NOG-jubileum met Die lustige Witwe Rusland Somber boek over Vormingstoneel Limburg volgt GL Twee op Katja Neem liever de WA-Extra. B Prix Goncourt voor anonieme romancier EXPOSITIES IN EN OM HAARLEM Sb Wfk-jF Als u alleen WA verzekerd bent, zult u zo’n schade zelf moeten betalen. a-yPW u F r Weer Japanse prijs voor Ben Cramer Al te amateuristisch gebracht Symfonie-orkesten: vaker maar korter 1975 13 NOVEMBER KUNST DINSDAG 1 8 I i Autodiefstal. Kan ook overkomen. (16 variëteiten!) MENINGEN VAN ELF DESKUNDIGEN te,® NOORDHOLLANDS PHILHARMON1SCH ORKEST J c Lekkere drop van Langenberg Nationale-Nederlanden - ;8| 18 - - Jan Budding I „DE STOETERIJ VAN DE UILENBOOM” W Hoofdstraat 238, Santpoort (Unieke gelegenheid voor recepties, diners, koude buffetten, fondue- en barbecue-parties. Daarom komt Nationale-Nederlanden nu met een nieuwe autoverzekering. De WA- Extra. Die biedt veel meer dan uw verplichte WA,en kost maar weinig extra, ’t Verschil: bijvoorbeeld voor een Simca 1100 van oktober ’72 f42,50 per jaar (met aftrek van 40% no-claimkorting f 25,50 per jaar). Of voor een DAF 44 van oktober’72 welgeteld f37,50 per jaar (met aftrek van 40% no-claimkorting f22,50 per jaar). Geen eigen risico. Geen verlies van no-claim bij schade door een van de „extra” dekkingspunten. Uw assurantiekantoor kan elke gewone WA-verzekering zonder meer omzetten in de nieuwe WA-Extra van Nationale-Nederlanden. Bel even. Of bel Nationale-Nederlanden: 070-7113 31. Els Martelhof Diet Wiegman J i s <1.1 1^' JBBII 1 s, i Sils i >41 i K» LVI hm r j (ADVERTENTIE) ft (ADVERTENTIE) Dit is de gewone WA. (ADVERTENTIE) P. ZWAANSWIJK Sft-s (ADVERTENTIE) bijvoorbeeld de hoofdstukken PETER WOLFSBERGEN Wettelijke aansprakelijkheid. Schade Service Nederland. Dit is de nieuwe WA-Extra. ideologie (K. van het Reve), politieke macht (H. L. Verhaar), economie (J. H. L. Löwenhardt) en kunst (W. G. Weststeijn), die een aanvulling kun nen zijn op onze kennis over onder werpen die over het algemeen in de pers toch al met een zekere regel maat aan bod komen. blijft, overheerst toch een poëtisch karakter, een stille aandacht voor de natuur, die weldadig aandoet. Ook in een enkel duinlandschap en een havenegzicht demonstreert Willie van Haard de aquareltechniek goed te beheersen. elk geval heb ik die indruk wel gekregen door dit boek, dat overigens veel, redelijk recente en goede infor matie geeft over een land dat zó nabij is, zóveeel invloed heeft op ons bestaan hier in het westen en dat ons toch zo weinig bekend is. Verzekert’t wel. En goed. In de loop der jaren heeft NOG vele operettes cpgevoerd. „Die lustige Witwe was hier ook bij. De keuze van Lehars beroemde theaterstuk, waarvan operette- liefhebbers en dus ook de amateur- spelers van NOG zich ongetwijfeld per fecte opvoeringen herinneren, was gezien de eisen, waaraan men toch uit respect I. gemakkelijk die algemene sfeer van malaise te verklaren. De voornaamste oorzaak is naar het mij en vele anderen voorkomt de omstandigheid, dat er uit dat land ons zo goed als geen uitingen berei ken van enig eigen initiatief van de burgers van dat land”. Van het Reve laat deze conclusie overigens volgen op de mededeling, dat dié indruk „geheel losstaat van het standpunt dat men inneemt ten aanzien van het in Rusland heersende regiem”. Of die uitspraak inderdaad te be wijzen is, waag ik te betwijfelen. In Bij de Stichting Beeldende Kunst op de Gedempte Oude Gracht expo seert in het bovenzaaltje Jan Bud ding. Over zijn tekeningen en oliever ven schreef ik kort geleden, toen hij in Galerie Eijlders in Zandvoort zijn expressieve werk toonde. Voor een deel hangen er dezelfde tekeningen, bijna steeds vrouwenfiguren in com binatie met kippen in allerlei situa- Een ochtendbad bij -60 graden Cel sius in het Ojmjakondal. De hardheid van het leven in de koude en natte gebieden van Rusland en Siberië is een rem op de economische ontwik keling. HAARLEM. Het Haarlemse Nieuw Operette Gezelschap (NOG) herdenkt dit jaar zijn twintigjarig bestaan. Maandag avond heeft het ensemble zijn jubileum gevierd met een opvoering van de ope rette „Die lustige Witwe” van Franz Lehar in de Stadsschouwburg. Deze ope rette zal vanavond opnieuw door het gezelschap voor het voetlicht worden gebracht. DEN HAAG (ANP). De Nederland se professionele symfonie-orkesten heb ben in het afgelopen seizoen meer con certen gegeven die echter korter duur den dan voorheen; zo heeft de Vereni ging Buma uitgerëkehd. „Het aantal po- diumbeurten in ons land steeg in het seizoen 1974-’75 met 77 en daardoor nam ook het totale aantal gespeelde muziek werken toe met 252. De gemiddelde tijdsduur per concert daalde echter we derom.” Willie van Haard, aquarellist en gra ficus, exposeert tot en met 30 novem ber weer in Galerie Bon Art aan de Jansstraat in Haarlem. Waren het de vorige keer hoofdzakelijk kleuretsen, nu hangen er uitsluitend aquarellen. Meestal geeft hij zijn verbeelding vrij spel en dan werkt hij in de richting van een persoonlijk Surrealisme, vooral in zijn etsen. Nu, in deze aqua rellen houdt hij zich dicht bij de natuur, maar die wordt in een dich terlijke gevoelstoon op papier gezet. Een aantal parken en een bosge zicht worden bij Willie van Haard een soort droomtuinen, weergegeven in vervagende vormen en met vrij sterke contrasten in een’ uitstekend kleurgebruik- Het vervagen en de •- contrasten zijn dan de middelen om de gevoelservaring sterker te doen spreken en het realisme naar de ach tergrond te drukken. Daardoor ont staan sterk boeiende bladen. Een andere categorie bestaat uit bloesemtakken, bloemen, bessen en dergelijke, meestal een enkele tak tegen een blanke of vervagende ach tergrond in enkele kleuren waartegen bladeren en bloesems contrastrijk af steken. Hoewel Willie van Haard in dit werk dicht bij de werkelijkheid „Duurde een concert in het seizoen 1973-’74 nog gemiddeld tachtig minuten, in het afgelopen seizoen was het nog maar 77 minuten”, aldus de Buma. De vereniging heeft met vreugde geconsta teerd dat het repertoire van de orkesten „wat meer eigentijdse muziekwerken be vat. Met name het aandeel van Neder landse componisten is met bijna dertig percent (van 7,2 naar 9,3 pet) gestegen. In minuten uitgedrukt is het percentage Nederlandse muziek echter met 0,1 te ruggelopen. De oorzaak hiervan is te zoeken in het feit dat in het algemeen de gespeelde Nederlandse muziekwerken een kortere tijdsduur hebben dan de werken van buitenlandse auteurs”, aldus de Buma. Uw gastheer Jan G. Westerhoven Telefoon 023-376741 Het stukje dat u nu onder ogen heeft pretendeert niet een werkelijk kritische, zoals dat heet doorwrochte, beschouwing over het boek te zijn. Bij mij is na eerste lezing van een aantal artikelen eigenlijk één vrij sterk overheersende indruk achterge bleven: dit land lijdt, ondanks al zijn mogelijkheden, vooruitgang en goede bedoelingen, ondanks zijn enorme landoppervlak en enorme verschei denheid aan volkeren en culturen, aan een gebrek aan persoonlijkheid, aan een zekere grauwheid, aan de verheffing van cliché tot ideaal. Waar je van onze westerse samen leving zou kunnen zeggen dat de woorden „nieuw” en „anders” een mate van heiligheid verworven heb ben, lijkt in Rusland bijna het omge keerde het geval. Om met Van het Reve te spreken: „Het is niet zo omvat behalve ongeveer 420 pagina's tekst, een groot aantal illustraties, bronvermeldingen, een personenregis ter en een kort „who is who” over de auteurs. „Rusland” doorlezend krijgt men over het algemeen de indruk, dat de auteurs Van het Reve omschrijft hen als een groep mensen die elkaar beschouwen als redelijke, behoorlijk geïnformeerde Ruslandspecialisten zeker niet uit dogmatisch marxisti sche kring komen, maar al evenmin „westers” vooringenomen standpunten delen. De gewone WA. En extra: Ruitbreuk en glasschade daardoor. Diefstal/Braak. Joy-riding. •Verduistering. Brand. Kortsluiting. Ontploffing. Stormschade. Blikseminslag. Natuurrampen, zoals overstroming en lawine. Botsing met loslopende dieren en overstekend wild. Flinke schade bij transport per boot of trein. •Verlies van deel III kentekenbewijs door bovengenoemde oorzaken. Concertgebouw Haarlem vrijdag 21 november 1975 20.15 uur tweede concert serie C COMPONISTENSERIE dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT solist: BERNARD DRUKKER elektronisch orgel Programma: LEX VAN DELDEN Concert voor twee strijkorkesten Piccolo Concerto Concert voor elektronisch orgel Sinfonia no 3 Tuinzaal Concertgebouw 19.30 uur: voorbeschouwing programma. Lex van Delden in gesprek met J-Michael Nuyten, direkteur Haarlemse Muziekschool; entrée gratis voor bezoekers van het concert entrée f 6,(a.i.) cjp geldig kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, van 10-15 uur; telefonisch 320994 van 12-15 uur. Interessanter nog vind ik|ide artike len over die onderwerpen, waarover de berichtgeving wat schraler is of die misschien wat minder tot de ver beelding spreken. Dat zijn artikelen als „Kleine geografie van een super mogendheid” van J. de Vries, „Het volk der honderd volken aspecten van het nationaliteïtenyraagstuk” door W. H. Roobol, „Het platteland” door J. W. Bezemer, „Het gezjn” door M. F. F. Grosheide-Van de Riet, „Het onderwijs” door A. J. Treffers en „Godsdienst” van S. P. de Boer. En dan ben ik, inhoudelijk gezien, niet eens volledig over dit „onvolledi ge” boek. „Rusland”, dat onder redac tie stond van J. van hef Reve-Israel, i: „HET TOTAALBEELD dat door dit boek wordt opgeroepen is vrij som ber’’. Dat is één van de conclusies, en een zeer juiste vind ik, van de beken de slavist dr. H.. van het Reve, die hij trekt in de inleiding van het door Uitgeverij J. H. Gottmer, Haarlem, gepresenteerde boek „Rusland”. Het boek bestaat uit elf artikelen, geschreven door deskundigen over evenzoveel onderwerpen. Dat is, gelet op de grootste van een supermogend heid als de Sovjet-Unie, zeker geen poging tot volledigheid van de kant van de uitgever; maar: „Het is geen echt volledig boek geworden: een aantal onderwerpen zijn buiten be schouwing gelaten, althans zij hebben geen apart hoofdstuk gekregen (het militaire apparaat, sociale voorzienin gen, geschiedenis en wetenschap). Volledigheid is trouwens onmogelijk”, aldus de inleider. Wat overblijft is ruimschoots vol doende en boeiend genoeg. Daar zijn over In Galerie Bon Art exposeert ge lijktijdig Els Martelhof met textiel kunst. Er hangen maar enkele dingen van haar, onder meer in een techniek waarbij ze strengen wol en andere stoffen tegen vezelbord plakt, ze plakt er ook stenen en dergelijke tussen en zo vormt ze spiralen. Er is ook ander werk, borduursels in een voudige mathematische vormen. Ze komt in het algemeen niet boven een zwak kunstnijverheidsniveau uit. (Van onze correspondent PARIJS. Een schrijver die zich achter het pseudoniem Emile Ajar ver schuilt, heeft maandag in Parijs voor zijn roman „La vie devant soi” (Het leven dat men voor zich heeft) de Prix Goncourt gewonnen, de belangrijkste li teraire prijs van het seizoen. Het is zijn tweede boek, maar van de persoon van de schrijver zelf is niets bekend. Tegen de traditie in heeft hij zich maandag ook niet vertoond. Zijn bekroonde roman, die al enkele weken bovenaan de Franse bestsellers lijst staat, is het levensverhaal van een Arabisch jongetje dat door een prostituée wordt opgevoed. De critici hebben in „La vie devant soi” een mengeling van humor, poëzie, tragiek en wanhoop her kend, terwijl Ajar door zijn woordge bruik als een erfgenaam en voortzetter van de middeleeuwse dichter Villon, de fabelschrijver La Fontaine en de ver nieuwer van het moderne Franse proza Celine werd omschreven. Voor zijn „l’Homme de sable” (de Zandman) kreeg voorts de lyceumleraar Frans Jean Jou bert de Prix Renaudot. Ondertussen zijn ook met deze twee toekenningen de gemoederen in de Pa- rijse literaire wereld nog geenszins tot rust gekomen. Zo werd maandag op nieuw een brandbom gedeponeerd bij de uitgeverij Grasset die aanzienlijke scha- de veroorzaakte. Als daders hebben zich de leden van een groep revolutionaire kunstenaars aangemeld die volgende week maandag een nieuwe Letterkundige prijs, de Piraten-Goncourt, zullen toe kennen aan de schrijver Jack Thieuloy, die momenteel in de Santé-gevangenis zit opgesloten. Hij wordt ervan verdacht enkele weken eerder een molotov-cock- tail in het appartement van een der juryleden van de Prix Goncourt te heb ben gesmeten. „Rozenbottels”, een der aquarellen van Willie van Haard. 'I Willie van Haard voor het werk redelijk zal moeten vol doen, wel bijzonder gewaagd. Het risico van een dergelijke onderneming is voor amateurs stellig te groot, hétgeen bij deze eerste opvoering door NOG wel gebleken is. De onbeholpen regie, die hiervoor be tracht werd, werd de oorzaak van, een rammelend verloop van het spel en van een vaak onbenullige karaktertekening. Ik herinner mij geen voorstelling van NOG, waarop zo onaanvaardbaar het amateuristisch accént werd gelegd. Ken den de spelers hun rollen werkelijk zo matig, dat de souffleur op het balkon nog hoorbaar de tekst moest oplezen uit het zichtbare draaiboek? Aanzienlijke afbreuk aan de opvoering werd eveneens gedaan door de- slechte muzikale verstandhouding, waardoor dan ook, tussen de gastdirigent Bert van Poelgeest en het begeleidingsorkest: het Zaans Operette Orkest, hetgeen vooral aan de dag trad bij de ensembie-zang. Het was vooral teleurstellend voor de „oud-gedienden”, die nog medegewerkt hadden aan de opvoering van'de operet te „Viktoria und ihr Husar” ter gelegen heid van het tienjarig bestaan van NOG. Met name waren dit Carla Heesbeen, die nu de rol van Valencienne vertolkte, Peter van Kampen, die nu baron Zeta was, Joop v. d. Brink (Raoul de Saint Brioche) en Henk Bierman, als Niegus nu onwillekeurig geremd in zijn type ring. Ans Stuut, ook al een gewaardeerde speelster van NOG, gaf een charmante Hanna Glawari te zien, Piet Verlaan, als gast, bracht een wat gespannen gtaaf Danibo. Voorts moeten genoemd worden Arie Busscher, die als gast een wat timide Camille de Rossillon uitbeeldde, Corry Steenbakker als Olga, Nico Ligt- hart als Kromov, Wim Tuin als Casca- da, Kees Rutgers als consul, Ank Schoenmaker als Silviane, Bep v. d. Blom als Prascovia. en Henk van Brin- kom als Pritchitsch. De hoofdrollen-vertolkers zongen vaak zeer verdienstelijk. Verder kon men de verrichtingen gadeslaan van éen ballet groep en van een danspaar, dat beter afzonderlijk had kunnen optreden dan nu als „mede-begeleiding” bij het Vilja- lied. ties- Het verschil tussen de bladen schuilt vooral in het gébruik Van de lijn voering, nu eens heftig, dan weer vloeiender en altijd eerder gebruikt als een middel tot expressie dan tot realistische weergave. De aantrekke lijkheid van hét werk wordt dan ook voornamelijk dooi’ het- handschrift bepaald. Enkele olieverven met.,slechts een enkele kip, weergegeven.- in „schriftuurlijke” penseelstreken moe ten op dezelfde wijze ..wprden gezien. Jammer dat de kleuren de expressi viteit niet steunen. Heel oorspronkelijke keramiek is in de kelder van de SBK te vinden. Diet Wiegman rolt haar klei heel dun uit, of het beslag is. Van die dunne plakken vouwt of vormt ze „voor werpen”, zoals een tas, een broodzak, één vleesblik, een lap waar onderuit een rattenstaart komt en dergelijke. De glazuren zijn heel eenvoudig en de bakwijze brengt mee dat veel van dezekeramiek eruit ziet of ze van verroest oud ijzer is gemaakt. De huid ervan voelt heel ruw aan. Het zijn heel gekke dingen eigenlijk, qua vormgeving doortrokken van een merkwaardige humor. Het is iets nieuws en heel leuk. HEIN STEEHOUWER DEN HAAG (ANP). De Nederland se zanger Ben Cramer heeft zich het afgelopen weekeinde in Tokio op het wereld-popsongf estival onderscheiden van de 46 deelnemers werd hij aangewe zen als de artiest, die de beste voorstel ling gaf. Hiermee heeft hij voor de tweede keer in drie jaar in Japan een belangrijke prijs gewonnen. Na een plaatopname en een korte trip door Japan zal Ben Cramer op 26 no vember in zijn vaderland terugkeren. MAASTRICHT (ANP). In Maas tricht is maandag de Stichting Vormings toneel Limburg voormalig GL-Twee- opgericht. Doel van de nieuwe Lim burgse toneelstichting is het ontwikkelen en in standhouden van een toneelcultuur en het ontwikkelen van nieuwe metho den om de emancipatie en maatschappe lijke bewustwording te ondersteunen. Voorzitter van de stichting is de heer Tummers, lid van de Eerste Kamer van de PvdA. Tot secretaris-penningmeester is benoemd Albert van der Baan, staf- medewerker toneel van de Nederlandse stichting voor kunstzinnige vorming te Amersfoort. De nieuwe stichting gaat binnenkort met minister Van Doorn praten over de bestaansmogelijkheden van het Vor mingstoneel Limburg. EINDHOVEN. Het landelijk Comité voor politieke vorming en actie heeft maandag een groot aantal adhesiebetui gingen voor het voortbestaan van de toneelgroepen Proloog en GL-Twee en de Nieuwe Komedie toegestuurd aan de leden van de Tweede Kamer. Deze adhe siebetuigingen zijn bij het landelijk co mité binnen gekomen nadat dit comité een verklaring had rondgestuurd waarin een pleidooi werd gehouden voor het behoud van het vormingstoneel in Ne derland. De adhesiebetuigingen zijn onder meer afkomstig van toneelgroepen en vor- mingscentra. O Mr "t’f*

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 13