hlms SUPERRAMP EN SUPEREROTIEK i I I F I ■■rw i®r. *'k Wat te wachten staat op het filmmenu met Kerstmis i r 2 1 R IJ D A G NOVEMBER 19 7 5 13 'rench connection 2 eisjes eprises rolongaties I Op de tippeltoer I Jeugdvoorstellingen klopjacht achtvoorstellingen De reïncarnatie Dokter Pulder WAT ONS DE LAATSTE we ken van het jaar ook nog te wachten staat op filmgebied, in ieder geval kunnen we ons pre pareren op twee sensaties van uiteenlopende aard die, gezien de reacties in het buitenland, ook hier de nodige beroering zullen veroorzaken. Volgende week donderdag zetten Tuschinski en nog enige andere theaters de be faamde „l’Histoire d’O” („Het Verhaal van O”) in, en rond kerstmis mogen we „Jaws” ver wachten, de sensationele haaien film die alle records, ook op het gebied van zaalreacties, heeft ge broken. Posse in Amsterd Filmmuseum Vrijheidsmaand bat,? fife* 'L Is Si T S te I Uit „Snoopy come home” die in de kindervoorstelling van Palace draait. H- SSU Paniek in zee tijdens „Jaws”. 1 I Catherine Deneuve (links) en Bernadette Lafont in „Zig Zag”. In Studio blijft als kinderprogramma het „Popeye-Festival” gehandhaafd. Wereldoorlog onveilig maken, waarbij een trein met goudstaven die het tweetal naar Smyrna moet vergezellen, een be langrijke rol speelt. Nog meer karate in de nachtvoorstellinig van Lido waar „Het Genootschap van de Zwarte Draak” op treedt. Pauline Réage stelt dat voor als de hoogste vorm van volstrekte liefde en er is nog geen vrouwenbond komen protesteren tegen deze eenzijdige op vatting over de man-vrouw-verhou- ding. l| r ’RANS HALS BRENGT ht humoristi- le tweetal Terence Hill en Bud Spen- als komische geweldenaars terug in o goudzoekersdrama dat in een nogal sotisch einde tijdens een circusvoor- lling besloten wordt. „L’Histoire d’O” bleek in september van dit jaar toen de film ging draai en in een groot aantal Parijse biosco pen, waaronder de chique etablisse menten van Champs Elysées en de grote boulevards, een klein schandaal. Parijs is niet onbekend met het ver schijnsel porno-film, maar onder de kuise regimes van De Gaulle en Pompidou was het genre teruggedron gen tot de kleinere, minder spectacu laire bioscoopjes. Met „Emmanuelle” begon een jaar geleden de doorbraak, nadat da keu ring boven zestien volledig was afge schaft. Niemand geneerde zich meer gezien te worden in de eindeloze files voor de bioscopen in de betere wij ken van de lichtstad. De pornofilm was immers uitgegroeid boven het pubergedoe met slipjes van Tiroler meisjes en „gedurfde onthullingen” van minderjarige meisjes. Hij was terechtgekomen in de betere kringen van verveelde vrouwen, potente en sportieve bankiers en decadente adel. De vormgeving was ook beter ver zorgd, de sfeer van perversie en mo reel verval goed getroffen en vooral het tonen van lesbische liefdes met als gevolg esthetische bedscènes vormden, gecombineerd melt vrouwe lijke masturbatiesituaties nieuwe at tracties. „Emmanuelle” met ons aller Sylvia Kristel loopt nu een jaar in Parijs, heeft alleen daar al tegen de twee miljoen bezoekers getrokken en zal uniek geval nog lopen als het vervolg dat natuurlijk „Emmanuelle 2” heet, begin januari zijn première gaat beleven. De plaats van handeling is van Bangkok naar Hongkong ver legd, maar, zo heeft een Frans kriti- cus al vastgesteld, de bezoekers zul len het verschil niet zien en hij verwacht nog binnen afzienbare tijd „Emmanuelle 3”, „De Terugkeer van maal verdiept hij zich in de problemen van dr Peter Proud, docent aan een universiteit aan de oostkust van Ameri ka die ’s nachts gekweld wordt door een en dezelfde droom die met zijn dood ein digt. Psychologen en droomuitleggers helpen niet en dus gaat Proud er op uit het landschap en de stad op te sporen die steeds terugkeren in zijn nachtelijke hallucinaties. Als hij tenslotte de stad aan het Crystal-meer uit zijn dromen heeft gevonden evenals de weduwe van een dertig jaar geleden vermoorde man, komt Proud tot de verpletterende ont- dekking dat hij die vermoorde man was Emmanuelle” en „De Zoon van Em manuelle”. Intussen voelt de schrijf ster van het boek, Emmanuella Ar san, zich zo aangetrokken door het filmmedium dat haar veelvoudig mil- jonaire gemaakt heeft, dat ze nu zelf gaat regisseren en zelf de hoofdrollen gaat spelen in de films die ze natuur lijk zelf schrijft. Maar deze uitput ting van talent zal dan al gauw wel het laatste zijn wat we van haar zullen horen. IN DE EROTISCHE sfeer die zich dus nu meester heeft gemaakt van de grote Parijse premièretheaters past het succes van „L’Histoire d’O” die door Just Jaeckin gemaakt is, dezelf de die „Emmanuelle” tot een wereld succes maakte. Hij heeft een goede keuze gemaakt, want de roman van Pauline Réage, geschreven in 1954, is bijna 20 jaar in Frankrijk verboden geweest en was daar slechts onder de toonbank verkrijgbaar. Het is het verhaal van een volgzaam meisje dat door haar minnaar geïntroduceerd wordt in een kring selecte decadente mannen en vrouwen, waarin je pas toegelaten wordt op voorwaarde dat je je eigen wil uitschakelt en je onderwerpt aan alles, wat het selecte gezelschap op het rijke gebied van erotiek en sadisme weet uit te den ken. MINDER ZIEKELIJK van fantasie is „Jaws”, die in Amerika geleid heeft tot de uitdrukking „Jawsmania”. Men kent de historie. Een kleine Ameri kaanse vissersplaats, tegelijk een ide aal centrum voor badgasten, wordt geterroriseerd door een grote witte, mensetende haai. Als de eerste slacht offers vallen, wil de enige politie man die het plaatsje rijk is, het strand sluiten voor zwemmers, maar de plaatselijke autoriteiten en de middenstand die het van een zomer seizoen moet hebben, protesteren. Als het blijvend gevaar niet langer meer te negeren valt, wordt een vissers- schuit versterkt en uitgerust met alle middelen tot harpoenen en explosie- ven toe om de haai te doden. DE VERRUKKELIJKE Amerikaanse tekenfilm „Snoopy come Home” is door alle leeftijden te zien op de matinees van Cinema Palace. De strips en de uit de strips samengestelde boekjes over Charlie Brown Snoopy en Sally, gete kend door Charles M. Schulz hebben in de film een verlengstuk gevonden, zodat nu ook in de bioscopen genoten kan worden van de onweerstaanbare, naïeve humor van Schulz die door een heel andere stijl en door een heel andere vorm van grappigheid dan Disney een verfirssende vernieuwing van de teken film bewerkstelligt. De film liep tijdens de Filmweek Arn hem en men zal zich misschien uit de besprekingen van toen herinnerden, dat iet hier gaat om een bizarre en bewege lijke film die zich afspeelt in de rosse huurt van Parijs. Catherine Deneuve en Barnadette Lafont zijn twee hoertjes die ;eld bij verdienen als zangeressen in een ingeltangel en als gewillige klanten bij •ijk betalende heren die speciale afspra ken maken. Rond dit tweetal spelen zich nerkwaardige avonturen af, met mensen lie allemaal op de een of andere wijze ets met elkaar en natuurlijk met beide ichte meisjes te maken hebben. Cen- raal in dit drukke gedoe van komende n gaande mensen staat een dronken lochard, eens een beroemd dokter, die ’erliefd is op Cathérine Deneuve en haar >p het eind uit jaloezie tracht te doden. Sen gangsterachtige film vol kleurige iguren die in een soort vormloosheid ijn grootste attractie vindt. Zoals men n Nöggerath kan vaststellen. DIEPE TREURIGHEID overvalt de ijker bij „Take a hard Ride”, deze week e zien in Rembrandtplein Theater. De eger-acteur Jim Brown speelt een rouwe slaaf die een grote som geld in EEN TWEEDE PREMIÈRE vindt men Rembrandt waar „Schulmadchen-Re- rt”, deel 5 (Nederlandse titel „Meisjes e het in de vingers hebben”) van Ernst ifbauer en Walter Boos vertoond irdt, waarin, als in de eerste vier everingen, jongelui originele sex-erva- igen opdoen, hetzij bij familieleden, zij bij huisgenoten of leveranciers. N CINEMA PALACE de karatefilm K Good and the Beautiful”. In Roxy prolongatie van Pasolini’s „Canterbury les”, in Frans Hals strijdt Hercules fen de Vampiers en Luxor komt met can’t win ’em AH” („Niet iedere 8 is raak”), een film uit ’70 van Peter Hinson met Tony Curtis en Charles ®son als twee onverbeterlijke geluks- fers, die Turkije kort na de Eerste zijn eentje van Arizona naar Mexico moet brengen, omdat hij dat onder ede beloofd heeft aan zijn stervende baas (een klein rolletje van Dana Andrews). Het nieuws van dat goudtransport ver spreidt zich uiteraard als een lopend vuurtje en om de tien minuten moet Jim zich verdedigen tegen begerige aan vallers die hij echter met list en veel kogels telkens weet uit te schakelen. De enige constante achtervolger blijft Lee van Kleef die met een ondoorgrondelijke glimlach de diverse veldslagen gadeslaat en mysterieus in de prairies verdwijnt als zijn kans uiteindelijk komt. „Klop Kirk Douglas en zijn „posse". jacht” heet de film in het Nederlands en hij is gemaakt door een zekere Anthony M. Dawson, die als grootste verdienste de kans heeft gezien Catherine Spaak warm te maken voör een klein rolletje in deze onbetekende film. MET AANZIENLIJK meer pretentie gemaakt en daardoor nog verwerpelijker is „De reïncarnatie van Peter Proud”. De regisseur is niemand minder dan J. Lee Thompson die ooit nog eens, maar dat is ook al weer vijftien jaar geleden, „The Guns of Navarone” maakte. Dit- De drie mannen die de taak vrij willig op zich genomen hebben kun nen gezien werden als een doorsnee van het Amerikaanse volk. Het zijn de politieman die eigenlijk doodsbang voor water is, maar het eenvoudig weg zijn plicht als burger vindt het gevaar te bestrijden, verder een ocea- I DE AMSTERDAMSE bioscoop-agenda wordt deze week niet bepaald opgesierd met aantrekkelijke premières. Met als uitzondering natuurlijk de Franse film (gemaakt door de Hongaarse Laszlo Sza bo) ,.Zig Zig”, met rijke inventiviteit door de importeur omgedoopt in „Op de Tippeltoer”. In ieder geval zijn beide films, „L’Historie d’O” en „Jaws” te be schouwen als extreme voorbeelden van inmiddels ingeburgerde filmgen res: de tot harde porno oplopende erotische film en de als een vuur werk van schrikreacties werkende rampenfilm, waarvan we er in het aflopende jaar al de nodige gezien hebben („Airport”, „Towering Infer no”, „Earthquake”). In ieder geval staat ons wat te wachten en we hoeven er geen schoentje voor klaar te zetten. 5 ZIG ZIG: beweeglijke film rond twee hoertjes en een clochard steek gelaten als Strawhorn rijkdom in het vooruitzicht kan stellen en de „pos se” in de toekomst een gevaarlijke „gang” dreigt te worden onder aanvoe ring van de aartsschurk Strawhorn. OOK IN AMSTERDAM, zowel in Al hambra als in Du Midi is Haanstra’s „Dokter Pulder” geprolongeerd en het zelfde is gebeurd in 17 andere steden in ons land, terwijl nog op vier plaatsen de film in première is gegaan. Overigens is er in de hoofdstad geen Nederlandse film prolongatie of reprise te be kennen, wat een opvallend feit is, ver wend als we de laatste tijd zijn. De verdere filmagenda overzienend ontdek ken we dat The Movies Wajda’s „Land of Promise voor de vijfde week heeft geprolongeerd en dat de Mini-Mövies een weeklang films uit de Chinese Volksrepubliek vertonen met optimisti sche en poëtische titels als „From Victo ries tot Vectories”, ..Fiery Years”, „Bright sunny Skies”, „Song of the Yi- meng Mountains” en „Children of the Grassland”. Een mooie gelegenheid om een indruk te krijgen van de stand van filmzaken in de nog altijd zo onbekende samenleving die Chinese Volksrepubliek heet. noloog, een geleerde met grote kennis over het 'gedrag van haaien en een visser uit het dorp, een avonturier die meegaat voor de sensatie en voor de uitgeloofde beloning. Hij is de enige die het avontuur niet overleeft. Wie de witte haai wil zien als symbool voor de een of andere bedreiging, waaraan de VS momenteel bloot staat, kan, als hij daar tijdens het kijken nog tijd voor heeft, aan diep- teonderzoek doen door de film als metafoor te ontleden. Maar men kan er ook een uiterst geraffineerde sen satiefilm in zien, zoals regisseur Ste ven Spielberg al eens eerder met „Duel” maakte. LUXOR BRENGT HET tweede deel in „The French Connection”, de film e drie jaar geleden als politiethriHer n sensatie verwekte en van Gene ackman die de vasthoudende agent mmy Doyle speelde, een ster maakte, i het tweede deel dat in Frankrijk eelt, heeft Hackman zijn rol behouden, j gaat de destijds entsnapte narcotica- nokkelaar Alain Charnier (Fernando ey) in zijn eigen hol opzoeken en is arvoor naar Marseille gereisd. Daar htervolgen hem talrijke tegenslagen. Franse politie, vertegenwoordigd tor commissaris Barthelemy (Bernard esson) is niet zo gelukkig om met de at ruwe, hardhandige en schietgrage ’opeye” Doyle samen te werken. Bo- ndien speelt de onbekendheid met de anse taal de Amerikaanse politieman rten. De bende van Charnier weet m te kidnappen en via heroïne-inspui- igen tijdelijk buiten gevecht te stellen, i zo zijn er meer onfortuinlijke ver- kkelingen die echter niet kunnen be ten dat Doyle zijn doel bereikt en larnier kan likwideren. lAANSTRA’s „Dokter Pulder zaait pavers” is zijn zevende week in Cine- Palace ingegaan en kan nu wel bij succesvolle Nederlandse films van de tste tijd worden ingedeeld. Wat een lige gedachte is na de (publieke) mis- kingen die we op dit gebied achter s hebben. Met nog twee Nederlandse lelfilms in het vooruitzicht vóór het r kan worden afgesloten, Nikolai van 1 Heijde’s „Sherlock Jones” en „Elker- van Jos Stelling (de maker van anken van Nieumeghen”) kan nog n defintieve balans worden opge- akt. Maar dat het een vruchtbaar, maar eilijk jaartje voor de Nederlandse n is geweest, staat wel vast. Gepro beerd in Haarlem zijn ook „Lenny” Roxy, Peckinpah’s „The wild Bunch” Lido en „The Nightporter” met Dirk garde in Studio. en dus nu de reïncarnatie is van het slachtoffer van destijds. Als hij het spelletje doorspeelt, na eerst een ver houding gehad te hebben met een meisje dat zijn dochter moet zijn geweest, wordt hij opnieuw vermoord. De acteur Michael Sarrazin moet deze kwasi-we- tenschappelijke nonsens waar zien te maken. Wat hem niet lukt. „POSSE” IN CITY 1 is na dat moeilij ke gedoe een western met humor, om niet te zeggen sarcasme en dat komt weinig voor in dit avontuurlijke genre. „Posse” is de groep toegewijde mannen waarmee opper-sheriff Howard Nightin gale (Kirk Douglas) de bende van Jack Strawhorn wil uitroepen ter ondersteu ning van zijn verkiezingstoernee dat hem voldoende stemmen moet opleveren om senator te worden. De actie verloopt voortreffelijk, de bende wordt uitgeroeid en Strawford zelf wordt levend gevan gen. Als overwinningstrofee an argument in de verKiezingen wordt de gevangene in triomf meegevoerd in de trein waar mee Nightingale door het land reist om zieltjes te winnen. Maar Strawhorn blijft zelfs in boeien een gevaarlijke vijand en weet met grote vindingrijk heid de roUen om te keren en de a.s. kandidaat tot zijn gevangene te maken. Dit spelletje van op en neergaande kan sen is met veel verve door Kirk Douglas zelf in beeld gebracht en het geheel krijgt, hoewel het in 1890 speelt, een dubbele bodem als men aan Nixon denkt, ook een law-and-order-predikant wiens „posse” even onbetrouwbaar bleek als die van Nightingale. Hij wordt in de JP* Hl S let tweede deel is niet zoals het igineel door William Friedkin geregis- erd maar door John Frankenheimer s er moeite mee heeft de eenvoud en •akheid van het eerste deel voort te tten. Hij heeft een rommelige film maakt die, vooral ook door het spel n Hackman, toch wel zijn beziens- tardige momenten heeft. OP DINSDAG EN donderdag sluit het Filmmuseum zijn Dziga Vertov-retros- pectief af met de twee geluidsfilms die Vertow resp. in 1930 en 1932 maakte. Voor de dinsdagavond-voorstelling is dat „Entuziazm”, voorafgegaan door een af levering van „Kino Pravda” uit 1922. „Entuziazm” is het verslag van een overgangsperiode, beginnend met de confrontatie van het oude (gesymboli seerd in de rituelen van godvruchtige oude mensen) en het nieuwe (het neer halen van torenspitsen en kruisen die door een rode ster of door sikkel-en- hamer vervangen worden. Talrijke ar beiders en soldaten-optochten en een opwindende montage van bewegende machine-onderdelen die „de arbeid” moet verheerlijken, voltooien deze uit beelden, geluiden en gezang opgebouwde verheerlijking van de geslaagde revolu tie die nu minder tot „enthousiasme?’ zal leiden dan de film misschien destijds bereikte. „Drie Liederen over Lenin” („Tri Pesni o Lenine”) handelt voornamelijk over de dood van Lenin, zijn laatste gang van Gorki naar Moskou op 23 januari 1924, de ontroering van het volk en het einde loos défilé langs de baar die in het Vakverenigingsgebouw op het Rode Plein in Moskou stond opgesteld. Een indrukwekkend document dat van grote historische waarde is. In het kader van de Vrijheidsmaand worden op de tussen liggende woensdag drie films over Zuid- Amerikaanse landen vertoond. Eerst Joris Ivens’ „Le Train de la Victoire”, korte reportage over een ver- kiezingstournee van Salvador Allende in 1964, vervolgens „Geen Tijd voor Tra nen”, een door studenten van een Chi leense universiteit gemaakt verslag over de onhoudbare toestand in Brazilië en tonsWt'» er" k<>rte Chileense film, „Zij ..'t tegenhouden”, over pro blemen tussen boeren en grootgrondbe zitters die zich tijdens de regering van Allende voordeden. AFWISSELEND in het Vrijheidsthea- ter bij de Nieuwmarkt, in Paradiso en in het Filmmuseum (26 nov.) gaat de Vrij heidsmaand door tot en met 29 novem ber, waarop als sluitingsfilm een door het FRAP gemaakte nieuwe film over Spanje in het Vrijheidstheater voor het eerst vertoond zal worden. Zaterdag kan men, eveneens in het Vrijheidstheater een Belgische film van Chris Coengrachts over een kindergevangenis tegelijk met Felix Greene’s „8 of 9 uur ’s Morgens” over de Chinese jeugd te zien krijgen. Dinsdag heeft men nog de gelegenheid de befaamde documentatie van een ge- vangenisoproer in Amerika („Attica”) in Akhnaton, Nieuwe Zijds Kolk te achter halen, terwijl nagenoeg gelijktijdig in het Vrijheidstheater de Chileense film „Arbeidsprester” van Aldo Franca ver toond wordt. Donderdag en vrijdag, eveneens in het Vrijheidstheater „Viva Portugal”, een actuele film met als climax de staats- greeppoging van De Spinola begin van dit jaar, van minuut tot minuut gevolgd. Een waardig slot aan deze groots opge zette manifestatie van vrijheidsfilms over de hele wereld. I löir-'*. „j -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 13