elkaar. Het is allemaal zeer wanhopig, maar een hun kering naar onderling contact is duide lijk, ook al komt er nauwelijks wat van. De voorstelling heeft een ongebruike lijke dubbele bodem, die het pessimisti- Pasolini’s vriend Alberto Moravia was de enige die zich van zulk een stelling- name wist te othouden: zijn toe spraak eerde de veelzijdige kunste naar, de democratische strijder, eigenlijk zonder partij, en de beschermer van kwetsbar^ volksgroepen, kortom de gro te Italiaan die Pasolini was. HAARLEM. Toon van Vliet, door velen beschouwd als de nestor der Ne derlandse tenorsaxofonisten ondanks zijn toch nog niet zo ver gevorderde leeftijd, is gistermiddag overleden aan de gevol gen van onder meer een nieroperatie. Toon van Vliet, woonde, werd in geboren, klarinet, maar stapte als zovele jonge jazzmusici al spoedig op saxofoon over. In de jaren vijftig werd hij lid van het VARA-dansorkest The Ramblers. Ook heeft Van Vliet in het combo van Wes sel Heken gespeeld. Later sloot’ hij zich aan bij de diverse big-bands van Boy Edgar. Wilt u meer inlichtingen, zend dan onderstaande coupon in. i i in Zandvoort in Rotterdam aanvankelijk voor Dat betekent een aaneenschakeling van gebeurtenisjes die niet op gang ko men en halverwege worden afgebroken voor nieuwe. Het decor is dit keer een huisje, vergroot uit een ouderwets kleurboek. Er komt rook uit de schoor steen en een draak steekt zijn kop om de deur. Er is een bol mannetje, dat als Van Oekel op allerlei momenten opduikt en iets van de grond probeert te krijgen, zoals een brokje „tekstjazz” samen met twee meisjes van de mimeschool. Jan Vreeken draagt natuurversjes voor van Wies Moens, A. Roland Holst en „de eenzelvige Achterhoekse dichter Van Miert”, Mengelberg leidt een Van Koe ten en De Bie-achtig forum met critici Rudy Koopmans en L. Andriessen. De musici van Mengelberg, uitgebreid met Michel Waisvisz met zijn elektroni sche kraakdoos, nemen allelei aanzetjes om pas aan het slot uit te pakken in een gezamenlijk, en inderdaad behoorlijk kabaal. Daarin vait slagwerker Han Toen de secretaris van de communisti sche partij in Rome het woord nam, trachtte hij de politieke functie van Pasolini uit te buiten en te vergroten. Het kan hem niet gelukt zijn. De dui zenden vrienden, kennissen en medewer kers op de Campo di Fiori wisten wel beter: een volstrekt on-Romeinse de- monstratie-stilte heerste toen de dragers, waarbij Pasolini’s favoriete acteurs Ni netto Davoli en Franco Citti, Pasolini aan zijn laatste tocht door Rome lieten beginnen. t

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 15