Plan voor elpee aan Meeste beeldende kunstenaars blijven Van Vliet gewijd goed werkend bij hun standpunten Collectie Houthakker zeer duur geveild Lucia AMSTERDAMS PIANOTRIO TROF SFEER UITSTEKEND Henny Om in toneelspel ?n 35% 724^ w maar kijken j coupons van alle bekende l over Belle van Zuylen •Nietkopen 1! li OPNIEUW GEPRIJSD LE TRICOT Nederlandse lapijt Centrale j i SAXOFONIST MET CONCERT HERDACHT EXPOSITIE HAARLEMSE KUNSTAANKOPEN IN DE HALLEN r Mozartserie in Kadens 75,- Mutaties in Raad voor de kunst in Mickery Deze week W' 1 4 I O korting I „Schrijf aan mij, houd van mij” 2 13 19 7 5 KUNST WOENSDAG 1 9 NOVEMBER AUBERGE van ouds I I I I I I 1 HAARLEM De tentoonstelling in de Hallen op de Grote Markt van inzendingen voor de kunstaankopen door de gemeente, is natuurlijker wijze onderworpen aan een selectie proces. De kunstenaars zij zich be wust van het feit dat hun grootste en daarom vaak kostbaarste stuk ken een te zware belasting voor het budget zullen vormen. Ook zullen er beeldende kunstenaars zijn, die niet meedoen omdat ze zich liever niet aan het oordeel van een jury onderwerpen. Resteert dus een ge middelde. En dan moet men het eens zijn met het vorige week door ons gepubliceerde juryrapport, dat zo’n gemiddelde tamelijk hoog ligt en getuigt van een goed werkend „kunstenaarsbestand FONDUE-SPECIALITEITEN Zijden jersey JAPON en in i-jasji e iels, ten- (Jerseyshop) Barteljorisstraat 27 Haarlem I RESTAURANT Jersey ROK en PULLI 100 „DE UILENBOOM” I 8| s>v- -JI I- ROB HOEKE. HEIN STEEHOUWER. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) 4122 Een schilderij met een écht plastic venster waarachter licht brandt van Jan Verburg. vrijdag, zaterdag en zondag mij, JAAP STORK Portret van Belle van Zuylen. (ADVERTENTIE) I (ADVERTENTIE) cantabile met verrassend romantisch op lichtende fragmenten en voorts aan het bruisend-vitale Rondo, waarin het' indi viduele technische 'kunnen der instru mentalisten, alsmede het achtenswaardig hechte samenspel tot volle ontplooiing kwam DEN HAAG (ANP). De actrice Shi- reen Strooker Uit Soest en regisseur Erik Vos uit Den Haag hebben op hun ver zoek eervol ontslag gekregen als lid van de Raad voor de kunst onder dankbetui ging voor de in deze functie bewezén diensten. vertellen, maar duidelijk maken door de vorm, waarin voortdurend fricties zijn' tussen de verschillende stijlelementen”/ aldus Annemarie Prins. „Schrijf aan mij, houd van mij” gaat op donderdag 20 november om 23 uur in premiere in het Mickerytheater, waar het op de vier volgende avonden te zien is. Op 27 november is het te zien in de Toneelschuur, Haarlem. Uw gastheer Jan G. Westerhoven ■1 Grote Houtstraat 21 Boerekool met worst 4.95 Zuurkool m. spek en worst 4.95 Heerlijke verse erwtensoep 1.20 7 AMSTERDAM (ANP). De Collectie Bernard Houthakker, een serie van 245 oude tekeningen, heeft op de tweedaagse veiling door Sotheby Mak van Waay in Amsterdam in totaal ruim 1,28 miljoen gulden opgebracht. Van de 245 tekenin gen werden er overigens twee niet ge veild. Die werden door de erfgenamen aan het Rijksmuseum geschonken: een studie van een man door Charles-Joseph Natoire en een kinderkopje in kleur van Cornells Troost. HAARLEM. In de muziekzaal Ka dens was gisteravond het eerste in een serie van drie concerten, waarop alle zes pianotrio's van Mozart zullen worden uitgevoerd, alsmede diens kwintet voor piano en vier blazers, de twee piano kwartetten en het z.g. „Kegelstatt-trio”. De uitvoeringen geschieden door het Amsterdams Pianotrio, bestaande uit les Monas, piano, Han de Wit, viool, en Jaroslav Hajek, cello’. Dit ensemble is voor de groter vereiste bezettingen ver sterkt met een viertal blazers en een altist. In de dankbare bijvalsbetuigingen na afloop lieten de vier blazers zeer na drukkelijk pianist les Monas delen, die zijn veeleisende taak op dit concert op nobel-artistieke wijze vervulde. Het volgende recital in deze serie is op If.' december a.s. Santpoort - Telefoon 023-376741 merken met maar liefst slechts enkele Allemaal ver- HAARLEM. De Haarlemse jazzlief hebbers - de actieve en de passieve - zijn nog steeds onder de indruk van de dood van tenorsaxofonist Toon van Vliet, die vooral de laatste jaren on danks zjjn ziekte bijzonder in de weer was in het Haarlemse jazzwereldje. Hoe geliefd Toon bij zijn medemuzikanten en het publiek was bleek wel uit de massa le belangstelling voor het herdenkings concert, zondagmiddag in De Egelantier, waar enkele honderden vrienden en be wonderaars van de nestor van de Neder landse tenoristen en meer dan twintig musici Toon een postuum huldeblijk brachten. Initiatiefnemer Ray Kaart wil nog meer gaan doen. „Ik ben de afgelo pen dagen naarstig aan het zoeken naar oude opnamen met Toon van Vliet en we hebben plannen om een soort her denkingsplaat uit te brengen. ner, De Geus, de Haarlemse Jazz Club en enkele andere. Het herdenkingsconcert van afgelopen zondag zal waarschijnlijk ook bruikbaar materiaal opleveren. Mevrouw Van Vliet, haar twee kinderen en de oudste dochter van de overleden musicus heb ben zondagmiddag ontroerd geluisterd naar de bijdragen van zoveel Haarlemse jazzmusici, die, zonder dat deze herden king ontaardde in een manifestatie vol vals sentiment, een schitterende homma ge aan Toon hebben gebracht. Ray Kaart heeft inmiddels kontakt opgenomen met orkestleider Boy Edgar. De Amsterdamse arts-musicus bezit ta pes met prachtige solo’s van Toon van Vliet, onder meer van zijn lievelingsstuk Body and Soul. Ray Kaart wil ook gebruik maken van opnamen die ama teurs hebben gemaakt in de Haarlemse jazzcafé’s, waar Toon van Vliet de laat ste tijd heeft gespeeld, zoals de Jazzcor- Op de laatste avond werden ook be dragen van vijf cijfers betaald voor werken van Pieter Molijn (12.500 gld), Jan van de Velde (10.400 gulden), Paulus Constantijn La Fargue (10.800 gulden), Hubert Pieter Schouten (17.000 gulden), Thomas Rowlandson (12.600 gulden), Antonie Waterloo (14.000 gulden), Johan nes Thopas (10.500 gulden), Jan van Goyen (12.500 gulden), Nicolaas Maes (17.000 gulden), Willem van de Velde de jongere (11.500 gulden) en Samuel van Hoogstraten (11.500 gulden). Het duurste stuk van de collectie bleek achteraf de tekening van Philips Koninck te zijn, die maandagavond voor 62.000 gulden een andere eigenaar heeft gekregen. Dinsdagavond was een schaap- herderinnetje van Jean-Francois Millet het duurst. Het ging voor 45.000 gulden terug naar Frankrijk. Onmiddellijk daarop in prijs volgde de tekening van Rembrandt, „jacob zegent de zonen van Jozef”, die 40.000 gulden opbracht. Het programma van gisteravond om vatte de Trio’s in Bes KV 254 en in C KV 548; voorts na de pauze het piano- kwintet in Es KV 452. Van een gelijk waardige instrumentatie is in het uit 1776 daterende Trio in Bes K V 254 bepaald geen sprake; de piano heerst hier nog op alle fronten.en met name de cello is een praktisch geheel onderge schikte, begeleidende functie toebedeeld, hetgeen overigens niets afdoet aan de boeiende nhuoud die de compositie be vat. Henny Orri (links) en Hanna v. d. Linden repeteren in „Schrijf aan mij, houd van mij". revolutie zonder haar scherpe verstand te gebruiken om het politieke aspect, de functie van de revolutie te doorzien”. Belle van Zuylen was van oude adel, kind van een baron Tuyll van Seroos- kerken. De vooroordelen van haar klasse had ze goed door en stelde die aan de kaak in een novelle „De edelman”. Kri tisch tegenover de wereld waarin ze leefde en de mensen met wie ze omging was ze zeker. Maar haar tegenstrijdig karakter weerhield haar ervan zich vol ledig te geven aan een ideaal of aan personen. Ze was al 31 jaar toen ze trouwde met een vroegere huisleraar van haar broers Charles de Charrière: een teleurstellend huwelijk. Van groter belang zijn geweest haar misschien lou ter platonische verhoudingen met de of ficier David d’Hermenches en veel later Benjamin Constant, die 19 jaar We hebben natuurlijk niet de beschik king over verfijnd studiemateriaal, maar ik geloof best dat we aan de hand van de bestaande opnamen een fijne plaat kunnen maken die erg veel .sfeer heeft en dat is tenslotte altijd nog het belan grijkste in de jazzmuziek”. was toen hij Belle leerde kennen. Belle van Zuylen stierf in 1805, 65 jaar oud. „Het einde van haar leven is ons vertrekpunt en ook de basis, waarop we voortdurend met heel onverwachte sprongen terugkeren”, aldus mevrouw Prins. „Vanuit dit vertrekpunt springen we associatief heen en weer naar andere flarden in haar leven, op haast muzikale manier. Dit effect geeft ook haar zoeken aan, toch een heftig zwaaiende balans, die echter nooit omvalt”. Lucas Vis heeft Belle’s muziek aan kritiek willen blootstellen door een mu zikaal commentaar te verwerken. Haar muziek wordt rechtstreeks vergeleken met die van tijdgenoten en soms ook geaktualiseerd hedendaagse muziek. „De frictie die er altijd was tussen Belle’s eigenlijke verlangens en de buitenwereld willen we niet alleen door haar woorden Toon van Vliet leeft voort ih de harten van de Haarlemse jazzliefhebbers en - als „Deetje” Kaart zijn zin krijgt - wordt er nog een echte solo-elpee van Toon uitgebracht en dat heeft de nestor van het vaderlandse saxofoonwezen ze ker verdiend. Het Amsterdams Pianotrio bewees reeds in deze jeugdige schepping de afzonderlijke visies omtrent interpretatie op knappe wijze te hebben samengebun deld tot een overtuigende, miid-expres- sief overkomende eenheid. Deze ervaring trad nog veel sterker aan de dag in het andere trio, KV 548 iin C gr.t., dat zich zowel door een evenwichtiger muzikale rolverdeling als door een meer ingewik kelde harmonische en melodische ge steldheid van het eerste onderscheidt. Zeer aangename herinneringen bewaar ik aan het innig voorgedragen Andante - Het publiek bevrijdde zich met een warm applaus van de voelbare spanning, die het Amsterdams Pianotrio in hun vertolkingen zo treffend wist op te roe pen en te handhaven. Maarten Karres, hobo, Bas de Jong, klarinet, JaapPrinssen, hoorn en Johan Steinmann, fagot stonden pianist les Monas na de pauze terzijde in het Kwintet in Es gr.t. KV 452, bij het componeren waarvan Mozart de concer tante schrijfwijze hanteerde op een wel haast volmaakt niveau. Indringend klinkt de golvende, gevoelige begelei dingsfiguur van dc piano in het ope- ningslargo en de dramatisch stijgende chromatiek bij de blazers aan het slot van het middendeel, waarin ook tal van andere harmonische wonderen gebeuren. De intens muzikaal doorleefde uitvoe ring van het fraaie werk was in al zijn zorgvuldig afgewogen klankkleurnuancgs en dynamische schakeringen een wel daad voor het oor en betekende de afsluiting van een Mozart-aypnd van uiterst voornaam karakter. Goed oordelen echter over dat gemid delde is voor een recensent een’onmoge lijke zaak. Er zijn namelijk 443 werken ingezonden van 129 Haarlemse beeldende kunstenaars. Daaruit is een groot aantal geselecteerd om te worden geëxposeerd en zestien werken zijn aangekocht voor totaal 26.200, een gemiddelde lage prijs dus, een soort loterij met veel nieten. Het al of niet eens zijn met een jury heeft geen zin, want dan zou je alle werk moeten zien, eigenlijk zelfs datge ne wat niet is geselecteerd. Ook het jureren betekent eigenlijk een vorm van nivellering, want inzenders voor aanko pen zullen ongetwijfeld een acceptabel werkje uitzoekén. dat niet te zeer uit de toon valt. Genieën worden door juries immers nooit ontdekt, die eer valt hen meestal pas na hun dood ten deel. Maar goed, het is een gemiddeld heel behoorlijk peil. Diep op de algemeenheid ingaan doe ik verder niet. Ik kan me bepalen tot de opmerking dat verreweg het meeste werk van de schilders of grafici in het algemeen de lijn van de verschillende soorten huidige realistische stijlen volgt, of de een of andere wijze dus figuratief is. Bij de textiele kunstenaressen ligt dat precies andersom en bij de plastisch werkende inzenders is het zo ongeveer half om half. Baanbrekende vernieuwin gen zitten er niet in. Het behoeft boven dien ook niet omdat al het nieuwe geen verbetering in kan houden. Verdieping van reeds gevonden standpunten kan daarentegen veel eerder tot een persoon lijke expressie leiden. En die wordt hier en daar wel gevonden. Ik zal volstaan met kunstenaars te noemen. Want nergens in Nederland hangen zo veel rollen tapijt te kijk als bij ons Dus is ’t verstandig, eerst bij ons langs te komen, als o tapijt nodig heeft. menten zijn toegelast om het geheel nog werkelijker te maken, een „schijn”wer- kelijkheid uiteraard en dus met een trompe l’oeil-effect. Nog een sterke verandering en wel bij Pjotr van der Reep, vroeger in een decoratieve pop-artstijl, maar nu geheel werkende in een theatraal surrealisti sche richting met een soms leesbare symboliek. Die geeft hij aan in een titel als „De chaos in mijn geest”, een groot doek, geheel gevuld met menselijke fi guurtjes en vreemde beesten, een soort „Tuin der onlusten. In die soort gladder en meer door werkt is een grote olieverf van J. C. Kobs njet een vrouw in een onheilspel lend landschap aan een -tafel met tech nisch gerief uit de natuurwetenschap. Het hoort duidelijk thuis in een sfeer van een persoonlijk magisch realisme. Vlak, erbij toont Harry Valkenier zich een echte surrealist met zijn „Verboden aan te plakken”, een olieverf waarvan de voorstelling intrigeert, misschien wel omdat niet-alles valt te duiden. Beklemming, maar dan toegepast bin nen de moderne hyperrealistische stijl is ook te vinden bij Marga de Jager in haar „Zelfmoordenaar”, een kleine man op de rand van een heel lange dakrand boven een nadrukkelijk geschilderde bakstenen muur. Met weinig „drukte” weet Marga de Jager een maximaal effect te bereiken. Héél anders mini- én toch maximaal melden is een nutteloze waslijst. Wel een paar dingen die opvielen. Jan Ver burg is bekend om zijn kleuretsen en objecten waarin „beklemde” mensen in absurde situaties de aandacht vroegen. Hij werkte heel boeiend. Nu is hij in wat kalmer vaarwater (althans hier) met een paar olieverven in een hyperre alistische stijl, waarin verlichtingsorna- (Van onze toneelredacteur) AMSTERDAM „Schrijf aan houd van mij” heet een toneelproduktie van regisseur Annemarie Prins over de 18e-eeuwse schrijfster Belle van Zuylen, de enige Nederlandse vrouw die van internationale betekenis is geweest ,in het intellectuele Europa van haar tijd. Zij woonde voornamelijk in Zwitserland en onderhield in net Frans een uitvoeri ge briefwisseling met Franse en Engels denkers en kunstenaars. In een ,Zwit- sers-Frans-Nederlandse samenwerking wordt al enige jaren gewerkt aan de uitgave van haar talloze brieven. Het toneelspel wordt uitgevoerd door Henny Orri en Hanna van der Linden. Een bijzondere rol speelt de muziek, die van de hand is van Lucas Vis. Hij gebruikt oorspronkelijke composities, van Belle van Zuylen en tijdgenoten. Verder werken mee Simone Dubois en Piet Spigt. deskundigen *bp het gebied van Belle van Zuylen en haar werk. „In geen enkel opzicht pretenderen wij ,de lijn van Belle’s leven” te laten zien of begrijpelijk te maken”, aldus Annemarie Prins. „Wij hebben de uitge geven fragmenten en brieven van Belle va Zuylen grondig uitgekamd, uitge typt, in stukken geknipt, over de grond verspreid en opnieuw in hoofdstukken, ónze hoofdstukken, onderverdeeld”. Het uitgangpunt voor de voorstelling is geworden de laatste fase van Belle’s leven, die zich afspeelde tegen de ach tergrond van de Frahse revolutie. „Wij zien hierin een essentieel put uit haar leven in: Belle trekt zich terug vol afschuw over de gruwelijkheden van de Stukken beter op de strekkende meter Amsterdam donderdag koopavond. komt hier Kees Bierman weer voor den dag, een ietsje realisme in een abstract veld, een voortzetting van zijn stijl van de laatste jaren. Ook zo’n voortzetting toon Etric de Nie met zijn mannelijke figuren in foto-realistisch weergegeven jacks, inmiddels zijn handelsmerk. Eveneens sterk realistisch werkt Ite Siegërs in series, uitgevoerd in kleurpot lood, waarbij hij een bepaald onderwerp meerzijdig belicht, bijvoorbeeld van ver af en dichtbij, alsof hij zijn publiek wil leren kijken. Het intrigeert inderdaad. In een volstrekt andere stijl doet Peter Klapwijk dat echter ook: een serie pen tekeningen in bruin tegen bruin, waarin je een patroon van rechthoekjes ziet groeien tot een minimale voorstelling, een soort huwelijk tussen abstractie en geremd realisme. Sommigen werken met foto’s zoals tegenwoordig vaak wordt gedaan. Eén van hen noem ik omdat hij een geestig spel speelt met een windmolen en een boer op zijn fiets. Niet dat de anderen minder zijn overigens. Bij een teveel als hier kan niet alles opvallen, zeker niet bij de textiele kun stenaressen, die allemaal wat je noemt smaakvol werken, maar ook allen de gebaande wegen bewandelen, soms een algemeen bekende weg, soms een eigen reeds geëffend pad zoals Marijke Don met haar witte .minimal-reliefs. Van dit front verder weinig nieuws. Dat geldt ook voor de monumentale kunstenaars, die het bijna allemaal heb ben gezocht in zeer rechthoekige zuilen, hoewel van verschillend materiaal en (zover ik weet) hun lijn van vroeger voortzettend, zoals Remco van der Gug- ten en nog een paar anderen. Bij de kleinere plastieken (ook in keramiek) dezelfde lijn bij een Piet van Keerden en een paar reeds kort geleden uitvoeriger besproken kunstenaars. Als de niet- of kortgeleden genoem den uitvoeriger binnenkort te zien zullen zijn, zullen we op hun werk ingaan. Oordelen op grond van een enkel inge zonden werk zoals nu is eigenlijk onbil lijk. De tenorsaxofonisten Harry Verbeke van de Diamond Five, Fred Leeflang, Bob Richter en Willem Kouwenberg na men natuurlijk het leeuwendeel voor hun rekening- Op het kleine podium in De Egelantier werden zij beurtelings.bij gestaan door de pianisten Rob Raadse, Peter ten Have en Jos Harmsze; de drummers Jan Bes, Hans Berths, Paul Hoeke en Guus van der Sanden; trom pettist Ray Kaart, trombonist Berry Zand Scholten, klarinettist Adam Spoor, de bassisten Joop Brakel en Henk Scheffer, gitarist Jüles Alberga en vele anderen. Jazzpresentator Michlel de Ruyter zou deze middag presenteren, maar. Chiel moest laten afweten door een zenuwont steking in zijn nek. Trombonist Berry Zand Scholten hield nu een eenvoudig toespraakje dat besloten werd met de kernachtige uitspraak die Toon zelf graag hoorde en in de praktijk bracht: „Kop houden, stemmen en swingen”. En ze swingden, zondagmiddag in het oude ziekenhuis, de stukken als „Straight, no chaser” van Monk, de be kende Ellington-composities als „Satin Doll”, Blakey’s „Blues March”, „Solar”, Perdido” en prachtige ballads van Ver beke als „I remember April”. O» <x? I i t "'VM'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 13