SEBA geopend Schrijvershuis van Tenjo Sajiki behandelt publiek denim zachter dan het gewend is Meesterlijk ensemblespel Juilliard String Quartet H hensen technisch speelgoed en van Brakel Ouder worden” van Nouchka dineren Stijlvol s ÜÜS speciaaltje gord pantalons jurken rokken Verbod laatste film Pasolini 2 - in-I! FT-- CRM-begroting wekt onvrede bij kunstenaars fel Voor hobby modelbouw E51|ISi km fel fe T A V t w O® - HM VEEL KLACHTEN OVER HONORERING VAN AUTEURS Kamermuziekserie geopend Filmpremière tijdens Dag van de oude dag 99 Hamerslagen begeleiden „Een journaal uit het jaar van de pest” 15 DONDERDAG 1 3 NOVEMBER 1975 KUNST (Van onze kunstredactie) Subsidiabel sonnet mantelspecialist Schrijvershuis nieuw tehuis Doneto, Barteljorisstraat 3, Haarlem, tel. 310987 o 0 o o o SEBA die en Itl s Twee mantels in éen! Onder de afknoop- bare pelerine zit een trenchcoat =t7 model. Het geheel in zuiver wollen flannel. In o.a.: zwart. M: 34 t/rh 46 i i kom KIJKeN en VRAGEN de KOLLEKT1E en VERKOPERS zijn er voor u! - AMSTERDAM Minister Van Doorn van CRM heeft woens dagmiddag in Amsterdam het geopend, een voor SEBA en stichtingen die het auteursrecht en de vakbelangen van bellettristen en toneelschrij vers behartigen. SEBA en Doneto zaten tot nu toe in het huis van de Buma, het bureau dat de mu- ziekauteursrechten in de gaten houdt. Het nieuwe tehuis van SEBA-Doneto staat aan de Von- delstraat. SEBA bestaat dit jaar 25 jaar. M?.. tfe' I 'F “’ll 1 i DAT KLINKT NIET ONGERIJMD, DA’S WAAR, VAN DOORN. (ADVERTENTIE) I TOON VRANKEN (ADVERTENTIE) JAC HEIJER (Van onze kunstredactie) (ADVERTENTIE) 's maandags gesloten NOUCHKA VAN BRAKEL digheid stellig niet altijd inherent is aan oud worden. I J I I I I I I 0 0 0 o o o O 0 0 0 0 o o o o o beurzen aan schrijvers, maar de pot is verhoudingsgewijs, zeker als men de to- neelkant uitkijkt, veel te klein en buiten iedere verhouding. De schrijver schrijft.en smeedt de moedertaal tot goed gereedschap voor het ganse volk. Hij vormt de taal tot wetsteen schild en dolk een nobel ambacht, maar het loon.is schraal. Wel steunt de overheid op ruime schaal de leners, de acteurs, kortom die wolk van taalgebruikers, maar diep in zijn kolk treurt de auteur boven een karig maal, ’t Zijn slechts de kruimels van ’t subsidiebrood die men de schrijver toeschuift in zijn nood. Dus met zijn kommer rijst en rijst zijn toorn. Het schrijversbrood heet: leenrecht-schrijversloon. Waarom geaarzeld, geef het hem gewoon! hun meesterlijk spel, de KAM-kwartet“ serie luisterrijk geopend. "Vb i r- Wij vermoeden wel dat de klassieke noot de luisteraars het meest geboeid zal hebben. PAARLAARSTEEG1 HAARLEM. J (ADVERTENTIE) JB. T* Twee jaar geleden, na harde onder- handelingen, is er voor vertalers van boeken een minimum-honorering over eengekomen, maar veel uitgevers houden zich hier eenvoudigweg niet aan. En het reprorecht is via een algemene maatre gel van bestuur onlangs dan wel vastge legd, maar de praktische uitwerking er van is overgelaten aan het particulier initiatief. En daar komt ook al weinig van terecht. j ROME (AP). De Italiaanse censor heeft het vertonen van de laatste film van de op 2 november bij Rome ver moorde regisseur Pier Pasolini verboden. De titel van die film luidt ,Salo of de 120 dagen van Sodom". Hét Italiaanse publiek, aldus de mededeling, „is voor I dergelijke films nog niet rijp”. Ouder worden is niet bepaald de eer ste film over bejaarden die we ooit te zien hebben gekregen, de laatste zal het ook niet zijn, maar een film als Nouch ka van Brakel in opdracht van de Ne derlandse Federatie voor Bejaardenbe leid gemaakt heeft, is zeldzaam. Zeld zaam om de onverstarde wijze waarop bejaarden getoond worden in zelfs hun meest beklagenwaardige situaties, maar zonder daar larmoyant over te doen en ook vanuit het besef dat beklagenswaar- Een scène uit „Een journaal uit het jaar van de pest”, voor de speler op tafel een hamer en een spijker. Kortom: al met al een wat somber beeld, gevoed door al even sombere gegevens, waartegen de SEBA haar stem zal blijven verheffen, zo beloofde de nieuwe directeur van de SEBA, Ernst van Altena, de genodigden. Het sonnet welks laatste regel door minister Van Doorn werd geschreven ter opening van het Schrijvershuis heet: AMSTERDAM. Spijkers en hamers zijn de voornaamste attributen in „Een journaal uit het jaar van de pest", de nieuwste produktie van de Japanse groep Tenjo Sajiki, die gisteren in Micke- ry in première ging. Ze worden gebruikt als een teken van bescherming tegen de pestepidemie, maar zijn kennelijk ook bedoeld als de besmetting zelf. Hamer slagen tussen het publiek en op het speelpodium midden in de zaal, klinken gedurende de hele voorstelling. Ze vor men een dreiging, maar ook een bezwe ring. De spelers hebben elk een hamer, waarmee ze zichzelf verdedigen of ge vaarlijke slachtoffers in kisten timme ren. Dat genoegen kunt u elke dag smaken, als u aanzit aan eo'n ranke Engelse eettafel van warm mahonie op de bij passende stoeltjes met of zonder arm- leggers en bekleed met de stof van uw keuze. Probeer m»ar®ens bij kbssek tijd Raamsinqel 42 Haarlem Tel. 31 51 12 raadselachtig zal zijn als menig toneel beeld. Het dwingende van Teyerama’s raadsels is dat je ze accepteert. Hij kleedt zijn -voorstelling zo in, dat je je nauwelijks af vraagt waarover het alle maal gaat. Dat was ook het kenmerk van de voorgaande produkties. De manipulatie van het publiek is dit keer heel wat minder opwindend. We zitten rondom het vierkante podium. Met zwarte gordijnen wordt het publiek en het podium van tijd tot tijd verdeeld in secties. Soms zie je niets, soms zie je maar een deel van hetgeen zich afspeelt. Vaak ook spelen zich gebeurtenissen af boven in de zaal op overlopen tussen de lampen. Tijdens een der laatste scènes worden de her en der verspreide spelers belicht met brandende lucifers die weer snel uitdoven. Er gaat een fantastische geheimzinnigheid van uit. Teyerama noemt deze vorm het „onzichtbare thea- de manier waarop die echtgenoot tegen haar spreekt, haar fruit voert, haar over de haren strijkt, ligt nog zoveel teder heid en liefde besloten dat zelfs dit zwaar gehavende huwelijksgeluk beter verdient dan door buitenstaanders met uitsluitend medelijden te worden tege moet getreden. een sonnet, waarin in trieste bewoordin gen de financieel niet rooskleurige situa tie van de schrijver uit de doeken werd gedaan. Dat die situatie inderdaad niet al te riant is, schetste Ernst van Altena in een toespraak. Acteurs en musici hebben langzamerhand een gegarandeerd be staan, maar toneelauteurs staan nog steeds in de kou. Hij bestaat in de subsidiepolitiek officieel niet eens. Hij wordt betaald door middel van een per centage van de opbrengst van de kassa, maar is in de loop der jaren dank zij het vernuftige subsidiesysteem toch zo’n 80 procent achteruit gegaan. Met de toneelvertalers staat de situatie er al niet veel beter voor: ook bij hen blijft de honorariumstijging achter bij de wer kelijkheid, zeker voor de free-lancers onder hen. De prijzen van de boeken stijgen on rustbarend, door allerlei factoren. Al tweeëneenhalf jaar geleden heeft de vakbond van schrijvers, de Vereniging van Letterkundigen (VVL), een rapport aan CRM uitgebracht waarin onder meer gepleit werd voor een subsidie aan de lezer, om aan deze ongunstige ont wikkeling een halt toe te roepen. Over dat rapport is nooit meer iets gehoord. Door het stijgen van de boekenprijs is de kooplust gedaald, maar de leenlust toegenomen. Echter: een wettelijke rege ling op de uitleenvergoedingen aan au teurs is er nog steeds niet. Voorts geeft de overheid wel stipendia, toelagen en AMSTERDAM. Het in 1946 opge richte Amerikaanse Juilliard String Quartet trad sindsdien overal ter wereld op, onder meer op de meest bekende festivals. In de loop der jaren groeide het repertoire tot zo’n 375 composities van de klassieken tot modernen, waarbij veel werken van Amerikaanse compo nisten werden gepropageerd Dit alles gebeurde met een technische perfectie en een muzikale instelling, die slechts voor een beperkt aantal musici is weggelegd. Robert Mann en Earl Car lyss, viool, Samuel Rhodes, altviool, en Joel Krosnick, cello, tezamen het be faamde kwartet vormend, hebben met Haarlem: Grote Houtstraat 180, Winkelcentrum Schalkwijk, Rivièra- dreef 26. Alkmaar: Laat 161. Het meest treurig stemmende beeld dat van een levensavond voorstelbaar lijkt, is „oud en bovendien dement zijn”, maar vaak gaat die theorie alleen maar op voor de buitenstaander, die hoopt zelf nooit zo te worden. Het gaat niet op voor Doortje, een dement vrouwtje, dat malle gezichten trekkend en kirrend van genoegen geniet van een wasbeurt door een toegewijd verpleegstertje. Doortje lijkt gelukkig. Ondoorgrondelijker is het geval van de vrouw die sinds zeven jaar in een inrichting is opgenomen en zelfs haar eigen man niet meer herkent. Maar in Nouchka van Brakel laat bejaarden zien, zoals we het leifst niet aan ze denken, maar weet in die omstandighe den nog zoveel respectabels aan positi- vismen en zelfs levenskunst aantoonbaar te maken, dat haar film een genot is om naar te kijken. Dat is een knappe pres tatie, ook al zal de onverbloemde reali teit voor mensen die zelf voor de grens van „ouder worden” staan, mogelijk nog dusdanig hard aankomen dat de te ver wachten VARA-tv-uitzending van deze film straks alleen verpakt met toelich ting en discussie tegemoet kan worden gezien. AMSTERDAM. Onder de titel „Ou der worden" is vandaag in Den Haag, tijdens de Dag van de oude dag, een documentaire in première gebracht van Nouchka van Brakel, bekend van onder meer de korte film „Baby in de boom” en de mooiste episode uit „De zwaar moedige verhalen voor bij de centrale verwarming”, die met Johnny en Rijk in het bootje. De binnenkort, vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, scheidende directeur van de SEBA, mr. I H. Keuls, kreeg ter gelegenheid van deze opening de versierselen opgespeld beho rende bij de officierstitel in de Orde van Oranje-Nassau. Mr. Keuls wordt begin januari opgevolgd door schrijver Ernst van Altena. De opening door minister Van Doorn ging geheel in stijl: zijn officiële daad was de laatste regel te bedenken van In alle gevallen van getoond bejaard- zijn legt Nouchka van Brakel de nadruk op de blijken van affectie van familiele den, van toevallige kennissen of van personeel, die ondanks voorstelbare on gemakken de belangrijkste voedingsbo dem blijven vormen voor „een mooie oude dag”. Spijkers hebben voor Shuji Teyerama, die de voorstelling schreef en regisseer de, nog een andere betekenis. „Als een muur het principe is van werkelijkheid, dan is de spijker een woord, Óp die manier wordt het inslaan van een spij ker gelijk aan de woorden van degenen die ze erin slaan”, zo staat in een toelichting. Teyerama is een meester in het vinden van dubbele betekenissen, die hij in zijn surrealistische beelden neer legt. Dat maakt zijn voorstelling veel meer tot theater dan tot beeldende kunst. Het omgekeerde geldt voor het werk van de Pool Jozef Szajna, dat in de afgelopen weken in ons land te zien was. Bovendien, om het enigszins ver wante werk even verder te vergelijken, is de symboliek van Teyeama strikt persoonlijk en nieuw, in tegenstelling tot die van Szajna, die meer verwijst naar wat we al kennen. Meer dan het voorgaande werk van Teyerama, dat in Mickery te zien was in de afgelopen jaren, heeft „Een journaal uit het jaar van de pest” een concrete achtergrond die ook voor ons westerlin gen te herkennen is. Er heerst de pest. Een vrouw in laarzen en een zwarte cape is de verpersoonlijking van de ziek te. „Ik ben jouw ziekte”, zegt ze, een tekst die later (in het Nederlands) op een zwarte koffer wordt meegedragen. Twee mannen willen wegvluchten naar het zuiden (Zuid is ook een woord dat op een koffer en een kist wordt meege voerd). De mannen kleden zich in het costuum van een hutbediende. Het podi um wordt een schip, een hosptiaalschip waar proeven gedaan worden met pest bacillen op mensen. Dit herinnert aan een medisch onderzoek tijdens de twee de wereldoorlog, toen men in Japan met menselijke proefkonijnen mogelijkheden onderzocht van een biologische bom vol pestbacillen. Enkele scènes tonen een detective-achtig onderzoeker die achter de waarheid wil komen. Volgens een toelichting wordt de waarheid tenslotte verteld door de vrouw uit de eerste scène. Jammer ge noeg wordt haar tekst niet ondertiteld, zodat ik het verlossende woord schuldig moet blijven. Misschien is dat ook niet nodig, omdat de tekst ongetwijfeld even ter”. Elk deel van het publiek kan daardoor de voorstelling op verschillen de manieren ondergaan. Het spel dat Tenjo Sajiki dit keer met het publiek speelt is heel wat zachter dan de fysieke dwang, waaraan de groep z’n publiek onderwierp in „De opiumoorlog” (Ahen Senso) van drie jaar geleden. Het „Journaal uit het jaar van de pest” blijft daardoor veel meer kijk spel dan een ervaring, die je op je eigen, persoonlijke manier kan ondergaan. Het poëtische en tegelijk huiveringwekkende is dit keer veel minder krachtig aanwe zig, wat ik wel jamtner vind. De voorstelling is elke avond in Mic kery te zien, behalve ’s maandags, tot en met 7 december. Daarna gaat de groep nog twee weken op tournee door Neder land, verder naar België en misschien ook nog naar Frankrijk. AMSTERDAM (ANP). De Federatie van Kunstenaarsverenigingen heeft wei nig waardering voor de begroting voor 1976 van CiS^M. Zij schrijft, dat de totale kunstbegroting met nominaal 12 procent stijgt en dat voor de bedrijven en instel- I lingen „door de bank genomen” een stijging van 15 procent is begroot. De begroting voor amateuristische muziek beoefening (muziekscholen) stijgt met 23 procent. De federatie 'trekt daaruit de conclu sie, dat de niet in bedrijven georgani seerde kunst (reps, kunstenaars) „het met aanzienlijk minder dan een 12 pro cent stijging moeten doen”. „Dit is een bekend maar hatelijk beeld: deze structureel zwakke sector deelt altijd minder in de stijgingen en meer in de bezuinigingen. Het gevolg is, dat de zelfstandige kunstenaars, de part timers (deels dienstverband, deels zelf standige beroepsuitoefening) en de kun stenaars met tijdelijk dienstverband achter blijven of extra worden gedu peerd”, aldus de conclusie. F -- Het was een bijzonderheid het ensem ble woensdag in de Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw te horen in het kader van de Stichting Kamer muziek Amsterdam (KAM) want het treedt in Nederland dit seizoen maar één keer op. Het programma vermeldde Beethoven, Opus 18 nummer 3, het Kwartet nummer 4 uit 1936 van Schönberg en Kwartet C-groot, opus 61 van Dvorak. Gedegen materie zou ik willen zeggen, maar waarvan niet direct verrassingen te verwachten waren. Dit element was er op dit concert dan ook niet. Wel hebben wij met veel genoegen en bewondering geluisterd naar hun ge raffineerd uitgebalanceerd spel waarin geen accent te veel of te weinig in een der vier partijen te horen viel. Samen bouwden zij de zinnen op tot een fraai hoogtepunt werd bereikt om dan ieder voor zich weer in een verstilling weg te ebben, die reeds de eerste fase van een nieuwe climax aankondigde.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 15