45.000 Mekka-gangers in OP WEG NAAR MEKKA gigantische luchtbrug OF Ruim duizend pelgrims zien vaderland met meer terug i 1 DE HEMEL EMM ft door Hans Rombouts Instructies Gymnastiekleraar Heilig water Nasi-ontbijt I e Grote vijf Veel zieken T./ 19 7 5 23 ZATERDAG 22 NOVEMBER AF 'G W Ze zat daar in de vliegtuigstoel, haar stoelriem vast. Als een wassen pop, een bronzen beeld, gehuld in het smetteloos wit. Het wit, dat het ereteken is van de moslim, die de zwarte steen van de Kaaba heeft bezocht; die naar Jedda, Mekka, Medina en Arafat is geweest. Er hing een gelukkige trek over haar gezicht. Ze was dood. Haar dochter zat naast haar. Familie omringde het vrouwtje. Wel bedroefd maar niet treurig en treurend. Ze was tenslotte als een hadji, een Mekka-ganger, ge storven. Het moedertje uit Java was één van de duizend hadji’s, die per jaar niet meer levend terugkeren van de reis naar Saoedi-Arabië. Zo was het vorig jaar, toen er 53.000 Indonesi sche moslims per luchtbrug van Djakarta en Soerabaja naar Jedda heen en terug werden gevlogen. Zo groot zal ook dit jaar weer het sterfgetal zijn. Djoko Soekendro, directeur-generaal van de hadji-reizen (spreek uit hadj) en grote baas van de Indonesische lucht vaartmaatschappij Garoeda, gaf als cijfer een percentage van 2,65 pet van de pelgrims, die niet uit het land van de profeet terugkomen. Een ander cijfer: dit jaar vliegen 45.000 moslims over de Indische Oceaan om hun religieuze plicht te doen. I W A. gX Wy'F V j - ASW. e 1 «Ut marine-verblijf, air conditioning r 5»j Die instructies zijn natuurlijk hard nodig, want de meesten hebben nooit verder gereisd dan tot de oever van hun eigen kalie; legden alle afstanden vaak te voet, per karbouw, fiets, delman (een De tijden, dat de vreemdsoortigste ba gage mee ging, zijn wel voorbij. Nu geen ritsen potten en pannen mee, geen olie- komfoortjes, geen hill billy-taferelen. Ze weten, dat ze hun eigen potje niet hoe ven te koken tot in Jedda. Ze hebben de menulijst al ingezien: in het vliegtuig schaft de pot stevige rijstschotels. Het ontbijt: nasi goreng met empal, kroe poek, acar, sambal, ketjap, pisang en een pittige aardappelcroquet. De lunch: nasi putih (gekookte rijst) met gebakken kip, gesmoord vlees rendang en gekookt ei plus weer de kroepoek enz. De stewardessen moeten wel op hun qui vive zijn voor vreemde situaties (er gaan daarvoor ook enkele Garoeda-pur- is de islotte boei- ireven Carl oorzo- ieuwe i aan- chtin- ischap strijd, zelfs meer Er is in. schrij- traties eestal, goed weer -leden. weer edenis eerste OUTS van het de de de God de nk- i zo jen dan iwd, Dat □or- dat (of naar kent goe- nge- ■pen. dat neer taan God zolle van ïtui- V Ze krijgen in die kampen te horen, wat hun te wachten staat in het vlieg tuig. Weten zij veel wat Fasten your seatbelt betekent of No smoking? En hoe je naar een toilet gaat, ook weer zo hoog boven in dat azuurblauw? Er wordt hun o.a. verteld, dat er sluwe lieden zijn tussen Mekka en Medina, die hen uit willen kloppen. Er wordt hun verteld, dat de kou bitter is ’s nachts in Saoedi-Arabië. Ze weten wel, dat ze de laatste kilometers naar Mekka in ieder geval te voet moeten afleggen. Ze weten dan ook al, dat hun voeten, die de vette grond van de sawah’s gewend zijn, ver schrikkelijk knellen in de omhulsels van de moderne glimmende schoenen, die ze zich voor hun grote reis hebben aange schaft. Ze voelen die wetenschap bran den in hun tenen en hielen. Maar niets weerhoudt hen. De volgende schijf na de Indonesische overheid is de Haji-organisatie. Dan de Garoeda, die de vluchten onder zijn hoede heeft en die weer heeft uitbesteed aan twee nationale luchtvaartonderne mingen plus een reeks buitenlandse maatschappijen. Zo verzorgt Martin Air 22 vluchten met de DC 10 Kohoutek (8162 pelgrims) - de mogelijkheid zit er in, dat de tweede DC 10 ingezet wordt bij haji-vluchten uit Rabat -, de KLM heeft 28 vluchten (6468 pelgrims) met twee DC 8’s. Monarch uit Engeland, kunnen krijgen be'. *''c- L:ig. Ze wor den doo" aride c erwe) jasje getrokken en tot de orde geroepen. Het zijn dankbare passagiers. Martin Air-stewardessen Anneke Andriesse en Marja de Kok: „Voor deze mensen wer ken is iets bijzonders. Voor een simpel glas water krijg je een glimlach,- dan ben je tevreden. Ze zijn gemakkelijk en erg lief en vriendelijk. Vorig jaar had den wij die overleden moeder aan boord. De anderen zaten met een bevalling. Er gaan namelijk nogal wat zwangere vrou wen mee. Een kind krijgen op een haji- tocht is een hele eer. Vandaar”. De Moslims gaan behalve naar Mekka en Medina ook naar de berg Arafat, waar - volgens de overlevering - Adam en Eva elkaar terugvonden na de verdrij ving uit het paradijs. De pelgrims (foto links) verdringen elkaar op de berg om naar de top te klimmen. sers en stewardessen mee, vaak tijdelij ke krachten, die eigenlijk studeren aan de Islamitische universiteit). De haji’s nemen heilig water mee uit Saoedi- Arabië. Dat wil hier en daar nogal eens lekken. De aanvoer1 van dat heilige wa ter gaat vaak met jerry cans tegelijk. Vorig jaar deed een stewardess een wat ongelukkige greep. Menend een jerry can met normaal water bij de hand te hebben om de jus d’orange te mengen greep ze een kan heilig water. Ze werd wel tot de orde geroepen. samen met Martin Air 22 vluchten (3740 pelgrims), World Airways, Panam en Sobelair ook verscheidene tientallen trips. De financiële 'Saoedische schijf hebben we al genoemd. De grote trek is in volle gang. DC 10’s en DC 8’s kruisen elkaar dagelijks. In de kampen op Java wachten de mannen en vrouwen vol ongeduld op hun beurt De doorsnee-haji weet niet hoe dat zit. Hij stort zijn geld en bereidt zich hele maal, met zijn leefgemeenschap, voor op het grote gebeuren. Hij of zij wordt als een religieuze held beschouwd, een ge wijde. Een eer voor de familie, de dessa of de kampong. Die leefgemeenschappen brengen hun haji naar de vertrekpunten in Dakarta of Soerabaja. Ze zwaaien hun uitverkorene met witte vlaggen en zakdoeken en bonte parapluies na, als het moment van het vertrek gekomen is. Als de bussen- verzegeld en wel - met de pelgrims uit de instructiekampen naar het platform rijden en de haji’s de trap beklimmen dan is dat een moment van glorie en ook diepe gewijde vreugde. De mannen hebben nog hun karakterise- tieke zwarte kalotje, de kopiah, op (maar de witte haji-muts zit al in de tas). De vrouwen komen als bruidjes, de witte krudrung, de kanten sluier op het hoofd de trap op. Mannen en vrouwen dragen allemaal de witte Garoedatas, Er gaan dit jaar 8000 Indonesische moslims minder mee met die enorme godsdienstige luchtbrug dan vorig jaar. De reden? Het zijn meestal arme drom mels, die naar Mekka trekken (70 pet. tegen 30 pet. rijken). Ze ontzeggen zich vaak hun leven lang alles om eenmaal de aarde te mogen kussen waar de profeet Mohammed heeft geleefd. Ze verkopen er stukjes grond voor, hun karbouwen. De hele familie of de dessa legt hudje bij mudje. De prijs is nu - ook in de religie staat de inflatie-factor niet stil - veel hoger geworden. Neem de prijs, die Saoedie-Arabië vraagt voor elke pelgrim, die dat rijke olie-konink- rijk binnenkomt om zijn plichten te vervullen: die steeg van 76 Va dollar naar dit jaar 90 dollar. Reken de inkomsten uit deze extra bron maar eens na: elk jaar arriveren er ruim drie miljoen haji’s overal vandaan. De Saoedi’s zeg gen, dat ze het geld nodig hebben om het verblijf van die gigantische massa te kunnen verzorgen. Voor tenten bijvoor beeld en voedsel. Als je Soekendro de vraag stelt of 90 dollar niet wat erg veel is en dat rijke moslims toch de plicht hebben het is één van de pilaren van hun leer) hun arme broeders te helpen en Saoedie Arabië dus best eens wat minder zou kunnen vragen, laat hij weten op zulke vragen geen commentaar te geven. Er zijn trouwens nogal wat schijven, waarover die haji-vluchten lopen. De moslim, die dan eindelijk het voor hem bijzonder grote kapitaal (zo’n 4900 gul den) heeft vergaard levert dat af bij de overheidsinstantie, die de haji-reizen or ganiseert. De overheid geeft hierbij steun in de vorm van faciliteiten (zoals het inrichten van z.g. quarantainekam- pen, waar de pelgrims vier dagen voor de start van hun tocht verblijven om instructies te ontvangen van allerlei soort). soort paard-en-wagen-taxi) of betja (fietstaxi) af. Een vliegtuig hadden ze alleen hoog over zien komen, glinsterend in de azuurblauwe Indonesische lucht. En nu gaan ze ineens per supermoderne DC 10 (van bijv. Martin Air) of DC 8 (van bijv, de KLM) zelf dat azuurblauw in, weg naar een ver vreemd land, dat ze alleen kennen van de Koran en verhalen van de imam. Voor een man en een vrouw als de Supandi’s gaat er daar eindelijk een lang vervulde wens in vervulling. Ze hebben er vanaf hun jeugd voor gespaard. Su- pandi is een gepensioneerd gymnastiek leraar van 64 jaar. Hij legde als schooljongen al rupiahs opzij. Zijn vrouw, die een christelijke school be zocht (hoewel uit een moslimgezin), maar toch bij de islam wilde blijven, is kleuteronderwijzeres in haar dessa. Het zijn ook feestelijke dagen voor Tahru- dim Olii, een „bachelor of science” uit Menado op Celebes. Hij is gezondheids- inspecteur en tevens bestuurder in zin streek van de haji-organisatie. Het zijn ook hoogtijdagen voor al die anderen, Mochan Rum en Asrum, van de kam pong ..aar Soerabaja gekomen. Voor het leger naamlozen zowel als voor de minis- sters van transport en communicatie van Soeharto’s regering. President Soeharto gaat zelf niet naar Mekka, hééft dat ook nog niet gedaan (Bung Karno wel, twee keer zelfs). Soeharto heeft het - aldus Garoeda’s Soekendro - té druk met de staatszaken. Hij zou wel willen. Wel, de moslim-godsdienst heeft vijf pijlers: 1 de trouw aan God en zijn profeet - „er is geen god buiten God en Mohammed is zijn profeet”. 2. vijf maal daags bidden. 3. het beoefenen van de naastenliefde (de rijke helpt de arme). 4. het vasten tijdens de ramadhan. 5. de haji-pelgrimstocht, voor wie het kan be talen, - Met de witte sluier op het hoofd gaan de vrouwen de DC 10 van Martin Air in (links). In de woestijn tussen Jedda en Mekka zijn enorme tentenkampen, waar de hadji verblijven tijdens de vijfender tig dagen van hun pelgrimstocht. De nachtelijke kou maakt er veel slacht offers onder de mensen, die uit landen komen, waar de temperatuur niet onder de dertig graden is. structiekamp in Soerabaja, normaal een marine-verblijf, air conditioning en ze eten niet in de gemeenschappelijke eet zalen)? Als het tijd is om te bidden wendt de hele Islam-gemeente in het toestel zich naar het oosten. Zo kan het’ gebeuren, dat alle passagiers met hun knieën op de zittingen hebben plaats genomen, kij kend naar de achterzijde van het vlieg tuig, richting toiletten dus. Trouwens, wie op dat moment op het toilet zit wijzigt ook de richting oostwaarts Uiter aard is tijdens de reis de koran het favoriete boek. De haj is dus in feite een plicht tegenover God. De haji brengt een be zoek aan de heilige plaatsen van de Islam: de Kaba in Mekka, de stad Medina waar Mohammed de laatste ja- ren van zijn leven woonde, de bèrg Arafat, waar Adam een Eva elkaar na de zondeval weer vonden en de plek waar de profeet Ismael de duivel met stenen, wegjoeg. Zo gooien ook alle mos lims een steen in de richting van het gedenkteken van Ismael en zo beklim men alle (of zoveel mogelijk) moslims de berg Arafat, die dan ook doorlopend wit van de pelgrims ziet. Het hoogtepunt van de haj begint op de achtste dag van de Islamitische maand Dhu-al-Hijjah en eindigt op de dertiende. Op die dagen is de grote concentratie, want men moet daar min stens drie dagen van door brengen op de heilige plaatsen, zingend, biddend en rondtrekkend. Voor mannen als Halimi Rachmen uit Semarang of Abdul Hah- nan Maksum uit Jombang zijn dat ex- tra-grootse dagen. Zij dragen er voorop lopend de rood-witte vlag van de Indo nesische republiek. Zo rustig als het op de heenweg is - iedereen is dan nog onder de indruk van het nieuwe en ongewone - zo rumoerig is het op de terugtocht (de start van de campagne van dit jaar was op 11 no vember en de laatste vlucht is op 13 januari). Er zijn dan fikse verkleedpar tijen om in het wit uit te kunnen stappen. De meesten zijn dan ook wel ziek, want de kou slaat in de streek rond Mekka ’s nachts ongenaakbaar toe. En de mensen zijn in Indonesië constan te temperaturen van dertig graden en meer gewend. Er worden dan ook grote hoeveelheden pillen en andere medica menten uitgereikt. Als het meezit door een dokter, maar het is niet zo, dat bij iedere vlucht een medicus aanwezig is. Wat beweegt nu die moslims om zich - op de rijken na, die het bedrag even van hun bank laten overschrijven - zoveel voor zo’n Mekka-tocht over te hebben? Om zich in de zon te laten blakeren (de rijken hebben in het in waar de belangriikste leeftocht in te vinden is. Sommigen zijn bang, dat ze - als schooljongens - geen plaats meer Ag” kleedjes en badhanddoeken geknield in de schaduw van de volrode bloesem- vracht van de flamboyan, van de klap perbomen en pisangbladeren. Dat ze wellicht tot de duizenden „getekenden” zullen behoren deert ze niet. Integen- - deel, ze laten duidelijk weten: wie op weg naar Mekka of op de terugtocht sterft weet zich in goede handen. Van daar ook, dat niemand treurend napraat - als dat zo ter sprake komt - over het ongeluk van vorig jaar, de crash, waar bij alle haji’s en de bemanning omkwa men op Sri Lanka. Ze hebben hun zekerheid als moslim. Die is net zo vast als het ieder jaar weer bloeien van de flamboyan. God is groot en Mohammed is zijn profeet. Tl#*...

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 17