Jana Jonasova: juweel van een stem 1 RAMMELT NOG N BEETJE Flink deel van Kamer voor anti-STER-motie Lucia PANORAMA ONC^'OEK Bel 020 494141 KLMcatermg 1 Geeft 11 een Party? 1 r GETROMMEL IN DE NACHT KAN X 99 KOMBINEER Rokken Bloeses Pullovers Vesten Pantalons Wist u dat wij LE TRICOT IR r Tr uwgordijnen opmaat maken, ook velours. JSr Toneelgroep Baal met jeugdroncle van Brecht Mr. Scholten: „Kansen staan fifty-fifty I 21 1 4 NOVEMBER 19 7 5 KUNST 3 zijn Juwelier met onze modieuze Wat zou u in zijn plaats antwoorden op vragen ais: van 27 4 -V R IJ D A G Vindt u dat Surinamers zo spoedig mogelijk terug zouden moeten Q Ja Nee Geen mening Zou u een Surinaamse huisarts willen hebben? Ja Nee Geen mening Barteljorisstraat 2, Haarlem, Tel. 310202 Zou u een Surinaams gezin als buren willen hebben? JaNeeGeen mening Hebben Surinamers evenveel recht op werk als Nederlanders? Ja NeeQ Geen mening Hoe alle Nederlandse buren erover denken, is nu geen geheim meer. Want Panorama publiceert deze week de uitslag van een wetenschappelijk verantwoorde enquête. Lees of uw buurman er net zo over denkt als u. (Jerseyshop) Barteljorisstraat Haarlem. - apaci- irking. at 82, 8 uur De vliegende party-kok van KLM heeft reeds talrijke gastvrouwen de zorgen van het klassieke party-probleem uit handen genomen. Ook u en Z uw gasten zullen enthousiast zijn over onze totale ys verzorging. Wilt u ook tot de „Party Kring” toetreden? Belt u ons dan even voor informatie of een kleurrijke brochure over de betrouwbare KLM Party Service. ECHT VOOR IEDEREEN DE POLSCOMPUTER OP ZN REST Zijn Surinamers na de onafhankelijkheid hier nog welkom Ja Nee Geen mening HF mi a wi 1 -.Jl Sg A» fti- ft- :.ft. -ft ff JffiM (ADVERTENTIE) /an de rd B.V. J. H. MOOLENIJZER (Van onze correspondent) JAC HEIJER Rudolf Lucièer (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) O O. o I anwezi i en da en? :en eig :n- en ndel 27 120 Antwoordnummer 795 5. Luchthaven Schiphol. r De muziek van Breuker is laat geko men, wat wellicht de reden is dat er nog geen goed evenwicht is gevonden tussen de zang en de begeleiding die via de taperecorder tot ons komt. Het valt dan op dat de spelers nog veel stem- en zangoefeningen moeten volgen, willen ze verstaanbaar zingen. Alleen Elja Pel- grom en soms Els Ingeborg Smits heb ik goed kunnen volgen. De vertaling van Klaus Siegel valt op door een onver bloemd, modern soort Nederlands. 0 Er ontstond donderdagavond bij de eerste termijn van de behandeling van de CRM-begroting-1976 enige beroering om de motie van Scholten, waarin hij het kabinet uitnodigt over te gaan „tot geleidelijke liquidatie, van de STER’'. VVD, CHU en mevrouw Van Leeuwen van de ARP-fractie wezen mr. Scholten erop dat het staatsrechtelijk ongebruike lijk is een motie in te dienen, nog vóór de minister heeft kunnen antwoorden. Mr. Schotten echter weerlegde deze kri tiek later door uiteen te zetten dat hij de dag tevoren van kamervoorzitter An ne Vondeling de goedkeuring had gekre gen voor zijn handelwijze. Bovendien Gelukkig echter is gebleken, dat al deze veranderingen voor het merendeel verbeteringen waren. Dirigent Gregor was hier niet voor het eerst en hij heeft 1 AMSTERDAM. Toneelgroep Baal laat weer een hoop speelplezier zien in „Getrommel in de nacht”, een jeugdzon de van Bertolt Brecht. Toch rammelt er iets aan de voorstelling, die de groep deze weken in het Shaffytheater laat zien. Dat kan liggen aan Brecht, maar ook aan de bewerking die regisseur Leo nard Frank en zijn mensen ervan heb ben gemaakt. Het laatste bedrijf is zo rommelig ingericht, dat de strekking van het stuk een beetje in de lucht komt te hangen. Ik krijg de indruk dat het stuk eerder is gekozen om de groep lekker te laten spelen en zingen, dan om precies aan te duiden wat Brecht heeft willen zeggen, laat staan om aan te geven dat Brecht er later heel anders over gedacht heeft. stelling tot de eerste helft heb ik de preciese bedoelingen niet kunnen ont dekken. Die eerste helft zit eén stuk beter in elkaar. De spelers geven met groot ge voel voor humoi’ en afstand het keurig- burgerlijke milieu van de wapenfabri kant en zijn gezin weer. Elsje de Wijn en Elja Pelgrom met name zetten met uitstekend komediespel twee prachtige typen neer. Hans Dagelet vond ik een verrassing. Hij speelt de profiteur Murk in houding en mimiek op een manier die ik nog nooit van hem gezien heb. De afstandelijkheid die hij daarin aan de dag legt, laat hij naar het einde van het eerste deel jammer genoeg wat varen. Els Ingeborg Smits als Anna houdt het beter vol. Ze nuanceert voortreffelijk de wisselende gemoedstoestanden van hel tutje Anna en zingt ontroerend haar lied. Na de pauze zijn de sfeer en de opzet totaal anders. De spelers zien we terug in een cabaret. Uitbundig aangekleed zijn ze voortdurend terzijde van de han deling bezig, terwijl Rudolf Lucier zijn ervaringen aan het front vertelt en de ingelaste ballade van de soldaat zingt. De overgang van revue-artiesten naar opstandelingen gaat echter te slordig. De muziek van Willem Breuker, een eigen tijdse Weill, moet het naderende revolu tionaire geweld uitbeelden, maar deze functie van de muziek wordt naar mijn gevoel toch onvoldoende toegepast in dc mise-en-scene. De precisie die het eerst< deel kenmerkte ontbreekt. Jammer. DEN HAAG. De kans dat de motie voor afschaffing van de STER-recIame door een meerderheid van de Tweede Kamer wordt aangenomen, acht de indiener ervan - de ARP’er mr. J. N. Schotten - op „fifty-fifty”. De stemmen van PSP, DS’70, CPN en D’66 zullen de doorslag moeten geven. Het staat vrijwel vast dat de fracties van PvdA (43), GPV (2), SGP (3) en PPR (7) met de voltallige ARP-fractie (14) zullen mééstemmen. me voorstellen dat hij zich dan in ieder geval niet thuisvoelt in zo’n stelletje halve garen. Nu verzuimt Baal precies aan te ge ven, wat het zelf erover denkt. Wil het met dat laatste bedrijf zeggen, dat de revolutie toch geen boodschap heeft aan artiesten en omgekeerd? Of is het louter toeval dat het slot zo uitpakt omdat de groep gekozen heeft voor het fleurig uitpakken van al het acteertalent dat het in huis heeft, en het contrast tussen Kragler en de revue-artiesten op de koop toeneemt. Ook al omdat de mise- en-scene in dat bedrijf naar mijn gevoel nogal slordig in elkaar zit —in tegen- V Speciaalzaak in gordijnen envisages 1 Kleine Houtstraat 42 Haarlem. Tel. 023-323925 s Maandags gesloten HaarlemsGordijnenhuis al menige succesvolle voorstelling geleid. Hij kon het uitstekend vinden met het Radio Philharmonisch Orkest en ik heb met spanning naar de uitstekend ver zorgde begeleiding zitten luisteren. Het was jammer dat de inzet van de trompet en de trombone wat onzeker klonk, waardoor het noodlotsmotief aan drei ging inboette, maar dat is dan ook de enige zwakke plek van de hele avond geweest. Meermalen heb ik Gregor en het orkest bewonderd om het beheerste pianissimo, dat enorm veel bij droeg om de spanning en de sfeer te verhogen. De houtblazer^ (vooral de hobo) verdienen een aparte vermelding voor de bijzonder mooi gespeelde solotrekjes. Het ont breekt Gregor ook niet aan tempera ment iedere climax werd in samen werking met de zangers opgebouwd en voerde naar hoogtepunten die zij anders zelden bereiken. Behalve zijn Tsjechische vurigheid en zijn warme muzikaliteit, had Gregor ook nog een Gilda meege bracht met een juweel van een stem. Lyrische coloratuursopranen zijn zeld zaam, maar Jana Jonasova is 18 karaats. Zij heeft alles mee, haar frêle figuurtje. Hoe uw buurman over Surinamers denkt. „Getrommel in de nacht” stamt uit 1920 en gaat over de kater in Duitsland na de verloren Eerste Wereldoorlog. An dreas Kragler is een gedemobiliseerd soldaat met tropenkolder terug uit Afri ka, waar ook al gevochten werd. Zijn verloofde Anna, dochter van een wapen fabrikant, is verloofd met de poenige Murk, een man die geprofiteerd heeft van de oorlog. Ze verwacht een kind van „hem. Kragler, tweevoudig gedesillu sioneerd, wil zich aansluiten bij de Spartakisten, een groep communisten die in 1919 in Berlijn krantegebouwen be zette. Deze opstand werd bloedig neerge slagen. Kragler ziet echter van de revolutie af wanneer Anna weer bij hem terug wil komen. Brecht was jong en overtuigd pacifist: geen oorlog meer, geen revolu tie. Later heeft de socialist Brecht zich van het stuk gedistancieerd. Misschien heeft Baal het stuk gekozen omdat hij uiteindelijk net als Kragler meer voelt voor de genietingen des levens dan een revolutionaire houding. Niet voor niets worden de Spartakisten uitgebeeld als een stel revue-artisten, die ge schminkt en komisch uitgedost vanuit hun cabaret regelrecht de straat op gaan. Een gebochelde clown gaat voorop met de rode vlag. Mocht Andreas Krag ler geloven in de revolutie, dan kan ik haar schuchterheid, haar prille stem, haar eenvoud en de natuurlijke gratie waarmee zij zich over het toneel be weegt. Daarbij heeft zij een onberispelij ke techniek; met de hoogte heeft zij geen enkele moeilijkheid en zij zingt smetteloss zuiver. Haar stemsoort paste uitstekend bij het geluid van Vittorio Terranova (Hertog van Mantua), die veel beter op dreef was dan twee jaar gele- i den. Ook Tom Haenen bleek zeer goed in het geheel te passen als Sparafucile. Eigenlijk klinkt zijn nobele basstem te mooi voor een moordenaar, maar dat kan hij niet helpen. Sophia van .Santé speelde de rol van verléidster (Maddale- na) met volle overgave het is te begrijpen dat de Hertog van Mantua daarvoor zwichten moest. Het kwartet in deze akte met Terranova, Van Santé, Jonasova en Derksen werd onvergetelijk mooi gezongen. Verdi heeft Rigoletto getekend als een afstotelijk mens, een kruiperige vleier, een meedogenloze sarcast, maar ook als een arme machteloze man, die tenohder gaat aan zijn eigen fouten. Deze zielige, gebochelde nar, die zich als een grote giftig espin over het toneel beweegt, die honend lacht om het ongeluk dat ande ren treft, verliest het mooiste wat hij op de wereld heeft zijn innig aanbeden dochter. Deze rol is een van de moeilijkste die Verdi geschreven heeft. De tweeslachtig heid van deze tragische fguur vergt het uiterste van een zanger, die tegelijker tijd een groot acteur moet zijn. Jan Derksen heeft gisteravond bewezen, dat hij een Rigoletto op het toneel kan zetten, die ons af schrikt door zijn echt heid, die ons boeit door zijn menselijk heid en die ons meesleept in de diepste ellende. Zijn spotzucht is bij tender en zijn woede is feller geworden. Als hij zijn dochter uit de slaapkamer van de graaf ziet komen buldert hij tegen de edelen, die afdruipen als laffe honden. r Maar het volgende moment is hij de tederheid zelve en tracht hij haar te troosten terwijl zijn hart gebroken is om de schande die haar aangedaan is. Alle facetten van zijn kunnen spreidt Derk sen ten toon en hij groeit nog steeds in kracht, als een reus onder de groten. Derksen gegroeid in titelrol „Rigoletto Jana Jonasova als Gilda en Jan Derksen als Rigoletto. (Foto Jaap Pieper) hebben, aldus het ARP-fractielid, andere partijen meermalen moties in eerste ter mijn ingediend- Schotten wil de STER weg hebben, omdat deze vorm van reclame door haar opdringend karakter onnodig behoeften stimuleert en daarom een negatieve fac tor is bij de bevordering van een ver antwoord consumptiepatroon. De motie is verder ondertekend door Voogd en Kosto (beiden PvdA). Jongeling (GPV), Abma (SGP) en Van Winkel (PPR). CHU, KVP en VVD zijn tegen af schaffing van de STER. Van Leijenhorst (CHU): „De STER heeft een plaats ge kregen in het medium radio en tv en binnen, het produktiesysteem. Als je de STER weg wil hebben, moet je het hele reclamemedium aanpakken. Als de STER er nog niet zou zijn geweest, dan waren wij misschien ook tegen de STER geweest. Maar hij is er nu eenmaal”. Van der Sanden (ÜVP): „Als de STER zou leiden tot een koop-psychose, dan zou ze moeten verdwijnen. Maar dat is niet zo. Daarom zullen wij tegen de motie-Scholten stemmen. Er zijn nog andere redenen: waar halen we in deze moeilijke economische tijd de 125 mil joen (jaarlijkse opbrengst STER) uit de algemene middelen vandaan? Verhoging van de omroepbijdrage een ander eventueel gevolg van de afschaffing van de STER betekent naar mijn oordeel dat veel mensen hun krant zullen op zeggen. Ten slotte moeten in deze perio de van laag-conjunctuur de onderne mers in staat zijn te adverteren. (ADVERTENTIE) KOOP EEN Dit LED kwartshorloge is één van de Collins polscomputers. Heeft veel afleesmogelijkheden en wijkt nog minder af dan 1 minuut per jaar. Nu binnen ieders bereik met 12 maandenlange schriftelijke garantie. SCHEVENINGEN. Na het grote succes in 1973 met „Rigoletto” lag hel •J --voor de hand dat de Nederlandse Ope- - rastichting te eniger tijd met een herha ling zou komen en gisteravond was het dan zover. Het Circustheater was afgela den vol en het publiek had kennelijk grote verwachtingen van de dingen die gebeuren gingen. Aan de herhaling van een opera ziten echter zoveel speciale mogelijkheden vast, dat men nooit kan zeggen hoe de uitslag zal zijn. Om te beginnen was de muzikale leiding deze keer opgedragen aan Bohumïl Gregor van het Nationaal Theater in Praag in de plaats van André Rieu. Het Radio Philharmonisch Orkest verving het VSO en de rol van Gilda werd deze keer niet gezongen door Noël Rogers, maar door de Tsjechische sopraan Jana Jona- sovd. Voorts debuteerden Tom Haenen als Sparafucile en Elisë Galama als Giovanna. tuna - £-1.- 'ft

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 21