Ouder worden met erbarmen benaderd RIJK GENUANCEERDE FILM VAN VISCONTI Dziga Vertov filmer van de werkelijkheid FINS II 1 1 Russisch werk in Filmmuseum Conversation Piece” Ontmoeting tussen twee culturen in Filmexpert overleden Kr «Will 11 r -1 ■a F' VRIJDAG 14 NOVEMBER 19 19 7 5 VARIA I Held onder de helden s 4 ■4; V I n 3 W1R 1 Nachtvoorstellingen De nachtportier Prolongaties en reprises Kindervoorstellingen Ui t 1»; Man bezoekt zijn debiele vrouw in „Ouder worden”. Dirk Bogarde en Charlotte Rampling in „De nachtportier”. 5? ROME. (AP)De bekende Italiaanse filmexpert en -regisseur Luigi Chiarini is na een lange ziekte overleden. Hij is 75 jaar geworden. Chiarini was de stich ter en directeur van het eerste Italiaanse experimentele filmcentrum. Van 1963 tot 1968 was hij directeur van het filmfesti val van Venetië dat hij grondig veran derde en cultureel en sociaal op een veel hoger peil bracht. een van Nouchka van Brakel is gefascineerd door mensen, jong of oud en voor beide kategorieën kan zij een begrip en een liefdevolle aandacht opbrengen die haar films de „human touch” geven, waarmee ze zich van zoveel andere korte films onderscheiden. In „Ouder worden” wordt ze gecon fronteerd met een zowel modieus als moeilijk onderwerp. Ouder worden is een periode van veel tijd krijgen en tegelijk van het ontdekken dat fysieke v- Z. - Charini heeft vijf films geregisseerd en een aantal draaiboeken geschreven. Hij was hoogleraar in de gtschiedenis en filmcriticus aan de universiteit te Urbi no. de man die haar leven ingrijpend be paald heeft. Er ontstaat een bizarre verhouding tussen het tweetal, dat om ringd is door complotten en andere acti viteiten van ex-nazi’s en dat tenslotte de dood vindt als dit geheime genootschap DENIS KAUFMAN, geboren 2 januari 1896 in Byalistok (Polen), maakte als 20-jarige oorlog en revolutie mee in Rusland terwjjl hij medicijnen studeerde in St. Petersburg. In zijn vrije tijd schreef hij gedichten, romans en essays, experimenteerde met het opnemen van klanken en geluiden in een eigen ge- luidslaboratorium en veranderde zijn naam in Dziga Vertov, wat letterlijk ver taald „eeuwig draaiend rad” betekent. IN REMBRANDT de zoveelste karate film van het bekende recept die „Held onder de Helden in Hongkong” tot niet mis te verstane titel heeft. UNITED ARTISTS is na het ongeken de succes van de haaienfilm „Jaws” er als de kippen bij geweest een tweede film over hetzelfde onderwerp, zij het wat minder groots aangepakt, op de markt te brengen. „Haaien” was de een voudige titel van deze door de vergeten persvoorstelling moeten we helaas, al thans voor dit ogenblik, van een bespre king af zien. Het Leidseplein Theater heeft Visconti’s „Conversation Piece” ge prolongeerd. Het duidelijkst worden zijn bedoe lingen in „De Man met de Camei a” uit 1928, een film van anderhalf uur, improviserend gemaakt in de straten van Moskou. Camera-instelling en montage bepalen dit baanbrekende werk dat het Filmmuseum op don derdag de 20ste zal vertonen. Daarna, toen de geluidsfilm een feit werd, waren het vooral zijn „Enthousiasme" („Symphonic van het Don-bekken”) IN CINEMA PALACE kan men vrij dag- en zaterdagnacht om 24 uur Kirk Douglas als held bewonderen in de oor logsfilm „De Kanonnen van Telemark”. Roxy prolongeert Pasolini’s „The Can terbury Tales”. Luxor brengt het drama van godsdiensthysterie, zich afspelend in de zeventiende eeuw in het klooster van Loudon De veel omstreden Engelse re gisseur Ken Russell heeft als „The De vils” met veel vertoon deze gebeurtenis sen doen herleven, o.a. met Vanessa Redgrave en Oliver Reed. DIT ONGEWONE VERHAAL, deze merkwaardige confrontatie, niet alleen van twee generaties, maar nog meer van twee culturen, is door Viscounti genuan ceerd en met groot begrip voor de gecompliceerdheid van de karakters die de gespletenheid van het huidige Italië vertonen, in beeld gebracht. Vooral de rol van Burt Lancaster die al in een vroegere film van Visconti („11 Gatto pardo”) tegen alle verwachtingen in exact het juiste karakter wist te spelen, is van een tragische voornaamheid en een ontroerende eenzaamheid. Hoewel de film zich uitsluitend in het Palazzo af speelt, is iedere toneelmatigheid verme den en krijgen we een rijk genuanceer de film te zien die afdoende de creativi teit en vitaliteit van de gehandicapte Italiaanse meester bewijst. verraad van hun kant vreest. Dirk Bo garde speelt zo genuanceerd de ex- kampbeul dat het verdere verloop der gebeurtenissen aannemelijk wordt, ook al doordat Charlotte Rampling, moreel slachtoffer van het kamp de ziekelijke gen deze inbreuk op zijn privacy, hij kan niet op tegen de snel wisselende argumentatie van Bianca (Silvana Man- gano) en er is voor hem geen uitwijk mogelijkheid meer als de „kinderen” hem komen verrassen met het zojuist geweigerde schilderij. Zeer tegen zijn zin stemt hij tenslotte toe en hij maakt daarmee een eind aan zijn rust en zelfgekozen eenzaamheid. Het resultaat was een van zijn mooi ste films: „Gruppo di Famiglia in un Inferno”, een titel die op een bepaald heeft tegelijk de willen ontlopen. DOOR ONGELUKKIGE omstanr- digheden is vorige week een film onbesproken gebleven die deze non chalante bejegening allerminst ver diend had. Het betrof hier nl. de meest recente film van Luchino Vis conti, de eerste sinds zijn Ludwig van Beierenfilm. In de Engelse ver sie die we hier te zien krijgen, zou de film „Conversation Piece” moe ten heten, maar de importeur heeft in navolging van zijn Franse collega de film „Violence and Passion” ge noemd, als gold het hier een sexy gangsterdrama. Toen Visconti in juli 1972 door een hersentrombose werd getroffen, vreesde men dat zijn rol in film- en theaterwereld zou zijn uitgespeeld. Maar sindsdien heeft de nu 69-jarige kunstenaar vanuit een rolstoel een grandioze uitvoering verzorgd van Puccini’s „Manon Lescaut” op het jaarlijkse festival van Spoleto en is hij on middellijk daarna begonnen met zijn nieuwe film die ook vanuit een rolstoel (Visconti is nu grotendeels verlamd aan beide benen) geregis seerd werd. en „Drie Liederen over Lenin” die Vertov als de onverzettelijke pionier deden kennen die even geïsnpireerd met het geluid experimenteerde als daarvóór met beeld en montage. Vertov’s ideeën en idealen waren in de praktijk niét consequent door te voeren, maar zijn invloed op de Rus sische film en met name op figuren als Eisenstein, Pudovkin en Dovsjen- ko hebben hem een blijvende plaats niet alleen in de Russische maar in de mondiale filmhistorie gegeven. Gedurende de tweede wereldoorlog was hij bezig in Alma Ata (Oeral) waarheen de filmindustrie verplaatst was (Eisenstein werkte er aan zijn „Ivan de Verschrikkelijke”) met oor- logsdocumentaires, daarna adviseerde hij in journaal-aangelegenheden tot zijn dood in 1953. IN THE MOVIES draait „Pastoraal verstoppertje” van de Japanse dichter, filmer en theatermaker Shuji Teyerama, wiens jongste theaterwerk in Mickery te zien is- Een voorbeeldige samenwerking tussen Mickery’s Ritsaert ten Cate en Peter Goedings van The Movies maakt het mogelijk verschillend werk van deze belangrijke kunstenaar te zien. Jammer dat er geen uitgever is die iets aan z’n literaire werk heeft gedaan. „Pastoraal verstoppertje” is de afreke ning van een man met zijn jeugd en vooral met de rol die zijn moeder daarin gespeeld heeft. In intrigerende surrea listische beelden zien we, hoe een jongen van tien jaar zijn jeugd op een dorpje gewijd is dood van Lenin van historische betekenis zijn. Tegelijkertijd was Vertov theoretisch bezig met de verheerlijking van het 4 „Kinoglaz”, het „filmoog” dat hij als een verbeterd menselijk oog, een on derzoekend en organiserend oog be schouwt. „Vrijheid voor het film apparaat, het meer volkomen mense- lijk oog. Leve het filmoog!”, roep hij enthousiast uit in het manifest 'van zjn groep medestanders, de „Kinoki”. Lido brengt „The wild Bunch” van Sam Peckinpah terug, de film uit ’69 die naam heeft gemaakt door zijn onver bloemd geweld en door het „vertraagd” sterven, wat een grotere betrokkenheid van het publiek bij het doden teweeg brengt In Frans Hals een reprise van „Butch Cassidy and the Sundance Kid”, de legendarische western van George Roy Hill met Paul Newman en Robert Redford als twee vrolijke en speelse avonturiers. BELANGRIJKER is de première die Studio geeft. „De Nachtportier” van de Italiaanse regisseuse Liliane Cavani brengt een variatie op het kamp-syn- droom door het slachtoffer van het con centratiekamp jaren na de oorlog te confronteren met haar beul die inmid dels portier van een klein Weens hotel is geworden. Het slachtoffer ging als jong meisje het kamp m en is daar verkracht en vernederd door de SS-er, die nu ondergedoken is in een eenvoudig baan tje om zodoende mogelijke processen te gen hem te ontlopen. Zij gaat als gast het hotel binnen en herkent in de por tier haar vroegere beul. Zij wordt op een vreemde manier aangetrokken door verhouding als een voortzetting van haar bezoedeld verleden duidelijk weet te maken. EEN DERDE PREMIERE is deze week te vinden in De Uitkijk, waar het debuut van Robert Benayon, „Sérieux comme le Plaisir” draait met o.a. Ri chard le Due, Jane Birkin en- Serge Gainsbourg. Bij gebrek aan een tijdige os film w en DZIGA VERTOV In het voorjaar van 1918 stelde hij zich ter beschikking van het zojuist opgerichte Film-Comité in Moscou, waar hem al dadelijk de post van redacteur en technisch leider van de Sovjet Nieuwsdienst werd toever- tronuwd. „Kondelia” heette het film journaal, dat hij te verzorgen kreeg, wat „Wekelijks Nieuws” betekent. Tussen juni 1918 en december 1919 verschenen er 43 afleveringen van het journaal, wat dan wel niet pre cies „wekelijks” genoemd kon wor den, maar de jonge Vertov ruim vol doende oefenstof bood om het vak te leren. Hij leerde de camera te gebruiken om de authentieke werkelijkheid vast te leggen, maar ontdekte tegelijk mo gelijkheden om met die werkelijks- heidsopnamen een spel te spelen (zo als hij al met geluid had gedaan waaruit een nieuwe werkelijkheid kon ontstaan. Toen „Kinodelia” moest ophouden bij gebrek aan celluloid wist Vertov uit het niet gebruikte materiaal van de journaals dat hij angstvallig had bewaard, een film samen te stellen die „De Verjaardag van de Revolutie” heette en die als blijft niet achter met teken- organiseert op zaterdag-, zon woensdagmiddag een popeye- aaneenschakeling van spinazieheld die De binnendringers nemen het huis in bezit en alle pogingen van de bedreigde eigenaar om de vroegere toestand te herstellen, zijn gedoemd te mislukken. Toch ontstaat er in de nopeloze situatie die nog andere onverwachte complicaties met zich meebrengt, een lichte verbete ring. De professor gaat zich interesseren in de brutale jongelui die zijn huis als het hunne beschouwen. Hij probeert hun slechte manieren en niets ontziende egocentriciteit te verklaren en ontdekt tegelijkertijd dat hun luidruchtige aan wezigheid zijn lege leven begint te vul len. Hij denkt er zelfs over Konrad als zijn zoon te adopteren. HAANSTRA’s „Dokter Pulder” is zijn zesde week in Cinema Palace begonnen. Bob Fosse’s „Lenny”, het portret van een vroeg gestorven cabaret-satyricus in Amerika (gespeeld door Dustin Hoff man) ies geprolongeerd in Roxy. Dat geoeurt ook met de Franse film van Robert Enrico die onder de titel „Het verborgen Geweer” („Le vieux Fusil”) in Luxor vertoond wordt. OP ZATERDAG wordt in het Vrij- heidstheater, Rechtboomsloot in Amster dam Ivens’ „Trein van de Overwinning” vertoond (een reportage over de verkie- zingstournees van Allende door Chili), ingeleid door Felix Greene. De inleiding begint om 20.30. Op diezelfde dag vindt ’s morgens om 11 uur in het Stedelijk Museum de vertoning van de kinderte- kenfilm „In het Woud is veel te doen” plaats en om 15.00 „Ze zullen ons niet tegenhouden” over interne moeilijkheden in Chili tijdens de regering van Allende. Zondag gaat in het Vrijheidstheater om 13.30 „Voorwaarts”, door Tobias Engel gemaakt in Guinee-Bissau tijdens de be vrijdingsoorlog, met in het eerste deel Amilcar Cabral als strateeg en in het tweede deel de opbouw van het bevrijde land. Om 11.00 en 15.00 in het Stedelijk een herhaling van het zaterdagse pro gramma, dat ook weer op maandag en dinsdag op dezelfde uren te zien is in het Stedelijk. NOUCHKA VAN BRAKEL, een van onze weinige vrouwelijke regisseurs, is vooral bekend door haar kinderfilms, „Sabotage” (1967) en „Baby in de Boom” (1969) die uitmuntten door haar begrip voor kinderen en haar originele humor. Maar ze heeft andere dingen gemaakt, ze filmde voor de VPRO in Perzië „Het Verborgen Gezicht” en voor de NCRV een reportage over kinderen die van huis zijn weggelopen. En ze was regie-assistente bij „Turks Fruit”. Dit wetende is haar overstappen op een wel heel ander genre dan haar filmen met en rond kinderen, zoals, nu gebeurd is met „Ouder worden”, gemaakt voor de Nederlandse Federatie voor Bejaardenbeleid, be grijpelijker. OP DE MATINEES van Cinema Pala ce wordt „De Avonturen van Hemmetje” vertoond, een tekenfilm over een onder nemend biggetje, ontworpen door het duo Hannah-Barbera die o.a. ook „The Flintstones” uit hun tekenpen lieten ko men. Studio 1 films en dag- en Festival, avonturen van onze lang geleden ontworpen werd door Max Fleischer. Met veel geweld van drilboren en hamers wordt de bovenverdieping aan gepast aan de vulgaire smaak van de binnengedrongen bende en van dat ogenblik af krijgt hij te maken met de aantrekkelijke maar hoer-achtige Bian ca, haar vlegelachtige amant en het Lietta die met haar rijke en onopgevoe de vriendjes nachtelijke feesten en luid ruchtige jazzconcerten houdt. Het is een situatie die aan Pinter ontleend lijkt. ervaart: de rouw om zijn gestorven vader, de nauwe binding met zijn moe der, de verliefdheid op de buurvrouw en de kindermoord van een ongehuwde moeder. Opeens breken de beelden van deze jeugd af voor de realiteit. We zien de hoofdpersoon terug als de maker van de film, die we net gezien hebben. Hij acht de beelden, die hij heeft gemaakt, vervalst. Samen met het jon getje, dat hij ooit was, gaat hij de gebeurtenissen nog een keer na. Samen beraden zij de moord op de moeder. Daar komt niets van. De man (Teyerama zelf dus, in de gedaante van een acteur) accepteert tenslotte zijn moeder, met wie hij aan het slot zit te schaken in de woonkamer. De wanden van die kamer vallen opeens weg en we zien het twee tal midden in het drukke stadsgewoel van Tokio. De man is volwassen gewor den- De personages uit zijn jeugd steken de straat over, wuivend naar de camera. Het is een beeldschone, voortdurend verrassende film waarin Teyerama op een heel eigen wijze symbolen gebruik-t om wat hij „de familie-hel” noemt, te illustreren. Het belangrijkste symbool is de klok, dat hier niet alleen een beeld van de tijd is maar ook van de verstoor de, nauw met de dood van de vader samenhangende verhouding tot de sexu- aliteit, die o.a. verzinnebeeld wordt in een Fellini-achtig circus. NA DE HISTORISCHE filmparodieën van Richard Lester (de „Drie Muske- tiers”-serie, „Royal Flash”) gaat men in Engeland de succesformule uitmelken en heeft men nu „De Graaf van Monte Christo” gekozen als nieuw melkkoetje. De rolbezetting is op peil met Richard Chamberlain, Trevor Howard, Tony Curtis, Louis Jourdan en Donald Plea- sance, maar de regie is aan een mindere kracht opgedragen, David Greene, zodat alles niet half zo leuk uitvalt als bij Lester. Toch was Tuschinski I bereid de première van de film in zijn theater te doen plaatsvinden. IN CINERAMA EEN door Richard Brooks fors opgezette avonturenfilm, „Bite the Bullet”, waarin Gene Hack man, Candice Bergen, James Coburn en vele anderen deelnemen aan een paar- derace over ettelijke honderden kilome ters, een dagenlange strijd die door een jury vanuit een naburig rijdende trein gecontroleerd wordt. Het parcours is uit gezet in een gevarieerd en gevaarlijk landschap dat mogelijkheden biedt voor alle soorten avontuur, tot verkrachting (Candice Bergen!) toe. Dit soort wed strijden die alleen voor de beste ruiters met het meeste uithoudingsvermogen bestemd is schijnt tussen 1880 en 1910 bijzonder populair te zijn geweest in Amerika en de film geeft een duidelijk beeld waaraan die populariteit te dan ken was. seerde en geproduceerde imitatie van het origineel. Nu „Jaws” (al vertoond in de Filmweek Arnhem) met enige vertraging in de bioscopen zal komen vermoedelijk tegen Kerstmis, heeft importeur Nova van die vertraging geprofiteerd door vroegtijdig „Haaien” uit te brengen. Wie dus zijn eerste haaien-shock bij een aanzienlijk minder spannend gemaakte film wil ondergaan, moet nu naar Cine ac Damrak waar de Nova-film deze week is gaan draaien. eerste „montage film” de filmgeschie denis is ingegaan. De blijvende betekenis van Dziga Vertov, aan wie het Nederlands Filmmuseum tot en met 27 november ■n tentoonstelling en een reeks voor stellingen van zijn werk wijdt, is zijn pionierswerk op het gebied van „het leven betrappende”-opnamen en van de montage die nieuwe waarden kan toevoegen aan de spontaan gefilmde beelden- Zijn ideaal was een film van au thentieke gebeurtenissen, zonder ver haal en zonder acteurs. In die zin is hij de vader te noemen, zowel van de „cinéma vérité” als van de documen taire. In 1922 stichtte hij met behulp van het Staatsfilmbedrijf „Goskino de Ki- no-Pravda” (naar het in 1912 door Lenin opgerichte dagblad „Pravda”, dat is De Waarheid) die niet de bedoeling had het nieuws te brengen dan wel onderwerpen van algemeen belang als één geheel te verfilmen. Tussen 1923 en ’25 verschenen er 23 afleveringen van Kino-Pravda, waar van vooral „Vijf jaren van Strijd en Overwinningen” en de aflevering die DINSDAGS VERTOONT het Vrij heidstheater om 20.30 naast Ivens’ „Bori- nage” ook de Nederlandse actiefilm „Geen Aalmoes, maar Pensioen” van de theatergroep Parabel die laat zien hoe de Limburgse mijnwerkers tien jaar na acteur Cornel Wilde geschreven, geregis- de mijnsluiting in verzet komen en gaan -i demonstreren om een rechtvaardig pen sioen. Op woensdag de 19de zijn er voorstel lingen in het Filmmuseum om 19.30 van de Chileense speelfilm „De Jakhals van Nahueltoro” en in Paradiso van „De Moed van het Volk”. „De Jakhals” gaat in op de sociale misstanden die hebben geleid tot een gruwelijk drama, waarbij een arme boer in een dronken bui een vrouw en haar vijf kinderen vermoordt, opgpakt wordt en geëxecuteerd. „De Moed van een Volk” geeft een beeld van de onderrukking van het Boliviaanse volk, culminerend in de bloedige wraak van de Rangers, de keurtroepen van het leger op de feestvierende mijnwerkers tijdens het feest van San Juan. Engels schilderijengenre uit de 18de eeuw slaat, waarbij een hele familie zich zittend en liggend ’liet portretteren op het gazon voor het adellijke huis. Van daar de Engelse titel „Conversation Pie ce”, waarmee dit genre door de Britten wordt aangeduid. Het is naar aanleiding van een dergelijk schilderij, de voorlo per van de groepsfoto, dat „de professor” in onvermoede situatie komt. „DE PROFESSOR” (Burt Lancaster) is een teruggetrokken levende weten schapsman die in zijn Romeins palazzo zich omringd heeft met mooie dingen, boeken, schilderijen, muziek. De aarze ling bij de aankoop van een nieuw „Conversation Piece” die een paar kunst handelaren hem trachten te verkopen, wordt indirect zijn ongeluk. Ter aanvul ling van zijn collectie zou hij het schil derij graag willen hebben, maar hij vindt de prijs te hoog en bovendien komt een grote uitgave hem op dat ogenblik wat ongelegen omdat hij de ongebruikte bovenverdieping van het pa lazzo wil restaureren als noodzakelijke bergruimte voor zijn kunstverzameling. Als beide antiquairs tenslotte vertrok ken zijn, blijft een dame in hun gezel schap achter. Zij blijkt niets te maken te hebben met het vorige bezoek maar heeft de gelegenheid benut om binnen te dringen en de wereld vieemde professor te overvallen met het voorstel haar de nog ongebruikte bovenverdieping af te staan als een woning voor haar minder jarige dochter Lietta en als „pied a terre” voor haar en voor haar gigolo achtige amant Konrad (Helmut Berger). Tevergeefs verzet de professor zich te- capaciteiten gaan verminderen en de vrijetijdsbesteding door allerlei handi caps steeds grotere beperkingen wordt opgelegd. De filmmaakster introduceert de ouderdom op verschillende wijze, hoopvol, berustend, de eenzaamheid, het menselijk verval. Ze heeft getracht geen treurige film te maken, maar ze werkelijkheid niet Tenslotte is de film bedoeld voor wie straks op een of andere manier met bejaarden te maken krijgen. De film wordt begeleid door een korte, zinnige tekst en doorschoten met kleine, in re delijke vragen verpakte interviews. Maar het zijn vooral de beelden die bij blij ven, beelden van een grote schoonheid en ook van een ondragelijk tragiek: de oude man die zijn debiele vrouw in de inrichting opzoekt, de een zame vrouwen die zich in het badhuis laten douchen, het jonge meisje dat met grote tederheid het afgetakelde lichaam van een stokoude vrouw wast en als beloning een zoen op haar hand krijgt, de eenzame man die voor zichzelf een ontbijt klaarmaakt, de vrouw die voor het raam zittend, uitkijkt naar haar dochter, die al in zoveel weken niet op bezoek is geweest. Zelden is met zoveel visie, zoveel inlevingsvermogen, zoveel erbarmen het proces van ouder worden benaderd. W

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 19