weigeren nog lang Armeense jongeren er Armeniërs al eeuwen lang opgejaagd en vervolgd Schijnheiligheid speelt troef bij Cambodjaanse vorst zegt nog actieve rol in politiek te spelen interview met prins Sihanouk B afzondering te leven It. in door Dieudonnée ten Berge Wraakzucht F Piit! ARMENIE>*^ A R AG 8 NOVEMBER 1975 door Bep Udink De weg op van het terrorisme Armeense kerk Spionage Politiek -'Ü rcS azerbeïdsjan i I? 1 fl ARMENIË KhndzortstG Prins Sihanouk Voor het onderhoud met prins Sihanouk had ik een zwart broekpak aangetrokken. Dat leek me wel gepast. Tenslotte heb ik vaak aan de prins lopen denken, vroeger in Cambodja, wanneer we in het veld achter iedere bomengroep een hinderlaag vreesden van mannen in zwarte pyja ma’s, het uniform van Sihanouks strijders, de Rode-Khmersoldaten. Een zwarte pyjama in zicht krijgen betekende zoveel als een wisse dood voor een westerse reporter. lei- u tio- Nadat hij was afgezet als staats hoofd voltrok zich een belangrijke verandering in Sihanouks houding. Gedreven door wraakzucht heeft In de verschrikkelijke jaren rond 1910 kregen achtjarige Armeense jongens houten geweertjes om te wennen aan het vechten. van het land- Fabrieken zijn her steld en wegen. Ook de vliegvel den en de spoorlijn kunnen weer gebruikt worden.” Wanneer zal Cambodja haar grenzen weer openen? „Als de tijd daar rjp voor is.” Wanneer is de tijd rijp? „Dat hangt af van een complex geheel interne en externe factoren. Ik kan niet in de sterren lezen, dus kan ik daar geen antwoord op geven. De beslissing ligt bij het Cambodjaanse volk.” 784 oude gemeenschappen ontstonden. Verbazend is het hoe snel de Armeniërs die aan de uitroeiing en de concentrtiekampen ontkwamen, zich in de twintiger jareri hergroepeerden. In minder dan geen tijd slaagden zij erin bloeiende be- meenschappen te stichten. Om zich als Armeniërs in den vreemde te kunnen handhaven zochten ze elkaar op en maten zich, uit noodzaak tot overleven, soms een air aan van culturele superioriteit, waarbij ze gretig bleven hangen aan hun vorm van christendom en hun taal. Alsof ze degenen die hen wilde uitroeien probeerden te tarten, kwam er in iedere Armeense gemeenschap een natio nalisme van ongekende proporties tot leven. In het buitenland zijn ze normale staatsburgers als iedere Amerikaan, Fransman of Libanees, maar het is pas in de kleine groep, in de eigen kring, waarin iemand, dus ook een Armeniër, iets betekent. Het vereeuwigen van het verleden is kennelijk het enige middel voor de Armeniër om de vermenging met de gastvolkeren, en dus het verlies van oorspronkelijkheid, te voorko men. Niemand had nog ooit eerder gehoord van de „Armeense Bevrijdingsorganisatie”. Zelfs gevestigde nationalistische Armeen se groeperingen niet. Desondanks eiste ’n man, die zei de Armeense Bevrijdingsorga nisatie te vertegenwoordigen, de verant woordelijkheid op voor de koelbloedige moord op de Turkse ambassadeur in We nen. Een paar uur later werd in Syrië een Turkse diplomaat overhoop gestoken, en daarna werd de Turkse ambassadeur in Parijs doodgeschoten. Het zou het werk geweest kunnen zijn van Grieks-Cyprische terroristen, maar ook na de Parijse moord was er e enanoniem telefoontje waarin die Armeense organisatie de dood -claimde”. Maar ook in de politiek blijft men aan het verleden hangen. Daartegen is een aantal Ar meense jongeren de laatste tijd in het verweer gekomen. Zij willen terug naar de bronnen van hun volk en weigeren zich te schikken in het leven in afzondering. Ongetwijfeld is hieraan een beïnvloeding door de opleving van het nationalisme in Europa, zoals van de Basken, Bretonnen, Schotten, Ieren en de Koerden in Turkije en Irak, ook niet vreemd. De strijd om de terugkeer naar het oorspron kelijke Armenië lijkt bij voorbaat een verloren gevecht. Een onwrikbaar Russisch-Turkse grens doorklieft Armenië. Misschien dat de Sovjet- jaanse politiek gedrukt. In 1963 deed hij zelfs afstand van het koningschap om als lijsttrekker mee te doen aan de algemene verkiezingen. Zijn partij behaalde een overweldigende meerderheid van stemmen. Op deze wijze had hij zich, tijdelijk, van de oppositie ontdaan en wist hij zich verzekerd van absolute alleenheerschappij. Op fenomenale wijze manoeu vreerde hij in de zestiger jaren tussen de geschillen door, die ont stonden door de toenemende druk van zowel Noord-Vietnam als de Verenigde Staten, om partij te kiezen in het Indochina-conflict. De oppositie in het binnenland deed echter steeds meer van zich horen en begin 1970 was zijn posi tie zo ver ondermijnd, dat hij volgens verwachting weggestemd zou worden in de senaat. Hij liet het niet zover komen en ging op reis. Volgens insiders was hij toen al op de hoogte van de op handen zijnde staatsgreep door generaal Lon Nol, zijn voormalige rechter hand en intieme vriend. Waarom bent u onmiddellijk na uw terugkeer in Cambodja weer op reis gegaan? „Om de vriendschappelijke ban den aan te halen met een aantal landen die ons volk hebben ge steund in de heldhaftige strijd te gen de Amerikaanse imperialisten. Na mijn speech in de Verenigde Naties keer ik terug naar Parijs, op doorreis naar Noord-Korea. U begrijpt wel, ik ga alleen naar Parijs om over te stappen.” Hij lacht even en bedoelt dat het nogal een omweg is, noodzakelijk omdat hij niet over Amerikaans Syrië is van de landen in het Nabije-Oosten wel het hardst tegen zijn Armeense burgers opgetreden. Aanvankelijk werden de Armeniërs met geen vinger aangeraakt. Hun politieke or ganisaties konden vrijelijk werken. Maar in de jaren zestig heerste een anti-Westersé hetze onder de nieuwe Syrische leiders en werden de Armeniërs beschuldigd van spionage. Vele slachtoffers van de massa-arrestaties werden gemarteld. De vlammende haat tegen de Armeniërs had echter met iets heel anders dan met superieure cultuur of spionage te maken. In die tijd werden namelijk socialistische decreten afge- kondigd tegen het bedrijfsleven. En de Arme niërs beschikten nu eenmaal over grote vermo gens en invloedrijke posities in het economische leven Unie wat emigranten zal toelaten, maar die moeten zich dan wel realiseren dat ze onder een star communistisch regime zullen moeten leven. Van-Turkije is helemaal niets te verwachten: een land waar een even hard om zijn erkenning vechtend volk van Koerden zelfs geen kleder dracht mag dragen. Laat staan onderwijs geven in de eigen taal. Door hun hoge graad van onderwijs en ont wikkeling nemen de Armeniërs een belangrijke plaats in in de handel, de financiën en de wetenschap van het Nabije-Oosten. Met name in het politieke en economische leven van Libanon spelen zij een belangrijke rol. Naar schatting twintig percent van de Libanese hoofdstad komt uit de Armeense gemeenschap. Hun situatie is de laatste twintig jaar in sommige landen van het Nabije-Oosten danig verslechterd. Vooral ten gevolge van het Pales tijnse vraagstuk en als gevolg van nationalisti sche Arabische militaire regimes. Als gevolg van de hernieuwde onderdrukking hebben tiendui zenden Armeniërs opnieuw hun spullen gepakt en zijn verhuisd. Meestal naar de Verenigde Staten of naar Frankrijk. hij de macht, die het image van „goddelijk koningschap” hem gaf onder het Cambodjaanse volk, misbruikt om een bloedige burger oorlog te ontketenen. Nu we van aangezicht tot aan gezicht zitten, terwijl hij almaar vriendelijk glimlacht, heb ik niet het lef om beschuldigende vragen te stellen. Het zou trouwens geen Niemand heeft nog eerder van de orga nisatie gehoord. Deze Armeense debutan ten met hun entree op het steeds groter wordende toneel van het terroristisch natio nalisme hebben ook hun eigen lotgenoten compleet verrast. Want extremisme is in de eeuwenlange verstrooiing van de Armeniërs nu niet be paald een opvallende eigenschap geweest. Maar als het geweld zich dan toch een keer moest ontladen, dan is het in het ge heel niet verwonderlijk dat het zich tegen een vertegenwoordiger van de Turkse staat heeft gericht. Ik voelde me in een precaire situatie en wist niet goed wat ik moest beginnen. Zo vaak in het verleden had ik me bedacht wat ik prins Sihanouk allemaal voor de voeten zou willen werpen als ik hem ooit ontmoette. Want vanuit welke politieke hoek je het ook bekijkt, hij is een van de hoofd schuldigen van het feit dat de Cambodjaanse oorlog zulke cata strofale vormen heeft aangeno men. Hij heeft persoon!:' k de pu bliciteitscampagne geleid om op te roepen tot de gewapende strijd. Voor hem, en in zijn naam zijn honderdduizenden burgers gewond, geknecht en afgeslacht. Niemand kan ontkennen dat hij een briljant politicus is, of in ieder geval was. Twintig jaar lang heeft hij zijn stempel op de Cambod- Maar de „Jong Turken”, die na de revolutie van 1908 aan de macht kwamen, sloegen alle hoop op autonomie de grond in. Het nieuwe bewind trachtte het zieltogende Ottomaanse rijk in leven te houden door een krachtige centrali- seringspolitiek en turkificering van het staatsap paraat en een rigoureuze onderdrukking van de nationalistische bewegingen onder de niet-Turk- se groepen. Daardoor wakkerde zij het gevoel voor het eigene onder die groepen nog eens extra aan en joeg hen dus in versnelde mate tegen zich in het harnas. Op 24 april 1915 begon de vervolging van de Armeniërs in Turkije. In een dodelijke „schoon maakbeurt” werden, niemand weet hoevele, waarschijnlijk miljoenen Armeniërs gemarteld en gedood. De slachtpartij duurde tot in 1916 voort. Pas in 1918 protesteerden de Verenigde Staten tegen de moorden op vrouwen en kinderen. Het antwoord van de Turkse regering: „Zij die vandaag onschuldig zijn, kunnen morgen schul digen zijn”. Onder de sultan, zo’n jaar of tien daarvoor, waren al honderdduizenden omge bracht in opdracht van de sultan. Hij achtte de Armeense politieke activiteiten een bedreiging voor de toch al fragiele eenheid van zijn rijk, waartegen met kracht diende te worden opge treden. Zelf maakte hij zijn handen niet vies, maar zette de Koerden, het buurvolk van de Armeniërs en net zo hard om onafhankelijkheid roepend, tegen hen op. Dat waren nog de dagen dat de ene minderheid de andere uitroeide. Parijse politie in actie bij de auto van de dood geschoten Turkse ambassadeur in Frankrijk (foto boven). Politie bij de Turkse ambassade in Wenen waar de 60-jarige Turkse ambassadeur Danis Tunaligil werd vermoord. Godsdienst en taal hebben de Armeniërs eeu wenlang tot een afzonderlijk volk bestempeld. De Armeense kerk behoort tot de zogenoemde monofysitische kerken. Zij geloven slechts in één natuur van Jezus Christus en verwerpen dog ma’s van de kerk van Rome, zoals het vage vuur. Hoofd van alle Armeniërs is de catholicos van Esjmiatsin in de Sovjet-Unie. De Armeniërs hebben een geheel eigen taal met een eigen alfabet die in hun literatuur en liturgie tot hoge bloei is gekomen. Na de moordpartijen trokken de Armeniërs het buitenland in: naar de Sovjet-Unie, waar in 1920 de Armeense Sovjet-Republiek werd ge sticht, waar ook nu nog steeds het Armeens de officiële taal is, en naar Syrië, Perzië, Libanon, de Balkanlanden, Frankrijk en de Verenigde Staten. Feitelijk kende het Nabije Oosten al sinds de elfde eeuw een Armeense nederzetting waardoor bijvoorbeeld in Libanon en in Perzië (Isfahan), grondgebied wil vliegen. „Na Noord-Korea zullen wij een aantal Afrikaanse landen bezoeken en dan keer ik voorgoed terug naar Cambodja.” Is hij van plan weer een actieve rol te gaan spelen in de politiek na al die jaren hoofdzakelijk een representatieve figuur te zijn ge weest? De vraag irriteert hem enigszins en hij reageert heftig. „Ik speel een actieve rol in de politiek. Zelfs mijn vijanden kun nen dat niet ontkennen. Ik ben staatshoofd van Cambodja. Ik neem geen regeringsbeslissingen, maar dat is wat anders. Cambodja is nu een volksdemocratie. Het volk is aan de macht. Het volk regeert.” Het beeld dringt zich op van het Cambodjaanse volk, dat sinds de machtsovername als dwangarbei ders op het veld moet werken en onder de strengst mogelijke bewa king staat, om opstanden te voor komen. Ik neem nog een slokje thee, om over de volgende vraag na te denken. zin hebben, want vermoedelijk zou hij het onderhoud meteen afbre ken. Bovendien is er een heilige Aziatische wet, dat een bezoeker zijn gastheer niet mag beledigen in diens huis, want er zijn binden de regels van gastvrijheid, die ver bieden om een gast de deur te wijzen. Ik vraag de prins naar zijn gevoelens toen hij onlangs, na vijf jaar ballingschap, als wettig staatshoofd in Phnom Penh terug keerde- „Mijn ziel behoort aan Cambod ja. Het was met enorme vreugde dat ik terugkeerde bij mijn volk, dat een helfhaftige strijd gestre den heeft voor de bevrijding van ons vaderland.” van Mesopotamië. Sinds de zevende eeuw voor Christus hebben de Armeniërs, die zichzelf Hayk noemen in dit gebied van grote militai re betekenis voor de omliggende volkeren verschillende zelfstandige koninkrijken gekend. In hun geschiedenis gokten de Armeniërs op twee zaken, die beslissend zijn geweest voor hun levenslot: de eerste was het christendom en de tweede de groeiende macht van Europa. In het islamitische Ottomaanse rijk waren de christelijke Armeniërs gereduceerd tot tweede klas burgers. Maar toen Klein-Azië zijn intrede deed in de „moderne tijd” sloeg de minachting van Turken en andere volkeren voor de Arme niërs om in wrede achtervolging en massale deportaties. Het uit Europa overgewaaide natio nalisme bracht onder de Armeniërs een ople ving van hun eigenwaarde teweeg, die zich politiek uitte in eisen om onafhankelijkheid. Ze gokten op de hulp van de grootste vijand van de Turken: het tsaristische Rusland. Wat waren de belangrijkste moeilijkheden waarmee de revolu tionaire leiders te kampen kregen na de overwinning? „Zoals ik al zei, ons volk heeft zich met vreugde en enthousiasme ingezet voor de wederopbouw van ons land. Afgezien van de voort gaande pogingen van de Ameri kaanse imperialisten om onze nieuw geboren volksdemocratie via infiltraties en terreurdaden te ondermijnen, hebben wij binnens lands niet met moeilijkheden te kampen. Iedereen heeft genoeg te eten en iedereen is blij na zoveel jaren te hebben geleden onder het verschrikkelijke oor logsgeweld te zijn bevrijd van tirannen en uitbuiters.” De ijzige stilte rond de trieste uitroeiingsge- schiedenis van de Armeniërs is even doorbroken geweest door het geluid van pistoolschoten. „Wie heeft het tegenwoordig nog over de ver delging van de Armeniërs?” vroeg Hitler zijn adviseurs toen zij spraken over eventuele reac ties op de uitroeiing van het joodse volk. Inderdaad: wie heeft er eigenlijk ooit stilgestaan bij de vervolging, de deportaties en verstrooiing van de Armeniërs? Het oorspronkelijke Armenië omvat het cen trale hoogland tussen Anatolië en Perzië, de Koera-vallei in Transkaukasië en het laagland Wat zijn de belangrijkste re sultaten die de nieuwe leiders hebben bereikt in de eerste maan den na de machtsovername? „Ons volk heeft zich als één man ingezet voor de wederopbouw Aan de ontmoeting waren heel wat telefoontjes voorafgegaan naar het Essex Towers Hotel, waar Sihanouk een royale suite bewoonde tijdens de dagen dat hij in New York verbleef voor zijn speech in de Verenigde Naties. Een kennis, die op goede voet verkeert met de prins, had voor de benodigde introductie gezorgd. In werkelijkheid ziet hij er ou der uit dan op de krantefoto’s. Een heer van middelbare leeftijd die tot mijn schouders reikt en te dik is. Hij draagt een goud-om- rande bril, een stropdas en een vest, zijn grijzende haar is geknipt volgens Chinees model, hoog opge schoren bij het achterhoofd. Twee mannen van zijn delegatie aan wie ik niet werd voorgesteld, bleven in de kamer. pi' ft z - w us kalfnina Martuni ■fathot \rarot Mikojah kofci EWAN WEER 4- \e- p-ó. NACHITSJEWAJ4 'di Mor Bojaztt Aathtoroko M Bchrak j n <1<-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 23